Britaniassa valtio tukee asunnonomistajia vuosittain £1000 vuodessa (riippuen koosta) jos asentaa aurinkopaneelit (huom! huolimatta siita kayttaako kaiken sahkon)? Onko Suomessa mitaan samanlaista valtion tukea?
valtion tuki jos asentaa aurinkopaneelit?
10
4401
Vastaukset
- näinon.,..,
Ei näissä mitään tukia tarvita, osta paneelit ja käytä niitten tuottama sähkö. Kaikki tuet kuitenkin maksetaan veroissa valtion pussiin, valtiolla ei ole omaa rahaa. Minulla on ollut mökillä aurinkosähkö 21 vuotta, hyvin pelaa eikä siinä mitään tukia tarvita.
- mokki_unelma
Minkalaiset paneelit ostit? Osaisitko suositella?
- Et silleen.
Energia-avustusta saa jos uusii talon sähkö- tai öljylämmityksen uusiutuvaa energiaa käyttäväksi. Avustus on maksimissaan 25% hyväksyttävistä kuluista, eli materiaaleista, ei työstä. Avustusta voi saada jos uusiutuvalla energialla korvataan vähintään 50% lämmityksen sähkönkulutuksesta.
- invertteri asentaja
No valtio tukee täss kyllä tarvittaisiinki. Toi 50 % vaatimus lämmitysenergiast on kyllä aika kova, tarkoittaa käytännössä omakotitalos vähintää 5000 kWh energiaa eli pitäisi olla tollaset 6-7 kW paneelit. Ne taas maksaa jotain 20 tonnia eli vieläki jäis itelle 15 tonnia maksettavaa. Ja sitten ongelma on se että jos asentaa omakotitaloo 6-7 kW paneeleja nii niitten tuottamast energiast menee jo melki puolet verkkoon. Ja verkkoon syötetyst energiast ei tunnetust saa mitää korvaust Suomessa. Eli yhtä tyhjän kans koko energia-avustus paneelien tapaukses.
- totuuss
6-8kW paneeleita saa invertterin kera alle 10000 euroa. Vattenfall lupasi ainakin ostaa tuottamani sähkön hintaan nordpool miinus 0.5 senttiä.
Eli olet hukassa kuin lumiukko.
Mitä tulee britannian tukeen niin siellä saa tosiaan vanhat n.45 senttiä ja uudet liittyjät 25 senttiä per tuotettu kWh. En nyt muista äkkiseltän että muuttuiko tuo wanhojen tuottajienkin hinta tuohon 25 senttiin?
Tämän lisäksi saa asennustukea ja mikä parasta, jokaisen tuotetun kWh saat käyttää itse, eli tuottamalla kWh saat 45 senttiä rahaa sinun ei tarvitse ostaa sitä kWh sähkölaitokselta, eli tienaat lisäksi vielä 12 senttiä.
No tämmöinen nyt ei tietysti toimi Suomessa, koska kansa päätti äänestää Kepulaisen risupaketin puolesta, sekä tukea oikeistolaista Kokoomuspolitiikkaa, jonka tuloksena tehtiin 50MW minimikoko tuotannolle.
Mutta sitä saa mitä äänestää...vihreäliittokin tietty ihan hiljaa.
- pummila vaan
Osta vaan ite panelis kuulee mua ei paljon kiinosta sponsata sun paneleita veron muodossa.
aina pitäs saada kaikken tukkea jos ei p...... rahat riitää niin jätää ostamata- avustukseton
Paljonko minulle kuuluu valtion avustuksia, kun minulla on kolme paneelia ?? Voiko niitä avustuksia saada takautuvasti.
- Tupu
Haloo,täs maassa tuetaan paljon turhempaakin....niinkuin vaiks ooppera,1000€/ myyty lippu....
- kani oksalla
Aurinkopaneeli on vaihtoehto, jos mitään muuta et saa helpolla.
-Esim poijuvalo merellä, liikennemerkki keskellä korpea, pitkä veto kaapelille.
Takaisinmaksuajat niin pitkiä, että ehtii tuhoutumaan ennen.
-Lisäksi suuri riski katoamiseen, jos kymppitonnien paneelit ulkona.
Jääkaappi: Nestekaasu ok.
Pienet hiljaiset genut kahvinkeittoon. - Anonyymi
https://www.suomela.fi/lammitys-lvis/Lammitys-energiaAnna/Energia-avustuksia-omakotiasujille--50594
Tuolla tietoa aiheesta. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan382915Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272824- 1202288
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281422Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111236
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121063- 74969
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13782