Uskonnon tilalle koululiikuntaa

Varsinkin alakoulussa on julmetun paljon uskonnon opetusta. Tilalle voitaisi lisätä liikuntaa ja aamunavauksien aikana vaikka aamulenkki, jolloin lapset heräisivät koulupäivään ja jaksaisivat koulussa paremmin.

On ollut keskustelua myöskin ruokarukouksista ennen kouluruokailua. Moiseen ei kuuluisi olla enää kenenkään lapsen pakko osallistua, kun eletään jo 2010-lukua. Kaikkien vanhemmille se ei vaan yksinkertaisesti sovi, että lapsi on ruokarukouksen aikana luokassa tai paikassa, jossa tämä rukous pidetään.

Koulujen uskonnollisia juhlia tulisi poistaa ja niitä yhteishartauksia. Lapset varmasti oppivat moraalin ilman että joku tuputtaa Jumalan sanaa suustaan puolustuskyvyttömille ja kyseenalaistamattomille lapsille. Moraalin oppiminen ei ole pelkästään uskonnollinen.

En suvaitse, että peruskouluissa opetetaan ET:tä, koska siihen ei löydy välttämättä opettajia/koulusta tiloja tai opettaja on uskonnon opettaja, joka ottaa kuitenkin sitä Raamattua esille. ET-oppilaat joutuisivat osallistumaan aamunavaukseen, ruokarukouksiin, uskonnollisiin joulu- ja kevätjuhliin jne., joten ei se kuitenkaan toimisi. Uskonnon ja ET:n tilalle "neutraaliaineeksi" liikunta.

Uskovaisten lapset oppivat kotonaan jo uskonnon ja kirkon tiloissakin järjestetään nuorille kaikenlaisia uskonnollisia nuorisoiltoja eli nille jotka tahtoisivat oppia uskontoa. Seurakunnilta varmaan löytyisi tähän sopivat tilat. Vai onko tämä nyt sitä uskovaisten "lähetystyötä", että kaikkien on oltava uskovaisia?

Ei siitä todellakaan ilmesty sivistykseen ihmiselle aukkoa, mikäli ei uskonnosta tai Raamatusta mitään tiedä. Omalta kohdaltani voin todeta, että olisi ollut varmaan parempikin, että olisin ollut kristinuskolta kokonaan pimennossa eli mikä tarve ihmisellä on ylipäätänsä tietää, kuka oli Jeesus? Päinvastoin on ehkä, jollei osaa matematiikkaa?

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristitty___

      Sinä olet niin vanha, että olet käynyt koulusi ennen uutta uskonnonvapauslakia ja senmukaista uskonnon opetussuunnitelmaa. Enää koulun uskonnonopetus ei ole tunnustuksellista.

      Mielestäni uskonnollinen yleissivistys kuuluu kaikille. Se vähentää ennakkoluuloja ja auttaa suvaitsemaan muita ihmisiä. Uskonnollinen yleissivistys myös edesauttaa oman kulttuurin ja taustan ymmärtämistä - aivan samoin kuin vieraiden kulttuurienkin.

      Edelleen huomaan ihmisillä olevan aivan kummallisia käsityksiä kristinuskosta tai muista uskonnoista. Tällaiset kummalliset ja väärät käsitykset ovat omiaan lietsomaan vihamielisyyttä ja suvaitsemattomuutta.

      Uskonto on - halusimme tai emme - näkyvä osa elämäämme yhteiskuntaa. "Miksi tuolla naisella on päällään kaapu?" "Mitä risti tuon rakennuksen katolla tarkoittaa?" "Kuka se Suomessa vieraillut Dalai-lama oikein on?" Näihin ja moniin muihin kysymyksiin tarjoaa vastaukset peruskoulun ja lukion uskonnonopetus. Ilman minkäänlaista uskonnollista sivistystä olisi sangen vaikeaa elää moniarvoisessa ja -kansallisessa yhteiskunnassa.

      Liikuntaa en soisi kouluun tulevan ainakaan yhtää lisää. Sen sijaan taideaineita kuten kuvataidetta ja musiikkia saisi opettaa enemmänkin. Taide tarjoaa elämään syvyyttä ja mielekkyyttä, jos siitä osaa nauttia.

      • Kristitty___

        Minun on vielä pakko lisätä, että itse olen hyötynyt koulun ulkopuolisessa elämässä huomattavasti enemmän koululaitoksen tarjoamasta uskonnollisesta sivistyksestä kuin siitä, että hallitsen logaritmit ja integraalit, jotka olivat lukion pitkän matikan opettajan mielestä maailman tärkeimpiä asioita. ;)

        Non scholae, sed vitae discimus.


      • Uskonnon hyötyjä

        Minä en ole vielä koskaan 50v. elämäni aikana havainnut mitään hyötyjä siitä, että "tiedän" Simsonin tappaneen tuhat filistealaista aasin leukaluulla, enkä myöskään siitä, että joku Joona olisi ollut valaskalan (valas ei muuten ole kala) vatsassa.

        En myöskään ole saanut ihmeempiä kicksejä siitä, että raamatun mukaan tyttö, jossa naimisiin mentäessä ei tavattu neitsyyden merkkiä, pitää viedä isänsä ovelle ja kivittää siellä kuoliaaksi. PIkemminkin moinen barbaarinen naisviha puistattaa.

        Ja suhtaudun edelleen hyvin epäuskoisesti siihen, että spitaalista voisi puhdistautua uhraamalla iisopin oksia, kaksi lintua, karmiininpunaista villaa, kolme eefa-mitan kymmenesosaa parhaita vehnäjauhoja joihin on sekoitettu log-mitta öljyä, sekä uhraamalla seetripuuta ja kaksi uhripässiä, vaikka raamatun pyhässä ja erehtymättömässä sanassa näin kerrotaankin.Itse suosittelisin kyllä monilääkehoitoa ja ihme kyllä myös WHO suosittelee samaa, eikä suosittele uhraamaan pässejä?

        En ole myöskään mistään onnistunut löytämään ainoatakaan puhuvaa aasia, enkä myöskään öisiä syöjättäriä, puhumattakaan nyt metsänpeikoista tai yksisarvisesta tai lohikäärmeestä, jotka mielestäni kuuluvat kaikki satuihin ja fantasiakirjallisuuteen, mutta joiden täytyykin siis olla ihan totta, sillä eihän niistä muuten ikuisesti erehtymätön raamattumme kertoisi?

        Zombie-elokuvien ystävänä minua kyllä kovasti miellytti kertomus siitä, miten Jeesuksen kuolemaa seurasi maanjäristys, jonka sivuvaikutuksena kaupungin kuolleet heräsivät henkiin. Jostakin syystä nämä malttoivat odottaa haudoissaan Jeesuksen ylösnousemukseen asti, jonka jälkeen heränneet ruumiit miehittivät kaupungin. Siitä huolimatta että Matteuksen evankeljumi ilmoittaa monen ihmisen nähneen nämä herätetyt kuolleet, ei yksikään Jerusalemin asukas kokenut tapausta dokumentoinnin arvoiseksi, eikä yksikään historioitsija eivätkä Raamatun muut evankeliumit ole tästä todella huomattavasta, merkillisestä ja mullistavasta tapahtumasta lainkaan tietoisia? Mutta täytyyhän sen totta olla, koska se kerrotaan raamatussa?


      • ateisti, ei kirj.
        Kristitty___ kirjoitti:

        Minun on vielä pakko lisätä, että itse olen hyötynyt koulun ulkopuolisessa elämässä huomattavasti enemmän koululaitoksen tarjoamasta uskonnollisesta sivistyksestä kuin siitä, että hallitsen logaritmit ja integraalit, jotka olivat lukion pitkän matikan opettajan mielestä maailman tärkeimpiä asioita. ;)

        Non scholae, sed vitae discimus.

        Se on ammatinvalinta kysymys, minua logaritmit ja integraalit ovat hyödyttäneet. Uskonto taas ei.

        Periaatteessa ihmisten tulisi osata matematiikkaa, mutta moni ei osaa edes korkolaskuja, jotta oikeasti käsittäisi mitä korkojen muutokset vaikuttavat vaikkapa asuntolainan lyhennyksiin.


      • Luulottelun logiikka
        Uskonnon hyötyjä kirjoitti:

        Minä en ole vielä koskaan 50v. elämäni aikana havainnut mitään hyötyjä siitä, että "tiedän" Simsonin tappaneen tuhat filistealaista aasin leukaluulla, enkä myöskään siitä, että joku Joona olisi ollut valaskalan (valas ei muuten ole kala) vatsassa.

        En myöskään ole saanut ihmeempiä kicksejä siitä, että raamatun mukaan tyttö, jossa naimisiin mentäessä ei tavattu neitsyyden merkkiä, pitää viedä isänsä ovelle ja kivittää siellä kuoliaaksi. PIkemminkin moinen barbaarinen naisviha puistattaa.

        Ja suhtaudun edelleen hyvin epäuskoisesti siihen, että spitaalista voisi puhdistautua uhraamalla iisopin oksia, kaksi lintua, karmiininpunaista villaa, kolme eefa-mitan kymmenesosaa parhaita vehnäjauhoja joihin on sekoitettu log-mitta öljyä, sekä uhraamalla seetripuuta ja kaksi uhripässiä, vaikka raamatun pyhässä ja erehtymättömässä sanassa näin kerrotaankin.Itse suosittelisin kyllä monilääkehoitoa ja ihme kyllä myös WHO suosittelee samaa, eikä suosittele uhraamaan pässejä?

        En ole myöskään mistään onnistunut löytämään ainoatakaan puhuvaa aasia, enkä myöskään öisiä syöjättäriä, puhumattakaan nyt metsänpeikoista tai yksisarvisesta tai lohikäärmeestä, jotka mielestäni kuuluvat kaikki satuihin ja fantasiakirjallisuuteen, mutta joiden täytyykin siis olla ihan totta, sillä eihän niistä muuten ikuisesti erehtymätön raamattumme kertoisi?

        Zombie-elokuvien ystävänä minua kyllä kovasti miellytti kertomus siitä, miten Jeesuksen kuolemaa seurasi maanjäristys, jonka sivuvaikutuksena kaupungin kuolleet heräsivät henkiin. Jostakin syystä nämä malttoivat odottaa haudoissaan Jeesuksen ylösnousemukseen asti, jonka jälkeen heränneet ruumiit miehittivät kaupungin. Siitä huolimatta että Matteuksen evankeljumi ilmoittaa monen ihmisen nähneen nämä herätetyt kuolleet, ei yksikään Jerusalemin asukas kokenut tapausta dokumentoinnin arvoiseksi, eikä yksikään historioitsija eivätkä Raamatun muut evankeliumit ole tästä todella huomattavasta, merkillisestä ja mullistavasta tapahtumasta lainkaan tietoisia? Mutta täytyyhän sen totta olla, koska se kerrotaan raamatussa?

        Loogisesti etenevän tarinankerronnan ystävänä minua kiehtoi kovasti raamatun tarina mitä ilmeisemmin todella vaikeasti tapettavasta Saulista, koska tämä täytyi tappaa neljä eri kertaa neljällä eri tavalla:

        Raamatun mukaanhan Saulin tappoi joku amalekilainen, minkä lisäksi hänet tappoivat filistealaiset. Tämä tuplasurmakaan ei ilmeisesti riittänyt, koska tämän lisäksi Saulin kerrottiin ottaneen miekan ja heittäytyneen siihen, eli tappaneen itsensä, minkä lisäksi vielä itse Herrakin katsoi parhaaksi surmata hänet, koska Saul oli näköjään todella sitkeähenkinen ja hankalasti tapettava, jos oli jo kolmesta aikaisemmasta tappamisesta selvinnyt?

        Yhtä hankalia tapettavia olivat muuten nuo amalekilaisetkin. Ensin kaikki amalekilaiset tuhotaan täydellisesti "'vihkien kaiken kansan tuhon omaksi miekan terällä". Tämän jälkeen amalekilaiset tuhotaan täydellisesti toistamiseen "jättämättä yhtään miestä tai naista henkiin". Heti sen jälkeen, kun amalekilaiset on jo täydellisesti hävitetty kahdesti jättämättä yhtään miestä tai naista henkiin, ilmoittaa Raamattu näiden jo kahdesti kokonaan hävitettyjen amalekilaisten suorittaneen tuhoisan ryöstöretken? Minkä seurauksena Daavid hävittää heidät kokonaan kolmannen ja viimeisen kerran. Aikamoisen sitkeä kansa, eikö vain?

        Pisteenä iin päälle kaikkitietävä Herra ilmoittaa pyyhkivänsä amalekilaisten muiston ikuisesti pois taivaan alta, mitä siis edelleenkin odottelemme, koska se muisto elää tälläkin hetkellä tässäkin viestissä. Mutta noissa raamatun hommissahan ei tunnetusti ole kiirettä ja Jeesuskin on tullut pian jo 2000 vuotta.

        Itse olen sitä mieltä, että jos yksi ja sama tapahtuma kerrotaan 3-4:llä täysin eri tavalla, niin silloin selvästi valehdellaan. Mistä päästäänkin sujuvasti siihen, että Jeesuksen ristinkuolemasta ja viimeisistä sanoista sekä tapahtumista kuoleman jälkeen on myös olemassa 3-4 täysin erilaista versiota ja ne kaikki ovat raamatussa. Mutta varmaankin ne ovat kaikki ihan totista totta, sillä eihän nyt koko uskonto voi perustua vain joillekin epämääräisille luuloille, jotka on kerrottu lukemattomin eri tavoin ja vielä keskenään täysin ristiriitaisesti. Eihän?


      • Kristitty___ kirjoitti:

        Minun on vielä pakko lisätä, että itse olen hyötynyt koulun ulkopuolisessa elämässä huomattavasti enemmän koululaitoksen tarjoamasta uskonnollisesta sivistyksestä kuin siitä, että hallitsen logaritmit ja integraalit, jotka olivat lukion pitkän matikan opettajan mielestä maailman tärkeimpiä asioita. ;)

        Non scholae, sed vitae discimus.

        Sinä väität että uskonto on ihmiselle tärkeimpää kuin matematiikka? Uskonto on sinusta liikuntaakin tärkeämpää? Tarvitsenko minä esimerkiksi uskontoa päivittäin? EN! Tarvitsenko minä matematiikka päivittäin? KYLLÄ! Kummalla on ylipäätänsä tarve matematiikalla?

        "Uskonnollinen yleissivistys myös edesauttaa oman kulttuurin ja taustan ymmärtämistä - aivan samoin kuin vieraiden kulttuurienkin. "

        Tuot esille vain tämän vanhollisen Suomen "anti-sekulaari" -kulttuurin. Sehän nyt ei sivistä todellisuudessa ketään!

        "Uskonto on - halusimme tai emme - näkyvä osa elämäämme yhteiskuntaa."

        Suomi voisi olla edellä kävijänä myöskin kulttuurissa, eikä muita edellä vain huipputeknologiassa!

        "Liikuntaa en soisi kouluun tulevan ainakaan yhtää lisää. Sen sijaan taideaineita kuten kuvataidetta ja musiikkia saisi opettaa enemmänkin. Taide tarjoaa elämään syvyyttä ja mielekkyyttä, jos siitä osaa nauttia. "

        Sinulle saattaa riittää se, että peruskoulussa on lapsilla liikuntaa vain 2 tuntia viikossa ja viet mukulasi oikein kouluunkin, ettei vaan lapsukaisesi pääse ylirasittumaan!!

        Taideaineita nyt voi harrastaan kotonaankin, kuten varmasti toteaisit liikunnankin suhteen. Missä välissä uskovaiset harrastavat mitään muuta kuin Raamattupiirejään?


    • Itse kannattaisin edelleenkin (juteltu aiemminkin) kielien opiskelua alakoulussa ja uskontotiedon opettamista (kaikille samat tiedot eri uskonnoista historian ja yhteiskuntaopin tunneilla) vasta yläasteella.

    • EL. a .K.i M

      Ateisti1982

      Vi. Ttu sä Kiität ruuastasi, jos saat syödä.

      Sulle tulee muuten aika pitkä paasto.

      Ei se kiitos tarvitse olla kuin yhden sanan mittainen.

      Mutta jos et kiitä antimistasi, niin ne viedään pois.

      • Ei mun tarvitse kiittää ketään mielikuvitushenkilöä siitä että olen saanut peruskoulusta ilmaisen ruuan vaan Suomen veronmaksajia ja koulun keittiön henkilökuntaa!


    • Tulla tyköni

      Taikauskoisen typeryyden tilalle jotain hyödyllistä, ehdottomasti.

      Uskonnot voidaan käsitellä historian tunnilla, mihin ne kuuluvatkin.
      Muinaisten paimentolaisten ahdasmielistä suvaitsemattomuutta.

      Ei mitään käyttöä nyky-yhteiskunnassa, jossa ei-neitsyiden kivittäminen,
      noitien polttaminen, kerettiläisten mestaaminen sekä seksuaalisten vähemmistöjen sortaminen ei ole suotavaa, vaikka raamatussa sellaiseen kehoitetaankin. Ehkä voisi vielä oikein erityisesti painottaa, että edes harras usko ja papinvirka ei oikeuta lasten seksuaaliseen hyväksikäytttöön, vaikka erinäiset kymmenettuhannet papit ja piispat ovatkin niin jatkuvasti luulleet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1783
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1315
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1171
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe