Huomenta kaikille. Painostakin on täällä paljon keskusteltu ja tähänkin tulee varmaan monta vastausta, joiden sisältö on että miksipä siitä stressaamaan odotusaikana ja ihan tyhmää ja toisarvoista. Mutta kirjoitan nyt silti, jos joku mua ymmärtäiskin. ;)
Nyt on menossa rv 25 ja viimeksi neuvolassa muutama viikko sitten terkkari totesi painonnousun olleen vauhdikasta. Alkupainosta on tullut lisää jo seitsämän kiloa. Alussa nousu oli hidasta, mutta nyt sitten vajaassa kahdessa kuukaudessa tuo 7 kiloa. Terkkatäti ei meinannut uskoa silmiään, punnitsi uudelleen. Hänen mielestään painonnousu/viikko oli kuitenkin ihan ok, kunhan ei jatku samanlaisena. Ja mun olo tuntuu tällä hetkellä sellaiselta, että jatkunut on! Pelottaa koko lähestyvä neuvola tuon takia. Mitä se terkkari nyt sanoo, jos olenkin taas paisunut samaa vauhtia??
Ja paljonko ehdinkään kerryttää kiloja yhteensä, jos puolessa välissä vauhti on tämä... kun itsestä tuntuu ettei mahakaan ole vielä kummoinenkaan.
Raskausmyrkytykseen en usko, koska muuten vointi on ihan ok eikä turvotusta mitenkään hirveästi ole. En ole herkutellut normaalia enempää... herkkusuu kyllä olen, mutta ei ennen raskautta kilot kertyneet tähän tahtiin.
Okei okei, harmittaahan tämä mua tietysti muutenkin kun neuvolakäynnin
takia. Asia on arka entiselle ylipainoiselle. Alan varmaan itkeä jos terkkari huomauttaa asiasta ilkeästi tai käskee puuttumaan asiaan. Miehen kuullen vielä, vähintään tuplasti pahempaa. Ei kai tässä auta kun katsoa tarkemmin mitä sinne suuhunsa laittaa. En vaan oikein tiedä miten, kun mitään ylimääräisiä aterioita en syö ja nämäkin ateriat ihan terveellistä ruokaa. Jos jätän jotain väliin, niin en jaksa. Ja pitänee myös yrittää liikkua enemmän. Mua vaivaa jo nyt kunnon liitoskivut (ainakin uskon niiden olevan sellasia) ja esim. lempilajini kävely on aika tuskaa. Stressaa, kun tuntuu ettei oikein voi hirveästi asialle tehdä juuri nyt ja kuitenkin tietää, että pitäisi ja haluaisi. Täytynee vaan rohkeasti kömpiä vaa'alle jo kotona, jotta tietää edes vähän mitä on odotettavissa. :(
Kiitos jos joku jaksoi lukea tämän vuodatuksen ja ymmärsi pointin. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia painonnoususta, terkkareista... missä vaiheessa teillä on paino noussut eniten? Onko mahdollista, että tuo 7 kiloa olikin nyt se mun "kasvupyrähdys" ja tästä nousu lähtee omasta olosta huolimatta tasoittumaan...? Siihen pyritään kovasti, mutta onko mitään tehtävissä?
Painosta
4
129
Vastaukset
Itselleni tuli alkuraskaudesta useita kiloja painoa lisää. Ehdin jo kunnolla pelästyä, että paisun norsuksi ja loppuajasta en jaksa yhtään liikkua. Onneksi painon nousu sitten hidastui huomattavasti ja ovat olleet sitä puolenkilon viikkonousua sittemmin. Voisin hyvinkin allekirjoittaan tuon sinun kasvupyrähdyksen paikkansa pitävyyden.
Kyllä se aina ressaa, kun pitää sinne puntarille nousta. Olenkin ottanut tavaksi neuvola aamuisin sen, että en syö normaalia aamupalaa heti, vaan vasta neuvolan jälkeen. Juon runsaasti vettä aikaisesta aamusta, puren jotain pientä vaikka hedelmää, jotta pahaolo ei pääse yllättämään. Vesi kyllä tulee poistumaan ennen punnitusta, koska siellä vessassa nyt rampataan vähän väliä muutenkin. Ketään en neuvo tekemään näin, joten turha alkaa huudella siitä, mitä minä kohdallani teen ;)
Itsekkin painin tuon syömis asian kanssa. Lopulta tulin siihen tulokseen, että syön kun on nälkä ja yritän vielä syödä terveellisesti ja monipuolisesti. En mollaa itseäni, koska siitä ei ole mitään hyötyä. Kiloja tulee väistämättä nyt raskaana ollessa lisää. Laihduttaminen kuulemma kasvattaa sikiön kokoa, joten se ei todellakaan ole suositeltavaa hommaa. Kavennutaan sitten kun lapsi on maailmaan saatu! Annoin itselleni myös luvan syödä jotain hyvää ja herkullista jos siltä tuntuu. Tosin vähemmän niitä herkkuja tulee syötyä, kuin alkuraskaudesta. Vettä lipitän aika lailla, niin ei pääse kuivumaan.
Kun kerran terkkari sanoo painonnousun olevan ok rajoilla, niin luota siihen. Ole rohkea ja iloisella mielellä!- ap.
Kiitos ihanasta viestistä! Toivotaan, että tosiaan painon kertyminen nyt tästä tasoittuisi. Tuo aamupalan jättäminen neuvolan jälkeen onkin hyvä vinkki, ja onnistuu kun mulla on taas seuraavakin aika aamulla. :) Sulla on oikea asenne, silloin syödään kun on nälkä (tai heikottaa), eikä silloin kuin omatunto sallii tai muuten vaan mieli tekee. Täytyy myös luottaa terkkariin, ihan kiva on ollut tähänkin asti, joten toivottavasti ei kauhean pahasti sano sitten painostakaan jos en ole saanut tahtia kuriin. Alussa sanoi, että viisitoistakin kiloa on ihan sopiva painonnousu, ja just ja just semmonen lukumäärä mahtuisi omien korvienkin väliin. ;) Mutta kai tässä vaan kauhistuttaa se, että puolet siitä on tullut jo nyt kun musta hädin tuskin huomaa että raskaana ollaan. Harmittaa tämä ilmeisesti ihan tyylipuhdas läskiytyminen. Mutta oikeassa olet, ensi vuonna saa sitten taas pienentyä! Sitä odotellessa! :)
- Tammimamma78
Moikka! Ymmärrän paniikkisi, mutta toivottavasti oma tilanteeni lohduttaa sinua edes vähän. Täällä menossa rv 23 5 ja painoa tullut 8kg. Nyt on helppo ajatella, että on siinä nainen mättänyt herkkuja ja maannut sohvalla, mutta kun asia ei ole lainkaan niin.
Olen kolmatta kertaa raskaana oleva kotiäiti, joten arkiaktiivisuutta tulee muksujen kanssa sekä normaaleissa koti- ja pihahommissa. Lisäksi harrastan reipasta liikuntaa 1-2,5h päivässä, vähintään kuutena päivänä viikossa, yleensä kuitenkin joka päivä.
Syön normaalia terveellistä, kasvisvoittoista kotiruokaa ja päivään kuuluu 4-6 palaa ruisleipää, muutama desi maustamatonta jugurttia, vähän mysliä ja muutama hedelmä. Karkkipäivä minulla on viikonloppuisin, enkä syö lainkaan keksejä, juo limpparia tms. Joskus otan vähän jäätelöä tai tavallista pullaa, mutta näitä päiviä ei ole usein.
Olenkin siis todennut, että enempää en oikein voi enää liikkua, eikä raskaana ja tällä liikuntamäärällä ole järkevää vähempää syödä, joten painoa tulee sen verran kuin tulee.
Esikoisesta sain yhteensä 9kg ja seuraavasta 10kg ja molemmilla kerroilla harrastin liikuntaa erittäin paljon vähemmän kuin nyt ja söin herkkujakin enemmän. Joten aina ei todellakaan voi näköjään itse vaikuttaa siihen, miten paljon paino raskausaikana nousee. Terveydenhoitojani sanoi kuitenkin ihanasti, että koska liikun paljon, syön terveellisesti ja verenpaineet ja muut arvot ovat kohdallaan, on tämä painonnousu minulle juuri sopiva.
Joten vaikka se vaikealta tuntuukin, niin älä ota painonnoususta itsellesi liian isoa taakkaa, sillä lukemani perusteella tuntuu, ettet sinäkään mässäämällä ole omia kilojasi nostattanut - paino nyt vain sinullakin jostain syystä nousee. Elele vain terveellisesti ja hyvällä mielellä, niin hyvä tulee. Kyllä ne raskauskilot sitten aikanaan myös lähtevät poiskin. - 12314515
Hei! samanlainen paniikki iski mullekki ku viimeks kävin neuvolas rv 27 6 ja painoa oli kk aikana kertynyt melkein 5 kiloo!!!!!! vaik en kans omasta mielestäni ole herkutellut tavallista enempää. Mut kai se on iha normaalia et paino saattaa nousta äkisti jossain vaiheessa :s Ja itsekin toivon että painonnousu tasaantuisi tästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1934180
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!421936- 561528
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331293Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581277Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93899SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä24873Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10849Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170798Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186686