Ruokakaapit, jääkaappi, pakastin.

Rattus sp.

Nyt se alkoi taas! Eli ruokakaappien ja pakastimen siivous. Seuraavien viikkojen tai kuukausien aikana on luvassa raparperi-mansikkakiisseliä, kalastajanpiirasta, rouheista kaalilaatikkoa, erilaisia hyytelöitä, kasvispihvejä, puuroja, omenapiirakkaa ym. syötävää. Haluaa saada nuo rönsyilevät kaapitkin näyttämään siistimmiltä. Joku lupaa, että lopettaa ruuankin hamstrauksen, jos se ei ole jotakin valmista ja helposti syötävää, kuten tummaa suklaata, näkkileipää jne.. Ei enää sekalaisia pakkauksia, joiden sisällön mausta ei edes tiedä. Ei enää erilaisten mausteiden hamstrausta, kun kuitenkin käyttää suppeampaa maustemäärää. No, illan lupaukset tulivat sitten tehtyä.

43

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Heh.

Aina iloinen yllätys on löytää pakastimesta parin vuoden vanha kaalilaatikko.

Mä olen pienentänyt pakastinta jo monta kertaa. Karmein oli joku 400 litran arkkupakastin. Sieltä löytyi vähän vaikka mitä välillä. OK, aikanaan pakastimelle oli juu enenpi käyttöä. Nyt tekisi mieli hankkia jenkkikaappi, että mahtuu jäätelöpaketti tai muutama pakastepitsa, isommalle ei oikeastaan ole käyttöä.

Ja kuinka ollakkaan. Kesällä tuli jotenkin perittyä kesämökille jääkaappi, ilman pakastelokeroa. Huono juttu, siis ei pakatepitsoja tai jäätelöä mökillä :(

Mutta mä niinkuin koitan asennoitua nykyään niin, että kalleinta ruoka on silloin, kun sitä kiikuttaa kompostiin. Alkaa tarjouslihapiirakoillekin kertymään kilohintaa kompostissa.

Hmm. Jääkaapissa ylivuotisia etikkakurkkuja ja jotain sienennäköisiä juttuja. Ei tee mieli avata niitä tölkkejä, källötelkööt ihan rauhassa siellä kaapin perällä, pitäähän sitä olla aina elintarvikereserviä kotona.

=DW=

• Rattus sp.

Aloitin tekemällä kummallisen makuisia kasvispihvejä ja yksi kirsikkahyytelö on hyytymässä jääkaapissa. Kumma juttu viinipulloista ei ole jäljellä muuta kuin ne, jotka ovat liian kalliita ilman erillistä syytä nautittavaksi.

Voit kokeilla vieraille niitä sienennäköisiä ;). Varmasti ilahtuvat.. Kyllähän sitä pitää kotona jotakin olla varalla, mutta jäljelle jää yleensä ne kaikista erikoisimmat tuotteet.

Nyt pitää pukea ja lähteä. On vielä pitkä päivä edessä..

• Kun tilaa on tarpeeksi paljon, hyvin pysyy järjestyksessä.
      Pakastimia on kolme, kuution verran pakastetilaa.
      Sitten on jääkaappi, koneellinen kylmiö, viileämpi ruokakomero ja iso maakellari.
      Aika hyvin yhden hengen talouteen, mutta järjestys on hyvä.
      Isoissa pakastimissa on satoja litroja marjoja, tuossa jääkaapin alla olevassa on enempi useammin käytettävää.
      Kaupassa kun ei viitsi turhan usein käydä.

• Rattus sp.

Olet järjestelmällinen? Yhden hengen taloudessa, joka on noin hyvin varusteltu, tarvitsee käydä harvoin kaupassa ja silloinkin selviää pienillä ostoksilla.

Ymmärrän nuo marjat. Ainoita marjoja, joita en aio enää pakastaa on vadelmat. Olen urakalla syönyt niitä poimittuani liikaa.

• Putkivalo

Tuli tuosta mieleen että tarttis käydä kompostilla mun viime vuoden suolakurkkujen kanssa. Jos saan enää kansia auki. Piti tehdä joku vichy-suolakurkku, ja se olikin tosi hyvää, mutta ei nähtävästi tarkoitettu pitkän ajan säilytykseen.. Kannet ovat lommollaan ylöspäin ;) Joutuu kai laittamaan kuravaatteet niskaan. Tai ylipuhumaan lapsia että tässä on tällainen uusi kylpylelu ja työntää ne ammeeseen :)) Toisethan kylpee maidossa ja shampanjassa, joten miksei suolakurkuissakin.

• Rattus sp.

Joku oli mennyt pieleen kauden ensimmäisten sienien kuivauksen kanssa ja ei tee mieli tyhjehtää kyseisiä rasioita. Onneksi ei ole yhtä kuplivaa kuin vichy-suolakurkut :).

• Pikkuhiljaa tota pakkasta olen tyhjennellyt ja sitten taas täyttänyt.
      Enää siellä ei pitäisi olla mitään "vanhaa", kaikki on tarkastettu.
      Myöskin ton kuivakaapin kävin jo aikaisemmin läpi, sielläkään ei ole enään mitään huonontuvaa.
      Hyvä minä :))

• Rattus sp.

Saat täältä yli-ikäisiä tuotteita, jotta pääset nostalgiatunnelmiin. Eli voit todeta kokemuksesta, että tämä projektini onnistuu.

• omavarainen

Minulla on kaksi 400 litran arkkua, yksi iso pystypakastin ja jääkaappipakastin yhdistelmä keittiössä. Kaikki kokolailla täynnä. Sen verran on tilaa, että possun puolikas mahtuu. Joten tervetuloa talvi, se meillä kestetään. Joka päivä syödään oman puutarhan tuotteita. Ja naapurin viljasikaa.

• ...

Kannatan kyllä omavaraisuutta.

Se ei vaan oikein mahdollista kaikille. Ok, on tossa ihan vieressä puutarhapalstoja, ainoa vaan, että mökillä kuluu niin paljon aikaa, että ei voi hoitaa. Ja toisinkin päin, ei mökillä oikein jaksa laukata ryytimaata kitkemässä, pensaankin yksistään menisi älyttömästi rahaa.

Mutta yrttejä, chiliä, paprikaa, tomaattia, sellaista ruukkukamaa. Ja kandee hokata, vihreitä tomaatteja ei kaupoissa myydä. Eli mulla enenpi kulinaristisia syitä, kuin talousajattelua tossa jutussa. Ja satuin saamaan laivapottuja tässä syksyllä. Koitan kehitellä, että ne pysyis kondiksessa kevääseen, vois kokeilla kuitenkin mökillä laittaa pottupenkkiä. Ja potun viljelyssähän ei ole kerrassaan mitään järkeä, se on niin halpa elintarvike kaupassa. Mutta laivapottua ei saa mistään, se kun ei mene nykyajan koneellisista istutuskoneista tai nostokoneista tai oikein mistään koneista läpi, se kun on niin muhkurainen...

Niin siis. Varmuusvarastoja pitää kyllä olla. Mulla vähän silleen, että pitää nyt ainakin muutama viikko pärjäillä purkkihernerokalla, jos syttyy vaikka ydinsota. Tää on liian pitkä juttu kertoa, mutta meillä tosiaan on ollut parikymmentä vuotta hätävarastot tollasten asioitten varalle. Toisekseen, jos rahat lopussa, påitäähän sitä jotain syömistä olla.

Vaan ei pysty kaupunkilainen omavaraisuuteen. Nykyään luemma muotia istutella mukuloita ja ties mitä siemeniä vaikkapa kaupungin puistoihin. En nyt tiedä syökö niitä kukaan, kasvatettu lähinnä keskioluella, virtsalla ja koiran jätöksillä :DD

Joopajoo, taitaa olla kymmenen vuotta, kun saanut viimeksi luomupossua, sellaista läskistä. Sitäkään ei oikein kaupoista löydy, enkä ole ainakaan havainnut kenenkään naapurin pihalla sikoja.

=DW=

• Rattus sp.

Tuo vaatii samalla tavalla tilaa kuin k-kottonilla. Olette aivan selvästi hengenheimolaisia. Toisaalta tiedätte tarkalleen, mitä syötte eli täysiarvoista ruokaa.

• Keittiökaapit suht hyvässä järjestyksessä enkä niitä ala ainakaan syömällä siivoamaan.

Vaatekaapeille voisi kyllä tehdä jotakin...

• Rattus sp.

Syön ja ostan vähemmän. Kysymyksesssä on myös se, etteivät ruokatavarat pääse liian vanhoiksi. Tilalle tulee vain takuuvarmoja tuotteita. Kirsikkajelly oli ihan hyvää ja sitä on vieläkin jäljellä.

• Rattus sp. kirjoitti:

Syön ja ostan vähemmän. Kysymyksesssä on myös se, etteivät ruokatavarat pääse liian vanhoiksi. Tilalle tulee vain takuuvarmoja tuotteita. Kirsikkajelly oli ihan hyvää ja sitä on vieläkin jäljellä.

Niin, tavallisemmin tuosta pilaantumisesta huolissaan ovat liemiruokien ystävät, jotka ryyppäävät kiireesti kitusiin kaikki alkopitoiset tuotteet etteivät vain ehdi kaapissa tärveltyä...

• Rattus sp.
        yohuuhkaja kirjoitti:

Niin, tavallisemmin tuosta pilaantumisesta huolissaan ovat liemiruokien ystävät, jotka ryyppäävät kiireesti kitusiin kaikki alkopitoiset tuotteet etteivät vain ehdi kaapissa tärveltyä...

Vuosi taitaa olla se pisin aika tuotteelle kuin tuotteelle, jonka aikana pitäisi käyttää. Kaapista löytyy kyllä vanhempia tattarijauhoja, soijarouheita ym.. Kierron pitäisi olla sellainen, että ravintoarvot ovat vielä kohdallaan. No, osassa säilykkeitä tuo aika on pidempi. Vielä noin puolitoista vuotta niin punaviinin pitäisi olla parhaimmillaan..

• Rattus sp. kirjoitti:

Vuosi taitaa olla se pisin aika tuotteelle kuin tuotteelle, jonka aikana pitäisi käyttää. Kaapista löytyy kyllä vanhempia tattarijauhoja, soijarouheita ym.. Kierron pitäisi olla sellainen, että ravintoarvot ovat vielä kohdallaan. No, osassa säilykkeitä tuo aika on pidempi. Vielä noin puolitoista vuotta niin punaviinin pitäisi olla parhaimmillaan..

Jaaha, vai niin. No sitten olisi kyllä pitänyt terveysviranomaisten olla poliisin valvonnassa lorottamassa viemäriin niiden hylyistä nostettujen viinipullojen sun muiden sisältöä mitä nyt sitten hirmuhinnoin myytiin ymmärtämättömille ostajille, päiväysvanhaa vielä, siihen aikaan kun ei edes keksitty laittaa tuota parasta ennen -päivää...

• Rattus sp.
        yohuuhkaja kirjoitti:

Jaaha, vai niin. No sitten olisi kyllä pitänyt terveysviranomaisten olla poliisin valvonnassa lorottamassa viemäriin niiden hylyistä nostettujen viinipullojen sun muiden sisältöä mitä nyt sitten hirmuhinnoin myytiin ymmärtämättömille ostajille, päiväysvanhaa vielä, siihen aikaan kun ei edes keksitty laittaa tuota parasta ennen -päivää...

Perustelen tuota sillä, että haluan parhaan mahdollisen hivenaine- ja vitamiinipitoisuuden. Mitä kauemmin säilytän, sitä ravintoköyhempää ruoka on mahdollisesti. Tietysti riippuu myös ruoka-aineesta..

• rygseck

No sinä näit minkä kokoinen mun keittiö on... täällä on pakko pitää tiukka kuri purnukoitten ja pakettien kanssa !

Jääkaappi/pakastin on kapeaa mallia, siihen ei paljon mahdu ylimääräistä saati turhaa =)

Kananmunia tulee niin paljon ettei kaikkea ehdi mussuttaan... jakelen niitä työkavereille ;D)

• Rattus sp.

Niistä kananmunista olen kyllä kateellinen. Maistuivat todella hyviltä. Onnellisten kanojen munia :).

No, käyn ostamassa kyllä vielä torilta laatikollisen puolukoita. Niistä kun satun pitämään ja ette näyttäneet ilahtuvan, kun löysin hyvän paikan Pohjanmaalta niitä kerätäkseni :\. Eihän niiden keräämiseen olisi mennyt kuin muutama tunti..

Keittiössä pitää kaiken olla kierrossa. Kaikki tarvikkeiden ja välineiden olla tarpeellisia..

• Laitampa nyt tähän ruokaketjuun ihmettelyni jonka saa aikaan Iltalehden ruokakuvat.
      Kun selailen ton iltalehden sivuja, siis täällä netissä. Joka kerran kun näen ne ruokakuvat siellä jossain sivussa tulee paha olo kun ne kuvat ei jostain syystä niille ruuille oikeutta.
      Kertakaan ei ole tullut syömisen halua niistä.
      Ja kuitenkin ruoka-annoksista tehdään tosi herkullisen näköisiä.
      Ne on kait tosin kotonaan jotain blogikuvia ottanut mutta, Huh huh.

• Rattus sp.

Oikeassa olit. Ruoka kuin ruoka näytti kammottavalta. Olisikohan tarkoituksena vähentää suomalaisten terveellistä syömistä? Teki mieli mennä hampurilaispaikkaan :D.

• Rattus sp. kirjoitti:

Oikeassa olit. Ruoka kuin ruoka näytti kammottavalta. Olisikohan tarkoituksena vähentää suomalaisten terveellistä syömistä? Teki mieli mennä hampurilaispaikkaan :D.

Sama on ollut mun reaktio kun olen niitä useinkin katsellut.
        Nii ja minä sentään olen elämässäni käynyt burgeripaikoissa varmaan kymmenisen kertaa.
        Nakkikioskilla nuorena tuli kyllä käytyä useinkin.

• ...

Ruokakuvat.

Oma lajinsa ja siihen erikoistuneet valokuvaajat. Nykyään väännetään kuvankäsittelyllä, mutta ennen otettiin filmikuvia.. Väriä suihkepullosta salaattiin, jotain öljyä pintaan, että saa kiiltoa jne. Ei ne olleet syömäkelpoisia, kyse oli vain siitä, että ne näyttivät hyviltä.

Nykyään paiskotaan vauhdilla. Kuva iltapäivälehteen tiedostona ja fyrkat tilille. Kuvista kun ei makseta enää oikein mitään, ei niihin kannata uhrata vaivaa tai aikaa. Ja tosiasia on, aika harvoin mikään ruoka oikeasti on valokuvauksellista, grillattu kokonainen sianpääkö?

=DW=

• ... kirjoitti:

Ruokakuvat.

Oma lajinsa ja siihen erikoistuneet valokuvaajat. Nykyään väännetään kuvankäsittelyllä, mutta ennen otettiin filmikuvia.. Väriä suihkepullosta salaattiin, jotain öljyä pintaan, että saa kiiltoa jne. Ei ne olleet syömäkelpoisia, kyse oli vain siitä, että ne näyttivät hyviltä.

Nykyään paiskotaan vauhdilla. Kuva iltapäivälehteen tiedostona ja fyrkat tilille. Kuvista kun ei makseta enää oikein mitään, ei niihin kannata uhrata vaivaa tai aikaa. Ja tosiasia on, aika harvoin mikään ruoka oikeasti on valokuvauksellista, grillattu kokonainen sianpääkö?

=DW=

Mulla oli hiljattain uunilohta, ja huomattavasti herkullisemman kuvan olisin siitä saanut, vaikken ole mikään kuvaaja, kun oli nyt tuolla iltalehden sivuilla.
        Mun piti ihan mennä takaisin ja lukea mitä esittää kun olin ohi jo mennyt.

• Rattus sp.
        ... kirjoitti:

Ruokakuvat.

=DW=

Kokeilisin kyllä jopa kotikuvissa, mitkä värit toimivat taustalla, mm. lautasissa. Pyrkisin laittamaan herkullisen näköisen sopivan annoksen, jonka kanssa laittaisin esim. kurkku- tai tomaattiviipaleita tai jotakin muuta sopivaa.

Grillatu kokonainen sianpää näyttäisi varmasti herkulliselta, mutta mausta en sitten tietäisi. En ole kokeillut..

• Rattus sp.
        tulisilla kirjoitti:

Mulla oli hiljattain uunilohta, ja huomattavasti herkullisemman kuvan olisin siitä saanut, vaikken ole mikään kuvaaja, kun oli nyt tuolla iltalehden sivuilla.
        Mun piti ihan mennä takaisin ja lukea mitä esittää kun olin ohi jo mennyt.

Miltä kuullostaisi pinaattia pähkinöiden kera? Sorruin ostamaan Elinvoimaa raakaravinnosta Suomalaisesta kirjakaupasta. Kirjan ohjeet ovat onneksi yksinkertaisia ja toteutettavia. Yritän keksiä, miten pystyn lisäämään erilaisia siemeniä herkullisesti ruokavaliooni.

• verditti

Tuo rouheinen kaalilaatikko rupesi kiinnostamaan.
      Vai onko se vain surkean naiskokin hätäkastama
      tuotos?
      Kaalilaatikkoa syön vain syksyisin uudesta kaalista
      valmistettuna. Eikä takuulla ole rouheista, vaan
      suussa sulavaa. (kakssataa asteisessa uunissa tunti ja kolme minuuttia)
      Saiskos ohjeen tuohon rouheiseen! Vaikka vaihtamalla.

Syksyä se on oikeasti, eilen kieppui Stora Herröön yläpuolelle
      yli viidenkymmenen parvi karmeaa mekkalaa pitäen.
      Sinne jäivät.

• Rattus sp.

Voi olla pettymys, mutta terveellinen sellainen. Lähinnä on kyseessä halpa perusruoka . Laitan sen kuitenkin alapuolelle, jotta voit tarvittaessa käyttää. Sopii esim. veneilyyn, kun jauheliha ei säily ja soijarouheet taas ovat kuivatuotteita. Tekisi mieli seurata lintuja. Täällä on niin perh... kylmä!

Rouheinen kaalilaatikko

1 kg valko- ja punakaalia
        2 isoa sipulia
        2-3 porkkanaa
        3-4 rkl rypsiöljyä
        1 ½ dl rikottuja ohraryynejä
        3 rkl siirappia
        ½ tl maustepippuria
        ½ - 1 tl suolaa tai yrttisuolaa
        1 ½ dl soijarouhetta
        ½ l kasvislientä

Keitä ohraryynejä noin 20 minuuttia. Suikaloi tällä välin kaali. Kuori ja raasta sipulit ja porkkanat.

Kuullota kasviksia öljyssä 10 minuuttia. Siivilöi ohraryyneistä ylimääräinen vesi.

Sekoita kaikki ainekset isossa kulhossa.

Kaada kaaliseos isoon, voideltuun vuokaan. Kaada päälle kasvislientä sen verran, että ruoka juuri peittyy.

Paista laatikkoa 174 asteessa uunin keskitasolla noin 45 minuuttia. Lisää kasvislientä, mikäli pinta alkaa kuivua.

• Rattus sp.
        Rattus sp. kirjoitti:

Voi olla pettymys, mutta terveellinen sellainen. Lähinnä on kyseessä halpa perusruoka . Laitan sen kuitenkin alapuolelle, jotta voit tarvittaessa käyttää. Sopii esim. veneilyyn, kun jauheliha ei säily ja soijarouheet taas ovat kuivatuotteita. Tekisi mieli seurata lintuja. Täällä on niin perh... kylmä!

Rouheinen kaalilaatikko

2 isoa sipulia
        2-3 porkkanaa
        3-4 rkl rypsiöljyä
        3 rkl siirappia
        ½ tl maustepippuria
        1 ½ dl soijarouhetta
        ½ l kasvislientä

Keitä ohraryynejä noin 20 minuuttia. Suikaloi tällä välin kaali. Kuori ja raasta sipulit ja porkkanat.

Kuullota kasviksia öljyssä 10 minuuttia. Siivilöi ohraryyneistä ylimääräinen vesi.

Kaada kaaliseos isoon, voideltuun vuokaan. Kaada päälle kasvislientä sen verran, että ruoka juuri peittyy.

Paista laatikkoa 174 asteessa uunin keskitasolla noin 45 minuuttia. Lisää kasvislientä, mikäli pinta alkaa kuivua.

Siis 175 asteessa :)).

• Anjaniina.
        Rattus sp. kirjoitti:

Rouheinen kaalilaatikko

2 isoa sipulia
        2-3 porkkanaa
        3-4 rkl rypsiöljyä
        3 rkl siirappia
        ½ tl maustepippuria
        1 ½ dl soijarouhetta
        ½ l kasvislientä

Juh, tuontyylinen kaalilaatikko uunissa.
        Mut sitä ruisperunataikinaa mietin, jos tekis ite?

• Rattus sp.
        Anjaniina. kirjoitti:

Juh, tuontyylinen kaalilaatikko uunissa.
        Mut sitä ruisperunataikinaa mietin, jos tekis ite?

En ole kokeillut. Joskus olen kyllä miettinyt. Peruna tulisi luultavasti perunamuussiaineksista. On ollut jotenkin helpompaa ja kalliimpaa ostaa valmistaikina kaupasta ;).

• Anjaniina.
        Rattus sp. kirjoitti:

En ole kokeillut. Joskus olen kyllä miettinyt. Peruna tulisi luultavasti perunamuussiaineksista. On ollut jotenkin helpompaa ja kalliimpaa ostaa valmistaikina kaupasta ;).

Täällä sitä ei ole kaupassa...
        Siks mietin sen tekoa, se on varmaan hiukak just et pottumuussi ja siihen ruisjauho, niinkuin tekis perunarieskaa?
        Kerron sit kun olen kokeillu, otan oman maan potut ja teen muusin ;)

• Hyvä idea! Luin muutama päivä sitten tämän aloituksen, ja idea jäi pyörimään päähän.

Meillä on ollut kellarikerroksen remonttia jo pari kuukautta. Pölyä on tullut, vaikka olen pitänyt kellariin johtavan oven visusti kiinni. Hoksasin, että alhaalla on ollut ikkunoita auki, ja ilmanvaihto imee pölyt ulkokautta sisälle. Nyt on meneillään laatoitusvaihen loppumetrit, ja nyt on motivoivaa ryhtyä siivoomaan.

Eilen kävin ideasi innoittamana keittiön kimppuun. Pyyhin kaikki pinnat ja järjestin kaikkia astiat ja elintarvikkeet. Hävitettävää ei löytynyt kuin yksi ikivanha HP-kastike ja salaattikastike. Kaapeista löytyi kyllä unohtuneita elintarvikkeita, jotka olisivat ajanoloon vanhentuneet, esimerkiksi pussillinen linssiä ja puolikas punaista riisiä. Työpöydillä on ollut kaikenlaista tavaraa, kun kaappeja on mukamas ollut liian vähän. Nyt kaikki mahtui taas hyvin ja pöydillä ei loju ylimääräistä tavaraa.

Seuraavana on tietsikkanurkkauksen vuoro.

• Rattus sp.

Täälläkin on tehty ruokia ja laitettu kiertoon mausteita, joita tiedän jättäväni käyttämättä. Kalasäilykkeistä löytyivät merkinnät, että kestävät vuoteen 2013 ja 2015 saakka. Noita linssejä pitää täälläkin vähentää syömällä, esim. keittojen muodossa. Käyn läpi jossakin vaiheessa voiteet ym.. Laitan siskontytölle kiertoon. En kuitenkaan ehdi tai halua käyttää kaikkea. Kummasti sitä saa mahtumaan, kun järkeistää ja järjestelee..

Pari ohjetta linssejä varten. Keittoa olen tehnyt monet kerrat ja toinen on ystäväni ohje.

Mausteinen linssikeitto

175 kcak/annos
        4 annosta

Valmistusaika: 30 minuuttia

2 porkkanaa
        100 g selleriä
        1 sipuli
        2 valkosipulinkynttä
        1/2 rkl currytahnaa (esim. Rajah)
        1 tlkl (400 g) tomaattimurskaa
        6 dl vettä
        1 dl punaisia linssejä
        1 dl kookosmaitoa (lisäyksenä saa muuten jauhemuodossa)
        1 tl suolaa
        pinnalle persiljaa

Kuori ja paloittele porkkanat, selleri, sipuli ja valkosipulinkynnet.
        Kuumenna öljy kattilassa, lisää currytahna. Sekoita hetki. Lisää
        kasvikset ja paista niitä kolme minuuttia. Kaada kattilaan tomaattimurska,
        vesi ja linssit. Hauduta miedolla lämmöllä 20 minuuttia. Soseuta keitto
        tehosekoittimessa tai sauvasekoittajalla. Lisää kookosmaito ja kiehauta
        nopeasti uudelleen. Mausta suolalla ja hiennonnetulla persiljalla.

INKIVÄÄRILINSSIT

Valmistusaika 30 min

Annoksessa 430 kcal

2 annosta

150 gr punaisia linssejä
        1 laakerinlehti
        1 iso porkkana
        175 gr tuoretta pinaattia (tai 100 gr pakastepinaattia)
        1 rkl seesamiöljyä
        1 – 2 valkosipulinkynttä
        1 rkl tuoretta inkivääriä raasteena
        1 rkl kuorituja seesamin siemeniä
        2 – 3 rkl vaaleaa soijakastiketta

Puhdista ja huuhtele linssit, kumoa ne laakerinlehdellä maustettuun veteen ja keitä linssejä 10 – 12 min, kunnes ne ovat pehmeitä. Valuta linssit lävikössä, huuhtele kylmällä vedellä ja valuta uudelleen.

Puhdista kevätsipulit ja kuori porkkana. Leikkaa molemmat 3 cm:n pituisiksi ohuiksi suikaleiksi. Huuhtele tuore pinaatti, puhdista ja paloittele karkeaksi silpuksi.

Kuumenna öljy korkeareunausessa valurautapannussa. Kuori valkosipulinkynnet, murskaa ne ja freesaa pikaisesti inkiväärin kanssa öljyssä. Lisää joukkoon porkkana – ja kevätsipulisuikaleet ja kuullota niitä 2 – 3 min koko ajan sekoittaen.

Kumoa ainekset padasta lautaselle ja jätä odottamaan. Kypsennä samassa padassa tuoretta pinaattia, kunnes se on pehmentynyt (jos käytät pakastepinaattia, kuullota sitä, kunnes neste on haihtunut).

Paahda seesaminsiemenet kuivassa teflonpannussa ilman rasvaa kellanruskeiksi.

Kumoa kaikki kasvikset sekä linssit pataan ja sekoita niitä hetken ajan korkealla lämmöllä. Mausta soijakastikkeella ja ripottele pinnalle paahdetut seesaminsiemenet.

Inkiväärilinssit ovat maukkaita myös kylmänä salaatin tapaan tarjoiltuna, jolloin voit maustaa ne vielä vadelmaviinietikalla.

• Mä laitan linssikeittoon aina sitruunan mehua. Yhtälailla inkivääri antaa makuun ryhtiä. Pitää kokeilla. Selleriä en ole kokeillut, mutta kuullostaa hyvältä. Sipulin mä jätän aina väliin, ja laitan valkosipulia reippaasti. (Tänäänkin olen syönyt jo kolme isoa valkosipulin kynttä) Toi kookosmaito on vähän makeeta, vai onko? Mä en nimittäin hyväksy makeata eturuuissa. Mä plirautan vähän ruokaöljyä sekaan.

Saako punaisen linssin värin jollain keinolla säilymään keitettäessä? Nimittäin olen huomannut niiden muuttuvat kypsyessään keltaisiksi tai vihertäviksi. Turkissa linssikeitto oli oranssin väristä. Olikohan keitto sielläkin oranssista tomaatin ja porkkanan ansiosta.

• Rattus sp.

Tuo linssikeitto toimii hyvin tuolla kokonaisuudella ja on siksi säilynyt ruokaohjeissani, joita karsin säännöllisesti. Tuota kookosmaitoa saa muodossa, joka on hiutalemaista ja säilyy pidempään. Teit vaikeita kysymyksiä, joihin en osaa vastata. Tuossa kookosmaidossa on kysymys määrästä eli mitä enemmän sitä makeampaa. Toisaalta salaattikastikkeen teossakin on hyvä käyttää sekä sokeria että suolaa. Tulee kontrasteja.

• Rattus sp. kirjoitti:

Tuo linssikeitto toimii hyvin tuolla kokonaisuudella ja on siksi säilynyt ruokaohjeissani, joita karsin säännöllisesti. Tuota kookosmaitoa saa muodossa, joka on hiutalemaista ja säilyy pidempään. Teit vaikeita kysymyksiä, joihin en osaa vastata. Tuossa kookosmaidossa on kysymys määrästä eli mitä enemmän sitä makeampaa. Toisaalta salaattikastikkeen teossakin on hyvä käyttää sekä sokeria että suolaa. Tulee kontrasteja.

Ton sellerin ja inkiväärin liitän seuraavalla kerralla linssikeittooni. Porkkanaa ja tomaattia olen käyttänykin sen mukaan, kun on kotona sattunut olemaan. Mustapippuria ja valkosipulia laitan myös aina linssikeitooni. Kookoksen ja sipulin jätän väliin. Ei kiitos makeaa, ja sipulista mulle assosioituu seitkytluvun tympee ruoka. Eli ei sipuliakaan.

Mä kerään kyllä kiinnostavia reseptejä, mutta sävellän aina omat versioit kaikista resepteistä. Mun lemppari ruokaohjekirja on 'Eksottisia herkkuja'. Siinä on lähi-idän ruokia. Ne on mun makuun, kun siellä ei panna eturuokiin sokeria ja muita makeita juttuja.

Siitä sokerista vielä sen verran, että mä en itse käytä salaattikastikkeita lainkaan. Ne on vähän ällöjä muun suussani. Joskus tirautan vähä öljyä salaatin päälle. En myöskään syö maustekurkkuja sen vuoksi, että ne ovat makeita. Huomaan heti, jos johonkin ruokaan on lisätty sokeria tai jos on muuta ylimääräistä makeutta vaikka vähänkin. Porkkanan ja tomaatin makeus on sietorajani yläpäässä. Tein eilen risottoa, jossa oli tomaattia, papuja, oliiveja ja valkosipulia. Muuten hyvää, mutta tomaatin makeutta oli pikkasen liikaa. Voihan olla, että maistan sokerin herkemmin, kun en ole tottunut siihen. Olen ilmeisesti vähän omituinen, kun vieroksuin jo lapsena monia makeita juttuja, esimerkiksi täytekakkuja.

• Rattus sp.
        sedna2003 kirjoitti:

Ton sellerin ja inkiväärin liitän seuraavalla kerralla linssikeittooni. Porkkanaa ja tomaattia olen käyttänykin sen mukaan, kun on kotona sattunut olemaan. Mustapippuria ja valkosipulia laitan myös aina linssikeitooni. Kookoksen ja sipulin jätän väliin. Ei kiitos makeaa, ja sipulista mulle assosioituu seitkytluvun tympee ruoka. Eli ei sipuliakaan.

Mä kerään kyllä kiinnostavia reseptejä, mutta sävellän aina omat versioit kaikista resepteistä. Mun lemppari ruokaohjekirja on 'Eksottisia herkkuja'. Siinä on lähi-idän ruokia. Ne on mun makuun, kun siellä ei panna eturuokiin sokeria ja muita makeita juttuja.

Siitä sokerista vielä sen verran, että mä en itse käytä salaattikastikkeita lainkaan. Ne on vähän ällöjä muun suussani. Joskus tirautan vähä öljyä salaatin päälle. En myöskään syö maustekurkkuja sen vuoksi, että ne ovat makeita. Huomaan heti, jos johonkin ruokaan on lisätty sokeria tai jos on muuta ylimääräistä makeutta vaikka vähänkin. Porkkanan ja tomaatin makeus on sietorajani yläpäässä. Tein eilen risottoa, jossa oli tomaattia, papuja, oliiveja ja valkosipulia. Muuten hyvää, mutta tomaatin makeutta oli pikkasen liikaa. Voihan olla, että maistan sokerin herkemmin, kun en ole tottunut siihen. Olen ilmeisesti vähän omituinen, kun vieroksuin jo lapsena monia makeita juttuja, esimerkiksi täytekakkuja.

Ostin kirjan Elinvoimaa raakaravinnosta. Oli suomalaisessa kirjakaupassa alennusmyynnissä. Siinä oli yllättävän yksinkertaisia ohjeita esim. raakapuurosta ja sushista. Luulen, että tuota kirjaa tulen käyttämään.

Myös minä säveltelen, mutta silloin aloitan ihan tyhjältä pöydältä. Katson, mitä löytyy ja aloitan sovelluksen. Poiketen sinusta saatan esim. wokkiin lisätä hunajaa :).

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      618
      2561
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      416
      2033
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1960
    4. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1556
    5. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      67
      1489
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1488
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      124
      1243
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      1050
    9. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      18
      1002
    10. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      978
    Aihe