Kissa painaa 13 kiloa?

anniina

Hei.
Kaverini leikattu uroskissa painaa (kuulemma) 13 kiloa. mielestäni se on valtava. Oma kotikissani (vuoden, leikattu uros) painaa kolme kiloa ja on mielestäni ihan hyvän painoinen. Eikö tuo 13 kiloa ole hieman liikaa???
Paljonko teidän kissanne painavat ja mikä on hyvä paino kissalle. (Vaihtelee tietysti iän ym. mukaan)

4

745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaana

Omat nuoret urokset painavat 5 ja 4kg.. 13 kiloa kuulostaa aika isolta painolta, toki se riippuu myös kissan ruumiinrakenteesta ja rodustakin. (mm. Maine Coon rotu on iso ja painaakin sen mukaan =) ) Itse tiedän muutamia selkeästi liian lihavia kissoja jotka alkavat jo kärsiä siitä =/ Lihava kissa ei pääse nuolemaan itseään joka kohdasta kun läskit ovat tiellä ja siksi jotkut paikat jäävät likaisiksi. Myös sairauksien riski kasvaa kovasti ylipainoisella kissalla

• vegata

jos kissan kylkiluut tuntuvat kyljissä, niin kissa ei ole ylipainoinen. jos tuo kissa ei ole mikään maine coon ym. niin se on varmaan vähän ylipainoinen.

• jepy

Kissan normaali paino on n. 3-5 kg. Omat kissani painavat 3-4kg. Tietysti paino riippuu jonkin verran myös rodusta, esim. isot kissat kuten maine coon painavat 5-6kg.Uros bengalit, eli lemmikki kesy leopardi uroksen normaali paino on jopa 5-10 kg.
      Normaalille kotikissalle tuommoinen ylipaino on jo riski terveydelle. Dietille siis.

• Tabby

Meiltä löytyy 7,5-kiloinen leikattu naaras Laku, ikää kolme vuotta. Hirvittävä lihaskimppu, hieman ylipainoa (parisataa grammaa, neidin ihannepaino on eläinlääkärin mukaan 7 kg, johon ollaan koko ajan pyrkimässä vähentämällä ruokaa). Laku on erikoisen kookas tyttökissa, todella korkea, roteva ja omaa niin upeat "kollinposket", että moni luulee urokseksi.

Peku painaa 9-10 kg. Kyseessä leikattu uros, ikää kaksi vuotta. Todella kookas, lihaksikas, rotevarakenteinen mutta laiha kuin mikä. Molemmat kissat ovat maatiaisia.

Pekun isä painaa 15 kg, mutta ei ole lainkaan lihava. Oikeastaan poika on tullut isäänsä - laiha mikä laiha, vaikka painoa löytyy. Pitkä karva hämää molempien (sekä Pekun että isänsä) kohdalla.

13-kiloinen kissa ei välttämättä ole ylipainoinen. Kotikissalle ei voi asettaa tiettyä painoa tyyliin "maatiaisen normaali paino on 3-5 kg", koska kotikissoja on paljon erilaisia niin rakenteeltaan kuin kooltaan muutenkin. On selvää, että pienet ja sirot kissat painavat vähän, isot ja rotevarakenteiset paljon.

Kissaa näkemättä ei voi tuomita onko se liian lihava vai ei, ei myöskään valokuvien perusteella. Jos kissan kylkiluut tuntuvat hyvin, ei se ole liian lihava. Esimerkiksi meillä Lakulla ja Pekulla kylkiluut tuntuvat helposti.

Joku tuolla aiemmin sanoi, että maine coonit painavat 5-6 kg. Miten minulla oli käsitys, että coonit painavat reippaasti enemmän, eikä 10-kiloinen cooniuros ole mikään harvinaisuus =)? Näin ainakin ne kasvattajat, joiden kanssa olen jutellut, ovat kertoneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5516
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3731
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3293
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2575
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2162
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2087
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163