Oudot oireet pilaavat elämäni! (pää"ongelmia")

thisTimeISdifferentt

16-vuotias tyttö olen. Kaikki tämä alkoi kun siirryin yläasteelle.
Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kun vain tietäisi miten ja mistä syystä nämä oireet alkoivat. Osasyy on varmasti jännitys mutta... Toivon että ette järkyty,itse järkytyin ja pelkään vieläkin, kokoajan että tässä on jotain vakavempaakin.

Tässä on oireita, joita oli pääasiassa yläkoulussa: Hikoilu,tärinä (yleensä jalkojen), Sydämmensyke ja katseet ahdisti... (ahdistaa vieläkin)

12

2111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuinen täti

No ei kait asia noi hullusti ole! Voi olla että oireesi ovat jännitysperäisiä ja ne helpottavat kun ei ole stressiäkään..ja nuo pään nykinät vaikuttavat ns tic-oireilta joita on suurimmalla osalla ihmisestä ja joillakin ne sitten häviävät itsestään..korvien naksumista jas huminoita on kaikilla jos niitä alkaa kuuntelemaan..toki joskus korvaperäinen huimaus aiheuttaa samaa..ja sekin paranee jumpalla ajan kanssa..Oletko käynyt juttelemassa koulutterveydenhoitajalla? lääkärissä? ei ole kiva jos vaivasi saavt sinut ikäänkuin jäämään kaikesta mukavasta,,,onko sinulla harrastuksia?Kavereita? ..Tsemppiä sinulle ja uskalla käydä juttelmassa oireistasi koulun terveydenhoitajalle! :)

• thisTimeISdifferentt

Niin tiedän,että jännitys ja stressi vain pahentavat oireita,mutta esim pään nykimisiä tulee vaikka olisin rauhassa yksin kotona ja katsoisin televisiota..
      Mitkä ovat tic-oireita? En ole kuullukkaan.
      Terkkari lähetti minut joskus viime talvena lääkärille,kun kerroin päänsäryistä ja huimaamisista.

Mitään ei ole kuitenkaan löytynyt ja oireet vain jatkuu ja jatkuu,siksi olen väsynyt tähän.

Olen käynyt hierojalla--> auttoi vähän.. Olen saanut akupunktioita--> auttoi vähän,mutta mitenkään merkittävästi ei kuitenkaan! :(

Olen saanut ties mitä migreenilääkkeitä, NE EIVÄT AUTA muuhunkuin päänsärkyyn.. Lisäksi tämä ei ole sellaista tyypillistä päänsärkyä.

Olen käynyt niskakuvauksissa,mitään ei löytynyt...

Lääkäri näköjään vain yrittää mahd nopeasti keksiä minulle jotain johon tyrkkää lääkkeitä, jotka ei auta..

Pään naksumisiin ja ääniin epäili korvia.. Sain duacti kuurin,joka ei ole auttanut!! Naksumiset jatkuu jatkuu ja jatkuu!!!!

Kohta en enää edes kehtaa mennä lääkärille!! Hävettää oikein..

Tunnen kokoajan,että tämä ei ole normaalia! Olo ei ole normaali.. Apua en kuitenkaan saa tähän.. Mikään ei näköjään auta.. ;(

Kaikkea keskittymistä vaativaa tekemistä en pysty tekemään "kunnolla" Kun pää alkaa oireilemaan.. Koulussa ärsyttää kun pitää olla vain kokoajan paikallaan tunneilla ja sitten alkaa päässä heittämään ja ties mitä..

PELOTTAA! :/

Niin mikään mukava ei enää tunnu mukavalta,kun kokoajan vaiva päällä...ja saa pelätä!
      Harrastuksia on,kavereita on... Siltikään elämä ei ole mallillaan.. En voi hyvin..

• kkklos

Ootko koittanut ihan normaalia niska-hartia hirennossa käymistä?

• thisTimeISdifferentt

Jos osaat lukea... Olen käynyt hieronnassa.!!

• -MindOverMatter-

Hei,

Olen kärsinyt samantyyppisistä oireista jo muutaman vuoden (mm. hikoilu, tärinä, korkea syke). Mainitsemasi pään nykiminen ja siitä aiheutuvat ahdistuksen tunteet ovat tuttuja.

Minulla tuo pään nykiminen tuntuu liittyvän tilanteisiin, joissa on paljon ihmisiä samassa tilassa esim. koulun yhteiset juhlat, mutta välillä myös keskellä luokkahuonetta tai tilanteissa, joissa täytyy esiintyä (esitelmät, puheet ym.). Kohtaukselle on tyypillistä, että se tulee aina täysin yllättäen. Pään nykimisen aikana katsetta on vaikea keskittää mihinkään tiettyyn kohteeseen tai se tuntuu jopa lipuvan ikäänkuin itsestään johonkin suuntaan. Nykimisen aikana on lähes mahdotonta katsoa ketään silmiin, tuntuu kuin katse ajautuisi tahdosta riippumatta pois katsekontaktista. Nykimisen aikana niska tuntuu olevan aivan jumissa ja lisäksi myös leuka menee jumiin. Satunnaisesti myös alaleuassa tuntuu vapinaa. Kohtauksen jälkeen olo on usein epätodellinen ja uupunut. Pelkoa lisää tunne siitä, että kaikki ympärillä olevat ihmiset huomaavat poikkeavan käytökseni. Tilanteen aiheuttama häpeä ja ahdistus tuntuu ajoittain ylitsepääsemättömältä.

Itselläni oireet alkoivat uuteen elämäntilanteeseen liittyvän stressin myötä, aloitin opinnot uudestaan vuosien tauon jälkeen, lisäksi sain uuden työpaikan. Yhtäkkiä elämä olikin täynnä rutiineja ja kiirettä. Asiaa eivät varmasti helpottaneet kohtuullisen myrkylliset elämäntapani: kahvi, tupakka, alkoholi sekä vähäinen liikunta.

Minua auttoi puhuminen, kerroin ongelmistani muutamalle opiskelijakaverilleni. He olivat hämmästyneitä, sillä eivät olleet huomanneet käytöksessäni mitään poikkeavaa, vaikka olivat kuunnelleet pitämääni esitelmää, jonka aikana kohtaus oli pahimmillaan. Suosittelen, että sinäkin puhut asiasta jollekin, mieluiten tietysti ammattihenkilölle. Ei kannata jäädä ongelmiensa kanssa yksin, vaikka asiasta puhuminen saattaakin tuntua vaikealta. Minulle tuo pelkkä kavereille puhuminen riitti, se auttoi laittamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Vaikka pään nykiminen aiheuttaakin ahdistusta, jopa ajoittaista hulluksi tulemisen pelkoa - et kuitenkaan ole tulossa hulluksi. Koin eräänlaisen elämyksen siinä, kun ymmärsin, että olen millainen olen ja voin elää puutteistani huolimatta. On tärkeää myöntää itselleen mikä on tilanne, ei kuitenkaan tuomiten itseään. Kohtauksia tulee edelleen ajoittain, mutta ne eivät ole enää lähellekään yhtä voimakkaita. Lisäksi pystyn paremmin ennakoimaan missä tilanteissa niitä tulee, sekä olemaan rauhallisempi niiden aikana, ne menevät menojaan.

Seuraavaksi aion yrittää perusteellista muutosta elämäntavoissani ja katsoa millainen vaikutus sillä on näihin paniikinomaisiin tunteisiin.

Muista - et ole yksin.

• huoh.....

joo mul noit samoja päänykäsyjä, esim. jos vaikka joku ihminen katsoo muo silmiin niin pää voi täristä. Tai jos pidän katsekontaktia esitelmän aikana niin pää tärisee joka kerran kun katson ylös yleisöä päin. Näit "kohtauksia" tulee päivittäin mulle koulussa,bussissa,junassa jne.
      Joo mul iha samoja oireit ku sul, punastuminen ja iha saatanan hikoilevat jalat siihe päälle viel )=

• thisTimeISdifferentt

Voi jotenkin niin helpottavaa lukea,että muillakin on ehkäpä tätä samaa pään nykimistä!

Mutta eniten huolestuttaa se vaikka olisin ihan normaalissa tilassa, ei pelkotilaa ja vaikka yksin rauhassa kotona. Niin ja sitten pää saattaa siltikin nykiä? Juurikin silloin jos istun kauan paikallani...

En ymmärrä tätä! Missä vika? En ainakaan muista,että minulla tämmöistä olisi ollut ala-aste aikoina.. Silloin katsoin esim: televisiota tuntikausia, enkä muista semmoista että pääni olisi nykäissyt tahattomasti välillä.....

• thisTimeISdifferentt

Olen umpikujassa

• thisTimeISdifferentt

Miksi minusta kuitenkiin tuntuu, ettei kellään ole tälläista samanlaista.. Äsken koin taas sen kauhean olotilan..

Päässä kuuluu ne kamalat rusahdukset ja tuntuu kuin taju lähtisi. Juuri rusahduksen aikaa pää nytkähtää samaan aikaan :o

Tää on ihan kauheeta :((

Mä en jaksa.

• JK

OLEN UMPIKUJASA

• samatvaivat15v

Onko oireesi helpottuneet?

• samatvaivat15v

Mites nytten?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      89
      4600
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3133
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2202
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      231
      1348
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      67
      1097
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      112
      999
    Aihe