Jotenkin tuntuu, että näillä asuntojen hinnoilla kannattaa olla tarkkana mitä ostaa jos ostaa ollenkaan.
Itse en haluisi ostaa vanhaa, kallista asuntoa.. Siitä ei ole kuin harmia ja vastikkeet ovat korkeat. Korjatakkin saa jatkuvasti.
Eikä vuokratonttia.
Siis kannattaa odottaa ?? Maltti on valttia.
Katellut etuovesta asunnoista kuvia. Kovin ovat pieniä ja vaatimattomia
yksiöt ja kaksiot. Hintapyynnit pilvissä. Osa asunnoista vielä vuokratonteilla.
Kauppalehden juttua ohessa;
Asunnonostaja - 1960-70-lukujen talo voi olla iso riski
Asunnon ostoa harkitsevan kannattaa jatkossa tarkkailla erityisellä huolella 1960-1970-luvulla rakennettuja taloja. Lähivuosina nimittäin suuressa osassa näistä yli 300 000 asunnosta on tiedossa huomattavat peruskorjaukset, kun ne remontoidaan vastaamaan nykyvaatimuksia.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/omaraha/uutiset.jsp?oid=20110992469
Asunnonostaja - 1960-70-lukujen talo voi olla iso riski
39
4901
Vastaukset
Kyllä, noin se menee väistämättä ja tulevat remontit tuskin hinnoiteltu pyyntihintoihin.
Talotekniikka ja rakennustapa on sen verran paljon uudistunut 70-luvusta, että ei niistä koskaan uutta vastavaa saa, silloinhan pitäisi tehdä jo niin iso remontti, että siihen ei maksajia löydy.
Kelvollista toki saa saneeraamalla, mutta Fyrkkaa se vaatii sekin.- Kaikkea sitä kuulee
Ei uutta vastaavaa saa, miksi pitäisi saada, mitä ihmeellistä ja oleellisesti parempaa uudessa on kuin vaikka 1970-luvulla rakennetuissa? Älä nyt ainakaan äänieristyksestä ja ilmastoinnista ala höpöttämään, eivät ole oleellisesti parempia. Keksi jotain muuta, sauna? Läheskään kaikki ei saunassa käy vaikka sellainen olisikin.
- Ammatti rakennus
Kaikkea sitä kuulee kirjoitti:
Ei uutta vastaavaa saa, miksi pitäisi saada, mitä ihmeellistä ja oleellisesti parempaa uudessa on kuin vaikka 1970-luvulla rakennetuissa? Älä nyt ainakaan äänieristyksestä ja ilmastoinnista ala höpöttämään, eivät ole oleellisesti parempia. Keksi jotain muuta, sauna? Läheskään kaikki ei saunassa käy vaikka sellainen olisikin.
Tietysti äänieristys, välipohja uusissa on yli 10 cm paksumpi kuin 70-90 luvun taloissa, huoneistojen väliset seinät uusissa nykyään 20 cm kun 60 luvun taloissa 16 cm ja 70-90 luvun taloissa 18 cm.
Ilmanvaihto on nykyään omilla kanavilla ja koneellinen tulo ja poisto kun 70-90 luvun taloissa yhteiskanavat ja vain koneellinen poisto.
Talotekniikka kehittynyt muutenkin, on valokuitkaapelit ja joka asunnossa internetyhteydet talojakamon kautta, näin uusissa.
Äänieristykseen vaikuttaa myöskin kaikki liitokset, mm sähköjohtojen läpivedot eristetty nykyään, samoin vesijohdot eristetty ym.
Aivan toinen maailma on uusi asunto, kuin 60-90 luvun asunto. - reino.
Ammatti rakennus kirjoitti:
Tietysti äänieristys, välipohja uusissa on yli 10 cm paksumpi kuin 70-90 luvun taloissa, huoneistojen väliset seinät uusissa nykyään 20 cm kun 60 luvun taloissa 16 cm ja 70-90 luvun taloissa 18 cm.
Ilmanvaihto on nykyään omilla kanavilla ja koneellinen tulo ja poisto kun 70-90 luvun taloissa yhteiskanavat ja vain koneellinen poisto.
Talotekniikka kehittynyt muutenkin, on valokuitkaapelit ja joka asunnossa internetyhteydet talojakamon kautta, näin uusissa.
Äänieristykseen vaikuttaa myöskin kaikki liitokset, mm sähköjohtojen läpivedot eristetty nykyään, samoin vesijohdot eristetty ym.
Aivan toinen maailma on uusi asunto, kuin 60-90 luvun asunto.Ihmetten tuota koneellista ilmanvaihtoa. Mediassa puhutaan kovasti energian säästämisestä. Tutttuni asuu aika uudessa kerrostalossa. Koneellinen ilmanvaihto on osoittautunut melkoiseksi sähkönsyöpöksi. Sisäilma on tosin ympäri vuoden miellyttävä.
- Kaikkea sitä kuulee
Aivan toinen maailma on uusi asunto, kuin 60-90 luvun asunto.Puhutaampas niistä äänieristyksistä kun niitä kovasti hehkutat. Seinät ovat 1960-luvun taloihin verrattuna 25% paksummat, ei oleellinen ero. Yleensä se meteli tulee seinänaapurista. Vanhoissa välipohjat ihan tarpeeksi paksuja. Kaikki on kiinni naapureista sillä ei auta vaikka olisi kuinka uusi talo jos naapurissa laitetaan yöllä stereot täysille.
Ilmanvaihto on vanhoissa aivan tarpeeksi hyvä jos ei ole mikään keuhkotautinen. Minulla 100 megan nettiyhteys (20 euroa/kk) vaikka talo rakennettu vuonna 1971. Hyvin on nukuttu jo monta vuotta vaikka äänieristys on sinun mielestäsi huono.
Kerro missä ihmeellisessä "toisessa maailmassa" sinä asut? - Ammatti rakennus.
Puhutaampas niistä äänieristyksistä kun niitä kovasti hehkutat. Seinät ovat 1960-luvun taloihin verrattuna 25% paksummat, ei oleellinen ero. Yleensä se meteli tulee seinänaapurista. Vanhoissa välipohjat ihan tarpeeksi paksuja. Kaikki on kiinni naapureista sillä ei auta vaikka olisi kuinka uusi talo jos naapurissa laitetaan yöllä stereot täysille.
Ilmanvaihto on vanhoissa aivan tarpeeksi hyvä jos ei ole mikään keuhkotautinen. Minulla 100 megan nettiyhteys (20 euroa/kk) vaikka talo rakennettu vuonna 1971. Hyvin on nukuttu jo monta vuotta vaikka äänieristys on sinun mielestäsi huono.
Kerro missä ihmeellisessä "toisessa maailmassa" sinä asut?Välipohjan paksuus merkitsee myös paljon äänieristyksessä ja uussissa ne ovat kiistatta paksumpia eli parempia.
Hyvähän se jos sinulle riittää se pelkkä koneellinen poisto, mikään hyvä ilmanvaihto se ei ole, mutta Ok kun olet tyytyväinen.
Nettiyhteyden olet saanut hankittua ja poraillut seinään atk-pistokkeet ja hankkinut modeemin, mutta uusissa taloissa ei tarvita modeemeita, Atk kaapeloinnit ovat valmiina, sulaketaulussa on datapistokkeet ja yhdistä ne johdolla talonjakamoon se on siinä, ei modeemeita välissä ja seinässä valmiina atk -pistokkeet, näin tekniikka edistyy ja hyvällä ilmanvaihdolla varustettu oma saunakin on makiaa. - Kaikkea sitä kuulee
Ammatti rakennus. kirjoitti:
Välipohjan paksuus merkitsee myös paljon äänieristyksessä ja uussissa ne ovat kiistatta paksumpia eli parempia.
Hyvähän se jos sinulle riittää se pelkkä koneellinen poisto, mikään hyvä ilmanvaihto se ei ole, mutta Ok kun olet tyytyväinen.
Nettiyhteyden olet saanut hankittua ja poraillut seinään atk-pistokkeet ja hankkinut modeemin, mutta uusissa taloissa ei tarvita modeemeita, Atk kaapeloinnit ovat valmiina, sulaketaulussa on datapistokkeet ja yhdistä ne johdolla talonjakamoon se on siinä, ei modeemeita välissä ja seinässä valmiina atk -pistokkeet, näin tekniikka edistyy ja hyvällä ilmanvaihdolla varustettu oma saunakin on makiaa.Ylin kerros, kulmahuoneisto, ei ole alhaalta mitään kuulunut. Miten elämänlaatuni paranisi mikäli olisi koneellinen tulokin? Minä en ole mitään poraillut, kyllä ammattimiehet ne ovat hoitaneet. Taloyhtiö teetti, saatiin halvalla. Miten nopea nettiyhteys sinulla on ja paljonko maksaa?
- Rakennus ammatti
Ylin kerros, kulmahuoneisto, ei ole alhaalta mitään kuulunut. Miten elämänlaatuni paranisi mikäli olisi koneellinen tulokin? Minä en ole mitään poraillut, kyllä ammattimiehet ne ovat hoitaneet. Taloyhtiö teetti, saatiin halvalla. Miten nopea nettiyhteys sinulla on ja paljonko maksaa?
100 megaa nettiyhteys valokuitukaapelilla ja 19.90/kk.
- asiantuntija.
Aivan toinen maailma on uusi asunto, kuin 60-90 luvun asunto.Ei tuossa nyt ole perää. Ilmanvaihto omilla kanavilla löytyy jo 90-luvun taloista. Ainakin minun talostani. Taloomme päivitettiin myös tänä vuonna joka asuntoon huippunopea 1000 Mbit yhteys, ja talo on kytketty valokuituverkkoon. Ei siis mitään mitä uudemmissa ei ole. Välipohjat ovat tosin standardia 26.5 cm ontelolaattaa, mutta kun naapurit ovat rauhallisia, ei melua haitaksi asti ole ollut. En maksaisi 50 000- 100 000 enemmän samanlaisesta uudesta asunnosta jossakin huonolla paikalla.
Liitokset voit vaikka laittaa perseesesi. Ylihinnoitellut uudet kämpät eivät ole sen arvoiset. Joku idiootti on tälläkin palstalla mainostanut vuonna 2006 valmistunutta taloansa, joka sijaitsee Kampissa. Neliöhinnat ovat hulppeat 8000-10000 € neliöltä, eli 50 m^2 kämppä voi pahimmillaan maksaa sellaiset 500 000 €. Paikallaan valetut 30 cm välipohjat kylläkin, mutta en minä ainakaan sellaisesta maksa 8000-10000 € neliöhintaa. Muutama lisäsentti betonia ja muut pienet parannukset eivät voi maksaa noin paljon. - Rakennus ammatti
asiantuntija. kirjoitti:
Ei tuossa nyt ole perää. Ilmanvaihto omilla kanavilla löytyy jo 90-luvun taloista. Ainakin minun talostani. Taloomme päivitettiin myös tänä vuonna joka asuntoon huippunopea 1000 Mbit yhteys, ja talo on kytketty valokuituverkkoon. Ei siis mitään mitä uudemmissa ei ole. Välipohjat ovat tosin standardia 26.5 cm ontelolaattaa, mutta kun naapurit ovat rauhallisia, ei melua haitaksi asti ole ollut. En maksaisi 50 000- 100 000 enemmän samanlaisesta uudesta asunnosta jossakin huonolla paikalla.
Liitokset voit vaikka laittaa perseesesi. Ylihinnoitellut uudet kämpät eivät ole sen arvoiset. Joku idiootti on tälläkin palstalla mainostanut vuonna 2006 valmistunutta taloansa, joka sijaitsee Kampissa. Neliöhinnat ovat hulppeat 8000-10000 € neliöltä, eli 50 m^2 kämppä voi pahimmillaan maksaa sellaiset 500 000 €. Paikallaan valetut 30 cm välipohjat kylläkin, mutta en minä ainakaan sellaisesta maksa 8000-10000 € neliöhintaa. Muutama lisäsentti betonia ja muut pienet parannukset eivät voi maksaa noin paljon.Työnnä vaan omaan peppuusi rauhassa liitokset. Minä olen asunut 90 luvun taloissa, myöskin niissä missä oli ensimmäiset ilmanvaihtokoneviritelmät, niissä oli surkea äänieristys kun kaikki eristeet oli jätetty pois, konekin pukkasi ulkoa äänet, kun kanavissa ei ollut eristeitä, kaikki wc ja vesijohdon äänet kuuluivat. Asun nyt uudessa jossa 30 cm paksu paikalla valettu välipohja ja naapurin ääniä ei kuulu, ei kuulu vesijohtojen ääniä mistään, vaikka naapureita on.
Ero on aika suuri ja se lisämäärä betonia ja eristeitä liitoksissa takaa asumisen rauhan. - asiantuntija.
Rakennus ammatti kirjoitti:
Työnnä vaan omaan peppuusi rauhassa liitokset. Minä olen asunut 90 luvun taloissa, myöskin niissä missä oli ensimmäiset ilmanvaihtokoneviritelmät, niissä oli surkea äänieristys kun kaikki eristeet oli jätetty pois, konekin pukkasi ulkoa äänet, kun kanavissa ei ollut eristeitä, kaikki wc ja vesijohdon äänet kuuluivat. Asun nyt uudessa jossa 30 cm paksu paikalla valettu välipohja ja naapurin ääniä ei kuulu, ei kuulu vesijohtojen ääniä mistään, vaikka naapureita on.
Ero on aika suuri ja se lisämäärä betonia ja eristeitä liitoksissa takaa asumisen rauhan.Paljonko maksoit asunnostasi neliöhinnalta? Minun maksoi vähän päälle 3000 €/m^2, ja sijaitsee Helsingissä suht. hyvällä paikalla.
On totta, että ilmanvaihtokanavat eivät ole hyvin äänieristettyjä näissä 90-luvun viritelmissä, mutta pohja on ihan yhtä terve kuin uusissakin, eli ei yhteisiä kanavia. Ja sillä ei paljon väliä, jos ilmanottoputket ovat pihaan päin, eikä mitään liikennettä lähimailla. Ja ne putket voi vaihtaa itsekin. Joskus sekin remontti on edessä, että ilmanvaihtoputket pitää uusia, ja silloin vanhoissakin siirrytään uudempiin. Mitä nettiliittymiin tulee, kuten jo sanoin, ihan superluokan nettiyhteys tässä vanhassa talossa. Eikä maksanut mitään ekstraa, kun taloyhtiö on aika varakas.
En maksa edelleenkään 50 000 - 100 000 ekstraa siitä että liitokset ovat paremmin eristettyjä. Nälkäpalkalla palkatut virolaiset työntekijät, jotka saavat pahimmillaan 3 euroa tunnilta, takaa nykyaikaisen laadun rakentamisessa. Tai jos maksat kymppitonnin neliöltä Kampin rakennuksista niin siitä vaan. Tuskin kukaan niin tyhmä on. Olet varmaan saanut oman asuntosi Kampista huijaamalla, ja olemalla mukana epärehellisellä rakennusalalla. Piste eristeet vaan perseesesi ja ryhdy rehelliseksi kansalaiseksi. - asiantuntija.
100 megaa nettiyhteys valokuitukaapelilla ja 19.90/kk.
"100 megaa nettiyhteys valokuitukaapelilla ja 19.90/kk."
Aika kallista =)
Minun vanhassa talossani on 100 Mbit nettiyhteys (teoreettinen maksimi 1000 Megaa asuntoon), maksaa 8€ /kk. Se on jaettu yhteys. Tuosta voidaan vielä lisätä vauhtia tulevaisuudessa aina 1000 Megaan asti per asunto, mikäli tarve vaatii. Nykyisellään palveluntarjoajan vauhti estää maksiminopeuden käytön, mutta talo on yhdistetty valokuidulla verkkoon, joten katto ei tule helposti vastaan. - asiantuntija.
asiantuntija. kirjoitti:
"100 megaa nettiyhteys valokuitukaapelilla ja 19.90/kk."
Aika kallista =)
Minun vanhassa talossani on 100 Mbit nettiyhteys (teoreettinen maksimi 1000 Megaa asuntoon), maksaa 8€ /kk. Se on jaettu yhteys. Tuosta voidaan vielä lisätä vauhtia tulevaisuudessa aina 1000 Megaan asti per asunto, mikäli tarve vaatii. Nykyisellään palveluntarjoajan vauhti estää maksiminopeuden käytön, mutta talo on yhdistetty valokuidulla verkkoon, joten katto ei tule helposti vastaan.Eli ethernetliittymät löytyvät asunnosta. Tämäkin on siis rakennettu jälkeenpäin 90-luvun taloon. Tarpeeksi uusissa taloissa saa yleensä uudet datakaapelit ujutettua vanhojen sekaan, joten mitään ei välttämättä tarvi porata. Vähän ikävää olla tällainen asiantuntija, kun muut eivät tunnu tietävänä mitään tällä palstalla. Tuo ääliö, joka mainostaa asuntoaan Kampissa, niin hänkään ei tunnu tietävän paljoa. Itse en ole toiminut rakennusalalla, mutta tokihan nämä asiat on helppoa omaksua, kun pitää silmänsä auki, eikä ole ihan ääliö.
Kun ostan uusia asuntoja, otan aina mittatikun mukaan, ja mittaan välipohjien paksuudet rapussa, ja niin edespäin. Ihan maalaisjärkeä käytän. Ja mittaan myös väliseinien paksuudet ulkoven lähettyvillä, että tietää saavansa jotakin mikä täyttää määräykset. - Rakennus ammatti
asiantuntija. kirjoitti:
Paljonko maksoit asunnostasi neliöhinnalta? Minun maksoi vähän päälle 3000 €/m^2, ja sijaitsee Helsingissä suht. hyvällä paikalla.
On totta, että ilmanvaihtokanavat eivät ole hyvin äänieristettyjä näissä 90-luvun viritelmissä, mutta pohja on ihan yhtä terve kuin uusissakin, eli ei yhteisiä kanavia. Ja sillä ei paljon väliä, jos ilmanottoputket ovat pihaan päin, eikä mitään liikennettä lähimailla. Ja ne putket voi vaihtaa itsekin. Joskus sekin remontti on edessä, että ilmanvaihtoputket pitää uusia, ja silloin vanhoissakin siirrytään uudempiin. Mitä nettiliittymiin tulee, kuten jo sanoin, ihan superluokan nettiyhteys tässä vanhassa talossa. Eikä maksanut mitään ekstraa, kun taloyhtiö on aika varakas.
En maksa edelleenkään 50 000 - 100 000 ekstraa siitä että liitokset ovat paremmin eristettyjä. Nälkäpalkalla palkatut virolaiset työntekijät, jotka saavat pahimmillaan 3 euroa tunnilta, takaa nykyaikaisen laadun rakentamisessa. Tai jos maksat kymppitonnin neliöltä Kampin rakennuksista niin siitä vaan. Tuskin kukaan niin tyhmä on. Olet varmaan saanut oman asuntosi Kampista huijaamalla, ja olemalla mukana epärehellisellä rakennusalalla. Piste eristeet vaan perseesesi ja ryhdy rehelliseksi kansalaiseksi.Aika kateellinen olet, joten pistä vaan peffaasi se kateus.
Merkittävä ero äänieristyksessä on 90 luvun taloissa ja uusissa, paksummat välipohjat, paksummat seinät, kaikki vesijohdot ja viemäröinnit eristetty..
Valitetettavasti ikävä oli asua 90 luvun taloissa kun niissä oli niin kehno äänieristys, mutta hyvä kun sinä viihdyt..
Sulaketaulussa sinulla ei ole datakaapelointia, kuten uusissa taloissa, mutta hyvähän se, että netin saat toimimaan. - Kaikkea sitä kuulee
Työnnä vaan omaan peppuusi rauhassa liitokset. Minä olen asunut 90 luvun taloissa, myöskin niissä missä oli ensimmäiset ilmanvaihtokoneviritelmät, niissä oli surkea äänieristys kun kaikki eristeet oli jätetty pois, konekin pukkasi ulkoa äänet, kun kanavissa ei ollut eristeitä, kaikki wc ja vesijohdon äänet kuuluivat. Asun nyt uudessa jossa 30 cm paksu paikalla valettu välipohja ja naapurin ääniä ei kuulu, ei kuulu vesijohtojen ääniä mistään, vaikka naapureita on.
Ero on aika suuri ja se lisämäärä betonia ja eristeitä liitoksissa takaa asumisen rauhan.Välipohja asunnossani 20 cm (valettu), seinät 16 cm, silti ei ole naapureista mitään kuulunut, hyvin olen yöni vuosikausia nukkunut. Olet tainnut maksaa ihan turhaan itsesi kipeäksi.
Nojoo, onhan tässä n. 10 vuoden kuluttua putkiremppa mutta olen jo siihen varautunut, rahat on säästössä ja paikka minne mennä. Muut remontit tehty ennen kuin muutin. - Uusi paras
Välipohja asunnossani 20 cm (valettu), seinät 16 cm, silti ei ole naapureista mitään kuulunut, hyvin olen yöni vuosikausia nukkunut. Olet tainnut maksaa ihan turhaan itsesi kipeäksi.
Nojoo, onhan tässä n. 10 vuoden kuluttua putkiremppa mutta olen jo siihen varautunut, rahat on säästössä ja paikka minne mennä. Muut remontit tehty ennen kuin muutin.Ero kuin yöllä ja päivällä vanhassa välipohja 20 cm ja uudessa 370 ontelo tai 32cm paikalla valu uiva eristekerros ja uudessa huoneistojen väliset seinät 20-24 cm.
Uudessa myös omat kanavat, vanhassa yhteiskanavat eli puheputki naapuriin.
Sinulla on valikoivan huono kuulo, minä en vanhasa enään asu, kun haluan nauttia uuden asunnon omasta rauhasta. - Kaikkea sitä kuulee
Uusi paras kirjoitti:
Ero kuin yöllä ja päivällä vanhassa välipohja 20 cm ja uudessa 370 ontelo tai 32cm paikalla valu uiva eristekerros ja uudessa huoneistojen väliset seinät 20-24 cm.
Uudessa myös omat kanavat, vanhassa yhteiskanavat eli puheputki naapuriin.
Sinulla on valikoivan huono kuulo, minä en vanhasa enään asu, kun haluan nauttia uuden asunnon omasta rauhasta.Minulla on aivan normaali kuulo (mitattu) sinulla sensijaan taitaa olla ääniyliherkkyys. Kyllä minä olen yöni aivan rauhassa nukkunut, eikä ole muulloinkaan naapureistakaan mitään häiritsevää kuulunut. Naapureina on aivan tavallisia ihmisiä, ei mitään mölyapinoita.
Usko tai ole uskomatta, näin se kuitenkin on.
- Rahalle käyttöä
Köyhän ei kannata ostaa koskaan asuntoa minkä kirjoituksellasi osoitat ja väh joka toinen kirjoittaja myös.Vapaata sijoitusrahaa on valtavasti ihmisillä vaikka sinulla ei sitä olekkaan.
- Lukihäiriöinen.
No näin se on,juuri keskustelin puhelimessa myyjän kanssa,hänellä on myytävänä yksiö 1970 ja peruskuntoinen,mitään remontteja ei ole huoneistoon sisälle tehty,alkuperäiset keittokomeron kaapistotkin jne.
Sijaitsee lähellä yliopistoa ja vuokralainen opiskelee yliopistossa.
Pyyntö oli kohtuullinen mutta myyjä ei oikein ymmärtänyt nyt missä maailmalla mennään taloudenkannalta.
Myyjä oli fiksu niin sanottu lukenut,puhui että olemme lamassa.
Tiputin heti maan pinnalle ja neuvoin häntä talousasioissa mittavasti.
Kerroin rehdisti ,suomalaiset eivät ole lamassa jonka hän oli sekoittanut sanasta taantumasta.
Hän ei siis ollut ymmärtänyt taantuman ja laman eroa.
Keskustelin piensijoittajan kanssa asiasta jolloin hän käsitti laman ja taantuman eron.
Mainitsin jos lamaan mentäisiin,mentäisiin nyt paljon syvemmälle kuin 1990 alun.
Ja lama olisi todella pitkä,nokia pelasti suomen 1990 luvulla,nyt ei ole nokia pelastajana.
piensijoittajalta tuli suuri hiljaisuus,mainitsi olen pelotellut hänet täysin.
Tuli hiljasta,neuvoin häntä tutkaamaan mailman tilannetta.
Piensijoittaja oli sijoitus maailmassa pihalla kuin lumiukko.
Neuvoin häntä laskeppa soitot monta tulee ja montako oikeata katsojaa saapuu paikalle,itse soitin hänelle aamulla ,hän ei kerinnyt vastaamaan ja hetkeä myöhemmin hän soitti minulle.
Tälläistä sunnuntai aamua keskellä taantuman jyrkänteellä suomessa.- Rahalle käyttöä
Maailma loppunsa edellä kaikki 1960 -1970 luvulla ja vanhemmat kerrostalot purettavaksi.Kenenkään ei kannata niitä ostaa kaupunkien keskustat suomessa kohta kuin Fukushima Suomi 24 palstan ohjeilla.
- Toinen syy
Voihan olla, että hän kuunteli sinua sen verran, että harkitsi asunnon myynti-ilmoituksen vetämistä kokonaan pois, ei siis myyntiä halvemmalla hinnalla. Jos järkeviä tarjouksia ei tule, näinhän voi olla ihan järkevää. Ei ole mitään järkeä myydä asuntoa, jos siitä ei saa riittävästi rahaa verrattuna vuokraukseen. Se, että asuntojen hinnat romahtaa, ei välttämättä vaikuta mitään, jos kerran vuokrauksesta saa riittävästi tulosta. Juuri asuntojen hintojen romahduksen jälkeenhän asunto on järkevintä pitää vuokralla, ei myydä.
Ai niin, eikä Nokia yksin nostanut Suomea lamasta. Vuosina 90-95 kun matkapuhelimet olivat lähinnä rikkaiden lelu (harvapa viitsi maksaa uuden auton hinnan puhelimesta, mikä oli normaali hinta kännykälle silloin), erittäin harvalta edes länsimaissa löytyi matkapuhelinta. Eli ei niillä pahemmin tulosta vielä laman aikana tehty. Silloin olikin monia paljon suurempia yrityksiä. Nokia alkoi olla merkittävä tekijä Suomen taloudelle vasta lähempänä 2000-lukua.
Ja työllistäjänähän Nokian arvoa on aina liioiteltu, reilusti yli 90% Nokian työntekijöistä on jo ulkomailla. Suomessa on useita yrityksiä, joilla on paljon enemmän työntekijöitä Suomessa kuin Nokialla. Tosin, Nokia ei suurimmillaankaan ole ollut Suomen suurin yritys työntekijöiden määrässä...
- eino.
Nuo kerrostalot on nopeasti pystyynrakennettu1960-1970-1980 luvuilla. Niitä ei ole suunniteltukkaan kestämään sataa vuotta. Ne ei ole laadukkaita.
Parvekkeet, putket, kalusteet, ym. menee uusiksi- Remonttia piisaa
Nyk rakennusvalvonta on pers kukaan ei ota vastuuta venäläisten ym rakennusmiesten tekemisistä työmiesten moraali on mitä sattuu.Esimerkkejä asiasta on lukemattomia uusissa asunoissa kosteusvauriota ym.
- Kaikkea sitä kuulee
Se näkyy myös hinnassa! Kun ne on peruskorjattu niin taas jatketaan 50 vuotta. Se on ihan omaa tyhmyyttään jos maksaa liikaa.
- Kaikkea sitä kuulee
Onko uudet kerrostalot huoltovapaita, putket, katot jne. kestävät ikuisesti tai ainakin sata vuotta, mitään ei tarvitse tehdä?
On urbaanilegenda että 1960-70 lukujen talot suunniteltiin kestämään 50 vuotta ja sitten nurin. Joka tuollaista väittää on hänellä todistustaakka, faktaa peliin, "kyllä se näin on" ei riitä. - Syp, Kop.
Onko uudet kerrostalot huoltovapaita, putket, katot jne. kestävät ikuisesti tai ainakin sata vuotta, mitään ei tarvitse tehdä?
On urbaanilegenda että 1960-70 lukujen talot suunniteltiin kestämään 50 vuotta ja sitten nurin. Joka tuollaista väittää on hänellä todistustaakka, faktaa peliin, "kyllä se näin on" ei riitä.Urbaanilegendaa on että 50 vuotta! Kyllä 60-70 luvun lähiöt tehtiin nopeasti ja ajateltiin että ne kestäää 20 vuotta ja sen jälkeen nurin..
Tämä oli nopean aluerakentamisen visio, eihän niissä ollut siihen aikaan mitään vesieristeitäkään, betoni ei kestänyt pakkasta ym
20 vuotta oli tämä suunnitelman mukainen kestoikä jasen jälkeen purku, näin pankkiherrat päätti noina vuosina. - asiantuntija.
Syp, Kop. kirjoitti:
Urbaanilegendaa on että 50 vuotta! Kyllä 60-70 luvun lähiöt tehtiin nopeasti ja ajateltiin että ne kestäää 20 vuotta ja sen jälkeen nurin..
Tämä oli nopean aluerakentamisen visio, eihän niissä ollut siihen aikaan mitään vesieristeitäkään, betoni ei kestänyt pakkasta ym
20 vuotta oli tämä suunnitelman mukainen kestoikä jasen jälkeen purku, näin pankkiherrat päätti noina vuosina."Urbaanilegendaa on että 50 vuotta! Kyllä 60-70 luvun lähiöt tehtiin nopeasti ja "
No 60-luvun rakennukset taitavat olla ne parhaat, kun silloin ei vielä käytetty elementtitekniikkaa. Vaan tehtiin tyylikkäitä punaisia tiilitaloja, jotka myös kestävät. 50 vuotta ja vielä ovat useimmat hyvin pystyssä ilman julkisivuremontteja. 30-luvun betonitalot ovat jo rapistuneet, ja niihin tehdään tiheään julkisivuremontteja.
70-luvun talot saattavat olla kauhistus, sillä nehän tehtiin uudella elementtitekniikalla, ja pesubetonilla. - Kokemusta on
asiantuntija. kirjoitti:
"Urbaanilegendaa on että 50 vuotta! Kyllä 60-70 luvun lähiöt tehtiin nopeasti ja "
No 60-luvun rakennukset taitavat olla ne parhaat, kun silloin ei vielä käytetty elementtitekniikkaa. Vaan tehtiin tyylikkäitä punaisia tiilitaloja, jotka myös kestävät. 50 vuotta ja vielä ovat useimmat hyvin pystyssä ilman julkisivuremontteja. 30-luvun betonitalot ovat jo rapistuneet, ja niihin tehdään tiheään julkisivuremontteja.
70-luvun talot saattavat olla kauhistus, sillä nehän tehtiin uudella elementtitekniikalla, ja pesubetonilla.Ai ettei 60 luvulla käytetty elementtitekniikkaa, ensimmäiset elementtitalot valmisituivat 1959 ja esim, 1963 tehtiin paljon isoja nauhaelementtitaloja mm as oy Satakallio porvoonkadulla kalliossa.
60 luvulla tehtiin paikallaankin tiilitaloja, mutta niitä on tehty myöskin 80 luvulla mm rakennus Salonen rakensi Vantaan korsoon ja Asolaan muutaman viisikerroksisen kerrostalon rv-82-88 ja kokonaan keltatiilestä ja paikalla valettuna, Arjatsalo teki Espoon olariin punatiilitaloja paikalla valettuna. Helsingin Kamppiin ja Eiranrantaan on rakennettu uusia taloja kokonaan paikalla valettuna ja monessa uudikohteessa on paikalla valetut välipohjat.
Tuttava asuu 1964 rakennetussa paikalla valetussa rapatussa kerrostalossa ja surkeampaa äänieristystä saa hakea, välipohjat ja seinät ovat seitinohuet, ylimpään kerrokseen kuuluu meteli alhaalta ja seinien läpi kuuluu pieninkin puhe, tämä siis 60 luvun hyvää rakentamista.
Olen asunut itsemm 20-30 luvun kivitaloissa ja niissä oli kerta kaikkiaan kehon äänieristys, seinine läpi kuului kaikki, kun rakennettu kanankakasta(lugino
massa)
Asun nyt uudessa talossa ja parasta ja hiljaisinta asumista mitä voi olla. - asiantuntija.
Kokemusta on kirjoitti:
Ai ettei 60 luvulla käytetty elementtitekniikkaa, ensimmäiset elementtitalot valmisituivat 1959 ja esim, 1963 tehtiin paljon isoja nauhaelementtitaloja mm as oy Satakallio porvoonkadulla kalliossa.
60 luvulla tehtiin paikallaankin tiilitaloja, mutta niitä on tehty myöskin 80 luvulla mm rakennus Salonen rakensi Vantaan korsoon ja Asolaan muutaman viisikerroksisen kerrostalon rv-82-88 ja kokonaan keltatiilestä ja paikalla valettuna, Arjatsalo teki Espoon olariin punatiilitaloja paikalla valettuna. Helsingin Kamppiin ja Eiranrantaan on rakennettu uusia taloja kokonaan paikalla valettuna ja monessa uudikohteessa on paikalla valetut välipohjat.
Tuttava asuu 1964 rakennetussa paikalla valetussa rapatussa kerrostalossa ja surkeampaa äänieristystä saa hakea, välipohjat ja seinät ovat seitinohuet, ylimpään kerrokseen kuuluu meteli alhaalta ja seinien läpi kuuluu pieninkin puhe, tämä siis 60 luvun hyvää rakentamista.
Olen asunut itsemm 20-30 luvun kivitaloissa ja niissä oli kerta kaikkiaan kehon äänieristys, seinine läpi kuului kaikki, kun rakennettu kanankakasta(lugino
massa)
Asun nyt uudessa talossa ja parasta ja hiljaisinta asumista mitä voi olla."Ai ettei 60 luvulla käytetty elementtitekniikkaa, ensimmäiset elementtitalot valmisituivat 1959 ja esim, 1963 tehtiin paljon isoja nauhaelementtitaloja mm as oy Satakallio porvoonkadulla kalliossa."
Kyllähän niitä elementtitaloja tehtiin myös 60-luvulla, mutta aika vähän, ja pääasiassa tehtiin paikallaanvaluna. Vasta 70-luvulla elementtitekniikka yleistyi. Kyllähän laadussa on eroja, ei voi sanoa että kaikki 60-luvulla tehdyt rakennukset olisivat kaikki hyviä. Paras kerrostalo mitä olen nähnyt tähän mennessä noista vanhoista, on juuri 1964 valmistunut tiilitalo. Erittäin paksut väliseinät, ja seinänaapureista ei kuulunut koskaan mitään, ja kattokorkeus lähelle 260 cm. Jos vertaa standardiin 90-luvun rakentamiseen, niin paremmin tuo talo oli tehty.
Mikäli Vantaassa on rakennettu jotakin, sillä ei ole merkitystä, koska ei siellä kukaan halua asua.
"Asun nyt uudessa talossa ja parasta ja hiljaisinta asumista mitä voi olla."
Kerrohan meille myös mitä asuntosi maksoi? Ehkä sinulla on vain ollut säkää, ja naapurit ovat olleet hiljaisia. - Rakennus ammatti
asiantuntija. kirjoitti:
"Ai ettei 60 luvulla käytetty elementtitekniikkaa, ensimmäiset elementtitalot valmisituivat 1959 ja esim, 1963 tehtiin paljon isoja nauhaelementtitaloja mm as oy Satakallio porvoonkadulla kalliossa."
Kyllähän niitä elementtitaloja tehtiin myös 60-luvulla, mutta aika vähän, ja pääasiassa tehtiin paikallaanvaluna. Vasta 70-luvulla elementtitekniikka yleistyi. Kyllähän laadussa on eroja, ei voi sanoa että kaikki 60-luvulla tehdyt rakennukset olisivat kaikki hyviä. Paras kerrostalo mitä olen nähnyt tähän mennessä noista vanhoista, on juuri 1964 valmistunut tiilitalo. Erittäin paksut väliseinät, ja seinänaapureista ei kuulunut koskaan mitään, ja kattokorkeus lähelle 260 cm. Jos vertaa standardiin 90-luvun rakentamiseen, niin paremmin tuo talo oli tehty.
Mikäli Vantaassa on rakennettu jotakin, sillä ei ole merkitystä, koska ei siellä kukaan halua asua.
"Asun nyt uudessa talossa ja parasta ja hiljaisinta asumista mitä voi olla."
Kerrohan meille myös mitä asuntosi maksoi? Ehkä sinulla on vain ollut säkää, ja naapurit ovat olleet hiljaisia.Kattokorkeus on muuten minulla uudessa 270. Naapurit elävät normaalia elämää, eivät häiriköitä,kun ei kalliimmassa talossa sosiaalitapauksia.
Kuule kyllä sen huomaa kuuluuko normaalit asumisen äänet, esimerkiksi vessan vetäminen, pönttöön kuseminen, suihkunkohina, kaikki nämä kuuluivat 90 luvun asunnoissa, tässä uudessa ei kuulu ja talo korkea, naapureita on ja käyvät vessassa ja suihkussa, ei kuulu mitään. Surkuhupaisaa oli 90 luvun taloissa myös kun saunan ovien paukutus kuului sietämättömän kovaa, täälläkin käydään saunoissa, mutta ei kuulu, EI.
Maksoihan se asunto yli 5 tonnia neliö, mutta asuminen on mukavaa. - Kaikkea sitä kuulee
Kattokorkeus on muuten minulla uudessa 270. Naapurit elävät normaalia elämää, eivät häiriköitä,kun ei kalliimmassa talossa sosiaalitapauksia.
Kuule kyllä sen huomaa kuuluuko normaalit asumisen äänet, esimerkiksi vessan vetäminen, pönttöön kuseminen, suihkunkohina, kaikki nämä kuuluivat 90 luvun asunnoissa, tässä uudessa ei kuulu ja talo korkea, naapureita on ja käyvät vessassa ja suihkussa, ei kuulu mitään. Surkuhupaisaa oli 90 luvun taloissa myös kun saunan ovien paukutus kuului sietämättömän kovaa, täälläkin käydään saunoissa, mutta ei kuulu, EI.
Maksoihan se asunto yli 5 tonnia neliö, mutta asuminen on mukavaa.Minä en ole asunut 1990-luvulla rakennetussa talossa mutta jos pönttöön kuseminen kuuluu on asunnossa rakennusvirhe. Sellainen kun ei kuulu vaikka asun vuonna 1971 rakennetussa talossa.
Osaketaloissa asuu aivan normaalia työssäkäyviä ihmisiä. Eivät he yökaudet juhli ja mekasta, rauhallista menoa. Ainakin tässä talossa hiljaisuutta noudatetaan, yönsä on saanut nukuttua hyvin, äänieristys on päivälläkin riittävä. - Rakennus ammatti
Minä en ole asunut 1990-luvulla rakennetussa talossa mutta jos pönttöön kuseminen kuuluu on asunnossa rakennusvirhe. Sellainen kun ei kuulu vaikka asun vuonna 1971 rakennetussa talossa.
Osaketaloissa asuu aivan normaalia työssäkäyviä ihmisiä. Eivät he yökaudet juhli ja mekasta, rauhallista menoa. Ainakin tässä talossa hiljaisuutta noudatetaan, yönsä on saanut nukuttua hyvin, äänieristys on päivälläkin riittävä.1990 luvun taloissa miltei kaikissa kuuluu vessanpönttöön lorotteleminen, putket ja liitokset on tehty niin huonosti, tiedän kyllä 70 luvun elementtitaloja , joissa myös lorina kuuluu.
Moni valitti 90 luvun taloissa näsitä asioista, askeeleet kuuluivat myös, kuin tamburiinilla. 90 luku oli halparakentamisen aikaa ja rakennusmestari sanoi vain, että ei hormeihin ja viemäreihin tarvitse laittaa eristeitä.
Nykyään on käytössä eristetty elpo-hormi, samoin vesijohdot ja pattereiden liitokset eristetty.
Asun uudessa ja hyvässä ei kuulu EI. - Kysyn vaan
1990 luvun taloissa miltei kaikissa kuuluu vessanpönttöön lorotteleminen, putket ja liitokset on tehty niin huonosti, tiedän kyllä 70 luvun elementtitaloja , joissa myös lorina kuuluu.
Moni valitti 90 luvun taloissa näsitä asioista, askeeleet kuuluivat myös, kuin tamburiinilla. 90 luku oli halparakentamisen aikaa ja rakennusmestari sanoi vain, että ei hormeihin ja viemäreihin tarvitse laittaa eristeitä.
Nykyään on käytössä eristetty elpo-hormi, samoin vesijohdot ja pattereiden liitokset eristetty.
Asun uudessa ja hyvässä ei kuulu EI.Miten pärjäät ulkona, siellä kun on kaikenlaista meteliä liikenteestä lähtien, ahdistutko?
- n6y6345
Syp, Kop. kirjoitti:
Urbaanilegendaa on että 50 vuotta! Kyllä 60-70 luvun lähiöt tehtiin nopeasti ja ajateltiin että ne kestäää 20 vuotta ja sen jälkeen nurin..
20 vuotta oli tämä suunnitelman mukainen kestoikä jasen jälkeen purku, näin pankkiherrat päätti noina vuosina.Höpö. Suomessa ei ole rakennettu lyhytaikaisesti kestäviä kerrostalo tarkoituksella lainkaan. Se että jotkut 70-luvulla rakennetut talot ovat nyt lähes purkukunnossa, johtuu huonoista materiaaleista ja tekniikoista. Ei siitä että ei olisi haluttu talojen kestävän kuin 20 vuotta. Tuo on todellakin ns. urbaanilegendaa joka pyörii ihmisten suussa jostain kumman syystä.
Aluerakentamisen visio oli tehdä halvalla ja hyvää. Ei heikkoa. Ja halvalla kun ei osattu tehdä kestävää niin tulos on tässä. Kukaan ei todellakaan suunnitellut taloja kestämään vain tietyn ajan.
Nykytekniikoilla voidaan talot kunnostaa kestämään jatkossakin, myös nuo 40v vanhat elementtitalot. Se vain on kallista ja joskus halvempaa purkaa talo ja rakentaa uusi.
Betonin pakkasenkestävyys ja vedeneristeet ovat nimenomaan niitä seikkoja miksi tuon aikaisissa taloissa on ongelmia. Sen aikasilla tiedoilla ei osattu tehdä parempaa. Ei ollut esim. kokemusta jo rakennetuista elementtitaloista jotka olisivat olleen pystyssä vuosikymmeniä.
Potaskaa se että olisi suunniteltu kestämään vain tietty aika.
- OK kyllin kallis
Löytyy tätä kallista "laatua" OK-taloistakin:
http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut.shtml/1383000/janne-kataja-julkaisi-karmaisevia-kuvia-hometalostaan--katso - back to home
Asuin vuonna -62 rakennetussa talossa vuokralla kunnes se saneerattiin lattiasta kattoon ja siitä tehtiin osaketalo. Jouduin muuttamaan pois 10v sitten, mutta niin paljon suorastaan rakastin sitä kämppää, että nyt olen alkanut kärkkyä sinne takaisin kun on pätäkkää kertynyt.
Asunnot ovat isoja, pohjaratkaisu niin mahtava ,että vielä isommilta vaikuttavat. Valtava parveke. Neliöhinta on pyörinyt kolmen myydyn asunnon perusteella n 2300 eur. Ainoastaan talossa jo asunut tajuaa miten mahtava paikka on, muilla linee ennakkoluuloja ja pelkoja, joita tässäkin ketjussa näkee. Hyvä hyvä, helpompi saada mahtava kämppä edullisesti!
Putki-, parveke ym kaikki mahdolliset rempat on tehty v. 2000. Paras puoli asunnossa oli, että äänieristys oli huippuhyvä. En ole missään myöhemmin niin hyvää äänieristystä löytänyt. Rakennusmateriaali on betoni.
Huono puoli on vuokratontti eikä ole oikein tarkkaa käsitystä mitä se saattaa vastikkeelle tehdä.- asiantuntija.
Näin asiantuntijana olen myös löytänyt helmiä 60-luvun taloista. Yksi oli sellainen, että väliseinät naapureihin oli älyttymän paksuja, jopa paksumpia kuin nykymääräykset määräävät. Seinä rappuun päin taisi olla lähellä 30 cm, ainakin toinen ovi oli tosi syvällä seinässä. Mittasin sen mittanauhalla myös, ja otin pois listojen leveyden siitä.
Itselläni on vain 18 cm paksut seinät. Varoituksena voin sanoa etteivät kaikki rakentajat noudata tätä 18 cm sääntöä, joskus voivat tehdä myös 15 cm paksuja seiniä. Yhden sellaisen asunnon löysin 80-luvun lopulta. Eikä 250 cm kattokorkeus ole välttämättä se minimi, näin yhden kämpän jonka katon korkeus oli 245-240 cm (se katto lisäksi ei ollut ihan suora, vaan meni hieman loivasti alaspäin ikkunia kohden). Kylpyhuoneen korkeus ei ollut edes 220 cm. Itselläni vähän samoja ongelmia, eli eteisessä ilmastointiputkien vuoksi katto on vain 230 cm, muuten 251 cm. Kylpyhuoneessani on myös hädin tuskin 220 cm, koska 10 cm korotettu vesilämmitteinen lattia. - Seinien mittaamista?
asiantuntija. kirjoitti:
Näin asiantuntijana olen myös löytänyt helmiä 60-luvun taloista. Yksi oli sellainen, että väliseinät naapureihin oli älyttymän paksuja, jopa paksumpia kuin nykymääräykset määräävät. Seinä rappuun päin taisi olla lähellä 30 cm, ainakin toinen ovi oli tosi syvällä seinässä. Mittasin sen mittanauhalla myös, ja otin pois listojen leveyden siitä.
Itselläni on vain 18 cm paksut seinät. Varoituksena voin sanoa etteivät kaikki rakentajat noudata tätä 18 cm sääntöä, joskus voivat tehdä myös 15 cm paksuja seiniä. Yhden sellaisen asunnon löysin 80-luvun lopulta. Eikä 250 cm kattokorkeus ole välttämättä se minimi, näin yhden kämpän jonka katon korkeus oli 245-240 cm (se katto lisäksi ei ollut ihan suora, vaan meni hieman loivasti alaspäin ikkunia kohden). Kylpyhuoneen korkeus ei ollut edes 220 cm. Itselläni vähän samoja ongelmia, eli eteisessä ilmastointiputkien vuoksi katto on vain 230 cm, muuten 251 cm. Kylpyhuoneessani on myös hädin tuskin 220 cm, koska 10 cm korotettu vesilämmitteinen lattia.No eikö niissä 70-luvun taloissa muuta vikaa ole kuin halpa hinta ja naapurin vessan äänet? Sittenhän ei ole mitään huolta ostaa moista. Äänet kuuluu 90-luvun talossakin, rahaa ei ole 2012 taloon ja vaikka olisikin, en sitä määrää asuntoon laittaisi. Suomen asuntopolitiikka omistusasuntoihanteineen on
aivan eriskummallinen muuhun maailmaan verrattuna, ei ole järkeä siinä, että
ihmisten palkasta 70% menee asumiskuluihin.
Ja oletteko te ihan tosissanne noin tarkkaan mitanneet seinien paksuudet...onneksi on tuollekin ajalle parempaa käyttöä... ja täytyy todeta että hyvät unen lahjat näyttää olevan todellinen taivaan lahja. Uni tulee yhtä hyvin lentokoneessa, uimarannalla kuin omassa kotona Hästensin sängyssä, pitäkööt naapurit bileitä jos huvittaa :)
- Itäisessä ihmemaassa
"Ja halvalla kun ei osattu tehdä kestävää niin tulos on tässä."
Osataankos nyt tehdä hyvää halvalla?
Märkää villaa löytyy uudemmistakin seinistä - pilallisia nekin.
Varmalla on ollut tiedossa märän villan homehtuminen. Jo 1980- luvulla puhuttiin koulutuksesta korjausrakentajaksi.
Nykyisinkin liimataan päällyste väärällä liimalla liian kosteaan valuun. Aivan, ei osata, ei millään osata. Tämä tulee jatkumaan, ellei sitten satu menemään kuin koulukiusaamisseuraamuksissa jo muutama tapaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192665Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J691104Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2111070- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38941- 47894
- 36886
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123863- 4859
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812