onnistuminen ja pettymys

väsynyt imetykseen

Eka lasta imetin 6kk täysimetyksellä. Olin tosi iloinen onnistumisestani, toki mukaan mahtui rintaraivarit jne. Tykkäsin imettää, vauva oli tyytyväinen ja olin itsevarma maidon riittävyydestä. Nyt toka vauva onkin sitten ihan erilainen jo syntymästään. Jo sairaalassa halusin antaa lisämaitoa, koska oli rinnalla 24h ja silti itki koko ajan. Imuote on kuulema hyvä. Nyt poika on 1kk ja imetän lähestulkoon 1,5 välein. Noin 2-3 kertaa päivässä menee lisämaitoa.Imetän ja annan pullosta jos tuntuu että jää kiukkuiseksi. Sillä rauhottuu. Öisin syö 3-4 kertaa klo 24-5 noin.
Koko tämän kuukauden olen ollut lopettamassa imetystä. Jotenkin ahdistaa ja pullon vaivattomuus houkuttelee, sais ainakin tarpeeksi maitoa. Esikoisen kanssa olin vakaasti sitä mieltä, että maito kyllä riittää kun ei anna korviketta. Nyt en ole ollenkaa varma.
Vauva on nyt alkanut saamaan raivareita rinnalla, siis suu auki hamuaa ja autettuna ottaa kiinni, imee hetken ja päästää irti, kädet vispaa ja kitisee ja itkee.
On vaan sellainen olo, että hittoon koko imetys. Toisaalta haluan antaa vauvalle parasta, eli äidin omaa maitoa. Mutta tuntuu ettei mikään riitä, vaikka painoa tulee hyvin jne. Muutakin elämää on lapsiperheessä, kun jatkuva imettäminen... masentaa kun en nyt onnistunut.

Odotan innolla 4kk ikää, että saa antaa kiinteitä ja masurutinat loppuu. Omneota annan korvikkeena. Tokihan vauva on pieni vain hetken jne, please älkää syyllistäkö.

2

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittäny oon

      Aamen. Kirjoitin tuonne osittaisimettäjän syyllisyydestä, ja täältä heruu sulle empatiaa roppakaupalla. Eilen oli taas hankala päivä, ja meilläkin lämmitellään noita rintaraivareita, toisaalta vauva on rinnalla KOKO AJAN ja pelko maidon riittävyydestä kalvaa, joten hetkittäin tekisi mieli jättää koko helkkarin imetys. Toisaalta nautin suunnattomasti niistä hetkistä kun vauva imee hyvin, ja haluaisin imettää pitkään ja tarjota lapselle parasta mahdollista... en vain haluaisi imettää kitisevää vauvaa tunnin välein itku kurkussa :(

    • h43ghertg

      en syyllistä, mutta sanon "rumasti"... Ei siitä imetyksestä mitään mitalia saa! Kolmentoistavuoden kuluttua lapsi tuskin tulee kysymään imetitkö, olitpa hyvä äiti!

      Mielestäni on ihailtavaa jos imetys onnistuu ongelmitta ja vo imettää pitkään, mutta meidän yhteiskunnassamme sen ei pitäisi olla mikään maailman napa-asia ja ratkaista koko hyvää äitiyttä. Sitä kuitenkin mokaa siinä hommassa mennen tullen ja palatessa. Äitinä kun ei voi aina tarjota kaikkein parasta, tehdä kaikkea oikein ja olla täydellinen. Jos yrittää parhaansa niin se on mielestäni aivan loistava saavutus tässä asiassa. Vauva kuitenkin tarvitsee onnellisen äidin ennemmin kuin äidin, joka yrittää itku kurkussa imettää ja kun ruokintatilanne lähenee, jännitys nousee, sydämensyke nousee ja vauva aistii ahdistuksen. Yritäpä siinä sitten luoda turvallinen olo pienelle.

      Ja lisään vielä, että se osaimetys on ihan mahtava juttu! Siihen pitäisi kannustaa enemmän, koska se voi ihan hyvin onnistua. Silloin nauttii äiti ja vauva. Äiti tietää, että vauva saa tarpeeksi ruokaa, mutta voi silti tarjota "omatekemää". Vauvan ei tarvitse kärsiä stressaantuneesta vanhemmasta ja saa silti mahansa täyteen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      134
      2162
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      376
      1617
    3. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1186
    4. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      21
      1180
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      109
      1009
    6. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      126
      979
    7. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      94
      963
    8. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      938
    9. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      868
    10. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      828
    Aihe