tuleeko kohtaus aina yllättäen vai tunnetteko sen tulon?

episman

terve! Olen tuoretta epilepsia diagnoosia kantava mies, ekat kohtaukset tuli 10 vuotta sitten, nimitin niitä haukottelukohtauksiksi, jossa ensin "haukottelen suu ammollaan pitkään,tajunta on hämärtyneenä ja se päättyy pieniin käsien ja pään nykinöihin..
Ne vuosi vuodelta tihentyivät ja nyt niitä on 100-200 kertaa päivässä, 5-30 sekuntia kestäviä..
Ja kaiken aikaa olen ajanut autolla ja joskus aikaisin aamulla tai myöhään illalla on niitä kohtauksia yrittänyt tulla kesken ajelun,olen pystynyt vaivoin pitämään niitä kurissa,siis pannut vastaan jotta pystyisin keskittymään ajamiseen, joskus kuitenkin vähän kädet vapisevat mut pidän ratista lujaa kiinni että auto pysyis tiellä..

Nyt mietin tätä epilepsiadiagnoosia, neurologi ihmetteli kohtauksien lukumäärää että sehän on mahdotonta,yleensä maksimissaan 10krt päivässä voi tulla..

Onkohan tämä epilepsiaa oikeasti?

Olen kuvitellut että kohtaukset tulee aina yllättäen ja niitä pelätään.. Mun kohtaukset on mulla niin arkipäiväistä ja en pelkää niitä,tiedostan niiden tulon helposti ja kohtaukset pysyvät aina poissa jos on jotain mielenkiintoista menossa, esim hyvä keskustelu ystävän kanssa, harrastus menossa tai jotain, kohtaukset ei tule..tai olen makuuasennossa,silloin ei tule kohtauksia..

Kohtaukset tulee vain jos on rauhallista ja tylsempää meininkiä..

Onko tää epilepsiaa?

Sain jo trileptal lääkettä, ne hillitsee vain vähän kohtauksia, viikon olen niitä syönyt ja huimaa tosi paljon,huh..

8

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7 vuotta takana

      Huikea määrä! Tuntuu uskomattomalta. Itselläni kohtaukset ovat hyvin psyykkis-fyysisiä. Ne ovat muuttaneet muotoaan lääkityksen ja vuosien myötä, mutta fyysisiä oireita on sydämentykytys, hengen haukkominen, hengityksen tihentyminen, nieleskely, puheen taukoaminen eli hieman niin kuin paniikkioireita. Psyykkisiä ns. deja vu -tunne eli ennestään koetun tunne, "pysähtyneisyys", ajatuksen lukkiutuminen. Tuntuu, kuin olisin hetken muissa sfääreissä ja saatan alkaa toistaa jotain liikettä tai jos kuuntelen jotakuta, puhe ei mene välttämättä perille.

      Saattavat kestää ihan vain muutaman sekunnin. Mutta onko sinun kohtauksesi samalla tavalla psyykkis-fyysisiä?

      • episman

        aijuu tajusin nyt kysymyksesi, nii kyl koen jotain samoja juttuja kuin sinäkin, dejavu juttuja aika usein..


    • episman

      en tiiä tarkalleen mitä tarkoitetaan psyykkis-fyysinen epilepsia..

      Voiko olla mulla epilepsiasta kyse, jos kohtaukset pysyy takuuvarmasti poissa jos olen makuuasennissa tai jos on mielenkiintoista tekemistä joka pitää innokkuutta yllä?

      Kuvittelisin epilepsian olevan sellasta että se voi tulla ihan milloin vain,missä mielentilassa tahansa?

      Epilepsia on kyllä vähiten toivottuja diagnooseja kun mulla on lentolupakirja,eli harrastan lentämistä..epileptikoilta lentäminen on täysin kiellettyä.
      Toivon että tässä on jotakin muuta, jospa mul siis on jokin muu vika,jonka oireina on epilpeptiset kohtaukset ja saa korjattua pois vaikka jollain leikkauksel.

      • Arttu13

        Laitanpa viestiä vaikka alkuperäisestä aikaa onkin vierähtänyt tovi.
        Itse harrastelijalentäjänä sain lupakirjani takaisin oltuani 10 vuotta ilman lääkkeitä (aluksi trileptal, vaihdettiin keppra:n) oireettomana.
        Itselläni kohtaukset olivat (puunkoputus) ei-elimellisiä. Rankkoja ja pitkiä mutta hyvin harvoin toistuvia, joten en tarkemmin osaa sanoa miten lyhyisiin 'poissaolo' -kohtauksiin tohtorit suhtautuvat.
        Eli älkäähän siivekkäät toverit vielä kirvestä kaivoa kohti viskele.
        Koskee myös muita kohtalotovereita.


    • 7 vuotta takana

      Vaikea ottaa kantaa onko sinulla klassista epilepsiaa vai mistä kohtauksesi johtuvat. Itse siis kuvailin tyypillistä kohtaustani, eli yhdessä kohtauksessa on tavallaan kahdenlaisia oireita. Minulla on ohimolohkoepilepsia, enkä saa tajuttomuus-kouristuskohtauksia. Siitä olen erittäin kiitollinen.

      Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kohtauksia voi saada periaatteessa koska vain jos on päällä provosoivia juttuja (esim. univelkaa tai krapula). Itse myös saan niitä harvemmin, jos olen keskittynyt tekemään jotain. Kaikki keskittyminen menee johonkin niin tiukasti, että kohtausta ei ikään kuin "anna" tulla. Itselläni asento ei varsinaisesti vaikuta, mutta levossa ei varmaan monelle niin usein tule kohtausta. Tosin itse saatan saada kohtauksen joskus, kun olen unen ja valveen rajamailla, eli nukahtaessa mutta sellaisessa tilassa että tunnistan kohtauksen vielä tulevan. Aivot kai menevät silloin tietynlaiseen tilaan. Minusta se on aika outoa, koska kuitenkin lepää eikä rasita itseään ja kohtaus saattaa tulla.

      Ja ohimolohkoepilepsian voi parantaa jossain tapauksissa leikkauksella, mutta se edellyttää että kohtaukset lähtevät vain toiselta ohimolohkolta. Leikkauksessa kun poistetaan se alue, mikä kohtauksia saa aikaan, mikäli nyt oikein olen ymmärtänyt. Itselläni niitä lähtee molemmilta puolilta, joten minua ei voida leikata.

    • episman

      mielenkiintoista, meillä on siis jotain samaa, että kun olemme keskittyneet johonkin tekemiseen nii kohtaukset eivät "anna" tulla..jokin aika sitten kokeilin saada kohtauksia kuvatuksi nauhalle,oli pari kännykkää kuvaamassa asunnossani ja silloin kohtauksia ei tullu millään,kun tiedostin kamerat ja toivoin saavani kohtaukset nauhalle..ihan kuin kamerat paransi minut,heh.. Mut kyl lopulta sain "keskitason" kohtauksia nauhalle ja näytin neurologille .

      Jaa että leikkaus voisi auttaa..ehkä voisin saada lentolupakirjan takaisin jos olisin taas terve,että lääkärin mukaan mulla ei olis epilepsiaa enää.

      Lääkkeillä hallintaan saatu epilepsia ei kelpaa lentolupakirjan takaisin saamiselle.

      Jos en harrastais lentämistä nii ei tää epilepsia harmittais juuri ollenkaan jos saisi lääkkeillä kohtaukset pois ja jos pystyisin lukemaan kirjoja yhtä hyvin kuin aiemmin ja pitämään opetusluentoja kunnolla..nyt tää trileptal lääke pistää sellaseen pöllyyn, että aivoja jumittaa..

    • 7 vuotta takana

      Heh! Näyttää olevan muutakin samaa. Olen ollut sairaalassa video-EEG-tutkimuksessa pariinkiin otteeseen. Siinä laitetaan muutamaksi päiväksi huoneeseen, jossa on kamerat kuvaamassa, ja jätetään lääkkeet pois. Ja molemmilla kerroilla en millään meinannut saada kohtausta, vaikka olin monta päivää ilman lääkkeitä! Ensimmäisellä kerralla kun olin lähdössä ja tutkimus oli lopetettu eli kamerat pistetty pois kuvaamasta niin eiköhän silloin tule kohtaus! Toisella kerralla muistaakseni yksi kohtaus saatiin videollekin. Toki, kun on koko ajan sairaalahuoneessa, siinä on levossa eikä elä tavallista arkea, joten tulevathan ne kohtaukset pienemmällä todennäköisyydellä vaikka lääkkeet jätettäisiin poiskin. Mutta kyllä ne kamerat tiedostaakin ja se ihan varmasti vaikuttaa siihen, antautuuko sille kohtaukselle.

    • ropoponen

      No sanoisin että melkein sama homma. Saatan jo aamulla tuntea että on "kohtauspäivä" vaikka kohtaus tulisi vasta seuraavana yönä. Se tunne on vain jännä aavistus, sellainen outo, hieman jopa rentouttava olo.
      Yksi päivä kun sitä mietin, niin tajusin että en ole koskaan saanut kohtausta julkisilla paikoilla tai koulussa, vaikka outoa oloa ja tuttua tunnetta kylläkin on ollut, ja vain pari kertaa olen työpaikalla saanut kohtauksen (silloinkin omassa työhuoneessa istuessa).
      Eli kai pään pitää olla oikeasti rentoutunut, jotta kohtaukset tulevat. Minullakin ne yleensä tulevat yöllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe