Keliakiaa vai sen kuvittelua?

maha-ahdistus

Vai kenties jotain muuta...

Mulla on parin vuoden sisään alkanut tulemaan ilmavaivoja satunnaisesti. Olen yrittänyt seurata mistä vaivat tulee, mutta välillä tuntuu ettei siinä ole päätä eikä häntää, saattaa tulla mistä ruoasta vaan.
Eilen söin itse tehtyä perussämpylää ja heti sen jälkeen tuli kamala myllerrys mahaan ja ilmaa. Tänään söin aamupalaksi samaa sämpylää, nyt 3:n tunnin jälkeenkään ei ole tullut mitään.

Sen oon huomannu että aina pizzan syönnin jälkeen tuo on tullut.

Olin jonkin aikaa myös laktoosittomalla linjalla, kun luulin sen johtuvan siitä. Ei auttanu, siirryin kokonaan maidottomaan. Molemmilla kuureilla alussa tuntui että jes kyllä tää tuntuu toimivan, mutta pian oireet tuli takaisin. Nyt lopetin kuurin ja olen juonu maitoa normaalisti, eikä mitään eroa kuurin aikaiseen.

Sitten aloin miettimään allergioita, ja lopulta keliakiaa. En tiedä meneekö se vaan väkisin jonkun taudin keksimiseksi, mutta tajusin jotain juttuja jotka vois myös yhdistyä tuohon keliakiaan, oireita lukiessani netistä.

Mulla on ollu ala-asteesta lähtien (nyt oon 18) heittelevä hemoglobiini, ja pariin kertaan terveydenhoitajan tarkistuksissa mua on kehotettu ostaan heti rautatabletteja hyvin alhaisien hb:n takia (viimeksi puoli vuotta sitten). Ja joskus taas testatessa hemoglobiini on ollu lähellä normaalia.

Ylä-asteella mua vaivasi jatkuva väsymys, jonka takia testattiin kilpirauhaset. Ei vastausta väsymykseen..

Ylä-asteella mulla myös alkoi kumma hengenahdistus. Välillä sitä ei ole ollenkaan, ja välillä se taas iskee, yleensä kestää pari viikkoa. Ja hengenahdistuksella meinaan sitä, että vähän väliä musta tuntuu siltä etten saa tarpeeksi happea -> joudun huokailemaan ja haukottelemaan jatkuvasti (ärsyttävää esim. koulutunneilla, opettaja pian luulee että ei kiinnosta ku haukottelen 2min välein.. :D)

Ja tuo hengenahdistus ei tule yleensä urheillessa, vaan eniten silloin kun istun paikallani ja yritän keskittyä johonkin.

Luin jostain että hengitystieoireet voi liittyä keliakiaan. Lasketaanko tämä nyt hengitystieoireeksi vai mitä se on?
Olen kyllä ollu aina jotenkin altis hengitystieoireille muutenkin, pienenä sairastin hinkuyskän (jota aluksi alettiin hoitamaan astmana), ja reilu vuosi sitten oli alahengitystietulehdus, jonka hoito kesti viikkoja.
Ja jokaikinen kerta kun mulla on flunssa/kuume tms. virusperäinen, niin sen jälkeen tulee monta viikkoa kestävä sitkeä yskä. Tällöin tulee aina kamalia yskäkohtauksia, alussa yskä on tosi kuivaa ja loppua kohten tulee limaiseksi.

Eniten mua kuitenkin häiritsee ilmavaivat ja hengen ahdistus. Voiko nämä liittyä keliakiaan, vai onko kyse muusta?

Suvussa ei tietääkseni ole keliakiaa. Äidillä on myös oikkuileva maha, ja isä on ollut parin vuoden sisään jo kahdesti sairaalassa vakavien vatsaongelmien takia. Voisiko siis vaan olla jotain perinnöllistä? Mutta mikä selittää hengen ahdistuksen..

3

497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maha-ahdistus

      eli vielä selvennettynä kaikki oireeni jotka olen huomioinut:
      - Ilmavaivat; kaasun kerääntyminen mahaan
      - Edellisestä johtuva mahakipu, yleensä alamahassa mutta joskus tulee vielä tuotakin kipeämpi ylävatsan kipu
      - Hengenahdistus kausittain
      - Hemoglobiinin heittely (toisinaan hyvin alhainen)
      - Väsymys

    • 1234567890+

      Mulla on samantapasia oireita ollu jo jonkun aikaa. Ärsyttää kun en yhtää tiedä mistä voisi olla kyse. Muuten aika samanlaista, mut mulla on nuha jatkuvasti ja hengenahdistukset tulee juostessa, lisäksi haukottelen usein. Luulin et mulla ois laktoosi-intoleranssi kun maha-oireet hävisi laktoosittomaan maitoon vaihdolla, mut jonkun ajan päästä ne tuli sit takasi paitsi vähä erilaisena...maidotonta en ole kokeillut. Allergioita mulla ei ole todettu, mutta atooppinen ihottuma on. Vaikeuttaa elämää tosi paljon kun maha ääntelee tunneilla istuessa tai sitten joutuu pidättelemään koko ajan joka on turhauttavaa-.- Isällä on kans mahavaivoja ruisleivän ja maidon kanssa,mutta vaikka se ei syö niitä niin oireilee. Olisi kiva tietää onko tämä keliakiaa (jota pelkään) vai ei. Olen lisäksi hirvittävän nirso, joten ruokavalion vaihtaminen on aika tositosi vaikeaa.

    • helka454

      No, kuulostaa tutulta, joten lääkärillä verikokeissa käynti tai testin ostaminen apteekista voisi olla järkevää.

      T: keliaakikkona jo 5 vuotta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe