Ensimmäinen asunto.

hymy1991*

Hei

Olen 20 vuotta täyttänyt tyttö. Saanut juuri vakituisen työpaikan, jossa tuntipalkkani on 12e/ tunnilta, ja olen nyt ajatellut lähteä säästämään asuntoa varten. Haaveeni taitaa olla aika suuret kun ensiasunnon töölöstä haluaisin. Pikkuinen yksiö riittäisi, kisahallin vakiokävijänä sekä julkisien käyttäjänä paikka olisi ihanteellinen. Työssäni paikka vaihtuu useasti joten hyvät liikenne yhteydet helpottaisivat suuresti elämääni.

Ensimmäisen asunnon ostaminen suoraan sanottuna pelottaa, joten haluaisin saada mielipiteitä kuulostaako 158 000 hintainen ensimmäinen asunto aivan täysin järjettömältä ajatukselta.

Olisin muutoenkin erittäin kiitollinen vinkeistä mitä minun kannattaa ottaa huomioon jne.

9

943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa kyllä

      Paljonko 158000 e asuntoon tarvitsee olla etukäteis säästöjä kysy asia pankiltasi säästä se.Lainaa sit hakemaan ennemin kuin 8000 e vuodessa vuokraa maksamaan.

    • tylyhymyeihyydy

      "...kuulostaako 158 000 hintainen ensimmäinen asunto aivan täysin..."

      Hmmm.... 12 euroa tiima eli vajaa 2000 euroa/kk, netto about 1500.

      Jos aiot saada säästöön edes 20% asunnon hinnasta,
      aika tarkkaan joudut elämään.

      Jos otat (onnistut saamaan) koko hinnan lainaa, melkein koko liksa meneekin lyhennyksiin.

      Tingi sijainnista, pysyt vielä kaupungin rajojen sisällä ja
      hinta putoaa 20 tonnia.

      • Kannattaa kyllä

        Ei 158000 e lainaa saa 1500 e nettotuloilla pienen lainan saantikin on kova juttu tuollaisilla tuloilla.


    • aiku nen

      Hyvä, tavoitteita pitää olla. Mutta ota iisisti ja opettele aikuisen elämää. Mihin rahasi riittävät, riippuu elintavoistasi. Jos vuokran lisäksi pystyt vielä säästämään, hyvä. Katsele rauhassa asuntoja ja laske lainojen kustannuksia. Ja hanki edullinen vuokra-asunto.

    • hymy1991

      Kiitkoksia kaikille vastanneille.

      Käyn vielä katselemassa tänne tulleita vastauksia, Otan mielelläni vastaan myös ehdotuksia edullisimmista paikkakunnista helsingin sisäpuolella. Pistin vähän sen varaan että säästän melkoisesi kun ei tarvitsisi ostaa eikä pitää autoa.
      Minulla työnpuolesta vaikka vakituinen paikka onkin kohde vaihtelee useasti ympäri helsinkiä, joten hyvät kulkuyhteydet ovat tärkeät. Olen myös aktiivinen kisahallin käyttäjä harrastukseni puolseta joten myöskin sinne pitäisi olla hellppo kulkea koska käyn siellä 5 päivänä viikossa.

      Olen erittäin kiitollinen kaikista vastauksista.

    • omistuskroisos

      Faktahan on se että noilla tuloilla jos yksin olet, niin saat max 90teur lainaa(mikään pankki tuskin enempää noilla tuloilla lainaa antaa, lakikin sen jo heiltä kieltää). Asunto käy vakuudeksi 70% saakka, joten tarvitset takaajia 30%:lle. Kysy vanhemmiltas tuleeko takaamaan. JOs heillä ei ole omistusasuntoa tai siitä on liikaa lainaa niin eivät kelpaa tietenkään silloin takaajiksi. Toinen vaihtoehto on että säästäs itse, mutta noilla tuloilla saat säästää aika helvetin kauan ja elääkituuttaen.

      Jos saat lainan, saat ostettua sillä Korso/Koivukylä, Mikkola tms alueelta jopa kaksion. Ei niin mukavia seutuja, mutta kestä siellä pari vuotta ja kokeile sitten saada isompi laina. Itsekin pienestä lähtenyt kun en ole kultalusikka persiis syntynyt...mutta nyt mulla on tarpeeksi lääniä ja tarpeeksi kattoa pään päällä. Älä haaveile aluks liian mahdottomasta jutusta kun et kuitenkaan sitä noilla tuloilla saa.

      Niin ja muista, suomi on muutakin kuin Helsinki..itse muutin pois Helsingistä kun en enää edes pidä ko. paikkaa viihtyisänä, muualla on mukavempaa(paitsi Vantaalla).

    • Toinen 20 v.

      Minullakin oli ensiasunnolta vähän turhan korkeat odotukset, katselin vain omakotitaloja (jotka täällä näköjään maksavat saman verran kun kämpät Töölössä). Nettopalkkani on kuitenkin samaa tasoa omasi kanssa, joten ostin alkuun kerrostalokaksion. Rahaa jää joka kuukausi pakollisten menojen lisäksi myös säästöön ihan mukava summa. Sitten kun tämän asunnon olen maksanut, onkin jo varaa siihen omakotitaloon. :)

    • enjoiy

      Älä kuuntele tuota paskaa !

      ''Asuntolainalle on mahdollista saada valtiontakaus, jota ei rajoiteta tulo- tai varallisuusrajoin. Takaus myönnetään pankissa lainapäätöksen yhteydessä, eikä sitä siis tarvitse erikseen hakea. Takauksen myöntämiseksi riittää, että lainanottaja ja pankki sopivat asiasta. Valtiontakaus on tarkoitettu ensisijaisesti tilanteeseen, jossa omat varat eivät riitä takuisiin.''

      Laita viestiä [email protected], mä autan sua :)

    • nuori myös

      Kummallista kun ihmiset täällä ei halua uskoa sinun saavasi asuntoa.
      Itse olen varastotöissä, palkka on varmaan keskitasoa tai hieman alle.
      Aloitin asuntosääsätämisen 22 vuotiaana. Tarkoitus ostaa 27vuotiaana 200k€ tai hieman yli maksava asunto. Pankki suosittelisi kyllä paljon suurempaakin lainaa ja kalliimpaa asuntoa.
      Palkkasi on tällä hetkellä pieni mutta kyllä sitä ajan kanssa löytää parempi palkkaisen työn tai saa ylennyksiä jolloin palkkakin nousee.
      Kannattaa avata ASP tili. Siihen saa 5% koron joka on nykyään hyvä. Vähintään 2 vuotta täytyy säästää jotta pystyy saamaan lainan. Jos pystyy 1000€ kuussa sijoittamaan (mikä on maksimi) tilille niin 2 vuoden päästä on 24k€ sen pitäisi hyvin riittää alle 200k hintaiseen asuntoon. Tosin itse en ottaisi yli 100k€ lainaa.
      Pankissa kannattaa käydä juttelemassa mutta heidän työnsä on saada ihmisiltä rahaa joten kannattaa itsekin miettiä miten paljon lainaa pystyy maksamaan takaisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      137
      7823
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      65
      7006
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      3502
    4. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1282
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1253
    6. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      14
      1133
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      226
      1094
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      953
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      901
    10. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      64
      895
    Aihe