Tuuliturbiinin aerodynamiikka on tarkistettava

Jekura

Tuntuu ehkä yllättävältä, että tuuliturbiinin siivekkeiden / lapojen optimaalinen leveys ja lukumäärä on tulevaisuuden kannalta äärimmäisen tärkeä kysymys. Jos tuulivoimaloita pystytään tekemään tehoon nähden paljon halvemmalla, sillä on suuri vaikutus energiantuotantoon.

Jos on vähäinenkin mahdollisuus, että käsitys nykyisen kolmilapaisen tuuliturbiinimallin optimaalisuudesta perustuu kohtalaisen alkeellisiin ajatusvirheisiin, on asia tutkittava pohjia myöten.

Ei olisi ensimmäinen kerta ihmiskunnan historiassa kun jossain on tehty saman tasoinen virhe ja se virhe on pysynyt voimassa.

On mahdollista, että virhe on lähtenyt muutamasta insinööristä 1970-luvulla, ja jäänyt korjaamatta koska tuhannet tuulivoima-asiantuntijat ovat vain kopioineet laskentatapoja ja argumentteja ilman että olisivat riippumattomasti ajatellen ja testaten päätyneet samoihin tuloksiin.

Joskus, ennen nykyisenlaisia tuulimyllyjä, oli käytössä pieniä tuulimyllyjä joissa oli 10-20 leveää lapaa. Näiden olemassaolo on osa argumentteja joilla perustellaan nykyisten tuuliturbiinien lapojen vähäistä pinta-alaa suhteessa pyörähdyspinta-alaan.

Vallitseva käsitys #1 on, että lapojen lisääminen kasvattaa tehoa olemattoman vähän. No, se riippuu lapojen muodosta. Ja ehkä se teho on mitattu samalla generaattorilla, vaikka isomman generaattorin käyttö antaisi enemmän tehoa, eli jos generaattorin kapasiteettia nostetaan lähes samassa suhteessa lapojen pinta-alaan. Jotain kautta on voinut levitä huhu, että laskuissa ja testeissä on huomioitu generaattorin kapasiteetti, vaikka oikeasti tämä olisikin väärä tieto, eräänlainen urbaani legenda.

Vallitseva käsitys #2 on, että useampi lapa tai leveämmät lavat hidastavat tuulta vaikuttaen samalla tavalla kuin jos tuuli olisi hitaampi. Tuuli kyllä hidastuu ennen lapoja, mutta ei aiheuttamatta patopainetta joka auttaa pyörittämään lapoja suuremmalla voimalla. Aerodynaamisesti ideaalissa tapauksessa teho nousee tuulen nopeuden kolmannessa potenssissa ja suorassa suhteessa voimaan.

Vallitseva käsitys #3 on jotenkin niin, että leveämmät lavat 'vain' antavat lisää voimaa ja/tai suuremman käynnissäoloprosentin hitaamman tuulen hyödyntämisen kautta.

Mitä nopeammin lavat pyörivät tietyssä tuulessa, sitä vähemmän niihin kohdistuu voimaa. Tämä käy selväksi kun muistaa, että jos pyörimisnopeus olisi vielä suurempi, turbiini muuttuisi propelliksi ja ilman voima kääntyisi päinvastaiseksi eli alkaisi vastustaa pyörimistä ja työntää tuulta päin.

Nykyisenlaisia tuulivoimaloita ei saa rakentaa useimpiin paikkoihin koska ne aiheuttavat liikaa melua. Melu on tietyssä suhteessa nopeimman osan nopeuteen suhteessa ilmaan. Joskus lavan kärki menee 200km/h. Tuulivoimayhtiöt näyttävät olevan kyvyttömiä tilaamaan joko pienemmällä pyörimisnopeudella toimivia tuulimyllyjä tai lyhennettyjä siivekkeitä joissa kärki ei saavuta niin suurta nopeutta, ja laittavat mieluummin myllynsä kalliimpaan paikkaan esim. keskelle merta. Jos siivekkeitä lyhentää, niitä voi käyttää lyhyemmässä mastossa ja sekin vähentää melun leviämistä kauemmas. Kyllä, alempana tuulee vähemmän, mutta siitä huolimatta...

Vaikuttaa siltä, että nykyisenlaisessa tuuliturbiinissa on yritetty maksimoida tehoa suhteessa ilmanvastukseen. Eli ne on tahattomasti optimoitu spede-myllyä eli vastatuuleen menevää tuuliturbiini-vesipotkuri-purjelaivaa varten. Se on eri asia kuin kustannustehokkuuden maksimointi.

Yksi outous on siivekkeiden keskipisteen korottaminen myös kukkulan laella, vaikka monen kukkulan aerodynamiikka aiheuttaa sen, että suoraan kukkulan päällä tuulee kovempaa kuin 100 metriä ylempänä.

Kysymys tuuliturbiinin aerodynamiikasta on käsiteltävä alusta asti uudelleen.

21

1093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • airfoil joka ei kirj

      Viimeinen kohta että kukkulan laella nostetaan mylly korkeammalle.
      Koska matalalla mylly olisi vain osittain voimakkaassa pintatuulessa. Korkealla koko mylly on jo kitkakerroksen ja inversion yläpuolella . Ehdottomasti kukkulalla ja korkealle.

      On myllyja joskus kanjoneissakin, esim jos menee Narvikiin Kiirunasta näkeen laaksoon sijoitettuja myllyjä jossa on sijoituspaikasta päätellen tuulista??

      Jos tuulee esim 15m/s tiedetään sen sisältävä tuulienergia ja siitä saatava maksimi energia. Ja nykyinen kolmilapainen nappaa siitä ne energiaprosentit. Väitätko että kaikki onkin päin persettä ja sinun myllysi ottaisikin tuulesta paljon enemmän kuin tuuli edes voi sisältää energiaa???
      puhutaan ehkä prosentin osista joita tulevaisuudessa laskennoilla saadaan lisättyä.

    • Jekura

      "Jos tuulee esim 15m/s tiedetään sen sisältävä tuulienergia ja siitä saatava maksimi energia. Ja nykyinen kolmilapainen nappaa siitä ne energiaprosentit."

      Tuo on vain eri tapa väittää, että nykyiset myllyt ovat melkein parhaita mahdollisia aerodynaamisesti. Tässä kyseenalaistettiin sitä väitettä. Ei ole väitteen perustelemista muotoilla väite eri tavalla ja sitten käyttää tätä eri muotoilua argumenttina. Se on lähinnä kehäpäätelmää.

      Pitää olla fysiikan peruslaeista ja tuotanto- ja asennuskustannusten luonteesta lähtevät perustelut sille miksi esim. lapojen leveyden kasvattaminen olisi väärin.

      Ja
      Ehkä jo ensimmäisen nykymallisen myllyn jälkeen 1970-luvulla, alettiin käyttää sen tyylin päättelyä, että tämän suunnitelman virheellisyys tarkoittaisi että " kaikki on päin seiniä " tjsp. ja kaikki ei voi olla päin seiniä joten päättelemme että suunnitelman täytyy olla oikea. Siitä eteenpäin tuulivoima-asiantuntijoilla oli paljon muutakin pohdittavaa kuin aerodynamiikka, kuten vaihteet, generaattorit, kaavoitus, melu, ympäristön asukkaat ym. ym....

    • airfoil joka ei kirj

      Minusta sinulla jos kellä on kehäpäätelmä?

      Miksihän tuli ne ensimmäiset nyky tyylin myllyt, ehkä siksi kun ne on niin hyviä. En toki kiellä sinua kehittelemästä toisenlaisia visioita tuulimyllyistä.
      Mutta millä muutat sen tosisaikan tuulen energia sisällöstä, Se on totuus, ei se muutu olipa mylly millainen tahansa. Nykytyylinen mylly ottaa suunnilleen sen mikä on otettavissa. Onhan täälläkin palstalla nähty erilaisia versioista joissa lapoja on paljon ja on tunnelin kanssa ja ilman.. Mutta eipä vaan ole kolmilapaisen voittanutta.

      Noista lavoista ja niiden leveudestä, en näkisi purjekoneen liitävän paremmin vaikka siivet olisi leveämmät, niissäkin pyritään todella hyviin hyötysuhteisiin ja maksimoimaan liitolukua. Ja joillakin on rahaa kuin roskaa jolloin he voivat tehdä siivistä leveämmän niin ettei ainakaan hinta olisi esteenä, silti siivet on suhteellisen kapeita.

      Miksi Jekura haluaisit siivistä leveämmät ja lisäisit luultavasti lapoja, siksikö kun siltä tuntuu. Siis tuntuuko että noin harvasta siivikosta ilma huilaa läpi liian helposti? Niinhän sen pitääkin olla, jos myllyn takana on tyyntä ei uuttaa tuulta pääse myllylle. Lisäksi on otettava huomioon se että tuulen nopeuden kasvaessa kaksinkertaiseksi energia sisältö onkin kahdeksankertainen. toisinpäin se tarkpoittaa että esim tuulen 7m/s tuuli putoaa myllyn läpi kuljettuaan vain 2m/s ja myllyn takan tuulee edelleen 5m/s on energiasisältöä kadonnut kuitenkin ne maagiset 60% jotka on saatavissa ilman että tuuli hidastuisi liikaa. Tuleeko tästä mielikuva että mylly on liian "harva"

      En laskenut noita nopeuksia kuin vetäisi lonkalta, mutta noin se suunnilleen menee

    • Yksilapa paras

      "Vaikuttaa siltä, että nykyisenlaisessa tuuliturbiinissa on yritetty maksimoida tehoa suhteessa ilmanvastukseen. Eli ne on tahattomasti optimoitu spede-myllyä eli vastatuuleen menevää tuuliturbiini-vesipotkuri-purjelaivaa varten."

      Väittäisin kyllä että on ihan tahallisesti optimoitu juuri noin. Kuten itsekin mainitsit, tuulen sisältämä energia on hyvin voimakas tuulen nopeuden funktio ja sen takia kannattaa mitoittaa mylly toimimaan parhaiten silloin kun energiaa on kohtalaisesti tarjolla. Lapalukumäärän kasvattaminen ja lapojen leventäminen kyllä helpottaisi myllyn käynnistymistä heikolla tuulella mutta siitä saatava hyöty olisi siksi vähäinen että kannattaa mieluummin vaikka seisottaa myllyä heikkojen tuulten ajan.

      "Se on eri asia kuin kustannustehokkuuden maksimointi."

      Eiköhän se ole nimen omaan samaa asiaa.


      Lentokoneiden ja lennokeiden kanssa puuhanneet muuten tietävät ilman muuta että hyötysuhteen kannalta paras potkurin (ja tuulimylllyn) lapalukumäärä on yksi. Siihen vain liittyy sen verran vaikeita tasapaino-ongelmia että yksilapaisia potkureita ei juurikaan ole käytössä, paitsi silloin kun viimeinenkin energiahippu pitää saada käyttöön. Tässä yksi esimerkki:

      http://www.youtube.com/watch?v=4vAw1CC4A3g

    • pyörrrrr

      Ei tuossa kyllä mitään yksilapaista potkuria ollut.

    • hysyidiidi

      potkuri oli lennokissa yksilapainen kuten linkin antaja kertoi, myös lennoklki oli yksisiipinen mutta se olikin siimalennokki.
      Doblerilmiö muutti ääntä jännästi

    • hdtwr

      "se on totuus" ja sitten joukko alkuperäisen väitteen uudelleenmuotoiluja ja sanamuodon muuttamisia. Miten kukaan voi pitää tuollaista perustelemisena / argumentin esittämisenä. Tulee mieleen onko airfoil kenties ydinvoimalassa tai hiilikaivoksessa töissä tai hiilimoguli, kun uusia argumentteja ei esitetä mutta kummallista inttämistä tulee kyllä.

      Tässä pitäisi olla selityksiä sille miksi esim. 10-20 siivekettä kohtaavan tuulen aiheuttama ilmanvastus ja patopaine ei muutu kierron suuntaiseksi voimaksi ja Newtonin lakien mukaiseksi "rakettiliikkeeksi" riittävässä määrin. Kierron suuntainen vektori suhteessa tuulen suuntaiseen vektoriin?

      Tietyn säteisestä roottorin päälle laitetusta ympyrästä tietty osa on siivekkeiden etuprofiililla. Nykymallissa se etuprofiili-osuus on pieni, ehkä enintään 2%, silmällä vilkaistuna. Kaasuturbiinissa se on 100%. Ilman läpäisevyys riippuu myös siivekkeen kulmasta ja pyörimisnopeudesta. Entä jos tuulimyllyssä etuprofiiliosuus olisi enintään 50% tai 30% tai 20% ja kulma 45 astetta?

      Kun puhutaan kustannustehokkuudesta on otettava huomioon paljon enemmän asioita, alkaen rakennuspaikalle johtavan tien hinnasta. Jos halutaan keskittää eli tehdä harvempiin paikkoihin, myllyjen pitää olla isompia ja on rajansa sillä miten suuri korkeus ja läpimitta voi olla. Jos yksikön tehoja halutaan yhä kasvattaa, muodon on oltava eri.

      • airfoil joka ei kirj

        Ei ole airfoil hiilimoguli, olisinkin;) mutta mieluummin olisin öljymoguli.

        En ole sidoksissa tuulimyllyihinkään, teen vain Suomen parhaita lietesekoitin potkureita. Moni tekee nelilapaisia potkureita kyseisiin tarkoituksiin, itse teen kaksi tai kolmilapaisia, Alkuun jopa ihmeteltiin kuin sellainen kaksilapainen mitään sotkee, nyt on eri ääni kellossa:)) Mutta asiakkaat vaativat usein kolmilapaisia ja niitä tehdään mitä pyydetään. (Sitkeässä oli luulo että kolmas lapa nostaisi sekoituskykyä 100>>150:neen)

        Tuuli kiinnostaa toki energiana.
        Miksei lentokoneissa potkurilla ei ole 30- tai 50 prosenttinen peitto? koska se pieni alle viiden prosentin peitto riittää. Prosentti on noinkin suuri koska vaikea saavuttaa tarpeeksi lujaa potkuria pienemmillä prosenteilla. Helikoptereissa peitto on vielä pienempi, koska keskihakuvoimaa voidaan käyttää tukemaan roottoria.
        Turbiineissa peitto on suuri koska paineen nosto vaatii sen. Tuulimyllyssä moinen peitto aiheuttaa sen että tuuli kiertää myllyn. Esimerkkinä lentokone tankkaus, luulisi että taakse tuleva lentokone ei paljoa vaikuttaisi edellä lentävään tankkeriin. Mutta koneen tullessa taakse ilma alkaa kiertää taaempaa konetta nostaen tankkerin perää. Lentokone on aika hyvä aerodynamiikaltaan silti paineaalto vaikuttaa edessä olevaan koneeseen. Tuulimyllyssä ilma kiertänee nytkin myllyä joka määrää myös sitä ettei saatava teho olisi koskaan lähelläkään sataa prosenttia. Ilmanohjaimet ym härpäkkeet lisäävät mahdollisesti pinta-alaa josta tuuli kerääntyy, mutta samalla aiheuttavat tukkoa, jolloin ilma alkaa kiertää koko höskää.

        Ei olla saavutettu vielä rajaa myllyn koolle. Hankalauuksia aiheuttaa tasaisen tuulen saanti. suuressa roottorissa ei tuulennopeus ole enää sama alhaalla kuin ylhäällä, koskahan tulee myllyjä joissa on erillissäätyvät lavat ja tuulimittarit useammassa kohti tornia. Yhtä lapaa voi ihastella Hailuodon lossin lähellä, mantereen puolella, siinä on yksi vikaantunut lapa jätetty patsaaksi. valtava on!!

        Niin totta kai jankkaan koska paruste miksi pitäisi muuttaa myllyjen rakennetta , on tuulen energiasisältö ja sen maksimi saanti, noin päälle 60% ja se lähtee nykyisillä myllyillä. Miksi keksiä pyöreämpi pyörä?

        Josko te sanoisitte mikä niissä nykyisissä myllyissä ei miellytä. Voiko siis saadaa tuulesta enemmän energiaa/tehoja kuin nyt saa. Ei ainakaan Ojalan laskuopin mukaan niin vaikuttaisi, onko teillä erilainen kaava? Mutta kuulisin mielellään teidän perusteet, miksi pitäisi jo pyöreästä pyörästä tehdä erilainen pyöreä pyörä?


    • Rajansa kaikella

      "myllyjen pitää olla isompia ja on rajansa sillä miten suuri korkeus ja läpimitta voi olla. Jos yksikön tehoja halutaan yhä kasvattaa, muodon on oltava eri."

      Tuosta voisi saada sen käsityksen että tuulimyllyn läpimitta ei ole kummoinenkaan rajoitus kun pyritään isompiin tehoihin, mutta niinhän ei ole. Tietyn läpimittainen pystyy tietyllä tuuulenvoimakkuudella antamaan tietyn maksimitehon eikä sitä voi siitä parantaa millään. Nykyiset kolmisiipiset tuulimyllyt pääsevät jo aika lähelle sitä rajaa.

    • Jekura

      Tapa laskea se väitetty tuulen energia pitäisi selvittää. Pitää itse arvata, kun selitystä ei osata antaa: Ilmeisesti lasketaan myllyn halkaisijan kokoisen ilmalieriön painoa ja nopeutta. Eli jos myllyn roottorin halkaisija on 100 metriä, niin paljonko painaa se ilma joka on siinä 100 metriä halkaisijaltaan olevassa lieriössä jonka pituus on tuulen nopeus sekunnissa. Tästä massasta ja nopeudesta saadaan suurin teoreettinen energiantuotto sekunnissa, normaaleilla newtonin kaavoilla. Tämäkö on laskutapa? Jos ei ole, vastaava selitys tarvitaan. Tämä on kommunikaatiota.

      Jos se on laskutapa, on eri asia minkä kokoisesta lieriöstä se massa pitäisi laskea jos siivekkeiden peitto on esim. 20%, koska silloin liike-energiaa otetaan myös ilmasta joka olisi menossa myllyn ohi. 20 prosentin myllyn edessä hidastuva ilma hidastaa myös sivussa olevaa ilmaa tai muuten ilmaan muodostuisi jyrkkä nopeusero. Lisäksi myllyä kiertämään lähtevä ilma törmää ohittavaan ilmaan hidastaen sitä ja tämäkin voima välittyy lapoihin patopaineena. Patopaine saa ilman menemään nopeammin kiertosuuntaa vastaan, lapojen välistä kulkiessaan.

      Myllyn takana, ohimennyt ilma vetää hidastunutta ilmaa suurempaan nopeuteen antaen liike-energiaansa ja aiheuttaen alipainetta myllyn taakse. Alipaineen ansiosta lapojen välistä menevä ilma saa vähän lisää nopeutta.

      Yli- ja alipaineet ovat prosentuaalisesti mitättömiä, mutta absoluuttiset paine-erot ovat merkittäviä kun katsotaan "painoa" pinta-alaa kohti.

      Polkypyörän pumppu ja pilli ovat esimerkkejä siitä miten paine-ero saa ilman menemään nopeammin reiän kohdalla. Lapojen väli on yli 20 prosentin myllyssä "reikä".

      Vaikka lapojen peittoprosenttia tai lukumäärää ei kannattaisikaan nostaa nykytyylin myllyistä, erilainen muoto voi olla kustannustehokkaampi ja ennen kaikkea hiljaisempi desibeleissä.

      Esimerkiksi 6 lapaisen myllyn melu olisi vähemmän häiritsevää vaikka desibelit olisivat samoja ja sen peittoprosentti olisi sama jos lapojen muoto olisi eri.

      Simppeli muutos, lapojen uloimman 30 prosentin valmistamatta jättäminen, vähentäisi desibelejä enemmän kuin 30 prosenttia. Oikeasti muutoksen ei tarvitse olla niin simppeli.

    • airfoil joka ei kirj

      Hyvä topiikki Jekuralta :))

      Tuolla ensimmäisessä siis aloituksessa mainitset kärjen nopeudeksi jopaa 200km/h. Se on reilusti alakantissa, ideaali nopeus on 70-100m/s.

      Ilma kuutio painaa noin 1,3 kg kuutio. Sen massa virran hidastamiseen perustuu kaikki laskelmat tuulensisältämästä energiasta. Huomaan sinun epäilevän kuinka mylly pystyy ottamaan energiaa ilmasta jonka siivet ovat niin "harvat" peitto 20% joka sekin on alakantissa peitto on alle viiden prosentin.

      Ei kai melu ole mikään este myllylle. Olen usein käynyt Hailuodossa ihastelemassa myllyja. Hailuodossa lossin lähin mylly ei juuri kuulu autoon, ja jos lasi on kiinni ei kuulu ollenkaan. ei myllynkään juurella melu puhetta häiritse. Sama juttu mantereen puolella ne suuret Winwind. myllyt ovat niin hiljaisia, voi keskutella aivan huoleti. Jos tuulee enemmän tai myrskyää tuulen melu kasvaa suhteessa enemmän muutenkin jolloin myllyn melu suhteessa pienenee ja häviää esim aaltojen kohinan alle tai puiden huminaan. Onko sinulla eri käsitys

      Simppeli muutos?? 30 prosenttia pois lapojenpituudesta . ja pyörähdyspinta-ala on vain 43,5 prosenttia ja jolloin mylly tuottaa vain 43,5 prossaa myllystä jossa lapoja ei lyhennetä. Siinä ei olisi mitään järkeä. Ei kärjen nopeus laskisi samassa suhteessa, vaan roottori pyörisi vastaavasti nopeammin. Koska tuohon 70-100m/s nopeuteen pyritään.

      En voi millään muuttaa käsitystäsi siihen että miksi tuollainen nykytyylinen "harva" mylly toimii jo nyt riittävällä hyötysuhteella. En itse koskaan ole laskenut tuulen sisältämää energiaa. Enkä sitä miksi noin hieman päälle 60% teho on maksimi energia joka myllystä saataisiin. Mutta aika vakuuttavaa tekstia asiasta olen lukenut ja jos nyt kolmilapaisella myllyllä se saadaan niin tyytyväinen olen nykytilanteeseen.

      Lapa lukumäärän kasvatus ei todellakaan lisää tuulesta saatavaa saantoa, mutta kulut kasvaisi paljon. Siipiprofiili tuskin on lopullisesti määrätty, aina tulee pientä viilausta. Siiven kärkeä kehitetään.

      Asutko myllyn lähellä koska melu tuntuu olevan se tärkein kriteeri. Ei häiritseisi vaikka asuisin tuulimyllyn tornissa. oli kunnia olla tornissa (maan tasossa) kun pistivät hailuodossa yhden myllyn päälle. Ei melu puhetta häirinnyt sielläkään. Suurin vaikutus myllyllä olisi välkevaikutus kun aurinko paistaa pyörivien lapojen läpi ja varjo lankeaa taloihin. Auringon laskun ja nousun aikaan ja talvisin varjo on pitkä, jopa kilometrien päähän, mutta siellä etäisyydellä varjo liikku sekunneissa ohitse.

      Edelleenki suositan että keskustelet vaikka sen suomalaisen myllyn valmistajan Winwindin kanssa ja esität ideaasi heille. Tai teet sitten itse niitä tiiviimpiä lapoja ja kokeilet käytännössä. Itse haaveilen tekeväni talvella roottorin jonka halkaisija on 12m ja se on kolmilapainen. Tuskin laitan generaattoria. Sen maksimi tuotto olisi jo yli 200kw kovalla tuulella ja sellaista ei minulla ole. toisaalta sisämaassa pieni tuuli jota suurin osa on, tuotto on muutama kilowatti ja se olisi liian raskasta noin isolle generaattorille. Sisämaan kirot:( Sitten vielä tuohon 200kw jota saisi muutaman kerran vuodessa, mihin laittaa sellaista määrää energiaa??

      • airfoil joka ei kirj

        Lisäys. Kun katsot myllyä, siipien peitto lienee alle 5%. Mutta ilmamolekyylin kannalta peitto on vieläkin pienempi. Koska lapa liukuu ilmavirrassa, ja lavan kohtauskolma tuuleen lienee alle 15 asteen. Peitto ilmavirrassa on prosentin tai alle, mutta hyvin tuntuu toimivan. Vertaa lentokonetta ylhäältä päin katsottuna tai kulkusuunnasta katsottuna. Siltikin koska puodostuu paine-eroja siiveneripuolilla on siivenpinta-alalla merkitystä.

        Ennen vanhaan perinteiset viljaa jauhavat myllyt olivat surkeita koska siiven profiilista ei ollut tietoakaan ja siivet olivat vielä aika karkeita, paloista kasattuja, joilla säädettiin pinta-alaa. Ihme että ne yleensä toimivat. Hollannissa näyttää viljaa jauhavat myllyt olleen parempia, koska purjesiipi on sileä ja siipi saa profiilia miltei itsestään.


    • jupsjups

      Laskinpas keskustelun innoittamana vähäsen:

      Tuulivoimala, jonka lavan pituus r = 100 m
      Tuulen nopeus v = 10 m/s
      Tuulen massa sekunnissa:
      m=pi*r^2*v*1,3=408200 kg
      Tuulen liike-energiasta saatava teho
      P=0,5mv^2=20,4 MW

      Eli teoreettinen maksimiteho olisi reilu 20 MW, toki käytännössä tähän ei voida päästä. Kovalla tuulella saatava teoreettinen maksimiteho vielä moninkertaistuu. Nykyiset tuon kokoiset tuulivoimalat taitaa olla 3 MW luokkaa?

      Olettaisin silti, että tuulivoimaloiden suunnittelijat tietää, mitä tekee, vaikka teoriassa liike-energiaa vaikuttaisi olevan enemmänkin tarjolla.

    • Ajatuksia_

      Mitä voisi tapahtua jos 3-lapainen tuulivoimala varustettaisiin "kaksoisroottorilla". Tuulensuuntaan on vastustava puoli ja alipainepuolella vastakkaiseen suuntaan "imevä" puoli, voiko näin saada voimalan kohdalle tasaisen tuulitunnelin?

    • airfoiljokaeikirj

      En näkisi hyötyjä kaksoisroottorista. Ensimmäinen ottaa jo sen energian, mitä toinen tekisi? Liika energian otto yritys taas toimii jo tuulen esteenä.
      Eipä ole mikään muuttunut kuudessa ja puolessa vuodessa tuulesta ei saa kuin noin 60% ja loppu on päästettävä menemään.

    • asikuivo

      jostain syystä amerikkalaiset joiden sanotaan olevan parhaiten perillä näistä asioista,tekevät pienvoimaloihin kuitenkin paljon lapoja jopa 12 kpl.Vaikka puhunkin tässä pienvoimaloista pätevät samat fysiikan lait niihinkin

      • hö-ös_vackra_mö

        Ymmärtääkseni ne monet lavat ovat sitä varten, että voimalasta saadaan enemmän tehoa kevyillä tuulilla, ei suinkaan maksimihyötysuhteen korottamiseksi.


    • poeiv

      Mikä on nykyaikaisen 3-lapaisen todennettu hyötysuhde.

      • ei.ilmaa.hssa

        Tuulivoimayhdistyksen sivulla lukee " Hetkittäinen kokonaishyötysuhde (ilmavirtauksen kineettisestä energiasta sähköksi) on parhaimmillaan 45 - 50 %".

        Tuo koskee siis 3-lapaisia. Melko kova lukema, kun teoreettinen raja on noin 60 %. Yleensä koneet ovat "korkeintaa 75% koneita", jolloin hyötysuhde olisi tuon alarajn eli 45 % kohdalla.

        Mitään mainittavaa potentiaali näissä ei näytä enää olevan. Kai ne nyt jo osataan laskea superkoneilla.


    • lehdestä.luin

      Tuulivoimaloiden kapasiteetin käyttöaste on noussut viidessä vuodessa 25 % tasolta 33 % tasolle. Tämän hurjan muutoksen takana on siipien pidenyminen.

      • le.lu

        Sama investointi tuottaa nyt 32 % enemmän energiaa kuin viisi vuotta sitten. Lappeenrannan teknillisen yliopiston tutkimuksen mukaan täällä maatuulivoiman kustanus on 40 e/MWh. Lisäksi päälle pitää laskea 15 e/MWh tuotannon satunnaisuuden aiheuttamia kustannuksia. Yhteensä siis 55 e/MWh.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe