Mitä jos tuleekin maksuvaikeuksia ?

keltanokka

Olen ajatellut ottaa elämäni ensimmäisen asuntolainan ja maksaa sen pois myös kohtuullisen nopeasti, n. 13 vuodessa. Yksin lainan ottaminen on aina vähän riskaabelia, jos vaikka joutuu työttömäksi tms.

Jos otan vaikka lainaa 100 000, omia säästöjä on 50 000 eli asunnon hinta n. 150 000. Ehdin lyhentää lainaa vaikka 10 000, joten omia rahoja on siinä vaiheessa mennyt 60 000 (plus tietty korot)

Mitä tapahtuu jos sitten en enää kykenekään vaikka työttömyyden vuoksi maksamaan lyhennyksiä ?

Entä jos asunto pitää myydä alta ? Pankki ei kai voi dumpata hintaa, jotta saisi vain omansa pois vaan asunnosta pitänee saada ns. markkinahinta ?

Joten olenko oikeassa että asunto pitäisi myydä edelleen n 150 000 ja pankki ottaisi itselleen sen, mitä olen velkaa ja ilmeisesti jotain kuluja päälle. Ja loput jäisi minulle ?

Olisi mukavaa jos joku viitsisi neuvoa tietämätöntä :)

4

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asunto lähtee alta

      Oakekirja jätetään pankkiin. Pankki tarvitaessa myy oskkeen siihen hintaan että saa omansa pois.Pankit ovat liikelaitoksia eikä hyväntekeväisyys yrityksiä.Pankit ei odottele pitkään asiakkaiden maksuvaikeusien selvitystä.

      • Pankki ei myy

        Jos teknisiä ollaan, pankki ei voi lain mukaan myydä osaketta, vaan sen tekee aina vouti. Ja lain mukaan se on pakko myydä vähintään markkinahintaan, meni se sillä myyntiin tai ei. Ja rahallisesti pankille on kaikkein kannattamattominta pitkällä tähtäimellä myydä asunto pakkohuutokaupassa, joten mieluummin he pidentävät laina-aikaa ja antavat lyhennysvapaata kuin pakottavat myymään asunnon. Itse asiassa, mitä pitempään maksetaan lainaa, sitä parempi pankille, koska pankki saa rahansa nimen omaan koroista. Tietenkin tilanne on eri, jos velallinen ei pysty ollenkaan maksamaan lainojaan, ei siis edes korkoja...


    • viksua

      Asunnon saa myydä itse oli maksuvaikeuksia tai ei. Osakekirjat ovat pankissa lainan panttina. Ja ne saa pois myyntitapahtuman yhteydessä, kun osalla kauppahintaa maksetaan jäljelläoleva lainaosuus pois. Oletpa fiksu, kun selvität näitä asioita etukäteen, ja olet säästänyt noinkin paljon. Laske vielä, kuinka suuren osan tuloistasi menee lainan, yhtiövastikkee, sähkön ym pakollisen maksamiseen. Ja selvitä, miten paljon saat työttömyyskorvausta, jos satut jäämään työttömäksi. Tärkeää on, että liityt joko ammattiliittoon tai työttömyyskassaan, jotta saat ansiosidonnaista päivärahaa, jos jäät töittä.

    • Asunto lähtee alta

      Tottakai asunto myydään markkinahintaan siihen tietenkin asunto kaupaksi menee markkinataloudessa on hinta aina kohdallaan.Periaatehan on tuo mitä sanoin jos ei selviä mitenkään muuten lainan hoidosta asunto myydään.Oma osakekirjani on myös pankissa lainan vakuutena missä se kannattaa säilyttää oli lainaa tai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      110
      1961
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1417
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1265
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1177
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1168
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      82
      1002
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1000
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      986
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      778
    Aihe