Är det mitt fel ?

passar inte in

Jag har ibland tänkt ,att vad har jag gjort för ont när jag föddes i en svenskatalande famiIj.Livet skulle ha varit mycket enklare om mitt modersmål hade varit finska.

11

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Farför tycker du det?
      Att vara finlandsvensk öppnar så mycke mera dörr. Du är privilegierat. Minns de!

      • strndpiparen

        Många dörrar förblir stängda också.Det finns inte svenskspråkig utbildning till många yrken.Du får inga jobb om du inte kan bra finska.Du blir betraktad som besvärlig om du ber om samhällelig servic på svenska osv.


    • virtanen05

      Spelar ingen roll från vilken familj man kommer - sist och slutligen är det ändå upp till en själv om man vill lära sig finska! En stor fördel med finskspråkig utbildning är att man lär sig också på samma gång yrkesspråket inom branschen!

      • strandbo

        Det är bara så jobbigt att alltid måsta bevisa att man är lika bra som en finne.Min son som gått både grundskolan och yrkesutbildningen på finska ids inte i allmänhet ens berätta på arbetsplatser att han är tvåspråkig.Behandlingen blir genast annorlunda om du är hurri.


      • virtanen05
        strandbo kirjoitti:

        Det är bara så jobbigt att alltid måsta bevisa att man är lika bra som en finne.Min son som gått både grundskolan och yrkesutbildningen på finska ids inte i allmänhet ens berätta på arbetsplatser att han är tvåspråkig.Behandlingen blir genast annorlunda om du är hurri.

        Har inte personligen upplevt nåt liknande fast jag är från en enspråkig svensk familj. Med nya arbetskamrater brukar jag bara fråga om de pratar svenska om inte så byter man till finska. I min bransch är man dock inte länge med samma arbetskamrater, kanske det är en orsak, sällan börjar nån jävlas före de känner en lite bättre.


      • opassande
        virtanen05 kirjoitti:

        Har inte personligen upplevt nåt liknande fast jag är från en enspråkig svensk familj. Med nya arbetskamrater brukar jag bara fråga om de pratar svenska om inte så byter man till finska. I min bransch är man dock inte länge med samma arbetskamrater, kanske det är en orsak, sällan börjar nån jävlas före de känner en lite bättre.

        Här på suomi 24 finns det hundratals debatter som jag skulle ha lust att delta i. .Jag behärskar inte finska så bra,jag har någon gång försökt delta men då får jag bara höra om vilka språkfel jag gör,ingen bryr sig om min åsikt.Ok ,det är en småsak,men inte är det speciellt roligt.


      • virtanen05
        opassande kirjoitti:

        Här på suomi 24 finns det hundratals debatter som jag skulle ha lust att delta i. .Jag behärskar inte finska så bra,jag har någon gång försökt delta men då får jag bara höra om vilka språkfel jag gör,ingen bryr sig om min åsikt.Ok ,det är en småsak,men inte är det speciellt roligt.

        Det där är ett vanligt problem på alla forum där man inte behöver bekräfta sin identitet.
        Finns inte så många allmänna finska forum där man inte är anonym, mest företag etc som kräver att man bekräftar identiteten. Närmast är kanske diskussions grupper på FB men där bekräftar man inte egentligen sin identitet, är bara mot reglerna!


      • kustbo
        virtanen05 kirjoitti:

        Det där är ett vanligt problem på alla forum där man inte behöver bekräfta sin identitet.
        Finns inte så många allmänna finska forum där man inte är anonym, mest företag etc som kräver att man bekräftar identiteten. Närmast är kanske diskussions grupper på FB men där bekräftar man inte egentligen sin identitet, är bara mot reglerna!

        På HBLs debatt är jag rätt så ofta ,där är väl kravet att man skriver på svenska har jag förstått.Det är bara så torrt emellanåt,litet ankdamm och så de här som läser sina mantrat om tvångssvenskan.


      • åxo en bland sak
        strandbo kirjoitti:

        Det är bara så jobbigt att alltid måsta bevisa att man är lika bra som en finne.Min son som gått både grundskolan och yrkesutbildningen på finska ids inte i allmänhet ens berätta på arbetsplatser att han är tvåspråkig.Behandlingen blir genast annorlunda om du är hurri.

        Mycket konstigt, varför skulle en "finne" vara bättre människa, du får vara glad att du är finlandsvensk, med deras kultur mm, har alldrig förstått det där , att människor har förmåga att nedvädera någon för en sak som rår inte för. Har det så bra och är stålt.


    • grannen

      det är nog upp till var och en vad man skapar för liv åt sig. jag är finsk men sambo sedan många år med en finlandssvensk. numera bor vi i sverige.. det som jag har märkt är att både finnar och finlands svenskar har otroligt svårt att acceptera varann. vad är problemet ? lite mera tolerans från båda sidor behövs. det är ju inte ens frågan om kulturkrock. som finländare håller jag hårt fast vid min nationalitet.. det bör alla göra men man behöver inte bli dum för det. man är inte bättre än någon annan.

      • försäljare

        Det är kanske det där när det alltid talas om vilka enorma fördelar man har som finlandssvensk,det retar väl mest.Vi vet ju att det inte stämmer för vanliga arbetare.Inte har vi alla massor av pengar och bor på herrgårdar.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe