Olen ostamassa koiraa Virosta, voisiko joku tietävä neuvoa minua kun myyjä sanoo että pennulla on lääkärin eu-passi, mikrosiru, rokotukset kunnossa kuten nobivac ja rabisin, mihin minun pitää kiinnittää huomiota?
Nimittäin en edes tiedä mille eu-passin pitää näyttää... Ja kielimuuria on hieman kuitenkin välillämme.
Olisin kiitollinen asiallisista neuvoista, en halua asiatonta saarnaa tehtailusta koska tuskin siitä on kysymys nyt.
Pentu Virosta
8
922
Vastaukset
- ddjjdjd
Miksi virosta jos et voi olla edearma että kyseessä ei ole pentutehtailija? Jos ongelmia tulee kaupan jälkeen, olet hyvin yksin ongelminesi, myyjä tuskin puhelimeen vastaa sinulle.
- Topi ja kni
Johan mussutus alkoi heti, niinpä tietysti. Paljonpa siitäkin on hyötyä jos suomalainen myyjä puhelimeen vastaa...varmaan parantaa pennun etänä linjoja pitkin tms? Ja kuten sanoin, tuskin on kyse tehtailusta. Toivottavasti joku luku- ja kirjoitustaitoinen vastaa tuohon kysymykseeni.
Tosin keskustelin jo aiheesta eläinlääkärin kanssa joten jos kokemusta omaava henkilö voisi yleisellä tasolla vastata koiran tuonnista, olisin kiitollinen.- O e H
Hei !
Olen itsee kanssa ottamassa virosta koiraa.(Kennelsitä kasvattaja tuo sen maahan)
Oletko itse hamassa koiran vai tuoko myyjä sen sinulle?
Jos itse haet koiran virosta suomeen tullessa koiraltasi luetaan mikrosiru ja tarkastetaan onko passi ja myös rokotusten ja madotusten tulee olla anettu säädösten mukaisesti.
Jos myyjä tuo koiran sinulle suomeen sinun ei tarvitse näyttää eu-passia missään,paitsi jos matkustat itse koiran kanssa toiseen eu-maahan.
tässä muutama eviran sivulta kopioitu teksti,
Eläimen mukana on oltava lemmikkieläimen todistus (ns. lemmikkieläinpassi), jossa on eläimen tunnistusta koskevat tiedot sekä eläinlääkärin tekemä merkintä voimassa olevasta raivotautirokotuksesta ja heisimatolääkityksestä (osat I-IV ja tarvittaessa osa VII).
Raivotautirokotus tulee antaa ja tarvittaessa uusia rokotteen valmistaneen laboratorion suositusten mukaisesti. Eläimen tulee olla tunnistusmerkitty ennen raivotautirokotuksen antamista. Rokotus on annettava vähintään 21 vrk ennen tuontia.Uusintarokotuksessa ei vaadita 21 vrk:n varoaikaa, jos rokotus on annettu ennen edellisen rokotuksen voimassaolon päättymistä.
Mikrosirun tulee olla ISO 11784-standardin mukainen ja se käyttää HDX- tai FDX-B-tekniikkaa. Mikrosiru voidaan lukea ISO 11785-standardin mukaisella lukulaitteella. Jos mikrosiru ei ole säädettyjen vaatimusten mukainen, tulee eläimen tuojalla olla mikrosirun lukemiseen tarvittava laite mukanaan.
ja kannattaa luokea tarkkaan maahantuoti säädökset viellä eviran sivulta :) Onnea koiran hankintaan :)
Ja Mussuttajille kyllä täällä suomessa on myös pentutehtailu täysin sekarotuisen koiran hinnat ovat huimat(raha mielessä kyllä täällä koti suomessakin pennutetaan koiria)
Mietin myös samaa. Onko kellään kokemuksia Marju Harma nimisestä henkilöstä?
- Topi ja kni
Hei. Viimeinkin jotain asiallista, kiitos!
Mikäli myyjä tuo pennun suomeen, tarkistetaanko kaikilta pennuilta tuo mikrosiru?
Eläinlääkärin mukaan rajalla tehdään lähinnä pistotarkastuksia..tämä kyselyni siksi koska antaisi se tieto varmuutta myös minulle.
Valitettavasti ensimmäinen pentu jäi saamatta aikataulujen vuoksi mutta kuukauden päästä alan uuden aktiivisen etsinnän. - Hau
Hei!
Olen ollut yhteydessä virolaiseen kenneliin, joka päällisin puolin näyttää lupaavalta. Olen myös tutkinut viron kennelliiton sivuilta pennun vanhemmat. Nyt kuitenkin mietityttää, olenko tehnyt KAIKEN mahdollisen selvittääkseni ettei pentu tule mistään tehtaasta. Tarkoitus olisi mennä myös katsomaan pikkuista lahden toiselle puolelle. Kertooko loppujen lopuksi mitään se että pennut on sirutettu ja rekisteröity. Lapsena meillä oli koira joka otettiin ihan suomalaisesta kennelistä. Ensimmäiset pennut niistä vanhemmista. Kun koiramme kuoli, aloin kennelliiton sivuilta tutkia koiran sukupuuta ja paljastui että samoilla vanhemmilla oli teetetty useampia pentueita. Meidän koira oli kyllä tosi terve ja elikin melkein kolmetoistavuotiaaksi, kunnes sydän petti. Jotenkin jäi vähän paska maku siitä kennelistä.
Jaaha, ja nyt vasta luin ekan kirjotuksen ja tajusin toistavani lähes samoja kysymyksiä. :D Mutta jos joku keksii jotain mitä kannattaisi vielä miettiä, niin olisin kiitollinen vastauksista. :) - mlalal
Joo, kokemuksia Marju Harmasta?
- nebbaJYmy
meille marju on tuonnut pennun, kaikki paperit ok, sain vastaukset kysymyksiini ja paljon valokuvia pennusta ja valokuvat papereista jne... eläinlääkärissä papereiden ja pennun tarkastus. kaikki ok. pentu terve ja hyväkuntoinen, iloinen, leikkisä ja utelias. ei missään tapauksessa voi olla huonoista oloista, niin selvästi luottaa meihin ja niin hyvin kaikki mennyt sen kanssa. oli jo jopa sisäsiisti kun tuli :)
siru pystyttiin lukemaan, kaikki täsmäsi ja pentu saatiin rekisteriin sen papereiden perusteella. ell tietty sanoi, että kun koira tulee baltiasta, ei passin merkinnöistä voi olla 100% varma, mutta hänen silmiinsä kaikki vaikutti olevan ok eikä alkanut uusimaan rokotusohjelmaa. koira vaikuttaa olevan henkisesti ja fyysisesti kaikinpuolin kunnossa. ja ihan suoraan kerroin lääkärille, että tuli "keltaisesta pörssistä" ja "trokarin" kautta. asumme pk seudulla ja ell kertoi nähneensä kaikenlaisia "passeja ja papereita"... yleensä passin tiedot puutteelliset, siru löytyy, mutta siitä ei mitään tietoja eli sitä ei pystytä lukemaan, koiralla puutteelliset paperit jne...
marju on myös jälkeenpäin laittanut viestiä ja tarkistanut että ell kaikki ok, kysellyt pennun kotiutumisesta, kuulumisia ja kertoi olevansa tavoitettavissa mikäli tulee ongelmia tai kysyttävää. eipä ole ongelmia ollut, satunnaisia viestejä on laiteltu koiran kotiutumiseen liittyen :) ja jokusen kuvankin olen lähettänyt.
aluksi olin epävarma, mutta saatuani kaikki tarvittavat tiedot ja tavattuani hänet, pystyn sanomaan että ainakin tämä meidän pentu on tullut hyvissä voimissa, terveenä, hyvästä kodista ja laillisesti suomeen. ihmisenä miellyttävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244432Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin132978Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141239Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.441003Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.23984PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht119809Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport38786- 37764
- 109743
- 135687