Veneessäni on käytössä Raymarinen plotteri C 80, Raymarinen tuuli-loki-kaiku, tutka ja autopilotti. Miten yhdistetään siihen vielä AIS (Raymarine tai joku muu)? Miten monimutkaisesta hommasta on kysymys?
Kysyin asiaa kotisataman sähköasentajalta, mutta kun sillä tuntuu olevan niin "kiire".
AIS
14
2898
Vastaukset
- baud rate
Tuskinpa tulee ongelmia, jos vain datasiirron baudinopeus (baud rate) on yhteensopiva sekä plotterissasi että AIS-laitteessasi. Ehkä plotterin ohjekirja auttaa baudinopeudessa ja kytkennöissä.
Pikaisella nettisurffauksella huomasin, että tästä aiheesta on keskusteluita ja niissä vinkkejä sekä asennusohjeitakin. Tässä ybw:n foorumin juttua C80 AISista:
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=249146 - Kesä meni asennellen
Ostin Raymarinen C70 plotteriin kytkettäväksi EasyAisin ja kaduin syvästi. Olisi ollut satakertaa helpompaa ostaa se R:n oma AISSI. Asennus ei nimittäin ole ihan läpihuutojuttu, jos laitat vieraita merkkejä Raymarinen yhteyteen!
- skiglaaja.
Muilla merkeillä esim. Northstar ei väliä mikä AIS-vastaanotin on kyseessä. Ais:sta vain kaksi piuhaa plotteriin.
- A_33
skiglaaja. kirjoitti:
Muilla merkeillä esim. Northstar ei väliä mikä AIS-vastaanotin on kyseessä. Ais:sta vain kaksi piuhaa plotteriin.
Asian vierestä:
Jos omistaa plotterin (esim Lowrance 7200 tms), jossa ei ole AIS sisääntuloa, NASA:n AIS Engine, Shipplotter ohjelma ja kannettavat tietokone on kokemukseni mukaan hyvä yhdistelmä. Ja halpa, jos se kannettavaa on jo hankituna.. - 10
Ei ihan harvinaista muillakaan merkeillä, että NMEA-data ei kulje ihan kuten pitäisi. Nähtävästi standardointi on sittenkin hiukan huteraa, tai siis valmistajat eivät ehkä noudata standardia ihan samalla tavalla.
- että näin,
R:n AIS250:n kytketään samoin kuin muutkin NMEA:n kautta. AIS350:ssa näyttää olevan SeaTalk, joten se lienee on plug&pray.
Classic C80 näytöissä on vain yksi NMEA-liitäntä. Kytkentä kyllä onnistuu, mutta hieman riippuu AIS-laitteesta ja GPS:stä. Saattaa esim. olla, että nopeudeksi pitää valita 4800, jolloin periaatteessa jokunen AIS-viesti saattaa hukkua ruuhkaan. - että näin,
että näin, kirjoitti:
R:n AIS250:n kytketään samoin kuin muutkin NMEA:n kautta. AIS350:ssa näyttää olevan SeaTalk, joten se lienee on plug&pray.
Classic C80 näytöissä on vain yksi NMEA-liitäntä. Kytkentä kyllä onnistuu, mutta hieman riippuu AIS-laitteesta ja GPS:stä. Saattaa esim. olla, että nopeudeksi pitää valita 4800, jolloin periaatteessa jokunen AIS-viesti saattaa hukkua ruuhkaan.Taitaa sittenkin mennä pray-osastoon tuon 350:n osalta. Ainakaan täällä ei luvata Classicin ymmärtävän AIS:ia ST:n kautta
http://www.mailspeedmarine.com/gps-radar-plotters/raymarine/ais-350-dual-channel-ais-receiver.bhtml
- C80+NASA Ais
Itselläni on myös Raymarinen plotteri C 80, Raymarinen GPS 125 tuuli-loki-kaiku, tutka ja autopilotti. Asensin lisäksi AIS-vastaanottimen. Vastaanotin kyketään NMEA sisääntuloon, nopeus pitää vaihtaa 38400 baud. Sen lisäksi piti ohjelmisto päivittää. Alkuperäisessä ohjelmistossa ei ollut ais-tukea. ks. Raymarine sivuilta viimeinen päivitys.
- 30
Raymarinen plotterin asennusohjeessa kerrotaan myös miten AIS liitetään, näin ainakin minulla olevan E80-plotterin ohjekirjassa. Liitin plotteriin Digital Yacht'in AIT1000 AIS-transponderin. Siihen tarvittiin plotteriin tuleva pienellä pyöreällä liittimellä oleva liitosjohto, hain Marineasta, oli varastotavaraa.
- 20
Helppoa.
Minulla myös Raymarine C80 ja siinä SmartRadio SR161 (tällainen näkyy olevan myynnissä huuto.netissä).
NMEA-piuhat kiinni ja virtaa AIS:lle. Siinä kaikki..
Voi käyttää sekä 4800 että 38400 baudia. Useissa AIS-vastaanottimissa nopeutta ei tosin voi muuttaa.
38400 baudia on tietysti parempi, mutta alempaa nopeutta tarvitset, jos haluat koordinaatit esimerkiksi VHF-radiolle DSC:tä varten.
Et siis tarvitse sähkömiestä, jos ruuvimeisseli ja pihdit pysyvät kädessä. - VesperI222
Mullakin c80 ja vespermarine watchmate 850 lähettävä aissi. Toimii yhdessä kuin buickki.
- Anonyymi
Itse tykkään BG tuoteperheestä. Se on vähän klliimpi kuin esim jo ehdotettu Raymarine, mutta jotenkin mellyttävämpi käytöltään. BG:n 7" näytöllä maksaa noin 700e ja 9" näytössä noin 900e :) Kilkkeet sitten päälle.
Raymarine on ihan hyvä hinta-laatusuhde ja esim element 7S on ihan ok ja aika edukas, noin 500e ja siihen saa aisin ja tutkankin jos sille päälle sattuu.
Tosin vastaavia hintatasoltaan löytyy Simradilta, Garmnilta ja tosisn BG:ltä ja varmasti muiltakin. En usko että voit lyödä kirvestä kiven jos pysyt tunnetuissa merkeissä. - Anonyymi
Raymarine Element 9s vai Raymarine Axiom 7?nyt olisi hinnat samaa luokkaa. Onko jotain muuta etua Axiomin suhteen ominaisuuksissa kuin kosketusnäyttö? 2 tuumaa lisää kokoa olisi Element antamassa.
- Anonyymi
Itse tein samankaltaista valintaa C80:n jälkeen pykälää isommilla, kun 7" on liian pieni, eikä 9" toisi kuin puolisen tuumaa lisää. Päädyin Element 12S:ään, kun kosketusnäytöstä on mielestäni nimenomaan venekäytössä lähinnä haittaa. Enkä ole katunut valintaani. Jos ajossa joutuu säätämään näyttöä, näppäinversio on erittäin täsmällinen. 12S:n kytkennät ovat lievästi sanoen yksinkertaisemmat kuin C80:n.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1445800
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253586Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1222815- 472498
- 291939
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2631851Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt491800Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201626- 321587
- 281540