Opiskelen toista vuotta yliopistossa. Opiskelen siis äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi, eli minut on suoravalittu opelinjalle.
Olen miettinyt kirjallisuuden lisäksi ottavani sivuaineekseni psykologian. Ymmärsin, että saisin perus - ja aineopinnot käymällä pätevyyden opettaa psykologiaa ns. toisena aineenani lukiossa tai yläasteella. Olenko oikeassa? Eli minua ei siis voitaisi valita opettemaan ainoastaan psykologiaa, mutta voisin opettaa psykologiaa äidinkielen rinnalla. Näin ymmärsin, mutta saatan olla täysin väärässä.
Kuulin ystäviltäni, jotka hakivat lukemaan psykologiaa, mutteivat päässeet, että psykologian pääsykoe oli silkkaa matematiikkaa.
Millaiset psykologian perus - ja aineopinnot ovat? Onko niissä paljon matematiikkaa tai todella vaikeita biologian juttuja? Olin nimittäin lyhyessä matematiikaassa huono (arvosana 7) lukiossa. Psykologiasta kirjoitin E:n, joka oli kahden pisteen päässä Laudaturista.
Kommentteja tulemaan, kiitos :)
Psykologia sivuaineena
6
2396
Vastaukset
- oleeol
Kyllä olet täysin oikeassa siinä, että opelinjalla psykologian aineopinnot antavat sinulle pätevyyden myös psykologian opettajaksi. Sinuna kuitenkin harkitsisin vielä asiaa. Valmistuin äidinkielenopettajaksi melkein kymmenen vuotta sitten, enkä ole tähän päivään mennessä nähnyt virkaa äidinkieli, kirjallisuus, psykologia -yhdistelmällä.
Mutta ehkä ammatillisella puolella, esim. terveydenhuolto-oppilaitoksissa
ja vastaavissa, tuollaiselle aineyhdistelmälle on jossain päin Suomea
kysyntää. - Sekavaa...
Tiedän, ettei tuollaista yhdistelmää työpaikat hae, mutta se saattaisi ns. erottaa minut muista hakijoista positiivisessa mielessä, kun voisin tarvittaessa pitää psykologian tunteja.
Vai tiedätkö jotain ns. parempia vaihtoehtoja? Historia-äidinkielihän oli ennen opiskelijoille pakollinen yhdistelmäaine (joskus vuosikymmeniä sitten), joten historia äidinkieli-yhdistelmällä haetaan edelleen työntekijöitä, mutta tietääkseni melko heikoin tuloksin.- oleeol
Pakollinen kieliaine (siis tietenkin englanti tai ruotsi) on
paljon parempi vaihtoehto.
Harkitse myös erityispedagogiikan opintoja, jos se on yliopistossasi
mahdollista. Se puoli työllistää. Kokemusta on.
- Sekavaa...
oleeol, olen vaan huono molemmissa niistä kielissä, joten ne eivät tule kysymykseen :)
- en tiedä
noista mahdollisuuksistasi päästä opettamaan tuolla yhdistelmällä yhtikäs mitään, mutta psykologiasta voin sanoa, ettei itse opinnoissa tarvita matematiikkaa laisinkaan ainakaan perus- ja aineopinnoissa. Asiat eivät ole vaikeita, jos ne todella kiinnostavat. Yliopisto-opiskelijana varmaan tiedät muistakin aineista, että lähes kaikki kirjat ovat englanniksi ja joillekin termeille hankala löytää käännöksiä mistään, siinä ehkä vaikein osuus, jos et ole haka kielissä.
- Sekavaa...
en tiedä, kiitos :) Kirjoitin pitkästä englannista E:n, joten olen siis ihan hyvä siinä, mutta en niin hyvä, että voisin siitä opiskella opepätevyyden. Olen tenttinyt muutamia kursseja, joissa on vain englanninkielisiä tenttikirjoja, ja hyvin ovat kurssit menneet. Kiitos, kun kerroit psykologiasta! Se oli pääpointtini, ja sen halusin tietää. On hauskaa kuulla, ettei huono matikkapääni haittaa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446