Nyt kun oma paatti (H-Vene) on myyty, niin etsiskelen sellaista sopivaa retkivenettä kahdelle hengelle, noin 20-30 kEUR hintaluokassa. Kokoa ei saisi olla liikaa, sellainen 27-30 ft ja pitäisi purjehtia hyvin. Asuttavat tilat kahdelle olisivat tärkeät.
Nyt katse on kohdistunut Albin Cumulukseen, mutta niitä ei ole Suomessa yhtään myynnissä. Onko kenelläkään kokemusta Cumuluksesta? Missä sellaista voisi mennä katsomaan ennenkuin alkaa varailemaan koepurjehduksia Ruotsista?
Entä vaihtoehdot? Onko Fenix parempi vai huonompi? Sunwind 27 tai FE 83 on vaimon toimesta liputettu ulos, ovat kuulemma rumia.
ps. Kumpi ehtii ensin? Bavaria vai betoni? Kiitos asiallisista kommenteista. :)
Albin Cumulus
10
2792
Vastaukset
- FF 27
Tuollaisen Fenixin peräpeiliä jouduin katselemaan alle 3 m/s tuulessa kun oma vene ei vaan liiku noin kevyessä tuulessa. Ei ole tuo perä ainakaan erityisen nätti, joten ihmettelen miten vaimosi on tuon voinut listalle hyväksyä. Itse olen miettinyt seuraavaksi veneeksi Balladia. Merikelpoinen ja nätti. Mutta katsotaan muuttuuko mieli jos alan keväällä käymään lys-kisoissa. Mulla ei siis mitään järkevää sanottavaa tähän, mutta kun kukaan muukaan ei mitään ole kommentoinut. Kannattaisi ehkä speksata tarkemmin millaiseen mereilyyn vene tulee.
- 2+18
Yachtworldistä löytyy kaikenlaista albin kumulusta kiinnostavampaa euroopasta 25000-30000 eurolla, esim:
http://www.yachtworld.fi/veneet/1985/Jeanneau-Selection-37-2278046/country.englanti - 7979797979
Minulla on kokemusta hiukan pienemmästä Albinista eli Albin 79.stä.
Itse kyllä pidin siitä paljon oli mm.tukevasti tehty ja helppo purjehdittava. Moitittavaa olisi oikeastaan vain ahtaasta sitloodasta, joka Cumuluksessa onkin sitten jo tehty leveämmäksi.
Bkocketissa tuli nopealla haulla tällanen vastaan vieläpä kohtuu hinnalla
http://www.blocket.se/malmo/Albin_Cumulus__81_35991718.htm?ca=2&w=3
Ja näkyy siellä olevan useita muitakin Cumuluksia. - osta pois
Olen purjehtinut neljä kesää 80-luvun lopulla Cumuluksella ja veneestä jäi todella positiivinen kuva. Erittäin nopea vene ikäistensä joukossa, tosin maksimivauhdin pitäminen vaatii aikamoista purjerumbaa. Veneellähän on voitettu Gotland Runt joskus 79-80. Toppirikisenä keulapurje on iso, ja ilman rullalaitetta ollut veneemme oli varustettu 1 ja 2 genuoilla, sekä kolmella erikokoisella fokalla sekä spinnulla. niitä sai olla vaihtamassa yhtenään.... sisustusraktaisu on muuten perinteinen (vessa etukajuutassa, rajoittaa käyttöä) mutta vene on varustettu uunilla, joka nousee linkkusysteemillä ylös, siten että kajuutassa nukkuva saa jalat uunin alle.. Osa keittiön pöytää toimii sisääntulon portaina, vähän huono juttu.. Veneen masto on poikkeuksellisen hyvin tuettu timanttivantteineen ym. kestää tuulta ja kallistusta hyvin. voi ajaa luovilla mantooki vedessä jos kantti kestää. ainoa riesa on vanhat merivesikoneet (Yanmar 12hp), sekä ruosteinen vlaurautaköli. Merikelpoinen vene kaiken kaikkiaan. Suosittelen varauksetta.
- 39
Sellainen tarkennus vielä rikiin liittyen, että Cumulushan ei ole toppiriki vaan osatakila.
- kljashdsadhkl
Jos budjetti on 30t saakka, niin itse katselisin FinnFlyer 31 tai Omega 30. Nämä ovat sentään purjehtivia veneitä.Ainakin Omegoita näyttää olevan muutama kaupan, jopa uudehkoilla koneille alle 30t hintaan.
- cumulus85
Itsellä kolmas kesä Cumuluksella ja olen tykännyt. Purjehtii hyvin ja on riittävän merikelpoinen itämerelle. Pohja on päälle 3 cm umpilaminaattia ja köli hyvin tuettu joten kestää pienet kolhut.
Päivän reissulla neljä mahtuu sitloodaan sopuisasti. Sisällä nukkuu max.5. Pidemmillä retkillä 3 aikuista mahtuu elämään kamojen kanssa hyvin. Salongissa korkeutta on 185 cm, keulassa jokunen kymmenen senttiä vähempi.
Peräsin on iso joten satama manööverit sujuu helposti, eikä tarvitse pelätä että lähtee lapasesta kovemmassakaan tuulessa. Vanhemmissa Cumuluksissa on ollut peräsimen kestävyyden kanssa ongelmia ja niitä on kuulemma mennyt poikki.
Muuten 'osta pois':n kanssa samaa mieltä mutta retkipurjehtija tarvitsee oikeastaan keulaan 110% fokan, jolla mennään vielä päälle 10m/s tuulessa ja ehkä myrskyfokan. Kisaan sitten isompia genuoita. Täyspitkä levanki antaa lisää tilaa sitloodaan ja tietenkin helpottaa ison trimmaamista
Yanmarin merivesijäähdytteinen kone kannattaa katsoa tosiaan kunnolla onko ruostunut puhki. On myös alitehoinen eli isompaan vasta-aallokkoon ei meinaa päästä. Mutta noita on vielä paljon käytössä, ja hyvin hoidettuna kestää vielä pitkään. Helppo huoltaa itse ja varaosia saa hyvin.
Facebookissa on cumulus clubi, josta saa hyvin vinkkiä. Norjalainen kaveri pitää lisäksi Cumulus sivuja jonne on kerätty infoa veneestä ja mm. yanmarin huoltomanuaali.
http://albincumulus.wordpress.com/
Mulla on vene helsingissä jota voi tulla katsomaan. Viestiä voi laittaa: [email protected] - matsv
Katsoppa Omega 30:stä. Hieno ruotsalainen Ron Holandin piirtäät linjat. Hyvin purjehtiva (lys 1.14) Omiinaisuudet pykälää hienommat kuin noissa mailnitsemissasi. Niitä on muutama myynnissä hinnat 30.000-40000€ varusteista ja kunosta riippuen.
- JaakkoP
Olen juuri laittamassa myyntiin Albin Cumuluksen.
- joopasjoopas
Siinäpä myyt...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2394613Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763055- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 281703
- 791451
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894