-Lakki on kookkoimmillaan ehkä 15cm luokkaa, väriltään tummanruskea ja se on täynnä ylöspäin nousseita suomuja.
-Suunnilleen varren eli jalan kohdalla siinä oli painuma alaspäin, ja sen jyrkkyys vaihteli yksilöittäin.
-Lakin alapuoli oli harmaata, tiheää ja piikkimästä, ikään kuin samettia.
-Jalan väriä en kovin tarkkaan muista, mutta leikatessa se tuntui kovalta ja puumaiselta.
Löysin kyllä sienikirjasta vähän tuota muistuttavan kuvan, mutta se oli huomattaavasti vaaleampi eikä ns.suomuja ollut lähellekään niin paljon kuin näissä tummanruskeissa.
Ilmeisesti kyseessä ei kuitenkaan ole myrkyllinen sieni, mutta minkalainen on maku?
Mikä on seuraavanlainen sieni?
?
4
935
Vastaukset
- SIENIMIES-1
Olisiko suomuorakas?
http://www.luontokuvateskonen.com/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1245&g2_serialNumber=1- Jep!
Sehän se on.. suomuorakas. Kiitos tiedosta.
- SIENIMIES-1
Tässä vähän tummempi yksilö:
http://ftp.funet.fi/index/Tree_of_life/fungi/basidiomycotina/thelephorales/banceraceae/sarcodon/squamosus-1b.jpg - s-ie-ni
Suomuorakas on syötävä sieni, mutta ei järin hyvänmakuinen. Tai itse en enää kerää, kun kerran erehdyin maistamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503844
- 1053425
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342791Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262448- 201869
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51809- 1851756
- 271487
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3861459Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91238