Kyllästyttää lukea vuodesta toiseen eronneiden perheiden katkeria riitoja lapsista ja rahasta yms. Samalla lapset saavat henkisiä vammoja toimiessaan vanhempien välisen valtataistelun pelinappuloina. Tämä kaikki paska realisoituu sitten, kun lapset tulevat isommiksi.
Vaikka elämä kylmän puolison kanssa ei ole herkullista, pitäisi vanhempien kuitenkin olla velvollisia tarjoamaan lapsilleen turvallinen ja oikea perhe-elämä,
Mielestäni avioeroa ei enää siinä vaiheessa saisi tehdä, kun puoliso on todettu niin hyväksi, että lapsikin on jo hankittu.
Pitäisikö lapsiperheiden avioerot kieltää lailla?
173
3819
Vastaukset
- Niin, ehkä
minäkin tein sinun mielestäsi aikoinaan väärin kun erosin. Lapset olivat silloin alle kouluikäisiä ja nyt he ovat aikuisia.
Itse en kyllä ole katunut kertaakaan!
Meillä ei ollut alkon kanssa ongelmia, eikä perheväkivaltaa.
Silti minun oli pakko miettiä, että koitanko antaa lapsille kohtuunormaalin elämän vai peliriippuvaisen varjossa olevan.
Peliriippuvuudesta ei ollut mitään tietoa silloin kun menimme naimisiin. Muutaman vuoden riippuvuuden jälkeen siihen kului perheen kaikki rahat. Välillä ei ollut rahaa tilipäivänä ruokaan kun lasten isä oli ehtinyt ennen minua pankkiin&kauppaan.
Onneksi sain taloudellista apua vanhemmiltani, mutten voinut rahoittaa toisen pelaamista kovin kauaa vanhempieni rahoilla.
Tiedän, että tein oikean ratkaisun lastenkin kannalta. Uskoisin, että lapsetkin olisivat kohta pitäneet pelaamista normaalina.
Meillä ei onneksi riidelty lasten kautta. Rahasta kaikkein vähiten, koska sitä ei isällä koskaan ollut. Ei edes lasten synttäri- eikä joululahjoihin.
Saa nähdä, että koska "Tämä kaikki ***** realisoituu sitten, kun lapset tulevat isommiksi." Nyt nämä lapset ovat yli 20-vuotiaita ja itsekin ovat sitä mieltä, että tein aikoinaan oikean päätöksen eroamalla heidän isästään.- mk
Olisi pitänyt olla eri tilit teillä niin oamt rahat olisivat ainakin säästyneet.
- Olikin, mutta
mk kirjoitti:
Olisi pitänyt olla eri tilit teillä niin oamt rahat olisivat ainakin säästyneet.
parikymmentä vuotta sitten kotihoidontuki ei ollut kovinkaan suuri, joka tuli siis minun tililleni.
Lapsilisät menivät miehen tilille ja sieltä meni myös vuokra joka toisesta palkasta. Ettei onneksi kuitenkaan vuokrarästejä syntynyt. - Vaikea tilanne
mk kirjoitti:
Juu. Mutta kysehän ei ole pelkästään rahasta. Kyllä mikä tahansa pakonomainen riippuvuus vaikuttaa haitallisesti myös ihmissuhteisiin.
- hahhahahe
mk kirjoitti:
Tollai ne idiootit lisääntyy. Ellei ole taitoa etsiä kunnon kumppania niin voivoi...
Katsokaa peiliin älkääkä marisko - ,kjbdlkgbljrtnigtuew
Vaikea tilanne kirjoitti:
Juu. Mutta kysehän ei ole pelkästään rahasta. Kyllä mikä tahansa pakonomainen riippuvuus vaikuttaa haitallisesti myös ihmissuhteisiin.
rahaa,rahaa!! se on aina niin,kun parisuhde katkeaa,silloin sossun ämmät alkaa puolustaa sitä äidin asemaa oli miten oli! lapsien isä on arvoton niiden kantturoiden maailmassa!!! suomi on mulkkumaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- jomppeli 4
mk kirjoitti:
eipä auttaneet omat tilit.saikulla ollessani kotoa loppu ruoka 3lasta ja ite 3päivää putkeen syömättä.akka osteli vaan kaikkee mitä halus mut ei ruokaa ees lapsillemme.ei siin rukoukset akalle ja puheet auttaneet .vihdoin avioliittoauttajal myönsi puhuneensa kamuilleen ja lukeneet et hänellä on ongelma .mistä vaa ku tulee pahalle mielelle hän ostaa mitä näkee välittämättä huomisesta mitään .vittu ei ees pennut oo tärkeenpiä!!!net on erot päällä,ja haluu kodistamme puolet .koti ja omaisuus jonka olen itse perheellemme rakentanut....eiks oo reilua????mut totuus tulee kyl julki .kyl lapsilla pitää olla turvallinen ja hyvä olla kotonaan sekä rehelliset vanhemmat.
- Äiti vaan..
jomppeli 4 kirjoitti:
eipä auttaneet omat tilit.saikulla ollessani kotoa loppu ruoka 3lasta ja ite 3päivää putkeen syömättä.akka osteli vaan kaikkee mitä halus mut ei ruokaa ees lapsillemme.ei siin rukoukset akalle ja puheet auttaneet .vihdoin avioliittoauttajal myönsi puhuneensa kamuilleen ja lukeneet et hänellä on ongelma .mistä vaa ku tulee pahalle mielelle hän ostaa mitä näkee välittämättä huomisesta mitään .vittu ei ees pennut oo tärkeenpiä!!!net on erot päällä,ja haluu kodistamme puolet .koti ja omaisuus jonka olen itse perheellemme rakentanut....eiks oo reilua????mut totuus tulee kyl julki .kyl lapsilla pitää olla turvallinen ja hyvä olla kotonaan sekä rehelliset vanhemmat.
Sillä on joku mielenterveyshäiriö, älä anna lapsia sille.
- mävan
mk kirjoitti:
Mitenhän se sitten menis omien tilien kans jos: Ukko on peliriippuvainen. Ja lainojen lyhennys menee vaimon tililtä jolle ei enään tämän jälkeen jää rahaa?!? Oma tili ei aina ole se ratkaisu ;)
- mk
mävan kirjoitti:
Mitenhän se sitten menis omien tilien kans jos: Ukko on peliriippuvainen. Ja lainojen lyhennys menee vaimon tililtä jolle ei enään tämän jälkeen jää rahaa?!? Oma tili ei aina ole se ratkaisu ;)
Jos sinä maksat asuntolainat ja ukko pelaa kaikki rahansa eikä paljon osallistu perheen elättämiseen muuten niin äkkiä avioehtoa tekemään ukon kanssa ja jos ei suostu niin maksat lainasta vain oman osuutesi ja mies hoittaa omansa ja jos ei muuten onnistu niin kummallekkin oma henkilökohtainen laina tai sitten avioehto ja äkki. Nyt mies laitta rahansa menemään ja sinä kartutat hänen omaisuutteen maksamalla asuntolainaa yksin ja erossa se asunto menee puoliksi jonka olet maksanut.
- minikorento
itse olen sitä mieltä, että kaikki avioerot pitäisi kieltää lailla!
Jos on Jumalan ja muiden läsnäolijoiden edessä puolisolleen luvannut rakastaa häntä myötä- että vastoinkäymisissä kunnes kuolema heidät erottaa, niin kyllä minun mielestäni lupaus täytyy pitää!
Tietysti ymmärrän, että välillä tulee alamäkiä, joskus hyvin jyrkkiäkin, mutta jos naimisiin on menty niin kyllä silloin sen toisen kanssa ollaan koko loppuelämä yhdessä, oli naimisissa sitten ihan minkätyyppisen ihmisen kanssa tahansa.- Yh -06
Suosittelen liittymistä katoliseen kirkkoon.Onneksi Suomessa tehty uskonpuhdistus 1500-luvulla..
- Ihanaa,ihanaa
Yh -06 kirjoitti:
Suosittelen liittymistä katoliseen kirkkoon.Onneksi Suomessa tehty uskonpuhdistus 1500-luvulla..
Kun joulu on valmis.On se jo mennyt.Ei muuta kuin uutta tekemään.
- örinääää
Suosittelen, että sinä menet naimisiin väkivaltaisen narsistin kanssa.
Tulen sitten 5-vuoden kulutta kysymään olisiko mieli vähän muutunut. - Helläsydäminen
No huh huh, minikorento! Oletko naimisissa juopon hullun kanssa, joka vie kaikki rahasi Alkoon? Tai psykopaatin, joka pahoinpitelee lastasi? Kyllä minusta muistaakseni raamatussakin hyväksytään ero "sydämen kovuuden tähden". Mutta sinä et hyväksyisi? Minusta melko kovasydämistä.
Oletkin sitten Jumalaa korkeampi auktoriteetti. - avioerosta
Helläsydäminen kirjoitti:
No huh huh, minikorento! Oletko naimisissa juopon hullun kanssa, joka vie kaikki rahasi Alkoon? Tai psykopaatin, joka pahoinpitelee lastasi? Kyllä minusta muistaakseni raamatussakin hyväksytään ero "sydämen kovuuden tähden". Mutta sinä et hyväksyisi? Minusta melko kovasydämistä.
Oletkin sitten Jumalaa korkeampi auktoriteetti.Tämä VT.n teksti puhuttulee näinä aikoina avioerojen takia, koska monet eivät usko Jumalan Poikaan, heidät tuomitaan seurakuntien ulkopuolelta Mooseksen lain mukaan. Näin sanoo Malakian toinen luku avioeroista:
Te teette pahaa myös toisella tavalla.
Siksi Herra ei katso enää suopeasti uhrilahjaanne
eikä halua ottaa sitä vastaan teidän kädestänne,
vaikka te peitätte hänen alttarinsa kyynelillä,
itkette ja valitatte. Te kysytte: "Miksi?"Siksi, että olet hylännyt vaimosi,
vaikka hän on sinun kumppanisija kuuluu liiton kansaan sinun kanssasi.
Herra on todistaja teidän välillänne,sinun ja vaimosi,jonka otit jo nuoruudessasi. Ei Jumala luonut vain miestäeikä antanut elämää ja henkeä vain hänelle.Miten mies yksinvoisi pyytää jälkeläisiä Jumalalta?Varokaa siis,
ettei kukaan teistä hylkää vaimoaan,jonka on ottanut jo nuoruudessaan!
-- Minä vihaan eroa, sanoo Herra, Israelin Jumala. Joka eroaa, tekee yhtä väärin kuin se, joka tahraa kätensä veriteolla, sanoo Herra Sebaot. Varokaa hylkäämästä vaimoanne! - Kokenut edelliset
Eli hyväksyt esimerkiksi pettämisen ja henkisen väkivallan????
- naukki
avioerosta kirjoitti:
Tämä VT.n teksti puhuttulee näinä aikoina avioerojen takia, koska monet eivät usko Jumalan Poikaan, heidät tuomitaan seurakuntien ulkopuolelta Mooseksen lain mukaan. Näin sanoo Malakian toinen luku avioeroista:
Herra on todistaja teidän välillänne,sinun ja vaimosi,jonka otit jo nuoruudessasi. Ei Jumala luonut vain miestäeikä antanut elämää ja henkeä vain hänelle.Miten mies yksinvoisi pyytää jälkeläisiä Jumalalta?Varokaa siis,
-- Minä vihaan eroa, sanoo Herra, Israelin Jumala. Joka eroaa, tekee yhtä väärin kuin se, joka tahraa kätensä veriteolla, sanoo Herra Sebaot. Varokaa hylkäämästä vaimoanne!joopa joo, satukirja nimeltä raamattu on todellakin vain ihminen kirjoittama...
- huokhuokhuokhuok
Tapasin mieheni- olimme yhdessä 17v. Menimme naimisiin 11v jälkeen ja kun mi tuli vaimo- hän omisti mi?! Sen jälkeen millään ei ollut väliä.
Viimeiset 5-vuotta oli yhtä helvettiä! Sai pelätä mitä kotona odottaa... kavereita ei saanut tuoda kylään- ei ne enää kyllä tulleetkaan. En saanut harrastaa, opiskella, käydä ulkona- mieheni mielestä elämä oli lastenhoito ja kotiaskareet.
Molemmat suvut käänsivät selkänsä, kun kerroin erosta- kysyin myöhemmin:"Olisiko pitänyt mennä niin pitkälle, että olisitte käyneet katsomassa mi meikun teholla?!!"
Olisi pitänyt erota aikaisemmin.
Ulkopuolinen ei voi tietää mitä suhteiden sisällä lymyää.
Sen jälkeen olenkin asunut lasten kanssa ja en ole alkanut seurustelemaan.
Mieheni luonne on vain pahentunut ja alkon tuotteet jokapäiväisiä.
Nyt voin elää suht normaalisti, ilman pelkoa. Koskaan ei voi tietää, millainen toinen on kuin vuosien myötä. - Aatami on kuollut
avioerosta kirjoitti:
Tämä VT.n teksti puhuttulee näinä aikoina avioerojen takia, koska monet eivät usko Jumalan Poikaan, heidät tuomitaan seurakuntien ulkopuolelta Mooseksen lain mukaan. Näin sanoo Malakian toinen luku avioeroista:
-- Minä vihaan eroa, sanoo Herra, Israelin Jumala. Joka eroaa, tekee yhtä väärin kuin se, joka tahraa kätensä veriteolla, sanoo Herra Sebaot. Varokaa hylkäämästä vaimoanne!Nimim Avioerosta: nykymaailmassa, siis 2011 vuotta jKr kyse on useimmiten siitä, että VAIMON on pakko hylätä MIES, joka on niin vammainen, ettei perhe pysty hänen kanssaan elämään. Herää todellisuuteen, Jaakko-kulta!
- korjaus
naukki kirjoitti:
joopa joo, satukirja nimeltä raamattu on todellakin vain ihminen kirjoittama...
Herran Hengen tahdon mukaisesti ihmisen kirjoittama.
- divorse
Aatami on kuollut kirjoitti:
Nimim Avioerosta: nykymaailmassa, siis 2011 vuotta jKr kyse on useimmiten siitä, että VAIMON on pakko hylätä MIES, joka on niin vammainen, ettei perhe pysty hänen kanssaan elämään. Herää todellisuuteen, Jaakko-kulta!
Sitä kannattaa tarkoin punnita, jos on uskonnollinen, onko se jonka kanssa suunnittelee menevänsä naimisiin, se oikea varmasti, ettei anna myöhemmin sielunviholliselle ilonaihetta. Dear, Martta
- aL
Samaa mieltä. Se on pyhä juttu, liitto. Avioeron ei pitäis olla vaihtoehto... mut toisaalta ihmisten kylmyyden tähden sitä ei varmaan vois dekriminalisoida. Kulttureissa, joissa ei voitu tehdä avioeroja, päätettiin liitto sitten vielä ikävämmällä tavalla - ilmat pihalle puolisosta.
Mut aviorikos rikokseksi taas, ja avioeroon kunnon oikeuskäsittely... liikaa "kasvettiin erillemme"-eroja. Tai, liikaa eroja ylipäätään.
Uskon, että kaiken voi selvittää, jos tahtoo :)
-anttij - m
Ehkä tulee myös tilanteita että puolisot kasvavat erilleen, ei ole mitään yhteistä.
Huutaminen ja yhteisen sävelen löytäminen on mahdotonta. ei silloin ole hyvä kellään. Lupaus joka annettiin oli ehkä toivo siitä pysyvästä ja kestävästä jossa kumpikin olisi halunnut elää.... aina näin ei sitten kuitenkaan ole. Rakkaus ja välittäminen kuolee.
Ehkä huutelisin enämpi sen perään että lasten osalta pystyttäisiin tukemaan sitä lasten hyvää oloa ja laatuaikaa vanhempiensa luona. En ymmärrä esim. sosiaalihuollon toimintaa joka lähtee jopa tukemaan höpö juttuja. Ei lapset eroa vaan vanhemmat. Empä olisi uskonut sen elämän muuttuvan pelkäksi kauhutarinaksi, mutta sekin selkesi kyllä. silloin oli hyvä päättää se siihen.
Minä henkilökohtaisesti näen siinä ison aukon jota ei osata edes virallisen tahon puolelta tukea sen lapsen parhaaksi vaan lähdetään jopa tekemään lisää haittaa. Näitä lapsia on paljon jotka nähdään valitettavasti ongelmana ja kurittomina. Kuka oikeasti pysähtyy ja kysyy syytä tai edes huomioi sitä milläänlailla. Samat ongelmat näkyvät myös selkeästi kun toinen vanhemmista kuolee. Ehkä kokemuksen kautta näkisit asian toisin " minikorento ". Elämä on lyhyt joten tehtäisiinkö siitä mahdollisimman hyvä elää meille jokaiselle. - navettapiika
Toivottavasti löydät sen unelma puolison, joka ei vaihda sinua herkän tilaisuuden tullen uuteen ja parempaan tai pullonhenkeen...
- näin minä näen tämän
korjaus kirjoitti:
nii eli pelkkää satuilua koko kirja..
missään ei ole tulen kestävää faktaa siitä että jeesus olisi ollut olemassa saati että jumalaa siinä rinnalla.. raamattu on vain ihmisten keksimä tarusto ihan kuten on kalevalakin.. - räsymatto
Ei maistraatissa luvata Jumalalle mitän.Itse tulin uskoon avioliiton aikana.Hyväksyn kyllä erot jos on todella vaikeaa. Monesti kyllä tuntuu, että erotaan vähän liian helposti. Eikä aina laasten etuja ajatella. Itse olen meinannut jonkun kerran erota. En vain saanut aikaiseksi kun olen kovin läheisriippuvainen henkilä. Rakastan miestäni kaikesta huolimatta. ja on hänessä paljon hyviäkin puolia. Alkoholi on aina kuulunut mieheni elämään.nuorenpana taisi olla selviäpäiviä vähemmän kun kännisiä. Töissä siltikin kävi, humalassakin toisinaan. Kerran lomalla suuttui joi pullon ja lähti kännissä kotiin. minä rahattomana lasten kanssa ( pitää minunkin rahat itsellään ) No pakkasin lapset autoon. Rukoilin koko matkan, että hengissä selvittäisi.On ratistakin palanut jonkun kerran. Eikä aina muulloinkaaan niin selvänä ajellut. Humalassa perheväkivalta ihan pikkuasioista.Varsinkin silloin kun lapset oli pieniä ja olin kotiin sidotunpi Tietty aina kaikki oli minun vikaa tai syytä,.vieläkin. Kun olen tyhmä, idiottii ja huoraki, vaikka aina olen uskollinen ollutkin.Nämä säesti meidän lasten kasvua. Toki pelkäsivät isäänsä.Mutta myös rakastavat.Koska itse osaan antaa anteeksi enkä kanna kaunaa.Eli lapsille oli aivan normaalia, että on selvä isä, joka ei juuri puhu. Ja humalainen täysin arvaamaton, joten omissa huoneissa kannattaa olla tai saunamökissä. Onneksi ollaan maaseudulla asumassa Harmi vain , että oma syntymä kotini ja kaikik läheiseni ovat kaukana.Olen kyllä saanut monta hyvää ystävää täältäkin päin.Ja surullista kyllä monella olisi aivan samantapainen elämäntarina kerrottavana.Tiedän kuinka vaikea lapsuus miehelläni on ollut. ja osataan se jo ulkoa.Antoi kyllä aika kurjan lapsuuden omillekkin lapsilleen. On nyt vanhana enemmän pehmennyt luonteeltaan ja ehkä vielä henkisestikin kasvaisi aikuiseksi. Rukoilen myös. että viinan juontikin loppuisi, kun on niin paljon sairauksia.Mutta omapa on asiansa.Onneksi lapset kuitenkin jo pois kotoa muuttaneet Lapsien elämään kuuluu monen moista selviytymis tarinaa.Mutta ovat myös vaikeuksien kautta saaneet elämistään ottetta ja ihan hyvin kuitenkin on mennyt.
- Räsymatto
Muistaakseni ei maistraatin vihkimisessä olut mitään uskonnosta. Jaksaisitko minikorento samanlaisen elämän kuin minä.Usko on ollut voimavarani. Mutta en koskaan ajatellut, että usko estäisi eroamisen. Tämä oli täysin oma valintani
Ehkä ei oikein tai viisain ratkasu. Jälkikäteen ei kannata katua. naukki kirjoitti:
joopa joo, satukirja nimeltä raamattu on todellakin vain ihminen kirjoittama...
Raamattu ei ole satukirja, totta on että se on ihmisten kirjoittama, Mutta Pyhän Hengen välityksellä. Raamattussa Jumala antaa hyvän elämän ohjeet tälle ajalle,, mutta se sisältää myös Pelastus-sanoman ihmiskunnalle, ja se on Jeesus Kristus.
- religion is bullshit
korjaus kirjoitti:
Ei ole MITÄÄN todistetta siitä, että "Pyhä Henki" olisi olemassa.
- Järki hoi
religion is bullshit kirjoitti:
Ei ole MITÄÄN todistetta siitä, että "Pyhä Henki" olisi olemassa.
Eihän tämä mikään uskontokeskustelu ollut. Kysymys on ihmisen oikeudesta erota toisesta ihmisestä silloin, kun tämän kanssa on liian vaikea elää.
Eri uskontokuntien ja kulttuurien uskomukset aiheesta ovat erilaisia. Esim kiinalaiset juovat yhdessä kupin teetä mennessääm naimisiin ja rikkovat kupin kun eroavat toisistaan. Arabeille eroaminen on vielä helpompaa. He ilmoittavat kolmesti lausumalla: "Minä otan sinusta eron".Katolilaiset eivät hyväksy eroamista lainkaan.
Suomessa on uskonnonvapaus. Kulttuurista ja uskonnosta riippumatta jokainen saa erota avioliitosta edes mitään syytä ilmoittamatta. Siksi tämä keskustelu on taas melko turha. Mutta tuskin kukaan eroaa onnellisesta avioliitosta tai kevyin perustein, jos on yhteisiä lapsia. - Keskinäinen_kunnioit
näin minä näen tämän kirjoitti:
nii eli pelkkää satuilua koko kirja..
missään ei ole tulen kestävää faktaa siitä että jeesus olisi ollut olemassa saati että jumalaa siinä rinnalla.. raamattu on vain ihmisten keksimä tarusto ihan kuten on kalevalakin..Itseasiassa Jeesuksen olemassaolosta löytyy todisteita muualtakin kuin Raamatusta.
Mutta anyway, sinä joka väität tuollaista Raamatun pohjalta, et taida tietää Raamatusta hirveästi mitään. Kyllä Raamatussa annetaan lupa erota!
Esim. jos vaikkapa puolisoita eivät yhdistä samat elämänarvot ja toinen tahtoo vaikka lähteä, niin hänen tulee antaa lähteä.
T. kirkon tuleva nuorisotyöntekijä
PS. Muille keskustelijoille huomauttaisin sellaisesta asiasta, että vaikka joku henkilö puhuu Raamatusta omia mielipiteitään, niin ei tartte leimata kaikkia kyseiseen kirjaan uskovia ja haukkua toisen pyhää kirjaa satukirjaksi. Se on lapsellista se.
Mulle ei itelle tulis mieleenkään tulla haukkumaan esim. teille muille ihmisille pyhiä asioita (esim. lapsia tai muita läheisiä, henkilökohtaisia arvoja, henkilökohtaisia valintoja, jne.), joten miettikää mitä puhutte, kun pitäisi kuitenkin osata käyttäytyä kuin aikuiset ihmiset. - ?
aL kirjoitti:
Samaa mieltä. Se on pyhä juttu, liitto. Avioeron ei pitäis olla vaihtoehto... mut toisaalta ihmisten kylmyyden tähden sitä ei varmaan vois dekriminalisoida. Kulttureissa, joissa ei voitu tehdä avioeroja, päätettiin liitto sitten vielä ikävämmällä tavalla - ilmat pihalle puolisosta.
Mut aviorikos rikokseksi taas, ja avioeroon kunnon oikeuskäsittely... liikaa "kasvettiin erillemme"-eroja. Tai, liikaa eroja ylipäätään.
Uskon, että kaiken voi selvittää, jos tahtoo :)
-anttijTai naimisiinmeno tehtävä vaikeammaksi?
- oikea ja väärä polku
Keskinäinen_kunnioit kirjoitti:
Itseasiassa Jeesuksen olemassaolosta löytyy todisteita muualtakin kuin Raamatusta.
Mutta anyway, sinä joka väität tuollaista Raamatun pohjalta, et taida tietää Raamatusta hirveästi mitään. Kyllä Raamatussa annetaan lupa erota!
Esim. jos vaikkapa puolisoita eivät yhdistä samat elämänarvot ja toinen tahtoo vaikka lähteä, niin hänen tulee antaa lähteä.
T. kirkon tuleva nuorisotyöntekijä
PS. Muille keskustelijoille huomauttaisin sellaisesta asiasta, että vaikka joku henkilö puhuu Raamatusta omia mielipiteitään, niin ei tartte leimata kaikkia kyseiseen kirjaan uskovia ja haukkua toisen pyhää kirjaa satukirjaksi. Se on lapsellista se.
Mulle ei itelle tulis mieleenkään tulla haukkumaan esim. teille muille ihmisille pyhiä asioita (esim. lapsia tai muita läheisiä, henkilökohtaisia arvoja, henkilökohtaisia valintoja, jne.), joten miettikää mitä puhutte, kun pitäisi kuitenkin osata käyttäytyä kuin aikuiset ihmiset.Nyt meni tulevalta leipäpapilta homma ohi. Erota saa, mutta eriasia onkin, mikä on Raamatun mukaisen maailman luoneen voiman, joka itseään Jumalaksi kutsuu, tahto asiassa.
Periaate on, sitä minkä Jumala on liittänyt, sitä ihminen älköön erottako.
Kyse onkin siitä kuka palvelee Jumalaa ja kuka vain ihmisiä. Sinunkin kannattaa, sitä miettiä tarkoin sillä seurakunnan kaitsijoilla on suuri vastuu ja he saavat isomman rangaistuksen viimeisellä tuomiolla eksytyksestään, kuten Paavali on varoittanut. Tätä kohtaa varmaan pidetään nykyaikana humpuukina teologiassa.
Jeesus sanoo avioeroista vielä tiukemmin Matteuksen luvussa 5:
"Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
"On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.
- Koston enkelit.
Avioerojen määrät johtuvat ihmisten itseskeisyydestä, minä, minulle, nyt kaikki ja heti.
Ongelma on tiedostettua, sekä siihen ollaan puututtu viranomaistahoilla. Myös lastensuojelun parissa työskenteleviä on alettu kouluttamaan.
Lue Etelä-Karjalan kesäytliopiston koulutusohjelma.
Lapsi koston välineenä avioerossa.
http://194.251.35.222/Kiinteasivu.asp?KiinteaSivuID=19067&NakymaID=391
---- Yh -06
Mielestäni päteviä syitä avioeroon ovat:päihteiden jatkuva käyttö,peliongelma,psyykkiset sairaudet,fyysinen väkivalta,jatkuva henkinen väkivalta,uskottomuus ym.
- bolbalomba
Yh -06 kirjoitti:
Mielestäni päteviä syitä avioeroon ovat:päihteiden jatkuva käyttö,peliongelma,psyykkiset sairaudet,fyysinen väkivalta,jatkuva henkinen väkivalta,uskottomuus ym.
Avioliitto on kristinuskon(tai ehkä juutalaisuudesta?) peräisin oleva perhesidos. Jos uskontoja ei olisi ollut(tietenkin mahdottomuus ottaen huomioon että olemme ihmisiä), niin avioliitto olisi kuitenkin keksitty jonkinlaisena yhteisenä sopimuksena ja liittona joka takaa turvaa laillisesti tietyissä asioissa - esim. perinnöt.
Koska monikaan ei enää mene naimisiin sen takia että haluaa täyttää maan jumalan lapsosilla ja osoittaa avioliitolla jotain pyhää merkitystä, myös avioliitto saa ja voi olla hyvin "maallinen". On jokaisen oma asia mistä syystä avioliiton solmii ja sopimuksen lopettaa. Kahden ihmisen kauppa. Uskonnollisessa mielessä avioliiton pitäisi olla kuolemaan asti. Tässä rajat ovatkin aika lailla sekoittuneet; uskovaiset ottavat eroja pienimmistäkin syistä ja uskonnottomat ajattelevat että avioeroa ei oteta ellei ole jokin vakava asia pielessä. Periaatteessa rakkauden loppuminen on jo erittäin hyvä syy ottaa ero. Lapsia pitäisi kasvattaa vaikka ero tulisi, siis myös sen joka lasten kodista lähtee. Jos lapset ovat joka toinen vkl isänsä luona ja joskus kesälomilla, jäähän isän vaikutus hyvin pieneksi. Isättömät(tai lähes) lapset ovat omalla tavallaan vaarassa henkisessä kypsyydessä. Siis riski siihen on, en sano että näin kävisi läheskään aina. - PH
Yh -06 kirjoitti:
Mikset tajunnut puolisosi vikoja silloin kun seurustelitte? Pitikö ensin tehdä lapsia ja sitten yhtäkkiä tajuta olevansa uskottoman väkivaltaisen juopon kanssa parisuhteessa????
- Tämä on nähty
PH kirjoitti:
Mikset tajunnut puolisosi vikoja silloin kun seurustelitte? Pitikö ensin tehdä lapsia ja sitten yhtäkkiä tajuta olevansa uskottoman väkivaltaisen juopon kanssa parisuhteessa????
Ihmiset vain muuttuvat ajan myötä, ikävä kyllä..
- Nysse lähti...
PH kirjoitti:
Joo kato ei ne juopotkaan kauaa jaksa teeskennellä. Mukulat ku on tehty jo uskaltaa olla oma ittesä.
- PH nosta PH
PH kirjoitti:
Narsisti, psykopaatti, petturi, juoppo, väkivaltainen, rajatilapersoona tai muuten hullu mies ei näytä oikeita karvojaan ennen kuin on saanut nainen ns siunattuun tilaan eli koukkuun. Sehän on perussetti tämän tyyppisten häiriöisten ihmisten kanssa.
Ei kai kukaan heihin muuten narahtaisi! - Sairaiden puolustaja
Yh -06 kirjoitti:
Miksi psyykkiset sairaudet? Pitääkö ihmistä rangaista sen takia että sairastuu? Valtaosaan psyykkisistä sairauksista löytyy kuitenkin apua, eikö tällaisessa tilanteessa juurikin konkretisoidu se vastamäessä rakastaminen ja tukeminen? Psyykkinen sairaushan on ihan eri juttu kuin esimerkiksi tahallinen ilkeys tai väkivalta.
- Miksi psyykkiset
Yh -06 kirjoitti:
Miksi psyykkiset sairaudet? Pitääkö ihmistä rangaista sen takia että sairastuu? Valtaosaan psyykkisistä sairauksista löytyy kuitenkin apua, eikö tällaisessa tilanteessa juurikin konkretisoidu se vastamäessä rakastaminen ja tukeminen? Psyykkinen sairaushan on ihan eri juttu kuin esimerkiksi tahallinen ilkeys tai väkivalta.
- lapsenäiti
Miksi psyykkiset kirjoitti:
Psyykkisesti sairaan on muistettava ottaa säännöllisesti lääkitys. Tärkeää on pitää huolta normaaleista elämän rutiineista. Riittävä uni ja säännölliset ruoka ajat.Harrastuksia arkeen ja vertaistukea. Huomata ajoissa varomerki,t oltava hyvä tukiverkosto ympärillään. Harhaisena ainakin on ollut huimia kuulo ja näky kuvitelmi. Pelkotiloja mustasukkaisuutta, luulottelua,Ivallisuutta, itsemurha ajatuksia ja väkivaltaista käyttäytymistä. Rahantuhlaamista johon edunvalvonta auttanut. Vaikka muuten ihan toisenlainen on luonteeltaan kun lääkitys kohdallaan.
- EI MISSÄÄN NIMESSÄ!
EI MISSÄÄN NIMESSÄ!
Jos vanhemmilla ei homma pelaa, niin sen kyllä lapset aistivat vaikka kuinka yrittävät kynsin hampain elää lasten takia kimpassa. Ikävän yleinen asia tämä kulissiavioliitto lasten ja muiden ihmisten mieliksi, kun ei voida muille tunnustaa epäonnistumista. Jos vierailee em. erheessä, niin sen tunnelman kyllä aistii viimeistään siinä vaiheessa kun talon emäntä alkaa katselemaan sillä silmällä -oikeesti.
Itse olen sitä mieltä, että lastenteolle pitäisi määrittää kriteerit ja laittaa se homma luvalliseksi. Kriteerit voisivat olla sellaiset, että vähintään viisi vuotta yhdessä asumista, ikäraja: naiset 28v ja miehet 30v jne.
Liian hätäiseen moni alkaa kotisleikkeihin näiden naisten hormonien ja laumakäyttäytymisen takia ja sitten harmittaa. MIehet alkavat lykkimään akat paksuksi, jotta varmistavat itselleen sen naisen -vaikka kyllähän se lähtee usein meneen kun saa lapsen pyöräytettyä.
MINÄ SANON TEILLE ONNETTOMASSA SUHTEESSA LASTEN TAKIA ELÄVILLE: EROTKAA!- merikorppu
Olen samaa mieltä lapsien hankkimiseen vaadittavasta luvasta. Järjestelmän pitäisi olla asiantuntijoiden, ei poliitikkojen laatima. Vanhempien tulisi täyttää tietyt vaatimukset, kuten tarpeellinen taloudellinen tasapaino (lapsilisät mukaanlaskettuna), vanhempien sopiva ikä ja heidän yhteensopivuus, jotta lapsen hankinta ei olisi vain viimeinen keino pitää avioliittoa koossa.
Lisäksi vanhemmille tulisi opettaa oikeat tavat kommunikoida lastensa kanssa ja kurinpitomenetelmiä, jotta lapsista kasvaisi tasapainoisia ja rakastettuja aikuisia myöhemmin.
Tässä voi joku tietenkin väärinymmärtää ja vetää natsikortin tahi vastaavan esiin. Mutta lähipiirissäni on monia ihmisiä, jotka ovat saaneet eläneet lapsuutensa huonojen vanhempien tai sietämättömien elinolojen ympäröimänä ja kärsivät nyt aikuisiässä. Suurin osa näistä onnettomista sieluista olisi voitu pelastaa yksinkertaisesti opettamalla vanhemmille vanhemmuutta ennen lapsen hankintaa.
Käsittääkseni Suomessa ei ole PAKOLLISENA minkäänlaista vanhemmuuskoulua tai vastaavaa. En ole ainakaan moisesta kuullut. Miksi näin ei ole? Liikenteessä ennen autoon astumista opetetaan yhteiset pelisäännöt, joiden mukaan kaikki toimivat. Kun kaikki noudattavat niitä, niin kolareita ei tapahdu eikä ihmisiä loukkaannu. Yhteiskunta on tietysti moninverroin monimutkaisempi, mutta olenko väärässä, jos sanon että pohjimmillaan kaksi asiaa ovat vertailukelpoisia? - 15 +14
merikorppu kirjoitti:
Olen samaa mieltä lapsien hankkimiseen vaadittavasta luvasta. Järjestelmän pitäisi olla asiantuntijoiden, ei poliitikkojen laatima. Vanhempien tulisi täyttää tietyt vaatimukset, kuten tarpeellinen taloudellinen tasapaino (lapsilisät mukaanlaskettuna), vanhempien sopiva ikä ja heidän yhteensopivuus, jotta lapsen hankinta ei olisi vain viimeinen keino pitää avioliittoa koossa.
Lisäksi vanhemmille tulisi opettaa oikeat tavat kommunikoida lastensa kanssa ja kurinpitomenetelmiä, jotta lapsista kasvaisi tasapainoisia ja rakastettuja aikuisia myöhemmin.
Tässä voi joku tietenkin väärinymmärtää ja vetää natsikortin tahi vastaavan esiin. Mutta lähipiirissäni on monia ihmisiä, jotka ovat saaneet eläneet lapsuutensa huonojen vanhempien tai sietämättömien elinolojen ympäröimänä ja kärsivät nyt aikuisiässä. Suurin osa näistä onnettomista sieluista olisi voitu pelastaa yksinkertaisesti opettamalla vanhemmille vanhemmuutta ennen lapsen hankintaa.
Käsittääkseni Suomessa ei ole PAKOLLISENA minkäänlaista vanhemmuuskoulua tai vastaavaa. En ole ainakaan moisesta kuullut. Miksi näin ei ole? Liikenteessä ennen autoon astumista opetetaan yhteiset pelisäännöt, joiden mukaan kaikki toimivat. Kun kaikki noudattavat niitä, niin kolareita ei tapahdu eikä ihmisiä loukkaannu. Yhteiskunta on tietysti moninverroin monimutkaisempi, mutta olenko väärässä, jos sanon että pohjimmillaan kaksi asiaa ovat vertailukelpoisia?Ja väestönkasvuakin saataisiin tällä luvanvaraisella lisääntymisellä kuriin.
- ei muuta lisättävää
Lisäisin tuohon "MINÄ SANON TEILLE ONNETTOMASSA SUHTEESSA LASTEN TAKIA ELÄVILLE: EROTKAA!"
että pysykää YH.na, ja älkää koskaan enää tehkö lapsia tai menkö uudelleen naimisiin. - Alunperin näin
15 +14 kirjoitti:
Ja väestönkasvuakin saataisiin tällä luvanvaraisella lisääntymisellä kuriin.
Ehdotan, että palataan alkujuurille näissä lastenkasvatusasioissa. Naiset sekä naisten suvun naiset hoitavat kaikkien lapset, kodin ja arjen yhteistaloudessa. Se tulee sitä paitsi halvaksi sekä naisille että yhteiskunnalle.
Miehet vapautetaan kokonaan leikkimästä perheenisiä ja aviomiehiä kun siitä ei kumminkaan tule muuta kuin vaikeuksia kaikille.
Mies palautetaan pelkästään siihen alkuperäiseen käyttöön, johon hänet on tarkoitettukin. Ja apinanaaraillahan oli useita uroksia kun yksi väsyi...
- äiti ja mummu
Et ilmeisesti ole joutunut kokemaan elämää perheväkivallan keskellä. Ole siitä ikuisesti kiitollinen.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että vanhempirn tulisi olla velvollisia tarjoamaan lapsilleen turvallinen elämä. Joskus turvallisen elämän tarjoaminen lapsilleen tarkoittaa, että väkivaltaisesta puolisosta on erottava.
Koko lapsuuteni hartain toive oli, että äiti ottaisi eron väkivaltaisesta isästä ja jokapäiväinen helvetissä eläminen loppuisi. Ikävä kyllä näin ei käynyt. - KysynVaan-76
Iso osa lapsista syntyy nykyään avioliittojen ulkopuolelle (=avoliittoon). Harva kai enää menisi ollenkaan naimisiin jos erot kiellettäisiin avioliitossa kun avoliitossakin voi ihan hyvin tehdä lapsia.
- asssssssssssssssss
Eikö näitä lapsia sanottu ennen äpäröiksi. Se on sellainen vanha kaunis suomalainen nimitys ...
- isiii...............
asssssssssssssssss kirjoitti:
Eikö näitä lapsia sanottu ennen äpäröiksi. Se on sellainen vanha kaunis suomalainen nimitys ...
Tiedätkö itse kenen äpärä olet?
- Kelailkaas hei
Ei se väkivalta tarvitse aina olla syy eroon tai juoppous. Ihan oman ja toisen sekä lasten hyvinvoinnin takia kannataa erota. Jos suhteesta ei saa tyydytystä muuta kuin sen kotisleikin, niin se on sama erota tai mennä latoon ja hypätä jojoon.
En ymmärrä miksi kulisseja pidetään väkisin pystyssä ja eletään yhdessä parisuhteessa pettäen, koska ei kehdata vaikkapa isovanhemmille kertoa että ero tulee. Petturuus kun paljastuu, niin sitten se viimeistään homma menee vituiksi. kannattaa siis erota ajoissa!
Hommahan pelaa niin, että nainen haluaa lapsen -se on hormoneiden ja laumakäytöksen aiheuttamaa. Ja tottahan toki nainen hakee sosiaalisessa paineessa hormoneidensa kanssa siittäjää, ei mitään alfaurosta, jollaisen hän oikeasti haluaisi. Noh, sen nössön hän löytää helpolla helposta suomalaisesta äijjstä ja lapsikin sadaan yleensä alulle lääkkeillä tai ilman ja synnytettyäkin, mutta siihenpä se mielenkiinto parisuhteeseen loppuukin.
Kysymys kuuluu: Kannataako pascassa suhteessa elää lapsien ja sukulaisten mielipoteiden takia ja pilata elämänsä, kun se homma ei siitä kummene useinkaan jos mielenkiinto toiseen (yleensä naisen mielenkiinto mieheen) loppuu? - Tiedoksenne vain
Ei tämä maailma pyöri lasten ympärilä eikä heidän ehdoillaan.
Ei lapsiperheet ole sen kummemmassa asemassa kuin muutkaan -jos ette sattuneet tietämään?- mk
Itselläkin yksi lapsi ja näin miehen näkökulmasta oikein ahdistaa kun jotkut sanovat elävänsä lasten ehdoilla kun ovat pieniä ja niinhän se ei mene. Kyllä sitä omaakin elämää pitää olla j sen takia puolison kanssa soviteen asioista ja ei kukaan jaksa olla aina perheen kanssa neljän seinän sisällä kotona vaan lasten kanssa pitää touhuta kaikkea kivaa ja käydä kivoissa paikoissa ja reissuissa mutta noin kerran kuussa pitää päästä omiin mneoihin yksin yhdessä niin homma toimii ja itse jo yli 20v ollut saman naisen kanssa ja kivaa on ollut ja parisuhdetta on myös osattu hoitaa riittävästi ettei kummankaan ole tarvinnut sitä seksiä muualta hakea.
- Fas lapset.
mk kirjoitti:
Itselläkin yksi lapsi ja näin miehen näkökulmasta oikein ahdistaa kun jotkut sanovat elävänsä lasten ehdoilla kun ovat pieniä ja niinhän se ei mene. Kyllä sitä omaakin elämää pitää olla j sen takia puolison kanssa soviteen asioista ja ei kukaan jaksa olla aina perheen kanssa neljän seinän sisällä kotona vaan lasten kanssa pitää touhuta kaikkea kivaa ja käydä kivoissa paikoissa ja reissuissa mutta noin kerran kuussa pitää päästä omiin mneoihin yksin yhdessä niin homma toimii ja itse jo yli 20v ollut saman naisen kanssa ja kivaa on ollut ja parisuhdetta on myös osattu hoitaa riittävästi ettei kummankaan ole tarvinnut sitä seksiä muualta hakea.
Päihdeäidit.
Helsingin Sanomat uutisoi tänään 29.11.2011.
Alkoholista vammoja sadoille vauvoille.
Naisten alkoholinkäyttö on lisännyt sikiövaurioita.
Sadat vauvat sybtyvät vuosittain alkoholin vaurioittamina.
Nuoet naiset juovat, kuin miehet 1960-luvulla.
Eräs ongelma ovat myös e-pillerit ja alkoholin käyttö, jotka yhdessä vaikuttavat voimakkaasti naisten käyttäytymiseen.
Aiheesta ovat tehneet tutkimuksia Taisto Sarkola ja Bettina von der Pahlen kansanterveyslaitos.
Olettaisin, että "päihde- ja huumeäidit" saavat olla varovaisia, ettei lapsia oteta huostaan. Olettaisin, että sosiaalitoimi on huolestunut päihdevaurioisten lasten tulevaisuudesta, sekä niiden kustannuksista yhteiskunnalle
Aiheesta lisää Hesarissa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Alkoholista tulee vammoja sadoille vauvoille vuosittain/1135269483311
---. - Oikeusministeri.
Fas lapset. kirjoitti:
Päihdeäidit.
Helsingin Sanomat uutisoi tänään 29.11.2011.
Alkoholista vammoja sadoille vauvoille.
Naisten alkoholinkäyttö on lisännyt sikiövaurioita.
Sadat vauvat sybtyvät vuosittain alkoholin vaurioittamina.
Nuoet naiset juovat, kuin miehet 1960-luvulla.
Eräs ongelma ovat myös e-pillerit ja alkoholin käyttö, jotka yhdessä vaikuttavat voimakkaasti naisten käyttäytymiseen.
Aiheesta ovat tehneet tutkimuksia Taisto Sarkola ja Bettina von der Pahlen kansanterveyslaitos.
Olettaisin, että "päihde- ja huumeäidit" saavat olla varovaisia, ettei lapsia oteta huostaan. Olettaisin, että sosiaalitoimi on huolestunut päihdevaurioisten lasten tulevaisuudesta, sekä niiden kustannuksista yhteiskunnalle
Aiheesta lisää Hesarissa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Alkoholista tulee vammoja sadoille vauvoille vuosittain/1135269483311
---.Perhekäsitys on muuttunut, viimeisten psrinkymmenen vuoden aikana.
Ydinperheiden isä- äiti tilalle on syntynyt homo-, lesbo-, bi-, trans- ja sateenkaariperheitä.
Mikäli jotkut poliittiset tahot ja päättäjät kuuluvat näihin seksuaalivähemmistöihin, niin he ajavat lähinnä omia etujaan ja biologiset lapsiperheet, joutuvat väistymään heidän tieltään.
Vastauksia ongelmiin saattaa löytyä tässä linkissä.
http://www.tuijabrax.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=170:brax-ja-tynkkynen-suomeen-tasa-arvoinen-avioliittolaki&Itemid=7
--- - Oikeus vs. vaikeus.
Oikeusministeri. kirjoitti:
Perhekäsitys on muuttunut, viimeisten psrinkymmenen vuoden aikana.
Ydinperheiden isä- äiti tilalle on syntynyt homo-, lesbo-, bi-, trans- ja sateenkaariperheitä.
Mikäli jotkut poliittiset tahot ja päättäjät kuuluvat näihin seksuaalivähemmistöihin, niin he ajavat lähinnä omia etujaan ja biologiset lapsiperheet, joutuvat väistymään heidän tieltään.
Vastauksia ongelmiin saattaa löytyä tässä linkissä.
http://www.tuijabrax.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=170:brax-ja-tynkkynen-suomeen-tasa-arvoinen-avioliittolaki&Itemid=7
---Uusi oikeusministeri haluaa seksuaalirikollisille pidempiä tuomioita, sekä kemiallista kastraatiota.
Samaa vaatii myös kansanedustaja rikosylikomisaari Kari Tolvanen, sekä vankilapsykiatrian ylilääkäri Hannu Lauerma.
Herää kysymys, oliko edellinen oikeusministeri "sisäpiiriläisiä"?
Uuden oikeusministerin kannanotto.
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=57505:hbl-uusi-oikeusministeri-haluaa-seksuaalirikollisille-pidempiae-tuomioita&catid=29:kotimaa&Itemid=31
--- - lässynlssyn
mk kirjoitti:
Sinun akkasi on hakenut seksiä muualta. -Oliko yllätys?
- vasta ehdotus
Itsemurhatilastot nousis kattoon... itse en voisi elää nuoruudenhairahdukseni kanssa ikinä! Tuosta suhteesta on tuloksena ihana lapsi, mutta vieläkin ihmetyttää mikä ihme minuun iski... taisin olla vähän tyhmä nuoruudessani.
Turvallisesta ja oikeasta perhe-elämästä ollaan kaukana siinä kohtaa kun ongelmat ovat pinnassa.
Mutta minä ehdotan että lapsiperheille, joiden vanhemmat eroavat tulisi pakolliset käynnit terapeutilla, jossa 1) selvitetään eron syyt 2) autetaan vanhemmat niiden yli 3) sovitaan lasten asioista 4) autetaan lapsia 5) jälkihoito n. vuoden päästä (sillä vasta eronneena ei tiedä mikä on lapsille parasta)- Mopo karannut?
Maailmanmeno on mennyt siihen suuntaan, että isyyslakiin on harkittava uudistuksia AVOLIITTOINNON takia.
Isyyslain säätämisen aikana avioliiton ulkopuolella syntyi vain noin 10 prosenttia lapsista.
Nykyään luku on 40 prosenttia.
On Avoliittointoilijoita ja Uusperhe intoilijoita tarvitan todella lakimuutos.
Onko naisilta karannut mopo käsistä?
Uutinen ja keskustekua aiheesta Hesarissa 2.8.2011. Eli aika tuore ilmiö.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Isyyslakiin on harkittava uudistuksia avoliittoinnon takia/1135268223038
--- - Yksilöitä kaikki
Näitäkin on kokeiltu, narsisti hymisee ja puhuu omaa tarinaansa.. ja jatkaa pettämistä.. Kenenkään itsetunto ei kestä sellaisen näytelmän jatkamista.
- ei todellakaan
Avierroihin tulisi kannustaa, niin vältyttäisiin onnettomilta elämiltä.
- linkkejä linkkejä
Linkittelijä-sekopää on ainakin avioeronsa ansainnut. Toivottavasti ex pitää lapset moisesta friikistä loitolla., tuollaiset pakkomielteiset miehet ei osaa olla normaalisssa vuorovaikutuksessa kenenkään kanssa.
- Lapsen oikeudet.
Oikeusministeriö.
Lapsiystävällinen oikeudenkäyntikokeilu, koskien asiantuntia-avustajan käyttöä lapsen huolto-oikeudenkäynneissä.
http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIapptype=BlobServer&SSURIcontainer=Default&SSURIsession=false&blobkey=id&blobheadervalue1=inline; filename=LAPSIYSTÄVÄLLINEN OIKEUS asettamispts.pdf&SSURIsscontext=Satellite Server&blobwhere=1284992229448&blobheadername1=Content-Disposition&ssbinary=true&blobheader=application/pdf
--- - Hah hah hah....
Ei sitä kukaan ole huolinu, akkaa ei ole koskaan ollutkaan lapsista puhumattakaan, eikä koskaan tulekaan.
- kaakelimies
Ihmisiä tulisi kannustaa lapsentekoon ja perheleikin vaaroista tulisi valistaa ennen niiden tapahtumista.
- r3g4t66y6565
Ihmisiä tulisi juurikin kannustaa eroamaan jos emee päin peetä. Liian moni kituuttaa onnettomassa suhteessa lasten ehdoilla ja teeskentelee ulkopuolisten mieliksi.
- asssssssssssssssssss
r3g4t66y6565 kirjoitti:
Ihmisiä tulisi juurikin kannustaa eroamaan jos emee päin peetä. Liian moni kituuttaa onnettomassa suhteessa lasten ehdoilla ja teeskentelee ulkopuolisten mieliksi.
Tämä on vain itsekkäiden passsskojen horinaa.
- Mikä on lapsen paras
r3g4t66y6565 kirjoitti:
Moniko lapsi on onnellinen, kun tajuaa missä näytelmässä elää? Lapselle tekee kipeätä kuunnella eripuraa kotona tai nähdä jopa väkivaltaa, henkistä tai fyysistä.
- ihan neuvona vain
Radiossa oli tänään juttua tästä asiasta ja kyllä siitä saattoi todeta, että ihminen on paljon onnellisempi kun eroaa. Sellaiset suhteet joissa ollaan mykkiä ja yhdessä lasten takia ovat sairaita.
-Ajatelkaa mitä lapsestakin tulee, kun se näkee sen, että hän on se mikä aiheuttaa sen että ne kaksi mykkää on yhdessä väkisin hänen takiaan; -tuntuuko kivalle muksusta?
Erotkaa oikeesti jos ei suhde tyydytä. Se on ihan sama mitä sukulaiset ja naapurit sanovat rohkeudestanne, mutta elämä on liian lyhyt vietettäväksi huonossa seurassa!- Tasa-arvoa.
Tasa-arvoa vanhemmuuteen -isät pois paitsiosta projekti.
Projektin tavoitteena on tuottaa koulutus, joa lisää isän, tai äidin soveltuvuutta huoltajuuteen, vailla perinteisiä sukupuoleen liittyviä sterotyyppisiä käsityksiä.
http://www.lamk.fi/sosiaalijaterveys/tutkimus/hankkeet/tero.html
---- - saatanan nössöt!!
Tasa-arvoa. kirjoitti:
Projektin tavoitteena on tuottaa koulutus, joa lisää isän, tai äidin soveltuvuutta huoltajuuteen, vailla perinteisiä sukupuoleen liittyviä sterotyyppisiä käsityksiä.
----se on ihan yks vitun maku noille projekteille, jos sumalainen nysämuna e tule tosunalta pois muullakin tavoin kun pieksämällä emäntänsä puolivuosittain ja vetämällä pään täyteen joka viikonloppu.
Vitu nyhveröt, nyt neämmät ruotuun!
susirumia akkoja monilla ja te orjailette niitä, eli nyt ryhtiä hampit!
Älkää alkako niiden huomionkipeiden penikoilla teitä ohjastavien akkojen kyylyttää. Akka halusi lapsen ja päätti asiasta levittämällä pimperonsa, eli vastatkoon itse seurauksista ja kylvettäkööt itse kakaransa ainakin silloin kun toinen haluaa vapaaillan. - Mutsi..
Tasa-arvoa. kirjoitti:
----Monella on nykypäivänä yhteishuoltajuus.
- eronnut kahesti
herttinen...
ooks iha täysil?
et lapsi kärsii...on su mielest kivemmin tehty ku ero ja laps alkaa nauttiin elämäst?...tsiisus mikä mäntti!! - Joku järki...
Puoliso voi ajanmyötä muuttua, sairastua vakavaan alkoholismiin ja mielenterveysongelmiin. Väkivaltainen hullu juoppo ei sovi lapsen isäksi eikä äidiksi. Lapsen etu on solloin ensisijalla. Eri asia ovat ns. "pikkujuttujen" takia eroavat, jos ei ole mitään vaaraa lapsille niin pitäisi yrittää.
Ja se ei ole hyvä syy jos ap-tä kyllästyttää, vaan miten asia vaikuttaa lapsiin.
Lasta ei saa koskaan käyttää pelinappulana, vaan pyrkiä sopuun jos ei muuten niin lastenvalvojen kanssa neuvottelemalla. Lasta ei koskaan saa sotkea riitoihin mukaan, se on lapsen etu. Kaikki haitta ja riita mitä järjestää kostautuu omalle lapselle myös exän haukkuminen. Lapsen niskaan ei saa kaataa omaa pahaa oloaan. - äitykkä vaan
Vai pitäisi kieltää avioerot. Et taida olla paljoa elämää nähnyt, kun tuollaista aattelet. Miten kukaan voi tarjota lapselle rakkautta, turvaa ja onnea, jos ei ole varma niistä asioista itsekään. Lapset on viisaita, ne vaistoaa kyllä jos asiat ei ole hyvin ja kun ne ei ole niin se ei ole lapsen edun mukaista!
Pitää muistaa, että jos vanhempien välit ovat niin huonot, että niitä ei saa korjattua, niin on täysin mahdotonta väkisin olla yhdessä, vaikka olisi lapsiakin.
Tällaisessa tapauksessa ero voi olla vain parempi ratkaisu lapsienkin kannalta.- hohhoijaa.
Kyllä se lapsi kärsii enemmän siitä jos vanhempien välit huonot mutta väkisin pysytään yhdessä kuin siitä että vanhemmat eroavat.
- joopasssssss
Ei, vaan niin, että jos vanhemmat alkavat riitelemään huoltajuudesta niin lapset otetaan heti huostaan ja palautetaan vasta kun ovat pääsevät sopuun huoltajuudesta.
- assssssssssssssszz
Niinkö ? Johan se eroaminen usein muiutenkin maksaa wwitusti yhteiskunnalle. Raha ei kasva puussa.
- OtsonElsa
Juu, ihan samaa mieltä! Kyllä lasten on paljon parempi elää kodissa, jossa toinen vanhemmista on alkoholisoitunut ja väkivaltainen. Siitä saa hyvän ja totuudenmukaisen pohjan elämälle! Toista se olisi, jos joutuisi yhden - vaikkakin tasapainoisen - vanhemman kanssa elämään rauhallista ja sopuisaa elämää!
Haloo, sinä kyllästynyt! Otahan ne mustavalkolasit jo pois nenältäsi ja yritä tajuta, että ihmiset ajautuvat ratkaisuihinsa eri syistä! - Eri mieltä
Itse näin paljon mielummin vanhempieni eroavan kuin että olisin kuunnellut loppuajan sitä jatkuvaa tappelua.
- Olet väärä
On se niin kiva kun joutuu vaan lukemaan avioeroista. Lopeta sitten lukeminen tai älä ainakaan ala täällä viestiketjua siitä!
- (vanhapiika)
Ei missään nimessä.
Työ loppuu tekijöiltä.
Ensin ihmiset työllistää lääketeollisuuden, sukupuolitautiklinikat, lääkärit jne... jaatessaan persettään ympäriinsä "etsiessään sitä oikeaa".
Sitten mennään himoissaan naimisiin jonkun kanssa tutustumatta kunnolla.
Ero se vasta työllistääkin: lakitoimistot, sosiaaliala, psykologit ....................jne...jne...
Minä olen yhteiskuntaa täysin hyödyttämätön olento yksineläjänä.
Laulun sanoin: Mä olen mies (nainen)jolle ei koskaan tapahdu mitään. Ukon tai Akan vaihtaminen on aivan turhaa ja tulle kaliksi yhdeskunalle “ kun on ristin ottanut niin ristin kantakoon “ ainakin ennen avioliitoa tulli vaihdeltua niin toinen kaivoi nenäänsä ja toinen persettään huomasi vaihto ei kanatta jos ei sitten ole tosi rikas .
- en nyt
pahalla sano mutta onkohan ap itse ollut naimisissa tai yksikään joka vastustaa avioeroa?? no joko sitten kestätte omissa liitoissanne juuri nuo: väkivallan, peli-ongelmat, jos toinen sairastuu esim skitsofreniaan, tms.. se on niin perhanan helppo toisia arvostella ja sanoa perään että en minä vaan.. kyllä tekin vaan uskokaa pois tai sitten jos onnistuu löytämään ihmisen jonka kanssa on loppuelämänsä se on hienoa ja kunnioitettavaa..:)
mutta se on kyllä totta että nykyään erotaan turhan helposti vaikka asiat selviäis puhumalla ja vähän suunnittelemalla että mitä nyt ja miten nyt.. (eli jos yllä mainittuja muita pahoja ongelmia ei ole). - aloittaja ihan pihal
Ootko hullu??? Niin että lapselle on parempi esim elää jossain narkkari tai väkivaltaperheessä ja kuunnella ja katsella sitä vierestä tai että toinen vanhempi hakkaa toista ja sitä lasta? Katsoppas kun ihmiset voi muuttuá ja toisesta puoliskosta tulla tällainenkin.
Kyllä ihmejuttuja sinäkin kannatat täytyy sanoa! - Ei niin yksinkertais
Joo, entäs me jotka koko lapsuutemme toivoimme, että toinen vanhempi olisi lähtenyt ja ottanut mukaan, jotta kaikki se paska olisi loppunut ja olisi edes joskus mahdollisuus nukkua turvassa ja rauhassa!!!!
- Eroperheen vesa
Itsekin avioeroperheestä, sittemmin uusioperheen keskimmäisenä lapsena, voin kertoa, että ero on joissakin tilanteissa ainoa oikea ratkaisu. Olen kiittänyt äitiäni useaan otteeseen siitä, että hän aikoinaan otti isästäni eron. Lapsena se tietysti tuntui kurjalta, mutta vanhemmiten opin millainen isäni todella on, enkä halua edes ajatella millainen nykyinen elämäni tai tulevaisuuteni olisi, mikäli äitini olisi jäänyt huonoon liittoon.
Olennaista erotilanteessa kuitenkin on se, että aviopari muistaa ensisijaisesti vastuunsa vanhempana eli lapsen etu tulee kaikissa asioissa ensin. On helppo sortua pikkumaiseen riitelyyn ja koittaa manipuloida toista lapsen kautta, mutta sitä ei missään nimessä tulisi tehdä. Terve ero ei vahingoita lasta, mutta vanhempien kostonhimoinen ja edesvastuuton käytös kyllä. - Kielletään kaikki
Kielletään myös vihreät Sprite limsapullot, sillä ne hämäävät ostajaa luulemaan limsaa vihreäksi. Tätä epäkohtaa ei maassamme juuri huomioida!
Täysin käsittämätöntä!- bluesprite
Jea!!Samaa mieltä.Sama juttu niissä sinisissä.Niissäkään ei ole sinistä spritea
- ero on hyvä
Ja taas kerran puhuu ihminen joka ei tiedä asioista mitään. Omat vanhempani olivat onnellisia yhdessä kun tekivät lapsia mutta jotain tapahtui isä oli paljo pois kotoa ja kun hän tuli kotiin hän ei muuta kun huusi ,mesosi ja joi mikään ei ollut hyvin meillä lapsilla oli hätä pelkäsimme isää äiti yritti kaikkensa pelkäsimme äidin puolesta ihaninta oli kun isä häipyi kun äiti viimmeinkin sai itsestään sen verran irti että tajus hakea eroa olimme onnellisia mutta mitä isä alkoi vaatimaan meitä lapsia haukkui äitiä levitteli perättömiä juttuja onneksi olin tuolloin sen verran vanha että minua kuunneltiin ja löytyi ulkopuolinen todistajakin ettei meidän tarvinnut mennä isän luo olin onnellinen ja nyt kun katsoo monta avioliittoa on sama heti kun mennään naimisiin ja saadaan lapsi miehet muuttuu eivät enää huolehdi kodista ja lapsista tuollahan ne vonkaa seuranhakupalstoilla nuorempaa naista ja vielä viitsivät laittaa Rehellinen ei vapaa jos ei ole vapaa ei voi myöskään olla rehellinen Kyllä vielä on kunnollisiakin miehiä mut jotenkin enemmistö alkaa olemaan näitä renttuja Mutta ERO ON LASTEN KANNALTA PALJON PAREMPI KUN ETTÄ VANHEMMAT JATKAVAT YHDESSÄ jos luottamus,usko ja välittäminen häviää niin miks piruvie pitäis lasten kärsimystä pitkittää ei muuta kun EROTKAA
- kaikkisanatjonoon
Painavaa asiaa, mutta eipä sinua voi kovin vakavasti ottaa kun et pisteitä onnistu tekstiisi laittamaan. Kirjoittakaa hyvät ihmiset niin, että pisteitä, pilkkuja ja kappalejakoja on edes yritetty tehdä. Kyllä nyt kirjoitusvirheitä kaikille tulee, mutta tuskallista lukea tekstiä jossa kaikki kirjoitetaan putkeen. Lisäksi annat itsestäsi vähä-älyisen kuvan, oli asiasi mitä tahansa.
- Eroja on liian vähän
Avioerot ovat ihan hyvä juttu, koska avioliitot eivät aina ole. Viisaat aikuiset ihmiset osaavat riidellä - oikein - eikä erimielisyyksiä silloin lastata lasten harteille eikä heidän mielenpuoltaan painamaan. Jos lapsi kärsii erosta, niin vanhemmat eivät ole aikuisia eivätkä hoida juttujaan aikuismaisesti.
Ts. kaikille liitoille pitäisi asettaa jotkut kriteerit, vaatimustaso henkisestä kypsyydestä ja kapasiteetista. - Toisaalta sekin on totta, että vaikeudet kasvattavat, joten kun liitto on sieltä ja syvältä, niin ainakin ehkä toisen ajatusmaailma lähtee uusille urille. - lapset sopeutuu
Ei ketään voi pakottaa olemaan väkisin naimissa edes lasten takia.
Eiks kaikki sano et lapset kyllä sopeutuu??? Eikäs ne nyt sopeudukkaan???
Lapset kiertää asunnnosta toiseen, ihmettelee kuka on kukin... törmää siskoon tai velipuoleen edes tietämättä.. heitä on suomi pullollaan.
Kyllä lapsi sopeutuu, viis siitä kunhan aikuisten onni on olemassa.
Kuka oikeesti välittää lapsesta??? Se joka välittää saa haukut niskaan, ainakin täällä.- äiti ja mummu
" törmää siskoon tai velipuoleen edes tietämättä.. heitä on suomi pullollaan."
Kuten aiemmin kirjoitin, niin vanhempani eivät koskaan eronneet. Mutta siitä huolimatta olen elämäni varrella törmännyt tietämättäni sisaruspuoliini, yhden kanssa ystävystynytkin nyt varttuneemmalla iällä. Pienessä kaupungissa asuvana nuorempana todella nolotti kun tiesi itse ja tiesin kaikkien muidenkin tienneet, että isällä oli lapsia muidenkin kuin äidin kanssa. Yksi minua vanhempi ja ainakin kolme nuorempaa. Vasta myöhemmin on selvinnyt heidän henkilöllisyytensä ja on käynyt ilmi, että yhden kanssa olin samassa koulussakin.
Tämä nyt vain esimerkkinä siitä, että "onnellisessa ydinperheessä" eläminen ei suinkaan poista mahdollisuutta "yllätyssisruksiin"
- fffffddddd
pitkääkö niitä sitten lukea? maailmassa pahempiakin asioita kun joku eroaminen. "kyllästynyt lukemaan turhaa molinaa"
- marjory
Anteeksi nyt vaan ketjun alottaja, mutta minusta avioeroa EI pidä kieltää lailla. Vanhempani erosivat kun oli n.7 vuotias, luojan kiitos. En olisi jaksanut sitä riitelemistä ja vanhempien välistä henkistä väkivaltaa enää hetkeäkään.
Kyllä niin on että henkistä kärsimystä siitä tuli jokaiselle perheen jäsenelle. Ei varsinaisesta erosta, vaan lähinnä riitelystä ja läheisyyden puuttesta, jota me lapset emme saaneet, kun äidin ja isän voimavarat menivät konflikteissä. Minusta itsekkäämpää olisi ollut pysyä yhdessä ja pitää jatkuvia kulisseja, jotka uuvuttivat kaikkia kuin erota. Itsekästä on tehdä sellaista mikä rasittaa muita, ei se, että yrittää eheyttää jotakin joka joskus oli. - saapus-
herranjumala, kai se lapselle (ainakin joissain tilanteissa) on kamalampaa nähdä jos vanhemmat tappelee, se hohkaa pahaa-oloa koko perheeseen. Ero on siinä vaiheessa kyllä ihan suotavaa kun perhe elämä ei ole enää niin idyllistä. kun ei toimi enää, sitten ei toimi. Kyllä lasta voi rakastaa erovanhemmatkin täysin samalla tavalla, ja lapsen elämä yhtä tasapainoista kuin että vanhemmat saman katon alla asuisivat.
- Isäni oli juoppohull
Minäpä kerron sinulle elämän tosiasioita, niin ehkäpä voisit ajatella asiaa hieman tarkemmin.
Tästä on aikaa monia vuosikymmeniä. Isäni oli alkoholisti ja todennäköisesti myös psykopaatti/narsisti. Hän halusi hallita ja sai hyvin usein ryyppykaverinsa ja sosiaalilautakuunan uskomaan häneen. Äitini teki töitä kellon ympäriinsä. Elätti karjakon ja tehdastyöläisen palkalla sekä meidät joka vuosilukua olevat (5 kpl) lapset, että isäni. Isäni rälläsi paikallisissa kuppiloissa ja hiljeni usein paikallisen poliisin hoteissa tapellessaan kylillä. Aamulla putkasta pois päästessään se tuli ja hakkasi äitin. Meille lapsille se ei koskaan osoittanut mitään ruummiillista väkivaltaa. Henkinen väkivalta ja jatkuva pelko olivat kuitenkin paljon pahempia uhkia.
Äiti keräsi usein meidät lapset yöllä maitokärryihin ja läksi pakoon. Me nukuttiin monesti yömme lehmien syöttöpöydillä ja heinäsuovissa.
Jos joku mulle tulee kasvotusten sanomaan, että avioliitto on pyhä ja siitä ei erota, voin antaa sille turpaan. Äiti erosi isästäni ja äiti kärsi monta vuotta isäni vainosta ja uhkailusta. Kirveen kanssa isäni tuli hajottamaan ulko-oven ja äitini sai pataan oikein kunnolla.
Äitini löysi sitten myöhemmin aivan uskomattoman upean aviopuolison, joidenka rakkaus (molemmin puolin) kesti molemman kuolemaan asti. - erkki79a
Kyllä suurin syy avioeroihin on se, että naiset jakavat persettään pitkin kaupunkia ja eihän miehet siitä tykkää. Jos naiset lopettaisivat turhanpäiväisen perseen jakamisen ni ei tartteis erota.
Hauska lukea noita katkeroituneiden yksinhuoltaijien kommentteja täällä. Hyvin paistaa kirjoituksista huono omatunto. Ja onhan se hyvä että tunnette huonoa omaatuntoa edes siitä.
Tämähän on kansantaloudellisestikkin aika katastroofi koko juttu. Yksin huoltajat valittavat köyhyyttään. Yksinhuoltajat voisivat laittaa aina pienen hinnan panolle niin saisivat sitten vähän rahaa lapsien ruokaan.- Olet katkera?
Onhan niitä miehiäkin, jotka jakelee.. Ja maksavat vielä siitä lainavärkistä..
- 7557657656756767565
Sitten pitäisi kai kieltää vanhempia kuolemastakin rangaistuksen uhalla, niinkauan kuin heillä on alaikäisiä lapsia...
Valitettavasti emme elä paratiisissa. Reaalimaailmassa kaikenlaista voi sattua.
Pikemminkin pitäisi ihmisten harkita naimisiin menoa pitempään, eikä suinpäin rynnätä avioon ja lapsentekoon (tai ensin lapsentekoon ja sitten avioon). - LAPSEN OIKEUS
TASA-ARVOLAKIALOITE LASTEN OIKEUKSIEN TOTEUTUMISEKSI
Laki tulisi olla yhtenäinen tasa-arvon nimissä joka poistaisi äidiltä ja isältä mielivaltaoikeuden. Lapsi tulisi olla tässä mallissa vuoroviikoin toisella vanhemmalla viikon tai kaksi. Tämä vuoroviikkotapaaminen pitäisi olla mahdollista koska ruotsissa näin on ollut pitkään mutta suomeen tätä ei haluta. Jotkut vanhemmat tekevät vuoroviikkotapaamiset itse sovussa. Kaikki vanhemmat eivät tähän kykene. Yksi oikeuden päätös ja hyvin merkittävät yhteiskunnalliset vaikutukset.
Viranomaiset esim. lastensuojelu tekevät osaltaan kiusaa suosimalla äitejä mutta perusteluja ei ole vielä kuultu että miksi näin tehdään.
Lastensuojeluviranomaisten kouluttaja kertoi että heidän koulussa oppitunneilla ei tätä mielivaltaa opeteta. Se mielivaltaa istutetaan virastossa. Kouluttaja piti viranomaisten toimintaa asiattomana toimintana suosia äitiä.
Olisi hyvä jos oikeus vahvistaisi tekisivät ne lainvoimaiset vuoroviikkopäätökset johon äiti ja isä eivät yhdessä kykene. Vanhempien tulisi noudattaa vuoroviikkosopimusta ehdottomasti. Nyt kun sellaista ei ole niin lapsia käytetään pelinappuloina joka ajaa ihmisiä tuhoon.
Nyt äidit kiristävät isejä yhdellä jos toisella asialla kuten raha, lapsi, tapaamiset, isän kieltäminen jne..
Tästä yhteiskunta säästäisi satoja miljoonia. Lisäksi mielipaha ja kaikki lapsen kiusaaminen ja muu poistuisi. Kun yhteiskunta voi paremmin, työmotivaatiokin paranee huomattavasti.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ - TERVEISET
TEHKÄÄ PIAN JOTAIN TÄMÄN ASIAN KANSSA. LAPSET KÄRSIVÄT, ITKEVÄT JA PYYTÄVÄT APUA NYT TÄMÄN HULLUN MIELIVALLAN KESKELLÄ !!!.
TEIDÄN JOS KENEN PITÄISI TÄMÄ ASIA YMMÄRTÄÄ.
KIITOS- "Isä ja Isyys"
Vihdoinkin asiaa... "Lapsen oikeus, tasa-arvolakialoite".
Näin pitäisi juuri toimia, itsellä omakohtaisia kokemuksia.
Äiti ja sosiaalitoimi päättivät yhdessä asumuseromme alusta alkaen,
ettei isä saa pitää mitään yhteyttä yhteisiin lapsiin. Ei edes yhteishuol-
lon aikana. Isälle ei saa lapsia luovuttaa esim. päiväkodista ja koulus-
ta, äiti päättää lapsien asioista yksin myös yhteishuollon aikana...
Sovimme suullisesti; lapset asuvat virallisesti äidillä, yhteishulto,
isä saa olla lasten kanssa niin paljon kuin itse haluaa.
Kolme viikkoa asumuseron alusta menimme lastenvalvojalle äiti ei suostunutkaan keskinäiseen sopimukseemme, vastusti vuoroviikko- tapaamista ja/ tai laajoja tapaamisoikeuksia, suostuin isänä tapaa-
misiin ja tinkimään niistäkin, sovimme joka toisen viikonlopun ja ke-
säajan 3 viikon lasten tapaamisoikeudesta. Ehdotin lisäksi arki ja juhlapyhien jakamista ja yhtä arkitapaamista min 4 h/vko. Lasten-
valvojan mukaan ei ollut lasten edun mukaista, koska äiti ei halun-
nut, lapsen elämä ja koulu kärsii jos tapaavat isäänsä. Perusteita ei
annettu. Lastenvalvoja ilmoitti; minun ei tarvitse lastenvalvojana pe-
rustella, nimi paperiin tai ulos, jos et suostu tähän et saa mitään ja
heitti sosiaalitoimesta ulos, kieltäytyi neuvottelusta.
Sosiaalitoimi yllytti äitiä oikeustoimiin ja valehteli oikeuslaitokselle
lasten ja isän lausunnot ja ettei mistään ollut sovittu mitään, suositti
äidille yksinhuoltoa ja lapsille lyhyitä muutaman tunnin pituisia päivä
tapaamisia koska vanhemmat eivät luota toisiinsa, vaikka kerroin
heille luottavani ex-puolisooni ja lapset kertoivat viranomaisille
spontaamisesti halustaan olla ja asua isän ja äidin kanssa yhtä
paljon. Äiti vaati oikeudessa mm. valvottuja tapaamisia. Käräjä-
tuomarin läsnäollessa sovimme; mikäli tapaamiset sujuvat ongel-
mitta vahvistetaan yhteishuolto ja laajat tapaamiset, asiassa mm.
60h ulkopuolisen sosiaalityöntekijän lausuntoa valvotuista/ tuetuis-
ta tapaamisista, jonka mukaan yksinhuollolle ja tapaamisten estä-
miselle ei ole mitään perusteita, lapset ovat mm. hyvin kiintyneitä
isäänsä. Kunnan sosiaaliviranomaiset olivat 0,5h lasten tapaamisten
jälkeen eri mieltä, tapaamisia ei voitu antaa kuin minimaalisesti, kos-
ka vanhemmat eivät luota toisiinsa, lasten suhde isään on hyvin lämmin, rakastava ja lapset ovat hyvin kiintyneitä isäänsä. Äiti ja sosiaalitoimi
ovat asmuseron alusta asti asettuneet isää vastaan, käräjäoikeus ko-
pioi sosiaaliviranomaisten lausunnon omaksi päätöksekseen...
yksinhuolto ja lapsen tapaamisoikeus 6 h/ 2 viikkoa, koska isä ei ole pitkähköön aikaan hoitanut lapsiaan. Miten olisi voinut hoitaa kun äiti
ja viranomaiset ovat lasten oikeudet isäänsä alusta asti evänneet, lainvastaisella menettelyllä.
Hovioikeus rikkoi oikeudenkaaren määräystä ja kieltäytyi järjestämästä
asiassa vaatimuksesta huolimatta pääkäsittelyä. Oikeudenkäymiskaaren
säädöksen mukaisesti hovioikeudessa on toimitettava pääkäsittely kun
asianosainen on sitä riita-asiassa vaatinut, myös YK:n lapsen oikeuksis-
sa mainitaan, että vanhemmalla on oikeus tulla kuulluksia lapsiansa koskevassa oikeudenkäynnissä. Korkein oikeus ei suostunut antamaan
asiassa valituslupaa.. sosialitoimi on kieltäytynyt keskustelemasta asiasta
isän ja sairaanhoitopiirin kanssa, kieltäytynyt käsittelemästä sairaanhoito-
piirin lastensuojeluilmoitusta. Myöskään eduskunnan oikeusasimies ei ole suostunut käsittelemään asiasta laadittua kantelua, todennut ainoastaan yleisellä tasolla miten asiat pitäisi hoitaa sosiaalitoimessa, ottamatta mitenkään kantaa itse kanteluun, monta sivua turhanpäiväistä lätinää millä
ei ole mitään merkitystä asian kanssa.
Myöskään lääninhallitus, valtioneuvoston oikeuskansleri, oikeusministeri
ja presidentti ei ole suostunut puuttumaan asiaan. Lääninhallitus ainoastaan
leimannut isän ns. kestovalittajaksi, mielenvikaiseksi ym. muiden viranomaisen kanssa, isän joka yrittänyt kaikin tavoin ajaa lapsen oikeuksia
ja tasapuolista vanhemmuutta, lapsen suhdetta niin isään kuin äitiinkin.
Käsittämätöntä, mielivaltaista, lainvastaista menettelyä, ei perusteita yksinhuollolle ja tapaamisten epäämiselleille, tapaamiset loppuneet kokonaan äidin ja viranomaisten mielivaltaisen manibuloinnin
ja lasten etujen vastaisen menettelyn johdosta... soppaan palanut tähän
mennessä kunnan rahaa jo reilu 1,1 milj. euroa ja edelleenkään ei haluta asioista sopia. Lapset ovat joutuneet riidan "pelinappuloiksi" seuraavaksi"
10 vuodeksi. Onko tällainen menettely lapsen etu ja oikeus Suomessa ns
"oikeusvaltiossa"?
- väsynyt äiti
parempi ehkä lasten elää riidan ja vihan keskellä??? Itse olen harmitellut, etten ollut riittävän vahva eoamaan jo paljon aiemmin. Olisi ollut lapsille paljon enemmän annettavaa, ku mitä nyt saivat. Jatkuva huuto, katkeruus, viha, nälvintä ym oli arkea. Mut onneks ei ollu väkivaltaa.
- ToffutiN
Onhan se huuto viha nälvintäkin väkivaltaa...henkistä :(
Ei helvetti :D
Siinä vasta olisikin ratkaisu, estetään lapsiperheiden avioerot...
Ongelma on siinä, että vanhemmat EIVÄT TAJUA EROTA suhteen mentyä umpikujaan. Eivät lapset siitä erosta traumatisoidu niin paljon kuin siitä hirveästä ja pelottavasta riitelystä.
Otsikon tulisi olla: ESTETÄÄN RIITELEVIEN VANHEMPIEN YHDESSÄOLO.
Kiitän ja kuittaan.Jatkan vielä äskeiseeni, tämä on niin puistattava ja naurettava threadin otsikko. Aivan kuin ne riidat siihen loppuisivat sitten kun avioero kiellettäisiin lailla??? Itse koko nuoruuselämäni toivoin vain, ettei perheessä olisi huutavaa isäpuolta vaan painuisi helvettiin perheestämme, mutta äidillä ei ollut rohkeutta erota.
Ihmiset muuttuvat ja kehittyvät, miten ihmeessä voisi pakkositouttaa pariskunta yhteen sen takia, että kerran päättivät perheen perustaa? Ei tämä ole Arabia. Ihmisten psyykkeessä on niin valtavaa kaaosta ja aniharva kehittyy tasapainoiseksi tai käy edes kunnollista psykoterapiaa, olisi silkka lasten murha jos avioerot kiellettäisiin. Sen sijaan AVIERO TULISI TEHDÄ HELPOMMAKSI. :)
- apuva!!!!!!!!!!!!
Olen 28 v nainen,oman kaveripiirini meininkiä olen kauhulla seurannut...nainen tapaa miehen,2kk päästä kihloihin,muutetaan yhteen ja puolen vuoden tienoilla ollaan jo paksuna,ja eikun äkkiä naimisiin.En tosiaan ihmettele erojen määrä tllä systeemillä.Miksi ei voi rauhassa tutustua kumppaniinsa ja katsoa onko kestävää sorttia?? Itse olen 28v ja seurustellut 8 vuotta,meillä ei ole edelleenkään pakonomaista kiirettä kihloihin,naimisiin saati lasta hankkimaan vaan sen takia että kun muutkin tekee niin.
Turhaa sössötystä puolustella eroaan peliriippuvuuksilla,alkolla jne jne..jos olisi tarpeeksi tutustunut kyseiseen isäehdokkaaseen niin oltaisiin näiltäkin vältytty.KENESTÄKÄÄN ei YHTÄKKIÄ tule em.ongelmaisia,ihan turhaa selittelyä.
Ja eikös naimisiin menessä luvata: niin vasta-kuin myötämäessäkin??????Nykynaiset ottavat ritolat samantien jos hiukankin ongelmaa heidän pullamössö elämiinsä ilmestyy!!Ja nämä samat tekevät liukuhihnalta mahd.nopealla aikataululla lapsia....samalla työpaikkojen taukotiloissa manataan omia äijiä maanrakoon...jos he niin ällöttäviä ja vastenmielisiä,MIKSI ihmeessä niitä lapsia sitten halutaan heidän kanssaan?
Lapsista on tullut nykyajan lemmikkejä,hankitaan kun vähän tekee mieli,muttei ajatella pätkääkään lapsen etua tai sitä minkälainen vastuu seuraa moniksi vuosiksi eteenpäin. Se on tätä minäminäminäminä-meininkiä.- diipadaapatrallallaa
juuri näin....joku tuolla aiemmin esitti eron syyksi jos toine SAIRASTUU alkoholismiin, skitsofreniaan, peliriippuvuuteen, mielenterveysongelmiin...HEI ihan oikeesti! Silloinhan sitä puolisoa nimenomaan pitää tukea ja hakea sitä apua yhdessä....eikä niin että erotaan ja sillä on ongelma ratkaistu...Jotain VASTUUTA siitä aviopuolisosta ja yhteisestä liitosta kuuluu tuntea.
- tosi on..
diipadaapatrallallaa kirjoitti:
juuri näin....joku tuolla aiemmin esitti eron syyksi jos toine SAIRASTUU alkoholismiin, skitsofreniaan, peliriippuvuuteen, mielenterveysongelmiin...HEI ihan oikeesti! Silloinhan sitä puolisoa nimenomaan pitää tukea ja hakea sitä apua yhdessä....eikä niin että erotaan ja sillä on ongelma ratkaistu...Jotain VASTUUTA siitä aviopuolisosta ja yhteisestä liitosta kuuluu tuntea.
tuttavalle lekuri aikanaan sanoi että juuri mielenterveys ongelmiin liitto kaatuu poikkeuksetta aina. ja niin kaatuikin hoiti puoliskonsa niin terveeksi kun sai. ja alkoholistia ei tukemalla auteta jos alkoholisti itse ei halua parantua.
tarviiko ihmisen pilata oma elämänsä näidenkin asioiden takia kun se iki ihana kumppani ei olekkaan enään se jota rakasti vaan ihan joku muu??
jopa väkivaltainen jonka takia saa pelätä.
toki pitää tukea ja auttaa tiettyyn pisteeseen mutta liika on liikaa eikä ihminen kaikkeen veny. - Äly hoi
diipadaapatrallallaa kirjoitti:
Juupa juu, diipadaapa. Ja väsyttää itsensä henkirievuksi hankkimalla leipä perheelle, kasvattamalla yksin lapset ja laahaamalla perässään vastuutonta puolisoa, joka ei ehkä milloinkaan toivu.
Kukas lapsista sitten huolehtii? - äiti ja puoliso
Joopa joo, olisi kiva kuulla sinun mielipiteesi 10 vuoden kuluttua kun teillä on ne kersat ja mies alkaa jo kyllästyneenä katselemaan toisia. Kukaan ei todellakaan hanki lapsia sen takia että haluaisi lemmikin. Ja harva löytää sopivan kumppanin itselleen 20 vuoden iässä kuten sinä (ihmiset muuttuvat vanhetessaan ja teillekin voi vielä käydä niin...). Moni ei edes ole valmis vakiintumaan 20 vuoden iässä (opinnot ym. kesken) ja kun yli 30veenä vihdoin löytää sopivan kumppanin niin lasten tekemisellä onkin jo aika kiire (naisella). Ei tässä ole kyse mistään itsekkyydestä ja lyhytnäköisyydestä, mutta sinun mielipiteesi on melkoisen itsekäs ja ajattelematon (kypsymätön). EI ehkä kannata hankkia niitä lapsia ennenkuin on vähän aikuistunut ja nähnyt elämää...
- apuva!!!!!!!!!!!!
äiti ja puoliso kirjoitti:
Joopa joo, olisi kiva kuulla sinun mielipiteesi 10 vuoden kuluttua kun teillä on ne kersat ja mies alkaa jo kyllästyneenä katselemaan toisia. Kukaan ei todellakaan hanki lapsia sen takia että haluaisi lemmikin. Ja harva löytää sopivan kumppanin itselleen 20 vuoden iässä kuten sinä (ihmiset muuttuvat vanhetessaan ja teillekin voi vielä käydä niin...). Moni ei edes ole valmis vakiintumaan 20 vuoden iässä (opinnot ym. kesken) ja kun yli 30veenä vihdoin löytää sopivan kumppanin niin lasten tekemisellä onkin jo aika kiire (naisella). Ei tässä ole kyse mistään itsekkyydestä ja lyhytnäköisyydestä, mutta sinun mielipiteesi on melkoisen itsekäs ja ajattelematon (kypsymätön). EI ehkä kannata hankkia niitä lapsia ennenkuin on vähän aikuistunut ja nähnyt elämää...
Tutustuin mieheeni jo ollessani 16 vuotias,suhde syntyi ystävyydestä,joten varmastikki näinä vuosina ollaan kumpikin muututtu puolin ja toisin,myös ongelmia on ollut ja ne on kestetty,ei ole kummankaan tarvinnut lähteä pakoon.
Näinkin kauan kun on viitsinyt toisiaan katsella,voisi jopa niitä lapsia harkita...ja veikkaampa ettei ne asiat hirveästi ole muuttununeet kymmenenkään vuoden kuluttua.
Sehän se itsekästä on,jos yli 30v:nä tajuaa olevansa miehetön ja kiireellä ottaa ensimmäisen suostuvaisen...ja kiireellä lapsia tekemään.Kun on mielessä vaan se oma lisääntymis-pakko niin ei todellakaan ajatella tulevan lapsen etua ja tulevaisuutta vaan ihan omaa napaa...ja sekös sitä kypsyyttä on??Kuulostaa lyhytnäköiseltä ja itsekkältä toiminnalta.
Kaikkien ei tarvitse lisääntyä,kiireellä siihen ei tarvitse ryhtyä olipa ikä mikä tahansa...jos menee kiireilyn puolelle niin hommataan vaikka se koira.
- ToffutiN
Riitaisa avioliitto se vasta lapsille onkin pahasta, kun joutuvat kuuntelemaan jatkuvaa riitelyä. Jos vielä mies pahoinpitelee lasten äitiä lasten nähden jää
lapsille aivan varmasti suuret traumat sellasesta, kun avuttomina katselevat
miten äitiä hakataan niin,että veri roiskuu !!
En ole samaa mieltä siitä,että avioerot pitää kieltää . PIkemminkin aivoliitot pitäs kieltää, kun avioerot tulevat kalliiksi ja aiheuttavat paljon ongelmia.
Moni lapsi on myös menettänyt henkensä huoltajuusriitojen seurauksena, kun isä on seonnut ja tappanut ensin lapset ja sitten itsensä ...ja joskus menee myös lasten äiti. Parasta erota heti, jos riitely on jatkuvaa.... Mielummin niin että lasten huomioon ottaminen eroprosessissa turvattava lailla.
Itse olen joutunut kauheaan pyöritykseen lapsena, ensin kaikki halusi, oikein väkivalloinkin tapeltiin, ja kun lopulta kiistat vanhempien kesken oli ohi niin lapset yhtäkkiä menettivät kaiken käyttötarkoituksensa.
Ei eroille mitään sinänsä voi, ennalta ehkäisy voisi toimia, että naimisiin mennessä on tehtävä tiettyjä parisuhdetestejä joilla selvitetään yhteistä elämää, esimerkiksi.- 20+18
Olen suhteellisen samaa mieltä aloittajan kanssa. Tai pikemminkin ihmisten tulisi harkita nykyistä enemmän, kenen kanssa menee naimisiin ja perustaa perheen. Nytkin on julkisuudessa pari nimeltämainitsematonta "onnellista" avioparia, joiden tulevaisuudesta tuskin kenelläkään on epäselvyyttä. Ärsyttää, kun avioliittoa, ym. vastaavia asioita ei nykypäivänä tunnuta kunnioitettavan yhtään.
- mammari28
No onpahan hyvä, että lapset on tullu tehtyä ilman papin aamenta ja eletään synnissä. eipä tuu avioeroa jos joskus satutaan lusikat laittamaan jakoon :D
- Nykypäivää...
Jaetaan elämän ilot ja surut, yhdessä kuljetaan ylä ja alamäet. Ai niin eihän niitä huonoja aikoja tartte elää toisen kanssa. Ei muuta kuin eroon ongelmasta helpoimmalla tavalla.
- Ihmettelen...
Valtion kassaa ois hyvä rahottaa laittamalla naimisiin menon todella kalliiksi. Loppuis tuo naimisiin, ero, naimisiin, ero leikki aika nopeasti. Otetaan vaikka molempien omaisuutta tietty prosentti valtiolle ja ero tilanteessa saman moinen sakko. Kyllä sit vois alkaa kiinnostaa osapuolia pikkusen panostaa siihen suhteeseenkin eri tavalla.
Nykypäivänä naimisiinmeno on ihan yhtä tyhjän kanssa. Se ei merkitse enää yhtään mitään. Valat vannotaan... Miksi valehdellaan papin edessä joka toinen kerta?
- finnalle1
Ootko helvetti ihan tyhmä?!?!! Ite sain kuunnella ala-asteikäisenä yli 2vuotta kun mun vanhemmat riiteli, huus ja tappeli joka ikinen ilta, ja 11-vuotiaana lopulta kysyin äidiltäni miks se ei eroa. Mun äiti oli aina ajatellut että pitää vielä yrittää, ei saa antaa niin helposti periksi, ja vasta kun oma 11-vuotias lapsi tulei kysymään et miksetsä eroa se heräs ja lamppu sytty päässä. Vielä kymmenen vuoden päästäkin oon tosi ilonen siitä et mun vanhemmat on eronnu, elämä muuttu niin paljon rauhallisemmaks, tasapainosemmaks ja paremmaks. Oisin hullu jos ne ois pysyny naimisissa, sitä kun eivät käytännössä kuitenkaan olleet, nukkuki eri huoneissa. Ja sit pitäs muka pitää ulkopuolisille sellasta kulissia yllä et kaikki on hyvin? Opettaa lapset sellaseen? Ei todella. Olihan mulle pienenä eka järkytys kun ekan kerran mieleen juolahti et ne saattaa erota, et ei ne saa, muitten vanhemmat kyllä eroaa mut ei mun, mut sit ku se huuto vaan jatku taukoomatta monta kuukautta mun mieli rupes muuttuu ja aloin aattelee et hei, se voiskin olla ihan hyvä vaihtoehto.
- JK
AVIOERO PITÄSI KIELTÄÄ LAILLA
- 0099092
Omat vanhempani erosivat, kun oli 10 vuotta. Se on yksi elämäni onnellisimpia päiviä. Olisin toivonut, että olisivat eronneet jo aikaisemmin. Oli tosi rankkaa seurata äitiä ja isää, jotka eivät koskaan puhuneet toisilleen, jäätävä tunnelma 10 vuotta. Siitä varmaan osittain johtuu, että minun on tosi vaikeaa ollut solmia pitkäaikaisia suhteita vastakkaisen sukupuolen kanssa.
Parempi, että lapsella on kaksi onnellista kotia, kuin yksi helvetti.
Kyllä lapset vaistoavat, jos vanhemmilla ei mene hyvin.
Mielestäni ihmiset tekevät nykyään liian "herkästi" lapsia, pitäisi harkita paljon kauemmin myös sitä onko itse hyvä vanhempi. - nin totta
Nimenomaan! Lapsien hankintaan tulisi kanssa "ajaa ajokortti". Eli vasta sitten lupa, kun "liitto" on niin hyväksi koeteltu ja todettu, että se tod.näk. kestää. Mutta eipä taitaisi tämäkään mikää tae olla, sillä nykypäivän pässit ajattelevat vaan omaa napaansa ja omaa hyväänsä. Mainokset ja kaikki tuputtavat ajatusta "ole vain itsekäs, olet ansainnut sen"..
- alle kolmikymppinen
Höpö höpöjä taas täällä, eiköhän ne lapset kärsi kaikkeista vähiten jos vanhemmat vaan eroavat jos eivät yhdessä halua olla. Se on eri asia että miten sen eroamisen haluaa hoitaa, fiksut aikuiset vanhemmat ymmärtävät kyllä että lapsia ei kuulu käyttää pelinappuloina ja lapset eivät ole syynä siihen että eivät toisiaan enää rakasta. Huomioi sana fiksu!
Itselläni ei lapsia vielä ole, mutta jos niitä tulee niin ajattelen asiaa näin että jos ero tulee (ei välttämättä tarvitse olla avioliitossa jos niitä lapsia on..) niin lapset jäävät minulle ja heidän isänsä saa heitä tavata niin paljon kuin haluaa, miksi sitä kukaan haluaisi ottaa isää lapsiltaan pois. ja mitä tulee rahaan, niin kylmä fakta yksinhuoltaja äitinä maksat kaiken ja saat sen elatusavun sitten siltä isältä. Lasta ei kannata varmaan sitten hankkia jos siihen ei ole varaa.. Ja avioliiton alussa voi tehdä kaikille tutun avioehdon, ei tartte riidellä sitten ei.. Äitini oli yksinhuoltaja, kiitos äidille siitä =) - Onni K
Kuka tommossii päästää suustaan? Siinäkö sitten toteutuisi lasten etu. Kukkua. Jos jotain lailla pitäis kieltää niin alle kolmekymppisten avioliitot.
- Eroaikuinen
Ei vaan lasten tekemiseen pitäisi hankkia lupa, jota edeltäisivät ainakin psykologiset testit. Onneksi omat vanhempani erosivat (sitten vihdoin ja viimein, olisivat saaneet tehdä sen jo paaaljon aikaisemmin)!!!!
- Turpaansa saanut äit
Oletko koskaan miettinyt mitä henkisiävammoja lapset saa kun perheessä on alkoholiongelma ja perheväkivaltaa? Tämä ongelma ei todellakaan ollut silloin kun lapsiamme päätettiin tehdä. Puhu vasta kun jotain asioista olet itse kokenut
- joopasenjoo
Joo, siis toki ehkä se maailman paras vaihtoehto tällainen laki. Kun eihän se ihana hyväksi todettu puoliso voi missään tapauksessa vuosien päästä muuttua (alkoholi, huumeet, väkivalta...noin niinkuin pari mainitakseni). Entäs esimerkiksi jatkuva pettäminen?
Eli puolison on sitten vain hamaan hautaan asti kestettävä esimerkiksi sitä hakkaavaa kumppania? Eihän sillä mitään väliä vaikka olisi sairaalassa välillä paikkailtavana, mutta lapsiperheiden ei vain tule erota. Entisestä työssäkäyvästä puolisosta tulee vaikka työttömyyden seurauksena pikkuhiljaa alkoholisti...eihän sillä mitään väliä, vaikka hän vuodesta toiseen makaisikin kotona juomassa, tai vaikka kavereilla tai luuhaisi kapakassa ja pistää perheen talouden tiukille, kun tuo viina ei ihan ilmaistakaan ole. Mutta mitäs pienistä, lapsiperheiden ei nyt vain tule erota.
Eikä se lapsi tokikaan kärsi, jos vanhemmilla on huono liitto, esimerkiksi yllämainituista syistä, eihän? - ainok.
No jo on ajatus.
Mietippä,,,kumpi parempi jatkuvasti huutavat riitelevät vanhemmat,,
vai ero jossa riitelyn tietää joskus loppuvan.
Eronneessa kodissa on sentään auvoista ja onnellisempaa aikaa. Ei kaikissa avioeroissa ole kysymys ainoastaan että yhdessä oleminen ei olisi herkullista.On perheitä missä toinen aviopuoliso on väkivaltainen tai suhteeseen on tullut ristiriitatilanteita jotka ovat ajaneet pariskunnan siihen pisteeseen että riitelevät jatkuvasti(vaikka ovatkin käyttäneet kaikki keinot suhteen pelastamiseen).Siksi ihmiset useimmiten eroavat.Ja lyön vaikka tuhannesta vetoa että moni näistä ihmisistä ovat tehneet kaikkensa että perhe pysyisi kasassa,varsinki lapsia ajatellen.En tiedä missä maailmassa itse olet elänyt,luultavasti ei ole juurikaan kokemusta elämästä tai sitten et ymmärrä muita ihmisiä laisinkaan.Ei se parisuhde aina tuo välttämättä sitä turvallisuuden tunnetta mitä lapset tarvitsevat.Ja näinhän se monesti menee että lapsista riidellään,koska vanhemmat ovat myös pettyneet etteivät asiat mennytkään suunnitelmien mukaan ja riita lapsista kertoo myös siitä että kumpikin vanhemmista välittävät lapsistaan eivätkä haluaisi olla heistä erossa.Tässä kohtaa perhe käy eron shokkivaihetta.Ja sanoakseni tuohon kun sanoit että ihminen tunnetaan jo avioliittoon mennessä ja todettu hyväksi silloin.Ehkä näin juuri,mutta ihmisetkin voivat muuttua vielä vuosien aikana tai tehdä virheitä,jotka vaikuttavat avioliiton kestävyyteen.Ja ikävä kyllä tämä on usein myös lapsille rankka kokemus,mutta tuen avulla ja ajan kuluessa asiat helpottavat.Myös lapset voivat vanhemmalla iällä tajuta että vanhempien avioero on ollut silloin paras ratkaisu.Tämä on sitä elämää.
- mummoliini
Työni myötä olen joutunut seuraamaan perheitä joissa ei mene hyvin. Aluksi sen huomaa lapsista miten heidän käytös alkaa pikkuhiljaa muuttua, eikä hyvään suuntaan. Vaikka liitto, oli se mikä tahansa on alussa kuinka auvoinen ja sitten alkaa mennä huonosti niin ei sitä kyllä lasten takia pidä jatkaa, siitä kärsivät vain ja ainoastaan lapset. Kun vanhemmat on saaneet tehtyä sen ratkaisun, ettei ole enää muuta kuin ero ja sen sitten tapahduttua, niin sen huomaa melko pian lapsen myönteisessä käyttäytymisessä ja iloisuudessa. Se pelko jatkuvasta riitelystä tai mykästä ja tunneköyhästä ilmapiiristä heijastuu väistämättä lapseen. Olkoon se liitto minkä edessä tahansa luvattu, niin ihmisellä ei ole kuin yksielämä ja se kannatta elää onnellisena yksinlasten kansa tai yksin. Ei se jumalakaan ole tarkoittanut, että lasten pitää kärsiä huonosta yhteiselosta.
- selkärangattomille
Loistava idea! Pitäisi olla myös laki niitä tapauksia varten jotka harrastavat esiaviollista seksiä ja sattuu suunnittelematon raskaus. Ei aborttioikeutta oli tekosyy sitten mikä tahansa. Isyystestiin ja pakkonaimisiin heti! Näin maailma pelastuu!
- läheisriippuvainen
Tuin miestäni vuosikaudet peliongelman takia enkä todellakaan nostanut ekasta kasinokeikasta kytkintä. Sitten vasta kun sain vuoden pettämiset palkaksi, ei enää ollut vaihtoehtoa ja jopa minäkin läheisriippuvainen tajusin oman ja lasteni parhaan ja potkasin mieheni ulos elämästäni. Enkä ole katunut, nykyään tiedän missä mennään sekä raha-asioissa että muissakin asioissa. Kukaan ei enää valehtele minulle.
kirjoitin tämä 2003 silloin kun vanhemmat ja itse erosin:
Kirje lapselta eronneille vanhemmille
Älkää yritä lievittää kipuni mahtavilla lahjoilla ja huvituksilla. Särkee sydäntäni ja s ei paranee hymyilmalla vaan lempeydellä. Kaikki mitä tarvitsen on takku että vaikka olet eronneet , kumpikaan teistä ei minua jäättä.
Kertokaa sanoilla ja asenteilla että voin edelleen teitä rakastaa ja ylläpitää läheinen suhde molempiin, kaikesta huolimatta te valitsitte toisianne keskenään vanhemmikseni.
Älkää tehkää minusta tuomari tai lähetti teidän taisteluissa ja riidoissa.
Tunnen itseäni hyväksikäytetty ja syyllinen kun kannan ongelma joka ei ole minun.
Ymmärtäkää että kaikki mitä teet vahingoittaakseen molemmat , halusitko tai ette ensimmäisenä se vaikuttaa minuun.
Älkää kritisoikaa ja älkää halveksikaa edessäni vaikka kaikki mitä sanoit olisi totta.
Ymmärtäkää että vaikka olitte huonoja avioparina olette minun vanhemmat ja sen vuoksi minun täytyy nähdä teissä parhaani ystäväisiäni.
Älkää taistelkaa saavuttaakseen kumpi teistä jää kanssani, koska en ole kumpikaan mutta tarvitsen molemmat. Muistakaa että olla kanssani on oikeus eikä ole etuoikeus mitä teillä tai minulla on.
Älkää asettakaa minua tilanteisiin jolloin minun täytyy valita kenen kanssa lähtisin, tai kenen puolella olen. minulle on kidutusta koska tunnen jos valitsen yksi , halveksin toista, haluan , ja tarvitsen molempia.
Sanokaa etten ole syyllinen teidän eroon, että se oli teidän päätöstä ja en ole missä nimessä tekemisessä sen kanssa.
Vaikka teille on selvä asia, minä syytän itseäni koska haluan säilyttää teidän imago ehjänä sen vuoksi ainoa joka on epäonnistunut täytyy olla minä.
Tajutkaa että kun saavun vihaisena kun tulen isän/äidin luota , ei tarkoittaa sitä että hän(isä/äiti) on myrkyttänyt minua vaan olen surullinen ja vihan molempia koska en voi elää pysyvästi teidän kanssanne.
Älkää unohda ikinä luvattua vierailua. Et arvaa kuinka paljon teitä odotan , etkä tajua kuinka valtavasti petyn kun näen että olette epäonnistunut uudestaan.
Suokaa minulle mahdollisuus haluta uusi isä/äiti vaikka sattuu syvästi sielussani hyväksyä häntä.
Minä haluan saavuttaa häntä etten menettää isä/äiti joka jääti hänen takia.
Älkää vaatikaa että vakoilen tai kerron teille miten elävät tai mitä teen sen toisen isän/äidin kanssa.
Tunnen itseäni epälojaaliksi häntä kohtaan ja en halua olla vasikka.
Älkää käyttäkää minua välinenä teidän kostoon , kertomalla miten paha oli isä/äitini .
Saat aikaiseksi sen että vihan se joka mustamaalaa imagoa jonka tarvitsen ylläpitää elossa.
Uskokaa että ymmärrän , vaikka teidän aviollinen suhde loppui , meidän suhde on erilainen ja on voimassa.
Muistakaa että vaikka teidän ero on mahdollisuus lopeta onneton avioliitto tai aloittaa uusi suhde, minulle merkitse menettää ainoa mahdollisuus mitä minulla on kasvaa ihmisten kanssa jotka eniten rakastan ja tarvitsen : isäni ja äitini
Ilidio Flores- lapsiani ikävä
Tosi tosi hienoa tekstiä ja tämän saman voisin myös isänä kirjoittaa.Antakaa lasten elää lapsina .Miksi ihminen on itsekäs ??? Suren sitä kun lapseni ovat väliin joutuneet ja isästä puhutaan äidin puolesta pahaa.Kyllä minullakin käy vihaksi ,kutta lapsilla on vaan yksi RAKAS OIKEA ÄITI JA YKSIN RAKAS OIKEA ISÄ .Ei niitä kumpikaan osapuoli saa moittia lapsilleen.
- näin meillä
yksin ei kukaan riitele, jos toinen lähtee riitaan mukaan niin soppa on valmis,jos toisen luonteessa on jokin ärsyttävä piirre ei suhdetta kannata jatkaa se piirre ei lähde pois.
- Ikävä lapsiani
Moro
Tuota joo.Olen itse eron kokenut ja olen ja näen asioita jotka puolustavat edellä mainittua tekstiä,mutta ei siihen varmaan lakia voisi tehä.
On mielestäni totta,että liian herkästi erotaan ,varsinkin nykymaailmassa ja siitä on todella paljon haitta tekijöitä ja tiedän kokemuksista omien lasten kautta.Yksinkertaisesti psyykkisisä häiriöitä eri muodoissa on tullut eteen.
Toinen selvä haitta on ,että mallioppiminen tulee kotoa ja helposti opitaan eroamaan ,kun vanhemmat on näyttänyt malia.
Näistä edellisistä sais vaikka kuinka laajan jutun,mutta ajan säästämiseksi ja jotta juttu ei liikaa rönsyilyisi,niin kirjoitan suppeammin( anteeksi).
Täytyy muistaa,että meissä kaikissa ihmisissä on vikoja ja paljon.Minun mielestä vikojen ja hyvien puolien määrä on kaikilla vakio.Toisilla ne on toisenlaisia ja päinvastoin. Samoin hyvät puolet samalla tavalla jakaantuu. Kun ihmiset tapaa ja menevät vapaaehtoisesti kihloihin ja itsemääräämän seurusteluajan jälkeen,(esimerkiksi vaan tämä) niin pitäisi silloin osata lukea ,millaisia ollaan.
Ennen vanhaan ovat esi-isämme joutuneet olemaan metsäsavotoissa viikkoja .Osa jopa Ameriikkaa myöten hakeneet rahat leipään ja elämiseen.Liitot silti ovat kestäneet. Nykyään "tasa-arvon aikana" naiset huomaavat että mies ei miellytä kun ei vaan miellytä,vaikka esim minunkin tapauksessa ,olin raitis ,urheilullinen ja tein työtä yrityksessäni.Tietysti minussa oli paljon vikoja ,mutta ne viat kyllä oli koko ajan,kun elimme ilman lapsiakin 5-6 vuotta yhdessä. No meillä on nyt sellaiset mahtavat lapset ,että en halua edes ajatella elämää ilman niitä. Voihan se olla niinkin ,että mies lähtee ja jättää naisen. Miettikää .Miten voi olla niin että vikaa on vaan toisessa ihmisessä,kun vaimoa kuuntelee. No ,minä sairastin eroa 2,5 vuotta ja voisin väittää ,että exä sairastaa vieläkin.kun äksyilee,milloin mistäkin.Pahinta on kun poikani itkee (11 v) silloin tällöin ja melko tiheään ikävää ja sanoo,miksi isä ei voi jäädä meidän yhteiseen kotiin.Minä herkkänä ihmisenä valuttelen kyllä kyyneleitä aina,kun kuulen poikani hartaan ja rehellisen toiveen " eikö isä voi jäädä,kun tulee ikävä isää,kun se taas lähtee" ? Tätäkö me aikuiset ihmiset haemme?? ps.Minulle myös tyttöni on yhtä rakas kaikella tavalla mutta nyt murrosikäisenä on selvinnyt asiasta " paremmalle puolen " ja päässyt pahimman yli - ikävä lapsia
Tarkoitin siis edellisellä sitä,että ero voi tulla aiheesta tai sitten narsistisista syistä erittäin itsekeskeisesti,sillä vikoja on molemmissa ,niin oli minussakin,mutta.... jos kuitenkinn olisi ex miettinyt,että sekö on hyvä kun hakee ja hakee ja kaikissa on vikoja ,eikä tuskin hänkään sitä unelmien prinssiä löydä.Nyt kaks yksinäistä elää ja ainakin tähän asti on hetken suhteita ollut ja lapset kuljetetaan kahden kodin väliä??
- Tiikerinsydän
Voi, mikä viestiketju! On pikkuisen liian helppoa tulla tänne kirjoittamaan toisille, miten heidän pitäisi elämäänsä elää..Lailla pitäisi kieltää sydämettömyys, tahdittomuus ja tyhmyys! Jokainen tekee elämässään ratkaisuja, jotka juuri silloiseen elämäntilanteeseen tuntuvat parhaimmilta. Voimia tarvitaan!
- avioerolapsi
avioerolapsena voin sanoi että omasta mielestä ero oli paras vaihtoehto. Vaikka ei perheessämme ollut väkivaltaa, mutta ei ollut kiva katsella vierestä kun äiti heitteli lautasia. vanhempani ovat nyt paremmissa väleissä kun silloin kun olivat yhdessä.
Lapset eivät piittaa vanhempiensa välisistä suhteista (syvällisesti, ovat kiinnostuneita toki), vaan vanhempien välinen suhde muodostuu lapselle perikuvaksi parisuhteesta ja sen sisällöstä.
Lapsille olennaista on se mikä on hänen henkilökohtainen suhteensa kumppankin vanhempaan - ja myös se että toinen vanhempi tunnustaa tuon suhteen tärkeyden.
Tällöin vanhempien välinen (avioliitto/yhteinen omaisuus) etc. on lapselle täysin toissijaista. Ei sitä lasta kiinnosta kovin syvällisellä tasolla nussiiko vanhemmat keskenään, tai edes että ovatko samassa talossa. Lasta kiinnostaa että vieläkö hänen tärkeät ihmiset pysyvät hänen elämässään vaikka heillä onkin jotain räyhää keskenään.
Mitä riitoihin ja sellaiseen tulee - ne edustavat sitä mallia mitä lapsi imee sen suhteen "Mitä on olla kumppanin kanssa / parisuhteessa" - että eroamalla riitaisesti ei sinänsä vahingoiteta lasta - vaan luodaan lapsia jotka oppivat eroamaan riitaisasti. Se missä lapsen todellinen vahingoittuminen alkaa on kun yhteys vanhempiin alkaa rakoilla; etenkin jos toinen vanhempi alkaa valehdella lapselle : "Isi/Äiti ei enää rakasta sinua" - vaikka todisteet päinvastaisesta ovat ehkä muutaman tunnin sisällä.
Tällöin kyseessä ei ole enää se että avioliitto pitäisi säilyttää vaan se että vanhemmat eivät osaa itse olla aikuisia, vaan ryhtyvät alhaisiksi. Minulle on selvää ettei tuollainen avioliitto tuollaisten ihmisten kanssa ole "toimivana" mikään hyvä paikka lapsille muutenkaan. Lapset imisivät siitä ainoastaan loputtoman mallin kulissiavioliiton tekniikoista ja rakkaudettomuudesta. Hieno opetus heI!
"Mielestäni avioeroa ei enää siinä vaiheessa saisi tehdä, kun puoliso on todettu niin hyväksi, että lapsikin on jo hankittu. "
Ja mikä on lopputulos? Kulissiavioliittoja joissa lapset oppivat rakentamaan kulissiavioliittoja.
Mä opetan mielummin että ihmiset mokaa mutta sen ei tarvi tarkoittaa että on pakko olla ihmisen kanssa jonka kanssa ei halua olla. Opetan myös käytännössä sitä että omaa ex-kumppaniaan voi myös kunniottaa ja tukea ilman että on suhdetta häneen. Ja kaiken tämän voi tehdä ilman että tekee lapsista pelinappuloita - tai alkaa kuvittelemaan että yhdessä oleminen on jotenkin pakollista lasten takia.
On vissiin nykyaikana tuo kultainen keskitie hukassa alati suurenevalta osalta väkeä, kuin myös kohtuus sen suhteen mikä oikeasti on lapsille ok ja mikä ei.
Väitän että syy on hyvin usein raha ja se että raha sotketaan kuvioon sekä parisuhdetasolla että myöskin yhteiskunnallisella tasolla on lapsille vahingollista, koska raha tekee aikuisista idiootteja jotka eivät ymmärrä tärkeysjärjestyksiä. Rahauskonto on tärkeämpi kuin kersat aivan liian monelle. Juuri siksi saammekin paljon YH-äitejä jotka toteavat olennaisen: Lompakko-isi ei ole isä.- lapsivm...
Jos minun vanhempani eivät olisi ottaneet avioeroa, isä olisi jatkanut pahoinpitelyäni. Avioero oli minulle taivaan lahja. Ja sen myötä suhde isäänkin parani
- dsdfds
Lasten kokemuksia:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/09/1386324/nuoret-kirjoittivat-avioero-oppaan
Tämä hanke paljasti, että äideillä on useammin se näkemys, että lapset eivät kärsi erosta. Liekö syyllisyyden tunteet liian tuskallisia.- Lapsen oikeudet.
Erolapsi koulussa Opettaja TV ohjelman avauskeskustelusta lainaus.
Suomalaisista avioliitoista suuri osa päätyy eroon. Avioliiton raunioille jäävät sinnittelemään lapset, joille ero voi tulla täysin yllätyksenä ja varoittamatta. Hämmennystä saattaa lisätä eron jälkeenkin jatkuva vanhempien riitely, jossa lapsi jää helposti välikäteen tai jopa riidan pelinappulaksi. Tunnemyllerryksen lisäksi tulevat käytännön ongelmat, muutot, matkustelu ja tavaroiden kuljetus kahden kodin välillä.
Miten avioero vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin? Voiko koulu tukea lasta ja perhettä vaikeassa elämäntilanteessa? Vai onko se edes koulun tehtävä? Millä käytännön ratkaisuilla erolasten ja vanhempien elämää voisi helpottaa? Studiovieraina Bodil Rosengren Yhden vanhemman perheiden liitosta, Heikki Koiso-Kanttila Lastensuojelun keskusliitosta ja koulukuraattori Heli Clarke. YLE Teema tiistaina 23.3. klo 18.30..
Katso ohjelma
Studio Kotro kevät 2010
..Kommentit
Edellinen 1 |2 |Seuraava
Vierailija 22.03.2010 16:01:29
Lapsen erokriisi.
Lapsen kuuleminen ja hänen toivoukset olisi syytä ottaa huomioon.
Lapsi on oman elämänsä asiantuntija.
Erään lapsen isä aisti, että hänen 11v. tyttärellä alkoi esinitymään merkkejä, jotka viestittivät, että lapsen kohdalla kaikki ei ole OK.
Lapsi oli kirjoittanut lappusia, joissa luki “mä en kestä, jos mun iskä ja äiskä eroo.
Mikähän mua taas vaivaa, mä oon oksentanut taas koko viikonlopun”.
Ehkä lappuset oli jätetty takoituksellisesti "hätähuutona" hänen pöydälleen.
Hänen kaveripiirissä oli monen lapsen vanhemmat eronneet, jotenka hänellä oli kosketuspintaa" erotapahtumiin, sekä huoltajuusriitoihin, joissa yleensä lapset jäivät äidille ja isä "ulkoruokintaan".
Isä huolestui tyttärensä tilasta. Eropäätöksen jälkeen lapsi totesi “tuon olen tiennyt jo kauan aikaa”.
Lapset ovat erittäin herkkiä aistimaan muutoksia kodin ilmapiirissä, mutta eivät kysele, eivätkä puhu asista, sillä lapsi jää odottamaan, “mitä tuleman pitää”.
Toisekseen lapset ja nuoret ovat “solidaarisia, eivätkä asetu jomman kumman vanhemman puolelle.
Lisäksi hänen kaveripiirissä useiden vanhemmat olivat eronneet, jotenka hänellä oli “kosketuspintaa” erotapahtumiin ja niiden siheuttamiin muutoksiin lasten ja nuorten elämässä.
Lapsen isä kysyi tyttäreltään, “mitä sinä haluat tulevalta elämältäsi?
Isä kirjasi lapsen toivomukset, josta isä teki yhteenvedon sosiaalitoimelle.
"Toivoisin, että huotajuuspäätöksessä otettaiin huomioon seuraavat toivomukseni.
Kaikki parhaat ystäväni asuvat kotikaupungissani. Muutto toiselle paikkakunnalle ja toiseen kouluun tuntuisi vaikealta.
Asumisjärjestelyt: Toivoisin, että veljeni asuisivat kanssani. Toivoisin, että uusi asunto löytyisi läheltä kouluani, tai muuten hyvien kulkuyhteyksien päässä koulustani.
Toivoisin, että saisin asua veljieni ja isäni kanssa.”.
Tytär allekirjoitti toivomuslistan.
Isä varasi ajan sosiaalitoimesta, jossa lapsi kävi yksinään keskustelemassa sosiaalityöntekijän kanssa.
Lisäksi isä varasi ajan koulun terveydenhoitajalle, jossa lapsi sai keskustella tulevasta elämänmuutoksesta. -Terveydenhoita kysi lapselta saako hän kertoa asiasta opettajalle ja luokanvalvojalla, johonka lapsi suhtautui myönteisesti.
Nämä tapaamiset viestittivät lapselle, että hänellä on opettajan ja luokanvalvojan tuki, mikäli hänen terveydentilassaan ja koulumenestyksessä on vavaittavissa jotain sellaista, jossa he voivat olla lapselle tukena.
Sosiaalitoimen päätös asumisesta ja koulusta toteutuivat lapsen toivomalla tavalla.
Tapaamisoikeuksisille ei asetettu minkäänlaisia rajoja, vaan lapset saivat tavata etävanhempaansa aina kun se sopi heidän aikatauluun, sekä pitkään välimatkaan 300 km etävanhemman luokse.
Tänä päivänä kaikilla kolmella lapsella on ammatti, vakituinen työpaikka ja asunto.
Uudessa lastensuojelulaissa korostetaan lapsen oikeuksia tulla kuulluksi ja huomioiduksi eropäätöksissä. Valitettavasti lakia ei noudateta kaikilta osin.
---
- Tahtoo, ei tahdo,...
Aloittaja on 110% oikeassa. Eroista kärsivät kaikkein eniten LAPSET, ihan yksi hailee, miten eroavat/ eronneet, vastuuttomat vanhemmat eronsa syitä selittävät. Syitä on ihan turha selittää. Tässä ne ovat:
- Ei ole HALUA rakastaa. Muistan vieläkin, kun pappi kysyi: "HALUATKO rakastaa...", ei kysynyt "lupaatko rakastaa". Ainoa syy siihe, että ei halua rakastaa, on ANTEEKSIANTAMATTOMUUS.
- Toiselta vaaditaan virheettömyyttä, viattomuutta ja kun huomataan, että viattomuutta ei ole olemassakaan, niin aletaan vaatimaan anteeksipyytämistä. Kun anteeksipyyntöä ei kuulu, ei kuulu anteeksiantoakaan ja halu rakastaa on poissa.
- Ei osata nähdä vastoinkäymisten hyviä puolia. Jokaiseen kompastumiseen kätkeytyy viisautta ja mahdollisuus oppia. Kuitenkin ihmiset ovat laiskoja ja haluttomia oppimaan. Elämän pitäisi olla kuin silkkiä ja linnunlaulua. Mutta miltä se jatkuva menestys tuntuisi ilman epäonnistumisia? Siihenkin kyllästyy. Elämästä oppii todella nauttimaan vain kaatumisten kautta. Ja kaatumisiin tarvitaan anteeksiantoa, anteeksipyytämättäkin. Mutta - siihen pystyvät vain vahvat.
- Ihmisen ainainen itsekkyys. "Mitä siitä, jos toiset kärsii, kunhan itse en kärsi." Tämän itsekeskeisyyden taakse etsitään ja keksitään hyviä syitä: "pelastan lapseni", "pelastan lähimmäiseni", "pelastan rahamme", jne. Näitä "hyviä ja perusteltuja" syitä on todella helppoa keksiä. Siihen ei tarvita edes koulutusta. Tosiasia on, että jokainen näistä on valtava tekosyy siihen, että:
1. Ei tarvitse yrittää rakastaa (halu)
2. Ei tarvitse antaa anteeksi, eikä pyytää anteeksi (liian vaikeaa meille kaikille?)
3. Ei tarvitse ottaa vastuuta
4. Pääsee helpommalla (ja todellisuudessa ei pääse, vaan elämä on yhtä vaikeaa, joskus jopa vaikeampaa) - tahtoa pitää olla
Perhetilanteet on erilaisia. Jotkut eroaa liian helposti, jotkut pysyy yhdessä, vaikka kaikille osapuolille ero olis paras ratkaisu.
Syitä, joiden vuoksi olisin itse valmis eroamaan:
- mies paljastuisi pedofiiliksi
- uskottomuus (yhden kerran saattaisin antaa anteeksi)
- henkinen väkivalta minua ja/tai lapsia kohtaan
- fyysinen väkivalta
- luottamuksen totaalinen katoaminen liittyipä se uskollisuuteen, raha-asioiden hoitoon tms
- vaikea riippuvuus, joka kontrolloi elämää (alkoholi, huumeet, peliriippuvuus, nettipornoriippuvuus)
Jos tilanteeseen liittyisi esim. pitkään kestänyttä seksittömyyttä, ongelmia raha-asioiden ja siivouksen sekä muiden kotiasioiden hoidossa, miehen mielenkiinnottomuus lapsiaan kohtaan, miehen haluttomuus mennä työelämään jne, niin nekin pitkään jatkuessaan voivat aiheuttaa eron (varsinkin, jos näitä ongelmia on useita).
Eräs ystäväni oli avioliitossa miehen kanssa ja miehellä oli alusta asti lievä masennus. Saivat lapsia ja miehen masennus paheni vakavaksi. Nainen kävi töissä, hoiti kaikki kotiasiat ja lapset eikä mies kyennyt tekemään mitään. Yli 10 vuotta nainen jaksoi, kunnes hän otti eron. Nyt mies vaan makaa kotonaan eikä pysty tekemään edelleenkään mitään eikä edes halua. Sellaisenkinko miehen kanssa pitäisi vaan sitkeästi jatkaa suhdetta??? - kai53
Minkälaisen elämänmallin lapset sitten saavat jos kaksi toisellen " vierasta " ihmistä asuvat yhdessä ja kasvattavat lapsia ilman keskinäistä tunne-elämää .
Kyllä se varmaan onnistuu paremmin jos molemmat tahoillaan vuorotellen hoitavat . Toki aikuisten ihmisten pitäisi riidellä siten etteivät lasten tarvitse sitä nähdä ja heille täytyy selvittää ettei ero ole heidän syy . - Pronssilintu
Ihan mukava otsikko ja aiheenavaus, koska monesti tuntuu ettei vanhemmat ajattele kuinka valtavasti heidän eroaminen tulee vaikuttamaan lapsen kehitykseen ja myöhempään elämään aikuisuudessa- se todellakin vaikuttaa nuoren ihmisen valintoihin myöhemmin.
Omat vanhempani ovat eronneet ja voin sanoa että oli todellinen helpotus kun he erosivat. Mielummin ero kuin että joutuu katsomaan vanhempien riitelyä koko ajan.
Mutta eroavien tulee muistaa, että lapseen ja tähän lapseen aikuisena jää ikuiset arvet vanhempien epäonnistuneesta avioliitosta. Nuoruudesta aikuisen kynnyksellä voi mennä muutama vuosi turhaan harhailuun kun ei ole turvallista perhetaustaa takana; ei tiedä kuka on ja mistä tulee. Naapurin poika muun muassa hyppäsi kalliolta alas, jännästi vanhempien eron jälkeen. Vaikkei hän myöntäisi että tämä oli vanhempien eron takia, voi erolla olla juuri suuri merkitys lapsenkin henkiseen maailmaan. Ihminen peilaa tiedostamattaan vanhempiaan, ja voin sanoa että tietynlaisen mallin nähneenä, itsestäni on tullut äärimmäinen kyynikko, erittäin pessimistinen, ja itsekäs, enkä luota kehenkään. En edes ymmärrä koko rakkauskäsitettä. On vaikea ajatella avioliittoa kenekään kanssa paitsi itsensä kanssa. Miehiin on vaikea tutustua, koska aloitekyky on lähes nolla, kun en luota ihmisiin, haluan myös olla heistä riippumaton; yksinäinen susi. Vaikea myöskään saada aikaan toimivia ja pysyviä kaverisuhteita. Kaverisuhteeni perustuvat sille että toinen osapuoli on aina se joka soittaa- enhän halua tulla jätetyksi ja kuulla, että nyt ei käykään tapaaminen.
Väärä avioliitto ja sen hoitamattomuus on itsekästä. - sitkeyttä
Minusta aloitaja on siinä oikeassa, että nykyisin erotaan liian herkästi. Tottakai on tapauksia, joissa on alkoholia, riitoja, pettämistä jne. Silti kaikki eivät voi olla mitään juoppoluusereita. Kun lasten jälkeen huomataankin, että on raskasta kasvattaa lapsia, niin siinä vaiheessa herkästi erotaan. Juuri lapsuusaika on tärkeä lapselle. Miettikää, mikä on tarkeää. Lapsuusaika ei loppujen lopuksi kestä pitkään. Vaikka välillä on tietysti haasteellistakin.
- isak newtonni
Niin no itse kuulun siihen harvinaisee ryhmään jolla oli kokonainen perhe ja noin 30:nestä ystävästäni noin yhdellä minun lisäkseni oli sellainen.
Eli 28 siis olivat avioero lapsia.
Mitä olen sukulaiseni kanssa puhunut niin 1986 sattunut avioero on traumatisoinut niin pahasti, että vieläkään hän ei ole päässyt siitä yli
vaikka oli sen sattuessa 8 vuotias, joten siitä sitten jokainen miettimään
mikä on oikein ja väärin.
Normaalisti sanoisin, että erotkaa jos, ette yhdessä pärjää ja se ei palvele lapsen hyvää. Jos olette väkisin yhdessä, mutta nykyään ei edes yritetä. - Morjenstavaa
KYLLÄ!
Ehdottomasti pitäisi kieltää lailla. Vanhempani riitelevät tosi usein, ja pelkään joka kerta että ne eroaa. En halua. Se kuuluu yläkertaan asti kun he riitelevät. Sitten vielä ihastukseni muuttaa pois niin siinäkin on jo tarpeeksi kestämistä. - abcdkissakävelee
Entäpä jos esim. mies huutaa, lyö ja kuristaa? Ja jos lapsetkin joutuvat huudon kohteeksi, ovat tönittävinä yms ?
- Hehee.
Aloittaja on kyllä täysin hakoteillä ehdottaessaan, että lapsiperheiden avioerot tulisi kieltää lailla. Pitäisikö parisuhteessa olla,vaikka perheenpää(mies)isä käyttää henkistä ja fyysistä väkivaltaa vaimoonsa ja lapsiinsa? Pitäisikö parisuhteessa pysyä,vaikka toinen osapuolista on alkoholisti,joka juo päivät pitkät ja tuhlaa omat ja muiden rahat alkoholiin? Vastaavaa luetteloa voisi jatkaa vielä enemmänkin. Aloittaja ei pysty ajattelemaan sitä tosiasiaa,että lapsen henkiselle ja fyysiselle kehitykselle on ero usein paras ja ainoa oikea vaihtoehto. Ihan vaan vinkiksi,kannattaa tutustua ihan oikeaan elämään,ennen kuin alkaa kirjoittelemaan tarinoita nettiin. Tv. Väkivaltaisen alkoholisti- isän, raitis aikuinen poika.
- Pronssilintu
Aloittaja onkin joku kristillisen täydellinen ihminen joka on menettänyt todellisuudentajunsa : B Kristityt kun eivät kykene rationaaliseen ajatteluun yleensä.
- lakiehdotus-late
PÄINVASTOIN!
LAPSIPERHEIDEN AVIOLIITOT PITÄÄ KIELTÄÄ LAILLA!
Ei siitä mitään tule, kun jätkä ja ämmä yrittää nusssia ja koko ajan kakarat pyörii jaloissa. Kakarat vitttuun!
Jos ei ämmä osaa hoitaa ehkäisyä, pitää säätää semmonen laki, että avioliitto purkautuu automaatisesti. - Kilttimies...
Minä olen osaltani pitänyt huolen että lapseni ei koskaan tule sanomaan että on tyytyväinen että hänen äiti otti eron minusta. Olen kiltti mies einkä ole riippuvainen mistään pahasta viina,tupakki,pelit,vieruvaimot. Toki joskus otan kossua mutta kotona kun lapset on mennyt nukkumaan,jonku paukun. Viina ei tee minusta hullua eikä väkivaltaista. koskaan en ole lyönyt ketään ikinä. En edes silloin kun löysin vaimoni ja kaverini vaatekaapista piilossa minulta alastomana :( voin sanoa että silloin oli jo lähellä. Elämä jatkui mutta niin se sitten päätti että haluaa eron. Enpä korottanut ääntäni edes silloin vaikka pahalta tuntui. Kiitän kuitenkin siitä että hän ei alkanut kiusaamaan minua lapsilla vaan kaikki tapaamiset on mennyt hienosti.
- avioerolapsi
Olen itse ollut avioerolapsi ja minusta oli hyvä, että vanhemmat vihdoin erosivat. Kodissamme oli ollut vuosikausia kireä ilmapiiri, eikä meille lapsille kerrottu syytä. Ero tapahtui ihan fiksusti, mutta tiedon pimittäminen viimeiseen asti oli mielestäni loukkaavaa. En voi vieläkään sietää ihmisiä, jotka pimittävät tietoa. Muuta traumaa ei erosta jäänyt ja sen jälkeen elämä oli leppoisampaa.
- ashsdgatgstar
puhut kyllä täyttä totta itsellä kun 5 vuotta sitten vanhemmat erosivat nii ongelmia alko tullee sinä aamuna kun kuulin että he eroavat olin menossa pellaa jalkapalloa yhen kaverin kanssa nii en voinut pelata yhtään ja kaveri lähti kotia ja jäin yksin mietiskeleen kentälle ja siitä päivästä lähtiä olen sulkeutunut melkein kokonaan muilta ihmisiltä ja ajattelen että monet tytöt ovat kiittämättömiä ämmiä koska äitini riitelee nykyisen poikaystävän kanssa paljon ja se on vaikuttanut todella paljon seurustelu elämääni
- onneton eropoika
Olen täysin samaa mieltä. ja nykyään naiset saa lopettaa suhteen pienimmästäkin syystä, miesten pitää kestää ihan mitä vain.
itse 17v täytettyäni taannoin, entinen riitalapsi jota pompoteltiin kämpästä toiseen, annoin kuulua. isän poika ennen kaikkea olin, isä jätti äipän pettämisen takia ja tuosta tuli vuodesta toiseen kestävä taistelu kumman kotona olin.
taannoin, niin kävin kylässä äipällä ja ikävä kyllä, nostin äitini seinälle ja annoin läpsyjen ja pikkusen rystystenkin toimia. Äiti sanoi ettei halua olla enää missään tekemisissä kanssani, en tosin tajua miksi... minua pienenä kuritettiin pääasiassa äitini toimesta, ja annoin takaisin samalla mitalla. Faijalle tuosta en ole kertonut. ja kostonhalu sosiaaliohjaajaa kohtaan on myös suuri... vaan saisiko siitä seuraamuskia jos riuhtasis sen tiskin takaa ja pyörittelisi? Tiedän, että se on väärin mutta toisaalta.
Isä joutu taistelemaan minun huoltajuudesta todella rankasti ennenkuin sai minut, ja äipällä miehet vaihtui. Hyvästi äiti, kuole pois.- Ihmissuhdeshakki.
Unohtuvatko lasten traumaattiset kokemukset avioeroissa?
Väestöliitto. Mitä ero aiheutta lapsille?
http://www.vaestoliitto.fi/vanhemmuus/tietoa_vanhemmille/perheiden_monimuotoisuus/lapset_ja_ero/stressitekijat/
----
- raitis!!
Minua välillä ihmetyttää, että onko naiset todella niin sokeita, etteivät näe tulevan miehen väkivaltaa tai alkoholinkäyttöä. Täällä on todella paljon kirjoituksia, joissa jompikumpi juo alkoholia tai käyttää väkivaltaa tai on peliriippuvainen. Eikö näistä asioista ollut merkkejä ennen avioitumista? Jos ottaa miehekseen sellaisen,joka viihtyy kapakoissa tai peliluolissa, luultavasti jatkaa sitä avioliiton aikana. Käyttö yleensä vain kiihtyy. Naiset, ottakaa laput silmiltänne ja valitkaa sellainen, joka ei viihdy kapakoissa tai on muuten epäluotettavan oloinen. Myönnän kyllä, että raitista, hyvää mies/isäehdokasta saattaa nykyään olla hyvin hankala löytää. Vielä niitäkin kuitenkin on.
- Check this out
*kotkotkot*
Mutta kun se on niin ihanan miehekästä
*kotkotkot*
Avatkaa joskus silmänne ja katsokaa maailmaa, maailmassa markkinavoimat myyvät näitä vahingollisia elämäntapoja miehuuden mittarina. Tästä media maailmasta imevät käsityksensä "oikeasta miehuudesta".
Ja me ihmiset OLEMME NIIN TYHMIÄ että uskomme noi asiat todeksi. Uskommehan me rahaan ja poliitikkoihinkin.
- Sisko ja sen veli
Päätimme lapseni isän kanssa erota kuukausi sitten. Meillä siihen ei ollut syynä päihteet, pahoinpitely, peliriippuvuus, pettäminen tai mikään muu ns."oikea ongelma". Entinen kihlattuni on erittäin hyvä isä ja olen hyvin onnellinen poikani puolesta, että hänellä on isä, joka viettää hänen kanssaan aikaa. Mutta...aika pian pojan syntymän jälkeen (poika nyt kolme), minusta tuli vain äiti ja kodinhoitaja miehelleni. Olen itse nyt 25 vuotias ja kaipasin sitä, että olisin jollekin tärkeä ihmisenä, että kokisin olevani nainen, tai ei nainen, vaan NAINEN! En jaksa olla hyvä äiti, tai puoliso, jos en saa itselleni ansaitsemaani huomiota ja arvostusta! Tottakai ymmärrän ja tiedän sen, että jokaisessa suhteessa tulee omat taistelunsa ja ongelmansa ja niin tottakai pitää ollakin ja niistä pitää viimeiseen asti yritää selvitä. Mutta mitä silloin, kun toinen ei tarvitse sinua, kun toinen on aivan yhtä onnellinen joko sinun kanssasi tai ilman sinua. Minä haluan miehen, joka tarvitsee yhtä paljon minua kuin minä häntä. Mietein päätöstäni pitkään poikani takia, eikä päätös missään nimessä ollut helppo, enkä ikinä olisi halunnut, että poikani joutuu kasvamaan rikkonaisessa perheessä. Mutta minä ansaitsen elämältäni enemmän.
"Tärkeintä, mitä isä voi tehdä lapsilleen, on rakastaa heidän äitiään.""Tärkeintä, mitä isä voi tehdä lapsilleen, on rakastaa heidän äitiään."
Tuohan on aivan väärin.
Tärkeintä mitä isä voi tehdä lapsilleen on rakastaa heitä.
Sinun itsekäs rakkaudentarpeesi on isän ja lasten välisessä suhteessa yksi asia jolla ei ole merkitystä, paitsi ellet omassa pettymyksessäsi ala vahingoittamaan isän ja lasten välistä suhdetta katkeruudessa - joka taas tarkoittaisi sitä että teet miehen ja naisen välisistä ongelmista lapsia koskevan ongelman.
Noinko SINÄ rakastat lapsiasi?
- avioerolapsi
Ei missää nimessä pidä lailla kieltää.
Olen avioerolapsi ja aistin lapsena, että en kasva onnellisessa perheessä. Lapsi vaistoaa tuollaiset asiat todella hyvin. Väkivaltaa yms. ei ollut.
Lapsen kannalta tärkeintä on onnellinen ja rakastava koti. Vanhempani tekivät oikein kun aikanaan erosivat. Minusta ei olisi muuten tullut tasapainoista aikuista. - erolapsivain
vanhempani erosivat kun olin alle 3v. Nyt kun olen 21-vuotias ja pohdiskelen asiaa, en ole koskaan kärsinyt vanhempieni erosta, enkä kyllä näkisi vanhempiani yhdessä :D hyvä että erosivat, ovat liian erilaisia ihmisiä. mutta erittäin rakastavat vanhemmat
- tuore aviomies
Palatakseni otsikon aiheeseen.. Ei tarvitse kieltää lailla mutta avioesteiden tutkinta vaiheessa pitäisi olla psykologin pitkällinen haastattelu. On paljon ihmisiä joita ei koskaan pitäisi päästää avioon. Itse tässä toista päivää ukkomiehenä viettelen ja mietin että mitäköhän muut ajattelivat sillä hetkellä kun luvattiin rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä. Vaimoni ja minä olemme aivan eri kulttuureista mutta mielestäni liian erilaisia ihmisiä ei olekaan. On vain liian vähän puhetta ja asioiden sommittelua. Minä en eroa, en vaikka henki menisi. "Kunnes kuolema meidät erottaa"
- rrrq5rgq5tq35t5
Totta. Moni nainen menee naimisiin jotta saa leikkiä päivän prinsessaa, sama lasten kanssa. Monen kannattaisi elää sinkkuna, ei niitä lapsuuden menetettyjä nukke- ja kotisleikkejö korvata omalla perheellä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .984781Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403203Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503145Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4132264Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2361392Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761207
- 711151
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311118Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181028