Alkoholi ja epilepsialääkkeet

pitäisikö_rajoittaa

Heips kaikki!

Olen 23-vuotias nainen ja minulla todettiin epilepsia 13-vuotiaana. Useita lääkityksiä kokeiltiin, mutta vasta 20-vuotiaana löytyi sopiva ja nyt olen ollut kolmisen vuotta ilman kohtauksia.

Tällä hetkellä käytössä Keppra 1000 mg x 2 ja Deprakine depot 500 mg x 2 eli paljon joudun lääkkeitä syömään, jotta kohtaukset pysyvät poissa.

Huoleni koskee alkoholin käyttöä yhdessä lääkkeiden kanssa. En ole siitä tähän asti juurikaan murehtinyt, vaan vetänyt kännit surutta, koska mitään oireita yhteiskäyttö ei ole aiheuttanut. Lääkäriltä asiaa kysyessä hän ei ole asiaan sanonut oikein juuta eikä jaata. Krapulakaan ei ole tuntunut normaalia päänsärkyä kummallisemmalta.

Huolestuttavan asiasta tekee se, että juomani annokset eivät ole mitään pieniä. Normaalina baari-iltana juon helposti pohjille pullon viiniä ja baarissa menee vielä 4-6 annosta kevyesti.

...Ja nyt heräsin tähän todellisuuteen! Eihän moni tervekään naisihminen voi juoda noin paljon! Vaikkei tämä minulle olekaan aiheuttanut näkyviä oireita juuri nyt, olen alkanut viime aikoina pohtimaan, voiko alkoholin ja lääkkeiden yhteiskäytöllä olla vaikutuksia myöhemmin? Vaikuttaako se esim. jotenkin aivoihin, hedelmällisyyteen tai muuhun?

Kokemuksia, ajatuksia? Erityisesti minua kiinnostaisi tietää, onko muita samanlaisia "juoppoja", jotka syövät lääkkeitä samaan aikaan, miten teillä on mennyt? Millaisia suosituksia lääkärit ovat antaneet teille alkoholin ja lääkkeiden kanssa?

19

4073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö25v

      Hei!

      Itsellä todettu epilepsia 2006 (olin silloin 20-vuotias), lääkitys (lamictal 100mg 100mg) aloitettiin yhden kohtauksen perusteella ja koska kohtaus jäi ainoaksi laatuaan on lääkitystä pienennetty ja tällä hetkellä syön lamictalia enää 50mg 50mg päivässä.

      Opiskeluaikana join kyllä ihan huolella myöskin enkä murehtinut ollenkaan siitä, että onko hyvä vaiko eikö, koska eivät lääkärit juomista kieltäneet. Annokset saattoivat siis illassa nousta kymmenen paremmalle puolelle. Lääkärit tietysti muistuttivat kohtuukäytöstä ja sanoivat siitä, että riski kohtauksiin kasvaa kovassa humalassa, mutta mitään ei kuitenkaan ikään tullut. Ja onhan siinä tietty sekin, että jos on kova krapula seuraavana aamuna, ni kyllähän ne lääkkeet sieltä ulos tulee tai ainakaan seuraavan aamun annos ei pysy alhaalla. Lääkepitoisuus tietty sitte vaihtelee tämän takia, joka ei tietenkään ole hyvä.

      Jälkeenpäin, kun olen ajatellut, niin oli kyllä tyhmää juoda paljon ja kasvattaa itse tietoisesti riskiä kohtaukselle. Itse veikkaisin, että suurempi riski hedelmällisyydelle ovat itse epilepsialääkkeet, niinku aika moneen lääkkeen haittavaikutuksissa on ollu, koska jos ne alkoholin kanssa aiheuttaisi jonkin erityisen "koktailin", niin kylläpä lääkärit ois juomisen sitten varmasti kieltäneet kokonaan....ainakin oletettavasti...?!

    • Anna mennä vaan

      Mäkin olen lääkityksen kanssa juonut suuriakin määriä, eikä minulla ole se epilepsiaan vaikuttanut millään tavalla. Ja väittäisin, että lääkkeet alkoholi-yhdistelmä ei itsessään ole suoranaisesti haitallinen elimistölle. Se, miten alkoholi vaikuttaa epilepsiaan, riippuu ihan epileptikosta. Joillekin se aiheuttaa kohtauksia, minulle ei. Että jos et itse tunne, että nykyinen juomisesi haittaisi itse epilepsiaa, niin juo niin paljon kuin lystäät. Alkoholin käytöllä itsellään (terveellekin ihmiselle) on ne omat haittapuolensa, mutta epilepsian suhteen kannattaa mun mielestä kuunnella vain omaa kehoaan.
      Mutta kun juot, tärkein asia on muistaa ottaa ne lääkkeet. Siis myös illalla, ja itse otan sitten seuraavana aamuna mahdollisimman pian ne aamulääkkeet.

    • pitäisikö_rajoittaa

      Kiitos kommenteista! Jotenkin helpottavaa kuulla, että muitakin samanlaisia löytyy... Vaikkakin omat lääkemääräni ovat teihin verrattuna suuria.

      Niin kai se kuitenkin sitten menee, että omaa kehoa on vain kuunneltava ja ylipäätään alkoholin kanssa olisi hyvä muistaa että "kohtuus kaikessa".

      Koskaan en lääkkeitä ole jättänyt ottamatta alkoholin takia tai hankkinut sellaista krapulaa, että joutuisi oksentamaan.

      Krapulasta puheenollen... Eräs sairaanhoitajatuttuni vain mainitsi kerran, että DEPRAKINEA voidaan käyttää joskus myös VIEROITUSLÄÄKKEENÄ alkoholisteille krapulan hoitoon!! Jos tämä pitää oikeasti paikkansa, ei ihme ettei minulle tule kummempia krapuloita. Mutta ei myöskään kuulosta hyvältä, että Deprakinen tehot elimistössä menisivät minulla alkoholista vieroittamiseen...

    • näin..

      Kyllä on nyt sairaanhoitajatutullasi jäänyt selostus puolitiehen. Deprakine auttaa krapulassa siihen, ettei tule viinakramppeja ( ei ainakaan niin herkästi kuin muuten jos pitkää putkea aletaan katkoa), muuten se ei krapulaan auta.

    • pitäisikö_rajoittaa

      Okei, voi olla että ymmärsin väärin. Se oli lyhyt keskustelu. Kiitos täsmennyksestä. :)

    • tuulahdus89

      Itelläni on kielletty alkoholi kokonaan neurologin toimesta, kun kuulemma pahentaa epilepsiaa. Silloin harvoin sitten kun sen yhden siiderin otan seurauksena on hirveä päänsärky osaksi johtuen varmaan lääkkeistä ja osaksi tottumattomuudesta. Lääkityksenä trileptal 600mg x 3 ja keppra 250mg x 2

    • pitäisikö_rajoittaa

      Oho, se on sit vissiin aika yksilöllistä, miten elimistö reagoi...

    • Anna mennä vaan

      On mullakin siis Trileptal-annostus 1200mg x 2, että ei sitä ihan pieneksikään voi sanoa. Aikaisemmalla, Neurotol Slow:lla oli myös loppuvaiheessa aika reipas annostus (en muista enää). Myös sen kanssa alkoholin nauttimisella (paljollakin) ei tullut haittoja.
      Ja epilepsia sairautena kokonaisuudessaan on hirveän yksilöllinen. Varsinkin, että mikä altistaa kohtauksille. Tai miten elimistö reagoi lääkkeisiin. Musta lähtökohta on kuunnella omaa kehoaan, miten se reagoi eri tilanteissa. Ja toki eri ihmiset (myös terveet) reagoi alhoholiin itseensä ihan eri tavoilla. Esim. minä pystyn juomaan hyvinkin paljon (toleranssi). Joskus nuorena krapulaa ei tullut koskaan, mutta iän myötä se puoli on pahentunut.

      • Anna mennä vaan

        Niin joo, sellainen tuli mieleen, että jos epilepsialääkkeet aiheuttavat sivuvaikutuksia, alkoholi saattaa tietysti pahentaa niitä. Esim. jos lääkkeet väsyttävät, alkoholin vaikutuksen alaisena varmasti väsyttää sitten vielä enemmän. Tai minulla kesällä, helteisillä ilmoilla: Trileptal kun aiheuttaa mulle lievää hyponatremiaa (= liian alhainen Na-taso), alkoholi pahensi tätä puolta. Kun hikoilee ja lisäksi juo alkoholia, suolaa poistuu elimistöstä vielä enemmän. Kesällä krapulassa tuli normaalia enemmän huimailua aamulla ja piti suolaa nauttia enemmän.


    • näin täällä

      Mulla lääkityksenä Keppra 2x1000 mg, epilepsiaa reilu vuosi vasta takana. Itessäni huomaisin aika pian lääkkeen alottamisen jälkeen että parempi jättää juominen vähemmälle, huomasin että tulin kovempaan humalaan paljon pienemmästä määrästä alkoholia kun ennen. Ja ite humalatila on myös erilainen, jotenkin kontrolli katoaa enemmän ja seuraavana päivänä on muistamattomuutta, mitä ei ikinä ennen ollu vaikka rankemmalla kädellä oliskin ottanu.

      Kuten moni on sanonu, omaa kroppaa kuuntelemalla voi kaiketi aika pitkälti mennä. En usko että alkoholi vois jotenkin epi-lääkkeiden kanssa yhdessä aiheuttaa suurempaa haittaa hedelmällisyydelle tmv. kun mitä alkoholi ja lääkkeet yksistään aiheuttaa.

    • tyttö-ja-vasta-18

      Syön Tegretol Retardia 200mg aamuisin ja 300mg iltaisin kolmen kuukauden ajan kasvaimen poiston jälkeen. (Kavernooma, oikeassa aivolohkossa)
      Olen pidättäytynyt alkoholista täysin, mutta onhan se inhottavaa varsinkin kun täytyin vasta 18 ja juhlimaan pitäisi päästä. Toivon mukaan pääsen eroon lääkkeistä pian.
      Voiko siis epilepsia lääkkeiden kanssa käyttää alkoholia?
      Itselleni sanottiin, että ei kannata ottaa. No, ajattelin että en syö lääkettä kuin 3kk joten kestän sen ilman alkoholiakin.
      Onko kokemuksia tegretol retardin käytöstä ja alkoholista? :D

    • ponger31.

      Kyllä kroppa ja pää kertoo jos ei lääkkeet ja alkoholi sovi yhteen. Itse testailin hyvin varovasti lääkkeen (Neurotol Slow) aloitettuani miten 1-2 siiderin juominen onnistuu, ja koska siitä ei seurannut edes pieniä oireita, pystyin jatkossa ottamaan pari lisää. Ympäripäissään en ole ollut kuin muutaman kerran, ja krapulassa on kyllä huimannut aika pahasti ja kohtauksiakin on tullut. Joten.. kontrolloidusti juomista, lääkkeiden muistaminen ja riittävästi unta, niin ei omalla kohdalla ole ongelmia. Tämä on kuitenkin vain minulla ja osalla epileptikoista. Joillekin ei alkoholi sovellu lainkaan.

    • ....................

      Mulla eka lääke oli Neurotol Slow, jonka kanssa käytin alkoholia ihan "normaalisti". Mutta ensimmäiset kokeilut lääkkeen alkoholin kanssa tein varovasti. Vähän ensin ja vielä niin, että on joku paikalla seurailemassa. Ja Neurotolin kanssa (ja nykyään Trileptalin kanssa) olen ollut ihan "pierussakin", ilman mitään seurauksia - eli siis vaikutus on ollut sama kuin ilman lääkkeitäkin. Eli tämä on yksilöllistä ja tavallaan omalla vastuulla. Ja muistaa ottaa ne iltalääkkeet ja syömiset jne. jne. Ainahan on tietysti varmempaa olla epilepsian kanssa kokonaan juomatta. Eikä kukaan lääkäri tietysti runsasta juomista suosittele kenellekään.

    • asdsad

      Mulla on lamictal 250 mg päivässä. Kerran on känni-illan jälkeisenä aamuna tullut kohtaus. Mutta joskus olen voinut juoda todella paljon, eikä ole mitään kohtaukseen viittaavaakaan tai huonoa oloa tullut. Joten ei oikein mitään logiikkaa ole.

    • umo3

      minulla lääkitys 3 kertaa päivässä,ollut noin 40 vuotta.käytän alkoholia kerta viikko
      ei ongelmia.

    • Nämä on vähän näitä tyyppikohtaisia juttuja.

      En ole koskaan herkistynyt kohtauksille alkoholilla. 2x600 menee Trileptalia ja 2x1500 Keppraa, voin juoda miten lystään.

    • epileptikko absoluti

      absolutisti oon. tosin muutenkin olisin. lääkkeenä trileptal

    • vihreäbanaani

      Absenor lääkitys minulla. 2 aamulla 2 illalla. Jos otan alkoholia otan aamulääkkeen normaalisti mutta iltalääkkeestä jätän surutta toisen tabletin pois. Hyvin toiminut tämä järjestely mulla. Joskus unohdin ottaa iltalääkkeet kokonaan ja aamulääke jäi pitkään nukkumisen takia todella myöhään joten sain sen seurauksena kohtaksen. Krapulaa en juurikaan saa vaikka kuinka kaatokunnossa olisin.

      • Tuossa olen kyllä tarkka aina. Otan lääkkeeni kuten olen tottunut. Vaikka istuisin baarissa, nappaan lääkkeet kaikki totuteltuun kellonaikaan. Otan vaan ison vesilasillisen siinä kohtaa. Tuo tekee senkin, että muistan huolehtia syöväni jotain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      422
      2948
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2266
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      343
      1939
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1883
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1737
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    7. 158
      1202
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1042
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe