0w-20

notkiat öljyt

0w-20 öljy suosituksena uusiin Toyotan bensa koneisiin,onko kokemuksia säästyykö bensaa ja onko talvella apua kylmä käynnistyksissä?
Itsellä ensimmäiseen huoltoon meno ja miettinyt laittaako ko.litkut vai perus öljyt? Hintaa muutama euro/litra enemmän kuin esim.5w-30 öljyllä.

54

3933

    Vastaukset

    • 0w-40 Mobil on varma valinta!

    • Moisesta öljystä en ole kuullutkaan.....

      .....pitää vissiin taas suunnata nettiin "opintomatkalle" :-)

    • Varmasti hyvää tavaraa toi 0w20 mutta kallista!
      Toyotan oma 82e/5l

      • 89€ oli vähä aikaa sit kaivokselan toyotalla.. Lukee made in sweden ja biltemassa oli 4l 0W20 39,90€
        Liekö samaa tavaraa


    • Mobil1 RF 5w50 on kaikista parasta öljyä. Miksi edes vaivautua miettimään muita.

      • Miten tuo 5w50 kura liittyy tähän keskusteluun??
        Taitaa takuu loppua jos 5w50 mopilaattia laitat koneeseen!


    • Mobil1 RF 5w50 on aivan liian jäykkää tavaraa nykyiselle valvematic moottorille. yläkerta rupee kalkattaan samantien ku välykset on niin pienet ettei toi litku mahdu niissä kulkemaan.

      Ohjekirjan suositus maksimissaan 5W30 mut paras suositus on tolle 0W20.

      Luokitusluokkana ku käyttää acea a5 öljyä niin ei voi mennä väärin. Mobil1 RF 5w50 ei tuota luokkaa täytä.

      • Ei öljyssä kannata säästellä,0w20 kun käyttää niin polttoainetta säästyy ja moottorista saa täyden tehon.


    • Miksi laittaa paksumpaa? Kato vaikka you tubesta vertailu 0w20 ja 0w40 öljyt pakkasessa niin näet miten juosevaa 0w20 on! Kylmässsä ainakin ihan ehdoton.

      • Sulla ei ole noiden lukujen merkityd tiedossa. Kylmässä ovat yhtä juoksevaa, kuumassa on 0w40 paksumpaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulla ei ole noiden lukujen merkityd tiedossa. Kylmässä ovat yhtä juoksevaa, kuumassa on 0w40 paksumpaa.

        Ei ole samaa. 0w-40 on paljon paksumpaa perusöljyä. Toki molemmat täyttää 0w luokituksen


    • Vanhempaan -06 vuoden 1.8 Avensikseen ovat laittaneet huollossa pari kertaa 0W-30:ä, kerran 5W-40:ä ja useammin 0W-40:ä. Nyt siinä on sitten 120tkm huolto edessä ja varmaankin 0W-40:ä laitetaan. Onkohan Liqui Moly:n öljyistä kellään kokemuksia?

      Niin ja eräs "merkitön" korjaamo suositteli tähän jotain Mobilin 5W-40 Longlife -öljyjä, mutta eihän Toyota tavallaan käytä semmoisia etenkin kun vaihtoväli on sen 15tkm!?

    • Morjens, kyllä Mobil on ykkönen, mutta niin kutsuttu TOYOTA öljy on valmistettu kyseisen autonvalmistajan ja Castrol öljyyhtiön yhteistyönä.. niin kumpi on parempi kun 15000 km välein vaihdellaan öljyjä

      • Miksi merkkihuollossa laittavat 0w-40 öljyä vaikka kirja suosittelee Toyota 0w-20 öljyä jota tiskilläkin esillä?


      • cpi kirjoitti:

        Miksi merkkihuollossa laittavat 0w-40 öljyä vaikka kirja suosittelee Toyota 0w-20 öljyä jota tiskilläkin esillä?

        Varmaan kate parempi kuin Toyotan omalla öljyllä?
        Kannattaa vaatia kun vie auton huoltoon että laittavat Toyota 0w-20 öljyn!


      • lasso l kirjoitti:

        Varmaan kate parempi kuin Toyotan omalla öljyllä?
        Kannattaa vaatia kun vie auton huoltoon että laittavat Toyota 0w-20 öljyn!

        Tuo on niin totta,kirjassa suositellaan 0w20 öljyä mutta huollon tiskillä kehutaan 5w-30 ei Toyota öljyä! Noh,sanoin että haluan kuitenkin Toyotan oman öljyn,kaveri ei puhunut mitään mutta kyllä ainakin laskussa oli pyytämäni öljylaatu!


      • lasso l kirjoitti:

        Varmaan kate parempi kuin Toyotan omalla öljyllä?
        Kannattaa vaatia kun vie auton huoltoon että laittavat Toyota 0w-20 öljyn!

        tuntuu Toyotan omalla brandillä myytävä 5-30:n olevan. Pysyy hyvin koneessa (D4D) eikä tarvitse lisätä, kuten aiemmin käyttämääni Mobilin 0-40 jota huolto mielellään huollossa käytti. Jos Castrolin valmistamaa, niin varmasti laafukasta ja sopivaa.


    • " Engine oil selection
      “Toyota Genuine Motor Oil” is used in your Toyota vehicle. Use
      Toyota approved “Toyota Genuine Motor Oil” or equivalent to satisfy
      the following grade and viscosity.
      Oil grade: ILSAC multigrade engine oil
      Recommended viscosity:
      1.8 L 4-cylinder (2ZR-FE) engine
      SAE 0W-20
      SAE 0W-20 is the best choice for
      good fuel economy and good
      starting in cold weather.
      The 0W portion of the oil viscosity rating indicates the characteristic of the
      oil which allows cold startability. Oils with a lower value before the W allow
      for easier starting of the engine in cold weather.
      473
      Outside temperature
      If SAE 0W-20 is not available,
      SAE 5W-20 oil may be used.
      However, it must be replaced
      with SAE 0W-20 at the next oil
      change.

      The 20 in 0W-20 indicates the oil viscosity when the oil is at its operating
      temperature. An oil with a higher viscosity may be better suited if the vehi-
      cle is operated at high speeds, or under extreme load conditions."

      Suora lainaus omistajan oppaasta.
      0W-20 ja ellei sitä ole saatavilla voi lisätä 5W-20, seuraavassa öljynvaihdossa tarttis kuitenkin laittaa taas 0W20.
      Itse tulkitsen tämän niin että kylmäpään TARTTEE OLLA NOLLA.
      Lopuiksi Toyota kuitenkin ilmoittaa että moottoreita joita käytetään suurella nopeudella ja raskaissa olosuhteissa SAATTAA suurempi viskositeetti olla parempi.

      Itse tulkitsen tämän niin että 0W-40 olis ihan passelia tavaraa jos meinaa niitä tehoja vähän käytellä, ennen ku laittaisin varmistaisin kyllä jostain saako sinne varmasti laittaa paksummat öljyt, käyttöohjeen SAATTAA sanamuoto on sen verran leväperäinen.
      Sen verran olen kyllä vanhan liiton mies että kierroksia en kyllä nostelisi juurikaan yli 3000rpm jos tommoset 0W-20 ompelukoneöljyt on moottorissa, ennemmin pikkusen bensankulutusta ku kulunut moottori.

      • Miten tuo moottorin kierroksien antaminen littyy matalaan viskositeettiin? Onhan tehokkaissa Subaruissa ja Hondissakin 0w-20 öljysuositus!


      • subru kirjoitti:

        Miten tuo moottorin kierroksien antaminen littyy matalaan viskositeettiin? Onhan tehokkaissa Subaruissa ja Hondissakin 0w-20 öljysuositus!

        "An oil with a higher viscosity may be better suited if the vehi-
        cle is operated at high speeds, or under extreme load conditions"

        Suomennetaas tämä nyt oikein sanasta sanaan. Puhe on siis kuumapään viskositeetista ja siinä sanotaan näin:
        Suurempi viskositeettinen öljy saattaa soveltua paremmin jos ajoneuvoa ajetaan suurella nopeudella tai rajuissa käyttöolosuhteissa.

        Kaikkien oppien mukaan paksumpi öljykalvo kestää enemmän eikä metalli ala hieromaan metallia vaikka moottoria käytettäisiin suurella teholla, mitä korkeaviritteisempi moottori yleensä sitä paksumpi öljy. Luulen että Toyotan nykyinen suositus perustuu täysin normaaleilla kierroksilla ajamiseen, siinä varmasti 0W-20 on ihan sopiva. Väittäisin että nämä uudet ohuet öljyt on ihan täysin tämän hiilidioksidigrammojen nussimista, moottorin kulumisen kustannuksella. Jos joku alan mies pystyy muuta todistamaan olen valmis muuttamaan mielipiteeni.

        Koskee myös Hondia ja Subaruja.


    • Vuoden 2008 2.2 Dieseliin laittavat minulle ainakin Mobilin 0w-40 New Life tavaraa ja menee huoltovälin noin desin parin kulutuksella. On vähentynyt nyt kun ajettu se sata tuhatta sillä aikaisemmin laski lähes alarajaan 15tkm aikana.

      Kaverille laittaneet vastaavaan toisessa merkkihuollossa 5w-30 tavaraa.

      • Saako 0W-20 öljyä ostettua muualta kuin Toyota liikkeestä? Yli 80e pyytävät 5l purkista!


      • gallista on kirjoitti:

        Saako 0W-20 öljyä ostettua muualta kuin Toyota liikkeestä? Yli 80e pyytävät 5l purkista!

        Motonetissa on Mobil 1 0W-20 öljyä myynnissä, tosin vain litran purkeissa ja on aika arvokasta sielläkin...


    • eli sulla ensimmäinen 1000km huolto, ns ensihuolto? Laita mitä paskaa tahansa, ei se siitä parane ja kohta pukkaa jo välihuolto vai olko ensin öljyhuolto.

      • En tiedä miten takaisinkutsu littyy öljyvalintaan mutta meitähän on moneksi!
        Noh,asiaan,kyllä 0W-20 öljy on varmasti hyvä nykymoottoreihin ja ainakin talvella käynnistykset helppoja ja varmasti säästää niin moottoria kuin polttoainettakin.


      • this is köle kirjoitti:

        En tiedä miten takaisinkutsu littyy öljyvalintaan mutta meitähän on moneksi!
        Noh,asiaan,kyllä 0W-20 öljy on varmasti hyvä nykymoottoreihin ja ainakin talvella käynnistykset helppoja ja varmasti säästää niin moottoria kuin polttoainettakin.

        Onko kukaan testannut Toyotassaan minkä verran polttoaineen kulutus muuttuu esim.0w-20 vs 0w-40 öljyjä käytettäessä?


    • Ajotietokoneen mukaan 0.3l nousi kulutus.

      • Sanoisin 0.1-0.15 L on mahdollinen ero eli ei kannata riskeerata jos haluaa myös käyttää auton tehoja ei muuta ku 0w 40 koneeseen


      • prm 5000 kirjoitti:

        Sanoisin 0.1-0.15 L on mahdollinen ero eli ei kannata riskeerata jos haluaa myös käyttää auton tehoja ei muuta ku 0w 40 koneeseen

        Miten perustelet moisen? Ralliautoissakin 0w20 käytössä ja kyllä niistä tehot irti otetaan!


    • Ongelma 0w20 öljyn kanssa on se, että kone syö sitä herkästi eli jos 0w40 öljyä ei kulu, niin tätä 0w20 litkua kyllä kuluttaa jo alle 100 tkm ajettu Verso.

      • Ei kuluta minun Verso ollenkaan. 120tkm ajettu. 0w-20 on ollut aina käytössä. Ostan ulkomailta edullisesti Mitsun 0w-20 öljyä (alle 40e 4L).


    • Vähän ihmetyttää noin ohuiden öljyjen suositukset. En ainakaan laittais vanhempiin autoihin, ja mielestäni suomen talviin riittää hyvin 5w- öljyt. ja sitten nuo Mobilin ja monen muunkin valmistamat öljyt ei ole enää synteettisiä, vaan hydrokrakattuja mineraaliöljyjä, joita suomessa saa kutsua synteettisiksi.

    • Jos muutaman kerran vuodessa vaihtaa öljyt, kun vaan laittaa suositusten mukaista. Kaikkein kalleinta ei kannata laittaa ja Mobil öljyt on kalliita, siinä kuluttaa vaan lompakkoa.

      • No minusta juuri toisinpäin, siis kalliimmat öljyt yleensä parempia, jotka kuluttaa vähemmän moottoria.


    • Toyotan huollot käyttävät eri öljyjä riippuen siitä minkä kanssa ko. toyota-liike on saanut parhaan sopimuksen. (esim. Mobil tai castrol) Ja tämä perusteella eri huollot saattavat käyttää eri öljyjä.

    • Olen huomannut saman asian toyota-huollosta. Huolto käyttää sitä öljyä mistä saavat mittarit parhaalla sopimuksella. Käyttävätkö muutkin auto-merkit kuin toyota öljyjä näin?

    • 0w-20 Toyota Advanced Fuel Economy öljyä netistä noin 70euroa 20 ltr kanisteri, toimituskuluineen. Saksasta tulee.

      • Mistä kaupasta?


    • Miten öljy rintamalla menee, oli tullut Tokmannille Eurol EVOLENCE 0W-20 Fully synthetic öljyä.
      Onko kokemusta tuosta öljystä? Viiden litran kannu vajaa neljä kymppiä.

    • Toyo huollosta saa oikeaa ja laadukasta öljyä, käyhän siellä ettei kone posahda paskaksi pakkasella!

    • Vastaus öljyyn löytyy motonetista ja useista varaosaliikkeistä. Öljy on nimeltään COMMA 0-20 .myös hybridiin. Kotoisin Britaniasta

    • Mielenkiintoista! Minä vaihdatan öljyt liikkeessä ja luotan että laittavat parhaat synteettiset.
      Itsellä ei tule kylmäkäynnistyksiä lähes ollenkaan vuodessa, auto on aina johdon päässä ja sisällä on kytkin jolla laitan lämmityksen päälle pari tuntia ennen. Melkein, minulle onkin tärkeämpää, että öljy pelaa kesäkuumalla ohituksissa jolloin kierrokset nostan korkealle
      Väärennettyä öljyä on myyty suomalaisissa ketjuissakin ja ulkomailta en uskaltaisi tilata missään tapauksessa öljyä autooni. Aika kallis paukku tulee jos kone leikkaa kiinni väärennetyn öljyn takia.

      Tuoteväärennökset ovat iso ongelma ja vai ammattilainen voi erottaa aidon ja väärennyksen toisistaan. Aito tavara maksaa lähes joka paikassa saman hinnan. Omalla alallani olen törmännyt tuoteväärennöksiin ja ovat olleet hämmästyttävän samanlaisia pakkausta ja sisälappuja myöten.

      Muistaakseni öljynvaihto + suodatin maksoi viimeksi jotain 69€ ja toista vuotta menee vähillä ajoillani. Tylsäähän tämä on mutta säästöt taitaa olla helpompi kerätä muualta :)

    • Toyotan huolto vaihtaa öljyt edullisesti tarvittaessa, asiaa ei tarvitse miettiä.
      Juoskaa halpojen öljyjen perässä, niitähän te aina etsitte, vaikka autoilun kustannuksissa sillä ei ole mitään merkitystä.

    • Ylivieskasta kärkkäiseltä 50€ paikkeilla toyotan oma öljy 0-20 5l astia. Varmaan kaikki kärkkäinen liikkeet myy tolla hinnalla. Saa myös tilata.

    • Eurol 0w-20 Tokmannilta 5ltr 25 e. Yarikseen sopii.

      • Tuollaista kuraa en laittaisi edes polkupyörän ketjuihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaista kuraa en laittaisi edes polkupyörän ketjuihin.

        Eihän Toyota niitä öljyjään itse valmista. Ostavat mistä halvimmalla saavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän Toyota niitä öljyjään itse valmista. Ostavat mistä halvimmalla saavat.

        Ei Toyota osta vaan Toyotan omistaja. Omistajana olen Commaa käyttänyt ja Toyotan "omaa" öljyä. Takuuaikana monimerkkihuolto oli laittanut Mobilaatia. Manuaalin mukaan pitäisi käyttää 0-20 öljyä. Kaikki kuitenkin ovat toimineet niinkuin pitää, eikä öljyä kulu. Pinta on melkein ylärajassa vaihdettaessakin. Kyllä Mobil on huippuöly, ei mitään ongelmia koskaan. En tiedä saako sitä Viskositeetiltaan 0-20 litkuna?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän Toyota niitä öljyjään itse valmista. Ostavat mistä halvimmalla saavat.

        Ei Toyota osta vaan Toyotan omistaja. Omistajana olen Commaa käyttänyt ja Toyotan "omaa" öljyä. Takuuaikana monimerkkihuolto oli laittanut Mobilaatia. Manuaalin mukaan pitäisi käyttää 0-20 öljyä. Kaikki kuitenkin ovat toimineet niinkuin pitää, eikä öljyä kulu. Pinta on melkein ylärajassa vaihdettaessakin. Kyllä Mobil on huippuöly, ei mitään ongelmia koskaan. En tiedä saako sitä Viskositeetiltaan 0-20 litkuna?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei Toyota osta vaan Toyotan omistaja. Omistajana olen Commaa käyttänyt ja Toyotan "omaa" öljyä. Takuuaikana monimerkkihuolto oli laittanut Mobilaatia. Manuaalin mukaan pitäisi käyttää 0-20 öljyä. Kaikki kuitenkin ovat toimineet niinkuin pitää, eikä öljyä kulu. Pinta on melkein ylärajassa vaihdettaessakin. Kyllä Mobil on huippuöly, ei mitään ongelmia koskaan. En tiedä saako sitä Viskositeetiltaan 0-20 litkuna?

        Kyllä saa. Motonetissa hinta 15.90 l.


    • moro!! mobilia se olla pitää.

      terv.öljyasiantuntija

    • Sen verran öljyistä, kun viimeksi käytin eukon auton huollossa ja kyselin Castrolin öljystä missä olis jotain lisäaineita, että onko muka niiiiin paljon parempaa ja suojaavampaa (ja on kalliimpaa) kuin Mobilin 5W-30 mitä on laitettu joka kerralla. Korjaamopäällikkö meinasi, että ne lisäaineet haihtuu pois kun kone lämpii
      ja sit ne öljyt on ihan samaa perusöljyä niinku toi Mobil. Ei oo tarvinnut lisäillä ja vaihtovälillä laskee sen muutaman millin tikussa raja. Mun mielestä öljynvaihto on sen verran halpa henkivakuutus moottorille, että vaihdan/vaihdatan öljyt n. 12 000 km välein.

      • Täällä jäbät puhuu vain viskositeetista.
        Yhtä tärkeä on luokitus. Kannattaa tarkastaa ensin mitä luokitusta vaaditaan.
        Eikä lisäaineet sieltä hetkessä minnekään katoa.


    • Kalliit huippuöljyt eivät ole juurikaan sen parempia,samasta tehtaasta tulee moni merkki vain tarra ja kanisteri muuttuu, maksettu lisähinta ei ole hyödyn väärin, maksaa vain mainonnasta ja imagosta.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisahan sen aloitti - pettämisen

      Tässä se nähtiin. Maisa petti Jaria JO viikko kihlajaisten jälkeen. Ai ai mikä tytsy. https://www.is.fi/ralli/art-2000006654320.html Ota ja lue totuus
      226
      5340
    2. Opettaja koulutus uusittava välittömästi. Ei vastaa tätä päivää.

      Kun näiden kiusaamisten ja tunnilla häiriköinti tapausten määrä näyttää vain lisääntyvän ja pahentuvan on opettajakoulutusta pakko muuttaa. Kolme asi
      Maailman menoa
      548
      4045
    3. Linnan juhlat on peruttu!

      Ne järjestetään toisella tavalla: https://yle.fi/uutiset/3-11568594
      Maailman menoa
      379
      1706