kilpirauhas tulehdus

maija

itselläni oli noin vuosi sitten subakuutti tyreodiitti,-tai sinnepäin... oireet oli tosi inhottavia,kaulakipuja,hammassärkyä,korvakipuja... tuntui että terkkarilääkärikään eioikein tiennyt mikä siinä oli... sitten todettiin struuma, biobsia otettiin-ei mitään.
terkkarilääkäri määräsi tulehdukseen kolmenpäivän kortisoonikuurin-menin senjälkeen yksityiselle-sain vajaa 2 kuukauden kuurin... oireet loppuivat oikeastaan kokonaan vasta vajaa vuoden kuluttua. kokemus oli kaikin puolin hyvin ahdistava ja pelottava kun kivut ja tuntemukse5t kesti niin kauan, onko kellään samanlaisia kokkemuksia?

52

66574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saman kokenut

      Mulla oli myös kilpirauhasen tulehdus. Kauan kärsin jatkuvasta kuumeilun tunteesta ja nivelsärystä. Lämpöä oli 37,4 noin. Antibiootteja määrättiin monesti,oireet ei kadonnu. Lopulta otettiin näytepala kilpirauhasesta joka paljasti tulehduksen. 1½kk sairaslomaa ja oireet oli jo ennen sitä kadonneet.

      • mie

        mulla todettiin kans kilpirauhasen tulehdus keväällä, samalla kun löytyi kasvain eli struuma. nielemisvaikeuksia ja särkyä kaulassa ja paljon kaikenlaisia oireita...mitkä nyt sitten kuuluu siihen tulehdukseen ..otapa siitä selvä !sanottiin että lääkkeitä siihen ei ole ja että oireet voi kestää yli vuodenkin, ei mitään jatko kontrollia eikä sairaslomia, kivut kuuluu kuulemma asiaan.joten kärsi vaikka loppuikäs se on normaalia....


      • pima

        minkälaisen lääkityksen sait jäikö mitään rappioita


      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • pima

      hei maija mulla on täsmälleen samat oireet alkoivat ihan yht äkkiä mutta mulla turposi kilpirauhanen ja on niin kipeä ettei pysty kunnolla nielemään koko oikea puoli päästä on arka ja hampaita pakottaa myös korvaa sain tänään kahden kuukauden kortisooni kuurin ja viikon loman oli mukava kuulla ettäoireet ovat samat

      • matyy

        HEIPPA!
        oireet alkoivat mulla kurkkukivulla. Päätä alkoi särkeä, nivelet kipeät, kämmeniä ja jalkapohjia kuumotti ja sattui. Sitten alkoi kurkkuun saattuu niin ettei kunnolla voinut nielaista. Kaulan alueelle, korvaan ja niskaan sattui aina kun nielaisi. Ei kiva tauti. Lääkettä en saanu vielä mitään kun raskaana niin mitä liekkään sit saan....


    • hellus

      mulla kans, toista kertaa, ei ole arka, tulehdusarvot normaalit, nyt kortisoni 20mg viikko, sit 15mg viikko, 10 ja 5 . kauheimmat kivut hävis parissa päivässä, mutta toispuoleinen päänsärky, takahammasärky ja korvasärky vielä jäi, ja välillä ihan niinku olis kurkku kipee tuolta alempaa, ja joskus iltasin painaa/"kuristaa" mulla monikyhmystruuma, neulanäytteet otettu,-ei mitään. kilppariarvot aina ollu rajojen sisäpuolella. ei kuumetta, eikä kaula ole kosketusarka. tämä on jotenkin ahdistava ja välillä pelottavakin juttu... mutta menkää ihmeessä suoraan yksityiselle endokrinologille, koska toi on semmonen juttu, että ei siitä terkkarilääkärit mitään tajua, mullekin tarjottiin ekalla kerralla terkkarista viikon kortisoniokuuria, ja sit kun lopuksi menin yksityiselle proffalle, niin se oli ihan kiukkunen, että näihin pitää aina olla tosi pitkät kuurit! meni kyllä luotto omaan terveyskeskus lääkäriin.

    • .............

      Hmm, minulla varmaan oli jokin kilpirauhasen tulehdus muutama vuosi sitten. Oli lämpöilyä, kaulassa kipeä kohta, sattui esim. päätä kääntäessä ja niellessä, lisäksi toispuoleista kaula- ja korvakipua johon jouduin syömään särkylääkkeitä. Veriarvot olivat ilmeisesti normaalit ja kaula myös ultrattiin. Kyllä se sitten meni ohi, mutta mitään lääkettä en siis saanut, Nyt taas kaulassa kipuja, on ollut väsymystä ja lievää lämpöilyä..Pitääkö sitten yksityiselle mennä..

    • hukasx

      Olen hukassa niinkuin tekin

    • raskaselämä

      no minulla on tämä sitten jospa huomenna ottavat tosissaan läääärissä kun eivät 2 kertaa mitään edes tutkineet vaan kuurin antoivat.

    • Hulluksi leimattu

      Täällä samaa, vasemmalla puolen kaulaa "aatamin omenan" tienoilla patti, tuntuu nielessä, säteilee korvaan ja hampaisiin. Kilpirauhas verikoe ok, hampaat rtg eilen josta ootan tuloksia.. MUTTA terveyskeskus lääkärit ei vaan ota tosissaan mun vaivoja.. Rytmihäiriöitä, tois puoleista päänsärkyy, ja liuta mieliala oireita.

      • mariiaa75

        Hei

        Mulla ihan sama asia tapahtui noin 15 vuotta sitten. Kannattaa ehdottomasti mennä erikoislääkärille. Kokeissa voi mitata vasta-aineet, joka kertoo tulehduksesta ja ne kannattaa ottaa uudestaan. Ahdistavaa aikaa ja kestää toista vuotta.

        Terv. Maaria


    • Sattuu

      Minulla juuri aineskin toinen tulehdus menossa, ensimmäinen tiedostettu oli noin vuosi sitten. Alkoi jälleen parin tunnin aikana, kurkku tosi kipeä ja ääni lähti jälleen. Vuosi sitten ääni oli poissa 3 viikkoa, sairasloma 1kk koska olen asiakaspalvelutöissä. Silloin söin pitkän kortisoonikuurin. Huomenna menen verikokeisiin ja eiköhän se taas ole kortisoonin paikka.

    • teellllaaaarrr

      MInulla oli tulehdus, itse hoidin sen ruokavaliolla. TUlehdusarvot oli yli 900. Elävällä ravinnolla olin eikä mitään makeaa kärsinyt syödä, ei edes omenaa. Ts sokerit, kuivahedeltmät, hedelmät ja hunaja yms pois, samoin gluteeni viljat, maitotuotteet, eläinproteiinit... Elävä ravinto vei heti oireet pois, mutta jos vaan erehty jotain sopimatonta syömään niin varmasti tuli oireita. Tuo tulehdus oli sen verran raju että oireetkin oli sen mukaisia. Huimas, korvat oli kipeät, näkö heikkeni kohtaustyyppisesti, vasen puoli puutui, puhe sammalsi,paniikkikohtauksia, tukehtumisen tunnetta, kaikki liikkeet piti tehdä hidastetusti kun pää ei pysynyt perässä jne. Toki oireita pahensi aivokuvat joissa käytettiin varjoainetta (sitä ei koskaan sais käyttää jos kilpirauhanen oireilee mutta tuossa vaiheessa ei ollut vielä selvillä mitä sairastan). Itse epäilin etttä minulla on ms tauti ja otettiin selkäydinnestenäyte josta tule se vimmattu jälkipäänsärky. Sitten veripaikkaan ja kun tuosta tuli tulokset oli eka kommentti että tämä selkäydinnestenäyte pitäis ottaa uudelleen kun tämä on selvästi vähän epäonnistunut. En todellakaan lähtenyt enää yhteenkään tutkimukseen. TUosta kokeesta kuitenkin tuli ilmi että kilpirauhasarvo oli kohollaan ja ehdotettiin vajaatoimintaa. Otettiin kaikki mahd arvot ja siitä selvis että tulehdusarvo oli hvästi kohollan. Tuohon mennessä olin puoli vuotta rampannut tutkimuksissa. Joka kerta eri lääkäri ja eri hoitaja ja aina piti selittää alusta asti koko stoori. Ja kun menin vielä sanomaan että sillä mitä syön on todella paljon vaikutusta oireiluun niin sillon tietenkin katottiin kieroon että mikä hörhö tuo on. Sain tarpeeksi läkäreistä ja tutkimuksista. Röntgenissä myöhemmin ultrattiin kun halusin tietää onko tulehdusta vielä jäljellä kilpirauhasessa. Röntgen lääkäri meinas että oireiden perusteella jotain muutakin täytyi olla kuin vain tuo tulehdus, koska hänen mielestä pelkkä tulehdus ei selittänyt kaikkia oireita. Aloin hoitaa itseäni ruokavaliolla ja erilaisilla vaihtoehto hoidoilla kuten akupunktio ja hermoratahieronta. Sain itseni todella hyvään kuntoon. Nyt olen kokeillut "tavallista" ruokaa enemmän ja ei ole enää olo niin priima joten palaan mieluusti ruotuun. TUtkitutin myös suoliston koska olin sitä mieltä että se pitkäaikainen vatsaoireilu liittyi tähän kilpirauhasvaivaan. Funktionaalisen läketieteen kautta tein laajan ruuansulatus analyysin ja todettiin että minulla on suolistoloisia, mikroskooppisen pieniä "ameeboja" Dientamoeba fragilis ja Blastocystis hominis. Ja lisäksi suolistohiivan liikakasvua. Ja hyviä bakteereita tosi vähän. Aloin käyttää säännöllisesti maitohappobakteereja. Nyt kunhan saan imetyksen lopetettua (sain vauvan tuossa kaiken kaaoksen keskellä) on tarkoitus käyttää ensin bioresonanssista saadut tipat ja läääkkeet loisten häätöön ja jos eivät auta niin sitten antibiootit jotka lääkäri kirjoitti. Mun kokemus on että lääkärit osaa tosi huonosti auttaa joten "be your own doctor". Etsikää netistä tietoa! "Ruoka olkooon lääkkeesi..." sanoi jo Hippocrates aikanaa. Mutta lääkärit muistavat vain loppupätkän tuosta joka kuuluu "...ja lääke ruokaasi". Mutta Hippocrateen lääkehän oli ja on edelleen ruoka

    • Julia 26

      Moikka. Olen 26 vuotias nainen. Mulla todettiin subakuutti kilpirauhastulehdus elokuun lopulla. Itse menin myös ensimmäiseksi omaan terveyskeskukseen, jossa epäilys kilpirauhastulehduksesta osoittautui aiheelliseksi. He ottivat ensin tulehdusarvot ja sen lisäksi katsoivat struumaan ja kilpirauhasarvot. Itse sain ihan hyvää hoitoa terveyskeskusesta, mutta halusi kuitenkin, että koko juttu tutkitaan läpikotaisin. Minulla on ollut jo vuosia epämääräisiä oireita (esim. sydämen tykytystä ja silmien kuivumista) mitkä voisivat viitata kilpirauhashäiriöön... Tästä johtuen varasin ajan yksityiselle sisätautilääkärille (Raili Kauppinen, Mehiläinen) joka otti kokeet esim Basedowin taudista. Sain yksityisellä todella hyvää hoitoa, mutta kyllähän se tietysti maksaa. Minulla on vielä kortisonilääkitys käynnissä ja se on kestänyt jo melkein kaksi kuukautta. Oli pakko tulla netistä lukemaan, kun alkoi vähän ahdistaa, että onko ihan normaalia, että näitä oireita on näin pitkään... Vaikka nää oireet (pieni lämpö, kipu kaulalla, sydämen tykytys) ovatkin inhottavia, niin on mukava kuulla, että se on kuitenkin ihan normaalia, jos tästä kärsii... Tsemppiä kaikille tän kanssa painiskeleville :) Inhottavaahan tää on, mutta onneksi ei kuitenkaan hengen vaarallista!

      • kilpparikonna

        Täällä samanmoisia ongelmia :/ Nyt neljä kuukautta ollut kurkku kipeä tuolta kilpirauhasen korkeudelta, kuristava tunne ja välillä kipu säteilee ylemmäskin. Kaikinpuolin erittäin veemäiset oireet. Ekalla tervekeskus käynnillä lääkäri määräs refluksilääkkeet sen kummemmin tutkimatta. Söin niitä kaks kuukautta eikä mitään vaikutusta mihinkään. Aina välillä yritin saada uutta aikaa lääkärille, koska puhetyön tekeminen kurkku hellänä on aika tuskasta, mutta hoitajat puhelimessa toitottivat vihaisesti, että sulla on vaan flunssa...usean kuukauden flunssa??! No sitten viimein sain ajan kun kerroin että kyseessä saattais olla joku kilpirauhaseen liittyvä. Eli itse diagnosoin itseni. Lääkärin naama venähti ja heti lähti lähetteet ultraääneen ja verikokeisiin. Verikokeissa ei mitään poikkeavaa kuulemma, ultrassa kilpirauhanen ei näytä normaalilta, mutta ei vakavaltakaan eikä tulehtuneelta. Diagnoosi siis kilpirauhastulehduksen jälkioireet, eli tulehdus vissiin ollut ja mennyt ja nyt sitten kärsitään jälkikivuista. Ja mitään ei voi kuulemma tehdä eikä lääkitä. Ainoastaan olla kärsivällinen ja syödä särkylääkkeitä. Ja voi kestää kuukausia kivut. Huoh. Ei kai auta kuin kestää.


    • kipuliisa

      Sain kilpirauhastulehduksen infulenssan jälkitautina. Heräsin eäänä aamuna tunteeseen kuin joku kuristaisi kurkusta. Leuat oli myös kummallisen kipeät. Ei tullut lääkärillekkään heti mieleen mikä on vaivana ja jatkoi vain sairaslomaa pitkittyneenä infulenssana. Vaiva kuitenkin vain paheni ja tuli sydänoireita tiheälyöntisyyttä. Silloin lääkäri hoksas kokeilla kilpirauhasen kohdasta ja turvoksissahan se oli. Verikoe vahvisti epäilykset. Sain kortisoonia laskevina annoksina, mutta sitkeessä on mokoma. Nyt on kaks viikkoa jo podettu ja erittäin huono olo on edelleenkin. Aamupäivät on suhtkoht hyvät, mutta iltaa kohden rytmihäiriöt ja kuristus pahenee.
      Hiukan pelottaa, että onko tämä nyt viimeinen kevät?

      • nainen 46

        Menin lääkäriin korvasäryn vuoksi. Lisäksi toinen puoli kaulasta ja kurkku kipeä(sellainen outo syvä kipu ja nieleminen teki kipeää). Lääkäri totesi ko alueet terveiksi ,mutta pikaserppi osoitti tulehdusarvojen olevan koholla. Lisäksi illalla nousi aina kuume 38,5! Kilpirauhaskokeet ja ultra varmistivat tulehdukset. Alkoi 7 viikkoa kestävä kortisonikuuri: 1. viikolla 40 mg, 2.viikolla 30 mg jne. Olo on kiukkuinen, masentava, inhottava...hikeä puskee, sydän hakkaa ja liikunnan harrastajana lääkäri kielsi kuntosalit ja juoksut! Hieman pelottaa tuleva, puhkeaako jokin mielialasairaus!!! Mahansuojalääke ja kortisoni tekee olon turpeaksi ja pöhöksi. Inhottavaa!
        Kuuri jatkuu, odotellaan, mitä tuleman pitää!


    • olo vaihtelee

      Mistähän johtuu, että aamupäivisin on suht koht hyvä olo, mutta iltaa kohden kurkkua kuristaa ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa? Siis minulla on tuo subakuutti myös ja saan siihen kortisonia.

      • saman kokenut

        Kortisoni tekee sydämentykytystä ja nostaa samalla hurjasti verenpainetta.


    • MInäVain__

      Vanha ketju, mutta vastaanpa silti.

      Mulla pullottaa kaulassa ilmeisesti kilpirauhanen oikealla puolella. Kaikki seuraavat mainitsemani oireet ovat alkaneet samaan aikaan ja niitä on nyt esiintynyt n. vuoden ajan. Kaikki oireet oikealla puolella päätä.

      -Huimauskohtaukset (hyvälaatuinen asentohuimaus)
      -Puhjennut (muttei vielä ulos kokonaan tullut) viisaudenhammas
      -Korvakivut
      -Leukanivelen kivut
      -Paineen tunne/pistävä kipu kilpirauhasessa n 10 sekunnin ajan silloin tällöin
      -Kireyttä posken/leukanivelen lihaksessa (hammaslääkäri tunnusteli)

      Samaisella puolella naamaa minulla kasvaa enemmän karvaa ja huomattavasti nopeammin kuin vasemmalla.

    • sarihanne

      Sattumalta löysin tämän ketjun, kun ensin lehdessä törmäsin kilpirauhastulehduksen oireisiin. Ja samoja löytyy itseltäni:
      - leukaperän kipu alkoi n. 8 kk sitten, jolloin yhdistin sen aikaisemminkin olleisiin niska ja hartia kipuihin
      - kipu levisi oik. alaleukaan ja oli välillä, päivittäin useita kertoja kovaa, otin buranaa 3-5 / pv
      - menin toiveikkaana hammaslääkäriin, joka ei oikein löytänyt alaleuasta kivun aiheuttajaa, mutta ryhtyi juurihoitamaan yläleuan hammasta.. ei auttanut
      - oli pakko mennä päivystyksessä hammaslääkäriin kun kipu oli kova alaleuan/kaulan alueella.. hammaslääkäri poisti viisaudenhampaan
      - kivut jatkuivat parisen viikkoa ja ammottava hampaan kolo oli arka, mutta sitten alkoi helpottamaan ja huokaisin että se siitä alkaisi paranemaan
      - toisena oireena on ollut hengenahdistus, jota yhdistin nuoruuden astmaoireisiin, menin lääkäriin, tein puhallukset, sain flixotide-lääkityksen..
      - lisäksi suolisto-oireita ajoittain, lisäksi väsynyt ja ärtynyt olo
      - nyt kun on kulunut 8 kk on suun limakalvot arat, kaulalla pahkura, parina päivänä korvaoireita nielemisen yhteydessä, ruuat ja juomat maistuvat jotenkin kitkeriltä kaikki
      - ja ärsyttää kun kieli hakeutuu poisotetun hampaan koloon jatkuvasti!

      Eli jotenkin tuntuis oireet sopivan tähän.. Meneekö ohi itsestään, kun näinkin kauan on mennyt? Auttaisikohan pelkkä ruokavaliohoito ilman kortisonia??

      • Raivostuttaa

        Minulla edellä mainitsemasi oireet kestivät n vuoden. En saanut mitään lääkettä.
        Kehitettiin vain psykiatrin luo. Palasi uudelleen vuoden kuluttua tauti ja meni pois,tuli taas uudelleen.


      • hesuka
        Raivostuttaa kirjoitti:

        Minulla edellä mainitsemasi oireet kestivät n vuoden. En saanut mitään lääkettä.
        Kehitettiin vain psykiatrin luo. Palasi uudelleen vuoden kuluttua tauti ja meni pois,tuli taas uudelleen.

        Tämä on hyvä keskustelu, johon törmäsin vasta sattumalta ja on kuulkaa luettu ja googlattu kilpparists paljon. Itselläni on ties mitä oireita. Oireet alkoivat lihasnykinöillä, sitten tuli heikko olo saunassa, seuraavaksi vasemman puolen kaulalihas porotti ja sen jälkeen kaulan etumus, kunnes nousi äänihuuliin, kurkkuun, leukaan ja korviinkin. Välillä pahinta on ollut, kun on tuntunut, ettei saa nieltyä tai että sylkeä valuu ja valuu. Testeissä käyty ja kilppariarvot viitealueilla. Tänään kävin lisäkokeissa... Saa nähdä, mutta jos mitään ei löydy testeissä, aion kokeilla isännän kortisonitablettien omatoimista syömistä...


      • Käy endolla
        hesuka kirjoitti:

        Tämä on hyvä keskustelu, johon törmäsin vasta sattumalta ja on kuulkaa luettu ja googlattu kilpparists paljon. Itselläni on ties mitä oireita. Oireet alkoivat lihasnykinöillä, sitten tuli heikko olo saunassa, seuraavaksi vasemman puolen kaulalihas porotti ja sen jälkeen kaulan etumus, kunnes nousi äänihuuliin, kurkkuun, leukaan ja korviinkin. Välillä pahinta on ollut, kun on tuntunut, ettei saa nieltyä tai että sylkeä valuu ja valuu. Testeissä käyty ja kilppariarvot viitealueilla. Tänään kävin lisäkokeissa... Saa nähdä, mutta jos mitään ei löydy testeissä, aion kokeilla isännän kortisonitablettien omatoimista syömistä...

        Jos kävit arvauskeskuksessa, en ihmettele lääkärin asennetta. Endokrinologi on oikea lääkäri. Struumassa minulla tehtiin jodihoito aikanaan. Vajaatoiminnassa puolestaan lääkitys on yleisin keino.

        Se, että testit ovat viitearvoissa, ei kerro lääkitystarpeesta. Minulla T4V on aina ollut viitearvoissa, mutta endokrinologilta sain siitä huolimatta lääkityksen erittäin voimakkaiden oireiden vaikutuksesta.


      • NAINEN -77
        Käy endolla kirjoitti:

        Jos kävit arvauskeskuksessa, en ihmettele lääkärin asennetta. Endokrinologi on oikea lääkäri. Struumassa minulla tehtiin jodihoito aikanaan. Vajaatoiminnassa puolestaan lääkitys on yleisin keino.

        Se, että testit ovat viitearvoissa, ei kerro lääkitystarpeesta. Minulla T4V on aina ollut viitearvoissa, mutta endokrinologilta sain siitä huolimatta lääkityksen erittäin voimakkaiden oireiden vaikutuksesta.

        OSAAKO KUKAAN SANOA VOIKO VAJAATOIMINTA PARANTUA ILMAN THYROKSIINIA?

        Ongelmani on seuraava: 2012 alkoi selkeät vajiksen oireet: kuiva iho, turvotukset, lihasheikkoudet, väsymys, no libido, kalpeus, yms. Silloin T4 V oli 12 eli aivan alarajalla. Nyt kuitenkin T4 V oli noussut lukemaan 16, ja aivan ilman lääkettä.

        Nyt sain koelääkityksen, thyroksiinia, ja minua mietityttää olisiko kilpirauhanen toipunut itsestään? Tai elämän muutosteni ansiosta: Nyt gluteeinittomalla 4 kk, pois hometalosta 6kk, vitamiinilisiä 6kk, ankara teen ja kahvin juonti vähennetty 6kk, sokeri ja vehnä pois 6kk.

        Mitä jos thyroksiini koe lääkitys nyt pysäyttää mahdollisen spontaanin paranemisen? Olenko turhaan loppuelämäni thyroksiinilla, jos se lamaa pysyvästi kilpirauhasen oman toiminnan? Onko kukaan parantunut vajiksesta ilman lääkettä? Onko thyrox kokeilun lopettaneita? Ja mikä on vointi?

        Lisään tähän vielä että turvotusta/ painoa lähti pois 20(!) kg ennen thyrox aloitusta, mutta en tiedä johtuiko se sokerittomasta ruuasta vai kilpirauhasen paranemisesta. Omituista on myös se että vasta nyt labroissa TSH hälyttää hieman korkeana mutta ei reagoinut silloin 2012 näin paljoa vaikka T4 V oli silloin matalampi. Aivan kuin kroppani olisi ollut heräämässä jostain lamasta ennen thyrox aloitusta. Taidan yrittää onkia jostain 2009 arvot joilloin ei ollut mitään oireita ja sitten saisin selville mikä on normaali tasoni.


    • NAINEN -77

      LISÄISIN VIELÄ EDELLISEEN

      Turvotus meni pois sen jälkeen kun vaihdoin ruokasuolan (2-5 tl !!!/ vrk), merisuolaan
      (1-2 teelusikallista/ vrk) ei janottanut enää niin mahdottomasti vaihdon jälkeen.

      Kovasti tuntuu tätä suolan himoa olevan...Labroissa suolat viiterajoissa, tosin kalium varsin lähellä ala rajaa. Ehkäpä onkin joku lisämunuais juttu?

    • Vieras46842

      Up?

    • Saaa.a

      Ihana tietää että kohtalotovereita löytyy.. Onko kenelläkään kokemusta voiko parantua ilman kortisoonikuuria? En haluaisi vetää niitä myrkkyjä mutta jo kuukauden jatkuneet kivut ovat vetäneet mielen matalaksi..

      • ei-oikeastaan-tulehdus

        > ... voiko parantua ilman kortisoonikuuria?

        Kortisoni juuri koskaan ei auttanut ja nykyään ei käytetä.
        "Tulehdus" on jostain syystä vieläkin käytetty väärä nimitys autoimmuunivaivalle jossa keho hiljalleen tuhoaa omaa kilpirauhastaan. Varhaisessa vaiheessa tämän voisi pysäyttää mutta myöhemmin on tyydyttävä a) lieventämään autoimmuunihyökkäystä (gluteenittomuus, seleeni, TSH alas) ja b) korvaamaan pillereillä tuhoutuneen osan hormonituotanto.


      • osittaiskorvaaminen

        > ... b) korvaamaan pillereillä tuhoutuneen osan hormonituotanto.

        Käytännössä kovataan 80 prosenttia eli T4-tuotanto.
        Pitäisi korvata myös loput 20 prosenttia eli T3-tuotanto,


    • jouko2017

      Minulla epäillään myös tulehdusta kilpirauhasessa. Kaulalla näkyy ikään kuin makkarat molemmin puolin, oikealla selvempänä. Koko tämän vuoden ollut kurkku kipeä, välillä flunssan yhteydessä ja välillä ihan muuten vain. Crp ei ole koholla, s-toab ja s-t4-v viitearvoissa myös. Mahtaakohan sittenkään olla kilpirauhasen tulehdus vai jotain muuta, kokemuksia muilla?

      • autoimmuuntyreoidiittiko

        Valtaosa autoimmuuntyreoidiiteista näkyy TPOab:n nousuna, pieni osa TyglAb:n noususta.
        T4v antaa jotain suuntaviivaa, mutta T3v tarkemmin.


    • Karbu

      Parina talvena alkanu yhtäkkisellä kuumeilulla, sitten aamulla kaula kipeä. Eka luullu, että tulee flunssa, mutta nuhaa tai yskää ei tulekkaan. Ääni menee lähes kokonaan. Kipu on kaulalla kova ja molemmilla kerroilla sitä on kestäny n 4-5kk. Kaulatuntemukset ei oo menny missään vaiheessa kokonaan ohi. Välillä viluttaa ja taas kaulalta kuristaa. Muutaman tunnin kuluttua tilanne voi helpottaa. Viime talvena 7 lääkäriä tutki, eivätkä keksineet muuta kuin refluksitaudin, vaikka koskaan en ole tuntenut närästyksen tunnetta. Kaula ultarattu ja magneettikuvattu, ei poikkeavaa. Kaikki veriarvot just ja just rajoissa. Kortisonia ja mahalääkkeitä olen syönyt, mutta niistä ei ole apua. Itse olen päätynyt kilpirauhasen tulehdukseen. Mutta mikä hoidoksi? Ruokavalion muutosta ja homeopatiaa olen kyllä miettinyt. Viime talvena olin maidottomalla ja gluteenittomalla jonkun aikaa, mutta en huomannut apua. Maidon juominen ja valkoinen sokeri tosin jäivät silloin pois. Hirvittää ajatella milloin kuristava tunne taas kaulalla alkaa ja ne öiset heräämiset, kun luulee kuristuvansa. Tulispa pakkaskelit, koska ulkona on vähän helpompi hengitellä. Kylmä kai laskee turvotusta. Ulkona tosin ei jaksa mitään tehdä kun henki ei kulje kunnolla. Kurja vaiva!

    • Kilpirauhastulehdusko

      Minulla koholla kilpirauhasen arvot. Hikoilua. Kutinaa (en tiedä liittyykö?). Laihtuminen ilman dieettiä n. 17 kg.
      Matalaa lämpöilyä iltaisin satunnaisesti.

    • virolainenpotilas

      Sain paljon apua siitä forumista, kiitokseksi jaan kokemuksiani:
      Minulla subakuutti kesäkuusta. Ihan flunssa tuli mieleen, mutta siltikin erilainen - kipua kurkussa, vihloi korvissa, hengenahdistusta, päänsärkua, kuumetta 37, 7 -38.00. Oli pakko itse etsiä diagnoosi ja yksityinen lääkäri kuka onneksi vahvisti sen. Tulehdusarvot olit korkealla myöskin.
      Söin medrolia melkein 3 kuukautta, alkuannos oli 16 mg päivässä, puolittui joka kahden viikon kuluttua. Pikkuhilja tulehdus ja oireet hävisivät, verenpaine heilui muutaman kerran ja hiki valui, mutta muuten oli ok. ( kolmessa kuukaudessa ) .Medrolin sivuvaikutuksia ei oikeastaan tullut ,onneksi. Suositeltava määra tuntuukin olemaan just see 15-16 mg päivässä tutkimusten mukaan, jos ei tule toimeen muilla kipuääkkeillä. Mutta jos tulehdusarvo korkealla, sitten kannata siltikin otta medrolia, sanoi lääkäri. Hyvä juttu oli, että Medrolin käytön aikana hävisivät myöskin kystät
      mitkä oli kipirauhasessä ollut jo muutaman vuoden.
      Luin paljon aiheesta ja selvisi yhdestä tutkimuksesta, et potilailla on jostain syystä liian matalat seleenin arvot. Ei ole tietoa onko se syy tai seuraus. Joka tapauksessa kannata sitä siis lisäta, olen ottanutkin kelasiini selenia ja sinkkia 15 mg päivässa c vitamiinia ( hedelmiä ). Plus vielä e-epa 650mg päivässa.
      Kilpirauhasarvot muuten ollut koko ajan kunnossa, mutta hypervaihe oli siltikin tunnistettavassa .
      Tähän asti onkin ollut melkein oireton aika mutta nyt oikea puoli on kipeutunut jonkin verran, katsottaan lähipäivinä, näkyykö veriarvossa jotain tai on vain tautille ominaista aaltoilua.
      Joka tapauksessa kamalan pitkä oireilua ja kuulemmä kannata sen aikana välttää nii kuumaa kuin myöskin kylmää , ei siis voi matkailuakin miettiä.

    • KrTyreoidiitti

      En koskaan ole uskaltautunut lukemaan keskustelupalstoja.... mutta kaulan kihelmöinti on saanut ajatukseni harhailemaan.
      Minulle todettiin krooninenkilpirauhastulehdus 2012 syksyllä. Ennen sitä minulta kuvattiin imusolmuke kaulata ja samalla huomattiin kilpirauhasessa kyhmy. Kyhmy jäi seurantaan... olisiko ollut 2011. Keväällä kaula tuli kipeäksi ja meni muutamassa päivässä ohi, sen jälkeen kipu uusi. Lääkäri väitti kivun olevan päänkiertäjälihaksessa ja sanoi ettei kilpirauhanen tee tuntemuksia.... verikokeet oli ok. Kipu tuli ja meni aika ajoin. Syksyllä minua vaivasi rytmihäiriöt ja oma ttl pisti lähetteen sisätautilääkärille. Hän määräsi kokeet ja kaulan uä-tutkimuksen. Kilpirauhastulehdusarvot olivat viiterajoissa, mutta kilpirauhastulehdusarvot oli yli sadan ja ultrassa näkyi tulehdusmuutoksia. Sain diagnoosiksi krooonisen kilpirauhastulehduksen johon ei hoito auta. Lääkäri sanoi,että joku päivä siitä puhkeaa vajaatoimita. Vuodet ovat kuluneet ja kaulan kipu on muuttunut kutinaksi/kihelmöinniksi. Viimeisin tulehdusarvo oli >1300 ja muut kilpirahasarvot olvai ok, kilpirauhaseen oli tullut kyhmyjälisää ja sen kerrottiin nyt olevan kyhmystruuma. Seuranta on 6kk välein. Tuntemukset ahdistavat minua kovasti. Oireet jotka pistän tulehduksen piikkiin ovat: matala hb 110, kylmä ja väsymys, vatsa ja nivelkivut sekä kuiva iho. Perussairauksina on infektioastma ja migreeni. Ahdistavaa tästä tekee sen,että oireita on, mutta millekkään ei tehdä mitään. Kai tässä odotellaan vajaatoiminna kehittymistä? Sitten hoidetaan kun arvot sekaisin.

      • hankala.tilanne

        TPOab:ta usein alentaa tiukka gluteenittomuus ja 200µg/vrk seleeniä.
        Hemoglobiini on aika turha mittaus.
        Pelkkä ferritiini (varastorauta) ei kerro kaikkea, mieluummin TrFeSat, ferrit ja TfR

        Hoitoa odottava voi kokeilla supplement'eja (L-tyrosiini, Raw Thyroid, Metavive...)


      • Anonyymi

        Hei vieläkö kamppailet tämän ongelman kanssa?
        Koita saada veriarvot nousemaan rautalääkityksellä, sillä kilpirauhanen tarvii rautaa toimiakseen kunnolla.
        Lue netistä mitä lääkäri Esa Soppi sanoo raudan puutteesta.


    • Ihottumaa

      Mulla on ollut 5viikkoa kovat iho-oireet, alkoi pienellä urtikaria ihottumalla siellä täällä joka levisi isoksi laattamaiseksi ihottumaksi isoille alueille, esim.koko käsivarret. Tähän liittyi voimakas kutina ja lopulta ihan kipu. Jalkapohjissa ja kämmenissä punaisia läikkiä jotka kipeitä ja kutiaa. Tiedotuksia silmissä ja huulissa Ja muita oireita. Tänään verikokeista selvisi kilpirauhastulehdus. Onko muilla ollut iho-oireita?

      • kuiva-karkea-kylmä-iho

        Zulewskin diagnoosi-indeksissä iho on kolmessa kohdassa (kahdestatoista)
        Nuo kuvailemasi voivat olla toissijaisia seurauksia ihon herkistymisestä vajiksessa?


    • Anonyymi

      Onko jollain ollut niin, että perus tulehdusarvo crp ok vaan sitten ollut TyglAb tai TPOAb arvot koholla. Itse epäilen kilpirauhastulehdus vaan crp ok. Myös arvot viitteiden sisällä.

      • Anonyymi

        Jep, täällä juuri näin, eli TyglAb ja TPO koholla ja vaan odotetaan että menee vajaatoiminnaksi.. Ravannut usealla lääkärillä ja aina sama juttu. Ja tietenkään ruokavaliolla ei voi vaikuttaa. itse olen gluteenittomalla ja vältän maitotuotteita ja sokeria. Tosin endometrioosikin taustalla, joten oirekirjo melko laaja..


    • Anonyymi

      Mulla myös juuri ultrassa todettu aktiivinen kilpirauhastulehdus, autoimmuuniperäinen, eli kortisonia ei määrätä. Tulehdus on mulla ollut myös raju oireinen, vaikka tämä tyyppi ei kuulemma yleensä ole. On esim. kipuja kaulalla, turvotuksen tunnetta, korvakipua ja pistävää tunnetta kurkussa. Välillä ollut lämpöäkin. Tulehdusarvot eivät ole koholla.
      Lisäksi on paljon liikatoiminnan kaltaisia oireita, joiden vuoksi aiemmin käytössä ollut Thyroxin-lääkitys on tauotettu kokonaan (!). Silti siis kilppariarvot pysyneet pääosin viitteissä eli ilmeisesti tulehduksen vaikutuksesta kilppari toimii nyt miten sattuu, liikaakin... Labroja on otettu vaikka kuinka paljon, koska lääkäreiden mukaan näin vahvat oireet (huimaava tunne, kiihtynyt aineenvaihdunta, kohonnut syke, ajoittainen kaatava väsymys, huonovointisuus, liman erittyminen...) tuskin johtuvat pelkästä kilpparista. Silti ei ole muutakaan löytynyt. Karmea vaiva!

      • Anonyymi

        Joo on tosiaan joskus hyvin inhottava oireiltaan tämä, on kokemusta! Labra-arvot ja oireet voivat käyttäytyä just kuten kuvaat. Pahimmillaan turvotus kaulalla voi aiheuttaa vakavaa hapenpuutetta!

        Kyllä nuo oireet ihan hyvin tuohon "tulehdukseen" sopivat ja todeännöisesti vat jos ne ovat tulleet kaikki samoihin aikoihin. Nyt ei auta muuta kuin odotella ja tarvittaessa pyytää lääkäriltä oireisiin lievitystä, esim. beetasalpaajia.

        Hashimoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo on tosiaan joskus hyvin inhottava oireiltaan tämä, on kokemusta! Labra-arvot ja oireet voivat käyttäytyä just kuten kuvaat. Pahimmillaan turvotus kaulalla voi aiheuttaa vakavaa hapenpuutetta!

        Kyllä nuo oireet ihan hyvin tuohon "tulehdukseen" sopivat ja todeännöisesti vat jos ne ovat tulleet kaikki samoihin aikoihin. Nyt ei auta muuta kuin odotella ja tarvittaessa pyytää lääkäriltä oireisiin lievitystä, esim. beetasalpaajia.

        Hashimoto

        Hei ja kiitos vastauksestasi! Olen siis tämä aiemmin tänne 28.10.2019 kirjoittanut...
        Tilanne on vähitellen parantunut, mutta edelleen on hankalaa. Nyt TSH on alkanut nousta ja T4V laskea, mutta lääkitystä ei ole uskallettu aloittaa, koska se aiemmin tuntui vain pahentavan tilannetta tuomalla liikatoiminnan kaltaisia oireita. Jäljellä on edelleen mm. korvakipuilua, ajoittaista ahdistusta, unettomuutta, pientä huimauksen tyylistä aamuisin, epätarkkaa näköä, suun kuivumista.... Tosin nyt on välillä alkanut myös palella. Lääkärit on vuorotellen ihmeissään ja niin olen minäkin. Mitään muuta vakavaa ei kuitenkaan ole löytynyt tätä selittämään. Ihan karmeaa aikaa kyllä kaiken kaikkiaan. Milloin lie loppuu....
        Kiva kuulla muiden kokemuksia vastaavista jutuista.!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei ja kiitos vastauksestasi! Olen siis tämä aiemmin tänne 28.10.2019 kirjoittanut...
        Tilanne on vähitellen parantunut, mutta edelleen on hankalaa. Nyt TSH on alkanut nousta ja T4V laskea, mutta lääkitystä ei ole uskallettu aloittaa, koska se aiemmin tuntui vain pahentavan tilannetta tuomalla liikatoiminnan kaltaisia oireita. Jäljellä on edelleen mm. korvakipuilua, ajoittaista ahdistusta, unettomuutta, pientä huimauksen tyylistä aamuisin, epätarkkaa näköä, suun kuivumista.... Tosin nyt on välillä alkanut myös palella. Lääkärit on vuorotellen ihmeissään ja niin olen minäkin. Mitään muuta vakavaa ei kuitenkaan ole löytynyt tätä selittämään. Ihan karmeaa aikaa kyllä kaiken kaikkiaan. Milloin lie loppuu....
        Kiva kuulla muiden kokemuksia vastaavista jutuista.!

        UP!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        UP!

        Nostoa edelleen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostoa edelleen!

        Up!


    • Anonyymi

      Oon sairastanut akuutin kilpirauhastulehduksen 2013 ja sen jälkeen ultrassa todettu kystia ja kilpirauhasen rakenne epänormaali ja kooltaan normaalin ylärajoilla, mutta T4 ja THS aina viitearvoissa joten oon saanut pitää vajaatoiminnan oireet ihan kipeenäni.
      Nyt 4 viikkoa sitten nousi kuume ja tuli tolkuton väsymys, sen jälkeen kipeni koko kaula ja turposi tasaiseksi "pölkyksi ". Nimenomaan leukaperiin särkee ja koko kaulaa pakottaa. Arvot taaskin viitteissä ja ultrassa näkyy kuulema samat muutokset. Myös crp ja lasko normaalit. Soliskuopat turvonnut niin että on kohollaan.

      Oon juossut viipalekuvausta myöten kaikki tutkimukset ja edessä vielä kainaloiden ultra koska imusolmukkeet on turvonnut. Eikä yksikään lääkäri suostu miettimään että olisi subakuutti. Maksoin jopa yksityiselle endokrinologille puhelinajan koska täältä en mistään paikan päältä yksityisiltä ko erikoislääkäriä löytänyt, mutta hän oli myös sitä mieltä että koska ultrassa ei muutoksia ole niin ei ole kilppareista.

      Nyt siis viiden viikko tosiaan menossa tätä. Sain kaulan turvotuksen laskemaan kun omin lupineni otin nesteenpoistolääkettä, alkoi tuntua jo että kuristun nesteisiin. Nyt jätin lääkkeet pois ja katotaan turpoanko taas. Kivut on edelleen.

      Jos kenellä on vinkata Itä-Suomesta lääkäri jonka tykö tän kanssa mennä niin ilomielin ottaisin vinkkejä vastaan!

    • Anonyymi

      Hei. Onko keskustelijoilla tietoa, voiko se tuo kilpirauhanen tulehtua vain toiselta puolelta? Vaikuttaa vähän erikoiselta jos niin olisi. Itselläni poisleikatussa lohkossa hashimoto. Toisen lohkon tilanne on tutkimatta. Näin nyt mennään kun isompia kipuilujakaan ei ole ollut. Samaa saamattomuutta, palelua, nieleskelyä, alilämpöä tai hiotusta. Mitä sitten lieneekään..

    • Anonyymi

      Itselläni toisessa lohkossa struuma. Verikokeet viitteissä. Yksi tulehdus takana. Ei ollut autoimmuunitulehdus. Struuma oli kosketusarka, puhuminen ja nieleminen sattui, kuume ja tulehdusarvot nousivat. Silloin hoidettiin tulehduskipulääkekuurilla. Silloin jo lääkäri kysyi haluanko leikkaukseen? En halunnut. Sanoin että jos tulehdus uusii niin lähete kirurgille . Ei ole tulehtunut uudestaan mutta painaa kurkkua, joten nyt odotan leikkausarvioon. Palan tunnetta kurkussa myös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe