TM:n talvirengastesti 2011

Tulokset

Jaahas, uusi vertailu ilmestynyt. Eipä pärjänneet kitkarenkaat taaskaan kovin häävisti. Nyt vaan kova selittely käyntiin!


Nastarenkaat:

Continental Conti-IceContact 8,7
Nokian Hakkapeliitta 7 8,4
Bridgestone Noranza 2 Evo 8,3
Pirelli Winter Carving Edge 8,3
Michelin X-Ice North XIN2 8,1
Goodyear Ultra Grip Extreme 7,8
Vredestein Arctrac 7,7
Hankook Winter IHPike 7,3
Agi Sarek 2 7,0


Kitkarenkaat:

Yokohama Ice Guard Stud ig35 7,0
Michelin X-Ice XI2 7,6
Nokian Hakkapeliitta R 7,5
Goodyear Ultra Grip Ice 7,3
Continental ContiViking-Contact 5 7,1
Bridgestone Blizzak WS70 6,9
Kumho I'Zen KW31 6,8
Pirelli Icecontrol 6,8
Dunlop SP Ice Sport 6,7
Yokohama Ice Guard ig30 5,9

43

4083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeat talvirenkaat

      Siis mikä selittely, onhan tuo ollut tiedossa jo ammoisista ajoista lähtien että nastarenkaat ovat ainoat oikeat talvirenkaat.

      • Kusiluistin

        Niin mutta ku olen eri miestä, ole rattijannu ja osaan ajaa ja käyn Essolla kahvilla. Ja laikakin olen ja ajan kitkoilla kesät talvet ja montaakaan ojaan ajoa ei vuodessa tule ja parit perään ajotkin olivat ihan kevyitä ja vain kuurajäällä ajettuja. Että tyytyväinen olen ollut.


    • osssss

      Mikä on TW luku näissä renkaissa.Issellä kiinnostaa se että monta talvea voi ajaa samoilla kumeilla.Kovin on kalliita esim continental missä ei edes pysy nastat kiinni.
      Viime talven pyöri alla marangoni 10tkm enkä edes juuri havaitse kulumista ja nastatkin on pysynyt kaikki.Eli hinta ei aina takaa laatua.

      • ossss pelimies?

        ossss ...kele, yleistä autolista palstalla ajoit Kuhmuilla ja täällä Makarooneilla.
        Kyllä ne nastat nykyään pysyy kaikissa merkkirenkaissa kun malttaa ajaa ne sisään.
        Mitä tietoa etsit talvirenkaiden TW:stä? Eikä talvella pito ole tärkeämpi kuin kestävä kusiluistin?


      • osssss
        ossss pelimies? kirjoitti:

        ossss ...kele, yleistä autolista palstalla ajoit Kuhmuilla ja täällä Makarooneilla.
        Kyllä ne nastat nykyään pysyy kaikissa merkkirenkaissa kun malttaa ajaa ne sisään.
        Mitä tietoa etsit talvirenkaiden TW:stä? Eikä talvella pito ole tärkeämpi kuin kestävä kusiluistin?

        Kumhut golfissa ja Touranissa makaroonit.Mitäs esim contin pito hyödyttää kun kohta on nastat irti.Ei haluta aina vaihtaa kun katsastus hylkää nastaeron takia.Kuhmo tuntuu jääpidoltaan olevan samaa luokkaa contin kanssa ja nastat pysyy vaikka neliveto sudittaa.Makarooni taas kestää vissiin 50000km kun 10tkm ei ole kulumista juuri ollenkaan.


      • budjettirenkaat?
        osssss kirjoitti:

        Kumhut golfissa ja Touranissa makaroonit.Mitäs esim contin pito hyödyttää kun kohta on nastat irti.Ei haluta aina vaihtaa kun katsastus hylkää nastaeron takia.Kuhmo tuntuu jääpidoltaan olevan samaa luokkaa contin kanssa ja nastat pysyy vaikka neliveto sudittaa.Makarooni taas kestää vissiin 50000km kun 10tkm ei ole kulumista juuri ollenkaan.

        eikös pito ole melkosen merkittävä ominaisuus talvirenkaissa? Onhan noita ikirenkaita ollut maaiman sivu, mutta ei niillä ole talvella jurikaan mitään tehnyt, pitoa ei ole liukkaalla eikä kuivalla kelillä. Jokainen sitä riskeeraa jossain, mutta sivullisia ei pitäisi vetää mukaan siihen omaan riskiin.
        Pitäsikö kunnolliset talvirenkaat saada kelakorvattaviksi? Ainakin kansanterveyden nimissä se olisi kannattavaa.


      • osssss
        budjettirenkaat? kirjoitti:

        eikös pito ole melkosen merkittävä ominaisuus talvirenkaissa? Onhan noita ikirenkaita ollut maaiman sivu, mutta ei niillä ole talvella jurikaan mitään tehnyt, pitoa ei ole liukkaalla eikä kuivalla kelillä. Jokainen sitä riskeeraa jossain, mutta sivullisia ei pitäisi vetää mukaan siihen omaan riskiin.
        Pitäsikö kunnolliset talvirenkaat saada kelakorvattaviksi? Ainakin kansanterveyden nimissä se olisi kannattavaa.

        Kuten sanoin.Mitä teet renkaalla mistä nastat lähtee irti.Ei se ole laatua.Vai joka vuosiko pitää 650e continentaalit laittaa?
        Enpä osaa yhden talven perusteella marangoniakaan moittia.Ainoa on melu noin 90 vauhdissa.


      • Izenwis
        osssss kirjoitti:

        Kuten sanoin.Mitä teet renkaalla mistä nastat lähtee irti.Ei se ole laatua.Vai joka vuosiko pitää 650e continentaalit laittaa?
        Enpä osaa yhden talven perusteella marangoniakaan moittia.Ainoa on melu noin 90 vauhdissa.

        Hyvin pelitti nastoitettu Kumho 3 talvea, vaikka maksoi vain 300 egeä. Koko on 195/65-15 ja ajelin niillä vielä kuluneen kesän ilman nastoja. Hämmästelin sitä, että kuluneet talvirenkaat toimi ihan hyvin kaatosateessakin vaikka täällä muuta hanakasti väitetään. Taitavat olla rengasliikkeen kätyreitä. Nyt vasta vaihdan miltei uudet kesärenkaat alle, joten niille ei jää ajokautta kuin 2 kk.
        Taitaisi nyt olla hyvä aika asennuttaa uudet talvirenkaat vanteille, niin ei joudu suurimpaan ruuhkaan. Saa sitten asentaa ne alle omaan tahtiin, kun tarve vaatii.Taidan pysyä Kumhoissa kun on edullinen merkki ja pitää hyvin lumessa sekä jäässä. Melu on pientä ja nastojen pysyminen erinomaista. En ole koskaan suosinut jättimäisten mainoskampanjoiden takia vahvasti ylihinnoiteltuja renkaita.


      • kylmää kyytiä
        osssss kirjoitti:

        Kuten sanoin.Mitä teet renkaalla mistä nastat lähtee irti.Ei se ole laatua.Vai joka vuosiko pitää 650e continentaalit laittaa?
        Enpä osaa yhden talven perusteella marangoniakaan moittia.Ainoa on melu noin 90 vauhdissa.

        niinpä, nykyiset nastarenkaat pitää ajaa sisään ja kumma juttu nastat pysyy hyvin kiinni. Tietysti jo koitat pärjätä teineille liikennevalo kiihdytyksissä jatkuvasti niin ei siinä nastat kestä kuin korkeintaa Marooneissa joissa käytetään vielä vanhaa kumilaatua ja ovat kivenkovat. Odatas vielä kun Makarooneista kuluu nasta niin sitten pito loppuu välittömästi kun kulutuspinta on sitä itteään.


      • osssss
        kylmää kyytiä kirjoitti:

        niinpä, nykyiset nastarenkaat pitää ajaa sisään ja kumma juttu nastat pysyy hyvin kiinni. Tietysti jo koitat pärjätä teineille liikennevalo kiihdytyksissä jatkuvasti niin ei siinä nastat kestä kuin korkeintaa Marooneissa joissa käytetään vielä vanhaa kumilaatua ja ovat kivenkovat. Odatas vielä kun Makarooneista kuluu nasta niin sitten pito loppuu välittömästi kun kulutuspinta on sitä itteään.

        marangonissa misukan kuvio.liekö kumi samaa.v.2006 misukassa tuo sama kuvio.onko tuo yhteistyötö vai mitä.


      • Ei ikinä enää
        kylmää kyytiä kirjoitti:

        niinpä, nykyiset nastarenkaat pitää ajaa sisään ja kumma juttu nastat pysyy hyvin kiinni. Tietysti jo koitat pärjätä teineille liikennevalo kiihdytyksissä jatkuvasti niin ei siinä nastat kestä kuin korkeintaa Marooneissa joissa käytetään vielä vanhaa kumilaatua ja ovat kivenkovat. Odatas vielä kun Makarooneista kuluu nasta niin sitten pito loppuu välittömästi kun kulutuspinta on sitä itteään.

        "nykyiset nastarenkaat pitää ajaa sisään ja kumma juttu nastat pysyy hyvin kiinni"
        Täyttä pötyä. Ongelma Continentalin kummeissa on se, että nastat katkeavat, niistä irtoaa kovapalapiikki, mutta tyvi jää kiinni renkaan reiän pohjalle. Aivan susilaatua ja asiakkaan huijaamista. Kumit eivät nastaeron takia kelpaa talvikäyttöön ja kesäkäyttöönkän ne eivät käy, ellei meisselillä kaivele niitä nastojen pohjia pois renkaista.


    • aja millä ITSE......

      Tavallaan tämä keskustelu on ihmeellinen. Jos et tykkää ajaa kitkarenkailla, niin älä osta ja älä aja. Mikäli et tykkää ajaa nastarenkailla, niin älä osta ja älä aja. Kannattaa käyttää niitä renkaita, joita ITSE näkee parhaammaksi vaihtoehtoiksi käyttää ja jotka ovat lainmukaiset.
      Ei kait kukaan vaihda renkaitaan sen mukaan, mitä esim. naapuri, vaikka itse ei tykkäiskään, mutta kun naapuritykkää, niin minunkin täytyy tehdä samoin.

    • ei sudittelua

      En tykkää suditella nastaluistimilla risteyksissä. Vaikka VAGniikan maailman sedät kuin selittäisi niitä paremmiksi.

      Eihän ne pellet edes testaan (yllättäen ;-) tätä nastaluistimien vihollista eli kuuran/mustan jään peittämää asvalttia. Eikä testata kuin upouusia renkaita, missä nastat ovat vielä teräväsärmäiset. Paitsi kerran erehtyivät vanhaa jyrsintä testaamaan ja sehän se vasta surkea olikin. Mikä ei yhtään yllättänyt...

    • Made in USSR

      On tainnut nokian laatu tippua venäläistymisen myötä, kun ei enää pärjää edes talvirenkaissa. No Michelin on ollut iät ajat ainoa rengas joka toimii. Varma valinta, ei tartte paljon testejä lueskella.

      • osssss

        mites misukan kesto?


      • H&K.

        Kandee silti tarkkailla tilannetta. Misukka hävisi mm. kiinalaiselle Ling Long'ille TM:n kesärengastestissä.


    • jenkkikumit

      Eikös nuo jotkut misukatkin ole ryssäläisiä?

    • kpg1

      Yhdet Contin nastarenkaat ajaneena totesin niistä, että ovat hyvät ja hiljaiset renkaat asfaltilla. Lumella ei vaan pitäneet enää kahden talvenjälkeen.
      Arvaillaan noiden kovettuvan ajankanssa tms. ( ajoin n.30 000Km)
      Pintaa oli jäljellä n.5 mm
      Nyt on uudet Suomessa tehdyt Bridgestonet vuorossa, äänimaailma voi olla huonompi, jääpi nähtäväksi muut ominaisuudet.

    • seonnäin.,.

      Tilasin Agi voittaja renkaat. Koska ajan 99,5 % talviajoista puhtaalla asfaltilla, katsoin että parhaat renkaat minulle on asfaltti-voittajat Agi nastarenkaat.

      • halvalle perusteet

        ja onnea liukkaille keleille. Kolareitakin ajetaan vain 0,5% talviajosta.


      • 4453b5bey

        eli jätät auton kotiin aina kun on pakkasta? Eikö olis helpompaa vain ostaa kunnon talvirenkaat? Missään Suomessa ei asfaltti ole paljaana 99,5% talvesta.


    • renkaat huononneet?

      Ihmetyttää miten nyt arvosanat parhaillakin olivat viime syksyä huonommat! Aiemmin Nokian sai arvosanaksi 9 mutta nyt 8,4. Onko Hakkis huonontunut edellisvuodesta vai? Myös kitkarenkaat sai nyt huonommat arvonsanat, onko sama homma niissä?

      • tällain

        Ovat tietysti joutuneet venyttämään asteikkoa; renkaat tuppaavat vuosien saatossa kehittymään.

        Jos on viitsimistä, niin kahden eri vuoden TM:n testit voi verrannollistaa, mikäli mukana on ollut edes muutama sama rengasmalli (ja jos rengaskoko ja testiauto sekä testimenetelmät ovat yhtenevät). Eli käyttää noita samojen rengasmallien mittaustuloksia siihen, että luo regression eri vuosien välillä ja suhteuttaa arvosanat siihen. Mukava pikku laskuharjoitus.


      • Kumhoko seuraavana
        tällain kirjoitti:

        Ovat tietysti joutuneet venyttämään asteikkoa; renkaat tuppaavat vuosien saatossa kehittymään.

        Jos on viitsimistä, niin kahden eri vuoden TM:n testit voi verrannollistaa, mikäli mukana on ollut edes muutama sama rengasmalli (ja jos rengaskoko ja testiauto sekä testimenetelmät ovat yhtenevät). Eli käyttää noita samojen rengasmallien mittaustuloksia siihen, että luo regression eri vuosien välillä ja suhteuttaa arvosanat siihen. Mukava pikku laskuharjoitus.

        Kyllä on kehittyminen takaperoista: 13 v sitten ostetut Bridgestonet alkoivat 3 v sitten ratkeilla rakenteistansa, mutta 100 000 km ajettuina vielä olisi pintaa ollut melkein 5 mm. Erehdyin ostamaan TM:n hiljaiseksi testaamat Continentalit, jotka jo uutena olivat paljon meluisammat, kuin "kivettyneet" Bridgestonet. No Continentaleilla on nyt ajettu n. 30 000 km ja katsastussetä hylkäsi nastaeron takia: parista kumista KAIKKI NASTAT POIKKI. Tyvet ovat renkaissa, mutta piikki puuttuu. No silti melu on tallella. Tämäkö on kehitystä? Rahat pois ja sutta asiakkaalle.


      • osssss
        Kumhoko seuraavana kirjoitti:

        Kyllä on kehittyminen takaperoista: 13 v sitten ostetut Bridgestonet alkoivat 3 v sitten ratkeilla rakenteistansa, mutta 100 000 km ajettuina vielä olisi pintaa ollut melkein 5 mm. Erehdyin ostamaan TM:n hiljaiseksi testaamat Continentalit, jotka jo uutena olivat paljon meluisammat, kuin "kivettyneet" Bridgestonet. No Continentaleilla on nyt ajettu n. 30 000 km ja katsastussetä hylkäsi nastaeron takia: parista kumista KAIKKI NASTAT POIKKI. Tyvet ovat renkaissa, mutta piikki puuttuu. No silti melu on tallella. Tämäkö on kehitystä? Rahat pois ja sutta asiakkaalle.

        Joo.Contin nastaa paljon kesärenkaana pyörii.Eihän tuota raski heittää pois kun ainakin 5mm pintaa jäljellä kun nastaeron takia aina hylkyyn.
        Lienee kesäkumina parempi kuin moni huono testimenestyjä.


    • vbffg

      Continentalin nastojen pysyvyys heikkoa tasoa. Muutama vuosi sitten oli isällä autossa ensiasennuksena Continentalin nastarenkaat, joilla hädin kaksi talvea pysty ajamaan, koska nastat irtos pois. Nokialaisilla taas pystyy ajamaan vuosikausia pidempään. Mikäköhän mahtaisi olla näiden renkaiden sijoitus kahden vuoden ja n. 25 000km:n käytön jälkeen? Tuskin vaan Continental olisi kärkipaikalla, sillä ilman nastoja sitä pitoa ei vaan voi olla samalla lailla kun nastansa säilyttäneissä renkaissa. Tässä km lukemassa Continentaleilla ajeleva on joutunut ostamaan jo uudet nakit alle, kun mm. Nokialaisilla meno jatkuu vaan. Ei tule sitä katetta rahoille, kun jo muutenkin hinta on Continentalin kumeilla kaikkein kallein.

    • Autoilijaukko

      Mihinkäs yleinen Gislaved on jäänyt testeistä?

      Kokemuksia Gislavedin nastarenkaista?

      • partasälli

        Gislavedin kitkoista hyvät kokemukset, hyvä pito kulutuspinnan loppuun asti. Hyvä kestävyys.


    • Contimies

      Contin testivoittajarenkailla menty etelässä yksi talvi ja yhtään nastaa ei irronnu
      teinin ajamassa autossa,eli varmasti ovat saanet "kenkää" ja hiljaiset
      olivat kuivalla asfaltilla.Itse laitan kolmen kitkarengas talven jälkeen Contin
      ice contact nastat myös alle parin viikon päästä.Tehtaan mukaan nastan kiinnitystä on parannettu ja renkaan kumiseos säilyy samanlaisena koko renkaan käyttöiän.

    • Hakkaa alle!!

      Minulla Continentalin testivoittajat Golf Plussan alla vasta 700 kilometriä. Yhtään ei ole suditettu tai hätäjarrutuksia tehty, mutta muutamasta nastasta piikkiosa kokonaan tipotiessään!! Hukkaan heitettyä rahaa, ARGH!!!!. Enpä todellakaan voi suositella. Vanhassa 500 kiloa painvammassa Volvossa Hakkapeliitta vitoset. Kolmen talven (=30000 km) jälkeen kaikki nastat piikkeineen tallella ja kulutuspintaakin kulunut vain pari-kolme milliä.

    • YIyiiy

      Myös kuultu että kallista kyytiä kun normiajoilla ei contit kestänyt kolmea vuotta pidempään.Samat ajot olisi voinut yhtähyvin ajaa pinnoitetuilla renkailla.

      • elämä on säästöä

        Logiikan mestari?? Olisikos pinnoitetuilla ollut yhtä hyvä kyyti ja pito??


      • osssss
        elämä on säästöä kirjoitti:

        Logiikan mestari?? Olisikos pinnoitetuilla ollut yhtä hyvä kyyti ja pito??

        Mitäs contilla teet kun nastat ei pysy kiinni.Katsastuksen jälkeen joutuu nyppimään loputkin pois.Huono homma kalleimmalta renkaalta.


      • puheita riittää
        osssss kirjoitti:

        Mitäs contilla teet kun nastat ei pysy kiinni.Katsastuksen jälkeen joutuu nyppimään loputkin pois.Huono homma kalleimmalta renkaalta.

        Olen kuullut, että toisilla pysyy nastat hyvinkin Conteissa.
        Ketä tässä sitten uskoa?
        Kitkat ainakin toimivat ja kestävät hyvin.


      • osssss
        puheita riittää kirjoitti:

        Olen kuullut, että toisilla pysyy nastat hyvinkin Conteissa.
        Ketä tässä sitten uskoa?
        Kitkat ainakin toimivat ja kestävät hyvin.

        Ainakin uskon omaa kokemusta winter viking 1 ja 2.
        Maksaako vielä lisää jos liimauttaa nastat?


      • JHristo
        osssss kirjoitti:

        Ainakin uskon omaa kokemusta winter viking 1 ja 2.
        Maksaako vielä lisää jos liimauttaa nastat?

        Rengasliikkeessä, joka on luotettavan putiikin maineessa, suosittelivat HKPL seiskaa Continentaliin verrattuna juuri nastojen paremman pysyvyyden takia. Valitsin Nokialaiset ja täytyy sanoa, että on kyllä mainio rengas. Jäällä, lumella ja loskassa olen ehtinyt jo testailla tänä talvena ja pitoa riiittää. Oma sarjani Made in Finland, tiedä sitten mitä eroa itänaapurissa tehtyihin...


      • hmuri
        JHristo kirjoitti:

        Rengasliikkeessä, joka on luotettavan putiikin maineessa, suosittelivat HKPL seiskaa Continentaliin verrattuna juuri nastojen paremman pysyvyyden takia. Valitsin Nokialaiset ja täytyy sanoa, että on kyllä mainio rengas. Jäällä, lumella ja loskassa olen ehtinyt jo testailla tänä talvena ja pitoa riiittää. Oma sarjani Made in Finland, tiedä sitten mitä eroa itänaapurissa tehtyihin...

        Olen nyt ajanut noilla HKPL seiskoilla noi 5000 km. ja kokemukseni ovat aivan karmeat
        kuinka kauheat vetelijät ne ovat ns.tiekarhun urissa, ja miten kauheat vollottaja entisiin
        Continentaliin verrattuna.


      • näin sivistyksessä
        hmuri kirjoitti:

        Olen nyt ajanut noilla HKPL seiskoilla noi 5000 km. ja kokemukseni ovat aivan karmeat
        kuinka kauheat vetelijät ne ovat ns.tiekarhun urissa, ja miten kauheat vollottaja entisiin
        Continentaliin verrattuna.

        Oliskohan autossa se vika? Mistä vielä löytyy tiekarhuja jäätöihin??
        Omassa autossa Hakkis 7 toimii tosi hyvin.


    • oikeat talvirenkaat

      Johan nuo lepuuttajapellet ovat kunnostautuneet mustalla jäällä, eivät enää tule liikenteeseen. On se ihme ettei ymmärretä mitään renkaiden päälle.

    • gumisuutari-X

      Mua on aina naurattanut nuo TM:n rengastestit - jo silloin, kun olin vielä rengasmyyjä. Olen tullut tulokseen, että paras talvirengas on se, johon kuluttaja on tyytyväinen ;)

      • osssss

        Eroja on.Toinen talvi ja yli 10tkm ajettu marangonilla eikä yhtään nastaa irronnut.Eikä tunnu kuluvankaan juuri ollenkaan.Tällämenolla käyttökustannukset on erinomaiset verrattuna continentaaliin.


      • Gumisuutari-X
        osssss kirjoitti:

        Eroja on.Toinen talvi ja yli 10tkm ajettu marangonilla eikä yhtään nastaa irronnut.Eikä tunnu kuluvankaan juuri ollenkaan.Tällämenolla käyttökustannukset on erinomaiset verrattuna continentaaliin.

        Tiedän. Marangoni on paljon, tunnettuvuuttaan parempi rengas. Laadukaskin. Asenteet nimeä kohtaan harraavat ja Suomessa on vaikea uuden merkin nousta suuriin myyntimääriin. Niin se vain on - vaikka maailmalla Marangoni on kuitenkin suuri merkki ja asiantuntemusta löytyy pitkältä historialta.


    • ostaja täällä

      Ostin Contin nastarenkaat 205 55 16 nyt hintaan 450 sarja allelaitettuna. Rengasliikkeillä on hintaeroa paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      55
      3763
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      32
      2179
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2074
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1721
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1542
    6. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1482
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      79
      1443
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1172
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1133
    10. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1115
    Aihe