Moikka!
Oon abi ja mulla on ongelma. Oon tähän asti lukenut pitkää matikkaa siinä vaihtelevasti menestyen. Kokeista on välillä tullut erinomaisiakin arvosanoja raivokkaan lukemisen seurauksena, mutta matematiikan kokonaiskuva ja todellinen ymmärtäminen tuntuvat olevan minun kohdallani jotain todella kaukaista kuvitelmaa. Kursseja on siis takana 11, kohta 12 kappaletta.
Keväällä edessä on äidinkielen, yhteiskuntaopin ja ruotsin kirjoitukset sekä mahdollisesti englanti, jos olen tyytymätön arvosanaan ja joudun sen uusimaan. Tämän lisäksi pitäisi kirjoittaa matematiikka, ja olenkin ajatellut kirjoittaa sen lyhyenä. Matematiikka on joka tapauksessa ylimääräisissä aineissani, enkä tule hakemaan jatko-opintoihin mihinkään alan kouluihin. Tiedän, että pitkä matematiikka vaatisi minulta VALTAVASTI töitä keväällä ja loisi mielettömän henkisen paineen. Lyhyen kirjoittaessani luulisin voivani keskittyä myös paremmin muihin aineisiin.
Mitä mieltä olette? Omia kokemuksia? Kiitos avusta jo etukäteen!
Pitkän matikan lukija kirjoittaa lyhyen?
3
6951
Vastaukset
- Sr. Amigo
no jos valinnaisena sen kirjoitat niin, en tiedä toimiiko mutta eikö sen matikan silloin voisi tulla kirjoittamaan nelos vuonna? siis olet kevään jälkee ylioppilas ja lukio käyty mutta tulisit sitten kirjoittamaan vaikka syksyllä sen lyhyenä matikkana jos ei pitkä luistanut, vai vaaditaankohan tähän vaihtoehtoon että on jäänyt yksi ylioppilastutkinto kerta käyttämättä eli olisit käynyt siis vain kahdesti kirjoituksissa. itseäni kiinnostaisi koska pohdiskelen melko samanlaisen ongelman kanssa paitsi että olen vasta seniori. jos joku tietää voisi vastata tähän..
niin mutta jos et tuolla matikalla tee mitään jatkokoulutuksessa niin ongelmasi on melko pieni. itselläni hyvä pitkänmatikan arvosana olisi suuri plussa. - ex-opiskelija
Voithan halutessasi kirjoittaa sen pitkän matikan myöhemminkin, jos haluat ja tarvitset sitä johonkin. Kuten tiedätkin jo, niin riippumatta siitä oletko lukenut pitkää vai lyhyttä matikkaa voit kirjoittaa lyhyen - jos niin haluat ;)
- eräs äiti
Tyttäreni luki pitkän matematiikan ja myös aikoi kirjoittaa lyhyen. Opettaja sanoi,että jos kirjoittaa lyhyen niin missään ei tule YO todistuksessa näkymään että on lukenut pitkän matikan. Niinpä tyttäreni kirjoitti pitkän matikan ylimääräisenä ja sai sen läpi :) Kannattaa jutella oman open kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722756
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91209