Pitkän matikan lukija kirjoittaa lyhyen?

matikkapaniikki

Moikka!

Oon abi ja mulla on ongelma. Oon tähän asti lukenut pitkää matikkaa siinä vaihtelevasti menestyen. Kokeista on välillä tullut erinomaisiakin arvosanoja raivokkaan lukemisen seurauksena, mutta matematiikan kokonaiskuva ja todellinen ymmärtäminen tuntuvat olevan minun kohdallani jotain todella kaukaista kuvitelmaa. Kursseja on siis takana 11, kohta 12 kappaletta.

Keväällä edessä on äidinkielen, yhteiskuntaopin ja ruotsin kirjoitukset sekä mahdollisesti englanti, jos olen tyytymätön arvosanaan ja joudun sen uusimaan. Tämän lisäksi pitäisi kirjoittaa matematiikka, ja olenkin ajatellut kirjoittaa sen lyhyenä. Matematiikka on joka tapauksessa ylimääräisissä aineissani, enkä tule hakemaan jatko-opintoihin mihinkään alan kouluihin. Tiedän, että pitkä matematiikka vaatisi minulta VALTAVASTI töitä keväällä ja loisi mielettömän henkisen paineen. Lyhyen kirjoittaessani luulisin voivani keskittyä myös paremmin muihin aineisiin.

Mitä mieltä olette? Omia kokemuksia? Kiitos avusta jo etukäteen!

3

6951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sr. Amigo

no jos valinnaisena sen kirjoitat niin, en tiedä toimiiko mutta eikö sen matikan silloin voisi tulla kirjoittamaan nelos vuonna? siis olet kevään jälkee ylioppilas ja lukio käyty mutta tulisit sitten kirjoittamaan vaikka syksyllä sen lyhyenä matikkana jos ei pitkä luistanut, vai vaaditaankohan tähän vaihtoehtoon että on jäänyt yksi ylioppilastutkinto kerta käyttämättä eli olisit käynyt siis vain kahdesti kirjoituksissa. itseäni kiinnostaisi koska pohdiskelen melko samanlaisen ongelman kanssa paitsi että olen vasta seniori. jos joku tietää voisi vastata tähän..

niin mutta jos et tuolla matikalla tee mitään jatkokoulutuksessa niin ongelmasi on melko pieni. itselläni hyvä pitkänmatikan arvosana olisi suuri plussa.

• ex-opiskelija

Voithan halutessasi kirjoittaa sen pitkän matikan myöhemminkin, jos haluat ja tarvitset sitä johonkin. Kuten tiedätkin jo, niin riippumatta siitä oletko lukenut pitkää vai lyhyttä matikkaa voit kirjoittaa lyhyen - jos niin haluat ;)

• eräs äiti

Tyttäreni luki pitkän matematiikan ja myös aikoi kirjoittaa lyhyen. Opettaja sanoi,että jos kirjoittaa lyhyen niin missään ei tule YO todistuksessa näkymään että on lukenut pitkän matikan. Niinpä tyttäreni kirjoitti pitkän matikan ylimääräisenä ja sai sen läpi :) Kannattaa jutella oman open kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2756
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1209
    Aihe