kun taas matkittiin Ruotsia ja otettiin sinuttelu käyttöön1970/80 luvulla?
Palattuani Saksasta missä teititellään, niin kuulostaa oudolta kun telkkarissa nuoret toimittajat haastattelevat vanhaa ihmistä ja sinuttelevat.
Minuakin alussa loukkasi kun nuori myyjä sinutteli, mutta nyt alan tottua siihen.
On ikävää että Helsingin raitiovaunuissa ei anneta istuma paikkoja vanhoille. Eilen oli joukko nuorehkoja ihmisiä istumassa ja vanha rouva kepin kanssa tuli vaunuun ja joutui seisomaan.
Minä huudahdin sieltä kauempaa: Rouva tulkaa tänne istumaan, vasta silloin edessäni oleva mies, kai häpeissään nuosi ylös.
Hävisikö kohteliaisuus Suomessa
27
335
Vastaukset
- RIMMIR
Was ist das los? Inte alls dumt att dua folk.
On se hyvä ettei tittelinkipeitä höperöjä tarvitse teititellä. Ja se kuuluu yleissivistykseen joka maassa antaa istuin paikka täydessä bussissa ja junavaunussa raskaana olevalle, vanhukselle sekä pienelle lapselle. Sillä ei ole mitään tekemistä Ruotsin sinuttelun käyttöön oton kanssa.
Annetaan vaan sakemannien teititellä toisiaan jos he siitä tyydytyksen elämäänsä saavat. Mua häiritsee, jos nuori myyjä teitittelee.. ehkä joku kerta katon olkapäideni taakse.. ketkä me.. ;)
Mun mielestä voisi sinutella, mutta pitäisi kysyä siihen lupa.. ainakin Tv-jutuissa.
Sä/sinä.. onhan niissäkin eroa. Mä en saksaa osaa kun max pari sanaa, mutta voisko siellä olla jotenkin luontevampaa, kieleen sopivampaa teitittely..
Onhan ihmiset itsekeskeisiä usein, esim. just tuo paikan antaminen kulkuneuvossa, ehkä omissa ajatuksissaan.. tai ajatellen, onko se hänen asiansa..- näin meillä
Kyllä minut on kasvatettu niin että tuntemattomia ja vanhempia ihmisiä teititellään. Ei se mitenkään tittelin kipeyteen kuulu, vaan aivan luonnolliseen kohteliaisuuteen.
Meillä on selvät erilaiset sanat, sinä ja Te.
Tietenkin sinuttelu Ruotsista kopioitiin kuten kaikki muukin. - ...
Kyllä.
Ok, puheenparret on puheenparsia. Nykyisin on kielenkäyttö aivan eriasia kuin joskus, mitä viiskytluvulla opetetteein. Hah. kun olin kakara, äiti teitittili meillä syytinkisysteemillä olavaa omaa äitiään, mummelia. Ja niin me kaikki muutkin. Se oli ehkä ulkokultaisen kuuloista, mutta näin se vaan oli. Nykykakarat nyt puhuttelee kaikkia ihmisiä, ihan miten sattuu suusta tulemaan "vitun homo" tms.
Mun mielestä kyse on lähinnä siitä, että suomenkieli ei ole sillain vanha perinteinen sivistyskieli. Tää on maatiaiskieltä. Se vaan jotenkin toi teitittely ei ole luontainen tapa puhua. Monissa kulttuureissa peruskieli on perussivistynyttä. Just saksa, vanäjä ja britti, ranskaa en osaa, oletan sielläkin olevan edelleen käytössä teitittelyn.
Asiasta kuulemma puhetta muuten intissä. Nykynuoret ei osaa sanoa "herra". Net mieluusti kai sanois luonnostaan jotain tyyliin" mitä sä vormupukuinen homo mulle alat räyhäämään.."
Ei puhuttelumuoto sinällään niin tärkeää ole. Asiatjhan ne asiat ratkaisee. Siis periaatteessa. Mutta kyllä mä ite ainakin jotenkin oletan, että kaupankassa käyttää yleiskieltä ja todellakin teitittelee mua. Harvoin sattuu enää nykyään noin. Kyllä se on että "terve, mitäs sulle..." Nykyaikaa. Mutta juttu kun on. Mä en ole minkään kaupanmyyjän tuttu. Sinutella voi tuttuja, mutta ei vieraita.
Jahas, kivat sulle :D
=DW= - lejanna
Sanat ovat kärsineet inflaation. Kaiken pitää olla suurempaa, syvempää, laajempaa. Kuin mikään ei riitä.
Kadut täyttyvät räkälimpeista ja noitumisista.
En osaa lapsettomana sanoa, onko kenen syy, onko sitä muuta, kuin yleinen tapa. Nuorella usein lienee sisäinen pakko olla kuin muutkin.
Miksi äklöttävyys on suosittu tapa?
Arvostava asenne tuskin kiteytyy pelkkiin sanoihin, sinä, te.
Kohteliaisuutta pitäisi vanhempien kotona opettaa, esimerkillään.
Koulu on kyynärsauva, tukija, muttei perusta, se on koti.
Kun nuoret eivät osaa esitellä kesätöihin tullessaan itseään, vaan kädet lökäpöksyjen taskuihin upotettuina, lippis päässään, katselevat seiniä, on jossain muussa mätää, kuin heissä.
.- ...
Ajat muuttuu.
Mun mielestä täysin typerää selittää, että se, että joku potkii jonkun mummon, ei ole sen omaa syytä.
Just muuten oli lehdessä. Joku kyynärsauvoilla kulkenut mummeli oli sattunut meneen nuorisotalon ohi. Jotain kränää siinä oli ollut ja mummeli puolustaakseen itseään nykäissyt kyynärsauvalla lanttuun jotain teiniä. Seuraukset, mummelille käräjiltä sakot pahoinpitelystä.
Tää touhu tulee kyllä muuttumaan. Mutta kun lait on Päivi Räsäs- tyylisten tyyppien aikaansaannoksia, ihmiset alkaa tekemään jokatapauksessa itsekseen asioita, omankädenoikeutta. On vain ajan kysymys, milloin joku paikallinen mopopoika löytää itsensä tervattuna ja höyhennettynä Tikkurilan juna-asemalta jalkapuusta, takanaan kyltti "LYÖ MINUA".
=DW= - lejanna
... kirjoitti:
Ajat muuttuu.
Mun mielestä täysin typerää selittää, että se, että joku potkii jonkun mummon, ei ole sen omaa syytä.
Just muuten oli lehdessä. Joku kyynärsauvoilla kulkenut mummeli oli sattunut meneen nuorisotalon ohi. Jotain kränää siinä oli ollut ja mummeli puolustaakseen itseään nykäissyt kyynärsauvalla lanttuun jotain teiniä. Seuraukset, mummelille käräjiltä sakot pahoinpitelystä.
Tää touhu tulee kyllä muuttumaan. Mutta kun lait on Päivi Räsäs- tyylisten tyyppien aikaansaannoksia, ihmiset alkaa tekemään jokatapauksessa itsekseen asioita, omankädenoikeutta. On vain ajan kysymys, milloin joku paikallinen mopopoika löytää itsensä tervattuna ja höyhennettynä Tikkurilan juna-asemalta jalkapuusta, takanaan kyltti "LYÖ MINUA".
=DW=Miten on mahdollista, että ihmisyys unohtuu?
Kai ihminen sulattaa ympäristönsä asenteet itselleen? Jos vanhemmat ovat jo pienestä pitäen puollustaneet jälkikasvunsa pahantekemisiä, kai silloin lapsi on ottanut itselleen oikeuden toteuttaa sitä. Sitä en ymmärrä, miten joku voi pahoinpitelyllä avutonta kohtaan, saada nautinnon?
Itseään saa minun puolestani puollustaa kaikin mahdollisin tavoin.
Kenenkään ei ole pakko tulla vaikkapa murtautumaan meidän kotiimme.
Jollain lailla ihmisiltä puuttuu ympäristön kontrolli, kukaan ei loppujen lopuksi edes kasvata kaikkia lapsia. Vanhemmat eivät jaksa, muut eivät saa.
Kunhan saadaan olla niin yksilöä, että oksettaa. Tatuoida vaikkapa ruma kuva naamaansa. Ah, että sitten onkin älyllinen olento. ://
. - lejanna
... kirjoitti:
Ajat muuttuu.
=DW=DW
Kirjoitit taas kerran hyvin. Anonyymiyden turvin tehdyt rikokset lisäävät halukkaita.
Mikä ihmeen pakko on toteuttaa itseään rikollisin konstein?
Amen, nyt vaikenen.
.
- rygseck
Taivasten vallat !
Eikö tässä maassa mikään saa kehittyä ?
Kulttuuri, tavat, kieli...
No joo, hyvät tavat ja kaunis käytös ovat itseisarvoja... mutta kai sitäkin koodia tulisi voida päivittää nykymeininkiin sopivaksi.
Enkä muuten puhunut kehityksestä niin, että se olisi pelkästään myönteinen asia !
Puhutaan sitten sinuttelun puolesta, kun maassamme tuloerot ja ihmistenvälinen eriarvoisuus on siinä jamassa, että köyhät käyttävät kadun vasenta puolta ja puhuttelevat rikkaita sööreiksi ja misseiksi...
Hitto Sinuttelu sinänsä ei ole epäkohteliasta. Se on se tapa ja tyyli, suhtautuminen toisiin.
Ei ne huonot tavat Ruotsista tule. Käyn siellä risteilyillä ja muilla lomamatkoilla sillon tällön. Nyt on melkein vuosi viime reissusta, joka oli mukava paljolti kiitos ystävällisten ihmisten, joita tuntui olevan kaikkialla.
Saisimme itse ottaa oppia ruotsalaisisten käyttäytymisestä. Oikeastaan melkein missä vaan ollaan kohteliaampia kuin meillä. Nyt jotkut suuttuu, mutta ero on suurin nuorissa ikäryhmissä. Joskus tuntuu siltä, että jotkut nuoret ovat ottaneet asiakseen kanssaihmisten loukkaamisen. Hymyile siinä sitten itse ja yritä sanoa jotain kohteliasta.- Densa
Turha se on yleistää, kyllä meillä suurin osa nuorista käyttäytyy oikeesti ihan hyvin.
Densa kirjoitti:
Turha se on yleistää, kyllä meillä suurin osa nuorista käyttäytyy oikeesti ihan hyvin.
Vastaanpahan nyt tähän, kun ketju oli nostettu.
En yleistänyt, vaan kirjoitin "joskus" ja "jotkut".
Minulla on tässä asiassa vertailukohtaa joihinkin muihin paikkoihin, eikä kovin kaukaisiinkaan.
Monet, ehkä ei suurin osa, mutta hyvin monet suomalaiset nuoret eivät osaa käyttäytyä esim. lähestyessään tuntematonta ihmistä vaikkapa puhelimitse. Muualta tulleita nuorempiakin se ihmetyttää. Tiedän tämän.
Toiseen ihmiseen voi suhtautua lähtökohtaisesti myönteisemminkin, sinutellen tai teititellen.
- mötönen
Eipä tämmöne ole ongelma ainoastaa Suomessa.
Iso-Britaniassa on huomattavasti rajumpaa.
Ja jopa Jenkeissäkin, esimerkiksi Detroitissa, jossa
työttömyysluvut korkeat. - Rattus sp.
Luin muiden kommentteja ja niissä oli käsitelty asiaa hyvin.
Sinuttelu ja kohteliaisuus ovat eri asioita. Sinuttelu on jäänne historista. Tapa, joka voi jäädä unholaan.
Minua kuten osaa muistakin kirjoittajista ärsyttää huonosti käyttäytyvät nuoret. Perheiden välillä on valtavia eroja sen suhteen, kuinka jälkikasvu käyttäytyy.
En todellakaan sanoisi, että huonot tavat olisivat muualta tuotuja, kuten Ruotsista. Tuntuu, että olemme kehittäneet ne omasta takaa.
Nuorten lisäksi myös osa vanhemmista ihmisistä käyttäytyy törkeästi. Ohittelevat jonoissa jne.. Yhtä paljon pidän ongelmana tätä joukkoa, jonka ojentamisesta olen tehnyt elämäntavan ;).- rygseck
Taisit kuitenkin tarkoittaa teitittelyä..?
- Rattus sp.
rygseck kirjoitti:
Taisit kuitenkin tarkoittaa teitittelyä..?
Mistä sä arvasit :)? Öh.. pieniä mokia tapahtuu tai sitten ennakoin tulevaa ja siirrytään passiivin käyttöön.
- ..Topias
Minua ei sinuttelu häiritse. Huomioimatta jättäminen häiritsee. Työpaikkani on isossa toimistorakennuksessa jossa on monen eri organisaation väkeä. Näemme päivittäin käytävällä tai kahviossa ja vaikka monen kanssa ei yhteisiä työasioita olekkaan minusta on hyvin luontevaa tervehtiä ihmistä esim aamulla tai vaihtaa muutama sana kahvijonossa. Osa näistä aikuisista hyvinkoulutetuista ihmisistä kuitenkin välttää kaikenlaista katsekontaktia ja käyttäytyy kuten et olisikaan siinä vieressä. Ihmettelen tuota käytöstä.
Nuorista valtaosa käyttäytyy hyvin jos heitä kohtaan käyttäytyy hyvin. Sellaista automaattista "vanhemman kunnioitusta" ei enää ole eli kunnioitus on ansaittava. Sitten on se vähemmistö nuoria joille ei ole kotona koskaan sanottu EI ja jotka haistattelee kaikille jotka yritää saada heihin jotain rotia."Nuorista valtaosa käyttäytyy hyvin jos heitä kohtaan käyttäytyy hyvin. Sellaista automaattista "vanhemman kunnioitusta" ei enää ole eli kunnioitus on ansaittava. "
Olen ihan omasta kokemuksestani (työkin sen suuntainen) eri mieltä hyvin monien nuorien aikuistenkin käytöksestä. Jokaista IHMISTÄ on kunnioitettava ja kohdeltava kunnolla. Johan tässä ikä ja terveys menisi, jos joka ikiselle pitäisi erikseen perustella, todistella ja toteennäyttää, että olen normaalin kohtelun arvoinen, otettiinpa minuun sitten yhteyttä puhelimitse, sähköpostilla tai henk.koht. Vaikka nyt ei sitä kunnioitusta olisikaan, niin pakkoko se on näiden maailmannapojen kaivaa aina ne huonoimmat tavat ja tylyimmät sanat esiin, kun hoitavat asioitaan? Ei töykeys asioita vauhdita tai aikaa saa kulumaan yhtään nopeammin.
- kokemuksella
"Palattuani Saksasta missä teititellään, niin kuulostaa oudolta kun telkkarissa nuoret toimittajat haastattelevat vanhaa ihmistä ja sinuttelevat"
Yleensä toimittaja ja haastateltava sopivat sinuttelusta jo ennen lähetystä, myöskin jos kyseessä suora lähetys. Aika harva haastateltava nykyään kieltäytyy sinuttelusta, koska se nyt vaan on tätä päivää ja tullut jo tavaksi.Mul asui joskus entisessä elämässä yli parikytvuotta sitte naapurissa leskirouva.
Oli reippaan oloinen, mutta ikäeroa meillä oli varmaan yli tuon 20-30 v.
Itsestäkin tuntui oudolta teititellä häntä, niin kuitenkin tein.
Ja aika nopeasti ja napakasti sieltä tuli, että häntä saa sinutella. :)
- Marja Puska
Silloin, kun Ruotsista maahamme ajautui sinuttelu-ilmiö, tapahtui kielenkäytössämme muutenkin jotain typerää. Asiakas saattoi apteekissa kysyä "Onks sulla jotain lääkettä satiaisiin?". Hän tarkoitti onko teillä täällä apteekissa myytävänä jotain lääkettä satiaisten karkoittamiseen?.
Sitten sinuttelu on vaikuttanut toimittajien kielenkäyttöön siten, että jos toimittaja ymmärtää teititellä arvohenkilöitä (esim pressaa), niin voi hän kysyä "Yksinkö te olette saunoneet?" vaikka on tarkoittanut kysyä "Yksinkö te olette saunonut?".
Pah! - 50v. nainen
Sinuttelusta vielä. Englannin kielessä on yksinkertaista koska siellä on vain yksi sana "You" joka tarkoittaa sinua ja teitä.
Sitten käyttäytymisestä.
Eilen tuli ikävä olo astuessani pois ratikasta kun noin 20/30 vuotias nainen takanani löi/tönäisi minua.
Kysyin häneltä, miksi hän löi minua niin hän vain sylkäisi.
Kaksi miestä hänen kanssaan pyysi anteeksi minulta naisen puolesta.
Tuli mieleen se tappo jossa mies kuoli metrossa tuntemattoman miehen takaapäin puukotetuksi.
Täytyykö olla varuillaan metrossa ja raitiovausussa.? - varuillaan
Nuori mies uhkasi metrossa veitsellä kun pyysin nostamaan heittämänsä pullon lattialta.
Koskaan ei tiedä näistä muumeiden käyttäjistä mitä tekevät seuraavaksi. - profil.o
Sie haben eine seltsame vorstellung von Deutschland.
Te tai sinä, sama asia.
Olen kyllä aikoinaan itse teititellyt vanhempia ihmisiä, mut on sieltä tullu palautettakin: EI MINUA TARVITSE TEITITELLÄ !
Eipä olisi juolahtanut mieleenkään, että joku vielä tänäpäivänä kiinnittää huomiota sanaa Teitittelyyn tai sinutteluun.
Nykyjään kohteliaita ovat vain he jotka sillä hankkivat elantonsa. - Teitittely,ruma tapa
Minua ottaa niin perskeleesti päähän kun mm-. nuo myymälöiden kassat teitittelevät minua, viisikymppistä miestä.
Vain impotentteja ja seksuaalisuutensa kadottaaneita naisia teititellään ja vajaa älyisiä jotka kuvittelkevat itsestänsä suuria. Minulle teitittely kuullostaa todella pahalta.
Jos yhtä vajaaälyiltä tyhjänpäiväistä akkaa tai ukkoa pitäoisi tuhannesta teititellä, niin se ei tarkoita sitä, että elämän pitäisi olla niin etäistä kaikille.
Teitillety pois kaupoista. Mm-. espoolainen tyhjänpäiväinen akka ajattelee näin: Tuo sinutteli minua, nyt se vie omaisuuteni minulta.
Etäisyys ja luotaantyöntävyys ei kuulu nykypäivään.- että näin
Minäkin, viiskymppinen nainen, tervehdin nuorta miestä "Moi!" ja hän vastasi "Iltaa"....
- Näinontämäpäivä
Minä teitittelen vain niitä joilta paskat valuu itsekseen housuun ja yläpääsä on samanlainen vuoto. Jos joku professori tai muu, jka luulee olevansa jotain suurta vaatii teitittelyä, minä tempaisen nyrkin otsikkoon.
Täällä suomessa ei kunnioiteta jotain varallisuus ja poliittisia eroja teitittelyllä. Me olemme ensisijaisesti ihmisiä ja siihen on vajaaälyisten tottuminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle283567Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A142840Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.1212771Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt182594Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell1162428Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.771772Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥501688Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta261676Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.431441- 1441344