Valaisimessa oli yhdistetty muuntaja/himmennin 12V 20-60W, joka hajosi. Samanlaista ei löydy tilalle, joten täytyy laittaa erillinen muuntaja ja himmennin.
Laitetaanko himmennin ensiö- vai toisiopuolelle, eli pitääkö olla 230V vai 12V himmennin, vai onko väliä?
Himmennin ensiö- vai toisiopuolelle?
5
382
Vastaukset
- 1+2=68,3
Itselläni on Osramin halogeenimuuntaja Halotronic HTM 70/230-240, joka antaa lampulle korkeataajuista vaihtojännitettä, 52kHz. Ainakin tuota voin himmentää siten, että himmentimellä ohjaan muuntajaa, jolloin muuntaja siis saa sisäänsä pätkittyä siniaaltoa. Himmentimenä olen käyttänyt Bilteman pistorasiaan työnnettävää 230V mallia, joka maksaa 5,99€. Muutkin vastaavat käyvät.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web images Sorted/35/huge/35-497_h.jpg
On himmentimiä, jotka leikkaavat siniaallon puolikkaan nousevasta osasta palan pois, sekä sellaisia, jotka leikkaavat puolikkaan laskevasta osasta (tarkastelussa nyt positiivinen puolijakso). Tuo Halotronic toimii molempien himmennintyyppien kanssa. Jos ostat muuntajan, joka antaa korkeataajuista vaihtojännitettä ulos, pidä muuntajan ja lampun välinen johto mahdollisimman lyhyenä. Tämä siksi, että johdossa on induktanssia, ja kymmenien kilohertsien taajuudet vaimenevat siinä. Tulee siis häviöitä, eikä lamppu pala täydellä kirkkaudella. Laita myös poikkipinta-alaa riittävästi, yksineliöistä tai 1,5mm2 vähintään jos yhtä lamppua ajat. 35-wattinen lamppu ottaa 3A virran ja 50-wattinen 4,3A, kun jännite on 11,5V. - 1+2=68,3
Tuosta muuntajasta on aika vähän tietoja, mutta luulisin että kyllä sopivat yhten. Kannattaa kysyä myyjältä koska en ole varma.
Tuommoinen hakkurimuuntaja voi olla paha häiriölähde jos suojaukset eivät ole kunnossa. En nyt hauku Bilteman muuntajaa mutta ainakin siinä Osramin muuntajassa on paljon hyväksymislaitosten leimoja (mm. Eurooppalainen ENEC) ja merkinnät häiriösuojauksista. En ole havainnut muuntajan tekevän häiriöitä mihinkään kotini laitteisiin.
Valaisinliikkeessä maksoin muuntajasta tänä vuonna 23 euroa eli ei merkkimuuntajakaan kauhean kalliiksi tule. Siinä on myös ylikuumenemis- ja oikosulku- ja ylikuormitussuojaus. Suojaus löytyy myös kuorman katoamista (muuntaja toiminnassa, irroitat tai sammutat lampun toisiopuolelta) vastaan. Sitten on vielä suojaus syttymistä ja palamista vastaan. Hyötysuhde on korkea, joten laite ei juurikaan lämpene. - himmentäjä.
1+2=68,3 kirjoitti:
Tuosta muuntajasta on aika vähän tietoja, mutta luulisin että kyllä sopivat yhten. Kannattaa kysyä myyjältä koska en ole varma.
Tuommoinen hakkurimuuntaja voi olla paha häiriölähde jos suojaukset eivät ole kunnossa. En nyt hauku Bilteman muuntajaa mutta ainakin siinä Osramin muuntajassa on paljon hyväksymislaitosten leimoja (mm. Eurooppalainen ENEC) ja merkinnät häiriösuojauksista. En ole havainnut muuntajan tekevän häiriöitä mihinkään kotini laitteisiin.
Valaisinliikkeessä maksoin muuntajasta tänä vuonna 23 euroa eli ei merkkimuuntajakaan kauhean kalliiksi tule. Siinä on myös ylikuumenemis- ja oikosulku- ja ylikuormitussuojaus. Suojaus löytyy myös kuorman katoamista (muuntaja toiminnassa, irroitat tai sammutat lampun toisiopuolelta) vastaan. Sitten on vielä suojaus syttymistä ja palamista vastaan. Hyötysuhde on korkea, joten laite ei juurikaan lämpene.Ruotsin Bilteman sivuilla on kuva kyseisestä muuntajasta: http://www.biltema.se/ProductImages/46/large/46-274_l.jpg
Bilteman myyjät eivät tuollaisista asioista mitään tiedä, lähinnä he osaavat katsoa koneelta löytyykö jotain tiettyä tuotetta, ja kertoa koneen näyttämän hyllyn numeron mistä tuotetta löytyy jos löytyy. - 1+2=68,3
himmentäjä. kirjoitti:
Ruotsin Bilteman sivuilla on kuva kyseisestä muuntajasta: http://www.biltema.se/ProductImages/46/large/46-274_l.jpg
Bilteman myyjät eivät tuollaisista asioista mitään tiedä, lähinnä he osaavat katsoa koneelta löytyykö jotain tiettyä tuotetta, ja kertoa koneen näyttämän hyllyn numeron mistä tuotetta löytyy jos löytyy.Muistin väärin sen osramin muuntajan hinnan. Ei se ollutkaan 23 vaan 21 euroo. Löysin puolivahingossa kuitin.
Tossa linkittämässäsi laitteessa lukee se himmenninjuttu, eli kumpikin himmennintyyppi käy. Itse kyllä uskaltaisin tuon kuvan perusteella himmentää muuntajaa vaikkapa sillä Bilteman himmentimellä. Varmuudeksi (ja puolijohteen ehjänä säilymisen kannalta muutenkin) vaihtaisin himmentimen sulakkeen. Siinä on vakiona hidas 1,25A, mutta vaihtaisin sen ehdottomasti nopeaan (ja KERAAMISEEN!).
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=66_461_463&products_id=6173
Ja jos lampputehot on max 120w (522mA), niin myöskin pienentäisin sulakkeen yhteen ampeeriin tai mieluummin 800mA. Jos tapahtuu jotain odottamatonta, on hyvä että sulake palaa heti eikä syksymmällä. Kannattaa hommata sulakepesä, koska sulake on juotettu piirilevyyn. Sen vaihtaminen ei ole kätevää eikä erityisen nopeaa. Olen itse laittanut kumpiakin näistä:
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=66_335_875&products_id=6555
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=66_335_875&products_id=6559
Toi ensimmäinen on kätevämpi, yksi kokonaisuus.
Joo, noi Bilteman myyjät on vissiin vaan duunissa siellä, ;)
mutta kyllä ne pystyy ottamaan asioista selvääkin. Kysyvät Ruotsista ja vastaavat sulle vähän myöhemmin sähköpostilla. Mulle on jotain kysytty näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316