Hoito-ohjeita uuden Rahapuulleni

Kaswattelija

Ostin eilen Rahapuun. Se on nyt tuossa eteläpäädyn suurella ikkunalla ja olen kastellut sitä kerran siten, että multa kastui varsin paljon. Ei ole nyt saanut vielä hirveästi valoa, kun on koko päivän satanut.
Kuinka paljon Rahapuuta pitää kastella? Olen lukenut, että sitten on saanut tarpeeksi vettä, kun lehdet ovat pulleita.
Rahapuu näyttä todella terveeltä. 11cm korkea ja lehdet, sekä varsi ovat syvän vihreitä. Lehdet ovat nahkeita ja varsi jäykkä.
Olisisko jollakin käteviä hoito-ohjeita ja vinkkejä?
Laitoin myös valkoista koristekiveä mullan päälle. Kai uudet oksat (Joita puskee paljon) pystyvät työntymään koristekivien välistä?

Kiitos TODELLA PALJON jo etukäteen vinkeistä ja neuvoista!! :)

25

7980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chilinikkari

      Juu, minäkin luin jostain, että rahapuun lehdet pullistuvat. Mutta ei kannata katsella pelkkää lehtien pulleutta, sillä liialla kastelullla voi tappaa Rahapuun

    • Puu-ukkeli 14

      Tämä ei välttämättä nyt hirveästi auta, jos rahapuuu on kovin uusi, mutta jos lehtiä rupeaa tippumaan niin kannattaa tökätä vaan multaa niin rupeaa kasvamaan. Siis tökkäät sen lehen multaan.

    • karjalan naisii

      Rahapuuta kastellaan äärimmäisen harvoin sillä mullan täytyy kasteluiden välillä kuivua kunnolla. Kastele kasvia vasta silloin, kun lehdet eivät ole enää napakan pulleat vaan tuntuvat pehmenneiltä ja multa on ollut kuivana jo kauan. Käytännössä kastelukertoja on vuoden aikana vain muutama. Ei siis edes joka kuukausi... Koska sinulla on koristekiviä mullan pinnalla, mullan kuivahtaminen kestää pitkään. En edes suosittele kastelemaan multaa täysin märäksi vaan vain sen verran, että juuret saavat jonkin verran kosteutta.
      Valoisa kasvupaikka olisi tarpeen, jottei rahapuusta tulisi hontelo ja harva. Talvisaikaan se saattaa kaikesta huolimatta pudotella lehtiään.
      Olen itse hoitanut kymmeniä vuosia vanhoja, suurikokoisia rahapuita työssäni. Niiden multa on kuivaa koppuraa ja juuret täyttävät ruukut kokonaan mutta silti kasvit voivat hyvin.

      • Auqustus

        Tuossa ylhäällä onkin jo varsin paljon hyviä neuvoja, mutta tässä olisi vielä yksi:
        Kun itse pari vuotta sitten ostin rahapuun, myyjä kertoi, että rahapuu ei pidä sumuttamisesta. Sen lehdet kuulemma muuttuvat pehmeiksi ja saattavat tippua.


      • Kaswattelija

        Kiitos, tuossa oli paljon todella hyödyllisiä neuvoja. :)


    • rahaton puutarhuri

      Tuossa ylempänä kun on kirjoitettu että multaa voisi/ pitäisi lisätä...
      Mutta nyt kun meillä olisi sellainen "ongelma" että tuo mukana tullut ruukku (saatu lahjana, ja on ollut noin vuoden) on melko pieni verrattuna kasvin kokoon, joten kaatumisvaaran takia olisi tarkoitus vaihtaa isompaan ruukkuun.
      Mutta eihän tuossa "alkuperäisessä" ruukussa ole juuri paljoakaan multaa (tai muutakaan maa-ainesta), joten tahtoisin tietää millaista multaa tai hiekkaa tai mitä siihen uuteen ruukkuun voisi laittaa. Vai onko se edes niin kovin tarkka sen suhteen?

      • tilitulitei

        Kestomullan ja kaktusmullan sekoitus sopii hyvin, puolet kestomultaa ja puolet kaktusmultaa.

        Kasvaa hyvin myös pelkässä kestomullassa.

        Pelkkää kaktusmultaa en itse käyttäisi, kun se on melkein kokonaan hiekkaa.


    • Herra JkL
    • Apuri?

      Rahapuuta kannattaa kastella kokeilemalla lehtiä, kun lehdet ovat pehmeät, niin silloin kastellaan, mutta kun ovat kovat ei kastella.
      Kun kastele, niin kastele reilusti ja anna mullan kuivua myös reilusti.
      Toivottavasti oli apua.

    • haaroittaja

      Rahapuuta saa haaroitettua leikkaamalla latvasta piene pistokkaan tai nappaamalla lehden hellästi irti. Meillä Rahapuu "haaroitti itse itseään" talvella tiputtamalla muutaman (n. 10) lehden varrestaan ja nyt se on ruvennut haaroittumaan, kun uutta vartta ja lehteä puskee varresta

      • S,almjusöääämjfh

        Itselläni on rahapuu ollut suht varjoisalla itäikkunalla ja on pärjännyt loistavasti


      • S,almjusöääämjfh

        Itselläni on rahapuu ollut suht varjoisalla itäikkunalla ja on pärjännyt loistavasti


      • S,almjusöääämjfh

        Itselläni on rahapuu ollut suht varjoisalla itäikkunalla ja on pärjännyt loistavasti


      • omistan
        S,almjusöääämjfh kirjoitti:

        Itselläni on rahapuu ollut suht varjoisalla itäikkunalla ja on pärjännyt loistavasti

        Mielestäni rahapuu on varsin helppohoitoinen kasvi. En ole kasvia liiemmin lannoittanut joten tietäisikö joku miten kyseistä kasvia kannattaa lannoittaa, vai lannoitetaanko ollenkaan?


    • Abuliiii

      Helppohoitoinen kasvi.

    • Kaswattelija AP

      Hei olen aloitusviestin postaaja.

      Rahapuu on ollut minulla nyt vuoden ja kaksi päivää. Se on kasvanut ja kehittynyt todella paljon.

      Nyt se on 18cm. korkea vrt. ap. 11cm.

      Se voi todella hyvin ja runko on ruvennut hiukan puutumaan.

      Nyt se on hiukan varjoisammalla paikalla, kuin vuosi sitten ja tänä kesänä, mutta viihtyy loistavasti.

      Aikaisemmin uudet alut kuolivat ja paljon lehtiä tippui pois, koska en osannut kastella sitä oikein.

      Helmikuussa opin oikean kastelutyylin ja nyt se voi mainiosti.

      Saa laittaa vieläkin vinkkejä, miten tästä eteenpäin. Jatkan taivaltani rakkaan Rahapuuni kanssa. :))))

    • vanhan kasvin omista

      Kun lehden reunat ovat punertavat on kasvi saanut ihanteellisesti valoa. Luin ilokseni kukkakirjasta.

      • rahaeemeli

        Hei, todella mukava kuulla, että Rahapuusi on hyvinvoiva.
        Se on myös minun lempikasvejani.


        On myös hienoa kuulla, että olet oppinut oikean kastelu tyyli. Myös minulla kesti pari kuukautta oppia se.

        Rahapuu on helppo kasvi, kunhan oikean kastelun oppii.
        Tsemppiä sinne. :)

        Päivittelethän tänne Rahapuusi kuulumisista.


    • Avuton puutarhuri

      Minulla on myös rahapuu, sain kaverin suuresta rahapuusta pienen oksan juurrutettavaksi ja on pärjännyt muuten hyvin mutta se nojaa hirveästi. Mitä voisi tehdä?

      • Puutarhari

        Sinun kannattaa laittaa pieni tukikeppi Rahapuun tueksi, jotta pysyy pystyssä.

        Sitten kun on vankistunut, niin että pysyy itse pystyssä, ota tukikeppi pois.


    • Bena

      Ihan perus kastelut ja hoito vuodenajan, sekä kasvisi voinnin mukaan.

    • Varmaan jano

      Ajatelmia: Vaikka sitä sanotaan "rahapuuksi", niin eihän se mikään puu ole.
      Tunnetaan myös toisella nimellä, eli "kumipuu".
      Kastelu sen suhteen on kyllä hankalaa, jos ei ole tätä tietoa, jota tässä ketjussa esille tuotiin. Jos kastelee samalla vauhdilla, kun monia muita huonekasveja, niin lopputulos on ikävä, eli mätänee siihen. On se vaikea uskoa, että kasville annetaan vettä vain kerran kuukaudessa. Monille kaktuksillekin annetaan useammin. Vaatii kyllä todellista itsehillintää, että malttaa olla antamatta vettä, kun koko ajan ajattelee, että voi voi, nyt kasviparka kituu janoissaan. Kyllähän siinä tulee tunne kasvinrääkkäyksestä. Mikä tietystikkin on vähintäänkin eläinrääkkäykseen verrattava ja tuomittava teko. Ja joku ei kastele edes joka kuukausi...?

    • ceetoman

      kannattaa katsoa että lehtien väri pysyy syvä vihreänä

    • Vanha_yksilö

      Yli 30 vuotta vanha yksilö itäikkunalla isossa saviruukussa. Kastelen kerran viikossa kunnolla niikuin muutkin sisäkukat. Rahapuu voi hyvin ja kasvaa.
      Rahapuu säilyy hengissä niukalla kastelulla, mutta ei kasva. Jos niukasti kasteltua yksilöä alkaa äkisti kastelemaan runsaasti, se kasvaa herkästi hentoa oksaa ja lehteä etenkin heikossa valossa.
      Pistokkaita olen ottanut sillointällöin, mikä auttaa kasvia haaroittumaan.

    • Anonyymi

      Tuollainen monihaarainen olisi paremman näköinen kuin itsellä ostaessa monta samassa ruukussa, jaoin nekin jo kahteen ruukkuun.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Rahapuu

      Vanha iso kasvi olisikin todella komea, mutta vaatii paljon tilaa. Kun saisi kukkimaankin joskus.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe