Uskonnon vaihtaminen

Avun tarpeessa

Olen 13v ja haluan vaihtaa uskontoni wiccalaisuuteen. Tiedän että teen oikein mutta minua huolestuttaa todella vanhempien veljen ja kavereiden suhtautuminen asiaan. Äitini ei usko mihinkään mihin minä uskon ja kumoaa kaiken mihin uskon mutta isäni ei ole niin paha asian suhteen. Onko kellään neuvoa tai kokemusta tälläisestä?

14

1434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Galderas+

      On. Muiden ei tarvitse uskoa samoihin asioihin kuin sinä. Jokainen näkee maailman omalla tavallaan, eikä kenelläkään ole valtaa sinun ylitsesi kumota asioita joihin uskot. Ja uskonnon vaihtaminenhan ei mitenkään välttämättömänä ole mitään suurta ryminää.

      ^Toivottavasti sait tuosta jotakin irti, vaikka kirjoitankin kiireessä.

    • Kiitos!

      Kiitos vastauksesta. Mutta minun pitää vaihtaa uskontoa sillä itse asun lahdessa, niinkuin kaverini joka on samassa tilanteessa ja hänen kaverinsa on vasta tutustumassa ja tarvitsee apuani mutta asuu järvenpäässä ja en voi mennä sinne yksin ilman suurta syytä. Toivottavasti ymmärsitte tuosta jotain.

      • Galderas+

        (Oletan, että kiittäjä on aloittaja)

        Tuossa tapauksessa voisi varmaankin sanoa kotiväelle, että ystäväsi tarvitsee apuasi uskonnollisissa asioissa, ja jos/kun asiasta nousee esiin lisäkysymyksiä, "uskonnollisen kaapistatulon" voisi hoitaa sen nosteessa vastaamalla rehellisesti kysymyksiin.


    • Koska olet edelleen alaikäinen ja vanhempisiesi huollettavana sanoisin, että kiirettä ei ole.

      Vaihdat uskontoa jo siinä, kun koet, että uskonto jota sinulle on opetettu tai olet opetellut ei herätä sinun sisimmässäsi syviä tunteita. Wicca on pitkä polku ja sen voi aloittaa pelkästään tutustumalla lähiympäristöön ja luonnonkiertoon.
      Varsinaista uskonnon vaihtamista ei ole olemassa, uskontoon henkisesti kasvetaan ja opetellaan, jolloin se alkaa manifestoitumaan sinussa ja ympäristössäsi.

      Etkö voi olla ystäväsi kanssa internetin kautta yhteyksissä asiasta? Voitte perustaa virtuaalisen ryhmän ja näin omissa kodeissanne, mutta yhdessä tutkia ja opiskella.

    • Wiccalaiseksi todellakin kasvetaan (synnytään), ja sen tuntee kyllä sisimmässään, jos on oikea wicca.
      Mutta koska wicca on pakanauskonto, et voi kuulua kirkkoon. Eli et voi sanoa itseäsi pakanaksi/wiccaksi/noidaksi (kirkko käsittää noidan pahaksi ja yliluonnolliseksi) niin kauan kun kuulut kirkkoon. Vasta sen jälkeen voit tehdä omistautumisrituaalin ja olet wicca.
      Wicca ei ole pelkkä uskonto, vaan myös elämäntapa! :)
      Tsemppiä opiskeluun!!!!'

    • Siis jos mennään tiukemman kaavan mukaan, wicca vain voi olla traditioon initioitu (Alexandrialainen, Gardnerialainen).

      Kukaan ei tiedä syntyjään mikä on tai kuka on. Se tulee vasta ajan myötä, joillekkin aikasemmin, joillekkin myöhemmin. Mitää oikeaa polkua ja tapaa ei ole löytää wicca, kunhan se vain löytyy se kutsumus sisältä. Sinällänsä ei voida sanoa, että wiccaksi synnytään. Wicca sallii ihmisille oman ajattelun ja on normaalia kyseenalaistaa uskoaan ja kuten on yleisestikkin sanottua, Jumalamme eivät ole mustasukkaisia vaan sallivat myös muitakin kiinnostuksen kohteita, tosin totta tuo, kristinusko sinällänsä ei sovellu, koska kristinuskossa painotetaan ettei olisi muita Jumaluuksia, joka aiheuttaa kahden liian erityyppisen uskonnon yhteentörmäyksen. Tosin wicca ei kiellä, etteikö saisi kuulua kirkkoon tai osallistua heidän tilaisuuksiin, koska nämäkin voivat tapahtua sosiaalisen toiminnan merkityksessä eikä vain uskonnollisista syistä.

      Elämäntapa ajattelu on hieman niin ja näin, riippuu miten määritellään tuon elämäntavan sisältyvän. Kyllä, wicca vaikuttaa elämääsi ja kaikki mitä teet on sitä Jumalien palvontaa, mutta tosiaan sitten jos aletaan menemään määrittelyihin mitä saa tehdä ja mitä ei, niin totuus on, ettei wiccassa ole pahemmin vaatimuksia tai kieltoja miten tulisi elää. Esim kasvissyönti, tupakoimattomuus ja alkoholittomuus ovat omia valintoja, eivät wiccasta tulevia vaatimuksia tai ihanteita.

    • En ihan ymmärrä mitä tarkoitat tuolla että on "pakko vaihtaa uskontoa". Mutta jos tarkoitat sillä sitä, että olisi erottava kirkosta, niin sitä ei alaikäisenä voi tehdä ilman vanhempien suostumusta.

      Olen täysin samaa mieltä kuin mythologica siinä, että niinsanotusti vaihdat uskontoa jo siinä, kun et koe sinulle "opetettua" uskontoa läheiseksi ja uskot johonkin muuhun. Vaikka kuuluisit vielä kirkkoon, ei se estä sinua uskomasta muulla tavoin.
      En ole sitä mieltä että ollaksesi "oikea wicca" sinun on PAKKO erota kirkosta. Missään ei ole mainintaa siitä, ettäkö ei saisi kuulua kirkkoon. Eihän se kirkkoon kuuluminen sinusta tee kristittyä, vaan se, mihin uskot...

      Ja tosiaan, mikään laki ei kiellä osallistumasta kristillisiin tapahtumiin. Minä esimekriksi olen tkahden kuukauden sisään kahdesti osallistunut ristiäisiin. Ei tulisi mieleenikään jäädä pois tälläisistä läheisten tärkeistä tapahtumista, vaan siksi etten usko heidän jumalaansa. Vaikken kristitty olekaan, kunnioitan sitä uskontoa, siinä missä muitakin.

    • mihin uskot ..

      mitä jos vain turvaisit Jeesukseen? Hän sovitti myös wicca-uskonnosta kiinnostuneiden synnit.

      Vai uskotteko te edes syntiin?

    • Wicca ei tunnusta synti -käsitettä.

      Mutta tämä ei pois sulje sitä, etteikö wiccassa ole käsitettä hyvästä ja pahasta, moraalista ja etiikasta. Nämä kun eivät ole vain kristinuskon oikeuksia/velvollisuuksia.

    • Meiraminen

      Hei! Olin kanssasi samoilla linjoilla tasan vuosi sitten. Äitini suhtautui hyvin, vaikka onkin vakaasti uskovainen. Tosin haukkuu hömpötykseksi, niinkuin myös isäni, joka laskee leikkiä koko asialla. Muista että wicca ei ole tapa kapinoida tai se ei ole muoti-ilmiö, vaan tie elämälle

    • 190458

      Voitteko selventää, kun tuossa oli mainintoja jumalista. Siis montako jumalaa wiccalaisilla on? En ymmärrä tota wiccalaisuutta. Mun mielestä ihminen haluaa tuntee ittensä erikoiseksi, jos ei muuten huomiota saa, nii alkaa wiccalaiseksi.

    • Wiccassa on kaksi, Jumalatar ja Jumala.

      Wiccan harjoittajat voidaankin jakaa karkeasti kahteen ryhmään, ne jotka hakevat huomiota aatteillansa ja vaatteillansa, ja ne jotka palvovat "hiljaa". Harjoittaminen ei välttämättä näy ja kuulu ulkopuolelle, jos siitä ei itse pidä meteliä. Muistan joskus kun minulta kysyttiinkin, että miten erottaa wiccaa harjoittavan ja totesin ettei mitenkään. Meitä on lääkäreitä, professoreita, terapeutteja, opettajia, duunareita, hoitajia, yksityisyrittäjiä, lakimiehiä, kirjailijoita. Luultavammin olet jossain vaiheessa törmännyt tälläiseen ammattilaiseen joka ei uskonnostaan ulospäin puhu, mutta harjoittaa aktiivisesti yksin tai yhdessä. :)

    • RavenStar

      meidän koko perhe erosi kirkosta kun olin 12.Se oli mun aloite,pari kuukautta aiemmin olin jäänyt kiinni pakananettisivujen selailusta.Kannattaa pysyä luutakomerossa...

    • Titaritar1

      Ei ole wicca varmaankaan ainoa oikea uskon tunnustus, mutta ainakin yksi niistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1649
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1599
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1465
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1266
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1138
    Aihe