Paljonko on oikea osuuteni "tädin" perinnöstä?

En ymmärrä

Täti ei varsinaisesti sukulainen vaan kummisetäni(isän veli) leski. Kun kummisetä kuoli -80 luvulla, niin hänen leskensä peri omaisuuden kokonaan, sedällä ei siis ollut lapsia. Sedän omaisuus oli vanhan perukirjan mukaan n. 240 000 markkaa. Leski kuoli joku kuukausi sitten, minulle tuli kutsu perunkirjoitukseen, mutta en sinne mennyt koska minusta asia ei kuulunut minulle. Nyt tuli kuitenkin postissa kopio perunkirjasta ja liitteenä tarjous jaosta, jonka mukaan minulle kuuluisi tuo sedän aikanaan jättämä perintö, euroissa siis noin 40 tuhatta. Tädin koko kuolinpesän arvo perukirjan mukaan lähelle miljoonaa. Onko tämä oikein, vai kuuluisiko tuo sedän perintöosuus jotenkin korottaan esim. inflaation verran? Laitanko nimen ja tilinumeron paperiin ja palautan sen?

117

9779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+1

Inflaatio ei korota perintöosan arvoa.

Mutta kuvaamassasi tilanteessa sedän ns. toissijaisille perillisille kuuluu lähtökohtaisesti puolet pesän arvosta (Perintökaari http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040, 3 Luku 1 §):

"Milloin eloonjääneen puolison kuollessa ensiksi kuolleen puolison isä, äiti, veli tai sisar tahi veljen tai sisaren jälkeläinen on elossa, saavat ne heistä, joilla silloin lähinnä on oikeus periä ensiksi kuollut puoliso, puolet eloonjääneen puolison pesästä, mikäli jäljempänä tässä luvussa ei toisin säädetä."

Vaikka tädilläsi ja sedälläsi olisi ollut avioehto, kuuluu toisijaisille perillisille suhteellisesti sama osuus pesästä kuin 1980-luvulla, eli jos 240 000 markkaa oli silloin vaikka 1/3 pesästä tulisi osuus laskea tuon suhteen mukaan.

Poikkeuksena jos pesän arvo eloonjääneen puolison kuollessa on suurempi kuin ensiksi kuolleen puolison kuollessa, on pesän vaurastuminen luettava eloonjääneen puolison perillisten hyväksi, mikäli selvitetään, että eloonjäänyt on perintönä, testamentilla tai lahjana saanut vastaavan omaisuuden tai että vaurastuminen johtuu ansiotoiminnasta, jota eloonjäänyt puoliso on harjoittanut ensiksi kuolleen puolison kuoleman jälkeen.

Kannattaa ilman muuta ottaa yhteyttä lakimieheen, kun kyse on noin isoista summista.

• nasse-setä.

Kummisetä ei välttämättä ole sukulainen, mutta setä on. Olet mainitun setäsi ns. toissijainen perillinen. (Ensisijainen oli hänen leskensä.) Oletko setäsi ainoa perimispolvessa oleva (eli serkkua läheisempi) perillinen? Eikö siis nyt ole elossa ketään setäsi sisarusta tai sinun lisäksesi muita sisarusten lapsia? Jos olet ainoa, perit yksin setäsi toissijaisille perillisille hänen leskensä pesästä kuuluvan osuuden.

Lesken pesä eli se omaisuus, mitä leskellä kuollessaan on ("lähes miljoona"), jaetaan lähtökohtaisesti puoliksi ensiksi kuolleen puolison toissijaisten perillisten ja lesken perillisten kesken. Poikkeamiset puolittamisesta käyvät ilmi perintökaaren 3 luvun 2-4 pykälistä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040

• En ymmärrä

Sedällä yksi veli(isäni) ja minä olen tämän veljen ainoa lapsi, eli ilmeisesti olen siis ainoa toissijainen perillinen. Näistä minulle tulleista papereista ei ilmene että setäni leski olisi saannut jotain suuria perintöjä. Aikanaan tämä leski on ollut reilusti varakkaampi kuin setäni, mutta omaisuus on toki kasvanut paljon 25 vuoden aikana, mm. talon ja kesämökin arvo ainakin paperilla noussut huimasti. Osakkeitakin heillä on ollut aikaan, näidenkin arvo ja määrä kasvanut melko paljon, ilmeisesti täti sijoittanut aina osingot takaisin pörssiin.
        Näiden tietojen perusteella tämä tarjottu 40 tuhatta ei liene se oikea minulle kuuluva osuus, eli siis viisainta olla hyväksymättä mitään ja palkata lakimies asiaa selvittämään. Vähän tälläistä minä epäilinkin kun paperit sain.

• Sivusta kommentoin
        En ymmärrä kirjoitti:

Sedällä yksi veli(isäni) ja minä olen tämän veljen ainoa lapsi, eli ilmeisesti olen siis ainoa toissijainen perillinen. Näistä minulle tulleista papereista ei ilmene että setäni leski olisi saannut jotain suuria perintöjä. Aikanaan tämä leski on ollut reilusti varakkaampi kuin setäni, mutta omaisuus on toki kasvanut paljon 25 vuoden aikana, mm. talon ja kesämökin arvo ainakin paperilla noussut huimasti. Osakkeitakin heillä on ollut aikaan, näidenkin arvo ja määrä kasvanut melko paljon, ilmeisesti täti sijoittanut aina osingot takaisin pörssiin.
        Näiden tietojen perusteella tämä tarjottu 40 tuhatta ei liene se oikea minulle kuuluva osuus, eli siis viisainta olla hyväksymättä mitään ja palkata lakimies asiaa selvittämään. Vähän tälläistä minä epäilinkin kun paperit sain.

Mielenkiintoinen tilanne näin ulkopuolisen ja näitä asioita ymmärtämättömän silmin, kuulostaa nimittäin kohtuuttomalta että jonkun ihmisen isostakin perinnöstä menisi iso osa eli jopa puolet vieraille ihmisille. Mutta kai tuo on ihan mahdollista lakipykälien mukaan. Sen ymmärrän että lapsettoman puolison perintö menee leskelle, olihan hän kuolleen läheisin ihminen. Senkin vielä jotenkin ymmärtäisin että samansuuruinen omaisuus palautuisi ensin kuolleen sukuun, mutta ei eurokaan enempää. Itse en kehtaisi enempää vaatia, mutta mikäpä minä olen toisten vaatimuksia moralisoimaan, jokainen elelee oman näkemyksen mukaan.

• 3+8
        Sivusta kommentoin kirjoitti:

Mielenkiintoinen tilanne näin ulkopuolisen ja näitä asioita ymmärtämättömän silmin, kuulostaa nimittäin kohtuuttomalta että jonkun ihmisen isostakin perinnöstä menisi iso osa eli jopa puolet vieraille ihmisille. Mutta kai tuo on ihan mahdollista lakipykälien mukaan. Sen ymmärrän että lapsettoman puolison perintö menee leskelle, olihan hän kuolleen läheisin ihminen. Senkin vielä jotenkin ymmärtäisin että samansuuruinen omaisuus palautuisi ensin kuolleen sukuun, mutta ei eurokaan enempää. Itse en kehtaisi enempää vaatia, mutta mikäpä minä olen toisten vaatimuksia moralisoimaan, jokainen elelee oman näkemyksen mukaan.

Tässä pitää huomata, että kun avioparilla ei ole lapsia, niin molempien sukujen toissijaiset perilliset ovat yhtä vieraita. "Tädin" suvustakin tulevat perilliset ovat siis yhtä kaukaisia.

Perintökaari rakentuu sille ajatukselle, että aviottaman parin kuolinjärjestys ei vaikuta siihen, miten omaisuus jakautuu toissijaisille perillisille, vaan kuolinjärjestyksestä riippumatta omaisuus joko puolitetaan (ei avioehtoa) tai jaetaan omaisuuksien suhteessa (avioehto olemassa). Poikkeukset edellä mainittu.

• 3+8
        3+8 kirjoitti:

Tässä pitää huomata, että kun avioparilla ei ole lapsia, niin molempien sukujen toissijaiset perilliset ovat yhtä vieraita. "Tädin" suvustakin tulevat perilliset ovat siis yhtä kaukaisia.

Perintökaari rakentuu sille ajatukselle, että aviottaman parin kuolinjärjestys ei vaikuta siihen, miten omaisuus jakautuu toissijaisille perillisille, vaan kuolinjärjestyksestä riippumatta omaisuus joko puolitetaan (ei avioehtoa) tai jaetaan omaisuuksien suhteessa (avioehto olemassa). Poikkeukset edellä mainittu.

Ja siis "avioton pari" pitää olla "lapseton pari"

• Älä anna huijata
        En ymmärrä kirjoitti:

Kyllä sinua nyt selkeästi yritetään kusettaa ja pahasti. Tai sitten perunkirjoitusta on ollut huseeraamassa joku perusasioistakin täysin tietämätön, joka on kompastunut luulemaan että sinulle kuuluu vain aiemmin kuolleen isäsi veljen osuus pesästä (tämä on kyllä suht. yleinen harhaluulo, mutta Perintökaaresta asian oikea tila selviää kiistatta).

Talon ja kesämökin arvonnousu ei muuta perustilannetta eli tasajakoa mitenkään. Ei myöskään tätisi voitollinen sijoitustoiminta (Perintökaari erikseen mainitsee "ansiotoiminnan", mitä sijoittaminen ei ole).

Missään nimessä ei kannata allekirjoittaa mitään hyväksymispaperia. Tässä vaiheessa et välttämättä tarvitse lakimiestäkään. Vastaa tuohon "tarjouskirjeeseen" kirjeellä, johon kopioit olennaisen osan Perintökaaresta, ja totea että lain mukaan sinun osuutesi tädin kuolinpesästä on puolet, ja tämän osuuden myös vaadit. Voihan kyse tosiaan olla silkasta tietämättömyydesta tätisi suvun puolelta.

Jos ryhtyvät hankaliksi, sitten on aika ottaa lakimieheen yhteyttä.

• tuotaööh
        En ymmärrä kirjoitti:

En ymmärrä minäkään. et mene paikalle kun sinua ei asia kiinnosta, eli siis tuleva perintö. No nyt kun sieltä olis tulossa ja tiedetään paljon potti niin aletaan itkemään, että haluan enemmän. Mee ittees.

• Maallikko vaan ?
        3+8 kirjoitti:

Ja siis "avioton pari" pitää olla "lapseton pari"

Aloittajaa yrittävät kusettaa todella huolella. Oikea summa olisi 500 000 euroa ei mitään hiluja 40 000. Jo alkuperäinen summa 240 000 markkaa (40 000) euroa, on kasvanut 25 vuodessa paljon paljon isommaksi lesken hoteissa. Vai onko se säilyttänyt sitä (240 000 markkaa) kenkälaatikossa muuttumattomina seteleinä?

Hehheh kannattaisi mennä paikalle. Mutta aloittajahan kertoi, että asia ei kuulu hänelle. Niin miksi kitisee. Tyytyisi sitten roipeeseen 40 000 euroa. alkupääomaan ja kaupan päälle tyhjä kenkälaatikko :)))

Maallikko vaan ? kirjoitti:

Aloittajaa yrittävät kusettaa todella huolella. Oikea summa olisi 500 000 euroa ei mitään hiluja 40 000. Jo alkuperäinen summa 240 000 markkaa (40 000) euroa, on kasvanut 25 vuodessa paljon paljon isommaksi lesken hoteissa. Vai onko se säilyttänyt sitä (240 000 markkaa) kenkälaatikossa muuttumattomina seteleinä?

Hehheh kannattaisi mennä paikalle. Mutta aloittajahan kertoi, että asia ei kuulu hänelle. Niin miksi kitisee. Tyytyisi sitten roipeeseen 40 000 euroa. alkupääomaan ja kaupan päälle tyhjä kenkälaatikko :)))

Leskelläkin voi olla perijöitä tai on voinut antaa perintöä kenelle haluaa, luitko tuolta, leski on ollut varakkaampi osapuoli. Suomeksi: Aloittaja peri vain setänsä omaisuuden, ei lesken omaisuutta.

• No kun EI!
        ********* kirjoitti:

Leskelläkin voi olla perijöitä tai on voinut antaa perintöä kenelle haluaa, luitko tuolta, leski on ollut varakkaampi osapuoli. Suomeksi: Aloittaja peri vain setänsä omaisuuden, ei lesken omaisuutta.

Tähän on tullut ihan selvä vastaus jo ENSIMMÄISESSÄ vastauksessa, mutta kun ei vaan näköjään mene perille!!

"Mutta kuvaamassasi tilanteessa sedän ns. toissijaisille perillisille kuuluu lähtökohtaisesti puolet pesän arvosta (Perintökaari http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040, 3 Luku 1 §):

"Milloin eloonjääneen puolison kuollessa ensiksi kuolleen puolison isä, äiti, veli tai sisar tahi veljen tai sisaren jälkeläinen on elossa, saavat ne heistä, joilla silloin lähinnä on oikeus periä ensiksi kuollut puoliso, puolet eloonjääneen puolison pesästä, mikäli jäljempänä tässä luvussa ei toisin säädetä."

Aloittaja perii puolet lesken pesästä. Ei siis pelkästään setänsä omaisuutta.

• ahneus heräsi
        En ymmärrä kirjoitti:

Ensin ei " kiinnosta ja perintö kuulu", vaan annas olla, kun jotain on tulossa jopas mielenkiinto ja ahneus heräävät.

Vanha sanonta "kyllä piru perijöitä tuo" näkyy taas pitävän paikkansa.

No kun EI! kirjoitti:

Tähän on tullut ihan selvä vastaus jo ENSIMMÄISESSÄ vastauksessa, mutta kun ei vaan näköjään mene perille!!

"Mutta kuvaamassasi tilanteessa sedän ns. toissijaisille perillisille kuuluu lähtökohtaisesti puolet pesän arvosta (Perintökaari http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040, 3 Luku 1 §):

Aloittaja perii puolet lesken pesästä. Ei siis pelkästään setänsä omaisuutta.

No kun olisit lukenut kokonaan. Aloittaja ei peri kuin setänsä osuuden ja vaikka olisi tämä leski sitä vaurastuttanut, ei aloittaja peri kuin sen mitä sedältä aikoinaan jäi. Mikä on vaikeinta ymmärtää ? Aloittaja ei peri tätä leskeä ?

• No kun EI!
        ******* kirjoitti:

No kun olisit lukenut kokonaan. Aloittaja ei peri kuin setänsä osuuden ja vaikka olisi tämä leski sitä vaurastuttanut, ei aloittaja peri kuin sen mitä sedältä aikoinaan jäi. Mikä on vaikeinta ymmärtää ? Aloittaja ei peri tätä leskeä ?

Sinä puolestasi et näytä ymmärtävän mitä Perintökaari tarkoittaa "pesän vaurastumisella".

"Jos pesän arvo eloonjääneen puolison kuollessa on suurempi kuin ensiksi kuolleen puolison kuollessa, on pesän vaurastuminen luettava eloonjääneen puolison perillisten hyväksi, mikäli selvitetään, että eloonjäänyt on perintönä, testamentilla tai lahjana saanut vastaavan omaisuuden tai että vaurastuminen johtuu ansiotoiminnasta, jota eloonjäänyt puoliso on harjoittanut ensiksi kuolleen puolison kuoleman jälkeen."

Pesän arvo tosiaan on nyt paljon suurempi kuin aloittajan sedän kuollessa. Mutta tuo arvonnousu johtuu kiinteistöjen ja osakkaiden arvon muutoksesta, sekä tädin sijoitustoiminnasta. Mitään näistä ei mainita yllä olevassa.

Jos pesä olisi kasvanut esim. siksi että täti on saanut massiivisen perinnön, tai lahjan, tai tehnyt ansiotyötä 20 vuotta, niin silloin aloittajalla ei olisi niihin varoihin osuutta.

Mitään tuollaista ei kuitenkaan aloittajan teksteistä ilmene. Joten hänen osuutensa todellakin on PUOLET tädin pesästä.

Mikä tässä on sinulle vaikeinta ymmärtää?

• fghsryfhj
        No kun EI! kirjoitti:

Sinä puolestasi et näytä ymmärtävän mitä Perintökaari tarkoittaa "pesän vaurastumisella".

"Jos pesän arvo eloonjääneen puolison kuollessa on suurempi kuin ensiksi kuolleen puolison kuollessa, on pesän vaurastuminen luettava eloonjääneen puolison perillisten hyväksi, mikäli selvitetään, että eloonjäänyt on perintönä, testamentilla tai lahjana saanut vastaavan omaisuuden tai että vaurastuminen johtuu ansiotoiminnasta, jota eloonjäänyt puoliso on harjoittanut ensiksi kuolleen puolison kuoleman jälkeen."

Pesän arvo tosiaan on nyt paljon suurempi kuin aloittajan sedän kuollessa. Mutta tuo arvonnousu johtuu kiinteistöjen ja osakkaiden arvon muutoksesta, sekä tädin sijoitustoiminnasta. Mitään näistä ei mainita yllä olevassa.

Jos pesä olisi kasvanut esim. siksi että täti on saanut massiivisen perinnön, tai lahjan, tai tehnyt ansiotyötä 20 vuotta, niin silloin aloittajalla ei olisi niihin varoihin osuutta.

Mitään tuollaista ei kuitenkaan aloittajan teksteistä ilmene. Joten hänen osuutensa todellakin on PUOLET tädin pesästä.

Mikä tässä on sinulle vaikeinta ymmärtää?

"Pesän arvo tosiaan on nyt paljon suurempi kuin aloittajan sedän kuollessa. Mutta tuo arvonnousu johtuu kiinteistöjen ja osakkaiden arvon muutoksesta, sekä tädin sijoitustoiminnasta. Mitään näistä ei mainita yllä olevassa."

Kyllä mainitaan: "ansiotoiminta".

Ansiotoiminta on paljon muutakin kuin palkkatyö. Ansiotoimintaa on kaikki menetelmät joilla omaa varallisuuttaan kasvatetaan omin toimin, kuten osakkeilla tai kiinteistöillä kauppaa käyden (tai sijoitustoimintaa ylipäänsä).

• jk

laita nimi ja ja tiinumero ja palauta se

• ahneuden perikuva...

Siinäpä oikea "sukulainen".
      Ensin et ollut menossa perunkirjoitustilaisuuteen kun asia ei sinulle kuulu, mutta sitten kun yllättäen sieltä jotain onkin tulossa, olet heti kysymässä, että miksi niin vähän, tahdon lisää.

• minä en ottaisi...

Laki on laki ja siinä ei kateelisten marttyyrien kommentit paljon paina.

• Anna olla jo

Älä viitsi puhua roskaa. 100 % varmuudella aloitusteksti ei ole sinun. On täysin selvää että sinä et mitenkään kykenisi kirjoittamaan noin selkeää, kieliopillisesti oikeaa tekstiä.

Jos olet aloittaja, kirjoita seuraava viestisi samalla tyylillä kuin aloitusviesti. Muuten ole hiljaa; et ole hauska etkä fiksu vaan ala-astelaisen tasolla henkisesti (eikä se fyysinen ikäsikään paljon korkeampi taida olla).

• AP En ymmärrä

Luulin oikeasti ettei tämä asia minua koske, mutta tietenkin vaadin sen mikä minulle lakien mukaan kuuluu, kun kerran olen perillinen. Hölmöhän minä olisi jos antaisi muiden huijata itseäni.

• mk
        AP En ymmärrä kirjoitti:

Luulin oikeasti ettei tämä asia minua koske, mutta tietenkin vaadin sen mikä minulle lakien mukaan kuuluu, kun kerran olen perillinen. Hölmöhän minä olisi jos antaisi muiden huijata itseäni.

Muista että mitä enemmän perit niin maksat myös veroa siitä ja kun et ole rintaperillinen niin perintövero on kovempi ja tuosta summasta maksat äkkiä 15 tonnia veroa. Rintaperillisellä on perintäverto 10% muistaakseni mutta nykyisin saa periä 20000€ verovapaasti eli maksat verot vain 20000€ mutta ei näissä perintöasioissa huijata koska verottaja tarkistaa aasiat ja oikeusaputoimistosta saa maksutta tietoa ja niin edelleen ja olisit mennyt sinne perunkirjoutukseen niin siellä olisi selvinnyt kaikki. Äläkä ota ennen perintöä vastaan koska kuolinpesän velat jos niitä on taytyy maksaa ensin poin ja jos niin ei tehdä niin perijät maksavat ne myöhemmin.

AP En ymmärrä kirjoitti:

No joo, kukaan ei välttämättä huijaa sinua, perit vain ja ainoastaan setäsi omaisuutta, et tämän setäsi vaimon tai mikä hyvänsä oli. Mutta voit olla ilmankin jos ei kelpaa.

• NSDAP-----
        mk kirjoitti:

Muista että mitä enemmän perit niin maksat myös veroa siitä ja kun et ole rintaperillinen niin perintövero on kovempi ja tuosta summasta maksat äkkiä 15 tonnia veroa. Rintaperillisellä on perintäverto 10% muistaakseni mutta nykyisin saa periä 20000€ verovapaasti eli maksat verot vain 20000€ mutta ei näissä perintöasioissa huijata koska verottaja tarkistaa aasiat ja oikeusaputoimistosta saa maksutta tietoa ja niin edelleen ja olisit mennyt sinne perunkirjoutukseen niin siellä olisi selvinnyt kaikki. Äläkä ota ennen perintöä vastaan koska kuolinpesän velat jos niitä on taytyy maksaa ensin poin ja jos niin ei tehdä niin perijät maksavat ne myöhemmin.

puhut skeidaa...

Minä olen hoitanut äitini kummitätiltään saamaa perintöä ja itse äidiltä saamaa perintöä.

• ent.suomimummo
        minä en ottaisi... kirjoitti:

Laki on laki ja siinä ei kateelisten marttyyrien kommentit paljon paina.

Varaudupa muhkeisiin perintöveroihin, perit sitten mitä tahansa. On outoa, jos "avioehdolla" tai muilla testamentillisilla ehdoilla ei muka ole mitään vaikutusta perunkirjoituksissa. En jaksa tuota uskoa, että asia on niin yksinkertainen kuin että "puolet sivuperillisille ja sillä selvä", onhan setäsi vaimo omistanut suurimman osan omaisuudestaan. Kyllä jälleen ainakin ko. kunta taas rikastuu perintöveroilla.

• Rahaa jääkin vielä
        ent.suomimummo kirjoitti:

Varaudupa muhkeisiin perintöveroihin, perit sitten mitä tahansa. On outoa, jos "avioehdolla" tai muilla testamentillisilla ehdoilla ei muka ole mitään vaikutusta perunkirjoituksissa. En jaksa tuota uskoa, että asia on niin yksinkertainen kuin että "puolet sivuperillisille ja sillä selvä", onhan setäsi vaimo omistanut suurimman osan omaisuudestaan. Kyllä jälleen ainakin ko. kunta taas rikastuu perintöveroilla.

"On outoa, jos "avioehdolla" tai muilla testamentillisilla ehdoilla ei muka ole mitään vaikutusta perunkirjoituksissa."

No se todella olisikin outoa, jos näin olisi. Vaan ei ole. Totta kai sekä avioehdolla että testamentilla on molemmilla merkitystä kun määrätään miten perintö jakautuu.

Tässä ketjussa keskustellaan kuitenkin aloittajan tapauksesta, ja hän on jo maininnut että hänen tädillään ei ollut avioehtoa, eikä testamenttia.

Ja perintöveroa menee tietysti ihan kiva summa, se on selvä. Jos peritty summa on tuon 500 000, niin aloittaja maksaa perintöveroa 150 000. Jäähän siitä silti vielä 350 000 euroa, mikä ei ole mikään pikkusumma.

• opserveri

jos perittävillä ei lapsia niin perintö jaetaan perittävän sisarusten kesken oli ne sitten tässä tapauksessa setäsi osuutta. olet oikeutettu perintöön isäsi jälkeen
      ota perintö vastaa ja varaudsu maksamaan myös perintövero.
      ota yhteys pesänjakajaan ja verotoimistoon.

älä hyväksy esitystä jaostakeskustelematta ensin lakiasiantuntijan kanssa. osuutesi voikin olla jotain muuta.

• Hanki lakimies

Antamillasi tiedoilla oikea osuutesi tuosta tätisi perinnöstä on lähelle 500 000 euroa, eli puolet lähelle miljoonasta.

Ei siis todellakaan kannata laittaa nimeä mihinkään paperiin jossa sinulle tarjotaan 40 000 euroa eli alle 10 % oikeasta summasta.

• tirritirritirrirri

Kannattaa hommata kunnon lakimies joka saa sitten puolet perinnöstä ja verottaja vie toisen puolen. Käteen ei jää kuin perukirja.

• Kiittämätön ahne P..

Ja molemmilla puolisoilla on oikeus testamentata omaisuutensa ihan minne haluavat! Toissijaiset perilliset saavat ahneina jäädä nuolemaan näppejään.

Kuulostat niin ikävältä tyypiltä, että herätät vähemmän ystävällisiä ajatuksia muissakin. Ehkä toivon, että huomattava osa sinulle testamentatusta summasta kuluu juristien palkkioihin.

• Et nyt ymmärrä

Kyllä, molemmilla lapsettomilla puolisoilla on oikeus testamentata omaisuutensa.

Aloittajan viestistä ei kuitenkaan käynyt mitenkään ilmi että hänen setänsä olisi tehnyt testamentin. Sedän vaimo peri miehensä omaisuuden, koska miehellä ei ollut rintaperillisiä.

Sedän vaimo saa vapaasti tehdä testamentin omasta puolikkaastaan. MUTTA hänellä ei ole mitään oikeutta testamentata toista puolikasta yhtään kenellekään. Se toinen puolikas todellakin menee sedän toissijaisille perillisille.

Ei tuossa ole mistään ahneudesta kysymys, vaan lain noudattamisesta. Jos setä olisi aikoinaan halunnut, että hänen vaimonsa saa testamentata koko omaisuuden miten haluaa, setä olisi tehnyt testamentin vaimonsa hyväksi. Hän ei kuitenkaan näin tehnyt. Joten aloittajalla on täysi oikeus osuuteensa.

• NSDAP-----------
        Et nyt ymmärrä kirjoitti:

Kyllä, molemmilla lapsettomilla puolisoilla on oikeus testamentata omaisuutensa.

Aloittajan viestistä ei kuitenkaan käynyt mitenkään ilmi että hänen setänsä olisi tehnyt testamentin. Sedän vaimo peri miehensä omaisuuden, koska miehellä ei ollut rintaperillisiä.

Sedän vaimo saa vapaasti tehdä testamentin omasta puolikkaastaan. MUTTA hänellä ei ole mitään oikeutta testamentata toista puolikasta yhtään kenellekään. Se toinen puolikas todellakin menee sedän toissijaisille perillisille.

Ei tuossa ole mistään ahneudesta kysymys, vaan lain noudattamisesta. Jos setä olisi aikoinaan halunnut, että hänen vaimonsa saa testamentata koko omaisuuden miten haluaa, setä olisi tehnyt testamentin vaimonsa hyväksi. Hän ei kuitenkaan näin tehnyt. Joten aloittajalla on täysi oikeus osuuteensa.

kun kummisedän vaimo on perinyt miehensä hänellä on oikeus ostaa kaupasta maitoa tai ässä arpoja.
        ne raha ovat hänen.

• ??????
        Et nyt ymmärrä kirjoitti:

No mitä ruikutat sinäkin ? Aloittaja sai sen setänsä osuuden, ei aloittaja peri tämän setänsä lesken omaisuutta, eikä aloittaja saa mitään tasoituksia vaikka tämä leski olisikin tehnyt rahaa tällä perinnöllä. Näin lukee laissa, leskihän tässä oli alunperinkin se varakkaampi osapuoli, turha on leskeltä perintöä ruikuttaa. Joo, perunkirjassa näkee myös lesken varat mutta niitä ei peri.

• haiseeko?

Onkohan tämä joku keksitty juttu,,,haiskahtaa siltä.Kuka täällä muuten kehuskelisi perinnöstä.......

• Tarkkaavaisuutta

Ja jos Sinä "Pysy poissa" et huomannut, olet itse kommentoimassa Suoimi24:n etusivun juttua! Täällä asioita kommentoidaan hieman eri tavalla.

Älä siis itse rupea herjaamaan toisia kirjoittajia, jos et pysty asialliseen tekstiin. Ja "herjaaminen" pitäisi "Laki ja rikos" palstan kirjoittajalle olla tuttu termi! Kaikkine laillisine seuraamuksineen...

Ole yhteydessa Suomi24:n, jos et pidä tästä esiin nostosta!

• jäin perinnöttä

koska en kuulunut millään lailla sukuunne

• 12345-kuuC

hanki oma elämä.

• rahaton -50

Jos et laita niin voin antaa oman tilinumeron . . . . . . . . . . . . .

• -lissu70-

Oma isäni sai edesmenneen enonsa aviopuolen kuolinpesän ilmoituksen, ettei peri mtn koska enon aviovaimo testamenttasi kaiken omille sukulaisilleen.. Harmi.. noh, eihän se noin mene kun yhteinen asunto ostettu yhdessä jne.

Moitimme testamenttia ja teimme siis valituksen, ja sitten pikapikaa lakimiestoimisto "selvitti" hel--tin kalliilla taksalla että juuh, eihän tämä uusi testamentti voikaan kumota yhdessä tehtyä ! Aivan - nimi paperiin ja tilinumero myös, perittekin 9000 euroa. Asianajaja sai kakusta liki 10 000 euroa.
      Kukaan vanhoista sukulaisista ei olisi aikonut tehdä mitään valitusta, mutta eipä ne nyt ole isommasti suuttuneet vaikka sen isäni kanssa tein.
      Ei ole kyse muusta kuin asianajajien ahneudesta ja minusta tässäkin tapauksessa työ tehtiin ala-arvoisesti!

Saapahan nyt suvun vanhukset tehdä vaikka remppaa tai ostaa jotain tarpeellista, että pärjäisivät kotona. Kuinkahan montaa asiakasta/perijää vain samanlailla mahdetaan huijata ????

• Neuvojatar

Mene lakimiehen puheille, nin kaikki menee oikein.

• Toivoa on

Heippa! Näin maalaisjärjellä ajattelin että kuuluuhan kaikkeen nuo inflaatio korotukset. Kyselisin asiasta joltain viisaammalta ennen kuin kirjoittaisin nimeäni. Varmaan joku pankin tai vakuutusyhtiön lakimies osaa auttaa sinua.
      Hyvää syksyn jatkoa

• yhteys perunkirjoitt

Perunkirjoituksen tekee aina ammatti ihminen tässä tapauksessa kukaan ei ole riitauttanut asiaa näin ollen sinulle kuuluu mainittu summa voit myös soittaa ja jutella henkilön joka on perunkirjoituksen toimittanut häeltä saat tietoa mitä laissa on määrätty tuon tiedon mukaan 40tuhatta euroa saat ja rahat siirretään tilillesi heti kun annat tilinumerosi.Itselläni juuri oli sama tilanne isäni ja äitini olivat tehneet keskinäisen testamentin isäni kuoli 30v sitten ja äitini nyt tänävuonna joten äiti sai testamentin mukaan hallita ja käyttää omaisuutta tuon 30v ja nyt hänen kuoltuaan minä ja veljeni perimme mitä jäljellä oli.Voihan olla että setäsi on määrännyt testamentilla että sinulle pitää tuo summa maksaa jos sinä et halua sitä niin se siirretään sinun lapsillesi(mikäli sinulla on) mutta joka tapauksessa asia pitää hoitaa 3kk:den kuluessa siitä kun vainaja on kuollut esim vainaja kuollut 1.6.2011 pitää asia olla 1.9.2011 mennessä selvä

• 33

Perunkirjoitusta ei todellakaan tee aina ammatti-ihminen, usein sen riipaisee kasaan jokun osakkaan lähisukulainen tai naapurin isäntä. Ja useinmiten se yksinkertaisissa tapauksissa onnistuukin aivan hyvin, mutta tälläisissä normi tilanteista poikkeavissa jutuissa homma ei menekkään ihan putkeen. Onneksi verotoimistossa ovat sitten tarkkoja, eikä hyväksy mitä tahansa tekeleitä. Toinen missä väärin tehdyt paperit sitten paljastuu, on se kun haetaan perityille kiinteistöille lainhuutoja, tuossakin virastossa kyllä tietävät keiden omistuksessa kiinteistö olisi pitänyt olla.

• Kokemusta omaava!

Jos ottaa lakimiehen avuksi tarkistamaan perunkirjoituksen ja tarkistamaan oikean perintöosuuden, silloin perunkirjoitusaikaa saa sirretyä lakimiehen avulla. Jos ottaa yleisen oikeusavustaja silloin makaa vain omien tulojen mukaan.

• 8+12
        Kokemusta omaava! kirjoitti:

Jos ottaa lakimiehen avuksi tarkistamaan perunkirjoituksen ja tarkistamaan oikean perintöosuuden, silloin perunkirjoitusaikaa saa sirretyä lakimiehen avulla. Jos ottaa yleisen oikeusavustaja silloin makaa vain omien tulojen mukaan.

Edes tuon alkuperäisen summan kokoisen perinnön saaja ei enää saa yleistä oikeusavustajaa. Eikä varsinkaan, jos oikea perintö on luokkaa puoli miljoonaa.

Tapaus näyttää niin varmalta, että kannattaa palkata lakimies. Vaikka verottaja viekin paljon välistä toissijaiselta perilliseltä, saat ilmeisesti lopuilla rahoilla maksettua lakimiehen palkkion, vaikka jutun häviäisitkin.

• Unger Older

Mitä, eikö tossa iässä pitäis osata kirjoittaa? Perukirjoituksiakaan ei tee aina ammatti-ihmiset, älä jauha soopaa. Muutenkin ihan turhaa juupajaapaa koko tarinas.

• Kokemusta omaava!

Ota lakimies avuksesi, joka tarkastaa oikean osuutesi perintöön, suosittelen todella sitä!

• LaitonNAINEN

LakiMIES??? Se on asianajaja tai juristi (tai varatuomari) eikä mikään lakiMIES.

• URPOT!!!

Minäkin sain miljoonaperinnön. Laitanko nimen paperiin vai en? Kysyn täällä Suomi24:ssa jonkun mielipidettä...

• chaoxic

Jos kerran asia ei ole omasta mielestäsi kuulunut sinulle niin jätä allekirjoittamatta ja sano, että lähemmät omaiset saavat sinunkin osuutesi, ei sitä pakko ole ottaa vastaan. Turha sitä on jälkikäteen itkeä, jos ei kerran ole paikan päälle vaivautunut, kun kuitenkin perinnönjaossa on aina ammattilainen mukana, jolta voi kysyä.

• myös kokemusta

Joopa joo, kai me kaikki nyt sen opimme, että teemme testamentit ja jätämme "rakkaat" sukulaiset luojan armosta nuolemaan näppejään ! Tyyppi ei viitsi mennä perunkirjoitukseen, koska asia ei hänelle kuulu ja nyt onkin yhtäkkiä lisää vailla - luulisi 40.000 euroakin tyhjästä olevan riittävästi?
      Koskas kävit tätiä muuten viimeksi katsomassa?
      Tämä ahneus on niin käsittämätön juttu - mutta..ahneella on paskainen loppu. Onneksi.

• myös täti

Jos se on setäsi puolison niin kyllä minä sen sukuun lasken ja kutsun ihan oikeasti tädikseni.
      Kävitkö kylässä?
      Laita nimi paperiin, risti kätesi ja kiitä!

• perintöjä...

Ei sinulla ole mitään oikeutta 80-luvun jälkeen hankittuun omaisuuteen. Sinulle kuuluu osuutesi ilmeisesti sillioin 80-luvulla jakamatta jäänneestä pesänosuudesta, joka tuskin on läheskään koko pesän silloinen arvo, vaan isäsi on aikanaan saannut jo osan perintöä, mutta jotain on jäännyt eli todennäköisesti asunto on jäännyt lesken haltuun ja osuutesi tästä asunnosta on ko 40t eli kyllä se on oikein mennyt...et todellakaan peri setäsi leskeä.Jos ryhdyt hakemaan muutoksia, asianajajat kyllä mieluusti syövät nuokin 40t.

• Laita nimi ja tilinumero ja pistä kirjattuna postiin.

Ja ennen kaikkea, ota yhteyttä verovirastoon ja kysy paljonko joudut maksamaan. Rintaperillisen ei tarvitse maksaa veroja, mikäli perintöosuus on alle 25 000 euroa, sinun kohdalla lienee toisin.

Ei muuten, mutta jos käytät rahat ja seuraavana vuonna tulee verottajalta ikävä yllätys.

• EL.a.K.IM

http://mina.suomi24.fi/runontaja

Se riippuusiitä onko se ennakkoperintöä, vai luetaanko se lahjaveron piikkiin, mikä on se veroprosentti.

Lahjaveroa ei ainakaan tarvinnu maksaa mummon markan aikaan alle kolmenkymmenen tontun summasta.

• EL.a . K.IM

En ymmärrä

Et ole suoraan perillinen.

Pyydä se testamentti tsiigattavaksi.

Näytä sitä jollain lakimiehellä, kuka osaa duunin.

Ilman testamenttia sulle ei kuuluis latiakaan kummisetäsi kuolinpesästä.

Mutta kai se jotain on sulle halunnu laittaa, jos perunkirjoituksissa on niin funtsailtu.

Riski on tietenkin se, että jos on rintaperillisiä.

Ne voivat riitauttaa sen asian.

Niinkuin monesti käy perinnönjaossa.

Hullut tappelee vainajan fyrkista, vaikka pitäis muistella, ja kunnioittaa vainajaa.

• Robert Anka

Jos tunnet jollakin tavoin ettei asia kuulu sinulle, niin mitä sitä miettimään onko se oikein. Otat vain vastaan mitä annetaan. Neuvon laittamaan nimesi ja tilinumerosi pankkiin.

• allakka

Jos keskinäinen testamentti avioparilla jolla ei lapsia, toisen kuoltua toinen saa täyden omistusoikeuden koko omaisuuteen. Jäljelle jäänyt voi testamentata kaiken kenelle haluaa, aikaisemmin kuolleen suvulla ei ole osuutta enää perintöön. Mutta mtä tapahtuu jos keskinäinen testanetti on unohdettu valvoa ensimmäisen kuolleen jälkeen??

• jönssiä pebaan

Mä ottaisin ne nelkytdonaa riemulla vastaan, ostaisin uuden skoda octavian ja lähtisin baanalle pullistelemaan tehokkaalla turboautolla.

• Yualle

Ennemmin vaikka diesel-WV. Tokikin, Ocut ja WV:t sanoo molemmat kooot-koot-kot-kot ja jos oikein paha paikka, niin rooot-root-rot-rot...

• sokota

kuka nyt sokotalla ajaa.mese se olla pitää tai pitävät köyhänä,minä ajoin sokotalla,kaikki ilkku että tommone sekki rottone.kyllä hymy hyyty kun tulin mesellä.kaikki oli heti kaveria vaikka olivat tyhjä taskuja.

• rte564

Kiva provo,varmaan hei joku moista asiaa täällä huutelisi jos kohdalleen osuisi.
      Nää on näitä aloitus nikkareita...

• netinorja

Kun muut sanovat perittävän poismenon yhteydessä "otan osaa", asianajaja sanoo "otan osani". Kannattaa ehdottomasti riitauttaa koko perinnönjako ihan viimeistä nappia myöten, koska se työllistää ihmisiä vuosikausiksi ja lopulta pesään ei jää mitään perittävää kun kaikki menee pesänselvittäjän/-jakajan palkkioon.

• Jos ei raha kelpaa

Niin voithan aina nostaa sen perinnön seteleinä ja polttaa ne.

• 3+19

Siis ei oo totta... tämä on nostettu yhdeksi "ylärivin" jutuista... ja kaikki annetut uudet vastaukset on täysin vääriä ja lisäksi vielä panettelevia. Alussa annetut vastaukset ovat oikeita, tiedoksi aloittelijalle.

• Älä anna huijata

Tällaisia kysymyksiä, joihin vastaaminen ei onnistu millään mutulla, vaan vaatii tietoa laista, ei todellakaan pitäisi nostaa tuohon yläriville kaiken maailman hörhöjen kommentoitaviksi! Itse vastasin tähän silloin kun kysymys oli postattu, eli 25. syyskuuta. Minun ja muutaman muun vastaukset olivat oikein ja lain mukaisia.

Kaikki eilen ja tänään tulleet vastaukset ovat yhtä höpinää joissa ihmiset, jotka eivät erottaisi Perintökaarta Riemukaaresta, puhuvat mitä sylki suuhun tuo.

Ikävä että aloittajan asiallinen kysymys, johon hän oli saanut asiallisia vastauksia jo päiviä sitten, piti nostaa tänne idioottien räävittäväksi.

• Lahjoita.

Oliko se nyt naapurin setä,vai kummisedän perintö hyväntekeväisyyteen.

• perintökekkula

Voi LOL! Miksi kuvittelit että sinut kutsuttiin perunkirjoitukseen? Ei sinne kutsuta ketään ketä asia ei koske. Voi vitsi mikä tampio :D

• vetkuteltu pesänjako

Katsokaa tarkaan ennenkuin annatte jollekin pienelle perunkirjoitustoimistolle asioitanne hoidettavaksi. Ne vie tuhkatkin pesästä itselleen. En vielä voi mainita firman nimeä kun asia on riidattoman pesän kohdalla edelleen (jo kolme vuotta rahastettu pesää),kesken. Vieläkään ei äijäparka ole saanut asiaa hoidettua. Ilmeisesti asia siirtyy poliisitutkintaan?

• ei missään tapaukses

ei missään nimessä.tuohan ei ole oikein,jos menee riitasille perun kirjoitus on moitittava,kannattaa kysyä viisaammilt eim tuomari,oikeusaputoimisto.minä en aikanaan kirjoittanut hyväksynyt perun kirjoitusta,ja oli hyvä asia.et saa kirjoittaa ja hyväksyä missään tapauksessa,silloin sinulla on riitauttamis okeus jäljellä vaikka yhdeksän vuoden jälkeen jos se antaa aihetta.

• Sivustaseuraaja..

Ihan kaikkia kommentteja en lukenut, mutta niistä, mitkä vilkaisin, ei käynyt ilmi, oliko kummallakaan testamenttia...?? Eikös tuo paperi ole määräävin tekijä siinä, kuka saa ja minkä verran....
      Ja sitäpaitsi ... ei kummitätisi olisi voinut periä kummisetääsi kokonaan tuolloin 80-luvulla, vaan kummisetäsi osuus olisi pitänyt jo tuolloin jakaa hänen toissijaisten perillisten ja lesken kesken... Ihan vaan näin maalaisjärjellä ajatellen.
      Joten eiköhän tämä aloitus ole aika tuulesta tempaistu!!

• Ole hiljaa

"ei kummitätisi olisi voinut periä kummisetääsi kokonaan tuolloin 80-luvulla, vaan kummisetäsi osuus olisi pitänyt jo tuolloin jakaa hänen toissijaisten perillisten ja lesken kesken... Ihan vaan näin maalaisjärjellä ajatellen"

Mitä vittua sinä tunget "maalaisjärkeä" tähän, kun asiasta on olemassa täysin selvä lakiteksti, jota Suomessa on pakko noudattaa!

Aloittajan setä kuoli ilman rintaperillistä, mutta oli naimisissa. Joten hänen koko omaisuutensa peri hänen vaimonsa yksin. Toissijaisilla perillisillä ei ollut siinä vaiheessa mitään asiaa perintöön.

"Perintökaari

3 LUKU
        Puolison perintöoikeudesta ja oikeudesta hallita jäämistöä (25.2.1983/209)
        1 §

Jos perittävä oli naimisissa eikä häneltä ole jäänyt rintaperillistä, menee jäämistö eloonjääneelle puolisolle."

• Sivustaseuraaja..
        Ole hiljaa kirjoitti:

"ei kummitätisi olisi voinut periä kummisetääsi kokonaan tuolloin 80-luvulla, vaan kummisetäsi osuus olisi pitänyt jo tuolloin jakaa hänen toissijaisten perillisten ja lesken kesken... Ihan vaan näin maalaisjärjellä ajatellen"

Mitä vittua sinä tunget "maalaisjärkeä" tähän, kun asiasta on olemassa täysin selvä lakiteksti, jota Suomessa on pakko noudattaa!

Aloittajan setä kuoli ilman rintaperillistä, mutta oli naimisissa. Joten hänen koko omaisuutensa peri hänen vaimonsa yksin. Toissijaisilla perillisillä ei ollut siinä vaiheessa mitään asiaa perintöön.

"Perintökaari

3 LUKU
        Puolison perintöoikeudesta ja oikeudesta hallita jäämistöä (25.2.1983/209)
        1 §

Jos perittävä oli naimisissa eikä häneltä ole jäänyt rintaperillistä, menee jäämistö eloonjääneelle puolisolle."

Ihanan asiallinen vastaus :)) Kiitos ;D

• uusi mersu

Mullekin luvattiin 50 % osuus jonkun somali vaarin perinnöstä,joka oli 20 miljoonaa dollaria. Mun ei tartte kun lähettää tilinumero sotu ja 5000 euroa sinne niin se kaveri hoitaa rahat mun tilille kuukaudessa. Enkä mä edes tunne kumpaakaan näistä hepuista. Kannatasko mun ottaa yhteyttä asianajajaan, josko mulle kuuluis isompi potti?
      Onko kellään kokemuksia rahan lähettämisestä somaliaan, kirjekuoressa vai suora tilisiirto?

• Mummon vanha fillari

"Uusi mersu".

Uskon tuon kirjekuoressa lähettämisen olevan paras keino, mutta näin järkevästi ajateltuna olisi hyödyllisempää (jaetuissa postimerkkikuluissakin) meille kummallekin jos lähettäisimme kumpikin tuon 5000€, sillä voi olla jotta rahaa olisi tulossa enemmänkin ja kenties saisimme kumpikin 20 milj.€!!

Minulla on yksi postimerkki jo valmiina kotona. Liuotin sen kolme vuotta sitten kirjekuoresta, joka oli jätetty leimaamatta :) Ja niin ehdotankin sinulle jotta lähettäisit minulle sinun rahaosuutesi kirjeessä minulle. Laitan katuosoitteeni privana kun nykyään ei voi luottaa täällä netissäkään keneenkään. Ei edes ystävällisiin Somal..siis Suomalaisiin.
        Minä tiedän mistä puhun, sillä olen jo saanut yhden rahalähetyksen, 5 milj.€. Juuri mainitsemastasi paikkakunnasta, Somaliasta :)

Siis, kirjoittele :)

Terveisin.
        [email protected]

• NSDAP----

lakimiestä sun ei kannata siihen sotkea ollenkaan.
      huomaat kohta että kaikki meni lakimiehelle.

• NSDAP----

tärkeintä tässä on saada tietää miten tuohon 40 000euron summaan on päädytty.

Olet täditisi kuolinpesän lain voimainen osakas, koska sinulle tuli kutsu perukirjoitus tilaisuuteen.
      perukirjaan on merkitty kuka hoitaa perintövero asioita soita sille ja juttele.
      koska tädillä ei ollut lapsia talo ja kaikki omaisuus myydään ja sinä olet siinä mukana.
      olisiko tuo 40 000 ekua ainoastaan raha, siihen sitten lisätään osakkeet ja talo ja kaikki muu.

soita sille verotyypille ja myös voit käydä sen perukirjoittajan luona.

• AP En ymmärrä

Ompa tämä ketju mennyt sekavaksi, tuntuu kuin suurimman osan viesteistä olisi kirjoittanut setäni lesken sukulaiset, tai ainakin vastaavanlaisessa tilanteessa oleva henkilö. Taitaa ottaa rankasti päähän kun asiat laitetaan menemään niin kuin laissa kirjoitetaan.
      Mutta tämä asia on hiukan edennyt, kävin toissapäivänä lakimiehen juttusilla, hän piti selvänä että asia ei ole niin kuin "tädin" sukulaiset oli tulkinut. Ja lakimiehen soittaessa asioita heidän puolellaan hoitavalle(maallikko) hän oli virheen myöntänytkin. Lakimies nyt asiaa selvittelee, hän ei pitänyt juttua mitenkään monimutkaisena ja uskoi että selvyys tulee varsin helposti. Mitään varmaa kustannusarviota hän ei tietysti voinnut tehdä, mutta ei uskonut että hänen laskunsa nousisi tonnia/kahta suuremmaksi.

Lisätään vielä ettei sedälläni tai tädillä kummallakaan ole ollut minkäänlaista testamenttia, tätä kun on moni arvaillut tässä ketjussa.

Kiitos kaikille asiallisesti ja oikein kysymykseen vastanneelle, rohkaisitte minua alkamaan asiaa selvittämään, olin nimittäin aika lähellä hyväksyä tuon huijausyrityksen.

• Älä anna huijata

Kiitos kun vaivaudut vielä kommentoimaan ketjua, joka kyllä on lähtenyt todella rankasti sivuteille; olen edelleen sitä mieltä että tällaisia asioita, joita ei kertakaikkiaan voi kommentoida mututuntumalla, ei pitäisi nostaa etusivulle kaikkien räävittäviksi. Sinne laitettakoon sellaisia juttuja joista kaikilla voi olla mielipide, eikä mikään mielipide välttämättä ole toista parempi.

Nämä perintöjutut kun vaan eivät ole mielipideasioita, vaan perustuvat lakiin.

Eli asia oli kuten arvelin viestissäni 25. syyskuuta; kyse ei välttämättä ollut tahallisesta huijausyrityksestä vaan siitä että perunkirjoituksen tehnyt maallikko ei kertakaikkiaan ollut asioista perillä (tosin voi olla että tiesi kyllä asian oikean laidan mutta päätti kokeilla kepillä jäätä, jos vaikka olisit mennyt lankaan).

No joka tapauksessa hyvä lopputulos, eli tulet saamaan rahasi jotka sinulle kuuluvat. :-)

• Pettynyt rasva-apina

Älä laita nimeäsi mihinkään hämärään paperiin, sillä voit joutua maksumieheksi raskaimman jälkeen.
      Perintö vero on niin kaaamean iso, ettei 40.000 € edes riitä, vaan joudun omistasi laittamaan lisää jonkin verran, että selviät verottajasta.

• Verolaskuri

Perintöveroja turha pelätä, kakkosluokassa tuosta 40 000 eurosta menisi veroa 4 100 €. Ja jos avaaja saisi perintöä puolet tuosta tädin perinnöstä, eli 500 tuhatta, niin vero tuosta olisi 150 100 €, eli käteen jäisi vielä 350 000 euroa.

• vai miinusta

Minkä summan sait verojen jälkeen viivan alle?Miinusmerkkisenkö? Minä vuonna kävit koulusi? Odotan vastaustasi ja katsotaanko yhdessä jos et osaa laskea ja opetellaan mitä on 40,000e miinus verot.

• laki ja oikeus

Katsokaa, että lakimiehellänne jos häntä käytätte on ainakin virallinen asianajo oikeus, asianajaliittoon kuuluva henkilö, ja tai varatuomarin arvo. On liian paljon ns.lakimiehiä, oikeustieteen kanditaatteja perunkirjoitukseen valmiina,jotka puhdistavat pesät itselleen määrättömillä laskuillaan. Älä luota kaikkeen puheeseen,varmistu itse hyvin. Pahasti pettynyt ns. oikeuteen. Laki ei ole samaa kuin oikeus,muista se.

• perintöprisessa

Kun kutsu perunkirjoitukseen tulee, sitä kannattaa noudattaa. Sinne ei nimittäin kutsuta kuin aiheesta. Kanttaa jättää menemättä vain, jos aikoo luopua mahdollisesta perinnöstä joka voi tietysti tulla myös testamentin kautta sellaiselta henkilöltä jota muuten ei perisi.

Nytkö sitten iski ahneus ja pitäisi saada enemmän kuin 40 000? Joudut menemään käräjille ja veikkaanpa, että et voita.

• Vähän petyin

Kutsutaan sinne turhaankin, itselleni kävi juuri näin. Sain kutsun aivan tuntemattoman henkilön perunkirjoitukseen, tämä henkilö taisi olla mummoni äidin sisko. Menin paikalle vain allekirjoittamaan testamentin hyväksymisen, euroakaan en saannut, eli turhaan menin paikalle.

• oppitunti
        Vähän petyin kirjoitti:

Kutsutaan sinne turhaankin, itselleni kävi juuri näin. Sain kutsun aivan tuntemattoman henkilön perunkirjoitukseen, tämä henkilö taisi olla mummoni äidin sisko. Menin paikalle vain allekirjoittamaan testamentin hyväksymisen, euroakaan en saannut, eli turhaan menin paikalle.

Tuskin turhaan.Opithan siinä hyvän koulun perunkirjoituksesta tulevaisuutta varten.Käytäntö on aina toinen kuin kirjoista opittu.Ole kiitollinen kalliista kurssista joka voi joskus vielä poikia rahaa.

• ei

Kuka on kateellinen ja ahne kysyjäkö?

• pnbbbgp¨nip¨g

Mitäs siellä perukirjoituksessa tekee? Antaa muiden tehdä listat ja osallistuu vaan jakoon niin saa saman vähemmällä vaivalla

• oppia ikä kaikki

Perunkirjoitus tehdään aina tietyn ajan kuluessa kuolemasta, verottajalle tavallaan vainajan viimeisenä veroilmoituksena.
      Perinnönjaolla ei ole mitään aikarajaa, mutta tässä se lienee tehty aloituksen perusteella samassa tilaisuudessa perunkirjoituksen kanssa.
      Vaikka et ollut paikalla perunkirjoituksessa, perinnönjakoon sinut olisi mielestäni pitänyt erikseen kutsua.
      Sinun nimeäsihän ei ole perinnönjakokirjassa..
      eli et ole ollut paikalla suorittamassa perinnönjakoa.
      Perinnönjako ja perunkirjoitus ovat aivan eri asioita. Mielestäni "sedän omaisuus" on huomattavasti suurempi kuin tuo 40 000 eur, riippuen siitä, miten sedän kuolinpesän omaisuutta on hoidettu. Eli kannattaa nyt ottaa ihan rauhallisesti ja tutustua pesän omaisuuteen ja pyytää siitä tarvittaessa arvio.
      Ja muille: kannattaa aina mennä sinne perunkirjoitukseen - ja varsinkin perinnönjakotilaisuuteen. Itse en aikanaan mennyt , kun en perehtynyt asiaan eikä "kiinnostanut".
      Myöhemmin sitten ollaan tapeltu vuosikausia tuosta perinnöstä.. Ei ole vieläkään jaettu ;-)) Rikkaita ollaan, mutta jumissa toisissa "rikkaissa".

• perinnön saanut

Jo kummia kyselet, unta taidat nähdä.........

• ota vaarin neuvosta

Etkö tunne oikeuksiasi.miten olet tähän asti elänyt ettei sinun oikeuksiasi ole poljettu vai mikä on tehnyt sinusta välinpitämättömän oikeuksiasi kohtaan.Pidä puolesi ja tarkista kaikki paperit jotka koskevat sinun oikeuksiasi.Älä allekirjoita ennenkuin olet esin näyttänyt paperit lakiosastossa pankissasi.Voit hävitä sievoisen summan jos et käy lakimiehen puheilla ensin pankissa,Se maksaa vin noin 150e. Näin minä tein ,Joka pankissa on lakios. tilaa heti aika.Kukaan ei voi painostaa sinua allekirj.pikaisesti selvittämättä ensin mihin nimesi laitat.Toivon että oikeus voittaa.Sitä toivoi kummisetäkin kun ei sulkenut testsmentilla sinua pois perinnöstään

• ^^^^

Pitää muistaa, että voi olla myös testamentti.....

• hyi oikjjui

tosi tapaus: skitsofreniaa koko elämänsä sairastanut yksinäinen "täti" kuoli. Hänellä stadissa rikkaita sukulaisia joita hän ei kiinnostanut pätkääkään. Ei kutsua häihin (siskon lasten) koska hävetti parempien rikkaitten piirien edessä. No, annas olla kun täti kuoli. Rahan ottajia kyllä löytyi. Muut sukulaiset sentään kävivät katsomassa häntä, mutta näitä stadin rikkaita kyllä kiinnosti raha kun hän oli kuollut, ei hän itse. Oksetti! Ihmiset perivät isotätinsä, vaikkeivät eläessään olleet ikinä nähneetkään.

• ahneella on jne

ja ahneus iski...olisit mennyt paikalle kun kutsuttiin....

• 33

Tässä tapauksessa ahneella varas loppu? Avaaja saa hyvät rahat vaikka ei perunkirjoitukseen osallistunut, ei se periminen mihinkään muutu osallistuu tai ei tuohon tilaisuuteen.

• htyui

Mene oikeusapu toimistoon. Jos otat kalliin lakimiehen, se kyllä äkkiä sinun 40 000 menee palkkioihin:)

• verojuristititi

ÄLÄ ALLEKIRJOITA MITÄÄN PAPEREITA KONSULTOIMATTA ENSIN ASIANTUNTIJAA!

Älä ihmettele täällä, vaan ota yhteyttä perintöasioita hoitavaan pätevään asianajajaan. Hyvin todennäköisesti sinua yritetään vedättää ja pahasti.

• muistakaa testamentt

Juuri tämän takia pitää kaikilla olla testametti eritoten lapsettomilla sinkuilla.Minullakin on testamentti ja ei ole omia lapsia ja 3 asuntoosaketta ja 1 asunto ulkomailla.Kaiken perii eräs henkilö ainoa joka auttanut minua vaikeina aikoin a.Se ei edes tiedä mitään.Veljet tietenkin kuvittelee saavansa jotain ja ovat kummasti alkaneet kyseleen vointiani(sairastuin syöpään)
      Eivät saa penniäkään kylläkään.Mahtaa niitä vituttaa kun testamentti julkistetaan.Eivät voi edes valittaa koko testamentista tai voivat vaan ei auta.Itse perin aikoinani isän veljen kokonaan kun oli myös lapseton ja poikamies.Isä yritti tapella vaan ei saanut penniäkään.

• lixlax

Eiköhän ne ole lakimiehet, jotka osaa neuvoa, turha sitä täällä on leveillä perinnöillä, kun tietää, että ei kenelläkään ole rahaa tänäpäivänä, tavallisilla ihmisillä. Taitaa ollakin huuhaa juttu koko perintö, jos olisi totta, et sitä täällä mainostaisi.

• jk

laita nimi paperiin

• ngföewijawrjf

Kyllä Suomi24:n työntekijä sai taas aikaan hyvän ketjun, ihan mielenkiinnosta luin ja nauratti kovasti. Juuri tätä lisää, tämä paljastaa ihmisten ahneuden ja tyhmyyden ja varsinkin sen, että vaikka ei mitään tietäisi, täytyy kommentoida kuitenkin. Jokainen järjellä varustettu ihminen - joita kaikki eivät kuitenkaan varsinkaan täällä ole - tietävät miten toimia tällaisessa tilanteessa. En siis anna omaa todella järkevää ja ainoaa oikeaa - mielestäni - tietoa ja mielipidettä tähänkään ns. ongelmaan.

• Jurisija

Ei ole mitään sedän/kummisedän omaisuutta enää olemassa. On vain lesken kuolinpesä jossa on se koko lähes miljoona, ja se nyt on jaossa. Sinulle kuuluu setäsi ainoana toisisjaisena perijänä puolet tästä miljoonasta. Piste.

Toistan: Leski peri setäsi kokonaan. Sedän osuutta ei sen jälkeen ole ollut olemassa. Pesä on aina vain yksi kokonaisuus ja se kokonaisuus jaetaan, riippumatta siitä kenen varallisuudesta se on koostunut.

Inflaatio näkyy pesän nykyarvossa. Se 240 000 mk/ 40 000 euroa on nyt jotain paljon enemmän ja siihen lesken varallisuus päälle = pesän arvo (noin miljoona euroa).

• No kun EI!

Juuri tätä minäkin olen yrittänyt tässä ketjussa tolkuttaa, mutta kun nähtävästi on vaan olemassa kovakalloisia, joille asia ei mene perille (kts. ylempää nimimerkillä ********** kirjoitetut viestit joissa itsepintaisesti jankutetaan että aloittaja perii setänsä osuuden eikä muuta.

Tämä, että lesken pesä menee puoliksi jopa useiden kymmenien vuosien jälkeen (siis jos ei tietyistä erityistapauksista muuta johdu), näyttää olevan vaikea asia hyväksyä. Varsinkin niissä tapauksissa joissa leski on jo puolisonsa kuollessa ollut huomattavasti puolisoaan varakkaampi.

Itse asiassa tässä aloittajan tapauksessa, jos leski oli puolisoaan jonkin verran nuorempi, ja saattoi olettaa elävänsä vielä kymmeniä vuosia, hänen olisi jopa kannattanut kieltäytyä perinnöstä puolisonsa kuoltua. Silloin aloittajan sedän perintö olisi jo siinä vaiheessa siirtynyt aloittajan sukuun, ja nyt lesken kuoltua ainoastaan hänen sukulaisensa perisivät hänet.

• matkaava apina
    • AP en ymmärrä

Asia lähtenyt edistymään vauhdilla, "vastapuoli" on virheen myöntänyt, mutta haluavat kuitenkin neuvotella jaon kohtuullistamisesta, osa pesän varoista kun on heidän tulkinnan mukaan tullut setäni lesken omasta ansiotoiminnasta tässä vuosien aikana. Vastaavasti oma juristini haluaa tarkastaa joidenkin perunkirjaan merkittyjen omaisuuksien arvon, ainakin kiinteistöt ovat hänen mielestään arviotu alakanttiin. Neuvottelupäivä on sovittu ensiviikoksi, ja halua sovun saamiseksi on kummallakin osapuolella. Lakimiehen palkkaaminen oli minun puolelta todella viisas temppu.

• Jurisija

Juuri noin se menee nyt. Juristit löytävät joka palaverissa jotain tarkistettavaa. Ja näin jatkuu jopa vuositolkulla. Joka palaveri tekee lasku nekinumeroisen summan jonka eka numeroa en uskalla arvatakaan.

Perukirjjan merkittyjen kiinteistöjen arvon tarkistaminen on puhdas bluffi. Perukirja tehdään verottajaa varten eli alakanttiin. Perinnönjaossa puhutaan sitten käyvistä arvoista. Perukirjassa riittää kun omaisuus on luetteloitu. kyllä verottaja korjaa mitä haluaa. Sitte jaossa tapellaan kiinteistöjen arvosta, koska joku maksaa saantonsa setelirahalla.

Että periaattteessa olet vahvoilla mutta älä sorru juristin rahastettavaksi turhien temppujen takia. Jako suhde selväksi ja sitten kinteistöille hinnat ja lasketaan kunkin eurot tasan.

• Ap en ymmärrä

Kyllä minulle tuli sellainen käsitys että vastapuoli haluaa tehdä jaon juuri noiden perunkirjan arvojen pohjalta, siksi on syytä tarkastaa noiden arvo ennenkuin jako tehdään. Perukirjan pohjana ei muuten ollut kenenkään tekemää kirjallista arviota arvosta, vaan vain uskottuina miehinä toimineiden vastapuolen kavereiden arvio. Nyt nuo on arvioitu hyvämaineisen kiinteistövälittäjän toimesta kirjallisena, ja ero perukirjan arvoihin oli melkoinen. Eikä tämä juristin osalta tullut maksamaan juuri mitään, kiinteistövälittäjä otti parisataa.

• pnbiirsp

Vastapuoli varnasti haluaa. Sillä nyt vaan ei ole merkitystä koska jaon pitää olla yksimielinen eli vaatii myös Sinun hyväksyntäsi. Missään ei määrätä että jaon pohjana pitää käyttää perukirja-arvoja

• Ap en ymmärrä.

Paketti kasassa, lakimiehen avustuksella saatiin vastapuolen kanssa neuvoteltua sopimus. Lopputuloksessa kolmannes setäni lesken omaisuudesta katsottiin sellaiseksi osuudeksi jonka hän on omalla ansiotoiminnallaan tai vastaavalla hankkinut, 2/3 osa siis meni jakoon sukujen kesken, eli käytännössä minun ja tädin perillisen kesken. Pientä vääntöä syntyi kiinteistöjen arvojen suhteen, mutta nekin saatiin lopulta ratkaistua, kummallakaan osapuolella ei ollut mitään haluja lähteä asioista pidemmälle riitelemään. Alunperin tarjottu 40ke muuttui aika nopeasti yli 300 tuhannen perinnöksi.

• ositus <> perintö

Hyvä suoritus ja erittäin tarpeellinen, koska tuo 40.000 EUR ei olisi riittänyt edes perintöveroihisi.

Ositus ja perinnön määrä kun ovat kaksi eri asiaa ja verottaja pelaa perinnön määrän, ei osituksen mukaan.

• Kunhan huutelen
        ositus <> perintö kirjoitti:

Hyvä suoritus ja erittäin tarpeellinen, koska tuo 40.000 EUR ei olisi riittänyt edes perintöveroihisi.

Ositus ja perinnön määrä kun ovat kaksi eri asiaa ja verottaja pelaa perinnön määrän, ei osituksen mukaan.

Eiköhän varottaja ainakin nyt verota toteutuneen perinnön mukaan, verottaja kun saa tuon jakokirjan ja varmaan sopimuksen tuosta sovittellusta. Avaajan kannattaa olla tarkkana kun verolaskelma aikanaan tulee, ja tarvittaessa tehdä oikaisupyyntö jos vero määrätty jostain muusta summasta kuin minkä sai.

• oikein menee
        Kunhan huutelen kirjoitti:

Eiköhän varottaja ainakin nyt verota toteutuneen perinnön mukaan, verottaja kun saa tuon jakokirjan ja varmaan sopimuksen tuosta sovittellusta. Avaajan kannattaa olla tarkkana kun verolaskelma aikanaan tulee, ja tarvittaessa tehdä oikaisupyyntö jos vero määrätty jostain muusta summasta kuin minkä sai.

Tässä tapauksessa vero määräytyy ihan oikein, koska ositus ja perinnön määrä vastaavat toisiaan.

• 16

Parasta tässä oli, ettei se juristin palkkaaminen maksanut juuri mitään. Ottakaa muutkin vaarin.

• Positiivisesti kade

Onnittelut hyvästä "tilistä", vaikka periaatteessa perintö onkin karu tapa saada omaisuutta, mutta tapauksessasi ei tainnut olla kyse kovin läheisestä ihmisestä.
        Tuollainen raha on melkoinen potti tavalliselle ihmiselle, vaikka verottaja omansa ottaakin.

• Ap en ymmärrä
        Positiivisesti kade kirjoitti:

Onnittelut hyvästä "tilistä", vaikka periaatteessa perintö onkin karu tapa saada omaisuutta, mutta tapauksessasi ei tainnut olla kyse kovin läheisestä ihmisestä.
        Tuollainen raha on melkoinen potti tavalliselle ihmiselle, vaikka verottaja omansa ottaakin.

Kiitoksia vaan onnitteluista. Itsekkään en oikein tiedä vielä miten tähän perintöön suhtautuisi, tietenkin olen surullinen perimäni ihmisen kuolemasta vaikka hän ei läheinen ollutkaan, enkä periaatteessa haluaisi toisen ihmisen kuolemasta hyötyä. Mutta tosiasia on kuitenkin että kaikki me joskus kuolemme, ja joku meidät perii kuoleman jälkeen. Ja jos lain mukaan minä tämän perinnön saan, niin miksi ihmeessä en sitä ottaisi vastaan. Saamallani perinöllä saan hoidettua talovelkamme, ostettua kauan haaveilemamme kesämökin ja säästöönkin jää vähän pahan päivän varalle.

• ........

jotakin tuonsuuntaista uumoilinkin kun luin tätä pitkää ketjua. Olihan leski saanut käyttää tuota 240tmk perintöä kuin omaansa, sijoittaa sitä haluamallaan tavalla, nauttia koroista ja sijoittaa uudelleen. Onhan siinä ollut pääomaa käytettäväksi. Nyt tuli sitten korkoa korolle.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe