Äidin muistin heikkeneminen

Eleanor73

Hei,

äitini muisti on heikennyt jo useita vuosia ja nyt se alkaa jo olla aika pahassa jamassa. Hän ei muista mitä hänelle on 5 minuuttia aikaisemmin sanottu. Häneltä on myös mennyt kyky hoitaa asioita, esim. hän ei osaa enää maksaa laskuja tietokoneella.

Nyt on siinä mielessä hankala tilanne, että äitini on myymässä yhtä asunnoistaan, mutta hän ei tunnu saavan sitä aikaiseksi. Hän itse väitti käyneensä Huoneistokeskuksessa ja että papereita ei jostain syystä voitu vielä allekirjoittaa, mutta kun otin yhteyttä huoneistonvälittäjään, hän sanoi ettei äitini ole käynyt Huoneistokeskuksessa lainkaan. Koko ajan tuntuu menevän kaikki asiat sekaisin ja äitini sanoo milloin mitäkin.

8

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitajananaa

      otappa yhteyttä muistihoitajaan tai suoraan lekuriin,tuo ei ple enään ihan normaalia unohtamista

    • Eleanor73

      Äidilleni ollaan nyt hommaamassa kotisairaanhoitoa, kotipalvelua ja edunvalvojaa. Saa nähdä mikä älämölö siitä nousee, koska hän ei itse tunnista tilaansa vaan kuvittelee olevansa täysin terve.

      Tämä on vaan minulle hirveän raskasta. Minulla on keskivaikea masennus ja paniikkihäiriö, ja minun on siksi vaikea jaksaa hoitaa näitä asioita. Onneksi niistä suurin osa hoidetaan terveyskeskuksen puolelta.

    • suru...
    • Äidin tytär

      Kävin tänään katsomassa lähes ysikymppistä äitiäni, joka asuu hyvässä palvelukodissa.
      Äidillä on dementia, mutta hän tuntee läheisensä.Äiti on erittäin hyvätuulinen aina.

      Mietinkin, onko muistin heikkeneminen lainkaan sellainen peikko, miksi se maalataan.
      Mietin samanikäisiä hyvin muistavia äidin kavereita, jotka ovat lähes poikkeuksetta äkäisiä, viimeisin voimin huomispäivän kalakääreessa eli uutislehden annissa roikkuvia vanhuksia.
      Äidillä on pitkän elämän varrella hankittua henkistä pääomaa, joka tuottaa hänelle paljon iloa elämään.Äidillä ei ole aavistustakaan, mitä vuotta, vuosikymmentä tai edes vuosisataa eletään.Mutta hän on ihan aidosti onnellinen.Ei lainkaan huono vaihtoehto.

    • ristiina ja tytär

      Voi herregud,"-Mietinkin, onko muistin heikkeneminen lainkaan sellainen peikko, miksi se maalataan."Kauhealta luettavaa ,kun itellä 24/7 alzheimer kotona!!
      Kyllä dementia juu auvoista,aamusta iltaan yhtä vahtaamista,ja ei mahda mitään.Dementia nyt ilmenee niin monessa muodossa,kuka söpösti vanhenee ja on vähän höpsö,tai sit hyvin rajusti,luonnemuutoksineen ja täysin ohjattaviin ja autettaviin,rajuja kohtauksia ja täystuhoa.Sen olen huomannut,että luonteella ei mitään tekemistä tässä dementiassa,meidän kiltti ja fiksu isä välillä kuin hirviö,omaa lastaan tunnistamatta.Alzheimer on kyllä niitä pahimpia musitisairauksia,muutaman muun ohella.Heh,ei lainkaan huono vaihtoehto..
      Jos joskus itse saan alzheimeria,otan auton ja ajan päin puuta,en halua muuttua niinkuin mieheni ,täydeksi zombiksi!!

    • ei kiva

      Samaa mieltä,ihme kommentti,-ei lainkaan huono vaihtoehto-?!

    • Hannu Tapani

      Minunkin äidilläni on samoja oireita. Hän on nyt noin 75-vuotias ja parin viime vuoden aikana erilaisten asioden unohtelu, tavaroiden hukkaaminen, jo kertaalleen opttujen asioiden unohtaminen yms klassiset dementian oireet ovat tulleet ilmiselviksi. Mutta itse on tietysti hyvin vaikea ruveta puhumaan näistä asioista, kun kyseessä on oma äiti.

      Mutta onneksi eräs hänen pitkäaikainen ystävänsä otti nämä asiat puheeksi ja ensi viikolla äitini menee lääkäriin. Jospa sieltä löytyisi apua, ainakin jotain lääkitystä joka hidastaisi tätä kehitystä. Toivon että äitini saisi asua kotonaan mahdollisimman pitkään.

    • tuupatkaa eteenpäin

      Muistisairaan hoidon viivästyminen on huono asia.Jos lääkitys aloitettaisiin alkuvaiheessa,hoito tepsisi paremmin ja sairauden eteneminen hidastuisi.Eri asia huomaako kukaan ajoissa oireita.Muistisairas onnistuu jotenkin luovimaan eteenpäin ettei edes ammattilaiset huomaa sairautta.Miten sitten omaiset,jotka pikkuhiljaa huomaavat jotain erikoista olevan tekeillä,mutta siihen se sitten jää.
      Meidänkin äidistä huomasi muutoksia,mutta kun toiset sanoo ettei tuo mitään ole niin asiaa ei selvitetty.Isäni kuoltua äidin vointi romahti täysin ja hänet vietiin muistitestiin.Onneksi nyt kaikki on kunnossa ja hyvä lääkehoito jatkuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe