Hei!
Meillä on työpaikalla ohje, jonka mukaan joka sairastumisesta vaaditaan lääkärintodistus. Terveyden- tai sairaanhoitajantodistus ei kelpaa. Ja työterveyshuoltoa ei ole järjestetty eli omaan terveyskeskukseen täytyy mennä. Onko tuo ihan ok? Luulen että ainakaan omalla terveyskeskuksellani en saisi lääkäriaikaa pelkkään kuumeeseen vaan sen takia että työnantajani vaatii nimenomaan lääkärintodistuksen. Olen kaupan alalla.
Sairastumisesta
12
340
Vastaukset
- 4+10
Jos on kyseessä jokin epidemia, niin pitäisi kelvata myös terkkarin todistus.
- Työlainasiantuntija
Työnantajan ei tarvitse hyväksyä terveydenhoitajan todistústa.
Lain mukaan vai lääketieteen lisensiaatilla on oikeus määritellä lyhyrtaikainenkin työkyvyttömyys.
Käytäntö on nyt tiukentunut viimeisen 10 v aikana. kannattaa kysyä Pam.
Joskus esimiehet voivat hyväksyä muutaakin säännöistä poketen/joustaen.
- 10+4
Yleisiin tartuntatauteihin riittää hoitajan todistus.
- panomies
Tippuriinkin?
- yleislääkäri
Vain lääkärillä on lainmukaan oikeus todeta työkyvyttömyys ja antaa sairauslomaa
erilaisilla sairaustodistuksislla A-B jne.
- aspa ite
Kysy asiaa luottamusmieheltä. Mun tietääkseni tosin työnantaja voi vaatia lääkärintodistusta. Mun vanhassa työpaikassa kelpasi vain lääkärintodistus. Et siis voi oikeen muuta kuin menä lekuriin ja kertoa, että työnantajalle ei käy sairaanhoitajan kirjoittama. Pylly homma.
- älä kieroile
On ok. Ei kaikki loisiminen ja väärin perustein poissaolo ole mahdollista.
- 4
Työehtosopimuksen (PAM ) mukaan työnantaja voi velvoittaa lääkärin todistuksen,mutta hoitajan todistus väh.3 pv kelpaa palkanmaksun kriteeriksi jos kyseessä on epidemialuontoinen sairaus kuten vatsatauti tai flunssa. Eli jos ei palkkaa makseta ni ei muuta kuin soitto liittoon tai luottamusmiehelle.
- Talousjohtaja
Lain mukaan työkyvyttömyyden voi todeta vain lääkäri.
Käytäntö ja sopimukset siltäkin osin voivat vaihdella ja työnantaja- ja työntekijäpuolen TES-sovittu mahdollisesti edellisestä eritavalla poiketen. - liittolainen
Jos työnantaja vaatii, että on käytettävä lääkärin palveluja tulee työnantajan myöskin järjestää mahdollisuus siihen. Tarkistas mitä tessissä lukee, sieltä se selviää ;)
- Ammattiliitosta apua
Joissakin työpaikoissa äkillisesti sairastunut voi olla pois töistä ainakin 3 päivää ja omalla ilmoituksella. Ei tarvita mitään todistusta ja palkka maksetaan.
Jos sairaus ei vaadi lääkärintarkastusta, terveyskeskuksessa on terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan vastaanotto. Heiltä voisi kysyä, onko mahdollista saada todistus äkillisestä sairaudesta puhelimitse.
Ota yhteyttä työpaikkasi luottamusmieheen, työsuojeluvaltuutettuun tai omaan ammattiliittoosi. Kysy, onko työnantajasi toiminta (pakollinen lääkärintodistus) laillista? Työterveyshuollon järjestäminen työntekijöille on lakisääteistä. Miksi työterveyshuoltoa ei ole järjestetty?- lllllll
Läkisääteinen työterveyshuolto ei edellytä sairaanhoidon järjestämistä. Se on työnantajalle vapaaehtoista. Lue lisää http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210708140103KP?OpenDocument
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617850- 1334524
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323777- 213138
- 232682
- 292617
- 502316
- 252190
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322069