16maan eurokolikot

minä

Keräileekö ketään eri maiden euro kolikoita? Minulla olisi 16 maan eurot täynnä. On myös ylimääräisiä, joten olisiko joku kiinnostunut ostamaan eri maiden eurokolikoita, löytyy esim. ruotsi, puola, saksa, ranska, italia, tanska, englanti, irlanti ym..ym.. Kaikista ei ole kaikkia kuin oamksi tarpeikseni, mutta kyselkää jos jotakuta kiinnostaa. Vastailen mielelläni kysymyksiin...

28

26504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Numismaatikko

      Olet pahemman kerran erehtynyt.
      Ruotsi, puola, tanska, ja englanti eivät ole valmistaneet eurokolikoita.
      Jos sinulla sentapaisia prikkoja on, ne eivät ole mitään muuta kuin mitali prikkoja. Näitä markkinoidaan taitavasti tietämättömille ostajille jonkinlaisina koe euroina, sitä ne eivät kuitenkaan ole. Kuka vaan maailmassa voi valmistuttaa vastaavanlaista tekelettä, ikävä kyllä tietämättömät ihmiset ostavat tällaisia tekeleitä uskossa että ovat jotain virallista lyöntiä.

      • minä

        Eivät ole valmistaneet eurokolikoita tiedän, mutta koevedokset ovat valmistaneet. Ja nämä ovat viralliset koevedokset joista olen maksanut mielestäni kunnon hinnan. Ja enpä usko, että ihan kuka tahansa pystyy tälläisiä tälläisiessä kansiossa tekemään.


      • Numismaatikko
        minä kirjoitti:

        Eivät ole valmistaneet eurokolikoita tiedän, mutta koevedokset ovat valmistaneet. Ja nämä ovat viralliset koevedokset joista olen maksanut mielestäni kunnon hinnan. Ja enpä usko, että ihan kuka tahansa pystyy tälläisiä tälläisiessä kansiossa tekemään.

        Sarjat on tehty puhtaasti taloudellisessa hyötymistarkoituksessa. Mitään virallisia koerahoja ne eivät ole vaan raakaa yksityistä liiketoimintaa höynäytettävien kustannuksella. Kerätä voi mitä haluaa, mutta olisi suureksi hyödyksi tietää edes hitusen mitä kerää.
        Tiedoksi, kukaan ei pysty estämään valmistamasta prikkoja mielikuvituksellisilla kuvioinneilla ja vaikkapa 5 E merkinnöllä. Niiden mahdollinen väärinkäyttö on sitten rikosjuttu.


      • minä
        Numismaatikko kirjoitti:

        Sarjat on tehty puhtaasti taloudellisessa hyötymistarkoituksessa. Mitään virallisia koerahoja ne eivät ole vaan raakaa yksityistä liiketoimintaa höynäytettävien kustannuksella. Kerätä voi mitä haluaa, mutta olisi suureksi hyödyksi tietää edes hitusen mitä kerää.
        Tiedoksi, kukaan ei pysty estämään valmistamasta prikkoja mielikuvituksellisilla kuvioinneilla ja vaikkapa 5 E merkinnöllä. Niiden mahdollinen väärinkäyttö on sitten rikosjuttu.

        Kyllä sitten on joku keksinyt hyvän taloudellisen keinon tienata PALJON rahaa. Nimittäin itse maksoin noista 55e, mutta eräällä kolikkokeräilijällä ne olivat myynnissä 200e/sarja. Tiesitkös muuten, että kun olen kierrellyt Euroopassa työni vuoksi ja kerännyt samassa eurokolikoita, niin eräs mies maksoi minulle 50e suomalaisesta 2e kolikosta. Ja toinen mies olisi maksanut 80e jos minulla olisi ollut 1c ja 2c suomalaiset kolikot. Jos todellakin olet niin asiantunteva kuin mitlä kuulostat, niin minkäköhän arvoisia mahtavat olla jos on kolikkokansiossa kaikkien 12maan eurokolikot tallessa? Ihan vaan arvio. Kuulin myös, että vuoden 2002 kolikot olisivat arvokkaimpia kuin muiden vuosien eurokolikot. Onko totta ja mihin tämä perustuu. Mites onko teillä kerääjillä jokin yhdistys, nimittäin minua kiinnostaa eritoten eurokolikoiden keräily. Ja kuinka arvokkaita on luxenburgin kolikot? Nehän ovat ainakin Suomessa melko harvinaisia? Ihan vaan sellainen n.arvio? Mistä saisi asiaan liittyvää lisätietoa?


      • Numismaatikko
        minä kirjoitti:

        Kyllä sitten on joku keksinyt hyvän taloudellisen keinon tienata PALJON rahaa. Nimittäin itse maksoin noista 55e, mutta eräällä kolikkokeräilijällä ne olivat myynnissä 200e/sarja. Tiesitkös muuten, että kun olen kierrellyt Euroopassa työni vuoksi ja kerännyt samassa eurokolikoita, niin eräs mies maksoi minulle 50e suomalaisesta 2e kolikosta. Ja toinen mies olisi maksanut 80e jos minulla olisi ollut 1c ja 2c suomalaiset kolikot. Jos todellakin olet niin asiantunteva kuin mitlä kuulostat, niin minkäköhän arvoisia mahtavat olla jos on kolikkokansiossa kaikkien 12maan eurokolikot tallessa? Ihan vaan arvio. Kuulin myös, että vuoden 2002 kolikot olisivat arvokkaimpia kuin muiden vuosien eurokolikot. Onko totta ja mihin tämä perustuu. Mites onko teillä kerääjillä jokin yhdistys, nimittäin minua kiinnostaa eritoten eurokolikoiden keräily. Ja kuinka arvokkaita on luxenburgin kolikot? Nehän ovat ainakin Suomessa melko harvinaisia? Ihan vaan sellainen n.arvio? Mistä saisi asiaan liittyvää lisätietoa?

        Tarkoitus ei ole pahoittaa sun mieltäsi, totuus on vaan joskus karvasta luettavaa. Se ei suinkaan tarkoita etteikö niitä ns. "koe euroja" voisi kerätä, varsinkin jos ei ole tarkka mihin rahansa sijoittaa.
        Tutki linkkiä http://www.huuto.net/fi/cats/kerarahaeurot.php3 ,
        sieltä ei eurot lopu, ja lisää tulee koko ajan.
        Kerään luonnollisesti itsekin näitä normaali euroja, sillä erotuksella että en rupea niitä väkisin ostamaan.
        Olen silta saannut noin 70% kaikista käyttökolikoista normaalista kierrosta, juhlarahojen ja pahvikoteloiden puuttumiset ei minua häiritse.


      • Numismaatikko
        minä kirjoitti:

        Kyllä sitten on joku keksinyt hyvän taloudellisen keinon tienata PALJON rahaa. Nimittäin itse maksoin noista 55e, mutta eräällä kolikkokeräilijällä ne olivat myynnissä 200e/sarja. Tiesitkös muuten, että kun olen kierrellyt Euroopassa työni vuoksi ja kerännyt samassa eurokolikoita, niin eräs mies maksoi minulle 50e suomalaisesta 2e kolikosta. Ja toinen mies olisi maksanut 80e jos minulla olisi ollut 1c ja 2c suomalaiset kolikot. Jos todellakin olet niin asiantunteva kuin mitlä kuulostat, niin minkäköhän arvoisia mahtavat olla jos on kolikkokansiossa kaikkien 12maan eurokolikot tallessa? Ihan vaan arvio. Kuulin myös, että vuoden 2002 kolikot olisivat arvokkaimpia kuin muiden vuosien eurokolikot. Onko totta ja mihin tämä perustuu. Mites onko teillä kerääjillä jokin yhdistys, nimittäin minua kiinnostaa eritoten eurokolikoiden keräily. Ja kuinka arvokkaita on luxenburgin kolikot? Nehän ovat ainakin Suomessa melko harvinaisia? Ihan vaan sellainen n.arvio? Mistä saisi asiaan liittyvää lisätietoa?

        Tästä linkistä löydät suomen eurokolikoiden lyöntimäärät http://www.bof.fi/fin/4_raha/4.1_euro/Eurokolikoiden_lyontimaarat.stm

        Ja yhdistyksen vaikkapa tästä
        http://www.snynumis.fi/


      • kiinnostunut
        Numismaatikko kirjoitti:

        Tästä linkistä löydät suomen eurokolikoiden lyöntimäärät http://www.bof.fi/fin/4_raha/4.1_euro/Eurokolikoiden_lyontimaarat.stm

        Ja yhdistyksen vaikkapa tästä
        http://www.snynumis.fi/

        Kun tiesit noi suomen kolikoiden lyöntimäärät, niin tiedätkö/löydätkö myös muiden maiden, esim. Saksan kolikoiden lyöntimäärät?

        Olen kuullut että esim. suomalaisesta vuoden 2000 20 senttisestä keräilijät maksavat enemmän kuin nimellisarvon. Nyt kun tuota taulukkoa katsoo niin, ei ihme, sillä niitähän lyötiin "vain vaivaiset" puoli miljoonaa kappaletta (jos oikein katsoin).

        Ovatko muutkin vähän lyödyt kolikot keräilijöiden keskuudessa nimellisarvoaan kalleempia?


      • Numismaatikko
        kiinnostunut kirjoitti:

        Kun tiesit noi suomen kolikoiden lyöntimäärät, niin tiedätkö/löydätkö myös muiden maiden, esim. Saksan kolikoiden lyöntimäärät?

        Olen kuullut että esim. suomalaisesta vuoden 2000 20 senttisestä keräilijät maksavat enemmän kuin nimellisarvon. Nyt kun tuota taulukkoa katsoo niin, ei ihme, sillä niitähän lyötiin "vain vaivaiset" puoli miljoonaa kappaletta (jos oikein katsoin).

        Ovatko muutkin vähän lyödyt kolikot keräilijöiden keskuudessa nimellisarvoaan kalleempia?

        Tästä voi jatkaa, näiden sivujen linkkilistoilta löydät sitten lisää linkkejä loputtomiin:

        http://euromuenzensammeln.de/
        http://www.euro-sammler.net/
        http://www.eurogedenkmuenzen.net/
        http://www.geocities.com/olboph/euro.html


      • Numismaatikko
        kiinnostunut kirjoitti:

        Kun tiesit noi suomen kolikoiden lyöntimäärät, niin tiedätkö/löydätkö myös muiden maiden, esim. Saksan kolikoiden lyöntimäärät?

        Olen kuullut että esim. suomalaisesta vuoden 2000 20 senttisestä keräilijät maksavat enemmän kuin nimellisarvon. Nyt kun tuota taulukkoa katsoo niin, ei ihme, sillä niitähän lyötiin "vain vaivaiset" puoli miljoonaa kappaletta (jos oikein katsoin).

        Ovatko muutkin vähän lyödyt kolikot keräilijöiden keskuudessa nimellisarvoaan kalleempia?

        Tässä vielä yksi linkki jos haluaa kaikkein vaikeimmin saatavia eurokolikoita kohtuuhintaan:

        http://www.kolumbus.fi/mjk/eurot/

        Noissa harvinaisimmissa nk. kääpiömaiden euroissa se hyvä puoli että hinnat tuntuvat olevan kovassa nousussa varsinkin nk. erikoisrahojen kohdalla, eli sijoitusmielessäkin varteenotettava hankinta. Nk. tavallisten euromaiden euroja saa nyt ja aina kaupan kassalta eikä arvo siitä hirvesti nouse...


      • puolakin
        Numismaatikko kirjoitti:

        Sarjat on tehty puhtaasti taloudellisessa hyötymistarkoituksessa. Mitään virallisia koerahoja ne eivät ole vaan raakaa yksityistä liiketoimintaa höynäytettävien kustannuksella. Kerätä voi mitä haluaa, mutta olisi suureksi hyödyksi tietää edes hitusen mitä kerää.
        Tiedoksi, kukaan ei pysty estämään valmistamasta prikkoja mielikuvituksellisilla kuvioinneilla ja vaikkapa 5 E merkinnöllä. Niiden mahdollinen väärinkäyttö on sitten rikosjuttu.

        tehnyt euroja. Mulla on VIRALLINEN Eurokansio Leuchtturmilta ja siina näkyy ihan selvästi että PUOLA/POLAND.


      • puolakin kirjoitti:

        tehnyt euroja. Mulla on VIRALLINEN Eurokansio Leuchtturmilta ja siina näkyy ihan selvästi että PUOLA/POLAND.

        Kansiostasi en tiedä, mutta puolalaisia laillisena maksuvälineenä käyviä eurokolikoita ei ole olemassakaan.


      • D0ink

      • KerÄilijÄ
        Numismaatikko kirjoitti:

        Tässä vielä yksi linkki jos haluaa kaikkein vaikeimmin saatavia eurokolikoita kohtuuhintaan:

        http://www.kolumbus.fi/mjk/eurot/

        Noissa harvinaisimmissa nk. kääpiömaiden euroissa se hyvä puoli että hinnat tuntuvat olevan kovassa nousussa varsinkin nk. erikoisrahojen kohdalla, eli sijoitusmielessäkin varteenotettava hankinta. Nk. tavallisten euromaiden euroja saa nyt ja aina kaupan kassalta eikä arvo siitä hirvesti nouse...

        vuoden 2007 juhlalyönti 2€ rasiassa ”Grace Kelly”
        Pitäsköhän laittaa myyntiin? kun huomasin hinnan. :)


    • joo

      iliman muuta, ainaki ne ruotsin eurot. ei sulta löytyis mistään vielä usan tai japanin euroja???

      • minä

        Ruotsin koevedokset löytyy kyllä, mutta en ole sentään niin tyhmä että markkinoisin usan tai japanin euroja, koska sinne tuskin koskaan edes tehdään koe-euroja. Mutta maltan, andorran ym. koevedokset kyllä löytyy. Sekä tuo virallinen 12maan kolikkokansio on kan miltei täynnä. Puuttuu pari kolikkoa.


    • bentsku

      Eipä niillä euroilla juuri muut keräilyarvoa ole.
      Esim. vuoden 2000 20 senttinen on vain sen takia muka arvokas, koska Suomen Pankki pihtaa niiden liikkeellelaskua. Silti niitä löytyy rahaliikkeistä käyttämättöminä myynnissä. Mistä lienee hankkineet? Joku vaan tekee törkeästi bisnestä hyväuskoisten kustannuksella!

      • Tarkkailija

        Kähmintää ja taloudellisen edun tavoittelu on mahdollista suuressa mittakaavassa kun näiden kolikoiden liikkeellelasku on prikkamafian hallussa. Monopoliaseman turvin ja yrityksen liikesalaisuuksiin vedoten voi suomen valtion kolikoilla tienata omaisuuksia. Härskiä toimintaa joka pönkittää sisäpiiriyhtiöita jotka on perustettu puuropadan ympärille.


      • Niinkö?

        Suomen Pankki on kyllä ilmoittanut että kyseisiä kolikoita (2000 20c) on lyöty vain 500 000 kappaletta, ja se tekee niistä arvokkaita. Tuskin Suomen Pankki laittaa virheellistä tietoa liikkeelle?


      • Anonyymi

        Kuulemma koko painoerä mennyt Saksan keskuspankille, josta keräilijät ovat pötköinä ostelleet takaisinpäin...


    • Maria

      Helpoiten ja halvimmalla saatte kerättyä eurokokoelmanne vaihtamalla rahoja ulkomaalaisten kanssa. Itselläni on 12 maan eurokolikot, tosin osa käytettyjä, mutta minulle ei ollut väliä onko käyttämättömiä vai käytettujä. Myös käyttämättömien kolikoiden vaihtajia/kerääjiä niistä löytyy, kunhan kertoo mitä haluaa.

      Msn:ssä ja Yahoossa on eurocoincollectors grouppeja, joista löytyy ihmisiä eri euromaista ja muistakin. Eli http://groups.yahoo.com ja hakusanaksi eurocoincollectors, niin löytyy kaksi grouppia. Tai http://groups.msn.com/ ja taas hakusanaksi eurocoincollectors niin löytyy yksi group.

    • voi,voi

      Täytyy tuottaa kaikille pettymys..niiden kolikoiden(ja seteleiden)nimellisarvot on nostettu korkeaksi,jotta raha- ja kauppamaailma pyörisivät...niiden TODELLINEN arvo ei ole kuin muutamia vanhoja pennejä,senteissä ei siis mitään kun ajatellaan niiden VALMISTAMISTA.
      En anna rahalle muuta arvoa kuin sen että voin käyttää sitä kaupanteon välineenä,muuta arvoa sillä ei elämässäni ole.Tietty jokaisen asia tämä,mutta ajatelkaas jos maailma olis sellanen ettei rahaa enää missään tarvittais...mmm...sekin aika vielä tulee.

    • larppe

      Anteeksi mutta Iso-Britannialla eikä Tanskalla ole eurokolikoita. Eivät kuulu EMUun. Puolallakaan ei vielä ole...

    • Ukkosetä

      Kyl mä voisin vastaan ottaa mutta en maksaa

    • mutt

      mun mielestä eurojen keruussa kivointa on just se, että niitä löytää!! siis ei se, että ostaisi suoraan jostain... mitä helvetin järkeä siinä on? eihän se oo keräilyä... ite oon tosi ilonen aina ku kaupan kassalla tulee joku uus vastaan :) ja oon aatellu matkustaa italiaan/vatikaaniin että saisin ne kolikot itelleni, mutta ostamaan mä en niitä rupea! :D tosin, tapansa kullakin!

      • ...IKINÄ..

        ...OSTAA MITÄÄN!!! MITÄ JÄRKEE OSTAMISESSA ON??!!!!!! ITE MÄ KERÄILEN SUORAAN KIERROSTA!! TAI OTAN JOSTAKIN JOS VAAN PYSTYY!!!!!!!


    • mooses3

      Ihan vain tiedoksi kun matkustelen

    • Aito keräilijä

      Kyllä euro-keräilyn ilo on kaikkein harvinaisimpien eurojen ostaminen kokoelmaan, niitä kaupan kassalta tulevia likaisia kolikoita en kansiooni tod halua!

      Sitäpaitsi harvinaisten eurojen hinnat nousevat jatkuvasti mutta yleisiä tusina-euroja saa ostaa lähes nimellisarvolla vielä kymmeniä vuosia.

      Kyllä on hienoa katsella vitriinissään esim. Monacon Grace Kelly -rahaa jota ei monella keräilijällä ole. Ja on muuten KAUNIS raha!

    • Anonyymi

      Vanha ketju tiedetään tiedetään. Itsekin työmatkoilla kuljen puutelistat mukanani. Juu ihan kassoilta vaihtorahat kiinnostaa, joitain olen ostanut kyllä kuten pitkään puuttuneita aukkoja tai esim. Andorran vuosisarjan.

      Se, että jotakin vaivaa tämä hävytön rahastus ei tarvii olla puolestani pahoillaan. Kukaan ei teiltäkään kysynyt mihin rahanne laitatte ja sitä arvostellut. Suosittelen kuitenkin jonkun harrastamista tai vaikka juuri matkailua.

      Kyllä markkinatalous on semmoista missä myydään tavaraa tai palvelua jos on kysyntää, ja se vaikuttaa myös hintoihin. Tietenkin aikanaan oli se toinenkin vaihtoehto joka epäonnistui. Tämä nykyinen systeemi vikoineenkin on parempi kuin se ja vaikea vaatia täällä parempiakaan ehdotuksia kuin taikaiskusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe