Katarri/gastriitti

Eulalia

Kohtalotovereita?

Ajoittain tulee todella pahoja kausia, jolloin jatkuvasti etoo, röyhtäyttää, on hikkaa; vatsa turpoaa jos jostakin tai polttelee, pahimmillaan tulee niin kipeäksi ettei mitään rajaa ja kurisee ja pulputtaa... Näinä aikoina ei pysty syömään rasvaisia eikä maustettuja ruokia tai juomaan teetä (kahvia en edes juo ollenkaan, enkä alkoholia). Kun oikein pahaksi on mennyt, silkka mehu on polttanut. Olen jopa joutunut elämään kaksi viikkoa pelkillä mehukeitoilla (mustikkaa lähinnä) ja kaurapuurolla. Silloinen helvetti alkoi syötyäni pari särkylääketablettia ja juotuani yskänlääkettä. Nykyisellään tuntuu että pelkkä jatkuva murehtiminen riittää.

Jotain lääkettä en voinut syödä, kun alkoi ahdistaa (tuntui kuin ei saisi henkeä kunnolla), joten olen yrittänyt pärjäillä käsikaupan happolääkkeiden kanssa.

Miten te selviätte huonommista kausista vatsanne kanssa? Onko jotain ruoka-aineita tai tuotteita joista koette olevan apua?

5

11967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laama

Mene lääkäriin ja pyydä sieltä vatsahaponsalpaajia. Samalla olisi hyvä, että lääkäri tekisi vähän tutkimuksia. Vatsahaponsalpaajia voi syödä aina kun on huono kausi mahan kanssa. Niitä ei tarvitse ottaa kuuri luontoisesti. Mutta se lekurin tutkimus olisi TOD. hyvä juttu, koska oireet viittaa katarriin/haavaan.

Syö vain parasetamolia, muut särkyläkkeet vaan ärsyttää mahaa entisestään.

Jogurtti/piimä voi rauhoittaa, itselläni ainakin teki niin.

• Eulalia

Olen ollut parisen kertaa lääkärissä, ja kai sinne taas joskus tulevaisuudessakin täytyy mennä, mutta toistaiseksi yritän pärjätä näin, kun en jaksa siellä joka vuosi hypätä.

(Vatsalaukun tähystys tehty ja muutamia kokeita.)

Särkylääkkeitä en enää ole uskaltanut todellakaan syödä muuta kuin parasetamolia, mutta sekin tuntuu olevan pahasta jos ottaa 2 kpl järkyttävään kuukautiskipuun... Parempi kai vaan purra hampaita yhteen senkin kanssa.

Enpäs olekaan muistanut syödä rahkaa johonkin aikaan, se voisi kai auttaa kanssa.

• Marja

itse olen kärsinyt saman tyyppisistä vaivoista joskus. Jos ei tilanne ala parantua eikä tähystyksissä tosiaan ole mitään isompia vaivoja niin kokeile ruoka-aine välttelyitä. Ruoka-aine allergiat voivat myös olla kastriitin syynä, tai yritä pyytämällä pyytää testejä joita ikävä kyllä joissain paikoissa on todella hankala saada. Itselläni omatoimisissa kokeiluissa löytyi syyt melko hyvin ja nyt maha on parempi, mutta jos palaan aiempiin ruokatottumuksiin alkaa tulla oireita hetimiten vaikka minulla ei ole edes tähystyksessä löydetty mitään vaikka oireet viittaavat kuitenkin juuri kastriittiin.

• kappas

Mulla on sama vaiva ja just NYT. Maha on ollu just tollanen ku kuvailit luultavasti stressin aiheuttamana. Sitä on mulla sillon tällön. Nyt koitan Ranimex-kuuria josko se auttais.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe