Onko niin ettei Prime focus-antenneja enää valmisteta, vai eikö niitä vaan enää myydä Suomessa?
Saako vanhaan prime focukseenkaan enää mistään (Suomen maaperällä) quattro lnb-mikropäätä, sellasta jossa olisi mukana syöttötorvi? Ja jos saa niin ovatko ne kuinka kalliita? Siitä hajos mikropäät ja pitäisi saada uusi tilalle, lautasella on kateltu Astra 19.2 satelliitista sekä Hotbirdistä kanavia, nyt riittäisi pelkkä Astrakin.
Vai olisko parempi/halvempaa vaihtaa suoraan toi vanha uskollinen lautanen offset-malliseen? Niihin nyt ainakin quattro-mikropäitä saa.
Prime focus-antennien valmistus lopetettu?
17
413
Vastaukset
- väärä palsta...
Täällä ei tuollaisesta marginaaliryhmän harrastuksesta kuin satelliittivastaanotto kukaan mitään tiedä. Jos joltain tämän palstan lukijalta satelliittilautanen katolta tai parvekkeelta löytyykin niin se on 95% varmuudella Canal Digitalin tai Viasat "avaimet käteen" -periaatteella hankittu paketti, joten satelliititietämystä sellaisen omistajillakaan ole.
Kyselepä esim. täältä: http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?f=139 tai viimeistään täältä alkaa satelliittiasiantuntemusta löytyä: http://huoltovalikko.keskustelupalstat.com/index.php - mitäs neuvoksi
"Täällä ei tuollaisesta marginaaliryhmän harrastuksesta kuin satelliittivastaanotto kukaan mitään tiedä. "
Marginaaliryhmän?? En mä nyt siihen usko. Sitäpaitsi eikös Canal Digitalin ja Viasatin asiakkaatkin sit kuulu siihen marginaaliryhmään ja jos se satelliittikatselu oikeasti olis marginaaliryhmää, niin ei kyseiset yhtiöt edes myis kanavia koska se olis silloin kannattamatonta.
BTW, itselläni löytyy myös Canal Digitalia varten oma lautanen. Koko antennisysteemi on oikeastaan mun suunnittelema ja antenniliikkeen asentama (itse kun en uskalla katolle kiipeillä) joten en ole tyytynyt Canal Digitalin toimittamiin vakiolautasiin.
Olisi vain kiva josko saisi tuon prime focuksenkin jälleen käyttöön, koska vetää noi ilmaiskanavatkin kovasti. Kun olen tv-kanavien suurkuluttaja, pitää olla ilmaiskanavia ja maksukanavia. :D Meiltä päin muuten löytyy paljon taloja joissa on lautasia, monilla useampikin lautanen talossa joten täällä meilläpäin tuo satelliittiharrastus on kyllä suosittu laji. Varmaankin osaksi siitäkin johtuen ettei kaapelia omakotitaloihin meillepäin edes saa.- väärä palsta...
"Marginaaliryhmän?? En mä nyt siihen usko. Sitäpaitsi eikös Canal Digitalin ja Viasatin asiakkaatkin sit kuulu siihen marginaaliryhmään ja jos se satelliittikatselu oikeasti olis marginaaliryhmää, niin ei kyseiset yhtiöt edes myis kanavia koska se olis silloin kannattamatonta."
SatelliittiHARRASTUS on marginaaliryhmän harrastus. Se on sitä että itse virittelee lautasia, mikropäitä ja moottoreita ja yrittää saada näkyviin mitä eksoottisempia satelliitteja ja kanavia.
Canalin ja Viasatin asiakkaan eivät ole mitään satelliittiharrastajia, he ovat vain tv:n katsojia ja heille on yhdentekevää tulevatko kanavat kaapelia pitkin vai satelliitista yms. kunhan se saavat katseltavakseen haluamansa kanavat, ja usein Canal Digitalin tai Viasatin satelliittipaketit ainoa/järkevin vaihtoehto.
Heitä kiinnostavat vain itse kanavien sisältö eivätkä he sen kummemmin ajattele että kanavat tulevat satelliitin kautta ja että täytyy saada haluamansa kanavat nimenomaan satelliitin kautta. Ja noilla firmoilla kun asennuskin hoituu sillä avaimet käteen periaatteella. Se ei ole satelliittiharrastamista, joten pitäydyn edelleen mielipiteessäni, että satelliittivastaanottoharrastus on marginaaliryhmän touhua.
"BTW, itselläni löytyy myös Canal Digitalia varten oma lautanen. Koko antennisysteemi on oikeastaan mun suunnittelema ja antenniliikkeen asentama (itse kun en uskalla katolle kiipeillä) joten en ole tyytynyt Canal Digitalin toimittamiin vakiolautasiin."
Tuota juuri tarkoitan satelliittiharrastuksella. Et ole tyytynyt Canalin valmiisen avaimet käteen pakettiin, joten olet itse viritellyt ja suunnitellut systeemisi. Olet siis satelliittiharrastaja. Toki satelliittiharrastaja voi olla, vaikka Canalin tai Viasatin paketin olisikin tilannut, ei se sitä sulje pois. Tosiasia vain on se. että 95% kyseisten firmojen asiakkaista on vain tavallisia tv:n katsojia ilman minkäänlaista kiinnostusta itse satelliittihommia kohtaan.
Kyllä tuolla: http://www.mediaplazashop.com/ on prime-focus-mikropäitäkin saatavilla.
Kehottaisin kuitenkin rekisteröitymään Huoltovalikon forumille, sieltä joka tapauksessa saa parempaa tietoa satelliittiasioista kuin täältä, vai oletko saanut nyt paljon hyödyllisiä vastauksia täältä? :D
- Offsettia on
Offset-antenni on helppo asentaa ja suunnata, eikä se kerää lunta samalla tavalla kuin prime focus.
http://www.satshop.fi/antennit/satelliittiantennit.html?p=1 on kuva multifocus antennista ja kakkossivulla on Toroidal-antenni 1-16 mikropäälle.
Tutustu myös http://www.mediaplazashop.com/ ja http://www.sajt.fi/ satelliittipeilien tarjontaan. Aerial sentään tekee prime focus -antenneja ja heiltä löytyy hieman suurempaakin kokoa;) - mikäs neuvoksi
"SatelliittiHARRASTUS on marginaaliryhmän harrastus. Se on sitä että itse virittelee lautasia, mikropäitä ja moottoreita ja yrittää saada näkyviin mitä eksoottisempia satelliitteja ja kanavia."
Niin no moottoriantenneja en ole koskaan viitsinyt hankkia. Jo sekin asettaa rajoituksen että noiden lautasten antamaan signaalia tarvitaan kahden asunnon useassa huoneessa, eli siis yhteisantennit.
"Canalin ja Viasatin asiakkaan eivät ole mitään satelliittiharrastajia, he ovat vain tv:n katsojia ja heille on yhdentekevää tulevatko kanavat kaapelia pitkin vai satelliitista yms. kunhan se saavat katseltavakseen haluamansa kanavat, ja usein Canal Digitalin tai Viasatin satelliittipaketit ainoa/järkevin vaihtoehto."
No juu, on tuossa väitteessä kyllä perää.
"Heitä kiinnostavat vain itse kanavien sisältö eivätkä he sen kummemmin ajattele että kanavat tulevat satelliitin kautta ja että täytyy saada haluamansa kanavat nimenomaan satelliitin kautta. Ja noilla firmoilla kun asennuskin hoituu sillä avaimet käteen periaatteella. Se ei ole satelliittiharrastamista, joten pitäydyn edelleen mielipiteessäni, että satelliittivastaanottoharrastus on marginaaliryhmän touhua."
Okei, kuulun sitten marginaaliryhmään. :)
"Tuota juuri tarkoitan satelliittiharrastuksella. Et ole tyytynyt Canalin valmiisen avaimet käteen pakettiin, joten olet itse viritellyt ja suunnitellut systeemisi. Olet siis satelliittiharrastaja. Toki satelliittiharrastaja voi olla, vaikka Canalin tai Viasatin paketin olisikin tilannut, ei se sitä sulje pois. Tosiasia vain on se. että 95% kyseisten firmojen asiakkaista on vain tavallisia tv:n katsojia ilman minkäänlaista kiinnostusta itse satelliittihommia kohtaan."
Mulla on ollut vuosikaudet jonkinlainen kiinnostus televisiosysteemejä, tietokoneita ym. kohtaan. Olen onkinut niin paljon tietoa kuin mun järkeni pystyy sulattamaan kerrallaan mm. kaapelitelevisiosta, satelliittitelevisiosta ja myöhemmin myös IPTV:stä. Samaten tietsikoita olen harrastanut puolet iästäni.
Ja joo, alunperin halusin juuri satelliittisysteemin jolla saa sekä CTV:n (Canal Digitalin edeltäjän) kanavia että ilmaisia kanavia. Nyt vaan nuo ilmaiset on jääneet pois kun mikropää hajos. Valitettavasti. :( Astra 19.2:ssa olisi hyvinkin paljon katseltavaa mutta nyt se on mahdotonta kun signaalia ei saa. Mikropäiksi valitsin noihin lautasiin nimenomaan sellaiset että signaalia voidaan jakaa molempiin asuntoihin ja kummassakin asunnossa voidaan katsella itsenäisesti, riippumatta siitä mitä toisessa katsellaan, siksi CD-lautasenkin mikropää on quattro-tyyppinen jonka perään on kytketty perinteinen verkkovirtakäyttöinen 4-lähtöinen multiswitch (13V/18V ja 0Hz/22KHz), diseqia ei tuossa kytkimessä ole johtuen siitä että tämän hetkiset vastaanottimet ei sitä tue. Toki multiswitchin voi aina vaihtaa diseq-malliseen tai vaikka 8-lähtöiseen, se "antennilaitekeskus" sijaitsee eteisessä olevassa nurkkauksessa joten siihen pääsee helposti käsiksi.
"Kyllä tuolla: http://www.mediaplazashop.com/ on prime-focus-mikropäitäkin saatavilla."
Kappas, en ajatellut asiaa vaikka tuo sivusto ja kauppa onkin tuttu, ja on tullut tuolta joskus ostettuakin.
"Kehottaisin kuitenkin rekisteröitymään Huoltovalikon forumille, sieltä joka tapauksessa saa parempaa tietoa satelliittiasioista kuin täältä, vai oletko saanut nyt paljon hyödyllisiä vastauksia täältä? :D"
Olet kyllä oikeassa tuosta, siinä että täältä S24:ltä on moniin juttuihin turhaa mitään hyödyllistä vastausta etsiä, sen olen monesti huomannut muutenkin. :D - E28 astetta
Kyllä siihen käy nuo "normaalit" mikropäät, mulla on 2kpl pf lautasia, (1,2m ja 1,8m) ja niissä on samanlaiset mikropäät (13€kpl) kun offseteissakin käytetään, ja hyvin toimii.
- harvoin sopii ristii
No yleensä ei kyllä suositella prime focukselle samoja mikropäitä kuin offseteille, ne hyvin harvoin toimii ristiin.
- set peek.
Joo, ei suositella, mutta ne on yksi ja sama asia, lautanen keskittää "säteet" yhteen pisteeseen, eikä se mikropää tajua mistä lautasesta ne tulee. Ainoa ero on että focus pää osoittaa alaspäin ja prime ylöspäin, jolloin mahdollinen veden kertyminen mikropäähän vaikuttaa asiaan. Olen kokeillut useita focus päitä offsettiin, ja kaikki on toimineet moitteetta. Lyhyesti sanottuna prime focus on sama asia kun offsetti jonka alareuna on lumen peitossa.
- harvoin sopii ristii
Niin no en mä sitä että se itse mikropää välittäisikään siitä millaisesta lautasesta signaali tulee. Vaan se että noi mikropäät on yleensä suunniteltu tietynlaiselle lautaselle, eli ne on optimoitu tiettyyn käyttöön. Lisäksi prime focus-mikropäässä yleensä muoto on sellainen putkimainen, jolloin siinä on vähemmän "peittävää" pinta-alaa kun taas offsetissa muoto voi olla myös L-mallinen, koska signaali kohdistuu eri tavoin. Lisäksi on vielä se seikka että offset-mikropäissä on yleensä kiinteä syöttötorvi joten se ei välttämättä edes sovi prime focus-antenniin.
- 120cm ja 180cm
Ei näitä mikropäitä ole sen kummemmin suunniteltu tietynlaisille lautasille, eikä myöskään optimoitu tiettyyn käyttöön. Ne vaan ottaa niitä mikroaaltoja vastaan jotka osuu siihen, ja se riittääkin.
- offset/prime...
Kyllä ne nyt vain on suunniteltu tietynlaisille lautasille vaikka tästä miten väännettäisin. Sähköisiltä ominaisuuksilta ne varmaankaan eivät eroa, samanlaista signaalia ne vastaanottavat kuten jo todettu, mutta kyllä prime-focus antennille suunniteltu mikropää on ulkoisesti täysin erinäköinen kuin offset-antennille suunniteltu.
Miten te jotka väitätte että mikropäitä ei ole suunniteltu tietynlaisille lautasille, laitatte prime-focus-antennille suunnitellun mikropään kiinni offset-antenniin tai toisin päin? - 120+180
Ei täällä muut väitä kuin minä, otan huomenna pari kuvaa miten fokus päät on kiinni offset antennis ja laitan tänne.
- harvoin sopii ristii
Entäs toisinpäin, pystytkö ottamaan kuvaa offset-mikropäästä kiinnitettynä prime focukseen?
- 120+180
Jaa, no sitä en pysty kun fokus antenni on mökillä ja toisekseen siinä on kiinni normaali prime focus mikropää. Mutta kaksi offsettiä löytyy, toisessa 1 ja toisessa 2 ihan tavallista prime focus mikropäätä. On mulla kaapissa 1 kpl offset mikropää syöttötorvineen, mutta siihen ei saa yhtä hyviä päitä kun uudet prime päät on, siksi vaihdettu.
- 120 ja 180
Joo, pysyy näköjään nippusiteilläkin ihan hyvin, laitettu vuonna 2001.
http://aijaa.com/v.php?i=000928791420.jpg- kyllä sopii...
No niin. Kuten tuostakin kuvasta nähdään, ei mikropäitä ole suunniteltu sen kummemmin tietynlaisille lautasille, vaan mikropäät sopivat ristiin kaikentyyppisiin lautasiin kun käytetään esim. nippusiteitä tai vaikkapa ilmastointiteippiä. Kaikki mikropäät siis sopivat kaikkiin lautasiin, kuten kyseinen kuva todistaa.
- hätävaraviritys.
kyllä sopii... kirjoitti:
No niin. Kuten tuostakin kuvasta nähdään, ei mikropäitä ole suunniteltu sen kummemmin tietynlaisille lautasille, vaan mikropäät sopivat ristiin kaikentyyppisiin lautasiin kun käytetään esim. nippusiteitä tai vaikkapa ilmastointiteippiä. Kaikki mikropäät siis sopivat kaikkiin lautasiin, kuten kyseinen kuva todistaa.
Just joo, nippusiteet onkin hyvä tapa kiinnittää mikropäät. Ja mihin niitä F-liittimiäkään tarvitaan, kun piuhojen säikeet voi tunkee suoraan ja kiinnittää ne erkalla.
(Edellä oleva kommenttini oli siis sarkasmia).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063230Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1581259Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.47829