Tikka (valko-musta-punainen) nakutteli aikansa sähköpylvästä, lensi kuusen latvaan ja päästeli kiukkuisia ääniä. En ole koskaan kuullut tikan "laulavan", joten en heti edes tajunnut, että sehän siellä suutuksissaan huutaa.
Voiko kysymys olla siitä, että se turhautui sähköpylvääseen vai onko se saanut siitä jonkun myrkytyksen. Eiväthän tikat laula juuri koskaan!
Lisäksi tuon jälkeen varis lensi ylitseni ja raakkui muutaman kerran.
Suuttunut tikka?
11
2069
Vastaukset
- tiktaktock
Lienee ollut käpytikka. Kyllä ne ihan normaalikäytölkseen hänelle kuuluvat. Ei se vihaan sa vinkunut.
- tulkintoja?
Minä jo pelkäsin ettei kukaan välitä minun tikastani! Kiitos, kun puhuit hänestä niin kauniisti eikä liene mitenkään ylimääräisesti häiriintynyt näin ollen.
Onko joku käpytikka jossain saanut vielä kaadetuksi yhtään sähköpylvästä sähkölankojen osalta vai pitäisikö tätä kysyä sähkömiehiltä? - Käpy K. Tikka
tulkintoja? kirjoitti:
Minä jo pelkäsin ettei kukaan välitä minun tikastani! Kiitos, kun puhuit hänestä niin kauniisti eikä liene mitenkään ylimääräisesti häiriintynyt näin ollen.
Onko joku käpytikka jossain saanut vielä kaadetuksi yhtään sähköpylvästä sähkölankojen osalta vai pitäisikö tätä kysyä sähkömiehiltä?Yleensä se käpytikka tekee vaan kolon siihen pylvääseen ja tuo siihen kävyn jonka siemenet siinä syö ja vaihtaa uuden. Toki se pylväille vahinkoakin aiheuttaa, mutta ei se sentään katkaise puuta kuten majava:)
Sähkömiehet tarkastavat aika ajoin pylväät ja huonot vaihdetaan uusiin.
Kuivissa tai lahonneissa puissa on usein toukkia tai hyönteisiä joiden takia se niitä koputtelee. Ja sitten keväällä se rummuttaa linnunpönttöjä ja pylvään päässä olevia peltejä ym. Se taas liittyy reviirin ilmoitteluun ja puolison hankkimiseen pesintää varten. - tulkintoja?
Käpy K. Tikka kirjoitti:
Yleensä se käpytikka tekee vaan kolon siihen pylvääseen ja tuo siihen kävyn jonka siemenet siinä syö ja vaihtaa uuden. Toki se pylväille vahinkoakin aiheuttaa, mutta ei se sentään katkaise puuta kuten majava:)
Kuivissa tai lahonneissa puissa on usein toukkia tai hyönteisiä joiden takia se niitä koputtelee. Ja sitten keväällä se rummuttaa linnunpönttöjä ja pylvään päässä olevia peltejä ym. Se taas liittyy reviirin ilmoitteluun ja puolison hankkimiseen pesintää varten.Kiitos, kun huomioit tikanpoikastani jälleen kerran (vai olitko eri vastaaja?)! Sain nyt uutta tietoa käpytikastani. Mitenkäs minä olen aina kuvitellut, että nämä käpytikat yrittävät nokkia itselleen pesää sinne sähköpylvääseen, mutta eivät koskaan pääse asiassa puusta pitkälle.
Tämä nykyinen käpytikkani ei ole nimittäin ensimmäinen kohtaamani ja aina ne vain nakuttavat monia koloja ympäri sähköpylvästä ja koskaan siitä pesänteosta ei tule mitään valmista, mutta sähköpylväs kyllä uhkaa katketa hetkenä minä hyvänsä.
Niinpä minä kuvittelin nykyisen käytikkani suuttuneen ja turhautuneen vuosien ja vuosien työhön, kun ikinä mistään ei tule mitään, vaan aina kaikki jää kesken.
Nytkö sitten onkin niin, että ne ovat koko ajan vain käyneetkin syömässä sähköpylvästä vasten!? Minkä takia ne eivät työnnä sitä käpyä vanhaan koloon, kun sehän olisi paljon helpompi ratkaisu? Onko niillä huono näkö vai miksi?
Missäs nämä käpytikat edes nukkuvat? - tulkintoja?
Käpy K. Tikka kirjoitti:
Yleensä se käpytikka tekee vaan kolon siihen pylvääseen ja tuo siihen kävyn jonka siemenet siinä syö ja vaihtaa uuden. Toki se pylväille vahinkoakin aiheuttaa, mutta ei se sentään katkaise puuta kuten majava:)
Kuivissa tai lahonneissa puissa on usein toukkia tai hyönteisiä joiden takia se niitä koputtelee. Ja sitten keväällä se rummuttaa linnunpönttöjä ja pylvään päässä olevia peltejä ym. Se taas liittyy reviirin ilmoitteluun ja puolison hankkimiseen pesintää varten.Tämä asia poikikin vielä lisää kysymyksiä, nimittäin käykö se tikka ensin nakuttamassa sen kolon ja sitten lähtee sitä käpyä etsimään, kun eihän se kai käpy suussa voi mitään nakuttaa (tuskin se käpy sopii suuhun kuin nuuskamälli ihmisen suuhun)... vai laittaako se sen kävyn viereiseen koloon odottamaan ja on niin tarkka aterioinnistaan, ettei voi kahta kertaa syödä "samalta lautaselta"?
Ja jos se lähtee sitä käpyä jostain kauempaa hakemaan, niin miten se muistaa tulla samalle kololle; hajuaistinsa avullako?
Tuosta nyt voikin vetää johtopäätöksen, että a) tikka nakutti sähköpylvääseen kolon valmiiksi käpyä varten b) tikka lensi kuuseen sitä käpyä hakemaan c) käpy ei irronnutkaan suosiolla (vai eikö sitä löytynyt edes) d) tikka suuttui ja turhautui, koska sen hajuaisti kestää vain rajallisen ajan eikä se kohta enää muista, minne on kolon nakuttanut. - tulkintoja?
tulkintoja? kirjoitti:
Tämä asia poikikin vielä lisää kysymyksiä, nimittäin käykö se tikka ensin nakuttamassa sen kolon ja sitten lähtee sitä käpyä etsimään, kun eihän se kai käpy suussa voi mitään nakuttaa (tuskin se käpy sopii suuhun kuin nuuskamälli ihmisen suuhun)... vai laittaako se sen kävyn viereiseen koloon odottamaan ja on niin tarkka aterioinnistaan, ettei voi kahta kertaa syödä "samalta lautaselta"?
Ja jos se lähtee sitä käpyä jostain kauempaa hakemaan, niin miten se muistaa tulla samalle kololle; hajuaistinsa avullako?
Tuosta nyt voikin vetää johtopäätöksen, että a) tikka nakutti sähköpylvääseen kolon valmiiksi käpyä varten b) tikka lensi kuuseen sitä käpyä hakemaan c) käpy ei irronnutkaan suosiolla (vai eikö sitä löytynyt edes) d) tikka suuttui ja turhautui, koska sen hajuaisti kestää vain rajallisen ajan eikä se kohta enää muista, minne on kolon nakuttanut.Nyt sotkin muistin ja hajuaistin eli ei haista, minne on kolon nakuttanut tai sitten, jos se tikka toimii muistinsa perusteella, niin ei muista, kuin tietyn ajan.
- Käpy K. Tikka
tulkintoja? kirjoitti:
Nyt sotkin muistin ja hajuaistin eli ei haista, minne on kolon nakuttanut tai sitten, jos se tikka toimii muistinsa perusteella, niin ei muista, kuin tietyn ajan.
Onhan se aika veijari tuo käpytikka. Joku on kuvitellut, että se aivan piruuttaan hakkaa talonkin seinään reikiä. Minulla on tuossa suoraan edessäni ikkunan takana sähköpylväs jossa on ylhäällä muutama kolo joihin tikka tuo uuden kävyn ja laittaa sen kätevästi paikalleen. Syötyään se tiputtaa sen maahan ja tuo uuden ja alkaa taas aterioida. Keväällä tikka tekee uuden pesäkolon ja houkuttelee sinne naaraan. Ja mitä kovempi on työkalu niin sen kauniimpi puoliso on mahdollisuus saada, samahan se on monilla muillakin eläinlajeilla:)
Olen lukenut tikan nukkumisesta seuraavaa: Yleensä jo lahoon puuhun se kovertaa tavallaan syvän pesäkolon jossa on useampi sisäänkäynti. Sitten se nukkuu siinä keskimmäisen reiän kohdalla ja on valmis pakenemaan jos peto, vaikkapa näätä tulee unta häiritsemään. Olen ymmärtänyt, että ei siellä onkalon pohjalla vaan niillä kynsillään siinä seinustalla.
Ja sitten kun siellä alkukesän pesäkolossa on poikaset niin sitten se vasta tästä kaverista tulee se peto. Jos olet laittanut linnunpöntön jonka suuaukko on liian suuri ( se kyllä voi sen myös itse suurentaa) niin tiaisen tai kirjosiepon poikaset se käy hakemassa omien poikastensa ravinnoksi.
Vaikka en ole aivan varma siitä, että onko kysyjä tosissaan vai pienellä "virneellä" niin tälläistä tietoa antaisin sinulle näin lintujen ystävänä ja niitä vuosikymmenet seuranneena. - tulkintoja?
Käpy K. Tikka kirjoitti:
Onhan se aika veijari tuo käpytikka. Joku on kuvitellut, että se aivan piruuttaan hakkaa talonkin seinään reikiä. Minulla on tuossa suoraan edessäni ikkunan takana sähköpylväs jossa on ylhäällä muutama kolo joihin tikka tuo uuden kävyn ja laittaa sen kätevästi paikalleen. Syötyään se tiputtaa sen maahan ja tuo uuden ja alkaa taas aterioida. Keväällä tikka tekee uuden pesäkolon ja houkuttelee sinne naaraan. Ja mitä kovempi on työkalu niin sen kauniimpi puoliso on mahdollisuus saada, samahan se on monilla muillakin eläinlajeilla:)
Olen lukenut tikan nukkumisesta seuraavaa: Yleensä jo lahoon puuhun se kovertaa tavallaan syvän pesäkolon jossa on useampi sisäänkäynti. Sitten se nukkuu siinä keskimmäisen reiän kohdalla ja on valmis pakenemaan jos peto, vaikkapa näätä tulee unta häiritsemään. Olen ymmärtänyt, että ei siellä onkalon pohjalla vaan niillä kynsillään siinä seinustalla.
Ja sitten kun siellä alkukesän pesäkolossa on poikaset niin sitten se vasta tästä kaverista tulee se peto. Jos olet laittanut linnunpöntön jonka suuaukko on liian suuri ( se kyllä voi sen myös itse suurentaa) niin tiaisen tai kirjosiepon poikaset se käy hakemassa omien poikastensa ravinnoksi.
Vaikka en ole aivan varma siitä, että onko kysyjä tosissaan vai pienellä "virneellä" niin tälläistä tietoa antaisin sinulle näin lintujen ystävänä ja niitä vuosikymmenet seuranneena.Mistä työkalusta täällä puhutaan? Eikö ole kummallista, kuinka käpytikan aivot kestävät tuota alituista nakutusta? Ihminen saisi aivotärähdyksen yhdestä nokan lyönnistä (tai ainakin silmänsä mustiksi).
Minun lintuseuraajan urani on pitkä, mutta kapea. Muissa linnuissa, kuin tikoissa, ei ole juuri seurattavaa, koska ne vain lentävät ja raakkuvat. Tikka sentään pysyy paikoillaan ja tekee näyttävää työtä, jota tulee pakostakin seuranneeksi, koska se puuttuu ihmisen luomuksiin.
Rämmitkö sinä soilla lintujen perässä?
Olen tosissani kysymyksissäni. Minun lintutietämykseni on vain jäänyt lapsen kenkiin ja sisäinen lapseni nyt heräsi kyselemään asioita tietäjiltä. - Käpy K. Tikka
tulkintoja? kirjoitti:
Mistä työkalusta täällä puhutaan? Eikö ole kummallista, kuinka käpytikan aivot kestävät tuota alituista nakutusta? Ihminen saisi aivotärähdyksen yhdestä nokan lyönnistä (tai ainakin silmänsä mustiksi).
Minun lintuseuraajan urani on pitkä, mutta kapea. Muissa linnuissa, kuin tikoissa, ei ole juuri seurattavaa, koska ne vain lentävät ja raakkuvat. Tikka sentään pysyy paikoillaan ja tekee näyttävää työtä, jota tulee pakostakin seuranneeksi, koska se puuttuu ihmisen luomuksiin.
Rämmitkö sinä soilla lintujen perässä?
Olen tosissani kysymyksissäni. Minun lintutietämykseni on vain jäänyt lapsen kenkiin ja sisäinen lapseni nyt heräsi kyselemään asioita tietäjiltä.Opiskelehan vaikka tuolta:
http://tieku.fi/kysy-meilta/tikka-hakkaa-ilman-paansarkya - tulkintoja?
Käpy K. Tikka kirjoitti:
Opiskelehan vaikka tuolta:
http://tieku.fi/kysy-meilta/tikka-hakkaa-ilman-paansarkyaNiin, mutta kun minä en opi, jos ei tekstissä ole tunnetta mukana. Sen takia on parempi kysellä täältä.
- Käpy K. Tikka
tulkintoja? kirjoitti:
Niin, mutta kun minä en opi, jos ei tekstissä ole tunnetta mukana. Sen takia on parempi kysellä täältä.
Totta kai tunnetta on oltava. Ei ne asiat muuten jää mieleen. Lue tuolta linkistä niitä fäktatietoja ja välillä seuraa tätä palstaa. Täällä on sitä tunnetta:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769