Mulla on vaan niin paha olla

15 v poika

Kunpa saisin purettuu tän pahan olon kirjottamalla, mut se ei onnistu sillon, ku se auttais eniten. Mulla on vaan niin paha olla. Oon yksinäinen vapaa-ajalla eikä musta kyl oikeesti tykkää kukaan koulussakaan. Tuntuu siltä, ettei kukaan vaan välitä. Ketään ei varmaan liikuttais koulussakaan, vaik tekisin itsemurhan. Mulla on muutama läheinen aikuinen ja tottakai siit pitää olla kiitollinen, mut tunnen vaan itteni kaikin puolin rikkinäiseksi. Ei se, että aikuset välittää, korjaa kokonaan sitä tyhjiötä, et oon varmaan muiden ikästeni mielestä ihan paska ihminen. Enkä mä voi ees puhuu kellekään kunnolla.

Tästä ei nyt tuu yhtään mitään, joten lopetan tän kirjottamisen. Tossa tekstissäkään ei ole juuri asioita, joita oisin halunnu purkaa. En vaan osaa kanavoida mun kauheeta oloo tekstiin. Mun sisällä on itkua, masennusta, riittämättömyyttä, alemmuutta, vihaa, surua, tuskaa, ahdistusta... vaikka mitä, enkä saa niitä millään keinolla ulos. Mulla on vaan niin paha olo kaikesta ja etenkin kaikista.

22

2192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähäniniin

koita löytää joku aikuinen ihminen jonka kanssa voisit keskustella, jos vaikka kouluterveydenhoitaja tai koulupsykologi. ei kannata jäädä yksin potemaan huonoa oloa. itselläni on ainakin hyviä kokemuksia keskusteluista mielenterveys ammattilaisten kanssa, ei siinä ole mitään pelottavaa. heille ihmisten ongelmat ja pahat olot on arkipäivää.

kirjoittamalla voi joskus myös poistaa omaa pahaa oloaan, mutta suosittelen että etsit apua koulun tai sitten vaikka mielenterveystoimistojen kautta, jos sellainen löytyy paikkakunnaltasi.

älä jää yksin murehtimaan.

• Terve! Olen jo itse kouluni käynyt. Sisälläni on tuntunut myös samoja asioita.

Itkua, masennusta, riittämättömyyttä, alemmuutta, vihaa, surua, tuskaa ja ahdistusta. Johtuen koko peruskoulun kestävästä koulukiusaamisesta.

Se on totta että psykologin kanssa puhuminen auttaa.

Oletko ajatellut kokeilla masennuslääkettä? Itselläni auttoi ja pääsin noista tuntemuksistani pikkuhiljaa irti.

Itsemurha ei ole oikea ratkaisu. Ne ihmiset jotka sinusta välittävät jäisivät suremaan todella paljon.

Tsemppiä ja voimia!

• tytteli17.

Aina liikuttaa koko koulua jos joku oppilaista kuolee oli kuolemansyy mikä tahansa. Et varmasti edes tajua kuinka montaa ihmistä asia loppujen lopuksi liikuttaa.
      Itekki miettinyt paljon itsemurhaa. Hain apua kun lukiossa alko olla niin kamala ja väsynyt olo, menin koulupsykologille puhumaan. :) Oot niin arvokas nuori ihminen, että sun pitäs tehdä ittelles iso palvelus ja vaikka varata koulupsykologilta, koulukuraattorilta tai terveydenhoitajalta aika ja kertoa tuo mitä meillekki oot kertonu. On aina vakava asia, jos etenkin noin nuori ihminen miettii itsemurhaa.
      Jos ei kirjottaminen auta yritä vaikka kuunnella musiikkia. Voit myös soittaa MLL lasten ja nuorten puhelimeen (MLL-nettisivulla) Tai soittaa kriisipuhelimeen jos tulee niin paha olo. Seki löytyy netistä.

Toivon NIIN että olosi paranee ja haet apua jos nää tunteet ja ajatukset jatkuu ja pahenee. Mitä aikasemmin hakee apua, sitä parempi.

• kuten aiemmassakin

viestissä sanottiin, apua kannattaa todella hakea mahdollisimman nopeasti, kun huomaa olonsa huononneen rajusti. Olet niin nuori, että tuossa iässä masennus voidaan paremmin hoitaa niin, että se ei tule uudelleen ja uudelleen eteen eri elämäntilanteissa. Tämä on siis se juttu, minkä takia kannattaa hakea keskustelu- ja kaikkea apua, mitä vain on saatavilla. Olet ansainnut sen!

Puhun omasta kokemuksestani. Oman avun turvinkin voi toki toipua, mutta usein se paha palaa takaisin vainoamaan, jos sen yrittää vain itsekseen käsitellä ja unohtaa. Nyt olen jo aikuinen ja yllätys - edelleen tällä palstalla, enkä voi sanoa toipuneeni. Olen vihdoin päättänyt hakeutua jonkin hoidon piiriin, vuosien jahkailun jälkeen. Viestini on, että älä missään nimessä odota olosi pahenemista.

Saattaa hyvin olla, ettet koe nyt niissä olosuhteissa, joiden keskellä elät, hyötyväsi millään tavoin aikuisten kanssa keskusteluista. Esim. jos koulua ei pysty vaihtamaan, niin eihän se kavereita tuokaan niissä samoissa ympyröissä. Silti, on kyettävä katsomaan, toivomaan hiukan pidemmälle, vaikka se masentuneena on hyvin hankalaa. Kun vaihdat koulua tai muuta sosiaalista ympäristöä, aloitat vaikka uuden harrastuksen, olet varmasti apua saatuasi paremmissa lähtökohdissa tutustua ihmisiin kuin nyt. Muista myös, että eivät ne kaikki ihmiset suinkaan ole pahoja tai "vihaa sinua", useimmat vain ovat niitä heikkoja, jotka toimivat ryhmän paineen alla, jos on päätetty, että "jostakin ei kuulu tykätä". Se sama kuvio ei toistu joka paikassa, koska se ei johdu sinusta.

• jatka vain ....

Kuule nuori ihminen, sinun iässäsi on monella juuri noin. Minulla oli 15-vuotiaana samoin asiat. Nyt aikusena olen hyvin sosiaalinen ja ystäviä on ja mielekäs elämä. Olen uskovainen ja sillä on varmaan suuri merkitys.

Vaikka on vaikea kirjoittaa, kirjoita vain vaikka yskittäsiä lauseita uslos. Jos tuntuu, että ei voi niitä kaikille kirjoittaa, laita ne ylös paperille tai omalle tallenteelle. Kun kirjoittaa, samalla jäsentää tunteitaan ja ajatuksia. Voi sittten oivaltaa uusia näkökulmia ja ratkaisujakin.

• välistä paranee

Voin kertoa,15 vuoden päästä huomaata,
      ettei se koskaan helpottanut =/

• roviolle---

älä viitsi latistaa toisia, mistä voit tietää kuinka paha olo on ketjun aloittajalla?
      oliko sinun paha olosi samanlaista?

itse olen ottanut vastuun omasta elämästäni, en enää halua täyttää uskontojen vaatimuksia ihmisen täydellisyydestä. en ole täydellinen, minusta ei ole repimään silmää päästä mikä houkuttelee syntiin, hyväksyn itseni huonona ja heikkona, jos se ei kelpaa mahdolliselle jumalalle saa hän syyttää siittä itseään, hänhän minut on luonut, en minä itse ole itseäni luonut.

• Jumala on rakkaus

Jumala on rakastava, ei tuomitseva. Juuri nöyrät, heikot ja vajavaiset saavat Jumalalta armon. Omassa heikkoudessaan voi lähestyä Jumalaa, ja niin sen tulisikin olla, koska kukaan ihminen ei ole täydellinen. Jumala hyväsyy ihmisen kaikkine heikkouksine ja puutteineen, sillä hän on armollinen eikä vaadi ihmiseltä muuta kuin sen että tunnustaa oman vajavaisuutensa ja syntisyytensä hänelle. Syntimme ovat sovitetut, kun uskomme.

Joh. 3:16-17
        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

• alone22

Hei samoi tuntemuksii mullakin,15v tyttö ja oon just alottanu käymään koulupsykologilla. En tiiä auttaako,mut se selviää. Et säkään voi tietää onks siit hyötyy jos et kokeile. Eikä kenenkää pitäs saada tietää et käyt,kukaa ei ainakaa tiiä mun tapaukses.. niin,tsemppii!

• jos ei ole

lähipiirissä ketään jolle puhua, kannattaa varata aika kuraattorille tai terveydenhuollosta, psykologille... Kyllä se ainakin vähän auttaa, mutta pillereihin älä tartu. Ne huonontaa oloa.

• dfggg454553

Oo ite 20v ja vanhemmat jankannu siitä asti kun oon ollu nuori et kyl se siitä helpottaa kun vanhenet ym. Nyt siitä kulunut, joku 6v ja tuntuu että on vain pahentunut kun muut päässeet elämässä eteen päin. Minua sukulaiset painostaa opiskelemaan ja sekin oli suuri shokki kun menin ammattikuoluun enkä lukioon. Ilmeet oli sitä luokkaa että tuosta tulee salee spurgu.. No eka ja toka vuos meni ihan jees, mutta ei se huono itsetunto siitä vain parane. Minua kiusattiin monta vuotta koulussa ja sorruin paineen alla itsekkin siihen tyhmyyteen. Olen osalta pyytnytkin anteeksi ja olen saanutkin, koska he tuntevat ja tietävät etten ole oikeasti sellainen. Koitin olla kovis ja nyt olen yksinäisempi kuin koskaan. Masentaa ja ahdistaa sekä jännittää.. olen käynyt ammattikuolua kohta viisi vuotta, eikä silti taida mennä läpi. Olen pelkkä kasa paskaa. Erilaisia mielialalääkkeitä olen kokeillut aikamoisen listan varmaan 6 pelkkiä SSRI lääkkeitä. Niistä en ole saanut suurta hyötyä, korkeintaan väliaikaisesti. Ajattelin että kun saisin rauhoittavia olo helpottuisi tuolla muiden keskellä. Paskat se siitä miksikään mennyt, "fyysiset" tärinät ym. itse kontrolli helpotti, mutta sisällä myllersi edelleen. Tiesin että noista bentsoista jää vielä lisäksi koukkuun. En niitä ole kuitenkaan ole joka päiä popsinut. Ihme juttu kun eivät nekään tehoa tähän jännitykseen. KUn on paljon ihmisiä ympärillä en tiedä minne päin katsoisin. Edelleenkin ongelmat tuntuu pahenevan kun muut pääsevät eteen päin elämässä ja mä vaan tunnun olevan se sama 13v poika. En osaa puolustaa itseäni ja jännitän jokaista askelta koulun pihalla.

• dfggg454553

Huh huh kun olen humalassa. Täynnä kirjoitusvirheitä edellinen teksti, mutten jaksa humalassa korjata. Oikeasti masentuneet osaavat erotella jyvät akanoista; tai ainakin toivon niin. MUn niin perussetti on iskelmä ja viina. Olen aika outo lintu ikäisiini verraten. En hae mitään suhdetta, mutta rakastan Suomalaista iskelmää sen melkankolisuuden vuoksi. Olen viime vuosina tottunut rypemään tässä paskassa humalassa. Se tuntuu jollain tavalla helpottavan kuitenkin, vaikka seuraavana aamuna kaduttaa. Erilaisilla kuntoutus tuilla olen tässä elänyt ja harjoitellut omaaan alaan liittyviä tehtäviä. Siellä pystyin sentään tekemään välttämättömän, mutta silti jännitti helvetisti. Tuskin sossukaan/läkäri kattoo tätä kovin pätkään kun olen ollut jo vuoden sairaslomalla, mutta silti olen liian väsynyt käydäkseni töissä tai koulussa. Aika umpikujassa ollaan, kun tarkemmin ajattelen. Ainut milä pitää mut hengissä on mun vanhemmat; varsinkin äiti, joka jaksaa aina avustaa, oltiin sitä missä jamassa tahansa. Olen kuitenkin ajatellut asiaa hänenkin kantilta ja todennut kuinka kuluttavaa minun huotaminen on. Sitten myös siltä kantilta jos en eläisi :/ Pärjääb hyvin äitini kanssa ja hän tuntuu ymmärtävän minua, vaikka muut eivät. KUitenkin olen huomannnut että tykkääb kirjoitella/riimitellä omasta pahasta olosta/masennuksesta usein tietokoneen äärellä/paperille. Minulla käy usein mielessä esim. kavereiden sanat jotka ovat kuulleet kirjoituksiani että minusta voisi tulla esim. kirjailia. En tiedä ottaaakko noita kommentteja tosina vai ei. Useammin otan , mutta minua vaivaa itsekriittisyys muiden kriittisyyden sivussa. Kuitenkin olen ajatellut että vaihtelev psyykkeeni ei kestä normaalia joka päiväistä työtä. Toisaalta olen ajatellut jos olisin niin hyvä kirjoittaja että joutuisin esim. julkisuuteen, miten kestäisin kaiken tuon coolisti? tämä oli vain väli mietiskelmä. Tämä koko paska teksti on kirjoitettu about kolmen promillen humalassa, et virheitä riittää ihan vitusti..

• mir8

mulla on nyt itseläni sama vika olen aina ysin ja itken koulussa joka kerta se sattuu mun sydämeen kunjoku luokkalainen kiusaa mua jahaukkuumaailman hunoimaksi tyttöksi ,naiseksi en haluaisi kiroila niin non ehkä viisampi poistua ja antaa sen tilanteen olla omassa rauhassa älä välitä heistä sillä heovat tyhmiä ja hunoja ihmisiä ole huoletta kyllä mä sua autan jokakerta olen itse taxi kuljetuksessa aamuisin ja iltaisin kouluni loppuu kello 2 alkaa kello 8 tasan tai puoli olen itse mimmi olen 24 vuotias nouri aikuinen nainen louta minuun

• generalissue

Yritä jatkaa taistelua. Itse olen täysin loppu mutta ei se tarkoita että sinun kohdallasi peli on pelattu. Suurin osa kuitenkin selviää ja elää ihan hyvän elämän. Tärkeää olisi että jaksat yrittää ja tarvittaessa pyytää apua.

• youarestronga

yritä uutta asennetta. Nolaa itsesi. Kyllä. Näit oikein. Nolaa itsesi hauskalla tavalla ja naura flirttailevasti luokan edessä. Älä välitä mitä ne ajattelee susta. Sillä ei oo väliä! SILLÄ EI OLE VÄLIÄ. Jotkut diggaa, jotkut ei. Se on elämää. Arvaa mikä tossa tilanteessa on hauskinta, kun on pohjalla? Sulla ei ole mitään menetettävää. Tee jotain hauskaa ja järjetöntä. Etsi ilo ja opi tarttumaan siihen.

If everybody like you, nobody know anything about you or you are dead....

Tiedän, että tää ei oo helppoa. Mutta kyllä sä onnistut. Älä kuole. Kuolla kyllä ehtii vielä. Nyt on aika elää ja tehdä itsensä onnelliseksi. Tsemppii. Yrittänyttä ei laiteta.

• Tarja

Rukoilen puolestasi että olosi helpottuu. Minullakin on paha olla, siksi rukoilen paljon ja pyydän voimia Jumalalta. Jumala pitää meitä heikkoja sylissä.

• 13vuotias

olen 13 vuotias poika ja mul on ihan sama juttu , mutta mulla kaikki johtuu koulu kiusaamisesta.

• aikoinaan kiusattiin

Pitäisi kyllä saada koulukiusaaminen aisoihin. Kuitenkin ne kiusaajat ovat säälittäviä raukkoja.

• kaarinas

Koulukiusaajat ovat itse ihan säälittäviä ja apua vailla olevia nuoria, siksi täytyy painaa muita alas että olisi itse muka jotain. Ymmärrän hyvin sinua ja ketjun aloittajaa, apua täytyy löytyä! Hyvä kun kirjoitit tänne, sekin hyvä alku. Sinulla on hyvä itsetunto, älä masennu! Olisiko kuitenkin jokin pienikin iloa tuottava harrastus, sukulainen, tai jokin muu, josta/jolta saisit voimaa, ajatuksia tai muuta sellaista ettet lannistuisi typerien ihmisten edessä. Luota itseesi! Puhu, puhu ja puhu asiastasi kaikille, olet vielä nuori, kyllä asiaasi täytyy jonkun ajaa ja ajatella sinun parastasi.

• Syy ja ratk. löytyy
        kaarinas kirjoitti:

Koulukiusaajat ovat itse ihan säälittäviä ja apua vailla olevia nuoria, siksi täytyy painaa muita alas että olisi itse muka jotain. Ymmärrän hyvin sinua ja ketjun aloittajaa, apua täytyy löytyä! Hyvä kun kirjoitit tänne, sekin hyvä alku. Sinulla on hyvä itsetunto, älä masennu! Olisiko kuitenkin jokin pienikin iloa tuottava harrastus, sukulainen, tai jokin muu, josta/jolta saisit voimaa, ajatuksia tai muuta sellaista ettet lannistuisi typerien ihmisten edessä. Luota itseesi! Puhu, puhu ja puhu asiastasi kaikille, olet vielä nuori, kyllä asiaasi täytyy jonkun ajaa ja ajatella sinun parastasi.

On kannattavaa jututtaa mukavia ihmisiä ja puhua terveydenhoitajalle omista vaikeista asioista. Mää oon nyt 19-vuotias ja ujo ihminen. Mulla on Aspergerin syndrooma. Katsoppa googlesta. Se kertoo osittain, että mua masensi, ahdisti 13-vuotiaasta alkaen, ja olen yksinäinen. Mulla tuli uusia ja uusia mielenterveyshäiriöitä 13-18v. -yläasteella ja lukion aikana.

Arvelenpa, että jos olisin puhunut perheelleni ja muillekin mun huonosta olosta, niin olisin parantunut nopeammin. viime aikoina olen miettinyt ongelmieni syitä koko ajan. Sekin parantaa, mutta olen kertonut tietysti toisillekin, mitkä asiat mua vaivaavat.

Sitten tärkeä juttu on, että vanhempien käytös ei saa olla alistavaa lasta kohtaan: esimerkiksi mulla on hiukan narsistinen isä, joka vähättelee mua, nauraa ilkeästi ja hänen käytös vaihtelee paljon -riippuen eri tilanteista. Se ei tietenkään ole tervettä käytöstä aikuiselta. Jos olet kokenut sellaista kohtelua, niin mainitse siitäkin kuuntelevalle ihmiselle. Suosittelen!

On kyllä tärkeä juttu, että ei alistu koulukiusaajille. Niille ei pitäisi antaa huomiota, kun kiusaavat. Ne purkavat sillä omaa huonoa mieltään. Sen sijaan niiden kaa voisi vähäsen jutella asioista, jotka kiinnostaa molempia. Semmoisia asioita voi huomata niistä ja keksiä. Sitten heidän käyttäytyminen muuttuu. Kuitenkaan, jos ei tykkää, niin ei sentään tarvitse olla niiden kaa tekemisissä.

Vanhemmat voi kasvattaa kehnosti esim. sillälailla, että ne ei puuttuisi yksinäisyyteen ja pahaan oloon. Hitsin ikävä juttu, jos ne aattelee, kuinka muka olo vois kohentua iän myötä odotellessa. Höh. Sellainen kun ei ole terve ajatus, koska silloin vähät välittäisi lapsensa harmittavimmista asioista. Näin on. Kerrohan ongelmistas jollekin joka kuuntelee, eikä jätä välittämättä. Esimerkiksi mää tein samoin. Se auttoi mua mun viiden vuoden yksinäisyyttä poistaessa. Ja onpa muistettava että monta ihmistä ei korvaa yhtä tärkeää ihmistä -ystävää.
        Esimerkiksi mua harmittaa, kun multa sellainen puuttuu. Olen kuitenkin toiveikkaana ja etsin joskus vielä samanoloisia kavereita koulusta, harrastuksista ja vapaa-ajalla.

• Anonyymi00021

Hei! Mites sulle nykyään kuuluu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa

Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p
      Maailman menoa
      26
      4943
    2. Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut

samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien
      Maailman menoa
      150
      4750
    3. Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa

Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su
      Maailman menoa
      210
      4722
    4. Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?

Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal
      Maailman menoa
      118
      4561
    5. Epäonnistunut "Tuppurais-operaatio" kaatoi Purran hallituksen

Persut yrittivät viimemetreillä häivyttää omaa täydellistä epäonnistumistaan syyttämällä opposition edustajaa nimettömil
      Maailman menoa
      13
      3660
    6. Ostaisitko sinä rempattavan asunnon Italiasta tai jostain muualta ulkomailta, mistä?

Ella Kanninen on tehnyt Italiassa asuntokaupat. Hän kertoo Instagramissa kierrelleensä viime kesänä Toscanassa katselema
      Asunnot ja asuminen
      19
      2354
    7. Jenni Alexandrova ja Toni Lähde ratkeavat liitoksistaan - Tällainen on uusperhe!

Radiojuontaja Jenni Alexandrova ja Diili-tuttu Toni Lähde ovat pariskunta, joka elää uusperhearkea. He ovat ostaneet uud
      Suomalaiset julkkikset
      3
      2128
    8. Romanttinen ystävänpäivä?

Millainen olisi hyvä ystävänpäivä hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      1647
    9. Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)

Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill
      Ikävä
      24
      1484
    10. Kaisa Juuso eroaa

Jää välittömästi sairaslomalle. Onko nyt Keskisarjan vuoro?
      Perussuomalaiset
      188
      1214
    Aihe