KELA huijaa

Niko

Koen että KELA huijaa sairaita ihmisiä. Minulle lääkäri kirjoitti kuntoutustukea (väliaik. eläke) vuoden -04 loppuun. Yli puolen vuoden käsittelyn jälkeen KELA antoi hylkäävän päätöksen. Nyt elän liiton työttömyyskorvauksella. Maksetut päivät menevät umpeen vuoden -04 lopussa. Onko KELAN tarkoitus että ammattiliitot maksavat päivärahaa potilaille joiden pitäisi olla kuntoutustuella? Työvoimatoimisto pitää minua työkyvyttömänä!!!
Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Onko teillä antaa neuvoja? -Niistä olisin kiitollinen!

16

1689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inha ihminen

      Mielenterveystoimisto kehotti minua joku aika sitten hakeutumaan työvoimaan asiakkaaksi oltuani nyt pari kk sairauslomalla, jotta taloudellinen tilanteeni tulisi parhaiten turvatuksi.

      Ei ole kuulema paljon toivoa siitä että nuorena (35 v) ihmisenä saisin eläkkeen.

      Minusta tuntui kuitenkin aivan käsittämättömältä olla työnhakijana kun en ole kykenevä töihin, ja mietin jo itsemurhaakin koko rytäkässä... Lääkäri kirjoitti lisää sairauslomaa ja nyt talouteni on päin helvettiä, kun odotetaan Kelan päätöstä. Onneksi on sossu (vaikka sieltäkin saa odottaa tukea ikänsä kaiken).

      Aiemmin kun olin sairauslomalla puoli vuotta joskus 90-luvun lopulla Kelan tutkimuslaitoksessa olivat lääkärit (2 - 3) sitä mieltä että olen sairauslomarahani ansainnut, mutta paikallinen Kelan toimisto päätti toisin. Ne saavat siellä siis pyörtää vaikka omien lääkäriensä lausunnot!

      En tiedä mikä helvetin ilo niillä on tällaisesta pelleilystä. Minä olen jo pitkään ollut peruspäivärahalla, joten on aivan yksi lysti että mistä se naurettavan pieni summa tulee. Kelalta tyött.rahana vai Kelalta eläkkeenä. Vaiko sossusta. Kunhan sen vain saisi silloin kun sitä tarvitsee.

      • Psykiatri

        Kelaa moititaan paljon. Osin syystä, osin syyttä.

        Tuo Kelan oman tutkimuslaitoksen lausuntojen huono laatu on Kelan omaa vikaa. Se johtuu siitä että heillä on ko laitoksessa (nykyiseltä nimeltä Petrea) ollut työvoimapulaa ja liikaa töitä ja lääkärit siellä eivät ole riittävän hyvin perillä eläkeperusteista. Luit aivan oikein. Arvioni mukaan heidän kirjoittamistaan lausunnoista hylättiin enemmän kuin kokeneen erikoislääkärin tekemistä.

        Toisaalta Kela perustaa päätöksensä yhtenäiseen kriteeristöön ja pitää siitä tiukasti kiinni. On helppo arvata miten lausunnot menevät läpi kun seuraa tarpeeksi pitkään tehtyjä päätöksiä. Melko usein potilaan on vaikea ymmärtää että Kela voi vaatia masennuksen hoitoyrityksiä eli käytännössä vähintään masennuslääkkeiden käyttämistä. Suurin yksittäinen syy hylkäyksiin on se että potilas kieltäytyy lääkehoidosta.


      • Niko

        On tuo älytön tilanne myös mikä Sulla on! Ei sairaus ikään katso. Itse olen Sua 10 vuotta vanhempi ja mulla vedottiin myös nuoreen ikään kuntoutustuen suhteen.
        Minusta tuo on kusettamista kun pitää olla kortistossa ja lääkäri on todennut työkyvyttömäksi. Ihmettelen eikö ole kaikkien etu että ihminen saa sen ajan mitä tarvitsee ja hoidon kuntoutuakseen takaisin työelämään.
        KELAn "asiantuntijalääkärit" tuntuvat toiminnallaan aliarvioivansa muiden lääkäreiden ammattitaidon, työkokemuksen ja jopa sen, että tuntevat ko. potilaan ja potilaan tilan.
        Peruspäivärahalla eläminen ei ole hurraamista ja sossu on sossu. Onneksi saat sossusta rahaa peruspäivärahan lisäksi.


      • Niko
        Psykiatri kirjoitti:

        Kelaa moititaan paljon. Osin syystä, osin syyttä.

        Tuo Kelan oman tutkimuslaitoksen lausuntojen huono laatu on Kelan omaa vikaa. Se johtuu siitä että heillä on ko laitoksessa (nykyiseltä nimeltä Petrea) ollut työvoimapulaa ja liikaa töitä ja lääkärit siellä eivät ole riittävän hyvin perillä eläkeperusteista. Luit aivan oikein. Arvioni mukaan heidän kirjoittamistaan lausunnoista hylättiin enemmän kuin kokeneen erikoislääkärin tekemistä.

        Toisaalta Kela perustaa päätöksensä yhtenäiseen kriteeristöön ja pitää siitä tiukasti kiinni. On helppo arvata miten lausunnot menevät läpi kun seuraa tarpeeksi pitkään tehtyjä päätöksiä. Melko usein potilaan on vaikea ymmärtää että Kela voi vaatia masennuksen hoitoyrityksiä eli käytännössä vähintään masennuslääkkeiden käyttämistä. Suurin yksittäinen syy hylkäyksiin on se että potilas kieltäytyy lääkehoidosta.

        Moi
        Kela on kuin valtio valtiossa. Turun kuntoutustutkimuksessa työntekijät olivat tosi miellyttäviä ja asiantuntevia. Yksi lääkäri oli sellainen, joka suoraan näytti ettei usko mitä tutkittava puhui kunnes joku toinen työntekijä oli sitä mieltä että potilas puhuu totta.
        Tutkimuslaitos tuntui tienaavan hyvin: siellä oli kursseja mm. suurelle Finnairin työntekijäjoukolle, siis työssäkäyville. En usko että Kelalla on rahasta puute, kyse on siitä mihin se ohjataan: Kelan systeemin pyörittämiseen, potilaitten kuntouttamiseen vai mihin.

        Olen syönyt masennuslääkkeitä 14 vuotta, psykoterapiassa 3,5 vuotta - se loppuu koska ei löydy rahoittajaa. Kotikaupungissani avohoito on retuperällä, mielenterveyskeskukseen voi päästä kerran kuussa puhumaan mielisairaanhoitajan kanssa. Koita siinä kuntoutua!!!


      • Inha i.
        Niko kirjoitti:

        On tuo älytön tilanne myös mikä Sulla on! Ei sairaus ikään katso. Itse olen Sua 10 vuotta vanhempi ja mulla vedottiin myös nuoreen ikään kuntoutustuen suhteen.
        Minusta tuo on kusettamista kun pitää olla kortistossa ja lääkäri on todennut työkyvyttömäksi. Ihmettelen eikö ole kaikkien etu että ihminen saa sen ajan mitä tarvitsee ja hoidon kuntoutuakseen takaisin työelämään.
        KELAn "asiantuntijalääkärit" tuntuvat toiminnallaan aliarvioivansa muiden lääkäreiden ammattitaidon, työkokemuksen ja jopa sen, että tuntevat ko. potilaan ja potilaan tilan.
        Peruspäivärahalla eläminen ei ole hurraamista ja sossu on sossu. Onneksi saat sossusta rahaa peruspäivärahan lisäksi.

        Kyllähän tässä aina välillä miettii että jos vaan väkisin yrittäisi olla työelämän käytettävissä, mutta sitten kuitenkin... Ei siinä ole mitään järkeä että esiintyisin työkykyisenä (vain jotta saisin peruspäivärahani), ja sitten aina kun uhkaisi jokin työllistys tulla, alkaisin venkuloida että ei ei. (Minulla on todella huono kokemus työllistyksestä muutama vuosi sitten, ja siitä on, viimeistään, jäänyt syvä kammo moisia kohtaan. Silloin jaksoin sitä ivaa ja vittuilua peräti 8 pv...)

        Välillä tuntuu että aika menee hukkaan tässä kun koko elämä on levällään kuin jokisen eväät, ja juuri sen takia sitä kai tulee niitä itsemurhaisia ajatuksiakin kun ajattelee että PITÄISI JA PITÄISI... Pitäisi olla jo tässä iässä ok. Niin monta vuotta kuitenkin olen ollut työelämän ulkopuolella.

        Ehkä tilannetta helpottaisi jos pääsisin edes muutamaksi vuodeksi "eläkkeelle", en enää ajattelisi että koska en nyt heti kykene töihin, niin parempi olisi että minut saunan takana lopetettaisiin. Kun jokin taho jossakin myöntäisi että sairashan minä olen päästäni (jos en itse sitä aina kykenekään myöntämään), niin sitten sitä saisi ehkä olla ns. rauhassa. Samalla rahalla siinä kai sitten operoidaan kuin peruspäivärahalla. Olen jo tottunut köyhyyteen... Sama se.


      • Niko
        Inha i. kirjoitti:

        Kyllähän tässä aina välillä miettii että jos vaan väkisin yrittäisi olla työelämän käytettävissä, mutta sitten kuitenkin... Ei siinä ole mitään järkeä että esiintyisin työkykyisenä (vain jotta saisin peruspäivärahani), ja sitten aina kun uhkaisi jokin työllistys tulla, alkaisin venkuloida että ei ei. (Minulla on todella huono kokemus työllistyksestä muutama vuosi sitten, ja siitä on, viimeistään, jäänyt syvä kammo moisia kohtaan. Silloin jaksoin sitä ivaa ja vittuilua peräti 8 pv...)

        Välillä tuntuu että aika menee hukkaan tässä kun koko elämä on levällään kuin jokisen eväät, ja juuri sen takia sitä kai tulee niitä itsemurhaisia ajatuksiakin kun ajattelee että PITÄISI JA PITÄISI... Pitäisi olla jo tässä iässä ok. Niin monta vuotta kuitenkin olen ollut työelämän ulkopuolella.

        Ehkä tilannetta helpottaisi jos pääsisin edes muutamaksi vuodeksi "eläkkeelle", en enää ajattelisi että koska en nyt heti kykene töihin, niin parempi olisi että minut saunan takana lopetettaisiin. Kun jokin taho jossakin myöntäisi että sairashan minä olen päästäni (jos en itse sitä aina kykenekään myöntämään), niin sitten sitä saisi ehkä olla ns. rauhassa. Samalla rahalla siinä kai sitten operoidaan kuin peruspäivärahalla. Olen jo tottunut köyhyyteen... Sama se.

        ... on mitä sanoit: jos yhteiskunta antaisi mahdollisuudet kuntoutua työkykyiseksi myöntämällä kuntoutustukea. Elämäntilanteesi ei sitä edistä.
        Koen että yhteiskunta käyttää minua hyväkseen: elän liiton päivärahoilla mutta työvoimatoimisto pitää minua työkyvyttömänä. Ristiriita on suuri. Käsittääkseni tämä ei ole työttömyyskorvauksen tarkoitus!!!


    • juhis

      yleensäkin lääkäreillä käytäntö vaihtelee työttömälle määrättävien sairaslominen suhteen.toiset lääkärit ovat sitä mieltä,että sairaan pitää olla luonnollisesti sairaslomalla.mutta esimerkiksi oma psykiatrini mielestä on parempi roikkua työttömyystuella.vasta sitten jos työpaikan saanti alkaa näyttää todennäköiseltä,määrätään sairaslomaa huonon terveydentilan johdosta.luulisi että tässä olisi selkeä käytäntö

      • Inha ihminen

        Ja juuri tuota minun on vaikea sietää. Siinähän tulee hirveät syyllisyyden- ja alemmuudentunteet niskaan kun "pakenee" työtä heti kun sellaista saattaisi ropsahtaa.

        Arvatenkin työvoimassa ymmärtävät kyllä että ei ihminen muutakaan voi, mutta ainakin tämä ihminen häpeää sellaisia juttuja suunnattomasti. Juuri siitähän minä sairaslomalle päädyin että tyrkytettiin taas työtä ja iski kauhu päälle. Ja sitten olisi ollut karenssiakin...

        Arvaan kyllä mitä työssäkäyvät tällaisista ihmisistä ajattelevat.


    • AINA

      joten ei mitään uutta!! Paskaa luukuilla jauhavat senkun ikinä kerkiävät, eikä kukaan ole sanomisistaan vastuussa - se on sitä iisiä työntekoa. "EN TIEDÄ MITÄÄN OON VAAN TÄÄLLÄ TÖIS"
      SE SOPII NIIN KELAAN KUIN MONEEN MUUHUN VAKUUTUSYHTIÖÖN!

    • Anonyymi

      Kelaa maksaa naurettavan vähän yksityislääkärin palkkiosta,
      koittaa päästää edullisesti ja hullut maksaa psykiatrisesta yksityislääkäristä.
      Korvaukset ovat varmaa 70-luvulta. Kaupungin lääkäreihin ei pääse tai
      on pitkät jonot. Kela saisi ryhdistäytyä ja maksaa enemmän yksityislääkäri-
      palkkioista korvausta asiakkaille, jotka joutuvat pakostakin käyttämään muutaman kerran näitä lääkäreitä. Niihin pääsee nopeasti ja asiantuntemus
      on hyvää ja osaavaa. Palkkiot korvattava reilusti, ei pihistetä sairaiden kustannuksella. nim. yksi potilas Turusta.

      • Anonyymi

        Olet nostanut vanhan ketjun ylös, väitteesi kuulostavat trollihöpinältä. Tiedän, että vastuulliset yksityissektorilla työskentelevät lääkärit eivät ajattele noin kuin kirjoitat, vastuuttomat taas ajattelevat kaikesta erikoisesti. Kelan tarkkuus on potilaiden parhaaksi. Älä sotke tahallasi asioita. Hyvää kesää sinulle!


    • Anonyymi

      Kelan työntekijä nyt järkyttyy ja masentuu, jää pois töistä ja kukaan ei saa korvauksia mistään. Kansa kokoontuu senaatintorille, pera ja keijo huutaa vituun kela, kalja loppuu, aurinko laskee, poistuu pera ja keijo, mielessään kela ja seuraava nousuhumala..

    • Anonyymi

      Ei ole pelkästään Kelan lääkärien ominaisuus vaan koskee kaikkia työeläke vakuutusyhtiöitä. Se on ne "kriteerit" minkä perusteella vakuutuslääkärit päätöksiä tekevät. Lisäksi aikamoinen eturistiriita, kun vakuutusyhtiöt maksavat näiden lääkärien palkkiot. Aivan yleisessä tiedossa vakuutusyhtiöiden vedättäminen sairaseläkkeiden myöntämisissä.
      Joku voisi luulla, että sivistysvaltiossa vakuutus korvaa, kun joutuu työkyvyttömäksi. Varsinkin, kun palkasta on maksanut niitä eläkevakuutusmaksuja!

    • Anonyymi

      Hellä-aho Kelan johtajaksi jam jam :)

    • Anonyymi

      Onko sinulla useinkin auktoriteettivihaa?

      Oletko vielä kovinkin nuori?

    • Anonyymi

      kela pitäisi lopettaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2143
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1812
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1487
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      118
      1387
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe