LÄKARBESÖK

gnälltant

När jag behöver sjukvård så vore jag evigt tacksam om min läkare kunde svenska.Med finskspråkiga läkare klarar man sig ändå någorlunda.Men sedan har vi ju de här ryska och estniska läkarna vars finska är lika dålig som min.Ibland kan det bli alldeles otroliga missförstånd.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agitatorn

      För egen hälsas skull så ska man nog be om tolk vid sådana tillfällen. Redan då man bokar läkartid så kan man uppge att man är svenskspråkig och säga att det är viktigt att läkaren kan svenska eller att det finns någon som tolkar till hands

      • mormor marianne

        Det är möjligt då när man har planerat läkarbesök,men ibland måste man kanske akut åka in.Då kan det bli problem.


    • Agitatorn

      Jag har tyvärr inge förslag på lösning i det fallet. Lagen är skriven så att det ska finnas svenskkunnig personal vid sjukhusen, men vi vet ju hur det kan vara med det...

      • tant röd

        Det bästa är säkert att inte bli sjuk.Nå,skämt å sido,trots att man annars i vardagen klarar sig bra på finska så känns det nog jobbigt när man är i dåligt skick att berätta på ett främmande språk vad som felas en.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2535
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1897
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1625
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      109
      1388
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe