Minulla on kohtu poistettu 35v ja nyt kysyisinkin onko kellään kokemusta kuinka paljon vaihdevuodet aikaistuu tämän takia. Munasarjat minulla on, mutta olen kuullut, että eivät toimisi enää kohdunpoiston jälkeen samanlailla, kun ennen.
Nyt olen 42v.
Kohdunpoisto ja vaihdevuodet
10
551
Vastaukset
- vaihtarit
En ole kuullut, että kohdunpoisto vaikuttaisi munasarjojen toimintaan,mutta sinullahan on mahdollisuus nyt käyttää pelkkää estrogenia.joka kyllä lopettaa vaihtarioireet.
- Heikentää ja aikaist
Kohdunpoisto
Jos lääkehoidoista ei ole riittävästi apua tai niitä ei voida käyttää, on aika harkita kohdunpoistoa. Tutkimustulokset osoittavat, että potilaan elämänlaatu kohenee kohdunpoiston myötä huomattavasti ja kivut sekä masennus ja ahdistuneisuus helpottavat. Kohdunpoisto ei ilmeisesti myöskään vaikuta seksuaalielämään.
Kohdunpoisto heikentää kuitenkin munasarjojen toimintaa ja aikaistaa vaihdevuosioireiden ilmaantumista.
terveyskirjasto.fi - Kohduton
Kiitos..Täytyy myöntää, että poisto on kohentanut paljonkin elämänlaatua, ei ole enää hurjan runsaita vuotoja, eikä ole kiinni kuukautisissa. Lapsetkin on jo tehtynä.
Tässä mietin, että mistä sitä huomaa vaihdevuosien olevan tulossa, kun ei ole kuukautisten epäsäännöllisyyttä ynm. niistä ilmoittamassa?- harmittaa kuitenkin
Ai elämänlaatu kohenee??? No ehkä vuotojen osalta juu, mutta missään ei mainita, eikä ennen operaatiota kysyessäni kerrottu, että kolmen kuukauden päästä kohdunpoistosta alkaa peräsuoli pullottamaan ulos emättimestä.
Että kyllä on nyt kivaa! - kohta leikkaukseen
harmittaa kuitenkin kirjoitti:
Ai elämänlaatu kohenee??? No ehkä vuotojen osalta juu, mutta missään ei mainita, eikä ennen operaatiota kysyessäni kerrottu, että kolmen kuukauden päästä kohdunpoistosta alkaa peräsuoli pullottamaan ulos emättimestä.
Että kyllä on nyt kivaa!Ai miten tämä oireilee? Olen itse menossa ensi viikolla kohdunpoistoleikkaukseen enkä haluaisi kyllä enää muuta vaivaa.
- kohduton
Minulla ei ole ollut mitään vaivaa kohdunpoiston jälkeen, elämänlaatuni on tosiaan parantunut. Minulla kohtu poistettiin section yhteydessä. Epämääräiset alamaha kivut hävisivät ja runsas vuoto jäi pois, vuosin tosiaan kun niagaran putous. Ikävää on jos tosiaan sulle "harmittaa kuitenkin"on käynyt noin.
Minä tässä olen miettinyt noita vaihdevuosi asioita, että miten tuo kohdunpoisto vaikuttaa niiden aikaistumiseen ja miten niiden tulon huomaa(alkamisen)? - harmittaa kuitenkin
Eihän se mitenkään sen kummemmin oireile, tunkee vaan suoli ulos.
Välillä tuntuu inhottavalta jalkojen välissä, kun tuntee kuinka alkkarit hiertää. Täytyy yrittää huomaamattomasti parannella alkkareitten asentoa, tai sitten vaan yksinkertaisesti mennä vessaan painamaan suolta takaisin sisälle.
Ja mikä tässä on kurjinta, ei tämä tästä parane, huonommaksi menee, kokoajan enemmän ja enemmän sitä sieltä ulos tunkee.
Leikkauksella se kai pystytään korjaamaan, mutta ei houkuttele näin pian uusi suurehko leikkaus. Toisaalta, eipä tässä kohta taida vaihtoehtoja olla.
Olis kyl ollut ihan kiva kuulla etukäteen, olisin ehkä kuitenkin vielä harkinnut. Nyt se on jo myöhäistä!- hoida pois
Hei, se suoliasia on ihan simppeli juttu.Mulle tehtiin se kohdunpoiston yhteydessä. Ei kaikille näitä suolenpullistumia tule, on sitten kohtua tai ei.Riippuu mistä suunnasta pullistelee.Vahvistavat emättimen seinämiä.
- li
Kaikki tuntuu olevan yksilöllistä, vaivatkin. Pahan endometrioosin vuoksi kohtuni poistettiin ollessani n. 30-vuotias. Huonokuntoiset munasarjani jatkoivat reipasta toimintaansa eikä endo suostunut loppumaan. Vaihdevuosista ei ollut tietoakaan. Muutaman vuoden kuluttua oli pakko poistaa m. sarjatkin. Leikkausta seuraavana yönä hyökkäsivät vaihdevuosioireet. Seuraavana aamuna sain hormonilaastarin ja tilanne rauhoittui parin tunnin sisällä. Hormonaalinen muutos ja oireeni olivat niin rajut, että tarvitsin siis lääkityksen heti pysyäkseni työkykyisenä. Olen käyttänyt korvaushoitoa koko ajan. Nyt olen 47-vuotias ja noin vuoden ajan olen tuntenut normaaleja vaihdevuosikuumotuksia, lääkkeestä huolimatta. Nämä oireet ovat kuitenkin sen verran lieviä, että yritän (vaihtelevalla menestyksellä) olla huomaamatta, vaikka kuumottaa ja välillä punoitakin. Kylmä juoma tai vaikka pikavisiitti ulkoilmassa helpottaa. Olen harkinnut vähitellen luopuvani korvaushoidosta, mutta ajatuskin jännittää. Toisaalta tilani voi olla jo huomattavasti stabiilimpi, eikä pahoja oireita tulekaan. Tällaisen pienehkön kuumotuksen kanssa vielä pärjääkin, mutta mielialan muutoksen ja huonon yöunen mahdollisuus askarruttaa. Näistä sain osviittaa jo endon (epäonnistuneen hormonaalisen) hoidon ja munasarjaleikkauksen yhteydessä. 'Viralliset' vaihdevuosioireet nainen siis huomannee vaistonvaraisesti, mutta kuten sanottu, yksilöitähän me olemme ja kroppamme toimivat omilla tavoillaan. Kannattaa käydä säännöllisesti gynegologilla ja puhua arkailematta mieltä askarruttavista asioista. Kunpa se ei vaan olisi niin kallista.
- harmittaa kuitenkin
Ei kai se ihan pikkujuttu kuitenkaan ole, mitä olen netistä lukenut. Varmaan siinä poiston yhteydessä onkin, mutta ei näin erillisenä operaationa. Taas ne katetrit, vuodot ym ja nelisen viikkoa sairaslomaa. Ei mun käsitys mistään simppelistä jutusta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463212Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272820- 452574
- 311963
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391291