Mitä kannattaa kysyä sekarotuisen pennun kasvattajalta?

rahoille vastinetta

Olemme ottamassa sekarotuista koiranpentua ja haluaisin vinkkejä, että mitä asioita kasvattajalta pitäisi kysyä ennen pennun hakemista. Nykyään sekarotuisten hinnat tuntuvat olevan korkealla ja mietinkin, että mitä hinnan pitäisi sisältää, että "saisi rahalleen vastinetta".
Esimerkkinä yksi pentu mistä olisimme kiinnostuneita maksaa 550 €. Pennun molemmat vanhemmat ovat nähtävillä ja ilmeisesti hyväluonteisia sekä puhdasrotuisia (emme ole vielä käyneet katsomassa välimatkan takia).
Rotukoiran hinnan ymmärrän koostuvan esim. rekisteröintimaksusta, mahdollisesta sirutuksesta, joistain testeistä yms.

8

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seropien ystävä!

      Älä maksa sekarotuisesta niin paljoa. Itse maksoimme omasta pennustamme 200e joka oli ehdoton maksimi! Joka tapauksessa, sekarotuista otettaessa täytyy varmsitaa aivan samat asiat kuin "puhdasrotuista" otettaessa:

      - käyt mielellään katsomassa pentua
      - pyydät siitä esim. kuvia viikoittain jos varaat pennun paljon ennen luovutusikää
      - otat selvää opetetaanko sitä sisäsiistiksi, rokotetaanko ym...

      Onhan näitä kaiken näköistä mistä pitäisi ottaa selvää. Maalaisjärki käyttöön niin kaikki menee hyvin. :) Rahalle saat vastinetta siinä, että koira on sinun paras ystäväsi. Toki, on hyvä jos "kallis" sekarotuinen on rokotettu, jotkut myös siruttavat ne, madottavat ym. Harva pentu tosin on rokotettu, mutta madotus pitäisi olla kunnossa, ja sirutustakin voi hinnasta riippuen pyytää. Varmista myös, että pentu on täysin vahinko, jottet vain kannusta pentutehtailua. Jonka vuoksi ei ole suotavaa myöskään maksaa kovinkaan paljoa pennusta.

      200e oli mielestäni paljon pennusta, mutta tämä oli ainoa pentu josta pystyin sanomaan aivan vilpittömästi itselleni ja muille, että se on pentueesta joka oli täysi vahinko!

      • rahoille vastinetta

        Kiitos vastauksesta :)

        Epäilen kyllä että tässä kyseisessä tapauksessa pennutus on ollut tarkoituksellista, koska sain sen vaikutelman että pennun vanhemmat ovat samasta perheestä eikä ilmoituksessa mainittu mitään vahingosta.
        Itsekään en halua kannustaa pentutehtailuun ja ajattelinkin että tarjoaisin pennusta 200-300 euroa mikäli terveys yms.-asiat ovat kunnossa pennulla ja vanhemmilla. Minua ei niinkään vaivaa se, että onko pentue vahinko vai ei, vaan enemmän se, että pennuilla yritetään rahastaa.


      • *****
        rahoille vastinetta kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta :)

        Epäilen kyllä että tässä kyseisessä tapauksessa pennutus on ollut tarkoituksellista, koska sain sen vaikutelman että pennun vanhemmat ovat samasta perheestä eikä ilmoituksessa mainittu mitään vahingosta.
        Itsekään en halua kannustaa pentutehtailuun ja ajattelinkin että tarjoaisin pennusta 200-300 euroa mikäli terveys yms.-asiat ovat kunnossa pennulla ja vanhemmilla. Minua ei niinkään vaivaa se, että onko pentue vahinko vai ei, vaan enemmän se, että pennuilla yritetään rahastaa.

        Parempi juttu se on, jos kyseessä on harkitusti tarkoituksella tehty pentue. Silloin on uroksen ja nartun ominaisuuksiin kiinnitetty huomiota. Vahinkopentueessa kyse on huolimattomuudesta ja pahimmassa tapauksessa isästä ei ole tietoa.

        Koiranpennuilla nyt melko yleisesti rahastetaan. Rotukoirabisnes on suurelta osin härskiä rahastusta. Kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee hinnat ja sama koskee myös sekarotuisia. Jos kyseessä on esim. kääpiörotujen sekoitus, niin ostajia on jonossa 550€ hinnallakin, koska vastaava rotukoira on paljon kalliimpi.


      • rahoille vastinetta
        ***** kirjoitti:

        Parempi juttu se on, jos kyseessä on harkitusti tarkoituksella tehty pentue. Silloin on uroksen ja nartun ominaisuuksiin kiinnitetty huomiota. Vahinkopentueessa kyse on huolimattomuudesta ja pahimmassa tapauksessa isästä ei ole tietoa.

        Koiranpennuilla nyt melko yleisesti rahastetaan. Rotukoirabisnes on suurelta osin härskiä rahastusta. Kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee hinnat ja sama koskee myös sekarotuisia. Jos kyseessä on esim. kääpiörotujen sekoitus, niin ostajia on jonossa 550€ hinnallakin, koska vastaava rotukoira on paljon kalliimpi.

        Juu, olen huomannut että sekarotuisillakin rahastetaan aika yleisesti. Eihän siinä mitään, jos saavat pennut myydyksikin niillä hinnoilla. Tuntuu vaan, että pentuja aika paljon tarjolla ja tuskin kaikille löytyy koti.
        Itse kiinnitän huomiota siihen, että pentu on hoidettu asianmukaisesti (madotettu jne) ja pentujen vanhemmatkin tosiaan terveitä ja hyvinhoidettuja sekä hyväluonteisia. Jos esim. kasvattaja on vain pennuttanut koiransa rahankiilto silmissään eikä panostanut pentuihin mitenkään, niin en haluaisi isoja summia pennusta maksaa.
        Tuo meidän haluama pentu ei ole kääpiörotujen sekoitus vaan sellainen 50-60 cm rotujen mix.


    • Seropien ystävä!

      Itse en kannata kuin todella, todella, TODELLA hyvin harkittua seropipennutusta, ja vain silloin kun pennutuksella on jokin muukin tarkoitus kun vain myydä kaikki pennut eteenpäin eli rahastaa. Hyvä syy tälle on, että esim. tietyistä koirista (omista, tai omasta ja esim. tuttavan koirasta) halutaan sekotuispentu tiettyyn tarkoitukseen, joka jää ns. omaan laumaan! Oma pentuni siis tosiaankin on vahinko, eivätkä vanhemmat ole samasta perheestä, mutta meillä oli silti mahdollisuus nähdä molemmat vanhemmat, jotka olivat luonteeltaan aivan upeita ja niin sitoutuneita omiin omistajiinsa että tekivät kaikkensa heidän eteensä! Mutta jokaisella on omat mielipiteensä, tämä on minun mielipiteeni enkä halua tuottaa sillä kenellekkään mitään mielipahaa. :)

      • Seropien ystävä!

        Ja lisäys vielä, että vaikka pidänkin seropeista enemmän kuin "puhdasrotuisista" olen siltikin täysin tätä mieltä. :)


    • eräs tehtailija

      minun koirani teki sekarotuiset pennut aivan tarkoituksella viime keväänä. Uroksesta näin terveyskortin ja kävimme myös uroksen kotona astutuksen hoitamassa.
      Pennut syntyivät terveenä ja ensikertalaiselta synnytyskin meni mallikkaasti.
      pennut kasvoivat perheen keskellä vapaasti vipeltäen, madotettiin ja sirutettiin,lääkäri myöskin tarkasti pennut, kynnet myös opeteltiin leikkaamaan mutta sisäsiisteys ei tosiaankaan kuulu kasvattajan tehtäväksi,mutta kesäaikana sekin osittain hoitui.

      Tulevat omistajatkin olivat meille tervetulleita silloin kun itse halusivat,voitte vaan kuvitella sitä hulinaa mikä kesti sen aikaa kunnes pentujen luovutus oli käsillä. Ja sitä kakan ja pissin pesua,huh nyt kun ajattelee jälkeenpäin.Hintaa pidin 500 euroa eikä kukaan pitänyt sitä kalliina.
      Tänään viimeksi olimme yhteydessä kolmeen pentuun ulkoilun merkeissä ja kaikki pentujen uudet omistajat pitävät vieläkin yhteyttä:)

      Meille tämä aika jää mukavaksi muistoksi ja ainoaksi tehtailuksi mitä aina sekarotuisista pennuista sanotaan. Emällä ja pennuilla on ainakin mukavaa ulkoillessa silloin kun sattuvat näkemään, eikä kukaan maksa viitäsataa hetken mielijohteesta.

      eräs tehtailija

    • Koirakuumeinen

      Hmm... Mielestäni rotukoirien kohdalla on "rahastuksesta" ihan yhtä paljon kysymys, paitsi että siitä saa vielä enemmän rahaa. Muutenkin usein tulee olo, että sekarotuiset ovat vähempiarvoisia lemmikkejä jotka ei saisi lisääntyä ja jos niin onnettomasti kävisi niin ne pitäisi myös myydä lähinnä nimelleseen hintaan kunhan joku vaan suostuisi säästämään heidän henkiriepunsa.

      Minulla ystävä jolla oli joskus oli pieni rotukoira. Hän teetätti (=antoi luonnon hoitaa hoitaa) pennut naapurin sekarotuisen samankokoisen koiran kanssa. Syy oli kyllä joku muu kuin raha, varmaan lähinnä se että pennut ovat ihania. Narttu sai kaksi pentua jotka hän kyynelsilmin myi uusiin koteihin muistaakseni 600 euron hintaan. Ei rahastuksen takia, vaan hän vain näki koiransa arvokkaammaksi kuin parin sadan piskeiksi ja samalla toivoi että korkeampi myyntihinta voisi kertoa myös tulevasta kodista, että he todella halusivat juuri sen pennun.

      Pentutehtailu on asia erikseen ja siinä kohtaa saakin olla tarkkana, mutta kuka oikeasti tietää koska koiran edellinen pentue on syntynyt jos kaikki on päälisin puolin kunnossa? Voihan rotukoirien kasvattajatkin teettää väliin sekarotuiset pennut joista ei jää mitään merkintää mihinkään. Mielellään siis suosittelujen kautta, mutta eihän se useinkaan ole mahdollista. SIlloin ei voi muuta kuin arvioida itse vaikuttaako myyjä vilpittömältä ja pitää silmät auki korien ja kodin kunnosta ja seurailemalla onko pennut lähinnä kauppatavaraa vai välittyykö hellyys pentuja kohtaan omistajan käytöksestä.

      Itse aion jonain päivänä hankkia koiran. Minulla on ystäviä joilla on ihania rotukoiria ja sekarotuisia. Olen vähän kallistumassa sekarotuisen kannalle, sillä rotukoirat ovat valitettavasti olleet sairaampia vaikka kuinka on sukutaulut tarkistettu. Hinnallakaan ei ole väliä, jos pentu tuntuu omalta niin sama maksaako 200 vai 1500e.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe