puutteellinen ilmanvaihto kerrostalossa

hajussaelävä

Hei,

muutin pari kuukautta sitten (eli kesällä, jolloin kaikki ikkunat ja parvekkeen ovi olivat auki yötä päivää) kerrostaloon, jossa on nyt ilmennyt aikamoinen ongelma. Asuntoni ilmanvaihto ei toimi lähes ollenkaan, sanoi iv-mittauksen tehnyt ammattilainen. Hän luonnehti asuntoa hengettömäksi.

Sitähän tämä todella on. Tätä tunkkaisuuden määrää on vaikea yrittää sanoin kuvailla; ehkäpä jos kuvittelette menevänne johonkin röökikoppiin (ilman savua) niin silta minusta aina tuntuu, kun tulen kotiin. Olen alkanut jo oireilla, joka aamu minulla on nenä tukossa ja pää kipeä päivittäin. Lisäksi tämä on muutenkin hirvittävän kiusallista, koska olen opettaja ja minusta tuntuu siltä, että kun kävelen luokassa niin kaikki vaatteenkikin haisevat tälle kamalalle tunkkaisuudelle.

Nyt koko rappuun on tulossa iv-mittaus. Minun asunnossani se oli 5l, joka ei kuulemma riitä todellakaan. Mietinkin tässä nyt sitä, että voinko näillä perusteilla saada vuokranalannusta siihen saakka, kunnes tämä vika jotenkin korjataan? Huoltomies varoitteli jo, että pahimmassa tapauksessa asunnostani ei ole vedetty poistoilmahormia lainkaan, jolloin tulee aikamoinen remontti. Ei oikeasti ole kiva tulla kotiin, joka haisee kuin pahin kaljakuppila. Auttakaa! Talo on vain 10 vuotta vanha.

9

1199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esiapuna

Laita liesituuletin päälle, se poistaa yllättävän tehokkaasti ilmaa

• hajussaelävä

Hyvä idea muuten mutta tätä liesituuletinta ei voi itse laittaa päälle, vaan kyseessä on ns. kokoaikainen imu (joka tässä tapauksessa on nolla).

• auttaako??

Onko vika pelkästään sinun asunnossasi ? Ettei vaan ois huipparissa jotain vikaa ? Onko huoltomies tarkastanut että siellä on esim. hihna OK ?
        Huippuimuri tulee toimia kokoajan väh. puoliteholla ja ruuanlaitonaikaan täysillä :)

• hajussaelävä

Olen sen verran jutellut naapureiden kanssa, että he eivät ole tällaista ongelmaa havainneet. Eli näyttää siltä, että olen ainoa tästä kärsivä. Asia on vasta tutkintavaiheessa, eli iv-mittaukset tehdään tällä viikolla jokaiseen asuntoon. Lähinnä vaan olen kiinnostunut siitä puolesta, että niin kauan kuin tällainen ongelma on olemassa (ja sehän on siis todistettavasti näin) niin täytyykö minun maksaa täyttä vuokraa? Kuukauden kestänyt päänsärky, alleginen nuha ja mahdottomuus käyttää hellanlevyjä mielestäni olisivat riittävän hyviä perusteita mutta löytyykö tällaisesta jotain lakipykälää? Isännöitsijältä odottelen puhelua paraikaa asiaan liittyen.

• kerromitenkävi

Kerro sitten mitä selvisi, saattaa auttaa samassa tilanteessa olevaa myöhemmin... :)

• hajussaelävä

Kerron kyllä. Isännöitsijä ei yllättäen soittanutkaan tänään takaisin joten odotellaan huomiseen.

• kokenutoooo

Saat varmaan odotellakin turhaan jos VVO:sta on kysymys.

• Hajuttomuudessaelävä

Kirjoitit: "Lähinnä vaan olen kiinnostunut siitä puolesta, että niin kauan kuin tällainen ongelma on olemassa (ja sehän on siis todistettavasti näin) niin täytyykö minun maksaa täyttä vuokraa?"

Eli siis tämä on sulle pelkästään rahakysymys.
        Jos saat alennusta vuokrasta niin toivottavasti eivät saa sitä ongelmaa selvitettyä vielä pitkään aikaan niin säästät isot rahat.

• raitisilmaventtiilit

Mitähän jos itse tekisit jotain. Esim. puhdistaisit raitisilmaventtiilit, toisilla ne on ikkunan yläkarmeissa, toisilla venttiilit ovat seinällä kussakin huoneessa. Jos raitisilmaventtiilit ovat tukossa, niin takuulla huippuimuri imee hajuja esim. viemäristä ja oviluukusta jolloin saat juuri ne naapurin hajut itsellesi.
      Ja sitten tietysti puhdistat ne imurit jotka yleisemmin ovat vaatehuoneissa, pesuhuoneissa ja keittiössä, seinällä.
      Voin taata että ilmanvaihto paranee ja hajujen tulo loppuu kun raitisilmaventtiilit ym. on puhdistettu.
      Ja muistathan puhdistaa pesuhuoneen lattiakaivon sekä pesualtaan hajulukot, hajulukot myös keittiön pesualtaiden alta.
      Sitten helpottaa, kokemusta on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      94
      2553
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      195
      954
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      55
      752
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      672
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      49
      562
    6. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      14
      496
    7. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      49
      493
    8. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      484
    9. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      465
    10. Auto katolleen Huhtalantiellä

Iso poliisioperaatio Lapualla, 7 poliisipartiota ajoi rosvoja takaa,loppu tuli kun rosvot osuivat pihlajaan lentäen siit
      Lapua
      11
      450
    Aihe