kun kovempaa vauhtia polkee niin että reisissä tuntuu, joutuu hapenotto kyky koville. vaikka sanotaan pyöräilystä niin että ei läheskään tunnu ku juoksu, mut kyllä se hapenottokykyä vaatii ku vauhtia lisätään. sehän on selvä
no aina mulla on ollut huono ominaisuus hapenottokyky, liekkö johtunee isosta koosta, tms. en tiedä. urheiltua on tullut. tupakoituakin kyllä, mutta ei juurikaan koskaa paljoa. sitäkään ei nyt oikeastaan ollenkaan.
miten te luokittelette pyöräilyn kovuuden, verrattuna muihin urheilulajeihin. Mika max syke, min syke. mikä syke, kesto paras kovan kunnon lisäämiseksi. entäs miten parantaa hapenottokykyä?
useita vuosia harjoitellut ja hapenottokyky kovilla
8
2439
Vastaukset
- 123312d12f1
Sun pitäisi hengittää tehokkaasti suulla ja sieraimilla yhtäaikaa.
Jos on jotain pölyallergiaa, niin se haittaa paljon nenäonteloissa. - Aktiiviliikkuja
Pyöräilyn hyvä puoli juoksuun verrattuna on, että siinä pystyy paljon helpommin säätelemään syketasoaan. Yksi tärkeimmistä asioista kuitenkin on oikea pyöritysnopeus, ettei liian isolla vaihteella runno menemään, sillä silloin alkaa maitohapot jylläämään ja hengitys kulkemaan raskaammin. Itselläni kampikierrokset pyörivät siellä 90-100 kieppeillä minuutissa. Tällä varmistetaan riittävä verenkierto lihaksiin, jotka happirikaalla verellä huuhtelevat soluja ja auttavat niitä maitohappojen kanssa.
Ihan niin kuin muussakin aerobisessa liikunnassa, pyöräillessäkin on syytä pitää huoli, että harjoittelee kaikilla sykealueilla. Hapenottokyvyn eli kunnon kehittymisen kannalta ne matalatehoiset harjoitukset ovat ihan yhtä tärkeitä kuin ne hapottavat mäkipätkätkin.
Olen joskus ihan tarkoituksella tehnyt ylipitkän harjoituksen niin kevyesti polkien, että pidin sykkeen koko ajan 120-130 välissä. Reitti oli kohtuullisen tasaista tietä 120km ja aikaa meni muistaakseni 4h45min. Viikko tämän jälkeen ajoin 130 kilometrin lenkin normaalilla lenkkivauhdilla ja todella pitkään sain polkea, ennen kuin sain sykkeen nousemaan yli 130.
Toinen vakioharjoitukseni on 50 kilometrin mäkisempi reitti, jonka olen useamminkin ajanut niin kovaa kuin reisistä lähtee. Keskisyke on pyörinyt 155 molemmin puolin ja aikaa on mennyt 1h 40min -pari minuuttia. Vauhtikestävyysalueeni on kuntotestien perusteella määritetty sykealueelle 145-170, ja olenkin heti harjoituksen alusta pyrkinyt nostamaan sykkeen tuohon haarukkaan.
Suurimman osan lenkeistä poljen peruskestävyysalueella, joka minulla asettuu alueelle 130-145 lyöntiä minuutissa. Tuossa katselin juuri sääennusteen ja laittelin varusteet valmiiksi 2,5-3 tunnin peruskuntolenkkiä varten, kohta pitäisi startata.- up+
Kumpis on terveellisempää, raskaat reissut paljon ylämäkee ja isompaa vaihdetta, ja sitten kovaa vauhtia ns keskivaihteella eli 90kr min. vaiko sitten polkee vaan nopeemmin kevyemmällä vaihteella?
loivat ylämäet jo tuntuu aika kovalla, ku pyöräkään ei oo kevyvin. miten tuo määritellään, et mikä on hyväksi, mikä ei. oikein kovat nousut tuntuu aika kovalla, mut sehän urheilun tarkoituksessa onkin->rikkoa rajat, ja sietokyky :D mut entäs pumpun, sydämmen kestävyyden kannalta ? :D - Aktiiviliikkuja
up+ kirjoitti:
Kumpis on terveellisempää, raskaat reissut paljon ylämäkee ja isompaa vaihdetta, ja sitten kovaa vauhtia ns keskivaihteella eli 90kr min. vaiko sitten polkee vaan nopeemmin kevyemmällä vaihteella?
loivat ylämäet jo tuntuu aika kovalla, ku pyöräkään ei oo kevyvin. miten tuo määritellään, et mikä on hyväksi, mikä ei. oikein kovat nousut tuntuu aika kovalla, mut sehän urheilun tarkoituksessa onkin->rikkoa rajat, ja sietokyky :D mut entäs pumpun, sydämmen kestävyyden kannalta ? :DKaikenlaisia lenkkejä tarvitaan hapenottokyvyn parantamiseen ja sydämen "opettamiseen" toimimaan koko skaalallaan.
Pyörityksen tarkoitus on käyttää aina alinta mahdollista vaihdetta, jottei lihas joudu koko ajan työskentelemään hapoilla. Kevyemmässäkin lihastyössä soluihin muodostuu maitohappoja, mutta jos lihaksiin saadaan koko ajan runsaasti happirikasta verta, solut pystyvät poistamaan sitä tehokkaammin. Tosin riittävän pitkäkestoisessa harjoituksessa maitohappoja kertyy lihaksiin vaikka kuinka kevyesti harjoittelisikin. Kunnon kohottamisen kannalta todella kovatehoisia harjoituksia ei ole tarvis tehdä kuin max. kerran viikossa tai kahdessa.
Esimerkki liikkumisestani viimeisen viikon ajalta:
Tänään torstai: lepopäivä
Eilen keskiviikko: uinti, 4,5km/1,5h, kovempitehoinen (vauhtikestävyys)
tiistai: lepo
maanantai: pyöräily, 60km/2h45min, keskisyke 136 (peruskestävyys)
sunnuntai: sauvakävely 1h30min, keskisyke 122 (palauttava, huoltava)
lauantai: uinti 2,8km/1h, keskivauhtinen (peruskestävyys)
perjantai: pyöräily 50km/2h, keskisyke 150 (vauhtikestävyys)
Huomiselle päivälle olen suunnitellut n. 80 kilometrin pyörälenkkiä peruskuntoalueella (syke 130-145), aikaa kulunee n. 3,5h. Todennäköisesti viimeiset parikymmentä kilometriä saa jo pyörittää aika pienillä vaihteilla, ettei syke nouse yli 145, mutta eipähän ole lenkin jälkeen reidetkään hapoilla! Lauantaina sitten kevyttä palauttavaa sauvakävelyä tai untia ja sunnuntaina voisikin huilata.
Liikkumisen tarkoituksena ei ole tällaiselle nelikymppiselle kuntoilijalle enää rajojen tai sietökyvyn rikkominen, vaan itsensä toimintakuntoisena pitäminen. Pumppu tykkää, kun sitä harjoitetaan vaihtelevilla rasitustasoilla säännöllisesti. Monipuolinen ja -tehoinen kuntoliikunta ei tietääkseni ole vienyt ketään ennenaikaiseen hautaan, liikkumattomuus sen sijaan on.
- Monarkisti
Sydämen eli muistisääntö: sydämeen mahtuu vain yksi ämmä. Kyllähän terveen ihmisen pumppu kestää. Itse keski-ikäisenä naisena ajan suht kovalla sykkeellä. Työmatkan ajattelen urheilusuorituksena.
- Kyllä, mutta
Pumppu kestää, mutta kunto ei parane! Pääosa lenkeistä tulee ajaa PK:ta kuitenkaan monipuolisuutta unohtamatta. Hyvä sykemittari antaa paljon perusdataa lenkkien suunnitteluun. Perusmittarillakin tulee toimeen, mutta uusien huippumittarien ominaisuudet ovat kyllä avuksi.
Kampikierrosten mittaaminen on myös ihan perus asioita kuntoliikuttaessa pyörällä. Se auttaa oikean tekniikan ylläpidossa. Varsinaiset kilpaurheilijathan ovat siirtyneet tehomittaukseen pyöräilyssä.
Kun haetaan mittaria, joka kykenee mittaamaan sykevälin lisäksi monipuolisemmin sydäntä, ei vaihtoehtoja ole montaa. Kotimaisista Polarilla esimerkiksi vain pari huippumallia ja samoin Suunnolla.
- Monarkisti
Minulla on Polarin sykemittari ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Maratonin olen juossut 5 kertaa.
- retkuilija
Jos tienoo jolla pääsääntöisesti pyöräille on tasaista...hyvä keino saada mäkitreeniä on ottaa asenne....lenkit heitetään niin päin, että tuuli joka käy on mahdollisimman vastainen....mitä kovempi möräkkä...sen parempi "mäki"! Itse olen ottanut tuon asenteen..ja kyllä...mäkitreeniä saa ihan kiitettävästi. Kesäinen lenkin varrelle sattunut todella kova tuuli 75km matkalla...sai jo oikeasti tuumaamaan...nyt alkaa jo vastamäki piisata sillä erää. Vaan pientä pykälään ja asenne kohdalleen. Koko lenkin mitan ollessa 130km.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255