ilmalämpöpumppu

pumpuli..

Heips! Asun rivarikämpässä joka on sähkölämmitteinen. Hommasin ilmalämpöpumpun säästämään isoja sähkölaskuja. Sain kyllä opastusta miten pumppua käytetään,mutta kun jokainen tahtoo olla vähän erimieltä miten sitä kannattaa käyttää... Eli olen nyt pitänyt sitä päällä yötäpäivää (ei automaatilla)vaan puhaltamassa vaan lämmintä pienimmällä asteella. Minulle sanottiin ettei automaattia kannata käyttää...? Ja sitten kun ilmat todella viilenevät ja tulee pakkaset,niin pidän siis pumpun päällä aina ja patterit kokonaan kiinni? Valaiskaa minua miten toimin pumpun kanssa :) Tämäkö siis säästää sähkölaskussa,kun pumppu on aina päällä ja patterit kiinni? siis kun pumppukin vie sähköä,mutta vähemmän(kö)? olen nyt parisen vuotta asunut tässä asunnossa ja sain tarpeekseni isoista sähkölaskuista,päätin hommata pumpun. Kiitos jos joku voisi vähän kertoa minulle faktaa.

146

28647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pumpuli..

      lisäys äskeiseen. pidän siis huoneilman 20 astetta,mutta puhallin siis puhaltaa pienimmällä eli ykkösellä,kun siinähän saa ainakin 4-5 puhaltamaan sen.

      • Täh????

        Eikös se puhalin vain kierrätä ilmaa, tuulettaa eikä vaikuta lämmitykseen. Asteet määräävät lämmityksen.


      • Visu Viivi

        Ei missään nimessä kannata ostaa tuota konetta lämmitykseen . Se on ihan huono ja ei lämmitä tarpeeksi asuntoa tai taloa . Minun sisko osti tuollaisen taloonsa . Se asennettiin huonosti ja väärään paikkaan . Vesi valuu siitä portaisiin ja talvella on sitten portaat jäätyneet . Sähkön kulutusta se ei laskenut yhtään . Ja laskekaa kuinka paljon tuo kone maksaa . Se on kyllä turha sijoitus.


      • Esteri1960
        Visu Viivi kirjoitti:

        Ei missään nimessä kannata ostaa tuota konetta lämmitykseen . Se on ihan huono ja ei lämmitä tarpeeksi asuntoa tai taloa . Minun sisko osti tuollaisen taloonsa . Se asennettiin huonosti ja väärään paikkaan . Vesi valuu siitä portaisiin ja talvella on sitten portaat jäätyneet . Sähkön kulutusta se ei laskenut yhtään . Ja laskekaa kuinka paljon tuo kone maksaa . Se on kyllä turha sijoitus.

        Mistäköhän sitä vettä tippuu??? Onko siskollasi laitettu sisälle se pömpeli mikä pitäisi olla ulkona? Oliko asentaja ammattilainen?
        Mulla on laite automaatilla ja asennettu eteiseen, lämpötila 20. Patterit on auki vain kylmään aikaan ja vain makuuhuoneissa ja huom. ihan pienellä.
        Mulla ainakin on sähkölasku pienentynyt huomattavasti.
        Olen erittäin tyytyväinen hankintaani!


      • Onnellinen pumppaaja
        Visu Viivi kirjoitti:

        Ei missään nimessä kannata ostaa tuota konetta lämmitykseen . Se on ihan huono ja ei lämmitä tarpeeksi asuntoa tai taloa . Minun sisko osti tuollaisen taloonsa . Se asennettiin huonosti ja väärään paikkaan . Vesi valuu siitä portaisiin ja talvella on sitten portaat jäätyneet . Sähkön kulutusta se ei laskenut yhtään . Ja laskekaa kuinka paljon tuo kone maksaa . Se on kyllä turha sijoitus.

        Siis oikein asennettuna ja oikein käytettynä lämpöpumppu maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa.

        Ja jos laite on asennettu oikein, siitä ei valu yhtään vettä mihinkään, ja se jopa pitää Kylmänä talvena osan asuntoa lämpimänä.

        Hyötysuhde on parhaimmillaan kun lämpötila yli -10C eli normaali talvena noin 90% päivistä on jossain 2 - -10 C asteen välillä. Suomessa ei kannata käyttää Auto asentoa, vaan reilusti vain lämmittää talvella. Ja kesällä sitten käyttää helteellä säästöä ulos ja viilentää / kuivaa.

        Lämpöpumppu kannattaa olla noin 1-2C lämpöisemmällä kuin sähköpatterit. Näin säästö on paras mahdollinen. Ja puhallus pitää olla lämpöisellä ilmalla alaspäin ja kylmällä ylöspäin.


      • VASTUU
        Visu Viivi kirjoitti:

        Ei missään nimessä kannata ostaa tuota konetta lämmitykseen . Se on ihan huono ja ei lämmitä tarpeeksi asuntoa tai taloa . Minun sisko osti tuollaisen taloonsa . Se asennettiin huonosti ja väärään paikkaan . Vesi valuu siitä portaisiin ja talvella on sitten portaat jäätyneet . Sähkön kulutusta se ei laskenut yhtään . Ja laskekaa kuinka paljon tuo kone maksaa . Se on kyllä turha sijoitus.

        OLET MYÖS VASTUUSSA RIVITALOLLE AIHEUTUVISTA KOSTEUS- JA HOMEVAHINGOISTA ITSE


      • et silleen
        Visu Viivi kirjoitti:

        Ei missään nimessä kannata ostaa tuota konetta lämmitykseen . Se on ihan huono ja ei lämmitä tarpeeksi asuntoa tai taloa . Minun sisko osti tuollaisen taloonsa . Se asennettiin huonosti ja väärään paikkaan . Vesi valuu siitä portaisiin ja talvella on sitten portaat jäätyneet . Sähkön kulutusta se ei laskenut yhtään . Ja laskekaa kuinka paljon tuo kone maksaa . Se on kyllä turha sijoitus.

        No se on taas säästetty rahaa ja ostettu jokin ei hyvää laite .Itselläni on noin 4000 euron laite toimii kuin sveitsiläinen kello .kesällä viilentää talvella lämmittää
        koneen alla on pulkka johon sulatus vesi vai mika nyt onkaan nimeltään valuu vesi jäätyy kippaan pulkan ympäri ja kesällä kun viilennetään kondesio vesi menee putkea pitkin nurmikolle,Eli laite toimii just niin kuin pitää älkää ostako niitä niin sanottuja laitteita.
        Ps. säädä termarilla lämpötila ja automatiikka päälle jos ei riitä laita käsin lisää puhallus tehoa. älä kuitenkaan laita viilennystä automatiikalle muuten sulla kone lämmittää ja viilentää,


    • ac^dc

      1. Konetta ei kannata pitää AUTO-asennossa koska silloin se myös jäähdyttää jos asunto jostain syystä lämpenee kuumemmaksi kuin pyyntilämpötila.

      2. Puhalluksen voit pitää automaatti-asennossa - tai manuaalisesti kovemmalle jos siltä tuntuu.

      3. Lämpötilan asetat mieleiseksesi. Jos pumpulta lähtee 24 asteista ilmaa niin kauimmaisten huoneiden lämpötila jää kuitenkin alle tuon. Kahdella kympillä kaummaiset huoneet voivat olla aika viileitä.

      4. Patteri pois - tai ainakin reilusti pienemmälle kuin ILP:n lämpötila.

      • On ilppi.

        Nimimerkit "ac^dc" ja "FD25" vastaukset on mielestäni oikeita! Mitä enemmän ILP kuluttaa sitä enemmän se säästää! TOTTA!
        Lämmityspatterien säätö ainakin 2-3°C alemmaksi pumpun pyyntiä, patterit tulee vasta apuun kun ILP ei enään pysty pitämään lämpöä yllä, riippuu ILPISTÄ ehkä raja olisi -15-20 °C jolloin pumpun voi jopa sammuttaa!
        Ei automaattilämmitys AUTO ,vaan manuaali auringon kuva, puhallus voi olla automaatilla tai sitten se 1,2,3,4,5: tosnopeus tarpeen mukaan.
        Kannattaa lukea omistajan käyttöopas ja hakea oikeat säädöt ( kestää aina jonkin aikaa ennenkun ILP saa säädöt muistiin ) eikä sen jälkeen saa jatkuvasti räpeltää säätöjä.


      • s-hemeikka

        Juuri näin....


      • Anonyymi

        Ei kyllä automaatti asennolla lämmitä ja viilennä. Tätä itse haluaisin, mutta kyllä pumppu pitää laittaa joko lämmitys tai viilennys tilaan ja sit automaatti asento pitää sen lämpötilan mikä on asennettu.


    • FD25

      Pumpusta pitää koettaa repiä niin isosti tehoa kuin mahdollista. Siis lämmityskaudella. Pitäisi saada ilma kulkemaan tehostetusti ovista. Siinä pohdittavaa. Ilma kyllä valuu tasaten lämpötiloja, mutta katon rajassa ovat esteinä ovien yläosat. Jopa 40 senttiä on pykälää lämpimän ilman valua pitkin kattoja.

      Kunnon lämmitys tulee sitten vasta isoimmilla puhalluksilla. Ääntä tulee. Aseta automaatisesti asettuva nopeus. Kohina on rahan kahinaa. Kyllä sen sietää.

    • kokiaskinen

      Toi pumpun säätö on tosi tärkeää. itsellä vaan haaste kun on vesikiertoinen järjestelmä ja siinä kuitenkin ilmallämpöpumppu. Järjestelmä reagoi aika hitaasti suoraan sähköön verrattuna ja siten oon vähän ihmeissäni noiden säätöjen kanssa.

      Olin pihi kun en raaskinut laittaa maalämpöä.

    • Tee se itse

      Patterit kiinni niin kauan kuin pumpun lämpö riittää (noin -15...-18 ast)
      Lämmitysasento talvikaudella.
      Säätäjä haluttuun lämpöön (20 ast ?) Puhallus automaatille.
      Lattian lähelle asennettu sisäyksikkö levittää lämmön tasaisemmin kaikkiin
      huoneisiin. Se imee kylmintä ilmaa kaikista huoneista ja pakottaa lämpimän
      ilman katosta alas. Suljettujen ovien taakse lämpö ei leviä.

      • Älä tee itse

        Tuota on kaikki "tee se itse miehet" toitottanut että "patterit kiinni, patterit kiinni".

        Eiköhän niissä tee se itse miehenkin pattereissa ole termostaatti hoitamassa tuon päälle ja pois kytkennän. Helvettiäkö lähdet itse sohlaamaan ja säätelemään lämpötiloja joka toinen päivä.

        Säädät vaan ne termostaatit kerran 2-3 astetta viileämmälle kuin mitä olet pumppuun säätänyt niin patterit/lattialämmöt lähtee päälle sitten kun pumpun teho ei enää riitä. Huoneiden lämpö pysyy läpi talven tasaisempana ja pumpusta saadaan täysi teho otettua irti.


      • FD25

        "Lattian lähelle asennettu sisäyksikkö levittää lämmön tasaisemmin kaikkiin
        huoneisiin. Se imee kylmintä ilmaa kaikista huoneista ja pakottaa lämpimän
        ilman katosta alas."

        Tuota en olekaan tullut ajatelleeksi koskaan. Oikeastaan nykyinen sijoittelu on aina väärä lämmityskäytössä. Ja jäähdytyskäytössä. Kylmintä ilmaa pitäisi ottaa vehkeeseen lattian rajasta. Jäähdytyksessä taasen on aivan turhaa sekoittaa ylimmän kolmanneksen lämmintä ilmaa. Meikäläisellekin riittää pahimmilla keleillä vilpoinen ilma sängyn korkeudella. Aivan sama mitä on katon rajassa.

        Tarvittaisiin siis väljä imukanava alhaalta ylös koneelle. Ellei sitten yksikkö sijoiteta alas.


      • FD25
        FD25 kirjoitti:

        "Lattian lähelle asennettu sisäyksikkö levittää lämmön tasaisemmin kaikkiin
        huoneisiin. Se imee kylmintä ilmaa kaikista huoneista ja pakottaa lämpimän
        ilman katosta alas."

        Tuota en olekaan tullut ajatelleeksi koskaan. Oikeastaan nykyinen sijoittelu on aina väärä lämmityskäytössä. Ja jäähdytyskäytössä. Kylmintä ilmaa pitäisi ottaa vehkeeseen lattian rajasta. Jäähdytyksessä taasen on aivan turhaa sekoittaa ylimmän kolmanneksen lämmintä ilmaa. Meikäläisellekin riittää pahimmilla keleillä vilpoinen ilma sängyn korkeudella. Aivan sama mitä on katon rajassa.

        Tarvittaisiin siis väljä imukanava alhaalta ylös koneelle. Ellei sitten yksikkö sijoiteta alas.

        Jatkan vielä. Jonkin verran asiaa auttaisi jos anturointi olisi alempana. FD25 Isee-toiminto tutkii kauempana olevien pintojen lämpötilaa. En ole vielä kokeillut sitä tositoimintoihin.


      • peräerkkivärikynäper

        EI se pumppu kyllä mitään ilmaa mistään ime ja vaikka imis ni mitä sillä väliä kun ei se pumppu poista ilmaa mihkään vaan tuo lämmintä tai kylmää sisälle ja kierrättää sitä sisäilmaa ei sillä nyt taida olla väliä lämmittääkö se kylmää ilmaa vai lämmintä entisestään eiköhän se ilma mene sekaisin kuitenkin keskenään ku pumppu koko ajan puhaltaa ilmaa ja liikuttaa sitä?


      • *ee-pc900*
        FD25 kirjoitti:

        "Lattian lähelle asennettu sisäyksikkö levittää lämmön tasaisemmin kaikkiin
        huoneisiin. Se imee kylmintä ilmaa kaikista huoneista ja pakottaa lämpimän
        ilman katosta alas."

        Tuota en olekaan tullut ajatelleeksi koskaan. Oikeastaan nykyinen sijoittelu on aina väärä lämmityskäytössä. Ja jäähdytyskäytössä. Kylmintä ilmaa pitäisi ottaa vehkeeseen lattian rajasta. Jäähdytyksessä taasen on aivan turhaa sekoittaa ylimmän kolmanneksen lämmintä ilmaa. Meikäläisellekin riittää pahimmilla keleillä vilpoinen ilma sängyn korkeudella. Aivan sama mitä on katon rajassa.

        Tarvittaisiin siis väljä imukanava alhaalta ylös koneelle. Ellei sitten yksikkö sijoiteta alas.

        Minulla on FD25 ja olen asettanut puhallukselle asennon noin 45:n asteeseen lattiaan suunnattuna ja eteisen lattia todella lämmin!
        Onko väärin pitää kiinteää puhallus suuntaa vai onko tehokkaampaa käyttää automaattia joka suuntaa kylmiin alueisiin puhalluksen?


      • ksiuudiai
        Älä tee itse kirjoitti:

        Tuota on kaikki "tee se itse miehet" toitottanut että "patterit kiinni, patterit kiinni".

        Eiköhän niissä tee se itse miehenkin pattereissa ole termostaatti hoitamassa tuon päälle ja pois kytkennän. Helvettiäkö lähdet itse sohlaamaan ja säätelemään lämpötiloja joka toinen päivä.

        Säädät vaan ne termostaatit kerran 2-3 astetta viileämmälle kuin mitä olet pumppuun säätänyt niin patterit/lattialämmöt lähtee päälle sitten kun pumpun teho ei enää riitä. Huoneiden lämpö pysyy läpi talven tasaisempana ja pumpusta saadaan täysi teho otettua irti.

        Oma kokomus on vaikka patterit olisi säädetty alemmalle lämpötilalle, patterit ovat hieman haaleat, eli jostakin syystä ne ovat hieman päällä silloin tällöin, ja äkillinen kylmeneminen ja kova tuuli voi saada tuulen puoleiset patterit päälle. Siksi itse sammutan patterit kokonaan pois jos niitä ei tosiaankaan tarvita. Kunnon talvikelissä patterit avustavat lämpöpumppua.


      • Patterit!!!
        ksiuudiai kirjoitti:

        Oma kokomus on vaikka patterit olisi säädetty alemmalle lämpötilalle, patterit ovat hieman haaleat, eli jostakin syystä ne ovat hieman päällä silloin tällöin, ja äkillinen kylmeneminen ja kova tuuli voi saada tuulen puoleiset patterit päälle. Siksi itse sammutan patterit kokonaan pois jos niitä ei tosiaankaan tarvita. Kunnon talvikelissä patterit avustavat lämpöpumppua.

        Eräs asia on kans se kun kuljet ovista. Ja edenkin jos kylmällä ovi jostain syystä pitempään (viet mattoja tai jotain isompaa ulos/sisään esm!!)auki niin patterit napsahtaa heti päälle.Joten se sammuttaminen on ihan viksua.Ja kun rupee tuntuun ettei pärjää enään ilman patterien lisä lämpöä niin sitten päälle ja noin siihen asetukseen mikä riittää pitään kämpän lämpimänä kun ei pumppu enään tuota lämpöä.Ei tarvi nääs säädellä uudestaan ja termostaatti hoitaa loput.Elikä ei ihan just prikulleen "oikeeta"tapaa vaan kannattaa miettiä mikä näistä versioista on omassa käytössä se paras????


      • n.e,4p
        *ee-pc900* kirjoitti:

        Minulla on FD25 ja olen asettanut puhallukselle asennon noin 45:n asteeseen lattiaan suunnattuna ja eteisen lattia todella lämmin!
        Onko väärin pitää kiinteää puhallus suuntaa vai onko tehokkaampaa käyttää automaattia joka suuntaa kylmiin alueisiin puhalluksen?

        jakoa...
        jos/kun lattian tasolle asentaa puhaltimen niin eikö silloin ole suurempi työ suodattimien ja koko tuulettimen puhtaana pitämisessä? Villakoiria on yleensä lattialla enemmän kuin katon rajassa!!!


    • ILP-vinkki

      Radiolla varustetut kuulosuojaimet on pirun hyvät näiden koptereiden kanssa, kun cop 10 hönkää puhkuu sisätiloihin 40-asteen pakkasella. Nukkuessa taas on melkein pidettävä korvatulppia, jos on kovin herkkäuninen.

      Ja manuaalilla ajellaan...

      • jöpö jöpö

        paska pumppu jos pitää meteliä itellä mitsubishi seinä asennuksella ja ulko yksikkä ei pidä sisälle mitään ääntä ainut ääni tulee sisä yksikön puhalluksesta ja sitä saa nappia painamalla pienemälle ku menee nukkumaan...


      • Mitäs ostit halvan

        Olisit ostanut kunnon ILP:n niin ei tarvitsi kuunnella ääntä.


      • jfuurysghajk

        ÖÖÖ miksi laitteesi on noin meluisa. Ei oman laitteen ääni erotu television melusta. Molemmat ovat olkkarissa. Merkki taitaa on mitshubishi.


      • .b,d,--
        jöpö jöpö kirjoitti:

        paska pumppu jos pitää meteliä itellä mitsubishi seinä asennuksella ja ulko yksikkä ei pidä sisälle mitään ääntä ainut ääni tulee sisä yksikön puhalluksesta ja sitä saa nappia painamalla pienemälle ku menee nukkumaan...

        HUOM!!!
        Usein kuulee puhuttavan ja näkee kirjoituksia LP melusta sisällä ja ulkona!
        Arvaamattiman monissa tapauksissa kyseessä on LAISKUUS!
        LP vaatii käyttääältään että se tulee pitää puhtaana. Sisällä olevan ehkä monet puhdistaa mutta ulkona olevakin pitää puhdistaa. Tosin ulkona oleva puhdistaminen on harvemmin ja lämpimään vuoden aikaa ajoitettu eikä niin usein kuin sisällä oleva.
        Kun sontaa kertyy niin koneisto joutuu tekemään täysillä töitä saadakseen edes osan säädyn tehon kehittämiseen. Puhdas kone kuluttaa huomattavasti vähemmän sähköäkin joten kannattaa puhdistaa....


    • pumpullinen

      Tosiaan kun patterit on yleensä lattian rajassa ja pumppu katossa, niin kannattaa säätää pattereita reilusti pienemmälle tai laittaa kokonaan pois päältä niin kauan kuin pumppu lämmittää asunnon. Eli lähinnä kovilla pakkasilla tarvitaan pattereita avuksi lämmitykseen.

      Ei ole tehokasta, jos patterit lämmittävät alta ja pumpun termostaatti tulkitsee, ettei sen tarvitse olla päällä ollenkaan, kun lämmin ilma nousee ylös pumpulle. Samasta syystä pumppu kannattaa säätää vähän korkeampaan lämpötilaan kuin toivottu huonelämpö, kun siellä 2,5 metrissä on yleensä lämpimämpää kuin oleskelukorkeudella.

      AUTO-asentoa kannattaa tosiaan välttää, koska silloin pumppu voi pahimmassa tapauksessa kylmentää asuntoa ylhäältä samalla kun patterit lämmittävät sitä alhaalta! Tai kylmennys menee päälle, jos vaikka uuni on ollut lämpimänä.

      Oman pumpun manuaalista kannattaa katsoa, kuinka helppo on säätää lämmitystä esim. työpäivien tai viikonloppureissujen ajaksi pari astetta pienemmälle. Tyhjää asuntoa ei 18 astetta harmita, ja kotiin tultua puhallin kierrättää äkkiä lämpimän ilman kaikkiin huoneisiin.

    • vinssi42

      PARAS HANKITA AIKOIHIN SÄÄSTÖÄ

    • Mulla ollut ilmalämpöpumppu 4 vuotta. Kulutukset olleet 1450, 1100, 1030 ja 1290 kw/v. Lämmitettävä ala 80 neliömetriä. Lisäksi Tulikiven leivinuuni. Lämmitystyö menee varmaan tasan pumpulla ja uunilla. Pumppu merkiltään Daikin Ururu Sarara ,COP 5,14. Lämmitys teho 5Kw. Pukkaa -35 asteen pakkasella 37 asteista ilmaa , nollakelillä 56 asteista ilmaa. Vuorokausikulutukset -30 asteen päivänä 22,5 Kw/vrk ja nollakelillä 6Kw/vrk.Talo vuosimallia -78. Kuuden tuuman villoitus ja alkuperäiset kolminkertaiset ikkunat. Sijainti Kainuun pohjoisosa.

      • insinööri.

        Ei Kw vaan kWh. Pösilö.


      • VilleKAlle

        eristä tuo mökkis hyvin niin putoaa tuo sähkönkulutuskin 6 tuumaa 15 senttiä eli Kainuun korvessa ei yhtään mitään ei ihme, että kuluu noin paljon sähköä...


      • oikea insinööri
        insinööri. kirjoitti:

        Ei Kw vaan kWh. Pösilö.

        Eräässä sanomalehdessä kerrottiin puita kaatuneen 20 kilowattitunnin linjan päälle...

        W=tehon yksikkö kerrannaisineen
        Wh=energian yksikkö kerrannaisineen


      • dipl insinööri
        insinööri. kirjoitti:

        Ei Kw vaan kWh. Pösilö.

        so what..who cares


      • fyysikko.
        oikea insinööri kirjoitti:

        Eräässä sanomalehdessä kerrottiin puita kaatuneen 20 kilowattitunnin linjan päälle...

        W=tehon yksikkö kerrannaisineen
        Wh=energian yksikkö kerrannaisineen

        Kw voisi olla Kelvinkulmanopeus. Olisiko parempia ehdotuksia.


      • VATSATAUTI
        insinööri. kirjoitti:

        Ei Kw vaan kWh. Pösilö.

        Olitko se sinä, joka suunnitteli Nokian jätevesipuhdistamon putkitukset?


    • Mittaaja70

      Ihan kiinni vesipattereita en laittaisi, jos lämpöpumppuun tulee häiriö, kylmenee kämppä liikaa matkalla ollessasi.

      MIten korkealle ulkoyksikkö on asennettu siellä Kainuussa? Entä muualla?

      • Mulla 180senttiä korkea maateline. Jalat 75mm sinkitystä liikennemerkkiputkista(4kpl). Valettu 250 litran betoni kuutioon. Ei melu ongelmia kovillakaan pakkasilla vaikka ulkoyksikko makuuhuoneen vieressä. Värinänvaimentimina 50x30 M10 kumit (saa autovaraosaliikkeistä). Lunta meidän kunnassa ollut enimmillään 152cm ja naapurikunnassa 172cm kevättalvella 2000. Vaneri seinää vasten johon sulamisvesi jäätyy josta jää lähtee helposti vaneria maahan lyömällä


    • oseb

      Sokkelitelineessä n. 80cm korkeudella oma. Ei tartte talvella tehdä mitään... puolivälissä Suomea.

    • Laskuttaja

      Oletko katsastaneet sähkölaskusta todellakin kuinka paljon se säästää kuluissa? Kun on tullut tasauslasku?

    • On ilppi.

      vittu mitä paskaa taas ylläpidon toimesta nostetaan pääuutiseksi..

      • On ilppi.( alkuper )

        Foorumilla on kaksi henkilöä jotka kirjoittaa samalla nimimerkillä "On ilppi."
        Sanoudun irti ylläolevata kirjoituksesta!
        Vaihtaisin kirjoituksiini nimimerkin jos se olisi mahdollista!


        Olen kirjoittanut alkupäässä olevan
        On ilppi.3.10.2011 14:34

        Ja alempana loppupäässä olevan kirjoituksen
        On ilppi.14.10.2011 18:20


    • pumppu asentaja

      Ite asennan kyseisiä laitteita ja oot oikeassa automaattia ei kannata käyttää ja miestäni puhallusta kannattaa pitää vaikka melkeen täysillä vaikka ku et oo kotona ja ku tuut kotiin ni pistää pienemmälle ni ei suhina häiritse ja pattereita ei missään nimessä kannata pistää kokonaan pois päältä jos vaikka oot pari päivää talvella pois ja sulla pelkkä pumppu päällä ja siihen tuleeki joku vika ja ei lämmitäkkä ni voi käydä huonosta jos vaikka 30pakkasta eli pistät patterit reilusti pienemmälle vaikka n.10asteeseen että ei normaalisti lähde päälle vaan toimii ikäänkuin varmistuksena ja sitte ku pumppu ei enää jaksa kunnolla lämmittää ku liikaa pakkasta ni sitte niitä pattereita voi taas ottaa mukaan lämmitykseen ja kannattaa pitää mahdollisimman paljon ovia auki että ilma pääsee kiertämään.mut jos vaikka pesuhuoneessa on sähkölattia lämmitys ja haluat pitää lattian lämpinä siellä eli sen sähkölämmön päällä ni sitte pidät sen oven kiinni ja hoidat pesuhuoneen pelkällä lattia lämmityksellä ku yleensä sähkölämmitys termostaatti mittaa lämmön lattiasta eikä ilmasta niin sillon sinne menee turhaan sitä ilmalämpö pumppu ilmaa vaikka se pelkkä lattia lämmitys riittää sinne ja plää plää soita sinne firmaan mistä oot pumpun ottanu kyllä varmaan mielellään neuvovat sua ja otat niitä asioita paperille ylös ni muistat vastedeski.Ja sitä puhallusta kannattaa ehdottomasti pitää suuremmalla ku 1 se puhallus ei vie sähkä paljoa pidät vaikka puhallusta 2 ku oot kotona ja ku lähet kotoa vaikka töihin ni pistät sen 4 ja jätät väliovet auki paitsi sen pesuhuoneen niin lämpö menee mukavasti joka nurkkaan ja minkä lämmön haluat että sulla on ni pistä pumppu aste pari isommalle jos haluat että lämpö on 22astetta ni pumppu 24asteelle ja patterin termostaatit vaan 10asteesee.toivottavasti tästä jotain apua!

      • Rakastan pisteitä

        Laskepa, montako kirjainta tuli yhtä välimerkkiä kohden!


      • ooooodsd
        Rakastan pisteitä kirjoitti:

        Laskepa, montako kirjainta tuli yhtä välimerkkiä kohden!

        Herra rakastan pisteitä täällä puhutaan ilmalämpöpumpuista herra opettaja voi julkasta äidinkielen oppia jossain muualla.


      • beat nick

        epäselvää luettavaa


      • 15+16
        ooooodsd kirjoitti:

        Herra rakastan pisteitä täällä puhutaan ilmalämpöpumpuista herra opettaja voi julkasta äidinkielen oppia jossain muualla.

        Tuollaista vammaisen kirjoittamaa tekstiä ei jaksa lukea.


      • Äitisi
        Rakastan pisteitä kirjoitti:

        Laskepa, montako kirjainta tuli yhtä välimerkkiä kohden!

        Vammanen!


    • Go Fortum

      Juu,sain hyvän tasaus laskun,1221 euroa.Ensi asuntoon kun muutin,ei mitään hajua sähkökuluttamisesta.Arvioitiin 2500kwh/v ja todellinen olikin 10500kwh/h.
      Ja niin,kaksiorivitalo kyseessä.

      • Go Fortum

        "Juu,sain hyvän tasaus laskun,1221 euroa.Ensi asuntoon kun muutin,ei mitään hajua sähkökuluttamisesta.Arvioitiin 2500kwh/v ja todellinen olikin 10500kwh/h.
        Ja niin,kaksiorivitalo kyseessä. "

        Okeiiii... *hämmästynyt ilme.Miksi tämä on pitänyt miinustaa.....????


    • LVI+ILP

      Vesikiertoisten patterien putket saattavat kovilla pakkasilla jäätyä kylmäsiltojen kohdalta jos osuu kohdalle ja putki halkeaa

      • Nääs niin

        Putket ei jäädy jos on pakkasvahti.


      • joulupukki......
        Nääs niin kirjoitti:

        Putket ei jäädy jos on pakkasvahti.

        Mutta entäps jos ei ole pakkasvahtia?


      • Vesiputkeen
        joulupukki...... kirjoitti:

        Mutta entäps jos ei ole pakkasvahtia?

        Sitte panee sellasen, yksinkertainen toimenide, ei kallis. Sähkäriä tarvitaan.


    • !!

      Ei sitä pumpua kannata enää kovilla pakkasilla käyttää.. se on parhaimmillaan jossain -5 ja 10

      • Totta kai pitää

        Niinkauan pumpulla, kuin se tuottaa vielä 1 : 1 teen.
        Täyttä hönkää niinpaljon kuin pystyy, mitä järkeä on sitä rajoittaa kerta sen on hankkinut.
        Ps. Täällä lykkäs n -30 asteessa, mittausten mukaan, vieläkin tuottoa !!


    • Ollix.x

      ILP 20-22 asteeseen, ja patterit 2-3 astetta pienemmälle. Kannatta myös muistaa, että kun ulkoilman lämpötila laskee kovin alas, -20 tai kylmempää, ei ILP:sta ole juuri hyötyä. Sieltä saattaa tulla lämpimältä tuntuvaa ilmaa, mutta ILP alkaa kuluttamaan enemmän energiaa kuin se tuottaa, jolloin käyttö on kalliimpaa.

    • Oikea toimintatapa lämmityskäytössä lähes kaikkien laitevalmistajien mukaan on se että patterit säädetään 2-3 astetta alhaisemmaksi (mikäli mahdollista) kuin ilmalämpöpumpun säätö jolloin patterit eivät ole päällä turhaan niin kauan kuin pumpun teho riittää ,
      Tämä sen takia että kaikissa laitteissa on termostaatti joka huolehtii patterit päälle/pois lämpöpumpun päälle/pois jolloin esim patterit/pumppu ovat päällä VAIN tarvittaessa ,
      Automaatti asentoa ei ole syytä käyttää vaan valitset tarpeen mukaan lämmitys tai viilennys toiminnon ja tämä sen takia että auto asetus yrittää pitää säädetyn lämpötilan ja jos esim aurinko lämmittää asunnon lämpöisemmäksi niin auto säädöllä pumppu rupeaa viilentämään mitä ei haluta lämmitys kaudella !!
      Puhaltimen säätöön taas auto asetus sen sijaan sopii koska silloin automatiikka huolehtii tarvittavasta puhallustehosta ellet jostain syystä halua suurempaa puhallusta (esim tuuletuksen jälkeen) ja automatiikka myös sammuttaa pumpun silloin kuin lämmitystä ei tarvita ,

      Itse suosittelen että laitat haluamasi säädöt ja sen jälkeen et koske ellei erikseen ole syytä , tämä sen takia että tasaisen lämpötilan pitäminen on halvempaa kuin se että asunto välillä viilenee ja sitten lämpöä nostetaan jatkuvasti edes takaisin , erikseen on sitten pidempi poissa olo !!

    • Seuranta päällä

      Joo tämä viimeinen on paras,että ei pakkasilla ,mitsut tuottavat -25 vielä 1,5 kertoimella
      ihmettelen taasen,ettei joku asiaa "tunteva"kerro,että kaikki hyöty menee jäähdytykseen kesällä
      Viime kesänä meni halvan mäyräkoiran verran,edellisenä hiukan kalliiman 16.00€

      • Ilp/mlp-asent..,

        Mikähän on todellinen säästö?
        Hankinta ja asennus reilu 2000€.Oletettu käyttöikä 15-20vuotta.
        Laitteen käyttämä energia mahdollinen huolto.
        Kosteushaitat:Sisälma on usein liian kosteaa.-Homehaittoja?
        Tee itse päätös.Älä mene joukko hysteeriaan.


      • pumppujenmies ;)
        Ilp/mlp-asent.., kirjoitti:

        Mikähän on todellinen säästö?
        Hankinta ja asennus reilu 2000€.Oletettu käyttöikä 15-20vuotta.
        Laitteen käyttämä energia mahdollinen huolto.
        Kosteushaitat:Sisälma on usein liian kosteaa.-Homehaittoja?
        Tee itse päätös.Älä mene joukko hysteeriaan.

        todellisesta säästöstä en tiedä mutta asunnossa on huimasti miellyttävämpi kun lämpö kiertää tasaisesti lattiaankin ja jos kesällä muutoma ropo menikin jäähdytykseen niin sitä voi miettiä mikä on sen arvo että saa nukkua mukavan viileässä kodissa tai laitanpa pumpun kiinni ja leikin yösaunaa ;)


      • Ilp/mlp-asent.., kirjoitti:

        Mikähän on todellinen säästö?
        Hankinta ja asennus reilu 2000€.Oletettu käyttöikä 15-20vuotta.
        Laitteen käyttämä energia mahdollinen huolto.
        Kosteushaitat:Sisälma on usein liian kosteaa.-Homehaittoja?
        Tee itse päätös.Älä mene joukko hysteeriaan.

        miten ilmalämpöpumppu voi kostuttaa sisäilmaa ???? silloinhan myös vesikeskuslämmityskin kostuttaisi vaikka patterit olisivat ehjät ja myös sähköpatterit...ilmalämpöpumpussa lämmityksellä lämpiää sisäyksikön kenno jonka läpi puhalletaan sisäilmaa ja jäähdytyskäytöllä sisäilmaa kuivataan ja vesi johdetaan letkulla ulos.....hoi ajatelkaa järjellänne asiaa.


      • Ilppi rules
        Ilp/mlp-asent.., kirjoitti:

        Mikähän on todellinen säästö?
        Hankinta ja asennus reilu 2000€.Oletettu käyttöikä 15-20vuotta.
        Laitteen käyttämä energia mahdollinen huolto.
        Kosteushaitat:Sisälma on usein liian kosteaa.-Homehaittoja?
        Tee itse päätös.Älä mene joukko hysteeriaan.

        Tee itse viisas päätös ja osta pumppu.

        5 edellisen vuoden ka.kulutus 22500 kwh/vuosi. SItten ostin Mitsun ja kulutus tippui 19000 kwh/vuosi. Niin ja käytin pumppua kesällä viilennykseen melkein joka päivä.

        Pumpulle jäi kotitalouvähennyksen jälkeen hinnaksi 1300 euroa. Eli pumppu maksaa itsensä takaisin reilussa 4 vuodessa. Ja sen lisäksi saan tietenkin viilennyksen kesällä ja tasaisen mukavan lämmön talvella. Lisäksi talvella tuli pidettyä pari astetta lämpöisempänä huoneilma kuin ennen pumppua.


      • hjlktp
        miykki kirjoitti:

        miten ilmalämpöpumppu voi kostuttaa sisäilmaa ???? silloinhan myös vesikeskuslämmityskin kostuttaisi vaikka patterit olisivat ehjät ja myös sähköpatterit...ilmalämpöpumpussa lämmityksellä lämpiää sisäyksikön kenno jonka läpi puhalletaan sisäilmaa ja jäähdytyskäytöllä sisäilmaa kuivataan ja vesi johdetaan letkulla ulos.....hoi ajatelkaa järjellänne asiaa.

        Siten.että yritetään ajaa lämmitystä pelkällä pumpulla,vaikka teho ei riitä.
        Kaverin omakotitalon ikkunan alareinut pisaroilla.kun patterit liian pienellä.


      • asentaja virtanen
        Ilp/mlp-asent.., kirjoitti:

        Mikähän on todellinen säästö?
        Hankinta ja asennus reilu 2000€.Oletettu käyttöikä 15-20vuotta.
        Laitteen käyttämä energia mahdollinen huolto.
        Kosteushaitat:Sisälma on usein liian kosteaa.-Homehaittoja?
        Tee itse päätös.Älä mene joukko hysteeriaan.

        Ilmalämpöpumpulla voi nimen omaan kuivattaa ilmaa eikä missään nimessä kosteuta ilmaa mistä ihmiset repii näitä juttuja?Ja hyvän pumpun asennus maksaa n.1800€ eikä yli 2000€...ja se on myös totta että jos jäähdyttää pumpulla kohtuudella niin ei maksa paljoa toki jos koko kesän jatkuvasti jäähdytys päällä ni voi vähän kirpasta...


      • kierrätys veroilla
        Ilppi rules kirjoitti:

        Tee itse viisas päätös ja osta pumppu.

        5 edellisen vuoden ka.kulutus 22500 kwh/vuosi. SItten ostin Mitsun ja kulutus tippui 19000 kwh/vuosi. Niin ja käytin pumppua kesällä viilennykseen melkein joka päivä.

        Pumpulle jäi kotitalouvähennyksen jälkeen hinnaksi 1300 euroa. Eli pumppu maksaa itsensä takaisin reilussa 4 vuodessa. Ja sen lisäksi saan tietenkin viilennyksen kesällä ja tasaisen mukavan lämmön talvella. Lisäksi talvella tuli pidettyä pari astetta lämpöisempänä huoneilma kuin ennen pumppua.

        eli muut veronmaksajat maksavat erotuksen ?


      • tietää.
        hjlktp kirjoitti:

        Siten.että yritetään ajaa lämmitystä pelkällä pumpulla,vaikka teho ei riitä.
        Kaverin omakotitalon ikkunan alareinut pisaroilla.kun patterit liian pienellä.

        Tuo ikkunoitten hikoilu on ilmanvaihto-ongelma. Samaa hikoilua on sitten rakenteissakin näkymättömissä. Noin syntyy TV:stä tuttuja hometaloja.


      • Ilmanvaihto = Prio 1
        hjlktp kirjoitti:

        Siten.että yritetään ajaa lämmitystä pelkällä pumpulla,vaikka teho ei riitä.
        Kaverin omakotitalon ikkunan alareinut pisaroilla.kun patterit liian pienellä.

        Erittäin vaarallinen tilanne. Tarkoittaa että ilmanvaihto ei riitä. Painovoimaisen ilmanvaihdon kanssa avattava poistoilmakanavaa reilusti lisää, jos ei riitä, niin korvausilmaa ei saa tarpeeksi. Sen tuloa lisättävä myös.

        Jos tuossa talossa on muovia seinissä, niin paska tilanne. Kannattaisi siitä ikkunan yläpuolelta ottaa seinän levyä irti ja vilkaista taakse. (ikkunan kohdalle kätevä uusia kipsi tai lastulevy, kun todennäköisesti on paloista tehty alunperinkin.) Sais vähän arviota onko eristeissä hätää. On oikeasti melko pieni homma esim maalatussa kipsilevyseinässä. Menee max viikonloppu ekakertalaiseltakin ja saa samalla uuden värinkin vaihtaa sille seinälle jos mielii :)


    • kevatnurmi

      VAI KORVATULPAT ,SITTEN ON SAMA VAIKKA NUKKUISI TELTASSA ,POSKET ON KUIN PELTIÄ AAMULLA ,JOTAIN IMUA LT ON KUN KAIKKI NIITA NYKYÄÄN KÄYTTÄÄ

    • Edellisestä unohtui !!
      Valtaosassa uudemmista lämpöpumpuista lämpötilan mittaus tehdään sekä pumpussa että kaukosäätimessä joka suositellaan sijoitettavan niin että kaukosäädin ja pumppu ovat "näköyhteydessä" , Ja allergisten ja miksei muidenkin kannattaa hyödyntää pumppujen sisäilmaa puhdistava ominaisuus ,
      Joka usein on nimeltään Ionosointi "E-ion" tai jotain vastaavaa !

      • otsoni=myrkky

        Eli niinkuin "puhdistetaan" ilmaa otsonoimalla?


    • illppi

      itsellä kaksi pumppua toinen mökillä.Kotona 120m2 kämppä, vesikiertoinen sähkölämmitys 5ihmistä varaavatakka daisekai pumppu koko vuoden koko sähkönkulutus13500kwh.Käytän pumppua lämmitys asennossa puhallus alle-15 lattian suuntaa ja kun pakkanen kovenee varaava takka päälle ja puhallus katon suuntaanlämmitys, patterit päällä vaatehuoneessa ,eteisessä ja kauimmasessa makkarissa. mökillä oli aikaisemmin 3kpl 2000w sähkölämmitintä ja pidinperuslämpöä 5 kulutus vuodessa noin 6500kwh.nyt ollut ilppi sisällä pyynti18 sähköpatterit edelleen varalla jos kone hajoo ,kulutus vuodessa noin 3500kwh

    • 100€ säästöä/kk 79M2

      Hommaa pumppuun käyttöohje. Mulla oli patterit koko ajan kiinni ja laitoin päälle vasta jos kovemmilla pakkasilla eivät pumpun tehot riittäneet, ei muuten säästä. Viilennystä ei kannata pitää päällä eikä automaattia.

    • BoikottiinKokoRoska

      Kaikkea sitä laitetaankin "tästä Suomi puhuu nyt" palkkiin.

      Ei luoja.

    • Homehtuu ne,,,,

      Mulla oli Panasonic NE 12 pumppu ja perhana sattui oma moka kun en suojannut sisäyksikköa kun tein lattiaremppaa? Sisäyksikköön meni pölyä vuosi sitten ja nyt kesällä alkoi kenno homeelle haisemaan? Asiantuntija sanoi että kun kesällä oli viilennys päällä, se teki kosteutta kennoon ja se pöly antoi homeelle kasvualustan?
      Nyt se on autotallissa odottamassa puhdistusta ja vaihdan siihen samalla puhaltimen moottorin kun siinä laakeri pitää ääntä? (Tyyppivika Panasonicissa) Laite on 4 vuotta vanha? Arvelin laittaa sen autotallia lämmittämään toiseenpäähän taloa! Nyt on Panasonicin paikalla Mitsubishi pumppu käytössä ja on tehokkaampi kuin Panasonic!
      Mitsubishissä on automaattinen kuivaustoiminto tuon homeongelman estämiseksi!
      Panasonic pitää itse ajaa välillä lämmitystoiminnolla kuivaksi, kesälläkin, muuten se saattaa homehtua jos on pölyä sisällä!

    • itse pidän pattereita 17-18 asteessa ja takaoven viereistä olohuoneen patteria kiinni ettei se sekoile pakkasella siitä rampatessa. pumpun laitoin lämmittämään 22 asteeseen ja puhaltamaan tasasesti ykkös asentoon ni toimii mulla näin ja on pikkukodissa hyvä ratkaisu. kovilla pakkasilla laitan sitten patteri sopivalle ja myllyn kiinni.

    • Älyhoijärkiäläjätä

      Huoneiston lämpötila pienemmälle kuin lämpöpumpun. Silloin lämpöpumusta on hyötyä. Sanoohan sen järkikin ;)

    • Tane17m

      Miten estätte ulkoyksikön jäätymistä? Minulla on autotallissa 70 neliöö ja mitsun pumppu. Asennettiin vuosi sitten. Alkaen siitä kun kovat pakkaset alkoivat, ulkoyksikkö jäätyi niin umpeen, että hädin tuskin propelli mahtui pyörimään.

      Pumpussa on päällä minimilämpö, muistaakseni 11 astetta. Pari lämpöpuhallinta on tallin toisessa päässä avustamassa, säädettynä lähes minimiin.

      • MitsuFD25 rulaa

        Kovilla pakkasilla pumpun pyynti väh. 24 niin jaksaa sulattaa ulkoyksikön.


      • miinanen

        Ulkoyksikkö tulee suojata lumelta ja sateelta, sekä pitää tarvittaessa puhtaana kaikesta moskasta.
        Tarkista koneen myyjältä mihin miinusasteisiin saakka konetta on hyvä käyttää. Käsittääkseni mikään lämpöpumppu ei kestä järjettömiä, pitkään kestäneitä pakkasia, varsinkaan jos lumi pääse satelemaan yksikön päälle.
        Sulatusvastuksien kunto on hyvä tarkistaa ennen pakkasten tuloa.


      • ghdfghgew

        Ilmeisesti sulla liian pieni pumppu siinä jos ge25 ni ei varmaan tahdo toimia ku tallin ove auotaan niin ei jaksa taas nostaa lämpö tai sulatus vastus paskana...tai jotain


      • ILP forever

        Ite askartelin pumpun ympärille eristetyn kopperon, johon voi tarvittaessa laittaa auton sisätilalämppärin pyörimään kun kovilla pakkasilla (yli -10) koko mitsu alkaa olemaan jäässä (tyyppivika). Joitain tunteja kun lämmittää pumppua päivittäin pakkasilla, niin pysyy itse ilppikin toimintakunnossa.

        Eihän tuo sitten mikään pakasta vedetyn näkönen ole, mutta toimii. Se lienee pääasia:)


    • MitsuFD25 rulaa

      Ota huomioon sähkölaskussasi käyttöveden lämmitys kulut, se maksaa enemmän kuin huoneiston lämmitys, siis riippuu tietysti veden kulutuksesta.
      Asun 100 m/2 suorasähkölämmitteisessä(kausisähkö velotus,käyttövesi lämpiää sähköllä) ok-talossa ja viimetalvena sähkölasku 250€ ja kesällä 100€,
      eli suhteessa vedenlämmitys maksaa enemmän.

    • honnmmmff
    • 5v. ilp

      Edellinen puhuu asiaa, juurikin näin, muuten, ilp.tä ei kannata käyttää viilennykseen, koska se syö lämmittämisestä saadun hyödyn nopeasti.... toiseksi, sitä ei kannata sammuttaa koskaan kovillakaan pakkasilla, vaikkkei hyötysuhde enää paras olekaan, koneessa kiertää nesteet ja jos sen sammutat 20 asteen pakkasella, nesteet jähmettyy ja mitä sitten kun lyöt moottorit käyntiin, itse annan olla vakioasetuksilla ympärivuoden, eikä ongelmia ole ja sähköä on säästynyt.... Eli ilmalämpöpumppu haluttuun huonelämpötilaan ja patterit 2-3 astetta sen alle, anna käydä ja olet tyytyväinen ilp.n omistaja ; )

    • jm

      Ilmalämpöpumpusta ei ole mitään hyötyä jos ulkoilman lämpötilä on noin -10astetta jopa vähemmän. Tämäkin asia riippuu ja roikkuu aivan tyyppikohtaisesti. Osta enerkiankulutusmittari ei maksa paljon ja katso mikä on kulutus kwh esim kuukauden aikana.
      Paljon puhutaan mutta näyttää olevan tosiasia ettei ne kop arvot ole todellisuutta.
      Ehkä keväällä ja syksyllä olettaisin sen säästävän!

    • akkujukka

      vatipää!!!

    • Tyytyväinen Mitsuun

      Itselläni on vesikiertoinen keskuslämmitys (patteri) lämmitysenergina olen ottanut sähköstä, vaikka oljykin olisi mahdollista. Asenutin pari vuotta sitten Mitsubishi pumpun jonka asennus tuli kotitalousvähenyksen jälkeen maksamaan 1100 €.Tällä pumpulla pystyn lämmittämään lähes koko talon kovillakin pakkasilla -25 astetta. Kerroin mittausten mukaan silloinkin lähes 1,5.
      Eli kannatta pitää pumppu päällä myös kovilla pakkasilla. Titysti lämmitysasennossa ja ilman määrä automaatilla. Ihmettelen miksi jotkut kertoo että hyöty menee siihen että kesällä jäähdyttää. Jos kesällä on liian kuuma tietysti sitä kannattaa käyttää ja pari tuntia illassa riittääkovillakin helteillä ja saan sillä makuuhuoneen lämpötilan pysymään 21 - 22 asteen välillä.
      Vesipattereissa kiertää vesi,mutta huonekohtaiset termostaatit niin kiinni, että vain vikatapauksessa patterit lämpenevät. Ainoastaan kauimmainen makkari lämpiää patterin avulla koska sinne en saa lämpöpun lämpöä siirrettyä.
      Vuotuinen sähköenergian säästö ollut kahtenatalvena euroissa n 300 -400 euroa/vuosi. Kaksi viimeistä talvea ovat vielä olleet hyvin kylmiä, joten todellinen säästö vieläkin suurempi. Ensimmäisen talven jälkeen ongelmana oli ulkoyksikön alle kertyvä jää, mutta sihenkin keksin hyvän idean.Ulkoyksikön alle tavallinen lasten pulkka, joka on helppo kipata tyhjäksi jäästä muutaman kerran talvessa.

      • ralli70

        --itselläni vuoden ollut pumppu ja tasauslaskuja saanut hyvin :) Pumppua EI kannata sammuttaa milloinkaan, varsinkaan pakkasilla. Seuraava käynnistys tuhoaa laakerit. Eihän autoakaan käynnistellä pakkasella ilman lämmitystä , joku käynnistää silti. Itsellä noin reilu 100neliöö ja viime talvena ei ollut pattereita päällä ollenkaan.
        Kovilla pakkasilla lämmitin uunia ja hyvin tarettiin. Kokemuksesta voin sanoa että patterit kannattaa sammuttaa kokonaan, vaikka kuinka pienellä oli termostaatit säädetty niin patteri oli lämmin!


    • KoneKuskiKorversta

      omakohtainen kokemus kyseisistä laitteista sellainen että kun on mulla ILP Takkauunin kaverina 120neliöisessä talossa niin eipä tarvinnut viime talvena pahemmin pattereita käytellä.. kyseinen ILP merkkiä Sharp työntää vielä lämmintä ilmaa -25'c pakkasellakin.. eli Ralli70 kanssa samalla linjalla tuossa asiassa..

    • juttiinsa

      yks maailman turhista keksinnöistä olemme asentaneet nuita vehkeitä ties kuinkam onet niin hyötysuhe on täys paska ja elinkaari keskimäärin 5v ni otetaahan säästöä sillä eli paskat täysin mitätön vehe ainut ketkä luulee et ovat säästöä saanett o vat todelisuudes sen muualta ottaneet pois keski ikä 5 ja ja hinta pyörii ns laadukkaan vehkeen kanssa 2000 eli vuodessa pts saada 400 eukun säästöt et hinnan ees sais pois haukuttua ihan turha vehe

      • Rea Listinen

        Mistähän tempaisit tuon elinkaaren? Meillä ovat 7- ja 11-vuotiaita. Ja halvimpia, mitä markkinoilta löytyi (alle 300 erkkiä kipale, esittelykoneita messuilta) ja itse asensin. Hyvin ovat maksaneet itsensä.


    • jm

      No tottakai se työntää lämmintä oli pakkanen minkälainen vaan mutta täytyis ehkä ottaa huomioon paljonko se kuluttaa sähköä.HÄH

      • ilimoja pitelöö

        kuluttaa maksimissaan,vaikka olisi 30 astetta,ilmoitetu määrän,esimerkiksi 1 kw,maximi kulutus,eli antaa lämpöä vaikka olisi 35 astetta,1 kw edestä,lämpötilan pakkasen laskiessa,tuottaa maximissaan.3.9 kw lämpöä sama kone on kysymyksessä.säästöä syntyy vuodessa.jos kulutus ilman pumppua,30000 kw,pumpulla kulutus 8800 kw,kuuden vuoden kulutuksen seuranta pumpulla.30 vuoden seuranta ilman pumppua,hankkii hintansa ennen kuin kerkiää sanoa,hep.meillä lämpiää autotalli 30 neliötä.talo 240 neliötä.ollaan tyytyväisiä.kolmen pumpun loukku,tallanen kahden ihmisen asunto.


      • ihmettelijä____
        ilimoja pitelöö kirjoitti:

        kuluttaa maksimissaan,vaikka olisi 30 astetta,ilmoitetu määrän,esimerkiksi 1 kw,maximi kulutus,eli antaa lämpöä vaikka olisi 35 astetta,1 kw edestä,lämpötilan pakkasen laskiessa,tuottaa maximissaan.3.9 kw lämpöä sama kone on kysymyksessä.säästöä syntyy vuodessa.jos kulutus ilman pumppua,30000 kw,pumpulla kulutus 8800 kw,kuuden vuoden kulutuksen seuranta pumpulla.30 vuoden seuranta ilman pumppua,hankkii hintansa ennen kuin kerkiää sanoa,hep.meillä lämpiää autotalli 30 neliötä.talo 240 neliötä.ollaan tyytyväisiä.kolmen pumpun loukku,tallanen kahden ihmisen asunto.

        Oletteko kovilla pakkasilla nostaneet pumpun pyyntilämpötilaa, vai pidättekö sen vakiona koko kylmän kauden esim. 21 astetta koko lämmityskauden? Millaisella optimoinnilla saavuttaa parhaan hyödyn?


    • 2 * ILP

      Ensiksikin osanottoni suorasähkölämmitysasunnosta (=grynderin unelma).

      Patterit vaan reilusti kiinni, ilmalämpöpumpun termariin haluttu lämpötila. Sitten kovimmilla pakkasilla, kun ILPistä ei enää oikein lämpöä irtoa, patterit päälle.

      • 9+14

        "Osanotto" hehhehee :)
        Suorasäkö on paras.

        1,5 krs 90m2 ja 4 henkeä: 10 000kWh/v kaikki sähkö. Ja alkuinvestointi makso murto-osan vesikirertoisiin verrattuna. ..silloin 30v sitten :) Ja patterit on nätit edelleen ja alkuperäiset :)

        Ei kyllä ole ilppiä, että anteeksi kun kirjoitin :)


    • Bobrio

      Hei Olen pumpun omistaja jo 6 vuotta joten vasta viime talvena pakkaskuukausina opin sen vihdoin käyttämään oikein. Eli sammuta aamulla päiväksi ,laita päälle kun tulet töistä , tai jos olet aina kotosalla tee samoin.
      Molemmat talvet 2010ja 2011 olivat samankaltaiset esim tammikuun osalta kun opin e.m menetelmällä laski kulutus 3100 kWh 2000 kWh iin !!! tammikuun osalta. Lämpötila oli säädetty 22 asteeseen joka oli toteutunut aamulla ,illalla n.18.00 oli lämpötila laskenut 20 asteeseen .Jatkoin tätä samaa toukokuuhun saakka .Kokonaisäästö 2200 kWh 5 kk ja homma jatkuu nytkin. Näyttää siltä että kulutus alenee edelleenkin , ennen tätä kokeilua oli pumppu päällä ympäri vrk:n . Asun omk talossa 140m2 .Suosittelen

    • kokemusta,kuusi vuot

      säädä,patterit kuuteen toista asteeseen.ja ilmalämpöpumppu haluamaasi lämpötilaan sisällä,saa olla talvet päällä,kesällä päävirtakatkaisimesta sammuta koko laite pois sähkön kulutuksen minimoimiseksi,ja ukkosen takia ettei sähköpiikki särje sitä.automatiikka hoitaa loput,säästää sähköä,jos patterit nielee kallista sähköä.3 kilovattia,niin ilmalämpöpumppu maksimissaan 1 kilovatin,patterit varalla 16 astetta jos pumppuun tulee häiriö.tai muu syy ettei kävisi,meillä oli ensin 5 vuotta kokeiltavana,ilmalämpöpumppu alakerrassa säästöä syntyti 840 euroa,vuodessa.viime kevät talvena siirryttiin kokonaan ilmalämpöpumppu lämmitykseen,taloon asennettiin asuinkerrokseen ilmalämpöpumppu,säädetty 19 astetta,autotalliin erillinen rakennus,sinne oma pumppu,tarkoitus on että sähkölasku putoaa vuositasolla 1400 euroa,todennäköisesti on suurempi.kokonais säästö pumpuilla,2200 euroa.ennen pumppuja kulutus.5400 euroa,ja siihen kotikulutus 640 euroa.

    • Pettynyt_etelä_suomi

      Itse olen hieman pettynyt ilmalämpöpumppuun, odotin enemmän. Talo on suuri, 170 neliötä mutta hyvin eristetty eikä pumppu jaksa pitää taloa lämpimänä edes näillä 10 asteen keleillä. Lämpötila säädetty 23 asteeseen, mutta kahta takkaa joutuu lämmittämään vuoron perään päivittäin, tai muuten palelee.

      Onko tämä normaalia? Mielestäni pumppu on oikein säädetty.

      • sanyo sap

        Onko sisäyksikkö asenettu semmoiseen paikkaan että lämmin ilma pääsee hyvin leviämään koko taloon?


      • Pettynyt_etelä_suomi
        sanyo sap kirjoitti:

        Onko sisäyksikkö asenettu semmoiseen paikkaan että lämmin ilma pääsee hyvin leviämään koko taloon?

        On ja ei, ilma kyllä pääsee leviämään hyvin ja esteettä mutta ilmavirta ei suoraan puhalla pitkin taloa, vaan olosuhteista johtuen seinään noin 4 metrin päässä.

        Talo on pitkän mallinen ja pumppu on keskellä taloa eteisen kohdalla.


      • rww

        Ilmeisesti liian pieni pumppu tai pitäs olla kaks sisäyksikkö ei noin suureen taloon tahdo yks yksikkö kyllä riittää millään....


      • Ongelmasi kuulostaa siltä että sinulla on Liian pienitehoinen pumppu !!

        Lämpöpumppuja on eri tehoisia Panasonicilla 9, 12, 18 Mitsubishillä 25, 35, 50,
        nämä näin esimerkkinä jos sinulla on "pieni" pumppu ja tarve olisi "iso" niin teho ei yksinkertaisesti riitä siinä pienessä !!
        Ratkaisu vaihtoehdot ovat : pumpun vaihto isompaan tai toisen "riittävän ison" pumpun lisääminen toiseen kohtaan taloa mikä on muutenkin suositeltavaa isossa talossa !
        On parempi käyttää kahta sopivan kokoista pumppua kuin yhtä isoa (tai jopa 3-4 pumppua) koska usein pienissä pumpuissa Hyötysuhde on parempi kuin isoissa ja lisäksi kerta kustannus on pienempi !!
        (esim ostat syksyllä yhden pumpun ja keväällä toisen jne jne)
        Ja esimerkkinä Panasonic:in 9 sarjan pumpuille ilmoitetaan Maksimi lämmitys alaksi 60 neliömetriä ja Mitsubishin 25 sarjalle 80 neliömetriä !!!
        Jolloin yhden pumpun TEHO ei mitenkään riitä isoon taloon vaan tarvitaan useampi pumppu !!


      • Pettynyt_etelä_suomi
        R164 kirjoitti:

        Ongelmasi kuulostaa siltä että sinulla on Liian pienitehoinen pumppu !!

        Lämpöpumppuja on eri tehoisia Panasonicilla 9, 12, 18 Mitsubishillä 25, 35, 50,
        nämä näin esimerkkinä jos sinulla on "pieni" pumppu ja tarve olisi "iso" niin teho ei yksinkertaisesti riitä siinä pienessä !!
        Ratkaisu vaihtoehdot ovat : pumpun vaihto isompaan tai toisen "riittävän ison" pumpun lisääminen toiseen kohtaan taloa mikä on muutenkin suositeltavaa isossa talossa !
        On parempi käyttää kahta sopivan kokoista pumppua kuin yhtä isoa (tai jopa 3-4 pumppua) koska usein pienissä pumpuissa Hyötysuhde on parempi kuin isoissa ja lisäksi kerta kustannus on pienempi !!
        (esim ostat syksyllä yhden pumpun ja keväällä toisen jne jne)
        Ja esimerkkinä Panasonic:in 9 sarjan pumpuille ilmoitetaan Maksimi lämmitys alaksi 60 neliömetriä ja Mitsubishin 25 sarjalle 80 neliömetriä !!!
        Jolloin yhden pumpun TEHO ei mitenkään riitä isoon taloon vaan tarvitaan useampi pumppu !!

        Pumppu on Panasonic HE12, tilasuositus 90-160 neliötä.

        Ehkä se toisen pumpun vaatisi, nyt jo näyttää siltä että puuvaraston 16 pinokuutioa polttopuuta tulee loppumaan kesken talvella.. :(


      • sdr45

        "Pettynyt_etelä_suomi" Kyllä pumppusi toiminnassa on joku vika, joko asetuksissa tai on ihan oikeasti rikki. Kyllä täytyy lämmön riittää näillä keleillä, kokeile nyt ensin säätää lämpöpyynti vaikka 28 asteeseen ja puhallus täysille, eikö tule lämmintä riittävästi, ja aika nopeasti? Jos ei, niin laitteessa vikaa, kutsu asentaja paikalle.


      • FD25
        sdr45 kirjoitti:

        "Pettynyt_etelä_suomi" Kyllä pumppusi toiminnassa on joku vika, joko asetuksissa tai on ihan oikeasti rikki. Kyllä täytyy lämmön riittää näillä keleillä, kokeile nyt ensin säätää lämpöpyynti vaikka 28 asteeseen ja puhallus täysille, eikö tule lämmintä riittävästi, ja aika nopeasti? Jos ei, niin laitteessa vikaa, kutsu asentaja paikalle.

        Pikatesti on asettaa puhallus pienimmälle ja pyynti 32 asteeseen. Mitataan sitten puhalluksen lämpötila. Sen pitäisi olla yli 50'C.


    • voi vittujen kevät

      Minä ostaisin motin halkoja ja hankkisin peltitynnyrin olohuoneen lattialle. Sinä tynnyrissä sitten polttelisin niitä halkoja iltaisin ja miettisin, kuinka paljon olenkaan säästänyt sähköä.

    • Punppu

      Ihan ensiksi kannattaa ottaa yhteyttä maahantuojaan, kertoa mikä konetyyppi kodissasi on, ja kuka ( mikä firma) sen on asentanut. Eli tarkistaa, että asentaja on ollut todellakin ammattilainen.
      Maahantuoja sitten kertoo, kuinka säädät pumpun oikein ja osaa suositella myöskin tarvittaessa alan ammattilaista käymään paikan päällä katsomassa konetta.
      Pumppuja on erilaisia, ja toiset vaativat erilaista hienosäätöä kuin toiset, joten ei kannata täältä lähteä neuvoja ottamaan.
      OIkein asennettuna ja käytettynä pumppu todellakin säästää sähköä ja on taloudellinen.

    • En usko joulupukkiin

      Kuluttaa enemmän, kuin säästää.
      Ei luonnon lakeja voi muuttaa.
      Ei Honkajokikaan keksiny ikiliikkujaa.
      Ei ole kojetta, jonka hyötysuhde olisi yli 100%

      Oikea markkinamiesten tuote, jolla juijataan hyväuskoisia

    • Ajattelen

      Pumppu toimii noin -15 asteeseen hyvin. Kannattaa pitää sähköpattereita pienellä sillä kun pumpun tehot loppuu pakkasella sähkölämmitys tulee päälle. Eihän ne sähköpatterit kuumene jos kämppä pysyy lämpimänä pumpulla. Sitä ei tarvitse pelätä.

      Pumppua kannattaa pitää siis koko ajan päällä pakkasilla.

    • kysymys.

      Meillä on vesikiertoinen öljylämmitys. Pumppukin on asennettuna.Mitsubits. Mahtaakohan sen käytössä osassa huoneita olla mitään järkeä rahallisesti?

      • hyvä hankinta

        On hyviäkin ohjeita kysyjälle tullut ei automaattia asentoa kannata pitää lämpö sopivaksi ja puhallus sopivaksi mulla 1 asento on joskus isompaa päivällä käytän pakkasella. Sähköpatterit kytken n 10 pakkasasteella pienemmälle mitä pumpun lämpö on voi säätää mikä itselle tuntuu sopivalle.
        -28 asteessa pysäytän pumpun ääni niin kova ulkoyksikössä.
        Olen tyytyväinen ilp 2,5 vuotta ollut käytössä, nyt lämpötila kun on tai - nollan lähellä lämpö tasainen miellyttävä.


    • tyyyytyväinen

      ILP lienee lähes aina hyvä ostos.
      Isossa talossa meren rannalla jossa paljon yhtenäistä tilaa, on säästö ollut 32% vuodesta toiseen. Ekan sukupolven Panas. meni tiensä päähän ja sitten hommasin Mitsun.
      AUTO-asentoa on vältettävä se voi unohtua ja sitten kun käyttää takkaa josta lämpöä niin pumppu voi alkaa jäähdyttää ja kuluttaa siten turhaan sähköä.

      Kesän viilennys ( jos käyttää ) menee sitten mukavuuden tiliin eikä sitä tule laskennallisesti ottaa talven säästöstä.

      Oikein käytettynä ja asennettuna aina hyvä ostos.
      Kannattaa ostaa testatut laadukkaat laitteet pisimmillä takuilla. On myynnissä myös ei-talveen-soveltuviä ihmeitä!

    • kantaa lämpöä sisään

      mitä ihmettä se ilmalänpöpumppu siellä ulkona tekee ;-- siis mun järjen mukaan sen paras paikka olisi porstuassa tai muualla sisätiloissa ,silloin siitä sais sen parhaan tehon , siis puristaa lämmöksi sitä sisä ilmaa ???????????

      • asjiofo

        Jos lämmittää sisällä niin ulkoyksikkö puhaltaa kylmää ulos eli jos ulkoyksikkö sisällä niin saman minkä se sisäyksikkö lämmittää niin ulkoyksikkö puhaltaa kylmänä pihalle eli hyöty on plus miinus nolla joa ymmärrät luultavasti et ku ees tämmöstä ehotat...


    • 21

      sähköllähän se teidän ilp-lämmön kehittää,onko se säästöä kun sähköä käyttää

    • Lämmitys on fysiikk.

      Jos pumppu hankitaan lämmitukseen niin...Laitteet kannattaa asentaa mahdollisimman korkealle. Koskee kompressoria joka tulee ulos ja sisä yksikköä.

      Kun laitteet on asennettu mahdollisimman korkealle saadaan hyödynnettyä lämpimän ilman kerrostumat. Lämmin ilma pyrkii nousemaan ylöspäin ja kylmä alaspäin. Sijoittamalla laitteet mahdollisimman ylös, saadaan mahdollisimman paljon käytettyä lämpimänpää ilmaa.

      Ilma kerrostuu, alhaalla on kylmää ilmaa ja ylhäällä lämmintä ilmaa. Kun tämän ottaa huomioon, saavutettaan säästöä pitemmällä aikavälillä.

      Ulkoyksikkö. Joillakin näkee ulkoyksikkö kompressorin olevan lähes maan pinnassa. Se on väärin asennettu jo metrin korkeudella ulkona on lämpimänpää ilmaa kuin mitä maan pinnassa. Jos ulkoyksikön saa asennettua 1.5m korkeuteen, voi ulkoilma olla jo asteen korkeampaa talon seinä vieressä. Koska talosta huokuva lämpö otetaan sillon talteen. Samalla jäänmuodostus laitteen alle ei muodostu ongelmaksi. Samon jos kompura on eteläpuolella voi saada taas asteen - kahden verran lämpimänpää ilmaa laitteeseen kuin mitä verrattuna pohjoisen puoleisella seinällä, johon aurinko ei paista. Vuositasolla tulee jo säästöjä.

      Ulkoyksikön päälle kannattaa asentaa suoja että lumi ja vesi ei pääse ulkoyksikön sisäpuolen jäähdytyssäleikköön, koska myös se laskee laitteen lämmitystehoa ja lisää jäänmuodostusta. Kompressorin etupuolella hyvä olla mahdollisimman paljon tilaa, sillon ilma ei pakkaudu vaan virtaus mahdollisimman hyvä. Jos ulkoyksikkö on kesällä auringonpaisteessa, ja laitteella jäähdytetään


      Puhallin. Asunnon sisällä ilma pyrkii myös kerrostumaan. Monessa talossa auttaa jopa katossa oleva tuuletin, joka tuo kattoon nousseen lämpimän ilman alas, siis pelkkä tuuletin säästää lämmityskustannuksissa.

      Lämpöpumpun sisäyksikkö, asunnossa jossa suurin tarve on lämmittäminen. Asunnon sisällä lämmin ilma pyrkii nousemaan asunnon kattoon ja kylmä ilma laskeutuu lattian rajaan. Katonrajassa oleva lämmin ilma kannattaa hyötykäyttää, niinpä sisäyksikkä kannattaa asetaa lähelle kattoa. Sillälailla saadaan sisäyksikölle jopa asteen korkeampaa lämmintä ilmaa joka puhalletaan alaspäin, niin lämmin ilma saadaa kiertämään tehokkaammin. Vuositasolla saadaan taas säästöä verrattuna jos sisäyksikkö on huonekorkeuden puolessa välissä.

      Nämä on peruasiat joista kannattaa lähteä.

      Ja tosiaankin se Automaatti toiminto kannattaa ottaa pois, ja käyttää ainoastaan joko lämmitys tai jäähdystoimintoja. Varmastin moni lämpöpunmun käyttäjä pitää vahingossa laitetta automaatti toiminnolla ja ihmettelee, miksi sähkölaskun vaan suurentunut eikä pienentynyt kuin olisi pitänyt. Ja sisäyksikön tuulettimen teho niin suurena kuin mahdollista kun se ei haittaa viihtyvyyttä.

      Jospa kohta tulisi myyntiin ilmalämpöpumppuja, joihin voisi liittää putkiston, joilla ilmaa voidaan puhaltaa useaan huoneeseen.

      Oikein asennettuna ja oikein käytettynä (auto toiminto pois) ilmalämpöpumppu säästä lämmityskustannuksissa suorasähkölämmitykseen (sähköpatterit) verrattuna.

    • Romanoproodi

      Kohta 4v vuotta ollut Mitsun mylly. Sähkölämmitys talossa, 100m2.
      Sähkönkulutus pudonnut reilusti entisestä, asustelen Rovaniemellä.
      1. Hanki kunnon masiina ja asennuta asiantuntijalla
      2.Patterit termostaatille
      3. Revitä myllystä tarvittaessa vaikka kaikki tehot irti
      4. Putsaa myös masiina säännöllisesti

      Kovilla pakkasilla täällä Rovaniemellä laitettu namiskaat kaakkoon ja kaikki tehot irti ja hyvin pelannut kohta neljä vuotta.

      Kaiken maailman asiantuntijat halpis koneineen ja itse asennettuina jaksavat
      haukkua hyvää keksintöä

    • Lisäämpä vielä tietoja tänne kun niin moni puhuu asiasta tietämättä mistä on oikeasti kysymys !!
      Ensinnäkin : Lämpöpumpun Saa asentaa vain ja ainoastaan Valtuutettu TUKES:sin hyväksymä asennusliike/asentaja ja tässä linkki hyväksyttyjen rekisteriin : http://rekisterit.tukes.fi/fi/Urakoitsijat/Urakoitsijat/ :TÄMÄ TÄRKEÄÄ !!

      Toiseksi : Lämpöpumpun tekniikka perustuu kompressorin ja kylmäaineen (R410A) yhteis toimintaan (vastaava kuin jääkaapeissa) mutta lämmitys käytössä toiseen suuntaan , missä kylmäaineen ominaisuuksia hyödyntäen saadaan lämpö siirtymään suuntaan tai toiseen !!
      Kolmanneksi : Lämpöpumppu EI siis käytä sähköä lämmön tuottamiseen paitsi ulkoyksikön ja kompressorin sulatuksessa jotka on toteutettu vastuskaapelilla !! toki laite käyttää sähköä omaan toimintaansa mutta ei lämmön tuottamiseen !!!
      Neljänneksi : Jos ulkoyksikkö jäätyy syynä on usein väärä sijoitus ja puuttuva suojaus !!
      ja muita syitä jäätymiseen on puuttuva tai rikkinäinen sulatus kaapeli !!
      Ulkoyksikkö kuuluu suojata lumelta, jäältä, vedeltä, mahdollisimman hyvin !!
      ja tarvittaessa ulkoyksikön puhdistus lumesta tai muista roskista !!
      Valmistajat suosittavat viikottain tehtävää laitteen tarkistusta !
      Viidenneksi : Laitteiden testaus tehdään standardin edellyttämällä tavalla 7/-7 lämpötilassa jonka mukaan ilmoitetaan nimellisteho ja hyötysuhde eli COP arvo , Tämä 7/-7 sen takia että pohjois maissa suurin osa lämmitys kaudesta on kyseisten lämpötilojen välillä !

      Monet myöskin unohtavat sisäyksikön puhdistuksen mikä kuuluu tehdä Riittävän usein kuitenkin vähintään kerran kuukaudessa !!
      Erittäin pölyisissä olosuhteissa kerran viikossa !!

      Sisäyksikkö on suositeltavaa asentaa mahdollisimman ylös koska silloin saadaan jo lämmitetty ilma liikkeelle (tasaisempi lämpö asunnon eri osissa) mikä myöskin on lämpöpumpun tarkoitus , tällä on myös sähkölaskua pienentävä vaikutus kun lattia on lämmin ei tarvitse lämmittää niin paljoa ja lähellä lattiaa olevat sähköpatterit eivät mene päälle ,
      VINKKINÄ hommatkaa 4kpl lämpömittareita laittakaa yksi lattialle, yksi seinälle 0.5m korkeudelle seinään toinen 1.5m korkudelle ja kolmas 2.5m niin huomaatte miten lämpö muuttuu eroa voi olla jopa 4astetta

      Ulkoyksikön lauhdutinkenno (näyttää samalta kuin auton jäähdytin) on myös tarpeen puhdistaa ainakin kaksi kertaa vuodessa keväällä ja syksyllä , Lauhdutin on helppo puhdistaa imurilla laitteen ja seinän välistä !!

      Parhaat sijoitus paikat ulkoyksikölle ovat esim autokatoksessa tai rakennuksen seinällä 1.5-2 metriä maasta jolloin talvella lumi ei pääse kinostumaan laitteeseen ja sulatusvesi ei muodosta ongelmia niin helposti

      • On ilppi.

        Nimimerkillä R164 hyvä kirjoitus ( myös Lämmitys on fysiik ) oikeein asennetusta ILP pumpusta josta tietysti pitää ottaa kaikki hyöty irti oikealla käytöllä.
        Tässä pieni lapsus jonka merkitys on no jaa: "Ulkoyksikön lauhdutinkenno"!
        Pitää tietysti olla lämmityksessä - ulkona Höyrystinkenno sisällä lauhdutinkenno!.
        Säästää se:
        Ehdottomasti säästää. Ilmalämpöpumpun hyötysuhde (COP = Capacity On Power) kertoo kuinka tehokkaasti kulutettu sähköenergia saadaan muutettua lämpöenergiaksi 6 °C ulkolämpötilassa.
        Esimerkiksi, kun COP = 3 => 1kW sähköä tuottaa 3 kW lämpöä, Ilmalämpöpumppu voi hyvin toteutettuna säästää sähkölämmitystalon lämmityssähkön kulutuksesta noin 40 %, jolloin päästöt vähenevät suunnilleen samassa suhteessa
        Vielä kerran: Lämpökerroin ilmoittaa kuinka moninkertaisesti saat käytetyn sähköenergian takaisin. Yleinen lämpöpumpun lämpökerroinarvo on noin 3-3,5 eli yhdellä ostetulla sähkökilowattitunnilla saat 3-3,5 kilowattituntia lämpöenergiaa.
        Jos ILP on sisäyksikkö on pistotulppaan liitettävä, osta kulutusmittari siihen niin näet miten käytät ILPiäsi. >Mitä enemmän ILP lämmityskäytössä kuluttaa, sitä enemmän se myös säästää


      • Asentaja-69
        On ilppi. kirjoitti:

        Nimimerkillä R164 hyvä kirjoitus ( myös Lämmitys on fysiik ) oikeein asennetusta ILP pumpusta josta tietysti pitää ottaa kaikki hyöty irti oikealla käytöllä.
        Tässä pieni lapsus jonka merkitys on no jaa: "Ulkoyksikön lauhdutinkenno"!
        Pitää tietysti olla lämmityksessä - ulkona Höyrystinkenno sisällä lauhdutinkenno!.
        Säästää se:
        Ehdottomasti säästää. Ilmalämpöpumpun hyötysuhde (COP = Capacity On Power) kertoo kuinka tehokkaasti kulutettu sähköenergia saadaan muutettua lämpöenergiaksi 6 °C ulkolämpötilassa.
        Esimerkiksi, kun COP = 3 => 1kW sähköä tuottaa 3 kW lämpöä, Ilmalämpöpumppu voi hyvin toteutettuna säästää sähkölämmitystalon lämmityssähkön kulutuksesta noin 40 %, jolloin päästöt vähenevät suunnilleen samassa suhteessa
        Vielä kerran: Lämpökerroin ilmoittaa kuinka moninkertaisesti saat käytetyn sähköenergian takaisin. Yleinen lämpöpumpun lämpökerroinarvo on noin 3-3,5 eli yhdellä ostetulla sähkökilowattitunnilla saat 3-3,5 kilowattituntia lämpöenergiaa.
        Jos ILP on sisäyksikkö on pistotulppaan liitettävä, osta kulutusmittari siihen niin näet miten käytät ILPiäsi. >Mitä enemmän ILP lämmityskäytössä kuluttaa, sitä enemmän se myös säästää

        Lämpökerroinarvo 3-3,5 toteutuu kun ulkoilma on plussan puolella. Pakkaskelissä -10 -asteessa alkaa jo lämpökerroin olemaan lähellä yhtä, mutta kuten aiemmissakin viesteissä on jo todettu, niin pumppu kannattaa kuitenkin pitää päällä, ettei nesteet ym. jämähdä.


      • --------------------
        Asentaja-69 kirjoitti:

        Lämpökerroinarvo 3-3,5 toteutuu kun ulkoilma on plussan puolella. Pakkaskelissä -10 -asteessa alkaa jo lämpökerroin olemaan lähellä yhtä, mutta kuten aiemmissakin viesteissä on jo todettu, niin pumppu kannattaa kuitenkin pitää päällä, ettei nesteet ym. jämähdä.

        TÄMÄ MALLI LUPAA MIELESTÄNI ENEMMÄN KUIN MITÄ SINÄ ILMOITIT.
        TAI OLENKO YMMÄRTÄNYT VÄÄROIN?

        http://www.scanoffice.fi/products/24/111/mitsubishi-fd25vabh/
        Malli MSZ-FD25VA MUZ-FD25VABH
        COP 5,33
        Äänitaso 20-42 dB(A)
        Viilennysteho 3,5 / kW max.
        Lämmitysteho 6,3 / kW max.
        Paino 48 kg

        KANNATTAA LUKEA TARKOIN, ainakin heidän joilla tämä malli on:
        Esite_Mitsubishi_Electric_FD_Mallisarja.pdf
        VTT_testiraportti_FD25VABH.pdf
        hankintaturvaesite.pdf
        Kaytto-ohje_MSZ-FD25-50VABH.pdf


      • oseb
        Asentaja-69 kirjoitti:

        Lämpökerroinarvo 3-3,5 toteutuu kun ulkoilma on plussan puolella. Pakkaskelissä -10 -asteessa alkaa jo lämpökerroin olemaan lähellä yhtä, mutta kuten aiemmissakin viesteissä on jo todettu, niin pumppu kannattaa kuitenkin pitää päällä, ettei nesteet ym. jämähdä.

        Ihan höpöjä tämä "asentaja" puhuu... -10 pakkasessa lämpökerroin yksi. Puhutaan silloin jostain pingpongissa tehdystä pumpusta tässä tapauksessa. Oma pumppu (Mitsu FD-35) lämmitää koko talon nyt nollakelillä n. 400 - 500W sähkönkulutuksella. Rakennettu -75, alkuperäiset eristeet ja ikkunat (myös pari kattoikkunaa). Koko 140 neliötä.
        Alkaa käymään täysillä vasta joskus yli -20 jälkeen. -30 asteessa vielä vähemmän kuluttaa sähköä kuin mitä lämmittää...


    • NÄIN meillä

      Asentajan olisi pitänyt valaista sinua käytön suhteen ja antaa ohjekirja.
      Mulla pummpu on 21-22 asteella ja teho on 2-3:lla ... näitä vaihtelen säiden ja sisälämmön mukaan.
      Patterit pitää olla aina pari astetta pienemmällä, kuin mitä pumppu lämmittää, että tukevat tarpeen vaatiessa pumpun lämmitystä.
      Vähän kokeilun kautta tuon oppii ja tiedustelemalla laitteen maahantuojalta, jos ja kun asentajat on mitä on...

    • Panasonic 6v.

      Paljon hyviä neuvoja ja asiaa, kannattaa toki muistaa myös sisäyksikön puhtaanapito, käy ihan imurilla ja kostealla liinalla pumpun suodattimien puhdistus pölystä, sitä kiertyy sinne yllättävän paljon ja takuu ei korvaa jos vika aiheutuu hoitamattomuudesta. Itse putsaamme pumpun joka kuukauden vaihteessa, silloin sen muistaakin...

      • n.,r,w

        Ulkoyksikkö tarvitsee myös puhdistaa, parasta lämpimään vuoden aikaan. Sen takana olevien "siivujen" väliin kertyy helposti hyönteisiä ja muuta likaa ja silloin "voiton" hyöty suhde pienenee ja ennen kaikkea oikein pahasti sotkeutunut alkaa pitämään epämiellyttävää meteliä.


      • automaattipuhdistus

        Ei tarvi putsailla kuin kerran vuodessa ,kun ostaa kunnon pumpun!


    • aaa-pee

      Ilmalämpöpumppujen tultua markkinoille, oli vielä epäselvää kuoletusaika ja mahdollisten korjausten osuus. Itselle tuli hankituksi ensimmäinen ilmalämpöpumppu vuonna -06, silloin sähkön kulutus oli 45270(vuosi 07 ensimmäinen koko vuosi 12700Kwh/vuosi. Sähkön säästöön vaikuttavat myös muut samaan aikaan aloitetut säästötoimet. Nyt vuonna -11 voidaan jo sanoa että silloinen hankinta oli oikeaan osunut. Ensimmäisessä halpispumpussa on ollut koko aikana vain kaksi vikaa: liitoksesta pikkuhiljaa vuotanut kylmäaine piti täydentää ja ulkoyksikön käynnistyskondensaattorin jouduin vaihtamaan. Nyt käytössä jo kolme ilmalämpöpumppua kaikki halpismalleja, asumismukavuus ja kustannukset ovat olleet niin myönteiset että voin hyvin suositella ilmalämpöpumppua muun lämmityksen tueksi. Nyt kahden kovan talven jälkeen on kulutus ollut noin15000Kwh/vuosi

    • kokemusta on

      Anna vaan olla pumpu päällä selämmittää asuntosi talvella ilman pattereita.Toki talvellase yli 20c pakkasilla kulutta hiukam enemmän.jos asunto sokkeloinen se lämmittä vain sen osan missä sisäosa on.Meillä on pienet puhaltimet huoneiden välissä.Sähkö lasku putosi 22.000kv 8.000kv 6v kokemuksella kysy lisää!!!

    • älä ihmeessä laita automaatille. automaatilla kone lämmittää ja viilentää vuorotellen elikkä tuhlaa energia

      • --------------

        Mikä pumppu sinulla on ?
        ja
        oletko verrannut toisiinsa sähkön kulutusta automaatti / ohjatulla puhalluksilla?


    • kuumaon..,..

      Meillä peltipattereita ikkunojen alla, yhteensä 16kpl ja kaikista virrat poikki. Laitetaan päälle kun pumppu ei jaksa lämmittää, normaalitalvena 4-10 päivää talvessa. Ennen pumppua sähköä meni 18000-21000kilowattia vuodessa, nyt 11000-13000kwh. Tosin kyllä tässä on muutakin sähkönpihtausta lisätty, esim 2 huonetta 17 kun ei niissä oleskella ja kaikki ikkunat ja ovet tiivistetty uudelleen. Telkkari oli ennen 120 wattinen putkitoosa, nyt on 40-50 wattinen LED.

    • Tee se itse

      LÄMMITYS ON FYSIIKK: JA R 164
      Fysiikan taidot saattavat olla hyvät, mutta termodynamiikan taidoissa on paranta-
      misen varaa. Lämmin ilma ei pysy alhaalla vaikka kuinka puhaltaisit ja puhkui-
      sit ja ohjaimella läpsyttelisit. Toiminta muistuttaa köydellä työntämistä.
      Lämpöpumpun hyvyys riippuu siitä, kuinka korkeassa lämpötilassa kylmäaine
      höyrystyy ulkoyksikössä, ja kuinka matalassa lämpötilassa höyry lauhtuu sisä-
      yksikössä. ("pumppauskorkeus") Yksi aste lisää lämpötilaeroon nostaa sähkö-
      laskua 4 %. R 164:n kertoma neljän asteen ero tietää 16 % eroa sähkölaskussa
      riippuen siitä onko sisäyksikkö sijoitettu kattoon tai lähelle lattiaa. On hölmöläi-
      sen hommaa sijoittaa sisäyksikkö lähelle kattoa lämmittämään kaikkein lämpi-
      mintä ilmaa, kun lattian lähelle sijoittamalla voidaan lauhtumislämpötilaa alen-
      taa joitain asteita. Tärkein asia kuitenkin on, että kaikissa huoneissa kylmin ilma
      on alimpana, ja sieltä se valuu tehokkaasti lattian lähelle sijoitettuun ilmalämpö-
      pumppuun. Kylmimmän ilman poistuessa lämmin ilma pakotetaan katosta alas. Vertaa köydellä vetämiseen. Ilmalämpöpumpun ostajan kannattaakin mittailla lämpötiloja jalkalistan vierestä ja katon rajasta eri paikoista.
      Lattian lähelle sijoitetun sisäyksikön suodattimet pysyvät puhtaina, jos huoleh-
      ditaan asunnon suodattimien normaalista siistiydestä.
      Ulkoyksikön sijoittamisen suhteen fyysikko oli aivan oikeassa.
      Neljän asteen sääntö pätee myös ilma/vesi- ja maalämpöpumppuun. Jos lattia-
      lämmitystalossa kiertoveden lämpötila on 30 ast. ja patterilämmitystalossa
      40 ast., niin sähkölasku patteritalossa on 40 % suurempi samassa höyrystymis-
      lämpötilassa. (porakaivon vesi 3 ast. ja lämpötila ulkona 3 ast.)
      Tänä vuonna on ilmestynyt erittäin hyvä kylmätekniikkaa ja lämpöpumppuja käsit-
      televä kirja.

    • 36000

      Se säästöistä
      Ostin ilmalämpöpumpun 2005 kesällä ja aloin säästään ,mutta 4kk myöhemmin komressori hajosi ja se meni takuun piiriin. Sitten menikin vuosi kun taas meni komressori ja sekin vielä takuuseen. Vuonna 2009 sisäyksikön moottori meni jumiin ja paloi vaihtotyö 360 euroa jonka maksoin itse kun ei takuuta enää ole.
      Ovat kuulemma hajonneet ennen takuunkin loppumista koska niissä kuulemma
      oli laakerit viallisia. Nyt 2011 komressori jälleen alkoi temppuilla ja se menee vaihtoon, arvio hinnasta noin 480euroa.Säästöt sähköstä kuluvat korjauskustannuksiin kokolailla tasan. Erona on että pumppu puhaltaa yhteen kohtaan taloa kun taas patterit lämmittävät koko asunnon tasaiseen.

      • 19000

        Annas kun arvaan............. oisko ollu panasonic?

        Kahdella kaverilla ollu mitsu muutaman vuoden ja itsellä reilun vuoden. Minkään näköistä vikaa ei ole ollut.

        Säästöä tullut 3000 kwh/vuosi eli n. 4 vuodessa maksaa härveli itsensä takaisin. Ja tietenkin saatu vielä kesällä jäähdytys "kaupanpäälle".

        Voihan olla että joku päivä pumppu kärähtää, mutta ainakin vielä ollut loistopeli.


    • Surkee FD

      Ei enään mitsua! Ensin meni sisäyksiköstä pultimen moottori ja 2 viikkoo sitten kompura. Nyt funtsailen uuden pumpun ostoa ja taitaa olla seuraava Japanissa valmistettu eikä näissä halpismaissa tehty kuten laaduton Mitsu!

    • Parhaat maksaa

      Sulla on vaihtoehdot vähissä. Toshiba tai Hitachi on ainoat todelliset Japsilaitteet.
      Eikä ne ole ihan halvimmasta päästä!

    • frys

      Jos sähkölämmitteisessä omakotitalossa on kattolämmitys, niin asettaako se jotain erityisehtoja ilmalämpöpumpun asentamiselle?

    • katosta alaspäin

      Ei kannata laittaa ihan kattoon kiinni. Pumppu auttaa lämmön siirtymistä katonrajasta alemmaksi puhaltamalla. Kattolämmitystä pienemmälle ja puhallat pumpulla lämpöä näin säästät huomattavasti.

    • zxcczx

      Puhallus automaatille.
      Jos käyttää puhallusta 1:llä, ulos palaava neste on lämpöisempää koska ei ehdi sisäkennossa luovuttaa niin paljon lämpöä --> laskee hyötysuhdetta (COP:ia).

    • Monet merkit nähnyt

      Verkonpainoksi koko ilp.

      • mut en sek. eläimiin

        sut sinne verkonpainoksi pitäis viedä


    • admies

      onko toshiba 25 G2 minulla menee22kw vuorokaudessa ennen oli kaksi oljypatteria kulutti 16kw 1-5 pakkasilla 65nelion asunto paska pumppu ,kun tulee10-15 pakkaset se on sammutettava muuten konkurssi säöhkön kulutuksen takia ,OSAAVAT myyjät kusettaa tää laite kuluttaa enemmän kuin tuottaa ??????????????????????????

    • Mamu17

      Jos tulee kaksi kylmää päivää peräkkäin, käytä pumppu yksi päivä, ja patterit toinen päivä, ja vertaa kulutus?

    • Jepjepjap

      Jeesus mitä vatipäitä tämä maa päällänsä kantaa. Arvaa kiinnostaako lukea näitä talutettavien mutu juttuja...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe