Sairaalan papereissa on psykiatrin antama diagnoosinumero 60.2. Intistä vapautusdiagnoosi oli 301.7. Jotain outoa sillä en saa noita papereita tilaamalla itselleni. Muut sikäläisessä sairaalassa tehdyt tutkimukset, kirurgiset sekä neurologiset paperit saan itselle. Onko tämä laillista?
Mitä tämä tarkoittaa?
13
393
Vastaukset
- ota selvää
Jokaisella on oikeus saada itseään koskevat tiedot terveydenhuollosta. Kysy lakimieheltä tai sairaalasta. Käsittääkseni tapuksessa jossa henkilö on holhouksen alainen., ei papereita saa.
- psykiatri
Pyydät lääkäriltä epikriisin.
- g.
Paperit käydään lääkärin kanssa _yhdessä_ lävitse jos katsotaan että niiden tieto saattaisi käännyttää potilaan voinnin huonompaan suuntaan jne.
Eli on ihan laillista vaikkei kaikkea saakaan _itselleen_, sen sijaan oikeus on käydä ne asiat vastaanotolla lävitse.
Sinulta puuttuu tuosta ICD-koodin edestä F...
Siis mitä papereita muuten kaipaat kun kerrot, että :
"Sairaalan papereissa on psykiatrin antama diagnoosinumero 60.2." Eli oletko saanut loppulausunnon vai minkä? Missä tuo tulee esille tuo F 60.2?
OT; miksi käytät nimimerkkiä "psykiatri", kun et alan ammattilainen kuitenkaan ole??- Hannu vaan
Olet höppänä, :)) Vaatiiko olla itse psykiatri kun käyttää psykiatrista nimeä psykiatri? En ole holhouksen alainen. Kuitenkin aloitus on täyttä totta. Itsekin ajattelen, että tuo psykiatrin kirjoittama osuus on luettava hänen valvonnassaan. Syytä siihen en tiedä miksi, sillä en ole sairas. Olin kuullut vain tiedon, että kerran vuodessa potilas saa oman sairaskertomuksen halutessa.
En ole alan ammattilainen mut Hannu vaan. Mokkista!!
- OPM
Omat paperinsa saa ellei lääkärillä ole lainmukaista perustetta kieltää saamasta omia papereitasi. Esim. psykoottisen potilaan terveydentilan heikentyminen on tälläinen. Esim. osastolla hoidossa olo ei tarkoita automaattisesti ettet saa psykiatrian epikriiseja. Ne pitää harkita tapauskohtaisesti. Ja tärkein asia. Jos et saa papereitasi pitää kohtuullisessa ajassa saada valituskelpoinen päätös siitä ettet saa. Tästä päätöksestä saa muistaakseni valittaa tietosuojavaltuutelulle. Jos et saa kirjallista päätöstä rikkoo kyseinen lääkäri lakia. Muista hakea kirjallinen päätös. Potilasasiamies voi ehkä auttaa saamaan paperisi ja muutoksenhaussa tietosuojavaltuutetelta.
Tutustu huolella Finlexin tietokannassa laki potilaan asemasta ja oikeuksista ja terveydenhuoltoalaa koskeviin oikeusasiamiehen päätöksiin joissa käsitellään tiedonsaantioikeutta. Näillä pääset alkuun.
Oletko saanut kirjallisen päätöksen ettet saa papereita. Jos et ole hoitosuhteessa on aika outoa ettet saa papereitasi. Kieltopäätös edellyttää syytä esim. se terveydentilan heikkeneminen tai käyttö rikollisessa tarkoituksessa (esim. kiristää ex-kumppaneita tiedoilla jos heistä on jotain mainintaa papereissasi jostain kumman syystä). - iha pihalla
Eli siis, saako psyk avohoidossakaan oleva nähdä itsestään kirjoituksia muuta kuin lääkärin seurassa? Olen aina luullut että moinen rajoitus koskee esim sairaalassa olemista ja sairaalasta tietojen saamista, mutta kuinka siis asia on?
- OPM
Muistaakseni se on lakiin kirjattu tai ainakin yleinen käytäntö että lääkäri luovuttaa potilastiedot potilaalle. Se lääkärin seura johtuu siitä että laki edellyttää että ne luovutetaan potilaalle ymmärrettävässä muodossa eli esim. lääkäri luovutuksen yhteydessä "suomentaa" lääkärilatinaa tarvittaesa. Tai joku muu henkilö on luovutuksen yhteydessä antamassa lisätietoa. Lääkärin on luetteva paperit ennenkuin päättää niide luovuttamisesta. Muistakaa että jos että saa psykiatrian puolen papereita hakea pyyntö omista papereistaan kirjalisena ja sen että saatte evättäessä valituskelpoisen kirjallisen päätöksen. Tutustukaa Finlexissä alan lainsäädäntöön, sieltä selviää parhainten.
- mi+
itse sain paperit kun pyysin ne kirjallisena. Suullisiin pyyntöihin minulle vastattiin, etten niitä saa tai jos ehkä saisinkin niin ylilääkärin valvonnassa. Oma kokemukseni hoidostani oli muutenkin sen verran mutkikas, että jouduin tekemään valituksen tavasta jolla minua kohdeltiin. Olin kuin b-luokan kansalainen. Hoitaja sai varoituksen ja minä sain paperit kotiin sekä selvityksen mikä meni hoidossa pieleen ja että jatkossa he hoitavat asiat hieman paremmin. Hoitohenkilökunnan pitää kuitenkin kertoa potilaan oikeudet. Jos eivät sitä tiedä niin selvittää kuka tietää. Mutta lyhyesti. Kirjalliseen saat kirjallisen vastauksen. Joko se "hakemuksesi" hylätään tai sitten saat kaikki ne paperit mitä ymmärrät pyytää. Itse pyysin kaikki pirun paperit vuodelta nakki tähän päivään. Pyysin myöskin lokitiedot jotka nekin tulivat oikein CD.kera ohjeineen.
- sdfgre
Hoitohenkilökunta ei saa itse printata mitään papereita, täytyy olla yhteydessä johonkin kansliaan.
- Tietoo on
"F60.2 Epäsosiaalinen persoonallisuus
* Asosiaalinen persoonallisuus
* Antisosiaalinen persoonallisuus
* Sosiopaattinen persoonallisuus
* Moraaliton persoonallisuus
Persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia piittaamattomuus sosiaalisista velvollisuuksista ja paatunut välinpitämättömyys toisten tunteita kohtaan. Käyttäytymisen ja vallitsevien sosiaalisten normien välillä on karkea epäsuhta. Epämiellyttävät kokemukset kuten rangaistukset eivät helposti muuta tällaista käyttäytymistä.
Turhaumien sietokyky on alhainen samoin kuin aggressiivisen ja väkivaltaisen käyttäytymisen kynnys. Henkilöllä on taipumus moittia muita tai puolustella kaunistelevin järkeistyksin käytöstä, joka johtaa hänet selkkaukseen yhteiskunnan kanssa."
http://www.ahjos.net/luokitus/F60.htm#F60.2
Tuo armeijan luokitus on joku oma.
Sinulla on oikeus saada omat asiakirjasi terveydenhuollosta henkilötietolain nojalla. Tee kirjallinen hakemus ja allekirjoita, laita sotusi ja kopio henkkareista lähetä sen hoitoyksikön kansliaan tai kirjaamon,
Armeijan käytännöt saattaa olla salaisia.- Hannu vaan
Kiitos tekstistä, nuo kuvatut piirteet eivät minuun kyllä sovi. Ei muutama vankilareissu kenestäkään psykopaattia tee. Yhdessä mitä sattui oli erittäin ilkeä ja pahansuopa talon isännöitsijä päätodistaja. Ukko on itse hitlerkuria kannattava desbootti, joka täyttää mennen tullen luonnevikaisen kriteerit. Olen rauhaa rakastava ja sellaisena pysyn. Paperit eivät tee kenestäkään mitään, siis siellä olkoot psykiatrin hoimassa.
Hannu vaan kirjoitti:
Kiitos tekstistä, nuo kuvatut piirteet eivät minuun kyllä sovi. Ei muutama vankilareissu kenestäkään psykopaattia tee. Yhdessä mitä sattui oli erittäin ilkeä ja pahansuopa talon isännöitsijä päätodistaja. Ukko on itse hitlerkuria kannattava desbootti, joka täyttää mennen tullen luonnevikaisen kriteerit. Olen rauhaa rakastava ja sellaisena pysyn. Paperit eivät tee kenestäkään mitään, siis siellä olkoot psykiatrin hoimassa.
"Ei muutama vankilareissu kenestäkään psykopaattia tee."
Ei tee ei, mutta epäsosiaalisen pers.härön kriteerit se yleensä täyttää. ( Mikä ei siis ole vielä sama asia, kuin psykopaatti. :) )
- Tietoo on
Juttuhan on niin, että nykyisillä löysillä diagnoosikriteereillä suurimmalta osalta väestöstä löytyy joku persoonallisuushäiriö. Jos ei muuta niin "muu persoonallisuushäiriö" .
Kukaan ei kai voi ottaa netissä vakavissaan kantaa jonkun diagnoosiin.
Sitä en kiistä, etteikö pers. häröjä olisi olemassa, mutta ei yli puolella porukasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1256388Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3766195Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie716143Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443982Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1482405Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42355Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1301447- 131289
- 1871118
- 64950