salazopyrin ja alkoholi

baker

Hei. Olen syönyt Salazopyrinia nyt reilun kuukauden ja huomannut, että minulle tulee kamalan paha olo, jos juon parikin drinkkiä. Oksennan vatsani tyhjäksi ja päässä pyörii. En ole kovin helposti alkoholista pahoinvoipaa tyyppiä (enkä edes kovin paljon juovaa!) ja todella tämä pahoinvointi on tullut ihan kahden, kolmen lasillisen jälkeen. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Muuten ko. lääke ei ole aiheuttanut sivuvaikutuksia, ainoastaan päänsäryn, joka taas lähti akupunktiolla pois.

Lääkkeen pakkausselosteessa ei mainita tästä antabus-vaikutuksesta mitään ja siksi olisin kysynyt, jos kukaan muu on huomannut samaa. Lisäksi olisin tiedustellut mikä neuvoksi? Voiko jättää iltalääkkeen ottamatta jos on lähdössä lasilliselle? Ja ottaa aamulla sitten vaikka tuplat...? Vai jätänkö alkoholin kokonaan pois?

26

43470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tero

      Itse söin salazopyrinia kuusi kappaletta päivässä ja minulle siitä ei tullut mitään sivuoireita mutta eipä siitä myöskään ollut hyötyäkään. Alkoholi ja salazopyrin ei minulla aiheuttanut minkäänlaista pahoinvointia. Usein jätän kuitenkin lääkkeet ottamatta jos lähden juopottelemaan, sillä kyllähän ne voi toki aiheuttaa huonoa oloa. Mutta taitaapi olla aika henkilökohtainen juttu. Mutta en huomannut itselläni moisia oireita.

    • Marjukka

      Kannattaa miettiä onko todella pakko ottaa sitä alkoholia lainkaan kun on toi lääkitys, meinaa nääs nousta ne maksa-arvot kovasti, kun holia ottaa vähänki. En moralisoi, vaan puhun kokemuksella. Jos on juhlat tai sellaiset, minä jätin ottamatta lääkkeet kahdelta päivältä= päivänä jolloin otin ja seuraavana. Kolmantena päivänä jatkoin. Muttei kannata tehä usein, lääkkeen vaikutus kärsii. Ei kuitenkaan muutama kerta hallaa tee.

    • Tuttönen86

      Itse söin salatzopyriniä noin kolmisen kuukautta, enkä huomannut sivuvaikutuksia alkoholin kanssa..Toki en kyllä kovin usein juopottole, mutta ei silloin ainakaan mitään tullut! Onko lääke muuten auttanut hyvin? Itselleni vaikutti todella hyvin, mutta tuli kamala ihottuma, ja jouduin lopettamaan:( Mutta, jos otat niin jätä ainakin sen päivän lääkkeet ottamatta! Montako joudut ottamaan päivässä?

      • baker

        Kiitos kaikille kommentoijille. Kyllä se on niin, että tottakai alkoholi jää ennen pois kuin lääkkeet. Ihme reaktio kyllä. Olen syönyt lääkettä vasta kuukauden eikä tässä nyt kummempia ole ollut. Syön kaksi tablettia aamuin illoin eli neljä päivässä. Olin kortisonikuurilla muutaman viikon eli sieltäkin oireet saattavat tulla. Eilen aamulenkillä tunsin viiltävää kipua vatsassa, myös selkäpuolella. Kivihaan sillalla (melkein kotona) sitten lähti taju ja koko päivän musteni silmissä kun olin minuutinkin pystyssä. Eilen en uskaltanut ottaa lääkkeitä, mutta tänään taas otan kun olokin on parempi.
        Oli muuten jännä huomata, että kun makasin kadulla, niin yksikään ihminen ei pysähtynyt kysymään olenko kunnossa. Eräskin melkein astui päälleni. Että näin avuliasta porukkaa Helsingissä. Olisin pyytänyt ohiajavilta autoilta kyytiä, mutta en kyennyt siihen. Onneksi selvisin jotenkin kotiin (tosin pitkän ajan kuluttua). En tiedä johtuiko salazopyrinista vai alhaisesta hemoglobiinista vai mistä mutta jos tämä lääkkeiden syönti on tällaista niin täytyy kyllä miettiä mitä teen.
        Miten te muut pärjäätte alhaisen hemoglobiinin kanssa? Ja miten uskallatte/jaksatte urheilla? Entä onko kukaan saanut Salazopyrinista tällaisia oireita kuin minulla?


      • Nainen42
        baker kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommentoijille. Kyllä se on niin, että tottakai alkoholi jää ennen pois kuin lääkkeet. Ihme reaktio kyllä. Olen syönyt lääkettä vasta kuukauden eikä tässä nyt kummempia ole ollut. Syön kaksi tablettia aamuin illoin eli neljä päivässä. Olin kortisonikuurilla muutaman viikon eli sieltäkin oireet saattavat tulla. Eilen aamulenkillä tunsin viiltävää kipua vatsassa, myös selkäpuolella. Kivihaan sillalla (melkein kotona) sitten lähti taju ja koko päivän musteni silmissä kun olin minuutinkin pystyssä. Eilen en uskaltanut ottaa lääkkeitä, mutta tänään taas otan kun olokin on parempi.
        Oli muuten jännä huomata, että kun makasin kadulla, niin yksikään ihminen ei pysähtynyt kysymään olenko kunnossa. Eräskin melkein astui päälleni. Että näin avuliasta porukkaa Helsingissä. Olisin pyytänyt ohiajavilta autoilta kyytiä, mutta en kyennyt siihen. Onneksi selvisin jotenkin kotiin (tosin pitkän ajan kuluttua). En tiedä johtuiko salazopyrinista vai alhaisesta hemoglobiinista vai mistä mutta jos tämä lääkkeiden syönti on tällaista niin täytyy kyllä miettiä mitä teen.
        Miten te muut pärjäätte alhaisen hemoglobiinin kanssa? Ja miten uskallatte/jaksatte urheilla? Entä onko kukaan saanut Salazopyrinista tällaisia oireita kuin minulla?

        Varsinaiseen kysymykseeni en osaa vastata, koska Salazopyrinin syönnistäni on niin monta vuotta aikaa, etten enää muista. Sen kuitenkin muistan, että suurempaa helpotusta reuman oireisiin Salazopyrin ei antanut ja jouduin lopettamaan sen, koska se pisti mahani täysin sekaisin (kuralle). Syönnin jälkeen sai kävellä suoraan kieli keskellä suuta vessaan. Ensin en tajunnut, että mahavaivat johtuivat S:sta. Salazopyrin on ainoa reumalääke, joka on aiheuttanut minulle selviä sivuvaikutuksia.

        Puhut alhaisesta hemoglobiinista. Jossain muussa keskustelussa kerroit olevasi kasvissyöjä (tai jotain sinne päin, en tarkkaan muista) ja väheksyit B12-vitamiinin merkitystä. En väitä, että B12-vitamiinin puute olisi syy sinun "anemiaasi" mutta se on yksi mahdollisuus. Sinuna selvittäisin veresi B12-vitamiinitason ellei sitä ole tehty.

        Tietoa B12-vitamiinin merkityksestä:
        http://www.tohtori.fi/eviva/vita9.php3


      • baker
        Nainen42 kirjoitti:

        Varsinaiseen kysymykseeni en osaa vastata, koska Salazopyrinin syönnistäni on niin monta vuotta aikaa, etten enää muista. Sen kuitenkin muistan, että suurempaa helpotusta reuman oireisiin Salazopyrin ei antanut ja jouduin lopettamaan sen, koska se pisti mahani täysin sekaisin (kuralle). Syönnin jälkeen sai kävellä suoraan kieli keskellä suuta vessaan. Ensin en tajunnut, että mahavaivat johtuivat S:sta. Salazopyrin on ainoa reumalääke, joka on aiheuttanut minulle selviä sivuvaikutuksia.

        Puhut alhaisesta hemoglobiinista. Jossain muussa keskustelussa kerroit olevasi kasvissyöjä (tai jotain sinne päin, en tarkkaan muista) ja väheksyit B12-vitamiinin merkitystä. En väitä, että B12-vitamiinin puute olisi syy sinun "anemiaasi" mutta se on yksi mahdollisuus. Sinuna selvittäisin veresi B12-vitamiinitason ellei sitä ole tehty.

        Tietoa B12-vitamiinin merkityksestä:
        http://www.tohtori.fi/eviva/vita9.php3

        Hemoglobiinini oli 158 vielä vuosi sitten. Kasvissyöjä olen ollut 8 vuotta. Sen alenemisella on mielestäni suora yhteys sairastumiseen ja lääkitykseen. Anemiasta ei ole kysymys, verisolut ovat kuulemma ihan normaalin kokoisia.

        Mutta totta, täytynee katsoa tarkemmin tuo B12-vitamiinin merkitys ja ainakin testata onko siitä apua. Aion kesän aikana myös testata kotimaista kalaa ja vaikutusta.


      • Tyttönen86
        baker kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommentoijille. Kyllä se on niin, että tottakai alkoholi jää ennen pois kuin lääkkeet. Ihme reaktio kyllä. Olen syönyt lääkettä vasta kuukauden eikä tässä nyt kummempia ole ollut. Syön kaksi tablettia aamuin illoin eli neljä päivässä. Olin kortisonikuurilla muutaman viikon eli sieltäkin oireet saattavat tulla. Eilen aamulenkillä tunsin viiltävää kipua vatsassa, myös selkäpuolella. Kivihaan sillalla (melkein kotona) sitten lähti taju ja koko päivän musteni silmissä kun olin minuutinkin pystyssä. Eilen en uskaltanut ottaa lääkkeitä, mutta tänään taas otan kun olokin on parempi.
        Oli muuten jännä huomata, että kun makasin kadulla, niin yksikään ihminen ei pysähtynyt kysymään olenko kunnossa. Eräskin melkein astui päälleni. Että näin avuliasta porukkaa Helsingissä. Olisin pyytänyt ohiajavilta autoilta kyytiä, mutta en kyennyt siihen. Onneksi selvisin jotenkin kotiin (tosin pitkän ajan kuluttua). En tiedä johtuiko salazopyrinista vai alhaisesta hemoglobiinista vai mistä mutta jos tämä lääkkeiden syönti on tällaista niin täytyy kyllä miettiä mitä teen.
        Miten te muut pärjäätte alhaisen hemoglobiinin kanssa? Ja miten uskallatte/jaksatte urheilla? Entä onko kukaan saanut Salazopyrinista tällaisia oireita kuin minulla?

        Hui kauhistus, olisi voinut käydä pahemminkin sinulla..Mutta onneksi pääsit kotiin. Juu, ei ihmiset kyllä ole kovinkaan auttavaisia, ainakaan jokainen. Itselleni ei tullut tuollasia oireita, mutta salazopyrinistä minulla tuli ihan hirveä ihottuma. Hemoglobiinini on myös todella alhainen n. 120..Eli selvää anemiaa. Itse olen ollut kasvissyöjä kolme vuotta, mutta syön kyllä kalaa ja hemoglobiini huonontunut vuoden sisällä, eli juuri nyt kun reuma on ollut pahimmillaan..Syön rautavalmisteita. Toivottavasti oireesi eivät pahene, koska tuosta ei kyllä hyvää seuraa jatkossa. Hyviä päiviä.


      • minä
        baker kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommentoijille. Kyllä se on niin, että tottakai alkoholi jää ennen pois kuin lääkkeet. Ihme reaktio kyllä. Olen syönyt lääkettä vasta kuukauden eikä tässä nyt kummempia ole ollut. Syön kaksi tablettia aamuin illoin eli neljä päivässä. Olin kortisonikuurilla muutaman viikon eli sieltäkin oireet saattavat tulla. Eilen aamulenkillä tunsin viiltävää kipua vatsassa, myös selkäpuolella. Kivihaan sillalla (melkein kotona) sitten lähti taju ja koko päivän musteni silmissä kun olin minuutinkin pystyssä. Eilen en uskaltanut ottaa lääkkeitä, mutta tänään taas otan kun olokin on parempi.
        Oli muuten jännä huomata, että kun makasin kadulla, niin yksikään ihminen ei pysähtynyt kysymään olenko kunnossa. Eräskin melkein astui päälleni. Että näin avuliasta porukkaa Helsingissä. Olisin pyytänyt ohiajavilta autoilta kyytiä, mutta en kyennyt siihen. Onneksi selvisin jotenkin kotiin (tosin pitkän ajan kuluttua). En tiedä johtuiko salazopyrinista vai alhaisesta hemoglobiinista vai mistä mutta jos tämä lääkkeiden syönti on tällaista niin täytyy kyllä miettiä mitä teen.
        Miten te muut pärjäätte alhaisen hemoglobiinin kanssa? Ja miten uskallatte/jaksatte urheilla? Entä onko kukaan saanut Salazopyrinista tällaisia oireita kuin minulla?

        jouduin aikanaan lopettamaan Salazopyrinin siksi, että siitä tuli paha olo, siis ihan koko ajaksi. Oireisiin kuului myös huimausta, ihan kuin olisi raskaana ollut.
        Olen myös kuullut, että Salazopyrin voi olla todella vaarallinen, jos se ei sovi. Yhdeltä ystävältäni meinasi lähteä henki.
        Kysynkin, että olethan käynyt lääketurvakokeissa ja arvosi ovat ok?
        Tuosta pyörtymisestä kannattaa mainita lääkärille, sillä ei se normaalia ole.
        On ihan selvää, että aktiivinen tulehdus laskee hemoklobiinia. Rautaa ei pitäisi syödä ominpäin, vaan ainoastaan silloin kun rautavarastot ovat alhaiset, sillä lisärauta aktivoi tulehdusta, mutta ei nosta hemoklobiinia. Näin minulle on selitetty. Hemoklobiini nousee, kun tulehdus rauhoittuu, näin ainakin minulla.


      • baker
        minä kirjoitti:

        jouduin aikanaan lopettamaan Salazopyrinin siksi, että siitä tuli paha olo, siis ihan koko ajaksi. Oireisiin kuului myös huimausta, ihan kuin olisi raskaana ollut.
        Olen myös kuullut, että Salazopyrin voi olla todella vaarallinen, jos se ei sovi. Yhdeltä ystävältäni meinasi lähteä henki.
        Kysynkin, että olethan käynyt lääketurvakokeissa ja arvosi ovat ok?
        Tuosta pyörtymisestä kannattaa mainita lääkärille, sillä ei se normaalia ole.
        On ihan selvää, että aktiivinen tulehdus laskee hemoklobiinia. Rautaa ei pitäisi syödä ominpäin, vaan ainoastaan silloin kun rautavarastot ovat alhaiset, sillä lisärauta aktivoi tulehdusta, mutta ei nosta hemoklobiinia. Näin minulle on selitetty. Hemoklobiini nousee, kun tulehdus rauhoittuu, näin ainakin minulla.

        Hei taas.

        Lääkärin neuvosta pidän nyt taukoa kunnes pääsen reumaklinikalle heinäkuun alussa.
        Ensimmäinen labrakontrolli näytti että kaikki olisi kunnossa.
        Minulla ei ole varsinaista pahoinvointia ole ollut, ainoastaan pienen alkoholimäärän kanssa ja välillä jotkut hajut (varsinkin ruoan-) tuntuvat voimakkailta ja ällöttäviltä. Muuten ruoka on kyllä maistunut ihan hyvin eikä ihottumiakaan ole ollut. Olen pyörtyillyt ennenkin, varsinkin kuukautisten aikaan, mutta nyt kyse ei ollut siitä. Vatsani on todella herkkä ja siksi en ole oikein osannut sanoa johtuvatko vatsanväänteet lääkkestä, stressistä vai mistä.

        Aktiivista niveltulehdusta minulla ei tällä hetkellä ole, että en todella tiedä miksi hemoglobiini pysyy juuri ja juuri yli sadassa. No, pari niveltä aristaa, mutta tulehdusarvot ovat normaaleja eikä turvotustakaan ole. Siinä mielessä pelottaa jättää lääke pois, mutta toisaalta nämä tarinat, että henki meinasi lähteä, pelottavat yhtälailla. Jotenkin tuntuu, että ensin hemoglobiinia laski tulehdus ja nyt sitten tämä lääkitys. Ruokapuolella ei vajausta pitäisi olla vaikka vege olenkin.


      • minä
        baker kirjoitti:

        Hei taas.

        Lääkärin neuvosta pidän nyt taukoa kunnes pääsen reumaklinikalle heinäkuun alussa.
        Ensimmäinen labrakontrolli näytti että kaikki olisi kunnossa.
        Minulla ei ole varsinaista pahoinvointia ole ollut, ainoastaan pienen alkoholimäärän kanssa ja välillä jotkut hajut (varsinkin ruoan-) tuntuvat voimakkailta ja ällöttäviltä. Muuten ruoka on kyllä maistunut ihan hyvin eikä ihottumiakaan ole ollut. Olen pyörtyillyt ennenkin, varsinkin kuukautisten aikaan, mutta nyt kyse ei ollut siitä. Vatsani on todella herkkä ja siksi en ole oikein osannut sanoa johtuvatko vatsanväänteet lääkkestä, stressistä vai mistä.

        Aktiivista niveltulehdusta minulla ei tällä hetkellä ole, että en todella tiedä miksi hemoglobiini pysyy juuri ja juuri yli sadassa. No, pari niveltä aristaa, mutta tulehdusarvot ovat normaaleja eikä turvotustakaan ole. Siinä mielessä pelottaa jättää lääke pois, mutta toisaalta nämä tarinat, että henki meinasi lähteä, pelottavat yhtälailla. Jotenkin tuntuu, että ensin hemoglobiinia laski tulehdus ja nyt sitten tämä lääkitys. Ruokapuolella ei vajausta pitäisi olla vaikka vege olenkin.

        Tuo ällötys on tuttua, en minäkään varsinaisesti oksennellut.
        Ystäväni lääkityksen aloitti terveyskeskuslääkäri, eikä määrännyt kontrolleja ollenkaan. Ystäväni oli jollakin tavalla allerginen, ja oireina oli ensin kuumetta ja sitten kaikkea mahdollista.
        Jos olet käynyt kontrolleissa, ei pitäisi olla hätää. En siis tarkoittanut peloitella.
        Tauko on varmaan ihan paikallaan, muitakin lääkkeitä on ja ihan hyviä, joten eiköhän sullekin sopiva löydy.
        Hemoglobiinista vielä, vaikka ei näkyvää aktiivista tulehdusta olisi, alhainen hemoklobiini voi olla merkki aktiivisesta taudista.
        itselläni ei senkka tai crp kohoa ollenkaan, vaikka nivelet olisivat tulehtuneet. Tämän vuoksi minulle ei tahtonut aikanaan löytyä diagnoosiakaan, sitten vasta kun nivelissä oli pahoja muutoksia, mikä tietysti minun kannaltani oli ihan liian myöhäistä.
        Ainoa mikä reagoi tautiin on hemoglobiini ja aika herkästi vielä.


      • Noora
        minä kirjoitti:

        Tuo ällötys on tuttua, en minäkään varsinaisesti oksennellut.
        Ystäväni lääkityksen aloitti terveyskeskuslääkäri, eikä määrännyt kontrolleja ollenkaan. Ystäväni oli jollakin tavalla allerginen, ja oireina oli ensin kuumetta ja sitten kaikkea mahdollista.
        Jos olet käynyt kontrolleissa, ei pitäisi olla hätää. En siis tarkoittanut peloitella.
        Tauko on varmaan ihan paikallaan, muitakin lääkkeitä on ja ihan hyviä, joten eiköhän sullekin sopiva löydy.
        Hemoglobiinista vielä, vaikka ei näkyvää aktiivista tulehdusta olisi, alhainen hemoklobiini voi olla merkki aktiivisesta taudista.
        itselläni ei senkka tai crp kohoa ollenkaan, vaikka nivelet olisivat tulehtuneet. Tämän vuoksi minulle ei tahtonut aikanaan löytyä diagnoosiakaan, sitten vasta kun nivelissä oli pahoja muutoksia, mikä tietysti minun kannaltani oli ihan liian myöhäistä.
        Ainoa mikä reagoi tautiin on hemoglobiini ja aika herkästi vielä.

        Moi,

        Tauon pitäminen on viisasta. Alussa kun minulle määrättiin S niin parista ekasta kontrollista sain ihan 'normaalit arvot' joskin leukosyytit olivat tippuneet vrt. ennen lääkitystä. Kun leukosyytit tippuivat liian alas sain ehdottoman kiellon syödä lääkettä kunnes arvot nousevat. Infektion riski kasvoi todella suureksi ja terveyskeskuslääkäri käski heti mennä päivystykseen jos on kuumeinen olo. Sellaista ei missään vaiheessa tullut. Kokeilimme lääkettä uudelleen. Tällä kertaa leukkarit tippuivat heti. Itse en huomannut mitään sivuvaikutuksia. Aurinko herkkyyteni tosin hieman voimistui ja pari päivän hiihtoreissusta sain 'palaneen naaman' yli viikoksi.
        Sinänsä harmillista ettei S sopinut minulle, sillä se rauhoitti kipua heti tokalla viikolla toisin kuin Trexan, jota olen syönyt kohta neljä viikkoa.


      • kiramari
        minä kirjoitti:

        jouduin aikanaan lopettamaan Salazopyrinin siksi, että siitä tuli paha olo, siis ihan koko ajaksi. Oireisiin kuului myös huimausta, ihan kuin olisi raskaana ollut.
        Olen myös kuullut, että Salazopyrin voi olla todella vaarallinen, jos se ei sovi. Yhdeltä ystävältäni meinasi lähteä henki.
        Kysynkin, että olethan käynyt lääketurvakokeissa ja arvosi ovat ok?
        Tuosta pyörtymisestä kannattaa mainita lääkärille, sillä ei se normaalia ole.
        On ihan selvää, että aktiivinen tulehdus laskee hemoklobiinia. Rautaa ei pitäisi syödä ominpäin, vaan ainoastaan silloin kun rautavarastot ovat alhaiset, sillä lisärauta aktivoi tulehdusta, mutta ei nosta hemoklobiinia. Näin minulle on selitetty. Hemoklobiini nousee, kun tulehdus rauhoittuu, näin ainakin minulla.

        Mikä se sellainen lääketurvakoe on?

        kiramari


      • salazo
        kiramari kirjoitti:

        Mikä se sellainen lääketurvakoe on?

        kiramari

        Seuranta

        Hoitoon liittyvät seurantaverikokeet otetaan terveyskeskuksessa, jossa lääkäri tarkistaa tutkimustulokset Verikoe ja virtsakoe otetaan kahden viikon välein kolme kuukautta, jonka jälkeen 2-3 kuukauden välein. Lääkeannosten suurentamisen jälkeen kontrollikokeet otetaan kerran tihennetysti..

        Kokeet ovat seuraavat:

        PVK, LEUK, DIFFI, TROM (verenkuva)
        ALAT (maksan toimintakoe)
        U-ALB-0, U-ER-0 (virtsan valkuainen ja veri)
        Lisäksi tulehdusarvot /La ja CRP) on syytä ottaa yleensä ennen pkl-käyntiä tai kolmen kuukauden välein


      • tarja
        baker kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommentoijille. Kyllä se on niin, että tottakai alkoholi jää ennen pois kuin lääkkeet. Ihme reaktio kyllä. Olen syönyt lääkettä vasta kuukauden eikä tässä nyt kummempia ole ollut. Syön kaksi tablettia aamuin illoin eli neljä päivässä. Olin kortisonikuurilla muutaman viikon eli sieltäkin oireet saattavat tulla. Eilen aamulenkillä tunsin viiltävää kipua vatsassa, myös selkäpuolella. Kivihaan sillalla (melkein kotona) sitten lähti taju ja koko päivän musteni silmissä kun olin minuutinkin pystyssä. Eilen en uskaltanut ottaa lääkkeitä, mutta tänään taas otan kun olokin on parempi.
        Oli muuten jännä huomata, että kun makasin kadulla, niin yksikään ihminen ei pysähtynyt kysymään olenko kunnossa. Eräskin melkein astui päälleni. Että näin avuliasta porukkaa Helsingissä. Olisin pyytänyt ohiajavilta autoilta kyytiä, mutta en kyennyt siihen. Onneksi selvisin jotenkin kotiin (tosin pitkän ajan kuluttua). En tiedä johtuiko salazopyrinista vai alhaisesta hemoglobiinista vai mistä mutta jos tämä lääkkeiden syönti on tällaista niin täytyy kyllä miettiä mitä teen.
        Miten te muut pärjäätte alhaisen hemoglobiinin kanssa? Ja miten uskallatte/jaksatte urheilla? Entä onko kukaan saanut Salazopyrinista tällaisia oireita kuin minulla?

        Hei Baker

        Aloitin eilen Salazopyrin lääkityksen selkäranka-
        reumaan ja oli kiinnostava löytää tällainen keskustelu, kun aloin etsimään lisätietoa lääkkeestä.
        Onko sinun hemoglobiinisi laskenut lääkettä syödessä?
        Minulla on nyt tällä hetkellä yli 140 eli täytynee
        seurata miten arvojen käy. Vielä en ole huomannut
        sivuoireita, paitsi iltalenkillä oli tosi paha olo.
        Se saattoi johtua myös nestevajauksesta, koska unohdin juoda riittävästi ja oli tosi kuuma päivä.
        Hyvää kesänjatkoa t. tarja savosta


      • Liisa
        tarja kirjoitti:

        Hei Baker

        Aloitin eilen Salazopyrin lääkityksen selkäranka-
        reumaan ja oli kiinnostava löytää tällainen keskustelu, kun aloin etsimään lisätietoa lääkkeestä.
        Onko sinun hemoglobiinisi laskenut lääkettä syödessä?
        Minulla on nyt tällä hetkellä yli 140 eli täytynee
        seurata miten arvojen käy. Vielä en ole huomannut
        sivuoireita, paitsi iltalenkillä oli tosi paha olo.
        Se saattoi johtua myös nestevajauksesta, koska unohdin juoda riittävästi ja oli tosi kuuma päivä.
        Hyvää kesänjatkoa t. tarja savosta

        Toi hemoglobiinin lasku näyttää olevan
        aika tavallista..? Itse olen syönyt
        Salazopyriniä toukokuusta ja koko
        ajan hemog laskenut, vaikka olen syönyt
        mielestäni hyvin ja monipuolisesti.
        Itse olen huomannut myös että hermostun
        nykyään tosi helposti, oletteko kukaan muu huomannu ?
        Mutta nivelet kyllä hyvässä kunnossa.


      • itku
        Liisa kirjoitti:

        Toi hemoglobiinin lasku näyttää olevan
        aika tavallista..? Itse olen syönyt
        Salazopyriniä toukokuusta ja koko
        ajan hemog laskenut, vaikka olen syönyt
        mielestäni hyvin ja monipuolisesti.
        Itse olen huomannut myös että hermostun
        nykyään tosi helposti, oletteko kukaan muu huomannu ?
        Mutta nivelet kyllä hyvässä kunnossa.

        Heips!

        Olen aloittanut Salazopyrinin käytön pari kuukautta sitten selkärankareumaan. Nyt muutaman viikon sisällä minusta on tullut todella itkuinen ja mielialani vaihtelevat rajusti useita kertoja päivässä. Annokseni on 2 2. Tällainen käytös on minulle todella epätyypillistä. En tahdo pärjätä itseni kanssa enää lainkaan ja myös kanssaihmistne sietokyky on lujilla. Onko kellään S:n käyttäjistä vastaavia mielialaoireita? Jos on, kuinka oletteko kertoneet lääkärillenne ja kuinka on toimittu? Luin pakkausselosteesta, että S voi joskus aiheuttaa masennusta.


      • risto juhani
        itku kirjoitti:

        Heips!

        Olen aloittanut Salazopyrinin käytön pari kuukautta sitten selkärankareumaan. Nyt muutaman viikon sisällä minusta on tullut todella itkuinen ja mielialani vaihtelevat rajusti useita kertoja päivässä. Annokseni on 2 2. Tällainen käytös on minulle todella epätyypillistä. En tahdo pärjätä itseni kanssa enää lainkaan ja myös kanssaihmistne sietokyky on lujilla. Onko kellään S:n käyttäjistä vastaavia mielialaoireita? Jos on, kuinka oletteko kertoneet lääkärillenne ja kuinka on toimittu? Luin pakkausselosteesta, että S voi joskus aiheuttaa masennusta.

        hei!
        Aloitin viime syksynä Salazopyrinin syönnin ja olin syönyt keväästä lähtien myös kyljessä olevaan hermosärkyyn Lyrica 75 mg tabletteja 1 iltaisin. Uni maistui, mutta Lyrica aiheutti inhottavan sivuvaikutuksen, hikoillessa tuli kehoon outu tuoksu? Niinpä jätin Lyrican pois ja huomasin että tuo salazopyrin aiheuttaa mulle samantyyppisiä oireita kuin sinulle. Lisäksi vatsa on aika herkkä ja suu kuivaa, niin että kurkku on punainen ja maustetut ruoat ja kuuma juoma polttaa suuta. Soitin joulua ennen reumalääkärille, että voitasko vaihtaa lääkettä, mutta hän oli sitä mieltä, että s-lääke sopii kyllä aika monelle hyvin. Syön niitä 2 aamuin, 2 illoin.
        Aion ottaa uudelleen lekuriin yhteyttä


      • Janne k
        baker kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommentoijille. Kyllä se on niin, että tottakai alkoholi jää ennen pois kuin lääkkeet. Ihme reaktio kyllä. Olen syönyt lääkettä vasta kuukauden eikä tässä nyt kummempia ole ollut. Syön kaksi tablettia aamuin illoin eli neljä päivässä. Olin kortisonikuurilla muutaman viikon eli sieltäkin oireet saattavat tulla. Eilen aamulenkillä tunsin viiltävää kipua vatsassa, myös selkäpuolella. Kivihaan sillalla (melkein kotona) sitten lähti taju ja koko päivän musteni silmissä kun olin minuutinkin pystyssä. Eilen en uskaltanut ottaa lääkkeitä, mutta tänään taas otan kun olokin on parempi.
        Oli muuten jännä huomata, että kun makasin kadulla, niin yksikään ihminen ei pysähtynyt kysymään olenko kunnossa. Eräskin melkein astui päälleni. Että näin avuliasta porukkaa Helsingissä. Olisin pyytänyt ohiajavilta autoilta kyytiä, mutta en kyennyt siihen. Onneksi selvisin jotenkin kotiin (tosin pitkän ajan kuluttua). En tiedä johtuiko salazopyrinista vai alhaisesta hemoglobiinista vai mistä mutta jos tämä lääkkeiden syönti on tällaista niin täytyy kyllä miettiä mitä teen.
        Miten te muut pärjäätte alhaisen hemoglobiinin kanssa? Ja miten uskallatte/jaksatte urheilla? Entä onko kukaan saanut Salazopyrinista tällaisia oireita kuin minulla?

        Viimeksi menin tajuttomaksi,jouduin sairaalaan en tiedä johtuiko pyrkimistä.kaksi viikkoa olin sairaalassa.lääkäri ihmetteli korkeita maksa arvoja.


    • Karhu83

      Itse Olen syönyt Salazopyriniä n.3 kuukautta ja mitään sivuvaikutuksia ei ole ilmennyt mutta ei toistaiseksi ole lääke vaikuttanutkaan ainakaan mitenkään radikaalisti.. Viinaa käytän viikkottain mutta ei sekään ole vaikuttanut lääkkeen kanssa.. annostukseni on 2x2..
      ONKO KUKAAN käynyt solariumissa lääkityksen aikana ja onko se aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia.. luin eräältä sivustolta että solarium voi vaikuttaa lääkitykseen aiheuttaen esim.. ihottumaa tjs..
      Käyn lääketurvakokeissa ja kontrolleissa.. pahimmat säryt ja kivut ovat yleensä aamulla herätessä.. voiko tuohon vaikuttaa muulla kuin lääkkeellä.. on varmaan useimmille tuttua..

      • Nellis84

        Olen syönyt jo ainakin pari vuotta salazopyriiniä (2 2) ja käynyt solkussa eikä mitään vaikutuksia ole ollut, ei myöskään auringosta. Etsiskelin tietoa netistä kun nykyään seuraava päivä juomisen jälkeen on aivan kamala olo, oksennnan koko päivän vaikka ei välttämättä olisi paljon juonutkaan. Eli nyt selvisi syy tähänkin ja siihen että joskus vaan on ällöttävä olo. Mullakaan salazopyrin ei kamalasti auttanut mutta kun alotin Trexanin niin ei ole ollut tulehduksia ollenkaan!


    • Säm

      Sama vaiva Rahikaisella. Muutaman drinkin jälkeen seuraava päivä menee kokonaan krapulaa potiessa, oksentelua jne. Olen syönyt lääkettä yhdeksän kuukautta 2 2. Kapselia päivässä.

    • Mia 72

      No niin, minäkin kirjoitan rivin jos toisenkin tälle palstalle;D Oli muuten hyvä kun sattui kohdalle etsiessäni tietoa lääkkeestä salazopyrin;) Sairastan nivelreumaa sekä selkäreumaa. Vuosi sitten kokeilin trexania ja jouduin sairaalaan. Yliherkkä kyseiselle lääkkeelle. Maksa-arvot nousi taivaisiin:( Kuulemma harvinainen tapaus... Siitä selvinneenä nyt aloittelen varovasti tämän s lääkkeen. Alkoholi ja lääke ei tunnu olevan hyvä yhdistelmä, joka nyt ei ole mikään uusi asia, mutta hyvä tietää, että ne paritkin lasilliset ottaa varovasti;) Pidetään peukkuja, että lääke käy ja auttaa. Kirjoittelen kuulumisia jatkossakin. Mukavaa syksyä kaikille:D

    • Reimari

      Olen syönyt Salazopyriniä n. 3-vuotta. Käyn labrassa n.3- kuukauden välein antamassa näytteet. Annostukseni oli alkuun 2 plus2 per päivä. Luettuani lääkkeen sivuvaikutukset aloin vähentää annostusta vähitellen puoli tabl. n. 2-kuukauden välein. Labra-arvoni eivät ole muuttuneet mihinkään. HB aleni alkuun ja on pysynyt jatkuvasti alempana kuin normaalisti. Aikomukseni on lopettaa lääke kokonaan. En ole kertonut tätä koko juttua lääkärille enkä kerrokkaan. Eräs lääkäri kertoi minulle, ettei punaviini sovi tähän juttuun lainkaan sen tanniinin takia. Oloni on yhtä hyvä kuin ennen tämän lääkkeen ottamistakin.Niin, ja värillinen viina ei sovi lainkaan. Pitäähän sitä joskus hauskaakin pitää. Tällä hetkellä en syö enää lainkaan tätä myrkkyä. En ole huomannut mitään muutosta elimistössäni.

    • robotti7

      Olen huomannut saman. Aloitin reuma lääkkeet reilu kk sitten. Alkoholia voin ottaa lasillisen, viiniä tai olutta. Jos otan enemmän päänsärky on kamala. Täytyy sitten olla ilman. Muu ei auta.

    • runoilijian sielu

      Terve tömpsis
      Minä olen syönyt jo muutamia vuosia 1 kpl Oxiklorin ja 4 kpl Salazopyriniä päivässä sekä kerran viikossa piikitettävä Trexan. Krapulat nykyään aivan kamalat(hirveä päänsärky jo laskuhumala vaiheessa, jo esim. 5-6 oluen jälkeen) ja välillä tulen jo muutamasta oluesta hieman sekaisin( sellainen nuori pissis känni) ja joskus taas ei mitään. En tiedä onko se mikään näistä lääkkeistä vai kaikki yhdessa, mutta luultavimmin joku yhteys on. No jotain hyvää reumastakin on, ei tule enää juotua niin usein/paljon alkoholia.

    • kalja maistuu

      salazopyrin 2 2 annostuksella tullu n.2 kertaa kuukaudessa vedettyä kunnon känni yleensä kaljalla, joskus viinalla. en jätä yleensä lääkettä ottamatta juodessakaan. veri-arvot ovat olleet aina kunnossa ja krapulaa ei ole juuri koskaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe