Hei,
Latasin netistä musiikkitiedoston MP3-muodossa ja yritin tallentaa sen tikulleni. Ei onnistu, vaan ruutuun tulee laatikko, jossa lukee:
This location on disk I: is full.
Choose another location and try again.
No, katsoin tikkuni sisältöä: 1,92 GB:stä 1,10 GB on vapaana! Ladatun tiedoston koko on n. 4 MB ja tikulla on ennestään useita vastavanlaisia tiedostoja.
Osaisiko joku kertoa, että missä on vika? Olen yrittänyt sekä Windows Vistassa että Windows 7:ssa. Apua todellakin kaivataan. Kiitos!
Tallennus tikulle estyy?
22
415
Vastaukset
Muistitikut ovat tunnetusti aika epävarmoja.
Tekeekö saman esim. kuvalle eli onkohan kyse vain yhdestä tiedostosta?
Kokeile formatointia.
Kopio ne tiedostot sieltä koneellesi siksi aikaa niin et menetä niitä.- missä vika?
Epävarmoja? Monta vuotta olen jo käyttänyt (en tosin tätä tikkua), ja itselleni ei ainakaan ole tätä vaivaa tullut koskaan eteen. Mutta ehkä se tästä sitten alkaa se vaivatulva.
Kuvalle... kokeillaanpa. Näytti lähettävän koneessa valmiina olevan kuvan tikulle eli se puoli toimii.
Voin toki kokeilla tuota formatointia, jahka pääsen omalle koneelleni illalla. Mutta mikä tämän ongelman aiheutti? Kyseinen tikku ollut käytössä ehkä vasta vuoden verran. Sitä on kyllä käytetty autosoittimessa, olisikohan siitä edestakaisesta repimisestä ärsyyntynyt? missä vika? kirjoitti:
Epävarmoja? Monta vuotta olen jo käyttänyt (en tosin tätä tikkua), ja itselleni ei ainakaan ole tätä vaivaa tullut koskaan eteen. Mutta ehkä se tästä sitten alkaa se vaivatulva.
Kuvalle... kokeillaanpa. Näytti lähettävän koneessa valmiina olevan kuvan tikulle eli se puoli toimii.
Voin toki kokeilla tuota formatointia, jahka pääsen omalle koneelleni illalla. Mutta mikä tämän ongelman aiheutti? Kyseinen tikku ollut käytössä ehkä vasta vuoden verran. Sitä on kyllä käytetty autosoittimessa, olisikohan siitä edestakaisesta repimisestä ärsyyntynyt?Tikut ovat mystisiä ja huippuepäluotettavia laitteita, ja jos niiden kanssa tosiaan ei ole ollut ongelmia voi ristiä kätensä ja kiittää Jehovaa.
Vaivojen ilmetessä alustus on paikallaan, sitten tikku yleensä taas pelaa aikansa.
Ongelmien syytä on täysin turha miettiä, se on puhdasta ajanhukkaa.- Joulubugi.
RepeRuutikallo kirjoitti:
Tikut ovat mystisiä ja huippuepäluotettavia laitteita, ja jos niiden kanssa tosiaan ei ole ollut ongelmia voi ristiä kätensä ja kiittää Jehovaa.
Vaivojen ilmetessä alustus on paikallaan, sitten tikku yleensä taas pelaa aikansa.
Ongelmien syytä on täysin turha miettiä, se on puhdasta ajanhukkaa.Näin on. Sama koskee kännyjen muistikortteja. Ongelmien ilmetessä vaan formatoidaan eikä funtsita turhia koska siitä ei tule kesää. Ja koskaan ei tikun sisältö saa olla se ainoa vaan sisältö on jossain muualla myös paitsi jos sisältö ei ole tärkeä.
- missä vika?
Tikut ovat mystisiä ja huippuepäluotettavia laitteita, ja jos niiden kanssa tosiaan ei ole ollut ongelmia voi ristiä kätensä ja kiittää Jehovaa.
Ongelmien syytä on täysin turha miettiä, se on puhdasta ajanhukkaa.Kiitos viestistäsi, Repe! Toivottavasti et pahastu, jos kerron olevani eri mieltä tuosta ongelmien syiden miettimisestä. Vähän sama juttu lääketieteen puolella ja perusopetuksessa: suurin virhe tehdään siinä, kun hoidetaan oireita eikä syytä. Hoitamalla syy hoidetaan myös x määrä oireita.
Okei, olen sitten ollut onnekas tikkujen suhteen, kun näin monen vuoden käytön jälkeen tulee vasta ensimmäinen ongelma. Teen tosiaan kotona tuon alustuksen (mitä se sitten onkaan, mutta ilmeisesti helppoa, kun kukaan ei kerro ohjeita) ja siirrän ne tikun tiedostot sitä ennen koneelle. Ja sitten alustuksen jälkeen taas takaisin. Parin kuukauden päästä tikku herjaa jälleen, tiedostojen siirto, alustus, tiedostot takaisin... mun mielestä tällainen olisi täyttä ajanhukkaa!
Luin pari muutakin keskustelua tässä ohessa ja yleinen mielipide vaikuttaa tosiaan olevan se, että tikut tekevät mystisesti mitä haluavat ja käyttäjät vikisevät. On se vaan ajatuksenakin melko tympäisevä, että muistitikut ovat kuin vessapaperia; jatkuvasti saa ostaa lisää. Oikea kestävän kehityksen tuote... pah.
No, diagnoosiehdotus: vaikka Vista, joka mulla on kotikoneessa, onkin todella surkea järjestelmä, kyseinen tikku on toiminut siinä moitteetta. Tämä nykyinen ongelma tuli itseasiassa vasta nyt, kun yritin käyttää tikkua Windows 7:ssa. Järjestelmän vika? missä vika? kirjoitti:
Kiitos viestistäsi, Repe! Toivottavasti et pahastu, jos kerron olevani eri mieltä tuosta ongelmien syiden miettimisestä. Vähän sama juttu lääketieteen puolella ja perusopetuksessa: suurin virhe tehdään siinä, kun hoidetaan oireita eikä syytä. Hoitamalla syy hoidetaan myös x määrä oireita.
Okei, olen sitten ollut onnekas tikkujen suhteen, kun näin monen vuoden käytön jälkeen tulee vasta ensimmäinen ongelma. Teen tosiaan kotona tuon alustuksen (mitä se sitten onkaan, mutta ilmeisesti helppoa, kun kukaan ei kerro ohjeita) ja siirrän ne tikun tiedostot sitä ennen koneelle. Ja sitten alustuksen jälkeen taas takaisin. Parin kuukauden päästä tikku herjaa jälleen, tiedostojen siirto, alustus, tiedostot takaisin... mun mielestä tällainen olisi täyttä ajanhukkaa!
Luin pari muutakin keskustelua tässä ohessa ja yleinen mielipide vaikuttaa tosiaan olevan se, että tikut tekevät mystisesti mitä haluavat ja käyttäjät vikisevät. On se vaan ajatuksenakin melko tympäisevä, että muistitikut ovat kuin vessapaperia; jatkuvasti saa ostaa lisää. Oikea kestävän kehityksen tuote... pah.
No, diagnoosiehdotus: vaikka Vista, joka mulla on kotikoneessa, onkin todella surkea järjestelmä, kyseinen tikku on toiminut siinä moitteetta. Tämä nykyinen ongelma tuli itseasiassa vasta nyt, kun yritin käyttää tikkua Windows 7:ssa. Järjestelmän vika?Tietotekniikka eroaa lääketieteestä sikäli, että ongelman syytä ei useinkaan saada selville missään kohtuullisessa ajassa ja vaikka saataisiinkin, sille ei välttämättä voisi tehdä mitään.
Yleisin tikun kanssa ilmenevä ongelma on se, että tietoja ei saa sieltä enää näkyviin lainkaan.
Voisi olettaa, että tikuissa on laatueroja jotka vaikuttavat näihin asioihin. Samoin voi olla, että FAT32-tiedostojärjestelmä sekoaa helpommin pimeäksi kuin modernimmat järjestelmät.- al ustus
missä vika? kirjoitti:
Kiitos viestistäsi, Repe! Toivottavasti et pahastu, jos kerron olevani eri mieltä tuosta ongelmien syiden miettimisestä. Vähän sama juttu lääketieteen puolella ja perusopetuksessa: suurin virhe tehdään siinä, kun hoidetaan oireita eikä syytä. Hoitamalla syy hoidetaan myös x määrä oireita.
No, diagnoosiehdotus: vaikka Vista, joka mulla on kotikoneessa, onkin todella surkea järjestelmä, kyseinen tikku on toiminut siinä moitteetta. Tämä nykyinen ongelma tuli itseasiassa vasta nyt, kun yritin käyttää tikkua Windows 7:ssa. Järjestelmän vika?http://climsy.com/djpckAKk1b.jpg
Tikut nyt eivät enää maksa paljon mitään, niitä kannattaa olla useita. Eipä kyllä minulla ole yksikään hajonnut, jota alustus ei olisi paikannut. On mainostikuista perusmerkkeihin useita. - missä vika?
al ustus kirjoitti:
http://climsy.com/djpckAKk1b.jpg
Tikut nyt eivät enää maksa paljon mitään, niitä kannattaa olla useita. Eipä kyllä minulla ole yksikään hajonnut, jota alustus ei olisi paikannut. On mainostikuista perusmerkkeihin useita.Kiitoksia selkeästä ohjeesta, climsy. Tein alustuksen ja heti onnistui tallennus. On tämä tietotekniikka ihmeellistä... katsotaan, mitä tapahtuu seuraavaksi. Tämäkin oli tosiaan mainostikku.
- missä vika?
missä vika? kirjoitti:
Kiitoksia selkeästä ohjeesta, climsy. Tein alustuksen ja heti onnistui tallennus. On tämä tietotekniikka ihmeellistä... katsotaan, mitä tapahtuu seuraavaksi. Tämäkin oli tosiaan mainostikku.
JA SEURAAVAKSI:
pistin tikun toiseen koneeseen kiinni, jossa Windows 7, ja heti alkoi sama valitus että tikku täynnä, ei voi tallentaa!
Oire on melko selvä: eri käyttöjärjestelmä sotkee tikkuni. Mutta miksi? Tai onko sillä väliä, hoidan jatkossa tikkuni liikennöinnin vain Vistassa. On tosin käsittämätöntä, miten tikku suostuu toimimaan huonossa käyttöjärjestelmässä, mutta kieltäytyy toimimasta paremmassa. Kommentteja? =) - epäluotettava tikku
missä vika? kirjoitti:
JA SEURAAVAKSI:
pistin tikun toiseen koneeseen kiinni, jossa Windows 7, ja heti alkoi sama valitus että tikku täynnä, ei voi tallentaa!
Oire on melko selvä: eri käyttöjärjestelmä sotkee tikkuni. Mutta miksi? Tai onko sillä väliä, hoidan jatkossa tikkuni liikennöinnin vain Vistassa. On tosin käsittämätöntä, miten tikku suostuu toimimaan huonossa käyttöjärjestelmässä, mutta kieltäytyy toimimasta paremmassa. Kommentteja? =)Minulla on myös ollut ongelmana että tikku toimii vain sillä koneella millä se on "otettu käyttöön". Tiedä häntä mistä johtuu, ehkä jos tikun alustaa uutena NTFS-muotoon niin se EHKÄ toimisi paremmin.
epäluotettava tikku kirjoitti:
Minulla on myös ollut ongelmana että tikku toimii vain sillä koneella millä se on "otettu käyttöön". Tiedä häntä mistä johtuu, ehkä jos tikun alustaa uutena NTFS-muotoon niin se EHKÄ toimisi paremmin.
Koska tikku on lähinnä kopioitujen tietojen siirron väline, on aika katastrofaalista jos se toimii vain yhdessä koneessa kunnolla. Onneksi en ole vielä kohdannut moista, en edes Macin ja Windowsin välillä siirrettäessä. Ja LG-telkkarikin on tikkuja lukenut, kunhan formaatti on tuettu.
- kynnenalle
Minulla on myös ollut ongelmana että tikku toimii vain sillä koneella millä se on "otettu käyttöön". Tiedä häntä mistä johtuu, ehkä jos tikun alustaa uutena NTFS-muotoon niin se EHKÄ toimisi paremmin.
Ei NTFS:än. Joko FAT32 tai exFAT. FAT32:n pitäisi varmimmin käydä myös vanhempiin käyttiksiin.
NTFS EI sovi tikkuun alkuunkaan. Tiedostojen käyttöoikeudet kulkevat NTFS tiedostojärjestelmässä mukana ja aiheuttavat ongelmia koneesta toiseen siirrettäessä.
ExFAT on nykyään oikea tiedostojärjestelmä tikuille.- missä vika?
Koska tikku on lähinnä kopioitujen tietojen siirron väline, on aika katastrofaalista jos se toimii vain yhdessä koneessa kunnolla. Onneksi en ole vielä kohdannut moista, en edes Macin ja Windowsin välillä siirrettäessä. Ja LG-telkkarikin on tikkuja lukenut, kunhan formaatti on tuettu.
Kokeilen juuri nyt asiaa ja tulos: kaikki tikussa ennestään olevat tiedostot aukeavat ja toimivat hyvin (MP3-tiedostot siis), mutta uusia musiikkitiedostoja tikku ei suostu ottamaan vastaan tai kone tallentamaan.
Eli periaatteessa tikku toimii hienosti, mutta kärsii hieman 80-vuotiaan ihmisen vaivasta - ei ota uutta tietoa vastaan. Noh, illalla taas uusi alustus jne. kuten ennustin jo aikaisemmassa viestissäni.. :=)
Voisi tietenkin testata jotain toistakin tikkua... - missä vika?
kynnenalle kirjoitti:
Ei NTFS:än. Joko FAT32 tai exFAT. FAT32:n pitäisi varmimmin käydä myös vanhempiin käyttiksiin.
Mielestäni tämä tikku on alustettu juuri tuohon FAT-muotoon (oli mielestäni ihan oletuksena), viimeksi siis 3.10., mutta voin toki tarkistaa asian ja tehdä sen uudestaan.
- stidi
missä vika? kirjoitti:
Mielestäni tämä tikku on alustettu juuri tuohon FAT-muotoon (oli mielestäni ihan oletuksena), viimeksi siis 3.10., mutta voin toki tarkistaa asian ja tehdä sen uudestaan.
Koeta sitä FAT32:a.
- missä vika?
stidi kirjoitti:
Koeta sitä FAT32:a.
No niin. Olin hieman tarkkaamaton. Tein ensimmäisen alustuksen oletusasetuksella FAT, siis pelkkä FAT, ja nyt kun tein uudestaan alustuksen FAT32:lla, tikku suostui tallentamaan myös Windows 7:ssa. Elän toivossa, että tämä olisi nyt lopullinen ratkaisu, ja mikäli ei, tulen takaisin tänne... =)
Pahoittelut ylimääräisestä sähläämisestä ja kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille! Hyvää syksyn jatkoa!
- Nörddi
Vielä tikusta asiaa...
Itse olen huomannut, että kun käyttöjärjestelmä on vaihtunut (toinen kone) niin toinen järjestelmä onkin huomannut tikulla "muka" jotain vikaa ja ehdotellut tarkistusrutiineja. Tämä on sattunut muutamia kertoja, ei aina. Oikeastaan ainoa asia joka sekoittaa tikun sielunelämän voisi olla se, että tikku riistetään koneesta ennenkuin se on saanut itsensä sopivaan riistotilaan. Eli poista laite turvallisesti.
Noh, minulla on ollut useamman vuoden 4 gb tikku käytössä jossa on ledi. Ledi vilkuttaa eri tavalla kun tikulla ei ole aktiviteettia. Silloin vain kiskaisen tikun koneesta ilman poista laite turvallisesti klikkailuja.
Yhdyn kuitenkin edellisiin siinä mielessä että joitakin juttuja on turha jäädä miettimään.
Tällaisten ongelmien historia juontaa jo kaukaa ja se on selitettävissä yhdellä sanalla, Bugi ;)- missä vika?
Keskustelemaanhan tänne on tultu!
Minulla kone ei ehdotellut mitään poikkeavaa ennen tuota virhettä. Olen myös pitänyt siitä 100% kiinni, että irrotan tikun vain sitä varten olevan toiminnon kautta.
Mutta kyseinen tikku on ollut käytössä autosoittimessa, jossa sitä turvallisesti-pois-toimintoa ei käsittääkseni ole? Luulisin? Saa korjata. Mutta jos tikun poisotto autosoittimesta on ns. turvaton ratkaisu, niin sitten tämä tikku on saanut niitä osakseen jo useita kymmeniä. Mutta miten sitten ottaa tikku autosoittimesta irti turvallisesti?!
Puolustan kyllä edelleen kantaani, vaikka olenkin melko yksin mielipiteeni kanssa ainakin täällä: Syiden miettiminen erilaisiin ilmiöihin ja ongelmiin on hyödyllistä. Onko sitten tietotekniikassa kyse siitä, että se on vähemmän kannattavaa, mutta kyllähän monet(?) tietoteknisetkin oivallukset ovat lähteneet halusta selvittää jokin ongelma ja keksiä keino, jolla välttää se jatkossa. Jos tikkujen osalta se keino on uuden ostaminen, niin pitkin hampain sanon "ok", mutta en silti pidä siitä ajatuksesta.
Jos tälle linjalle mennään niin mikään ei ole kovinkaan varma tallennuskeino kun atk:sta on kyse.
Varmuuskopiot ainoa suoja vähentämään riskiä menettää tiedostot.
Itse olen aikoja sitten siirtynyt muistitikusta käyttämään kannettavaa ulkoista kiintolevyä. Ovat vähän isompia, mutta kulkee mukana. Tosin muistitikku kestää paremmin kolhuja kuin kiintolevyt.
Joten kukin tavallaan.- missä vika?
Ulkoinen kiintolevy on jotain todella vanhaa hepreaa minulle aloittelijalle, mutta miten iso se on? Olisiko siinä potentiaalia musiikin tallentamiseen ja liittämiseen autosoittimeen? Voisihan sitä joku päivä käyttää aikaa tutustumiseen.
- Nörddi
Niin, tuosta tikun poistamisesta laitteesta. Olen huomannut, että jos käytän tikkua, siis tallennan tai luen sieltä tietoa, niin tikku palaa poistotilaan muutamassa sekunnissa kun ko toimenpide on suoritettu.
Toisaalta, jos tikusta vain luetaan kuten autosoitin tekee, en uskoisi tikun sekoavan vaikka se otettaisi kesken lukemisen irti laitteesta. Kirjoittaminen onkin sitten toinen asia, kuten asian voi todeta jos joku vetäisee kirjoitettavan paperin nenän alta :)
Ulkoinen kiintari autossa ei menesty jos kyseessä on siis pyörivät levyt. Liikuteltaessa levyä, oli sitten kyseessä luku tai kirjoitus, levy tuhoutuu ihan varmasti kun lukupää raapaisee levyn pintaa.
Toinen vaihtoehto ns kiintolevylle on SSD-levy mikä tarkoittaa lähes samaa kuin iso muistitikku. Ei liikkuvia osia, tieto tallentuu transistoreiden tiloihin 1 tai 0. Sopii autoon musan tallennusvälineeksi koska liikuttelu ei haittaa sähkön kulkua. Aika kalliita on ja hieman isompia kuin muistitikut. En näkisi hyötyä autokäytössä.
Edellinen kirjoittaja tarkoitti varmaankin ulkoista asemaa käytettäväksi esim. tietokoneen yhteydessä ja mukana liikuteltavuus ei tarkoita sitä että sitä käytetään liikuttaessa ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760