Toisen kielen opettaminen?

Teakoni

Minua on pyydetty toimimaan vähän yli kolmivuotiaan tytön suomenkielen opettajana. Vanhemmat ovat USA:sta ja ilmeisesti kielen opetus on tulossa tarpeeseen.

En ole täysin maallikko, omat lapseni sain kyllä kasvatettua kunnialla (toinen on nyt 10, toinen 12) mutta miten opetat niin nuorille lapsille kieltä? Käyttämällä sitä? Tekemällä normaaleja asioita, mutta käyttäen opetettavaa kieltä kääntäen englantiin tarvittaessa?

4

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsinerooot

      suosittelen aloittamaan leikkisästi.

    • monikielisyys++

      Me olemme kaksikielinen perhe. Lapsemme osaavat sekä suomea että ruotsia, tosin suomi on vahvempi. Lapset vaihtavat luontevasti sille kielelle, kumman kanssa puhuvat, äidin vai isän.

      Lapset ovat mainioita oppijia. Itse kävin myös pienenä leikkikerhoa, jossa siis kaikki oppiminen lapsilla, jotka eivät osaa lukea vielä, tapahtui laulujen, lorujen ja leikkien välityksellä.Sadut, pelit ja kirjat ja ohjelmat ovat hyviä opetustapoja myös.

      Hauskuus ja innokkuus tulevat leikkiessä.
      " Kun sanot 'päivää', hän sanoo 'how do you do'"

      Meillä nuorimmainen opettelee jo innokkaasti myös englantia.. ihan omasta halusta!

      Meidän lapsilla ei ole kielen kehityksessä ongelmia. Luetaan myös paljon satukirjoja, melkein päivittäin.

    • siinäse

      kehotan tutustumaan aiheeseen hakusanoilla suomi toisena kielenä...saat valmista hyvää materiaalia-
      Leikki ja leikki ja leikki...siinä se, sanoitat kaiken mitä teet,puhut selkeätä ja helppoa kieltä ja toisto toisto toisto...runot,lorut,laulut

    • Jeg snakker norsk

      Me muutettiin Norjaan kun olin 6-vuotias. Muutettiin toukokuussa, kesän olin ihanäitinkans kotona, syksyllä aloin 1. luokan norjalaisessa koulussa enkä osannut sanaakaan kieltä. Opetus ja koulukaverit puhui vain norjaa. Kielen opin siinä huomaamatta, Jouluun mennessä jo pärjäsin hyvin!
      Kielen opin täydellisesti (nyt olen 21) ja puhun kirjoitan luen norjaa virheettömästi. Suomea puhuttiin kotona. Ainoa oli, että lukeminen ja kirjoitus suomen kielellä jaï vähän heikoksoi mutta opettelin sen 18 vuotiaana. Samoin täällä aloitetaan englannin kielen opetus 1. luokalta, ja englantia puhun nyt sujuvasti sekä luen että kirjoitan. Olen lähdössä ensi vuonna Englantiin jatko-opiskelemaan.
      Lapsi oppii kielen kuuntelemalla ja käyttämällä sitä. Aikuinenkin vielä oppii hyvin, äitini meni töihin myöhemmin ja oppi työn ohessa kielen. Sekä lukemalla norjankielisiä lehtiä ja seuraamalla televisiota. Äidistä kyllä kuulee, että hän on ulkomaalainen vaikka kielen osaakin, minusta ei huomaa. Ei lasta tarvitse sen kummemmin opettaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe