Talveksi uudet öljyt?

Yamaha 08

Miksi jotkut vaihtavat mopoonsa talveksi uudet öljyt? mitä siinä on ajatuksena? Itse en ole kyllä koskaan vielä talveksi niitä vaihtanut, vaan vaihdan uudet kun otan pyörän keväällä käyttöön. Säilytän mopoa melko viileässä tallissa jossa pieni patteri tuo muutaman asteen lämmön.

20

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämäpä syynä

      Palaminen tuottaa happamia yhdisteitä, jotka joutuvat myös öljyyn.
      Öljyssä on happoja neutraloivia puskuri-yhdisteitä. Kilometrien myötä nämä puskurit pikku hiljaa kuluvat loppuun, puskurikapasiteetti loppuu ja öljy muuttuu happamaksi.
      Hapan öljy taas syövyttää moottoria sisältäpäin.

      Siksi moottorissa kannattaa pitää uudet öljyt aina talvisäilytyksen aikana.

      • Liioittelua.

        Ei puolenvuoden säilytys talvisin moottori syövytä sen eliniän aikana merkittävästi, tietysti öljypohjaan jää ajan kanssa mustia öljyjäämiä, mutta niiden haitallisuus on lähinnä teoriaa.

        Olen avannut vanhoja moottoreita ja jäämät ovat helposti kadonneet pesemällä.Mitään syöpymää ei ole koskaan näkynyt.

        Pyörää voi seisottaa vanhoillakin öljyillä ihan huoletta, aika tappaa käyttäjänsä nopeammin.


    • .

      Ainut millä voi olla käytännön merkitystä, eikä sekään yhdessä talvessa moottoria tuhoa on se, että öljy kerää itseensä kaikkea epäpuhtautta, joka talven aikana laskee kiinteäksi kerrostumaksi moottorin sisuksiin, jos sitä ei säännöllisesti käytetä. Vuosia seisseen jäteöjyn olen nähnyt muuttuneen kannussa kirkkaan puhtaaksi ja sakka tietysti pohjalla.

    • ainasyksyisin

      Eikös ole samantekevää jos sen keväisen öljykipon ostaa syksyllä ja säilöö koneessa talven yli,mitä tuolla kevät vaihdolla saavutetaan?

    • puolensa siinäkin.

      Jos vain huvittaa vaihtaa syksyllä, kyllähän se tietysti on mukavampaa, kun ei tarvi heti keväällä alkaa tuohuamaan öljyjen kanssa.

    • Bujahasa´

      Oliisiko RVS- tai Resurs-käsittely paikallaan ,siis vanhaa konetta elvyttämään.Öljynvaihdot tietysti normaalisti ja suodatin.

      • EI EI ..

        Jos moottori on nykyaikainen japanilainen tai vastaava, ei mitään kemiallisia elvytys-toimenpiteitä tarvita pyörän elinkaaren aikana. Tiedän yli 250-tuhatta ajettuja Hondia
        joihin ei ole tarvinnut vaihtaa nokkaketjua ja kytkintä lukuunottamatta mitään osaa.

        Voi siis sanoa, ettei mitään poppakonsteja tarvita, kuin normaali huolto.

        Voi olla, että jossain venäläisissä ja intialaisissa malleissa saattaa metallurgia olla niin vaihtelevaa, eli epätasalaatuista, että kulumista tapahtuu joissakin yksilöissä enemmän kuin muissa. Mutta nykyöljyt ja rauhallinen ajotapa kyllä kompensoi näitä ongelmia.

        Eräs venäläinen insinööri ja ural-asiantuntija kertoi, että vaikka ostaa uuden Uralin, moottoria ei missään tapauksessa saa käynnistää, ennekuin se on avattu ja tarkistettu.


    • Äääähhh!

      Minulla on lämmin talli ja käytän konetta kerran kuussa vähintään 10 min, joten vaihdan öljyt ohjekirjan mukaisin välein eli 20 t.

      Ei sen tiheämmin taikka harvemmin.

    • Ei huolta !

      Tämä on lähinnä täysin teoreettinen asia, on tietysti hyvä asia jos moottorissa on aina uudet öljyt.

      Jos pyörä on ollut kovassa ajossa ja kilometrejä on paljon, on tietysti parempi jos öljyt vaihtaa valmiiksi jo syksyllä. Muttei tämä ole mikään elämän ja kuoleman asia.

      Käytetyillä öljyillä voi ilman, että menettää yöuniaan säilyttää muutaman vuodenkin pyörää käyttämättä. Ei liikkeiden vaihtopyöriinkään öljyjä vaihdeta muulloin kuin uuden omistajan maksamissa huolloissa, vaikka nämä seisoisivat vuosia loppuunajetuissa öljyissä.

    • Nimenomaan

      talvisäilöön on hyvä panna uudet öljyt,ihan hölmöä on säilöä paskaisilla öljyillä! Ei ne puhtaat öljyt siellä koneessa talvenaikana mene sen huonommaksi kuin kannussakaan!

    • kesäoljy

      Juuri päin vastoin, uudet öljyt keväällä. Talvella kondensiovesi liottuu öljyyn, sitten tällä vesiemulsiolla ajetaa puolikesää. Osa koko kesän. Vanhoilla ölsyillä säilyy moottori oikeesti ihan hyvin

      • Paskat!

        Ei sinne mitään kondenssivettä kerry kun tasalämpöisessä tallissa säilötään niinkuin kuuluukin!


    • TheIrön

      Vesi ei liukene öljyyn. Haihtuu kun kone ajetaan kuumaksi. Jännä.

    • Huolentonta talvea.

      Kaikkien sisäosien päällä on öljykelmu joka ei haihdu helposti vaikka öljyt päästäisi pois. Ainoa reikä kampiakammioon on huohotussysteemi joka nykymoottoreissa on suljettu kiertojärjestelmä.

      Öljy valuu ja haihtuu huonosti sekä vastustaa kosteuden pääsemistä metallipinnoille.

      Väite, että jos pakoventtiili on raollaan ja mäntä alhaalla, ilma ja kosteus pääsee sylinteriin sitä ruostuttamaan, on tuulesta temmattu. Mutta laittaa tukon pakoputkeen, niin saa nukuttua yönsä.

      Jos moottori putoaa käydessä järveen,voi sen sisään päästä vettä.

    • Duzzi

      Näin! Aja kone kuumaksi ja talvisäilöön! Mahdolliset kosteudet haihtuu pois! Ennen kun bensassa oli rikkiä, nyt ei ole! Joten sekään ei enää puolla öljyn syysvaihtoa! Aineet ovat vuosien varrella parantuneet ja vanhat uskomukset säilyneet! Autoillakin ajetaan 30 000 km huoltovälein! Ainaikin mun autolla eli huomenna jo kuukausi sitten tilattuun huoltoon! T: x2 mp:n omistaja!

      • TheIrön

        Tulee siitä bensasta muitakin palamisjäänteitä, kun niitä rikkipitoisia, öljyn yksi tehtävä on sitoa itseensä epäpuhtauksia, ja paras tapa saada ne koneesta pois, on vaihtaa öljyt kun kaikki muju on öljyn seassa. Talven aikana jännästi laskeutuu muju koneen pohjalle.

        Tee itse ihan niinkuin haluat, mutta moottoripyörän ja auton voiteluaineiden vaatimukset ovat ihan eri maailmasta. Turha niistä on tulla horisemaan. Mikset aja autollasi samoilla rasvoilla 100 000 kilometriä, kun kerran kuorma-autoillakin ajetaan nykyään sen verran?


      • .
        TheIrön kirjoitti:

        Tulee siitä bensasta muitakin palamisjäänteitä, kun niitä rikkipitoisia, öljyn yksi tehtävä on sitoa itseensä epäpuhtauksia, ja paras tapa saada ne koneesta pois, on vaihtaa öljyt kun kaikki muju on öljyn seassa. Talven aikana jännästi laskeutuu muju koneen pohjalle.

        Tee itse ihan niinkuin haluat, mutta moottoripyörän ja auton voiteluaineiden vaatimukset ovat ihan eri maailmasta. Turha niistä on tulla horisemaan. Mikset aja autollasi samoilla rasvoilla 100 000 kilometriä, kun kerran kuorma-autoillakin ajetaan nykyään sen verran?

        eikö se ole hyvä asia, että "muju" on koneen pohjalla, kyllähän se sitten tulee keväällä ulos vaihdossa...?


      • TheIrön
        . kirjoitti:

        eikö se ole hyvä asia, että "muju" on koneen pohjalla, kyllähän se sitten tulee keväällä ulos vaihdossa...?

        Kyllä siitä öljyn mukana tulee suurempi siivu ulos. Ja "mujulla" tarkotan tosiaan sitä osaa epäpuhtauksista, jonka öljy itseensä sitoo.
        Ihan kaikilla epäilijöillä on takuulla aikaa hommata jostain irtoöljypohja, kaataa sinne käytettyä moottoriöljyä, odottaa pari-kolme kuukautta, sitten valuttaa propusta öljyt veke ja havainnoida mitä sinne öljypohjaan jää. (Tämä juttu oli joskus jossain teknarissa tai jossain)


    • Duzzi

      "Turha niistä on tulla horisemaan. " Ja mää kun luulin että..... ai mistä maailmasta ne sitten on?

      • TheIrön

        Onko tuo huonoin näkemäni saivarteluyritys, vai onko auton ja moottoripyörän öljyjen vaatimusten ero sinulle tosiaankin epäselvä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe