Poste Restante ja Kela vs Kaverin osoite?

Aschen

Ongelmanani on tämä, että vanhempien nurkissa asuessa työmarkkinatuestani halkaistiin puolet. Toisin sanoen on järkevämpää muuttaa asumaan yksin, mutta kun ei ole takuuvuokrarahoja ja työmarkkinat vittuilee eli ei saa työtäkään, niin elää lähes kädestä suuhun.

Niinpä vanhempieni ehdotuksesta Postin muuttoilmoituksen kautta muutin osoitteekseni Poste Restanten. Mietin vaan, maksaako sitten Kela työmarkkinatukea täysimääräisenä kyseiseen osoitteeseen vai evääkö sen, kuten joillekin on käynnyt täällä kirjoittaneista. Mulla alkanee työharjoittelu viikon päästä, joten mietin maksetaanko siitä ollenkaan tukea, kun mulla on Poste Restante.

Mietin myös, että jos muuttaisi kaverin kirjoille, mutta asuisin porukoiden luona. Miten Kela reagoi työmarkkinatuella siihen? Jos kaveri on samaa sukupuolta, niin ei mene puolisokategoriaan. Onnistuuko se niin, että panee vaan kamun osoitteen muuttoilmoitukseen ja sit ilmoittaa Kelalle, että asuu kaverin luona ja haluaa työmarkkinatuen täysimääräisenä.

Kumpi on tehokkaampi ja parempi keino?

3

4129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nutturatati

En nyt oikein ymmärtänyt, miksi meidän veronmaksajien pitäisi maksaa kuluja, joita sinulla ei ole? Asut toisten vaivana, toisten nurkissa, ilmeisesti ilmaiseksi? Silti pitäisi saada rahaa? Miksi? Eihän sinulla ole muita kuluja kuin ruoka, vai syötkökin toisten siivellä (vai yhteiskunnan)?

• Ziwustajakkki

Postiin tehty osoitteen muutos on yhtä tyhjän kanssa. Posti vaan jälkilähettää sulle tulevaa postia muutaman kuukauden sun perään sun ilmoittamaan osoitteeseen.
      Sun pitää muuttaa itsesti virallisesti "kirjoille" jonnekin. Ilmoitus tehdään maistraattiin. Sieltä kela saa sun uuden osoitteen. Voihan se olla sitten poste restantekin jossain postinumerossa, jolloin sulla siis ei ole asuntoa eikä osoitetta.
      Kelaan menee maistraatista automaattisesti sotutunnuksen perusteella tieto uudesta kirjoillaolostasi.
      Työkkäriin taas pitää ilmoittaa itse erikseen uusi osoite, sillä sinne ei tule suoraan maistraatista tieto sun muuttamisesta.

Joissakin kunnissa kela ei olekaan tyytynyt tuohon poste restante-kikkaan, vaan on vaatinut sitten tiedon tosiasiallisesta paikasta, jossa oleskelet. Suomessa kun on pakko jossain olla, kato vaikka ikkunasta ulos,niin ymmärtää miksi.
      Tiedän tapauksen, jossa nainen ilmoitti osoitteekseen poste restante, kela kuitenkin sai selville, että nainen asuu jonkun miehen kanssa. Työssäkäyvän miehen luona asustellessa, vaikkakin virallisesti poste restantessa, katsottiin että ei ole oikeutta työmarkkinatukeen.

Saat työharjoittelun ajalta joka tapauksessa täyden työmarkkinatuen, vaikka asuisit kadulla tai vanhempien luona.

Mietippä vielä, että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Kyllä se elämä opettaa. Jos ei muuta niin hitaasti kävelemään.

• Aschen

"Postiin tehty osoitteen muutos on yhtä tyhjän kanssa. Posti vaan jälkilähettää sulle tulevaa postia muutaman kuukauden sun perään sun ilmoittamaan osoitteeseen.
      Sun pitää muuttaa itsesti virallisesti "kirjoille" jonnekin. Ilmoitus tehdään maistraattiin."

Oikeastaan Postin sivuilla sanotaan, että samalla Posti tekee muuttoilmoituksen myötä ilmoituksen maistraattiin... kun netissä tekee sen. Sinällään en usko, että se enää on niin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      183
      6622
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      151
      1841
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1608
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1330
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      48
      1059
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      991
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      889
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      881
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      849
    Aihe